ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
26.03.2003р. | N 14/14-605-ЕП |
---|
Начальникам регiональних митниць | |
Начальникам митниць |
До пункту 3.1 наказу Держмитслужби України вiд
18.02.2003 N 100
До вiдома та врахування в роботi та на виконання пункту 3.1 наказу Держмитслужби України вiд 18.02.2003 N 100 доводимо iнформацiю про результати переговорних процесiв, що здiйснюються Україною щодо вступу до Свiтової органiзацiї торгiвлi (далi СОТ).
Вступ до СОТ будь-якої країни вiдбувається на умовах, що погоджуються з її членами.
На першому етапi процедури приєднання уряд, що подає заявку на вступ в органiзацiю, зобов'язаний представити у СОТ меморандум, що розкриває всi аспекти його торгової й економiчної полiтики, що стосуються угод СОТ. Цей меморандум стає основою для детального розгляду заявки про приєднання в рамках спецiальної робочої групи.
Крiм розгляду заявки в робочiй групi уряд, що подав заявку, проводить iз зацiкавленими урядами з числа членiв органiзацiї переговори, у ходi яких визначаються поступки i зобов'язання заявника у вiдношеннi товарiв, а також його зобов'язання у вiдношеннi послуг.
Пiсля того, як завершиться розгляд торгового режиму заявника i переговори з ним про доступ на ринки, робоча група формулює основнi умови приєднання.
На закiнчення, висновки робочої групи, представленi у виглядi її доповiдi про проведену роботу, а також проект протоколу про приєднання i погодженi перелiки поступок i зобов'язань, що готуються за пiдсумками двостороннiх переговорiв, виносяться на розгляд Генеральної ради або Конференцiї мiнiстрiв. Якщо двi третини членiв СОТ проголосують "за", заявник має право пiдписати протокол i приєднатися до органiзацiї пiсля ратифiкацiї документа парламентом або законодавчим органом своєї країни, якщо це необхiдно.
Процес приєдання України до системи ГАТТ/СОТ розпочався 17 грудня 1993 року, коли до Секретарiату ГАТТ було подано офiцiйну заявку Уряду України про намiр приєднатися до ГАТТ. Наступним кроком, вiдповiдно до процедури приєднання, стало подання 28 червня 1994 року Меморандуму про зовнiшньоторговельний режим України на розгляд Робочої комiсiї з питань розгляду заявки України щодо приєднання до ГАТТ.
У зв'язку з цим вже з 1995 року проводиться робота по поступовому приведенню нацiонального законодавства України до вимог ГАТТ i основних угод Уругвайського раунду (1994 року), основним лейтмотивом яких виступає лiбералiзацiя мiжнародної торгiвлi i зняття обмежень в цiй сферi.
Необхiдно зазначити, що за результатами Уругвайського раунду (1994 року) країнам з перехiдною економiкою, бажаючим приєднатися до системи ГАТТ/СОТ дається семирiчний перехiдний перiод для адаптацiї своїх економiк до жорстких вимог, якi витiкають iз зобов'язань кожної держави, яка приєднується до системи ГАТТ/СОТ, максимально лiбералiзувати свою зовнiшню торгiвлю.
Митно-тарифна полiтика є одним iз головних напрямiв такого реформування. Тому, 6 квiтня 1996 року Указом Президента України N 255/96 затверджено "Концепцiю трансформацiї митного тарифу України на 1996 - 2005 роки у вiдповiдностi з системою ГАТТ/СОТ".
Вказана Концепцiя визначає основнi принципи та напрямки поступового зниження ставок ввiзного мита Митного тарифу України для їх реалiзацiї українською стороною в переговорному процесi для забезпечення гарантованого доступу до товарних ринкiв в рамках приєднання України до ГАТТ i її вступу в СОТ.
Мета Концепцiї:
- iнтеграцiя економiки України в свiтову ринкову систему;
- забезпечення доступу товарiв, якi експортуються з України, на зовнiшнi ринки (тобто створення приблизно рiвних умов митного оподаткування iмпортних товарiв в Українi i в країнах-членах ГАТТ/СОТ);
- забезпечення стабiльного i прогнозованого розвитку економiки України, залучення iноземних iнвестицiй;
- приведення товарної номенклатури i рiвня ставок ввiзного митна до норм i вимог угод ГАТТ/СОТ i Гармонiзованої системи опису i кодування товарiв (ГС 1996);
- встановлення режиму найбiльшого сприяння в сферi зовнiшньої торгiвлi з країнами-членами СОТ.
В рамках процесу вступу України до Свiтової органiзацiї торгiвлi здiйснюються тарифнi переговори, метою яких є досягнення взаємоприйнятної та збалансованої угоди про зв'язування i зниження тарифiв на рiзноманiтнi товари. Це означає, що в ходi переговорiв Україна бере на себе зобов'язання не пiдвищувати тарифи на конкретнi товари понад узгодженого (зв'язаного) рiвня.
Консолiдований запит щодо рiвня ставок ввiзного мита базується на взаємних домовленостях країн-членiв Робочої групи по приєднанню України до СОТ, складовою частиною якого є 16 секторальних угод СОТ. Консолiдований запит передбачає трансформацiю ставок ввiзного мита до 2005 року як на сiльськогосподарськi товари так i на товари промислової групи.
На даний час, Мiнекономiки України разом з iншими центральними органами виконавчої влади у вiдповiдностi з Указами Президента вiд 05.09.2001 N 797/2001 та вiд 05.02.2002 N 104/2002 продовжується робота щодо узгодження тарифних поступок у процесi вступу України до СОТ та готуються вiдповiднi проекти законiв щодо змiни ставок ввiзного мита.
Переговорний процес щодо вступу України до СОТ вийшов на завершальну стадiю. Україною практично завершено переговори з бiльшiстю країн-членiв Робочої групи по розгляду заявки України щодо вступу до СОТ. Пiдписано 10 двостороннiх протоколiв щодо доступу до ринкiв товарiв та послуг. До секретарiату СОТ передано Консолiдовану тарифну пропозицiю України погоджену на двостороннiх переговорах станом на 01.06.2002.
Додаток: Концепцiя трансформацiї митного тарифу України на 1996 - 2005 роки вiдповiдно до системи ГАТТ/СОТ (в електронному виглядi).
Начальник Управлiння тарифного регулювання | О.I.Пашинний |