ЗАКОН УКРАЇНИ
Про Основнi засади розвитку iнформацiйного суспiльства в Українi на 2007-2015 роки
Верховна Рада України постановляє:
1. Затвердити Основнi засади розвитку iнформацiйного суспiльства в Українi на 2007-2015 роки, що додаються.
2. Кабiнету Мiнiстрiв України:
розробити механiзм реалiзацiї завдань щодо розвитку iнформацiйного суспiльства в Українi на 2007-2015 роки;
пiдготувати та подати на розгляд Верховної Ради України пропозицiї щодо внесення змiн до законiв України, якi випливають iз цього Закону;
у шестимiсячний термiн з дня набрання чинностi цим Законом привести свої нормативно-правовi акти у вiдповiднiсть iз цим Законом.
3. Цей Закон набирає чинностi з дня його опублiкування.
Голова Верховної Ради України | О.МОРОЗ |
м. Київ
9 сiчня 2007 року
N 537-V
ЗАТВЕРДЖЕНО Законом України вiд 9 сiчня 2007 року N 537-V |
ОСНОВНI ЗАСАДИ
РОЗВИТКУ IНФОРМАЦIЙНОГО СУСПIЛЬСТВА В УКРАЇНI НА
2007-2015 РОКИ
I. ЗАГАЛЬНI ПОЛОЖЕННЯ
Одним з головних прiоритетiв України є прагнення побудувати орiєнтоване на iнтереси людей, вiдкрите для всiх i спрямоване на розвиток iнформацiйне суспiльство, в якому кожен мiг би створювати i накопичувати iнформацiю та знання, мати до них вiльний доступ, користуватися i обмiнюватися ними, щоб надати можливiсть кожнiй людинi повною мiрою реалiзувати свiй потенцiал, сприяючи суспiльному i особистому розвитковi та пiдвищуючи якiсть життя.
Україна має власну iсторiю розвитку базових засад iнформацiйного суспiльства: дiяльнiсть всесвiтньо вiдомої школи кiбернетики; формування на початку 90-х рокiв минулого столiття концепцiї та програми iнформатизацiї; створення рiзноманiтних iнформацiйно-комунiкацiйних технологiй (далi - IКТ) i загальнодержавних iнформацiйно-аналiтичних систем рiзного рiвня та призначення.
За цей час сформовано певнi правовi засади побудови iнформацiйного суспiльства: прийнято ряд нормативно-правових актiв, якi, зокрема, регулюють суспiльнi вiдносини щодо створення iнформацiйних електронних ресурсiв, захисту прав iнтелектуальної власностi на цi ресурси, впровадження електронного документообiгу, захисту iнформацiї.
Україна готує i має значну кiлькiсть висококвалiфiкованих фахiвцiв з IКТ, математики, кiбернетики; у країнi постiйно зростає та поновлюється парк комп'ютерної технiки, сучасних систем та засобiв телекомунiкацiї, зв'язку; високою є ступiнь iнформатизацiї банкiвської сфери.
Цi та iншi передумови дають пiдстави вважати, що вiтчизняний ринок IКТ перебуває у станi активного становлення та за певних умов може стати фундаментом розвитку iнформацiйного суспiльства в Українi.
