МIНIСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
Н А К А З
01.07.2003 | N 472 |
---|
Про затвердження Методичних рекомендацiй
формування ставок аеропортових зборiв за
обслуговування повiтряних суден i пасажирiв в
аеропортах України
З метою забезпечення реалiзацiї "Основних напрямiв конкурентної полiтики на 2002-2004 рр.", схвалених Указом Президента України вiд 19.11.2001 р. N 1097/2001, наказую:
1. Затвердити Методичнi рекомендацiї формування ставок аеропортових зборiв за обслуговування повiтряних суден i пасажирiв в аеропортах України (далi - Методичнi рекомендацiї), що додаються.
2. Державному департаменту авiацiйного транспорту забезпечити доведення зазначених Методичних рекомендацiй до суб'єктiв господарювання, якi здiйснюють аеропортове обслуговування повiтряних суден i пасажирiв.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Державного секретаря Л.Ф.Дунаєва.
Державний секретар | Е.Абдуллаєв |
ЗАТВЕРДЖЕНО Наказ Мiнiстерством транспорту України 01.07.2003 N 472 |
МЕТОДИЧНI РЕКОМЕНДАЦIЇ
формування ставок аеропортових зборiв за
обслуговування повiтряних суден i пасажирiв в
аеропортах України
1. Загальнi положення
1.1. Методичнi рекомендацiї формування ставок аеропортових зборiв за обслуговування повiтряних суден i пасажирiв в аеропортах України (далi - Методичнi рекомендацiї) визначають єдинi засади формування i визначення ставок аеропортових зборiв i рекомендуються для застосування в роботi усiма аеропортами (суб'єктами пiдприємницької дiяльностi) незалежно вiд форм власностi, якi працюють у сферi надання спецiалiзованих аеропортових послуг.
1.2. Методичнi рекомендацiї розробленi з урахуванням положень Повiтряного кодексу України, рекомендацiй IКАО, законiв України "Про цiни та цiноутворення", "Про оподаткування прибутку пiдприємств", нормативно-правових актiв, якi регулюють порядок надання спецiалiзованих послуг в аеропортах України та ведення господарської дiяльностi.
1.3. Методичнi рекомендацiї сприятимуть створенню економiчних передумов для ефективної роботи аеропорту i узгодженостi iнтересiв аеропортiв i користувачiв аеропортових послуг.
1.4. Специфiчнi особливостi формування i застосування ставок аеропортових зборiв для окремого аеропорту, що не обумовленi даними Методичними рекомендацiями, вiдображаються у нормативноправових актах, якi регулюють аеропортовi збори i затверджуються згiдно з дiючим законодавством.
1.5. Наведенi нижче термiни використовуються у Методичних рекомендацiях у такому значеннi:
аеропорт - пiдприємство, яке призначене для здiйснення прийому i вiдправлення повiтряних суден (ПС), обслуговування повiтряних перевезень i має для цього льотне поле (аеродром), термiнали (аеровокзали), iншi споруди, необхiдне обладнання та вiдповiдний персонал;
акт незаконного втручання - протиправнi дiї, пов'язанi з посяганням на безпечну дiяльнiсть авiацiї i авiацiйних об'єктiв, внаслiдок яких сталися нещаснi випадки з пасажирами та персоналом, майновi збитки, захоплення чи викрадення повiтряного судна, або дiї, що створюють ситуацiю для таких наслiдкiв;
багаж - власнi речi пасажирiв, що перевозяться ПС на умовах, визначених перевiзником;
багаж зареєстрований - багаж, прийнятий перевiзником пiд його вiдповiдальнiсть з пiдтвердженням цього шляхом видачi багажної квитанцiї та бирки;
багаж незареєстрований - будь-який багаж, в т. ч. ручна поклажа, що перевозиться за згодою перевiзника пiд наглядом самого пасажира в салонi ПС;
безпека авiацiйна - комплекс заходiв, а також людськi та матерiальнi ресурси, призначенi для захисту цивiльної авiацiї вiд актiв незаконного втручання в її дiяльнiсть;
вантаж - майно (за виключенням пошти та багажу), яке перевозиться або прийняте для перевезення перевiзником;
вантаж транзитний - вантаж, що перевозиться через промiжний аеропорт тим самим рейсом, яким вiн прибув у цей промiжний аеропорт;
вантаж трансферний - вантаж, що доставлено в аеропорт трансферу (пересадки) одним рейсом, а далi вiн перевозиться iншим рейсом (iз змiною рейсу) того ж чи iншого перевiзника;
завантаження - розмiщення в салонi ПС пасажирiв та в багажному вiддiленi - багажу, вантажу, пошти тощо;
збори аеропортовi - плата, яка стягується аеропортами за надання спецiалiзованих аеропортових послуг за ставками, встановленими вiдповiдно до чинного законодавства;
змiна завантаження - змiна розмiщення пасажирiв у салонi ПС, навантаження, розвантаження або перерозподiл багажу та вантажу у багажному вiддiленнi ПС;
злiт - етап польоту, що включає пробiг вiд повної зупинки ПС до точки втрати торкання iз ЗПС;
квитанцiя багажна - частина квитка, що пiдтверджує прийняття багажу до перевезення;
квиток (пасажирський квиток) - перевiзний документ, який пiдтверджує факт укладання договору повiтряного перевезення пасажира i його багажу та включає в себе багажну квитанцiю;
квиток службовий (сервiсний) - квиток, який згiдно з затвердженими правилами авiакомпанiї, що вiдповiдають рекомендацiям мiжнародної асоцiацiї авiацiйного транспорту (IАТА), видається спiвробiтникам авiакомпанiї, членам їх сiмей, а також iншим службовим особам;
максимальна злiтна вага (МЗВ) ПС - максимальна конструктивна вага, яка вказана у сертифiкатi льотної придатностi ПС;
