ДЕРЖАВНА СЛУЖБА ЕКСПОРТНОГО КОНТРОЛЮ УКРАЇНИ
ЗАТВЕРДЖЕНО наказом Держекспортконтролю України вiд 13 серпня 2003 р. N 198 |
Методичнi рекомендацiї
щодо створення суб'єктами здiйснення мiжнародних
передач товарiв систем внутрiшньофiрмового
експортного контролю
1. Загальнi положення
Метою створення систем внутрiшньофiрмового експортного контролю суб'єктами здiйснення мiжнародних передач товарiв (далi - пiдприємствами) є захист пiдприємств вiд можливих порушень чинного законодавства в галузi експортного контролю та пов'язаних з такими порушеннями адмiнiстративних, кримiнальних та економiчних санкцiй, якi можуть бути застосованi до пiдприємства. Враховуючи, що товари, якi пiдлягають державному експортному контролю, є надто "чутливими" в частинi дотримання порядку здiйснення їх мiжнародних передач та їх кiнцевого використання, такi системи повиннi зменшити ризики пiдприємств при здiйсненнi мiжнародних передач зазначених товарiв.
Зазначенi системи сприяють ефективному здiйсненню пiдприємством зовнiшньоекономiчної дiяльностi та своєчасному отриманню ним вiдповiдних дозвiльних документiв Держекспортконтролю, а також перешкоджають здiйсненню мiжнародних передач товарiв, якi можуть нанести збиток державi або порушують вiдповiднi мiжнароднi зобов'язання щодо нерозповсюдження зброї масового знищення, засобiв її доставки, звичайних озброєнь та товарiв, що можуть бути використанi для їх створення.
Створення систем внутрiшньофiрмового експортного контролю пiдприємствами передбачено статтею 14 Закону України "Про державний контроль за мiжнародними передачами товарiв вiйськового призначення та подвiйного використання" i є обов'язковим для суб'єкта здiйснення мiжнародних передач товарiв, який має намiр отримати вiд Кабiнету Мiнiстрiв України повноваження на право здiйснення експорту, iмпорту товарiв вiйськового призначення та товарiв, якi мiстять вiдомостi, що становлять державну таємницю, або в разi, коли цей суб'єкт має намiр отримати генеральний чи вiдкритий дозвiл або висновок.
Пiд час створення системи внутрiшньофiрмового експортного контролю i плануваннi органiзацiйних заходiв, необхiдних для її функцiонування, повиннi бути врахованi профiль дiяльностi i виробничої структури пiдприємства, наявнiсть у пiдприємства фiлiй i дочiрнiх компанiй, потенцiйна можливiсть використання експортованої продукцiї для створення зброї масового знищення, засобiв її доставки або для створення звичайних видiв озброєнь та вiйськової технiки, а також обсяги i географiя експортних поставок пiдприємства та iншi чинники.
Системи внутрiшньофiрмового експортного контролю пiдприємств повиннi включати:
• положення про систему внутрiшньофiрмового експортного контролю пiдприємства та вiдповiдний наказ про його затвердження;
• правила та процедури (механiзми), направленi на дотримання нацiонального законодавства в галузi експортного контролю;
• затверджену вiдповiдним наказом внутрiшню iнструкцiю пiдприємства про порядок пiдготовки i оформлення документiв, необхiдних для одержання в Держекспортконтролi вiдповiдних документiв про реєстрацiю пiдприємства та товарiв, що передбачаються для здiйснення мiжнародних передач, дозвiльних документiв, документiв про гарантiї та iнших документiв, що надаються Держекспортконтролем;
• заходи щодо дотримання вимог експортного контролю пiд час вiдвантаження, доставки кiнцевому споживачу та перевiрки використання за призначенням товарiв, що передбачаються пiдприємством для експорту;
• програми навчання фахiвцiв рiзних рiвнiв з питань експортного контролю;
• механiзми нагляду та перевiрок виконання вимог законодавства в галузi експортного контролю на пiдприємствi;
• систему ведення документацiї, пов'язаної з мiжнародними передачами товарiв, що пiдлягають державному експортному контролю;
• систему адмiнiстративних покарань для порушникiв правил та процедур пiдприємства в галузi експортного контролю.