Разом з тим ступiнь розбудови iнформацiйного суспiльства в Українi порiвняно iз свiтовими тенденцiями є недостатнiм i не вiдповiдає потенцiалу та можливостям України, оскiльки:
вiдсутня координацiя зусиль державного i приватного секторiв економiки з метою ефективного використання наявних ресурсiв;
ефективнiсть використання фiнансових, матерiальних, кадрових ресурсiв, спрямованих на iнформатизацiю, впровадження IКТ у соцiально-економiчну сферу, зокрема в сiльське господарство, є низькою;
наявне вiдставання у впровадженнi технологiй електронного бiзнесу, електронних бiрж та аукцiонiв, електронних депозитарiїв, використаннi безготiвкових розрахункiв за товари i послуги тощо;
рiвень iнформатизацiї окремих галузей економiки, деяких регiонiв держави є низьким;
розвиток нормативно-правової бази iнформацiйної сфери недостатнiй;
створення iнфраструктури для надання органами державної влади та органами мiсцевого самоврядування юридичним i фiзичним особам iнформацiйних послуг з використанням мережi Iнтернет вiдбувається повiльно;
рiвень комп'ютерної та iнформацiйної грамотностi населення є недостатнiм, впровадження нових методiв навчання iз застосуванням сучасних IКТ - повiльним;
рiвень iнформацiйної представленостi України в Iнтернет-просторi є низьким, а присутнiсть україномовних iнформацiйних ресурсiв - недостатньою;
рiвень державної пiдтримки виробництва засобiв iнформатизацiї, програмних засобiв та впровадження IКТ є недостатнiм, що не забезпечує всiх потреб економiки i суспiльного життя;
спостерiгаються нерiвномiрнiсть забезпечення можливостi доступу населення до комп'ютерних i телекомунiкацiйних засобiв, поглиблення "iнформацiйної нерiвностi" мiж окремими регiонами, галузями економiки та рiзними верствами населення;
не вирiшуються у повному обсязi питання захисту авторських прав на комп'ютернi програми, вiдсутнi системнi державнi рiшення, спрямованi на створення нацiональних iнновацiйних структур (центрiв, технополiсiв i технопаркiв) з розробки конкурентоспроможного програмного забезпечення.
Водночас склалися такi передумови, якi вимагають прискореного розвитку iнформацiйного суспiльства в Українi. Насамперед це пов'язано iз соцiально-економiчною нерiвнiстю, яка виникає мiж розвинутими країнами i країнами, що розвиваються, внаслiдок суттєвої рiзницi в темпах зростання обсягiв та номенклатури товарiв i послуг, якi виробляються та надаються за допомогою IКТ. Така нерiвнiсть негативно впливає на конкурентоспроможнiсть країн i життєвий рiвень людей.
Виконання масштабного, багатогранного завдання потребує гармонiйного поєднання зусиль держави, суспiльства, профспiлок, бiзнесу та громадян щодо впровадження вiдповiдних Основних засад розвитку iнформацiйного суспiльства в Українi на 2007-2015 роки (далi - Основнi засади).
II. ЗАВДАННЯ, ЦIЛI ТА НАПРЯМИ РОЗВИТКУ IНФОРМАЦIЙНОГО СУСПIЛЬСТВА В УКРАЇНI
Основним завданням розвитку iнформацiйного суспiльства в Українi є сприяння кожнiй людинi на засадах широкого використання сучасних IКТ можливостей створювати iнформацiю i знання, користуватися та обмiнюватися ними, виробляти товари та надавати послуги, повною мiрою реалiзовуючи свiй потенцiал, пiдвищуючи якiсть свого життя i сприяючи сталому розвитку країни на основi цiлей i принципiв, проголошених Органiзацiєю Об'єднаних Нацiй, Декларацiї принципiв та Плану дiй, напрацьованих на Всесвiтнiх зустрiчах на вищому рiвнi з питань iнформацiйного суспiльства (Женева, грудень 2003 року; Тунiс, листопад 2005 року) та Постанови Верховної Ради України вiд 1 грудня 2005 року "Про Рекомендацiї парламентських слухань з питань розвитку iнформацiйного суспiльства в Українi".
Основнi засади є концептуальною основою для розробки завдань щодо розвитку iнформацiйного суспiльства в Українi.
Розвиток iнформацiйного суспiльства в Українi та впровадження новiтнiх IКТ в усi сфери суспiльного життя i в дiяльнiсть органiв державної влади та органiв мiсцевого самоврядування визначається одним з прiоритетних напрямiв державної полiтики.