маршрут перевезення - вказанi в перевiзному документi (квитку, багажнiй квитанцiї тощо) у визначенiй послiдовностi аеропорти (пункти) вiдправлення, трансферу, зупинок i кiнцевого призначення;
обслуговування наземне - сукупнiсть послуг (крiм аеропортових спецiалiзованих), що надаються наземними службами аеропорту i плата за якi здiйснюється згiдно з чинним законодавством;
пасажири - особи, що перевозяться ПС, за винятком членiв екiпажу, спiвробiтникiв перевiзника при виконаннi службових обов'язкiв, уповноважених представникiв вiдповiдних органiв влади та осiб, що супроводжують вантаж;
пасажир транзитний - пасажир, що перевозиться через промiжнi аеропорти (пункти) тим же рейсом, яким вiн прибув у цi промiжнi аеропорти (пункти);
пасажир трансферний - пасажир, що доставляється в аеропорт (пункт) трансферу (пересадки) одним рейсом, а далi перевозиться iншим рейсом (iз змiною рейсу) того ж чи iншого перевiзника;
перон - частина льотного поля, яка призначена для розмiщення ПС з метою стоянки, посадки-висадки пасажирiв, завантаження, розвантаження, а також iншого обслуговування ПС;
посадка - етап польоту iз висоти 15 м (9 м для випадкiв, що обумовленi п. 3.6, 2.1 Эксплуатационных норм летной годности самолетов, МГА СССР, 1982 г.) над рiвнем торця злiтно-посадочної смуги (ЗПС) до точки торкання зi ЗПС та пробiг до повної зупинки ПС;
посадка рейсова - посадка ПС за умовами здiйснення рейсу; посадка технiчна - посадка ПС за умовами, що пов'язанi з його технiчним станом або iншими причинами, при яких не здiйснюється змiна завантаження;
послуги аеропортовi спецiалiзованi - послуги, якi пов'язанi iз специфiкою роботи аеропорту i забезпечують здiйснення безпечної посадки, стоянки та зльоту ПС, комплексу авiацiйної безпеки та користування пасажирськими термiналами;
поле льотне - контрольована зона аеропорту, яка включає ЗПС, площi для розмiщення служб обслуговування польотiв, перони, а також резервнi зони;
полiт - знаходження ПС у станi, що обумовлений його функцiональним призначенням, тобто у станi руху в повiтрi, включаючи злiт та посадку;
полiт випробувальний - полiт для встановлення льотної придатностi ПС або експлуатацiйної придатностi окремих видiв його обладнання;
полiт мiжнародний - будь-який полiт, при якому перетинається кордон iноземної держави, тобто держави iншої, нiж держава реєстрацiї ПС або держава - експлуатант ПС;
полiт пошуково-рятувальний - полiт з метою пошуку i рятування осiб вiд небезпеки, що загрожує або може загрожувати їх життю i здоров'ю;
полiт санiтарний - полiт щодо перевезення тяжкохворих або важкопоранених осiб (яким вже надано медичну допомогу) або пацiєнтiв в критичному станi з однiєї лiкарнi до iншої спецiальним рейсом;
полiт тестовий - полiт для перевiрки ПС перед сертифiкацiєю або пiсля виконання ремонтних робiт;
польоти технiчнi - польоти, при яких не здiйснюється перевезення пасажирiв та вантажу, а виконуються: польоти повiтряних буксирiв, авiаопилювальнi, парашутнi, фотопольоти, аерознiмальнi польоти тощо;
полiт тренувальний - полiт в учбових цiлях пiд наглядом льотного iнструктора;
ПС пасажирське - ПС, яке перевозить будь-яких осiб, крiм екiпажу, спiвробiтникiв перевiзника при виконаннi службових обов'язкiв, уповноважених представникiв вiдповiдних органiв влади та осiб, що супроводжують вантаж;
ПС вантажне - ПС, крiм пасажирського, що перевозить вантаж або пошту (майно);
рейс авiацiйний - закiнчена операцiя щодо перемiщення транспортного повiтряного судна у повiтряному просторi й часi за встановленим маршрутом i розкладом;
рейс авiацiйний мiжнародний - авiарейс, будь-який пункт маршруту якого знаходиться за межами Державного кордону України;
рейс авiацiйний регулярний - авiарейс, який перiодично здiйснюється згiдно iз встановленим розкладом i маршрутом;
рейс додатковий - авiарейс, який здiйснюється додатково до встановленого розкладу за маршрутом регулярного рейсу;
сполучення повiтряне - засiб забезпечення зв'язку у просторi й часi за допомогою ПС;
сполучення повiтряне внутрiшнє - будь-яке повiтряне сполучення, що здiйснюється виключно в межах територiї однiєї держави;
сполучення повiтряне мiжнародне - будь-яке повiтряне сполучення, що здiйснюється через повiтряний простiр бiльш нiж однiєї держави;
ставки аеропортових зборiв - розмiри плати за надання спецiалiзованих аеропортових послуг, якi визначенi i встановленi вiдповiдно до чинного законодавства;
стоянка нормативна - регламентований промiжок часу, необхiдний для виконання комплексу наземного обслуговування авiарейсу i встановлений виходячи з технологiчних особливостей аеропорту;
термiнал (аеровокзал) - комплекс споруд i обладнання аеропорту, призначений для обслуговування пасажирiв й супроводжуючих осiб, багажу i вантажу, розмiщення контрольних служб;
час стоянки ПС - промiжок часу вiд часу прибуття до часу вiдправлення ПС зi стоянки;
час вiдправлення ПС зi стоянки - момент прибирання гальмiвних колодок вiд колiс вiдбуваючого лiтака на мiсцi його стоянки;
час прибуття ПС на стоянку - момент встановлення гальмiвних колодок пiд колеса прибулого лiтака на мiсцi його стоянки.