2. Правила для пiдприємства в галузi експортного контролю
Впровадження та забезпечення виконання вимог експортного контролю є справою керiвництва пiдприємства, яке повинно створювати умови та видiлити необхiднi ресурси як для виконання вимог експортного контролю, так i для контролю за такою дiяльнiстю.
Керiвництво пiдприємства повинно прийняти прозору i чiтку систему правил, якi вимагають вiд персоналу пiдприємства виконувати законодавство в галузi експортного контролю.
Однiєю з головних вимог таких правил повинна бути норма, що будь-якi контракти чи iншi роботи не можуть виконуватися, якщо вони будь-яким чином порушують законодавство в галузi експортного контролю.
Такi правила повиннi дiяти на усiх органiзацiйних рiвнях пiдприємства, а особливо на рiвнях, якi пов'язанi з експортом, iмпортом (ввезенням, вивезенням), реекспортом, збутом, транспортуванням (доставкою) товарiв чи iншою дiяльнiстю, на яку поширюється дiя експортного контролю.
Вiдповiднi нормативнi документи пiдприємства в галузi експортного контролю повиннi бути затвердженi керiвником пiдприємства.
3. Основнi органiзацiйнi засади, якi рекомендується здiйснити пiдприємству з метою створення системи внутрiшньофiрмового експортного контролю
Керiвнику пiдприємства рекомендується доручити керiвникам середньої ланки здiйснення контролю за виконанням правил експортного контролю у пiдроздiлах, пов'язаних з мiжнародними передачами товарiв та їх доставкою. Кожен з таких керiвникiв повинен мати вiдповiднi повноваження для прийняття рiшень по операцiях пiдроздiлiв, пов'язаних з мiжнародними передачами товарiв.
Органiзацiйна структура системи внутрiшньофiрмового експортного контролю пiдприємства повинна бути централiзованою настiльки, наскiльки це можливо.
Пiдроздiли експортного контролю не повиннi пiдпорядковуватися пiдроздiлам, якi здiйснюють маркетинг ринкiв збуту, або займаються збутом товарiв.
У пiдроздiлах експортного контролю повиннi працювати фахiвцi з високим рiвнем знань у галузi експортного контролю.
Органiзацiйну структуру експортного контролю пiдприємства повинен очолювати керiвник, який має повноваження вирiшувати питання експортної полiтики пiдприємства та вiдповiднi адмiнiстративнi питання.
На керiвну посаду з питань експортного контролю пiдприємства повинен бути призначений працiвник, який має вiдповiднi повноваження, у тому числi такi, що забезпечують йому координацiю дiяльностi з експортного контролю в усiх пiдроздiлах пiдприємства.
Така особа повинна досконало знати законодавство в галузi експортного контролю, правила та порядок його виконання. Крiм того, такий керiвник повинен досконало знати товари (вироби, технологiї, послуги), якi можуть бути експортованi пiдприємством, та вимоги до здiйснення такого експорту.
Для ефективного виконання правил експортного контролю керiвництво пiдприємства повинно видiлити достатню кiлькiсть вiдповiдних ресурсiв (час, кошти, кадри). З цiєю метою на пiдприємствi призначається посадова особа, вiдповiдальна за напрямок експортного контролю. Зазначена посадова особа (керiвник пiдроздiлу експортного контролю пiдприємства) повинна безпосередньо пiдпорядковуватися керiвнику пiдприємства та повинна мати повноваження, достатнi для виконання покладених на нього функцiй, у тому числi правом припиняти експортнi контракти у випадку виникнення будь-яких обставин, що можуть призвести до порушення законодавства в галузi експортного контролю або невиконанню вiдповiдних мiжнародних зобов'язань України.
Вiдповiдальна за питання експортного контролю посадова особа за службовим положенням повинна бути незалежною вiд структурних пiдроздiлiв, якi вiдповiдають за комерцiйну та збутову дiяльнiсть на пiдприємствi.
Вiдповiдальний за питання експортного контролю в процесi виконання покладених на нього функцiй взаємодiє з вiйськовим представництвом (у разi, якщо таке представництво є на пiдприємствi).