1. Основнi стратегiчнi цiлi розвитку iнформацiйного суспiльства в Українi:
прискорення розробки та впровадження новiтнiх конкурентоспроможних IКТ в усi сфери суспiльного життя, зокрема в економiку України i в дiяльнiсть органiв державної влади та органiв мiсцевого самоврядування;
забезпечення комп'ютерної та iнформацiйної грамотностi населення, насамперед шляхом створення системи освiти, орiєнтованої на використання новiтнiх IКТ у формуваннi всебiчно розвиненої особистостi;
розвиток нацiональної iнформацiйної iнфраструктури та її iнтеграцiя iз свiтовою iнфраструктурою;
державна пiдтримка нових "електронних" секторiв економiки (торгiвлi, надання фiнансових i банкiвських послуг тощо);
створення загальнодержавних iнформацiйних систем, насамперед у сферах охорони здоров'я, освiти, науки, культури, охорони довкiлля;
збереження культурної спадщини України шляхом її електронного документування;
державна пiдтримка використання новiтнiх IКТ засобами масової iнформацiї;
використання IКТ для вдосконалення державного управлiння, вiдносин мiж державою i громадянами, становлення електронних форм взаємодiї мiж органами державної влади та органами мiсцевого самоврядування i фiзичними та юридичними особами;
досягнення ефективної участi всiх регiонiв у процесах становлення iнформацiйного суспiльства шляхом децентралiзацiї та пiдтримки регiональних i мiсцевих iнiцiатив;
захист iнформацiйних прав громадян, насамперед щодо доступностi iнформацiї, захисту iнформацiї про особу, пiдтримки демократичних iнститутiв та мiнiмiзацiї ризику "iнформацiйної нерiвностi";
вдосконалення законодавства з регулювання iнформацiйних вiдносин;
покращення стану iнформацiйної безпеки в умовах використання новiтнiх IКТ.
2. Досягнення зазначених цiлей дасть змогу:
пiдвищити нацiональну конкурентоспроможнiсть за рахунок розвитку людського потенцiалу, насамперед у високоiнтелектуальних сферах працi, а також розширити експортний потенцiал IКТ-iндустрiї України;
полiпшити життєвий рiвень населення завдяки економiчному зростанню, забезпеченню прав i свобод людини, наданню рiвного якiсного доступу до iнформацiї, освiти, послуг закладiв охорони здоров'я та адмiнiстративних послуг органiв державної влади та органiв мiсцевого самоврядування, створенню нових робочих мiсць i розширенню можливостей щодо працевлаштування населення, забезпеченню соцiального захисту вразливих верств населення, зокрема людей, що потребують соцiальної допомоги та реабiлiтацiї;
сприяти становленню вiдкритого демократичного суспiльства, яке гарантуватиме дотримання конституцiйних прав громадян щодо участi у суспiльному життi, прийняттi вiдповiдних рiшень органами державної влади та органами мiсцевого самоврядування.
3. Основними напрямами розвитку iнформацiйного суспiльства в Українi визначити:
формування та впровадження правових, органiзацiйних, науково-технiчних, економiчних, фiнансових, технологiчних, методичних умов розвитку iнформацiйного суспiльства в Українi з урахуванням свiтових тенденцiй;
всебiчний розвиток загальнодоступної iнформацiйної iнфраструктури на засадах сприяння вiтчизняному виробництву новiтнiх IКТ та iнформацiйно-телекомунiкацiйних систем, подолання технiчної i технологiчної залежностi вiд зарубiжних виробникiв;
забезпечення вiльного доступу населення до телекомунiкацiйних послуг, зокрема до мережi Iнтернет, IКТ та iнформацiйних ресурсiв;
збiльшення рiзноманiтностi та кiлькостi послуг населенню та бiзнесу, що надаються за допомогою IКТ;
створення загальнодоступних електронних iнформацiйних ресурсiв на основi врахування нацiональних, свiтоглядних, полiтичних, економiчних, культурних та iнших аспектiв розвитку України;
надання кожнiй людинi можливостi для здобуття знань, умiнь i навичок з використанням IКТ пiд час навчання, виховання та професiйної пiдготовки;
створення умов для забезпечення комп'ютерної та iнформацiйної грамотностi усiх верств населення, створення системи мотивацiй щодо впровадження i використання IКТ для формування широкого попиту на такi технологiї в усiх сферах життя суспiльства;
забезпечення участi громадськостi в побудовi iнформацiйного суспiльства, забезпечення конституцiйних прав людини, суспiльства та держави в iнформацiйнiй сферi;
розробку та впровадження системи iндикаторiв розвитку iнформацiйного суспiльства в Українi з внесенням вiдповiдних змiн у систему державних статистичних спостережень з узгодженням їх з мiжнародними стандартами i методологiєю та щорiчним їх оприлюдненням.