2. Вартiсна основа аеропортових зборiв та основнi принципи їх формування
2.1. Аеропортовi збори встановлюються на спецiалiзованi послуги аеропортiв i мають наступну вартiсну основу:
Збiр за посадку-злiт ПС (без обслуговування повiтряного руху) компенсує витрати пов'язанi з: використанням та утриманням злiтно-посадочної смуги, рулильних дорiжок та iнших споруд i будiвель аеродрому, технiчного обладнання, обладнання вiдповiдних засобiв телекомунiкацiї та свiтлосигналiзацiї; утриманням у готовностi аварiйно-рятувальної команди; забезпеченням нормативної стоянки ПС та iнше;
Збiр за обслуговування пасажирiв в аеровокзалi (термiналi) компенсує витрати, пов'язанi з використанням та утриманням пасажирського термiналу для обслуговування пасажирiв до початку реєстрацiї та осiб, якi їх зустрiчають i проводжають, за винятком витрат на наземне обслуговування;
Збiр за наднормативну стоянку ПС компенсує витрати, пов'язанi з утриманням твердого покриття перонiв, розташуванням ПС на мiсцях стоянки, їх протипожежною охороною, вiдповiдним освiтлювальним обладнанням понад час, обумовлений нормативною стоянкою. Витрати на цей збiр визначаються за їх розподiлом мiж нормативним i наднормативним часом використання стоянки. Нормативний час стоянки становить: для пасажирських ПС - 3 години, для вантажних ПС - 6 годин;
Збiр за авiацiйну безпеку компенсує витрати на забезпечення комплексу заходiв, якi здiйснюють певнi пiдроздiли аеропорту щодо захисту пасажирiв, членiв екiпажу ПС, працiвникiв аеропорту i авiакомпанiй вiд загрози їх життю i здоров'ю, а також повiтряних суден, аеропортових споруд, обладнання i вантажу вiд знищення (втрати) або пошкодження.
2.2. Основними принципами при визначеннi ставок аеропортових зборiв є:
вiдповiднiсть структури та змiсту витрат, що вiдносяться до собiвартостi, перелiку спецiалiзованих послуг (робiт), якi надаються споживачам, i правилам, встановленим в аеропортах щодо їх виконання;
недопущення подвiйного нарахування витрат;
здiйснення розрахункiв ставок за документально пiдтвердженими показниками виробничої дiяльностi аеропорту.
2.3. Розрахунок ставок аеропортових зборiв здiйснюється у наступнiй послiдовностi:
за результатами виробничої дiяльностi аеропорту за звiтнiй перiод визначається фактична сума витрат щодо кожного збору окремо, вартiсна основа якого обумовлена у пунктi 2.1 цих Методичних рекомендацiй;
на пiдставi документально пiдтверджених показникiв роботи аеропорту за звiтний перiод визначаються прогнознi обсяги послуг у натуральних одиницях вимiру;
розраховується планова сума витрат на перспективу з урахуванням очiкуваних обсягiв перевезень, прогнозної змiни рiвня заробiтної плати, рiвня цiн на основнi ресурси та iнших складових суми витрат;
визначається рiвень прибутковостi як спiввiдношення запланованого на певний перiод прибутку до повної суми планових витрат, якi включенi до собiвартостi на цей перiод.
2.4. Ставки аеропортових зборiв встановлюються iз розрахунку на визначену в натуральному вимiрi одиницю показникiв виробничої дiяльностi аеропорту або у вiдсотковому значеннi вiд ставки iншого аеропортового збору.
3. Порядок формування собiвартостi аеропортових зборiв
3.1. Базою для формування аеропортових зборiв є фактичнi витрати, якi згiдно з вимогами чинного законодавства та дiючим порядком їх облiку вiдносяться до собiвартостi продукцiї (робiт, послуг). До собiвартостi спецiалiзованих аеропортових послуг включаються витрати, якi визначенi у формi N 2 "Звiт про фiнансовi результати" (додаток до П(С)БО 3), за кодами рядкiв 040, 070, 080, 090, 140 (тiльки в частинi, що вiдноситься на операцiї з основними засобами).
Плановий розмiр витрат встановлюється на основi їх визначення за бюджетом (фiнансовим планом) аеропорту на певний перiод, що вiдповiдає перспективнiй стратегiї i тактицi розвитку аеропорту.
При формуваннi вартiсної основи аеропортових зборiв враховуються податки, збори та iншi обов'язковi платежi, якi згiдно з чинним законодавством включаються до собiвартостi послуг.
3.2. При формуваннi структури основних (виробничих) пiдроздiлiв аеропорту таким чином, коли кожний з пiдроздiлiв надає послуги та виконує роботи, витрати на здiйснення яких повнiстю компенсуються певним аеропортовим збором, суми витрат, що вiдображенi в бухгалтерському облiку, складають основу собiвартостi збору.
Крiм витрат згаданих пiдроздiлiв у собiвартостi збору враховується частина витрат iнших основних пiдроздiлiв (служб), якi приймають часткову участь у наданнi тiєї чи iншої послуги. Базою щодо розподiлу виробничих витрат мiж такими пiдроздiлами можуть бути матерiальнi витрати, площа використовуваних примiщень, чисельнiсть персоналу тощо.
Приклад.
Посадку-злiт обслуговують такi основнi пiдроздiли, як аеродромна служба (АС), база радiо-свiтло-технiчного забезпечення польотiв (РСТЗП) тощо. Витрати цих пiдроздiлiв прямо вiдносяться до вартiсної основи визначення ставки збору за посадку-злiт. До витрат цього збору додається сума витрат служби спецтранспорту (ССТ) в частинi, яка формує вартiсну основу збору за посадку-злiт (з урахуванням для розподiлу витрат натуральної одиницi вимiру, зокрема, часу роботи машинного парку).