Правила, процедури та посадовi iнструкцiї з експортного контролю на пiдприємствi повиннi бути формалiзованi таким чином, щоб їх дотримання було забезпечено незалежно вiд кадрових змiн. Посадова особа пiдприємства, яка вiдповiдає за експортний контроль, повинна забезпечувати постiйне навчання персоналу, у тому числi, розробити вiдповiднi довiдковi матерiали, якi надають персоналу достатнi знання для виконання обов'язкових процедур експортного контролю.
4. Внутрiшньофiрмова служба експортного контролю пiдприємства
4.1. Створення внутрiшньофiрмової служби експортного контролю пiдприємства.
Створення на пiдприємствi внутрiшньофiрмової служби експортного контролю передбачає:
а) випуск наказу керiвника пiдприємства про створення внутрiшньофiрмової служби експортного контролю i про призначення вiдповiдального за питання експортного контролю - керiвника внутрiшньофiрмової служби експортного контролю (для органiзацiй з великими обсягами зовнiшньоекономiчних операцiй) або уповноваженого з питань експортного контролю (для малих i середнiх органiзацiй);
б) забезпечення внутрiшньофiрмової служби експортного контролю пiдприємства персоналом та необхiдними засобами органiзацiйно-технiчного забезпечення.
На працiвникiв експортного контролю пiдприємства повинна бути покладена вiдповiдальнiсть за щоденне здiйснення такого контролю. Основними завданнями такого контролю є:
- розробка та адмiнiстрування програми експортного контролю пiдприємства;
- пiдготовка та передача до пiдроздiлiв пiдприємства керiвництв, вказiвок та iнструкцiй щодо виконання конкретними пiдроздiлами вимог експортного контролю;
- визначення характеру операцiй, пов'язаних з мiжнародними передачами товарiв, якi здiйснюють пiдроздiли пiдприємства та потрiбних для їх виконання дозвiльних документiв;
- iдентифiкацiя товарiв, що передбачає встановлення вiдповiдностi конкретних товарiв, якi є об'єктами мiжнародних передач, найменуванню та опису товарiв, внесених до спискiв товарiв, що пiдлягають державному експортному контролю;
- пiдготовка та подання до Держекспортконтролю заяв та необхiдних документiв щодо отримання дозвiльних документiв;
- отримання та контроль за використанням дозвiльних документiв;
- отримання та подання до Держекспортконтролю документальних матерiалiв щодо доставки товарiв кiнцевому споживачу;
- участь у здiйсненнi фiзичного контролю доставки товарiв до кiнцевого споживача;
- щомiсячне звiтування перед Держекспортконтролем про використання отриманих дозвiльних документiв та документiв про гарантiї;
- впровадження програм навчання спiвробiтникiв пiдприємства у галузi експортного контролю та пiдготовка необхiдних навчальних матерiалiв для цього;
- створення рекомендацiй щодо виконання вимог дозвiльних документiв на всiх етапах дiяльностi щодо здiйснення мiжнародних передач товарiв (маркетинг ринкiв, ведення переговорiв, укладення контрактiв та iнша мiжнародна дiяльнiсть пiдприємства);
- координацiя дiяльностi iз спiвробiтниками, вiдповiдальними за експортний контроль у причетних до цього пiдроздiлах пiдприємства, у тому числi таких, як вiддiл маркетингу, технiчний вiддiл, вiддiл закупiвель, юридичний вiддiл, фiнансовий вiддiл, вiддiл контрактiв, вiддiл професiйної пiдготовки, допомiжнi вiддiли тощо;
- перевiрка замовникiв експортної продукцiї щодо встановлення ризикiв використання продукцiї не за призначенням;
- перевiрка всiх учасникiв на можливу належнiсть до спискiв "заборонених" партнерiв;
- негайне сповiщення Держекспортконтролю та iнших державних органiв щодо виявлених порушень законодавства у галузi експортного контролю замовниками чи iншими учасниками операцiй з мiжнародних передач товарiв;
- ведення документацiї, пов'язаної з отриманням та використанням дозвiльних документiв та документiв про гарантiї.
в) розробку положення про службу внутрiшньофiрмового експортного контролю пiдприємства. Зазначене Положення повинно мiстити такi роздiли:
- загальну частину, в якiй визначаються мета створення служби та нормативно-правовi акти, на пiдставi яких вона створюється;
- основнi завдання, функцiї, права та обов'язки служби;
- структуру служби;
- регламент роботи служби;
- порядок взаємодiї служби з iншими пiдроздiлами пiдприємства та її пiдпорядкованiсть.