Запровадження засад взаємодiї учасникiв побудови iнформацiйного суспiльства передбачає, що це суспiльство розбудовується за умови спiвпрацi i солiдарностi громадян, приватного сектору економiки, органiв державної влади та органiв мiсцевого самоврядування, вiдповiдних об'єднань громадян, коли:
органи державної влади визначають прiоритети розвитку, забезпечують їх досягнення i всебiчну пiдтримку, координують та стимулюють виконання завдань, формують законодавчу базу i контролюють її виконання всiма учасниками побудови iнформацiйного суспiльства;
приватний сектор економiки, здебiльшого, забезпечує впровадження та використання IКТ у всiх сферах життя, вдосконалює iнформацiйну iнфраструктуру, надає iнформацiйнi та комунiкацiйнi послуги тощо;
об'єднання громадян взаємодiють з органами державної влади, органами мiсцевого самоврядування i приватним сектором економiки у питаннях забезпечення справедливого та рiвного доступу до iнформацiйних i комунiкацiйних послуг, формують громадську думку щодо прiоритетiв та перспектив розвитку iнформацiйного суспiльства;
держава, приватний сектор економiки та об'єднання громадян сприяють встановленню i розширенню взаємовигiдних вiдносин з мiжнародними органiзацiями, в тому числi з мiжнародними фiнансовими установами, якi вiдiграють провiдну роль у розвитку iнформацiйного суспiльства та оцiнцi прогресу в цiй сферi.
III. НАЦIОНАЛЬНА ПОЛIТИКА РОЗВИТКУ IНФОРМАЦIЙНОГО СУСПIЛЬСТВА В УКРАЇНI
Нацiональна полiтика розвитку iнформацiйного суспiльства в Українi ґрунтується на засадах: прiоритетностi науково-технiчного та iнновацiйного розвитку держави; формування необхiдних для цього законодавчих i сприятливих економiчних умов; всебiчного розвитку загальнодоступної iнформацiйної iнфраструктури, iнформацiйних ресурсiв та забезпечення повсюдного доступу до телекомунiкацiйних послуг та IКТ; сприяння збiльшенню рiзноманiтностi та кiлькостi електронних послуг, забезпеченню створення загальнодоступних електронних iнформацiйних ресурсiв; полiпшення кадрового потенцiалу; посилення мотивацiї щодо використання IКТ; широкого впровадження IКТ в науку, освiту, культуру, охорону здоров'я, охорону навколишнього середовища; забезпечення iнформацiйної безпеки. Така полiтика передбачає:
1. Перехiд до прiоритетного науково-технiчного та iнновацiйного розвитку
Прiоритетнiсть науково-технiчного та iнновацiйного розвитку України потребує зокрема:
впровадження IКТ в усi сфери життєдiяльностi суспiльства та держави;
координацiї та консолiдацiї зусиль держави, бiзнесу i суспiльства щодо реалiзацiї Основних засад та завдань з розвитку iнформацiйного суспiльства в Українi;
узгодженостi загальнодержавних, галузевих, регiональних програм та бiзнес-проектiв у сферi розвитку i використання IКТ;
удосконалення координацiї дiяльностi органiв державної влади та органiв мiсцевого самоврядування щодо створення елементiв iнформацiйної iнфраструктури, зокрема при побудовi корпоративних iнформацiйно-аналiтичних систем;
створення електронних iнформацiйних ресурсiв, якi повиннi використовуватися в iнформацiйному обмiнi;