До збору за забезпечення авiацiйної безпеки безпосередньо вiдносяться витрати служби авiацiйної безпеки (САБ), воєнiзованої охорони (ВОХР), вiддiлу iнженерно-технiчного забезпечення авiацiйної безпеки та режиму (ВIТЗАБ i Р) тощо. Додатково до вартiсної бази розрахунку ставки цього збору включаються витрати, пов'язанi iз навчанням, режимом перепусток працiвникiв основних пiдроздiлiв, що забезпечують заходи авiацiйнiй безпеки. У даному випадку розподiл витрат здiйснюється за кiлькiстю працiвникiв.
3.3. Витрати обслуговуючих пiдроздiлiв (служб) вiдносяться на собiвартiсть збору за непрямими методами розрахунку, а саме, пропорцiйно визначенiй базi розподiлу цих витрат. Базою щодо розподiлу витрат можуть бути рiзнi показники: матерiальнi витрати, вартiсть основних засобiв, чисельнiсть працiвникiв, витрати на оплату працi тощо. Розподiл витрат обслуговуючих пiдроздiлiв, що пов'язанi iз наданням технiчних послуг, здiйснюється у два етапи: спочатку витрати розподiляються мiж основними (виробничими) пiдроздiлами, а потiм здiйснюється вiднесення визначених по пiдроздiлах витрат на вiдповiднi збори.
Приклад.
Витрати служби тепло-технiчного i сантехнiчного обслуговування (ТТiСТО) можуть розподiлятися пропорцiйно обсягам використаного газу й води: витрати служби електрозв'язку - пропорцiйно кiлькостi телефонних номерiв; витрати служби безпроводового зв'язку - пропорцiйно кiлькостi засобiв цього зв'язку тощо.
3.4. Сума виробничої собiвартостi (ВСI) по кожному (i-ому) збору розраховується за формулою:
ВСi = Ввпi + Вiвпi + Вопi, (1) де:
Ввпi - витрати основних виробничих пiдроздiлiв (служб), якi у повному обсязi вiднесено на i-й збiр;
Вiвпi - частина витрат iнших виробничих пiдроздiлiв, яка вiднесена на i-й збiр;
Вопi - частина витрат обслуговуючих пiдроздiлiв, яка вiднесена на i-й збiр.
3.5. Враховуючи, що адмiнiстративнi витрати, витрати на збут, iншi операцiйнi та фiнансовi (в частинi, що вiдноситься на собiвартiсть) витрати визначаються в цiлому по аеропорту, розподiл їх мiж видами зборiв здiйснюється за коефiцiєнтом, який розраховується за формулою:
Кр = | ЗВазо | , (2) де: |
ЗПС |
Кр - коефiцiєнт розподiлу:
ЗВазо - адмiнiстративнi витрати, витрати на збут, iншi операцiйнi та фiнансовi (в частинi, що вiдноситься на собiвартiсть) витрати по аеропорту в цiлому;
ЗПС - повна сума витрат, що вiднесенi до собiвартостi продукцiї (робiт, послуг) аеропорту в цiлому.
3.6. Повна сума витрат (ПСi), яку вiднесено до собiвартостi певного (i-го) виду збору, розраховується за формулою:
ПСi = ВСi x (1 + Кр), (3) де:
ВСi - сума виробничої собiвартостi i-збору;
Кр - коефiцiєнт розподiлу адмiнiстративних витрат, витрат на збут, iнших операцiйних та фiнансових (в частинi, що вiдноситься на собiвартiсть) витрат.
3.7. Контроль результату виконаних розрахункiв щодо формування вартiсної основи аеропортових зборiв здiйснюється на пiдставi загальної суми (що приймається за контрольну) собiвартостi дiяльностi аеропорту за звiтний перiод, прийнятий для розрахунку, яка вiдображається у формi N 2 "Звiт про фiнансовi результати" (за визначеними у пунктi 3.1 Методичних рекомендацiй кодами рядкiв). При цьому загальна сума фактичної собiвартостi авiацiйних зборiв повинна дорiвнювати рiзницi мiж загальною (контрольною) сумою, собiвартiстю послуг за наземне обслуговування та сумою собiвартостi щодо неавiацiйної дiяльностi. Наведений механiзм контролю стосується й збалансування планового розмiру собiвартостi авiацiйного збору в цiлому. Суми фактичних витрат щодо кожного збору є базою для здiйснення аналiзу i встановлення планового розмiру повної собiвартостi.
3.8. Порядок розрахунку повної суми витрат, що вiдноситься до собiвартостi зборiв для деяких аеропортiв, може мати певнi вiдмiнностi в залежностi вiд особливостей ведення бухгалтерського облiку та органiзацiйної структури аеропорту.
3.8.1. З метою забезпечення правильного визначення витрат i встановлення ставок зборiв за аеропортове обслуговування у випадку, коли в балансi вiдображаються показники не тiльки аеропорту, а ще й авiакомпанiї (авiакомпанiй) або iнших структур, необхiдно органiзувати бухгалтерський облiк окремо у розрiзi кожного iз суб'єктiв.
3.8.2. Враховуючи практику малих аеропортiв, якi ведуть бухгалтерський облiк тiльки за статтями витрат, не видiляючи пiдроздiли, розподiл виробничих витрат за видами зборiв здiйснюється за статтями пропорцiйно певної статтi витрат, прийнятої для бази розрахунку.
Приклад.