г) розробку та затвердження посадових iнструкцiй, що визначають функцiї, права, обов'язки, квалiфiкацiйнi вимоги та вiдповiдальнiсть спiвробiтникiв служби.
4.2. Функцiї, права, обов'язки i вiдповiдальнiсть внутрiшньофiрмової служби експортного контролю.
Внутрiшньофiрмова служба експортного контролю, яка створюється пiдприємством, повинна виконувати такi основнi функцiї:
- розробку перелiку заходiв щодо експортного контролю i перевiрку їх реалiзацiї;
- здiйснення контролю за виконанням вимог законодавчих та нормативно-правових актiв у галузi експортного контролю на всiх етапах дiяльностi пiдприємства;
- забезпечення взаємодiї пiдроздiлiв, що виготовляють товари iз службами, що здiйснюють пiдготовку та мiжнароднi передачi товарiв;
- участь у пiдготовцi наказiв та iнших керiвних документiв з питань зовнiшньоекономiчної дiяльностi пiдприємства;
- навчання працiвникiв пiдприємства, що займаються питаннями зовнiшньоекономiчної дiяльностi;
- здiйснення на пiдприємствi процедури аналiзу зовнiшньоекономiчних операцiй та визначення їх вiдповiдностi вимогам експортного контролю, а також документальне оформлення результатiв такого аналiзу;
- забезпечення виконання правил та процедур експортного контролю пiд час здiйснення пiдприємством дiяльностi, пов'язаної з участю в мiжнародних виставках, конференцiях i семiнарах;
- здiйснення контрольних функцiї на всiх етапах пiдготовки, вiдвантаження та доставки товарiв;
- розробку iнструкцiї про порядок одержання в Держекспортконтролi необхiдних дозвiльних документiв та документiв про гарантiї вiдносно товарiв, що пiдлягають державному експортному контролю, а також товарiв, щодо яких можуть бути застосованi процедури державного експортного контролю;
- пiдготовку та подання у встановленому порядку матерiалiв для проведення недержавної iдентифiкацiї товарiв щодо їх належностi до вiдповiдних контрольних спискiв товарiв, якi затвердженi Кабiнетом Мiнiстрiв України (здiйснюється у випадках, коли iдентифiкацiя товарiв не може бути виконана пiдприємством самостiйно);
- проведення регулярних перевiрок роботи пiдроздiлiв i персоналу, що займаються зовнiшньоекономiчною дiяльнiстю та експортним контролем;
- перiодичну звiтнiсть перед Держекспортконтролем про використання отриманих пiдприємством дозвiльних документiв чи документiв про гарантiї використання товарiв у заявлених цiлях.
Внутрiшньофiрмова служба експортного контролю пiдприємства повинна мати право:
- звертатися до керiвництва пiдприємства щодо призупинення будь-яких угод про мiжнароднi передачi товарiв у випадках виникнення обставин, якi можуть призвести до порушення законодавства України в галузi експортного контролю чи порушення прийнятих нею мiжнародних зобов'язань;
- отримувати вiд усiх пiдроздiлiв пiдприємства iнформацiю, необхiдну для виконання покладених на цю службу функцiй;
- брати участь у мiжнародних семiнарах i конференцiях з питань експортного контролю;
- вносити в установленому порядку пропозицiї керiвнику пiдприємства про внесення до посадових iнструкцiй фахiвцiв пiдприємства вiдповiдних положень щодо забезпечення виконання вимог експортного контролю;
- iншi положення, що обумовленi специфiкою дiяльностi пiдприємства.
Приклад схеми взаємодiї у вирiшеннi питань, пов'язаних iз сферою експортного контролю наведено на малюнку 1.
Внутрiшньофiрмова служба експортного контролю пiдприємства зобов'язана:
- здiйснювати свою дiяльнiсть у суворiй вiдповiдностi до законодавства України в галузi експортного контролю;
- вiдслiдковувати змiни i доповнення, внесенi в нормативно-правовi акти в галузi експортного контролю та iнформувати про їх змiст та порядок їх виконання працiвникiв пiдприємства, що мають вiдношення до зовнiшньоекономiчної дiяльностi;
- перевiряти вiдповiднiсть пiдготовленого до вiдправлення вантажу затвердженiй документацiї та отриманим дозвiльним документам;
- здiйснювати зберiгання усiх документiв, на пiдставi яких отриманi вiдповiднi дозволи (висновки) чи документи про гарантiї, протягом не менше п'яти рокiв вiд часу виконання зовнiшньоекономiчних договорiв (контрактiв).