впровадження механiзмiв надання органами державної влади та органами мiсцевого самоврядування юридичним та фiзичним особам iнформацiйних послуг з використанням мережi Iнтернет;
усвiдомлення змiсту полiтики розвитку та становлення iнформацiйного суспiльства в Українi керiвниками громадських органiзацiй, пiдприємств, установ i органiзацiй усiх форм власностi та рiзного пiдпорядкування, органiв державної влади, органiв мiсцевого самоврядування всiх рiвнiв;
пiдвищення ролi генерального державного замовника Нацiональної програми iнформатизацiї; вдосконалення механiзму формування i виконання цiєї програми, збiльшення її фiнансування з включенням до складу зазначеної програми всiх проектiв iнформатизацiї, якi фiнансуються за рахунок коштiв Державного бюджету України;
надання державної пiдтримки та стимулювання впровадження IКТ в освiту, науку, бiзнес, виробництво, ринок цiнних паперiв, бiржi (товарнi, сiльськогосподарськi та iншi) тощо;
залучення до формування нацiональної полiтики та розв'язання проблем розвитку iнформацiйного суспiльства широкого кола фахiвцiв iз вiдповiдних сфер (науковцiв, керiвникiв, виробникiв, економiстiв, маркетологiв, соцiологiв, викладачiв тощо) i громадськостi;
спрямування зусиль органiв державної влади на формування сприятливих умов для впровадження та використання IКТ, визначення їх у програмах розвитку України;
пропагування переваг побудови iнформацiйного суспiльства - вiд використання можливостей IКТ вразливими верствами населення, зокрема малозабезпеченими, людьми, що потребують соцiальної допомоги та реабiлiтацiї, до створення новiтнiх знань та конкурентоспроможних технологiй;
включення основних питань з розвитку iнформацiйного суспiльства в Українi до програм дiяльностi Кабiнету Мiнiстрiв України, державних програм економiчного i соцiального розвитку України.
2. Законодавче забезпечення розвитку iнформацiйного суспiльства
З метою пiдвищення ефективностi розвитку iнформацiйного суспiльства необхiдно створити цiлiсну систему законодавства, гармонiзовану з нормами мiжнародного права з питань розвитку iнформацiйного суспiльства, зокрема здiйснити кодифiкацiю iнформацiйного законодавства. Пiдготовка законопроектiв повинна вiдбуватися з проведенням їх громадських обговорень.
При створеннi iнформацiйного законодавства слiд керуватися загальними принципами Конституцiї України, а також базуватися на принципах свободи створення, отримання, використання та розповсюдження iнформацiї; об'єктивностi, достовiрностi, повноти i точностi iнформацiї; гармонiзацiї iнтересiв людини, суспiльства та держави в iнформацiйнiй дiяльностi; обов'язковостi публiкацiї iнформацiї, яка має важливе суспiльне значення; обмеження доступу до iнформацiї виключно на пiдставi закону; мiнiмiзацiї негативного iнформацiйного впливу та негативних наслiдкiв функцiонування IКТ; недопущення незаконного розповсюдження, використання i порушення цiлiсностi iнформацiї; гармонiзацiї iнформацiйного законодавства та всiєї системи вiтчизняного законодавства.