Розподiл виробничих витрат за прийнятою для розрахунку базою, зокрема витратами на персонал, здiйснюється у наступнiй послiдовностi:
- витрати за статтями розподiляються за видами зборiв пропорцiйно чисельностi працiвникiв, що здiйснюють операцiї, пов'язанi з тим чи iншим збором;
- пiдраховується сума виробничих витрат, що вiдноситься на конкретний аеропортовий збiр, i визначається його питома вага у виробничих витратах, якi вiдображенi у бухгалтерському облiку;
- пропорцiйно визначеного спiввiдношення розраховується частина витрат обслуговуючих пiдроздiлiв, адмiнiстративних витрат, витрат на збут тощо.
3.8.3. При проведенi бухгалтерського облiку з бiльшим укрупнюванням для визначення витрат, що вiдносяться до конкретного збору, допускається використання спрощеного методу:
- видiляються iз загальної суми виробничих витрат, якi вiдображенi в бухгалтерському облiку, витрати, що не компенсуються аеропортовими зборами. Залишок витрат - це виробничi витрати, якi вiдносяться до всiх аеропортових зборiв (ВВаз);
- розраховується питома вага витрат на аеропортовi збори у загальнiй сумi виробничих витрат (ПВаз);
- всi витрати щодо технiчного та iншого обслуговування, адмiнiстративнi та iншi витрати (ЗВазо) вiдносяться на аеропортовi збори пропорцiйно питомої ваги витрат на аеропортовi збори (ПВаз);
- розрахунок повної суми витрат, яка вiдноситься на собiвартiсть всiх аеропортових зборiв (ПСаз), здiйснюється за формулою:
ПСаз = ВВаз + S ЗВазо x ПВаз (4)
- повну суму витрат аеропортових зборiв (ПСаз), можна розподiляти мiж видами зборiв пропорцiйно чисельностi обслуговуючого персоналу, що виконує певнi роботи на виробничих дiлянках, витрати на здiйснення яких компенсуються тим чи iншим збором. Можливо використовувати й iншу базу щодо розподiлу повної суми витрат аеропортових зборiв;
- контроль розрахункiв виконується аналогiчно пункту 3.7 Методичних рекомендацiй.
4. Порядок визначення ставок аеропортових зборiв
4.1. При визначенi ставок аеропортових зборiв застосовуються наступнi об'ємнi показники дiяльностi аеропорту за прийнятий для розрахунку перiод з коригуванням його вiдповiдно до прогнозу:
Збiр за посадку-злiт ПС. На пiдставi сертифiкатiв льотної придатностi повiтряних суден пiдсумовується максимальна злiтна вага (МЗВ) всiх вiдправлених з аеропорту ПС (тис. тонн).
Збiр за обслуговування пасажирiв в аеровокзалi (пасажирський збiр). Згiдно з офiцiйною звiтнiстю аеропорту загальна кiлькiсть (тис. осiб) зареєстрованих та трансферних пасажирiв за виключенням пасажирiв, якi звiльняються вiд сплати цього збору, а саме: транзитнi пасажири; дiти до 2-х рокiв; пасажири зi службовими (сервiсними) квитками авiакомпанiй; пасажири рейсiв, якi виконуються виключно для перевезення королiвських осiб, голiв держав i урядiв; пасажири рейсiв з метою пошуку, рятування i санiтарних, якi виконуються за завданням компетентних органiв.
Збiр за наднормативну стоянку. Ставки цього збору визначаються у вiдсотковому визначеннi вiд ставки збору за посадку-злiт за час (добу або її частину) стоянки ПС наднормативний термiн.
Збiр за авiацiйну безпеку. Для пасажирських ПС одиниця вимiру приймається аналогiчно пасажирського збору, для вантажних ПС - аналогiчно збору за посадку-злiт.
4.2. Розраховується загальний рiвень прибутковостi, який при необхiдностi дозволяється диференцiювати у розрiзi зборiв.
Пiсля встановлення планового розмiру прибутковостi (рентабельностi) визначаються загальнi розмiри ставок щодо кожного аеропортового збору за формулою:
ЗСi = | ППСi x (1 + Кп) | , (5) де |
ПОi |
ЗСi - загальна ставка i-го збору;
ППСi - сума планової собiвартостi, що включає повнi витрати, якi вiднесено до i-го збору (тис. грн.);
Кп - коефiцiєнт прибутковостi, прийнятий у розрахунках (у долях одиницi);
ПОi - плановий обсяг послуг (робiт) в натуральному вимiрi, прийнятий для розрахункiв i-го збору (тис. од.).
4.3. Загальнi ставки аеропортових зборiв розраховуються у нацiональнiй валютi на одиницю прийнятого показника обсягу послуг (робiт) виробничої дiяльностi.
4.3.1. Ставка збору за посадку-злiт встановлюється на одну тонну МЗВ вiдправлених ПС, при цьому витрати, пов'язанi iз забезпеченням нормативної стоянки ПС включаються до витрат аеропортового збору за посадку-злiт i окремо не оплачуються.
4.3.2. Ставка збору за обслуговування пасажирiв (пасажирський збiр) встановлюється на одного вiдправленого пасажира i компенсує витрати, пов'язанi iз функцiонуванням аеровокзалiв (термiналiв), в частинi, що не враховується в платi за наземне обслуговування.
4.3.3. Ставка збору за наднормативну стоянку ПС розраховується у вiдсотковому спiввiдношеннi вiд ставки збору за посадку-злiт ПС у денний час в залежностi вiд часу стоянки - за кожну добу або її частину. Зазначений збiр дозволяється розрахувати за прогресивною шкалою часу стоянки.
Приклад.