4.3. Державна атестацiя систем внутрiшньофiрмового експортного контролю.
Державна атестацiя систем внутрiшньофiрмового експортного контролю, створених суб'єктами здiйснення мiжнародних передач товарiв, проводиться з метою встановлення готовностi цих суб'єктiв забезпечити виконання вимог законодавства в галузi експортного контролю на всiх етапах здiйснення мiжнародних передач товарiв.
Державна служба експортного контролю України здiйснює державну атестацiю систем внутрiшньофiрмового експортного контролю та видає суб'єктам здiйснення мiжнародних передач товарiв вiдповiднi свiдоцтва.
Порядок здiйснення державної атестацiї встановлено постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 17.07.2003 N 1080 "Про затвердження Порядку державної атестацiї системи внутрiшньофiрмового експортного контролю, створеної суб'єктом здiйснення мiжнародних передач товарiв".
5. Пiдготовка та оформлення матерiалiв, необхiдних для одержання дозвiльних документiв або документiв про гарантiї
Для товарiв, на мiжнароднi передачi яких необхiдно вiдповiдно до законодавства України отримати дозвiльний документ або документи про гарантiї, представники внутрiшньофiрмової служби експортного контролю готують заяву на отримання таких документiв, необхiдну супровiдну документацiю та направляють їх до Держекспортконтролю.
Пакет документiв повинен бути належним чином оформлений, узгоджений з вiдповiдальним за питання експортного контролю та пiдписаний керiвником.
Керiвник суб'єкта здiйснення мiжнародних передач не повинен санкцiонувати вiдвантаження продукцiї доти, доки не буде отримано дозвiльний документ.
6. Вiдвантаження i вiдправлення товарiв
Перед вiдвантаженням товарiв здiйснюється контроль за їх упакуванням. Контроль перед вiдвантаженням здiйснюється вiдповiдальними за вiдвантаження за участю представникiв внутрiшньофiрмової служби експортного контролю. Метою такого контролю є встановлення вiдповiдностi товару, що вiдвантажується, такому, що зазначений в товаросупровiдних документах та в дозвiльних документах.
У випадках виявлення невiдповiдностi слiд припинити пiдготовку до вiдвантаження до з'ясування всiх обставин, що привели до цього, та їх усунення.
7. Професiйна пiдготовка та навчання
У зв'язку з тим, що законодавчi та нормативнi акти в галузi експортного контролю регулярно переглядаються, виходячи з вимог нацiональної безпеки та мiжнародних зобов'язань України, фахiвцi пiдприємства, якi мають вiдношення до операцiй, пов'язаних з мiжнародними передачами товарiв та контролем за їх здiйсненням, повиннi проходити регулярну перепiдготовку.
Керiвництво пiдприємства повинно визначити ступiнь та рiвнi участi фахiвцiв пiдприємства в операцiях здiйснення мiжнародних передач товарiв та визначити для них необхiднi обсяги перепiдготовки (при цьому також повинен бути врахований фактор текучостi кадрiв в пiдроздiлах).
Особливу увагу пiд час проведення перепiдготовки слiд придiляти питанням розповсюдження технологiй (особливо у випадках, коли науково-технiчнi працiвники компанiї часто приймають участь у мiжнародних зустрiчах).
8. Ведення облiкової документацiї
Кожне пiдприємство повинно розробити програму ведення облiкової документацiї.
Метою такої програми є створення умов для належного зберiгання усiх документiв, якi мають вiдношення до конкретних операцiй планування та здiйснення мiжнародних передач товарiв (замовлень, контрактiв, даних про посередникiв та кiнцевих споживачiв, документiв про зобов'язання та гарантiї, документiв про перевiзникiв, маршрути та способи доставки, сертифiкати пiдтвердження доставки, фiнансовi документи тощо, навiть такi документи, якi не передбаченi вимогами експортного контролю, але були отриманi при здiйсненнi конкретної операцiї з мiжнародних передач товарiв).