З метою реалiзацiї зазначених принципiв необхiдно пiдготувати та прийняти Iнформацiйний кодекс України, включивши до нього роздiли, зокрема про засади електронної торгiвлi, правову охорону прав на змiст комп'ютерних програм, удосконалення захисту прав iнтелектуальної власностi, в тому числi авторського права при розмiщеннi та використаннi творiв у мережi Iнтернет, про охорону баз даних, дистанцiйне навчання, телемедицину, надання органами державної влади та органами мiсцевого самоврядування юридичним та фiзичним особам iнформацiйних послуг з використанням мережi Iнтернет, комерцiйну таємницю тощо.
Пiдготувати та внести змiни до законодавства з питань iнформатизацiї, зокрема з урахуванням вимог щодо: надання органами державної влади та органами мiсцевого самоврядування юридичним та фiзичним особам iнформацiйних послуг з використанням мережi Iнтернет; запровадження електронного документообiгу та електронного цифрового пiдпису, дистанцiйного навчання, телемедицини, електронних платiжних систем, електронного бiзнесу, електронних бiрж, аукцiонiв i депозитарiїв.
3. Формування сприятливих економiчних умов розвитку iнформацiйного суспiльства
З урахуванням тенденцiй розвитку свiтової економiки, якi визначаються зростанням впливу IКТ, поступовим переходом розвинутих країн вiд iндустрiальної економiки до економiки знань, основними макроекономiчними завданнями у процесi розвитку iнформацiйного суспiльства визначити:
пiдвищення конкурентоспроможностi нацiональної економiки, забезпечення сталого економiчного зростання держави та матерiального добробуту її громадян за рахунок впровадження IКТ;
забезпечення пiдвищення вкладу в економiчне зростання держави пiдприємств, що провадять дiяльнiсть у сферi iнформатизацiї, i галузей, якi широко використовують IКТ, шляхом формування збалансованої регуляторної та, зокрема, податкової полiтики;
сприяння пiдприємницькiй дiяльностi у сферi IКТ за рахунок формування системи адмiнiстративних, правових i економiчних механiзмiв, якi стимулюватимуть попит на iнформацiйну продукцiю, залучення iнвестицiй в IКТ, розвитку конкуренцiї, просування вiтчизняної продукцiї на мiжнародний ринок.
Розглянути можливiсть:
включення вартостi засобiв IКТ, придбаних для особистого користування, до складу податкового кредиту при нарахуваннi податку на доходи фiзичних осiб;
включення витрат, спрямованих пiдприємствами та органiзацiями на фiнансування вiдповiдних навчальних закладiв та IКТ-орiєнтованих пiдроздiлiв з навчання та пiдвищення квалiфiкацiї працiвникiв сфери IКТ, до складу валових витрат;
розробки та впровадження стимулiв для пiдприємств, що провадять дiяльнiсть у сферi iнформатизацiї;
створення бiзнес-iнкубаторiв, технопаркiв, центрiв високих iнформацiйних технологiй та iнших iнновацiйних структур та пiдтримки їх дiяльностi.
4. Розвиток загальнодоступної iнформацiйної iнфраструктури
Загальнодоступна iнформацiйна iнфраструктура держави формується шляхом:
розвитку нацiональної, галузевих i регiональних iнформацiйних систем, мереж та електронних ресурсiв, iнформацiйно-аналiтичних систем органiв державної влади та органiв мiсцевого самоврядування;
створення вiтчизняними виробниками на основi фундаментальних i прикладних дослiджень новiтнiх конкурентоспроможних IКТ, засобiв iнформатизацiї та комп'ютерних програм, зокрема з вiдкритими кодами;
прискорення робiт, пов'язаних з розробкою, створенням та застосуванням суперкомп'ютерних систем, зокрема комп'ютерної iнфраструктури на основi GRID та iнших перспективних технологiй;
активiзацiї впровадження систем електронних розрахункiв за придбанi товари, виконанi роботи та наданi послуги;
створення в електроннiй формi архiвних, бiблiотечних, музейних фондiв та iнших фондiв закладiв культури, формування вiдповiдних iнформацiйно-бiблiотечних та iнформацiйно-пошукових систем з iсторiї, культури, народної творчостi, сучасного мистецтва України тощо;
виконання зобов'язань щодо мiжнародного спiвробiтництва, спрямованого на розвиток iнформацiйної iнфраструктури та забезпечення розширення участi України у вiдповiдних мiжнародних iнiцiативах.