У випадку, коли стоянка ПС звужує обмеженi технiчнi можливостi перону аеропорту, доцiльно за допомогою ставки збору регулювати цей процес, встановлюючи пiдвищений її загальний рiвень або пiдвищуючи її за прогресивною шкалою за кожну добу понад першу тощо. Рiвень цього збору розраховується окремо для пасажирських i вантажних ПС, враховуючи вiдмiнностi технологiї їхнього обслуговування, вантажомiсткiсть тощо. Час наднормативної стоянки визначається з моменту встановлення до моменту прибирання стояночних колодок за виключенням часу нормативної стоянки.
4.3.4. Ставка збору за авiацiйну безпеку встановлюється: для пасажирського ПС - на одного вiдправленого пасажира, для вантажного ПС - на одну тонну МЗВ вiдправленого ПС. При визначеннi ставки збору за авiацiйну безпеку для пасажирських ПС кiлькiсть транзитних пасажирiв враховується з коефiцiєнтом 0,5.
Розподiл витрат мiж обслуговуванням пасажирських та вантажних ПС здiйснюється за МЗВ або загальною кiлькiстю рейсiв, обслуговування яких здiйснив аеропорт за звiтний перiод.
4.4. Якщо аеропорт, крiм внутрiшнiх сполучень, обслуговує експлуатантiв мiжнародних сполучень, окремо розраховуються ставки аеропортових зборiв для внутрiшнiх та мiжнародних сполучень. Ставки аеропортових зборiв для мiжнародних сполучень (Смi) розраховуються за формулою:
Смi = | ППСi x (1 + Кп) | , (6) де |
ПОмi + Кв x ПОвi |
ППСi - сума планової собiвартостi, що включає повнi витрати, якi вiднесено до i-го збору (тис. грн.);
Кп - коефiцiєнт прибутковостi, прийнятий у розрахунках (у долях одиницi);
ПОмi - плановий обсяг послуг (робiт) при виконаннi мiжнародних польотiв у натуральному вимiрi (тонни, пасажири, час стоянки), прийнятий для розрахунку i-того збору;
ПОвi - плановий обсяг послуг (робiт) при виконаннi внутрiшнiх польотiв у натуральному вимiрi (тонни, пасажири, час стоянки), прийнятий для розрахунку i-того збору;
Кв - коефiцiєнт спiввiдношення ставок зборiв аеропортового обслуговування внутрiшнiх та мiжнародних рейсiв (у долях одиницi), обумовлений витратами на здiйснення аеропортового обслуговування цих рейсiв та результатами маркетингу щодо ринку авiацiйних послуг.
Ставки зборiв для внутрiшнiх рейсiв (Свi) визначаються за формулою:
Свi = Смi x Кв (7)
У випадку, коли аеропорт обслуговує виключно внутрiшнiх експлуатантiв, ЗСi = Свi.
5. Прикiнцевi положення
5.1. Ставки аеропортових зборiв розраховуються у нацiональнiй валютi.
Перерахунок аеропортових зборiв до валюти 1 групи класифiкацiї iноземних валют, що встановлено Нацiональним банком України (НБУ), здiйснюється у доларах США з урахуванням середнього за розрахунковий перiод значення курсу валюти.
5.2. Розрахунок ставок аеропортових зборiв здiйснюється без врахування податку на додану вартiсть. Нарахування сум податку на додану вартiсть за наданi аеропортовi послуги здiйснюється вiдповiдно до чинного законодавства України.
5.3. Проект ставок аеропортових зборiв подається на розгляд та затвердження у встановленому чинним законодавством порядку iз супроводжуючими документами, що наведенi у додатку цих Методичних рекомендацiй.
Перший заступник директора Державного департаменту авiацiйного транспорту | М.О.Марченко |
Додаток |
ПЕРЕЛIК
документiв, що подаються аеропортами разом з
проектом аеропортових зборiв
1. Копiя балансу пiдприємства (Ф-1).
2. Копiя звiту про фiнансовi результати (Ф-2).
3. Копiя звiту про роботу авiацiйного транспорту (Ф-31).
4. Довiдка з аеропортового обслуговування повiтряних суден i пасажирiв (таблиця 1).
5. Калькуляцiя планової собiвартостi аеропортових зборiв (таблиця 2).
6. Показники дiяльностi аеропорту (таблиця 3).
7. Розрахунок загальних ставок аеропортових зборiв (таблиця 4).
8. Розрахунок ставок аеропортових зборiв для мiжнародних та внутрiшнiх сполучень (таблиця 5).
9. Розрахунок змiни фiнансових показникiв дiяльностi аеропорту (таблиця 6).
10. Проект ставок аеропортових зборiв (таблиця 7).
11. Пояснювальна записка з обгрунтуванням зовнiшнiх та внутрiшнiх причин перегляду ставок (змiни цiн i тарифiв на спожитi ресурси, змiни у технiцi та технологiї обслуговування, фактор сезонностi тощо), а також данi щодо прийнятностi проектних ставок у потенцiальних конкурентiв, консультацiї з експлуатантами тощо).
Довiдка
з аеропортового обслуговування повiтряних суден
i пасажирiв в аеропорту
_________________
(назва аеропорту)
за ________ рiк
Таблиця 1
(тис. грн.)