Зазначенi документи повиннi зберiгатися не менше п'яти рокiв з дати виконання конкретного контракту i повиннi надаватися до державних органiв експортного контролю чи iнших компетентних державних органiв за їх вимогою.
1. Ведення справ по дозвiльних документах (дозволах, висновках та мiжнародних iмпортних сертифiкатах).
Справи повиннi бути оформленi вiдносно отримання кожного дозвiльного документа.
Слiд врахувати, що незважаючи на можливостi електронних засобiв та наявнiсть вiдповiдних електронних баз даних, справи з повними комплектами документiв повиннi бути оформленi на паперових носiях i мiстити оригiнали (у разi неможливостi - засвiдченi копiї) документiв.
2. Ведення справ по країнах.
Пiдроздiл експортного контролю пiдприємства повинен зберiгати копiї усiєї кореспонденцiї по кожнiй країнi, з якою має взаємовiдношення пiдприємство, незалежно вiд того, здiйснювалися чи нi поставки товарiв до цiєї країни.
3. Ведення справ за напрямами здiйснення мiжнародних передач товарiв.
Пiдроздiл експортного контролю пiдприємства повинен зберiгати копiї усiєї кореспонденцiї з кожним iз замовникiв, вантажовiдправникiв, урядовими органами, а також кореспонденцiю з класифiкацiї за видами чи найменуваннями продукцiї.
4. Найбiльш важлива документацiя:
• зовнiшньоекономiчний договiр (контракт) або письмове замовлення на постачання товарiв (послуг) за пiдписом замовника;
• копiї (чи оригiнали) контрактiв з визначенням реквiзитiв замовникiв, перелiкiв товарiв, їх вартостi, особливих умов постачання та iнших даних, що рекомендується вносити до контрактiв;
• документи про посередникiв та кiнцевих споживачiв;
• документи про зобов'язання та гарантiї;
• документи про перевiзникiв, маршрути та способи доставки (коносамент чи авiанакладна), у тому числi:
- документи (довiдки) про ступiнь таємностi товарiв;
- технiчнi довiдки, за якими можна однозначно iдентифiкувати товар за вiдповiдною позицiєю контрольних спискiв;
- документи, пiдписанi капiтаном, власником чи агентом морського судна, якi є письмовим пiдтвердженням транспортування товарiв, та договiр про їх доставку;
- документи, що оформлюються авiакомпанiями для перевезень товарiв за кордон, якi мiстять вiдповiднi вимоги авiакомпанiй;
- засвiдченi копiї сертифiкатiв кiнцевого споживача, iмпортних сертифiкатiв та сертифiкатiв пiдтвердження доставки;
- звiти до державних органiв експортного контролю про використання дозвiльних документiв чи документiв про гарантiї.
9. Довiдки про поточний стан отриманих пiдприємством дозвiльних документiв
Пiдроздiлам експортного контролю пiдприємств рекомендується перiодично готувати та подавати на розгляд керiвництва пiдприємства звiти про стан використання експортних дозвiльних документiв, отриманих пiдприємством для виконання усiх контрактiв з iноземними компанiями.
У цих звiтах рекомендується вiдображати найменування товарiв, дати звернень за отриманням дозвiльних документiв, номери отриманих лiцензiй та строки їх дiї.
10. Механiзм забезпечення правил експортного контролю по товарах i країнах
Для кожного окремого виду товару, щодо якого передбачається здiйснення мiжнародних передач товарiв (виробiв, послуг чи технологiй) вiдповiдальний за експортний контроль повинен визначити вiдповiднi вимоги щодо порядку здiйснення мiжнародних передач таких товарiв (самостiйно чи за допомогою державних органiв експортного контролю), якi повиннi виконуватись усiм персоналом пiдприємства.
Можливiсть здiйснення мiжнародних передач будь-яких товарiв залежить вiд трьох головних факторiв:
- класифiкацiї товарiв вiдповiдно до затверджених Кабiнетом Мiнiстрiв України контрольних спискiв;
- країни призначення та наявних обмежень на постачання конкретних товарiв до цiєї країни;
- конкретного кiнцевого використання та кiнцевого споживача товарiв.