5. Забезпечення повсюдного доступу до телекомунiкацiйних послуг та iнформацiйних ресурсiв
Повсюдний доступ до телекомунiкацiйних послуг та iнформацiйних ресурсiв передбачає:
створення в усiх населених пунктах України можливостей для доступу до мережi Iнтернет, у тому числi шляхом розбудови мережi пунктiв колективного доступу;
прискорення проведення конверсiї радiочастотного ресурсу на користь цивiльних користувачiв;
визначення стратегiї розвитку унiверсальних телекомунiкацiйних послуг, розгляду доцiльностi створення фонду унiверсальних послуг для забезпечення доступу малозабезпечених верств населення до цих послуг, розроблення юридичного та фiнансово-економiчного механiзму функцiонування зазначеного фонду;
визначення найбiльш сприятливих технiчних, органiзацiйних, економiчних i комерцiйних умов взаємопiдключення телекомунiкацiйних мереж рiзних операторiв.
6. Сприяння збiльшенню рiзноманiтностi та кiлькостi електронних послуг
З метою збiльшення рiзноманiтностi та кiлькостi електронних послуг необхiдно:
визначити статус i перелiк обов'язкових електронних послуг, якi повиннi надаватися органами державної влади та органами мiсцевого самоврядування юридичним i фiзичним особам, забезпечити реалiзацiю принципу "єдиного вiкна";
вжити додаткових заходiв, спрямованих на створення сприятливих умов для надання послуг iз застосуванням IКТ зокрема особам, якi потребують соцiальної допомоги та реабiлiтацiї;
подолати вiдставання у впровадженнi сучасних IКТ суб'єктами господарювання, зокрема у виробництвi, використаннi технологiй електронної комерцiї;
сприяти дiяльностi iснуючих та появi нових нацiональних компанiй - iнтеграторiв, розробникiв програмно-апаратних комплексiв у сферi електронної комерцiї, опрацьовувати економiчнi механiзми стимулювання переходу до цих технологiй суб'єктам середнього i малого пiдприємництва;
прискорити впровадження IКТ в аграрному секторi економiки України, передбачивши надання широкої номенклатури електронних послуг населенню сiльської мiсцевостi;
стимулювати створення мережi навчальних центрiв, курсiв з вивчення особливостей електронної комерцiї, з перепiдготовки керiвникiв, фахiвцiв рiзних сфер дiяльностi для роботи в нових умовах;
пiдвищити ефективнiсть та прозорiсть державних закупiвель, передбачивши iнтенсифiкацiю впровадження системи електронних закупiвель, впровадити заходи щодо створення галузевих вертикальних Iнтернет-порталiв;
забезпечити пiдготовку нормативно-правових актiв щодо використання фiзичними та юридичними особами платiжних карток з метою поширення безготiвкових розрахункiв в Українi та розвитку нацiональної системи масових електронних платежiв.