Найменування | Збiр за посадку-злiт | Пасажирський збiр | Збiр за авiацiйну безпеку | Збiр за наднормативну стоянку | Всього по аеропортових зборах | Iншi послуги | Всього витрат по аеропорту | Неавiацiйна дiяльнiсть | Всього витрат по аеропорту | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
пасажир. ПС | вантаж. ПС | пасажир. ПС | вантаж. ПС | ||||||||
1. Доходи | |||||||||||
2. Витрати всього в т. ч. |
|||||||||||
- амортизацiя | |||||||||||
- матерiальнi* | |||||||||||
- оплата працi | |||||||||||
- вiдрахування на соцiальнi заходи | |||||||||||
- iншi витрати | |||||||||||
2.2. Адмiнiстративнi витрати | |||||||||||
2.3. Iншi операцiйнi витрати | |||||||||||
3. Прибуток | |||||||||||
4. Коефiцiєнт прибутковостi |
______________
* з розшифровкою витрат за
статтями, перелiк та склад яких встановлюється
аеропортом самостiйно
Керiвник економiчної служби | (пiдпис) |
Калькуляцiя
планової собiвартостi аеропортових зборiв в
аеропорту
__________________
(назва аеропорту)
за станом на | ____________ |
(дата) |
Таблиця 2
Статтi (елементи) витрат | Собiвартiсть зборiв (тис. грн.) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Збiр за посадку-злiт (i 1) | Пасажирський збiр (i 2) | Збiр за авiацiйну безпеку (i 3) | Збiр за наднормативну стоянку ПС (i 4) | Разом | ||||||
факт. | план. | факт. | план. | факт. | план. | факт. | план. | факт. | план. | |
Виробнича собiвартiсть, в т. ч. |
||||||||||
- матерiальнi* | ||||||||||
- амортизацiя | ||||||||||
- на оплату працi | ||||||||||
- вiдрахування на соцiальнi заходи | ||||||||||
- iншi витрати | ||||||||||
2. Адмiнiстративнi витрати | ||||||||||
3. Iншi операцiйнi витрати | ||||||||||
Разом (ППСi) |
______________
* з розшифровкою витрат за
статтями, перелiк та склад яких встановлено
аеропортом
Керiвник економiчної служби | (пiдпис) |
Показники дiяльностi аеропорту
_________________
(назва аеропорту)
станом на | ____________ |
(дата) |
Таблиця 3
Показники | Мiжнароднi сполучення | Внутрiшнi сполучення | ||
---|---|---|---|---|
факт. | план. | факт. | план. | |
1. МЗВ вiдправлених ПС (т) всього у т. ч |
||||
- пасажирських | ||||
- вантажних | ||||
2. Кiлькiсть вiдправлених пасажирiв (тис. осiб) | ||||
в т. ч. - транзитнi | ||||
- iнфанта | ||||
- iншi пiльговi | ||||
3. Кiлькiсть рейсiв (один.) всього у т. ч. |
||||
пасажирських | ||||
вантажних | ||||
4. Стоянка наднормативна* (т х год.) | ||||
- пасажирських ПС | ||||
- вантажних ПС |
______________
* При необхiдностi з розподiлом
прийнятої для ставок збору градацiєю часу
наднормативної стоянки ПС (за пiвдоби, добу тощо)
Керiвник економiчної служби | (пiдпис) |
Розрахунок
загальних ставок аеропортових зборiв
_________________
(назва аеропорту)
за станом на | ____________ |
(дата) |
Таблиця 4
Найменування збору | Повна собiвартiсть за фактом (тис. грн.) ПСi | Повна собiвартiсть за планом (тис. грн.) ППСi | Коефiцiєнт прибутковостi Кп (рентабельнiсть) | Сумарна цiна послуг (тис. грн.) ППСi х (1 + Кп) | Об'ємнi показники за планом | Ставки зборiв СТi, грн. | Ставки зборiв СТi, дол. США | |||||||
один. вимiру | кiлькiсть | 1 т МЗВ вiдправлен. ПС | одного пасажира | один рейс | 1 т МЗВ вiдправлен. ПС | одного пасажира | один рейс | |||||||
пасажир. i вантаж. | вантаж. | пасажир. i вантаж. | вантаж. | |||||||||||
Збiр за посадку-злiт | ||||||||||||||
Пасажирський збiр | ||||||||||||||
Збiр за авiацiйну безпеку | ||||||||||||||
Збiр за наднормативну стоянку | ||||||||||||||
Разом |
Керiвник економiчної служби | (пiдпис) |
Розрахунок
ставок аеропортових зборiв для мiжнародних та
внутрiшнiх сполучень
__________________
(назва аеропорту)
за станом на | ____________ |
(дата) |
Таблиця 5
Найменування збору | Повна собiвартiсть за планом (тис. грн.) ППСi | Коефiцiєнт прибутковостi Кп (рентабельнiсть) | Об'ємнi показники | Коефiцiєнт спiввiдношення | Ставка збору, грн. | Ставка збору, грн. | |||||
один. вимiру | всього | мiжнароднi ПОмi | внутрiшнi ПОвi | для мiжнародних Смi | для внутрiшнiх Свi | для мiжнародних Смi | для внутрiшнiх Свi | ||||
1. Збiр за злiт-посадку | |||||||||||
2. Пасажирський збiр | |||||||||||
3. Збiр за безпеку ПС | |||||||||||
- пасажир. | |||||||||||
- вантажн. | |||||||||||
4. Збiр за наднорм. стоянку | |||||||||||
Разом |
Керiвник економiчної служби | (пiдпис) |
Розрахунок
змiни фiнансових показникiв дiяльностi аеропорту
_________________
(назва аеропорту)
станом на | ____________ |