Для забезпечення прийняття рiшень по зазначеним факторам рекомендується виконати такi процедури:
1. Розробити "матрицю товарiв", яка мiстить:
а) найменування товарiв з розподiлом їх за категорiями:
- товари вiйськового призначення;
- товари подвiйного використання;
товари, що не пiдлягають експортному контролю, з розбивкою таких товарiв за списками та режимами експортного контролю, а саме:
- товари вiйськового призначення;
- товари вiйськового призначення, якi в установленому порядку допущенi для цивiльного використання;
товари подвiйного використання, у тому числi:
- товари подвiйного використання, якi можуть бути використанi для створення звичайних видiв озброєнь та вiйськової технiки;
- товари, що можуть бути використанi у створеннi ядерної зброї;
- товари, що можуть бути використанi у створеннi хiмiчної зброї;
- товари, що можуть бути використанi у створеннi бiологiчної (бактерiологiчної) та токсинної зброї;
- товари, що можуть бути використанi у створеннi ракетних засобiв доставки зброї масового знищення (ядерної, хiмiчної, бiологiчної (бактерiологiчної) та токсинної).
б) обмеження поставок конкретних найменувань товарiв за визначеними категорiями до конкретних країн.
Така матриця є одним з ключових елементiв прийняття рiшень щодо порядку здiйснення мiжнародних передач товарiв i повинна постiйно доповнюватися по мiрi отримання додаткової iнформацiї. Копiї такої матрицi повиннi бути розповсюдженi серед усiх працiвникiв компанiї, якi мають вiдношення до планування, укладання контрактiв та здiйснення мiжнародних передач товарiв.
2. Забезпечити проведення перевiрок усiх етапiв планування мiжнародних передач товарiв для чого:
вiдповiдальний за експортний контроль повинен розробити прозору процедуру, яка гарантує, що всi учасники конкретної операцiї здiйснення мiжнародної передачi товарiв (включаючи посередникiв) перевiренi, а всi аспекти дiяльностi, пов'язаної з перевiркою, мають вiдображення у вiдповiдних документах. Основними елементами такого процесу є:
- попереднє визначення необхiдностi отримання вiдповiдного дозволу або висновку;
- перевiрка та недопущення виконання мiжнародної передачi товарiв з "забороненими" партнерами;
- перевiрка щодо ризику незаконного використання товарiв, тобто використання у цiлях, якi не були заявленi при укладеннi контракту;
- перевiрка щодо можливого використання товарiв для створення зброї масового знищення (ядерної, хiмiчної, бiологiчної) чи ракетних засобiв її доставки;
- перевiрка та недопущення виконання експортної операцiї до країн, щодо яких iснують обмеження (ембарго) на поставки таких товарiв.
11. Система перевiрок замовникiв та споживачiв товарiв
1. Таблиця вiдмов щодо надання дозволiв або висновкiв Держекспортконтролю.
Таблиця вiдмов щодо надання дозволiв або висновкiв Держекспортконтролю ("список вiдмов") - це список держав, товарiв, замовникiв та споживачiв товарiв, щодо яких у наданнi дозволiв або висновкiв вiдмовляється "як правило", виходячи з нацiонального законодавства та мiжнародних зобов'язань України. Така таблиця створюється фахiвцями пiдприємства шляхом порiвняльного аналiзу конкретної класифiкацiї товарiв пiдприємства та обмежень на їх мiжнароднi передачi, визначених у вiдповiдних постановах Кабiнету Мiнiстрiв України або доведених Держекспортконтролем до пiдприємства. Кожна позицiя такого списку є унiкальною та повинна мiстити опис усiх обмежень, що дiють по вiдношенню до конкретних держав, товарiв, їх замовникiв та споживачiв.
Змiни списку вiдмов здiйснюються щоденно, тому координатор експорту повинен щоденно перевiряти змiст цього списку з метою забезпечення вiдповiдностi процесу перевiрки операцiй мiжнародних передач товарiв вимогам поточного моменту настiльки, наскiльки це можливо.
Координатор експортного контролю також повинен мати на увазi iншi обмеження на постачання товарiв (наприклад, необхiднiсть отримання спецiальних повноважень, необхiднiсть отримання лiцензiй на право дiяльностi тощо), якi можуть безпосередньо не охоплюватися системою експортного контролю, але повиннi враховуватися пiд час укладання контрактiв та планування мiжнародних передач товарiв.