(дата) |
Таблиця 6
Види зборiв, розрахунковi показники | Види перевезень | |||||
мiжнароднi | в межах України | |||||
факт | план за умови | факт. | план | |||
дiючих тарифiв | проектних тарифiв | дiючих тарифiв | проектних тарифiв | |||
1. Збiр за посадку-злiт | ||||||
1.1. МЗВ (тонн) | + | + | + | + | + | + |
1.2. Ставка збору (дол.) | + | + | + | + | + | + |
1.3. Розрахунковi доходи при дiючих тарифах (Др), тис. дол., п. 1.1 х п. 1.2 | + | + | + | + | ||
1.4. Доходи фактичнi, тис. дол., (Дф) | + | + | ||||
1.5. Коефiцiєнт спiввiдношення К = Дф : Др | + | + | ||||
1.6. Доходи плановi (Дп), тис. дол. | + (Др х К) | + (п 1.1 х п. 1.2 х К) | + (Др х К) | + (п 1.1 х п. 1.2 х К) | ||
1.7. Витрати, тис. дол. | + | + | + | + | + | + |
1.8. Прибуток, тис. дол. | + | + | + | + | + | + |
1.9. Рентабельнiсть, % | + | + | + | + | + | + |
2. Збiр за обслуговування пасажирiв | ||||||
2.1. Кiлькiсть пасажирiв (чол.) | + | + | + | + | + | + |
2.2. Ставка збору (дол.) | + | + | + | + | + | + |
2.3. Розрахунковi доходи при дiючих тарифах (Др), тис. дол., п. 2.1 х п. 2.2 | + | + | + | + | ||
2.4. Доходи фактичнi, тис. дол., (Дф) | + | + | ||||
2.5. Коефiцiєнт спiввiдношення К = Дф : Др | + | + | ||||
2.6. Доходи плановi (Дп), тис. дол. | + (Др х К) | + (п. 2.1 х п. 2.2 х К) | + (Др х К) | + (п. 2.1 х п. 2.2 х К) | ||
2.7. Витрати, тис. дол. | + | + | + | + | + | + |
2.8. Прибуток, тис. дол. | + | + | + | + | + | + |
2.9. Рентабельнiсть, % | + | + | + | + | + | + |
3. Збiр за наднормативну стоянку ПС | ||||||
3.1. а) МЗВ х час (тонн х год.) б) МЗВ (тонн) |
+ | + | + | + | + | + |
3.2. Ставка збору а) за тонн х год. (дол.) б) у % вiд п. 1.2 (дол.) |
+ | + | + | + | + | + |
3.3. Розрахунковi доходи при дiючих тарифах (Др), тис. дол., п. 3.1 х п. 3.2 | + | + | + | + | ||
3.4. Доходи фактичнi, тис. дол., (Дф) | + | + | ||||
3.5. Коефiцiєнт спiввiдношення К = Дф : Др | + | + | ||||
3.6. Доходи плановi (Дп), тис. дол. | + (Др х К) | + (п. 3.1 х п. 3.2 х К) | + (Др х К) | + (п. 3.1 х п. 3.2 х К) | ||
3.7. Витрати, тис. дол. | + | + | + | + | + | + |
3.8. Прибуток, тис. дол. | + | + | + | + | + | + |
3.9. Рентабельнiсть, % | + | + | + | + | + | + |
4. Збiр за авiацiйну безпеку | ||||||
4.1. а) Кiлькiсть пасаж., (чол.) б) МЗВ (тонн) |
+ | + | + | + | + | + |
4.2. Ставка збору а) за пасаж. ПС, (дол. за 1 пас.) б) за вантажне ПС (дол. за 1 тонну) |
+ | + | + | + | + | + |
4.3. Розрахунковi доходи при дiючих тарифах (Др), тис. дол., п. 4.1 х п. 4.2 | + | + | + | + | ||
4.4. Доходи фактичнi, тис. дол., (Дф) | + | + | ||||
4.5. Коефiцiєнт спiввiдношення К = Дф : Др | + | + | ||||
4.6. Доходи плановi (Дп), тис. дол. | + (Др х К) | + (п. 2.1 х п. 2.2 х К) | + (Др х К) | + (п. 2.1 х п. 2.2 х К) | ||
4.7. Витрати, тис. дол. | + | + | + | + | + | + |
4.8. Прибуток, тис. дол. | + | + | + | + | + | + |
4.9. Рентабельнiсть, % | + | + | + | + | + | + |
Всього: | ||||||
Доходи плановi, тис. дол. | + | + | + | + | ||
Витрати, тис. дол. | + | + | + | + | ||
Прибуток, тис. дол. | + | + | + | + |
Керiвник економiчної служби | (пiдпис) |
Проект
ставок аеропортових зборiв за обслуговування
авiарейсiв (ПС) у аеропорту
___________________
(назва аеропорту)
(без обслуговування повiтряного руху)
Таблиця 7
Найменування збору | Розмiр збору |
1. Ставка збору за посадку-злiт ПС | |
1.1. У денний час: | |
Для мiжнародних сполучень | ___ USD за 1 тонну МЗВ |
Для внутрiшнiх сполучень | ___ USD за 1 тонну МЗВ |
1.2. Збiр за посадку-злiт в нiчний час збiльшується: | |
- якщо здiйснюється посадка або злiт | на %, |
- якщо здiйснюється посадка та злiт | на %. |
2. Ставка пасажирського збору (за кожного вiдправленого пасажира): | |
Для мiжнародних сполучень | ___ USD з термiналу " "; ___ USD з термiналу " "; |
Для внутрiшнiх сполучень | ___ USD з термiналу " "; ___ USD з термiналу " ". |
3.Ставка збору за авiацiйну безпеку | |
Для пасажирського ПС (для кожного вiдправленого пасажира): | |
Для мiжнародних сполучень | ___ USD; |
Для внутрiшнiх сполучень | ___ USD; |
Для вантажного ПС (за тонну МЗВ) | |
Для мiжнародних сполучень | ___ USD; |
Для внутрiшнiх сполучень | ___ USD. |
4. Ставка збору за наднормативну стоянку ПС. | ____ % вiд ставки збору за посадку-злiт у денний час (за кожну повну добу або її частину) |
4.1. Час нормативної стоянки для пасажирського ПС | ___ год. |
5. Особливостi застосування |
Керiвник економiчної служби | (пiдпис) |