2. "Червонi прапорцi" значного ризику правопорушень у галузi експортного контролю.
При прийняттi рiшень щодо можливостi здiйснення мiжнародних передач товарiв фахiвцi пiдприємства повиннi "просiювати" замовникiв з метою виявлення "значного ризику незаконної переадресацiї", звертаючи увагу i ретельно аналiзуючи такi данi:
• запити вiд ранiше не знайомих замовникiв або замовникiв, якi не вступають у прямi контакти;
• комерцiйна дiяльнiсть замовникiв має вiдношення до вiйськової iндустрiї чи знаходиться пiд контролем збройних сил;
• мiжнародна передача товару є незвичайною з огляду на звичайну комерцiйну дiяльнiсть замовника чи технологiчний рiвень замовника (кiнцевого споживача);
• незвичайно сприятливi умови платежiв, такi як: сплата за цiною, що перевищує ринкову, прийняття пiльгових умов кредитування, акордна оплата чи оплата готiвкою;
• вiдсутнiсть вимог щодо: гарантiї якостi, гарантiйного чи сервiсного обслуговування, навчання персоналу чи надання технiчних консультацiй;
• невiдповiднiсть мiж методами упаковки чи переробки вантажiв i способом їх транспортування чи заявленим мiсцем призначення;
• незвичайнi вимоги замовника стосовно способу поставки чи маркування товарiв.
Наявнiсть одного чи бiльшої кiлькостi "червоних прапорцiв" в запропонованiй операцiї є сигналом для пiдприємства щодо пiдвищеного ризику протизаконного використання товарiв та пов'язаних з цим правопорушень в галузi експортного контролю.
Таким чином, виходячи з вимог безпеки, пiдприємство повинно утриматися вiд будь-яких операцiй, пов'язаних з мiжнародними передачами товарiв, у разi наявностi будь-яких iз зазначених вище чи iнших фактiв, що викликають пiдозру до того часу, поки цi пiдозри не будуть знятi.
12. Внутрiшнi програми пiдприємств щодо перевiрок (ревiзiй) дотримання встановленого порядку здiйснення мiжнародних передач товарiв
Працiвник (чи група працiвникiв) пiдприємства, якi мають вiдповiдну квалiфiкацiю, повиннi проводити регулярнi перевiрки (ревiзiї) з метою забезпечення гарантiй того, що система забезпечення дотримання встановленого порядку здiйснення мiжнародних передач товарiв ефективно функцiонує на пiдприємствi та вiдповiдає усiм вимогам, якi встановленi правилами державного експортного контролю.
Перевiрки (ревiзiї) повиннi проводитися працiвниками компанiї, якi не залежать вiд фахiвцiв чи служб, якi вiдповiдають за розробку та функцiонування системи експортного контролю пiдприємства.
Такi перевiрки (ревiзiї) також можуть проводитися незалежними агентствами, якi не є частиною пiдприємства.
Фахiвцi, якi приймають участь у перевiрках (ревiзiях), повиннi також приймати участь i у навчаннi фахiвцiв пiдприємства за тематикою експортного контролю.
Термiни проведення перевiрок (ревiзiй) повиннi визначатися залежно вiд обсягiв здiйснених пiдприємством мiжнародних передач товарiв, їх характеру та замовникiв, яким постачаються товари.
13. Довiдкова лiтература
Пiдроздiл експортного контролю пiдприємства повинен збирати та пiдтримувати у належному станi повну бiблiотеку довiдкової лiтератури з питань експортного контролю, у тому числi всi закони, постанови та розпорядження Уряду, спецiальнi документи державних органiв експортного контролю та накази по пiдприємству.
14. Взаємодiя пiдприємств з Державною службою експортного контролю України
Державна служба експортного контролю України (Держекспортконтроль) розташована за адресою: 04080, м. Київ, вул. Фрунзе, 19/21.
Довiдкова служба: тел. 417-14-31.
Приймальна Голови Держекспортконтролю: тел. 462-49-80.
Управлiння державних експертиз: тел. 462-50-13.
Управлiння мiжнародного спiвробiтництва: тел. 462-58-27.
Управлiння справами: тел. 462-48-32.