7. Забезпечення створення загальнодоступних електронних iнформацiйних ресурсiв
При створеннi загальнодоступних електронних iнформацiйних ресурсiв забезпечити:
зменшення нерiвностi в доступi до iнформацiйних ресурсiв, насамперед осiб, якi потребують соцiальної допомоги та реабiлiтацiї, малозабезпечених верств населення, селян;
гiдну iнформацiйну iдентифiкацiю України у глобальному Iнтернет-просторi;
генерування нацiональних iнформацiйних ресурсiв в економiчнiй, науково-технiчнiй, соцiальнiй, нацiонально-культурнiй сферах, охоронi довкiлля тощо, звернувши особливу увагу на органiзацiю української лiнгвiстичної системи та українського лiнгвiстичного порталу в мережi Iнтернет;
вiдповiднiсть електронних iнформацiйних ресурсiв стандартам i технiчним регламентам, загальнодержавним, галузевим та локальним класифiкаторам i довiдникам;
створення системи центрiв даних, що надають послуги з їх зберiгання i захисту, створення вiртуальних серверiв, веб-хостингу тощо;
сприяння демократичним перетворенням у суспiльствi шляхом забезпечення доступу населення до iнформацiйних ресурсiв i систем надання iнформацiйних послуг органами державної влади та органами мiсцевого самоврядування iз застосуванням мережi Iнтернет, зокрема шляхом оприлюднення проектiв вiдповiдних нормативно-правових актiв, впровадження нових форм взаємодiї з громадськiстю з використанням IКТ (стосовно опитувань, консультацiй, громадських експертиз тощо);
створення необхiдної технiчної i технологiчної iнфраструктури, електронних iнформацiйних ресурсiв в архiвах, бiблiотеках та музеях, науково-дослiдних установах з визначенням вимоги щодо обов'язкового зберiгання в єдиному електронному форматi результатiв наукової дiяльностi та забезпечити вiльний доступ до результатiв наукових дослiджень, створених за рахунок коштiв Державного бюджету України;
збереження в електронному виглядi рiдкiсних даних, що зберiгаються на носiях, якi можуть зiпсуватися чи зруйнуватися, iз визначенням умов їхнього збереження;
визначення юридичного статусу засобiв масової iнформацiї, що створюють виключно електроннi iнформацiйнi ресурси;
формування сприятливих умов спiвпрацi держави та приватного сектору економiки при створеннi загальнодоступних електронних iнформацiйних ресурсiв.
8. Пiдготовка людини для роботи в iнформацiйному суспiльствi
Однiєю з головних умов успiшної реалiзацiї Основних засад є забезпечення навчання, виховання, професiйної пiдготовки людини для роботи в iнформацiйному суспiльствi. Для цього необхiдно:
розвивати нацiональний науково-освiтнiй простiр, який ґрунтуватиметься на об'єднаннi рiзних нацiональних багатоцiльових iнформацiйно-комунiкацiйних систем;
розробити методологiчне забезпечення використання комп'ютерних мультимедiйних технологiй при викладаннi шкiльних предметiв та дисциплiн, врахування в системах навчання студентiв педагогiчних вищих навчальних закладiв i перепiдготовки вчителiв особливостей роботи з IКТ;
забезпечити прiоритетнiсть пiдготовки фахiвцiв з IКТ;
вдосконалити навчальнi плани, вiдкрити новi спецiальностi з новiтнiх IКТ, втiлити принцип "освiта протягом усього життя";
створити системи дистанцiйного навчання та забезпечити на їх основi ефективне впровадження i використання IКТ на всiх освiтнiх рiвнях усiх форм навчання;
забезпечити на вiдповiдному рiвнi навчальнi заклади та науковi установи сучасними економiчними та ефективними засобами IКТ i необхiдними iнформацiйними ресурсами;
забезпечити вiльний доступ до засобiв IКТ та iнформацiйних ресурсiв, особливо у сiльськiй мiсцевостi та важкодоступних населених пунктах;
пiдвищити на засадах спiвпрацi приватного сектору економiки та органiв мiсцевого самоврядування комп'ютерну грамотнiсть населення, зокрема пенсiонерiв, малозабезпечених, людей, що потребують соцiальної допомоги та реабiлiтацiї, селян;
забезпечити розвиток нацiональної науково-освiтньої iнформацiйної мережi та iнформацiйних ресурсiв за головними галузями знань, її приєднання, зокрема, до європейських науковоосвiтнiх мереж.
9. Створення системи мотивацiй щодо впровадження i використання IКТ
Розвиток iнформацiйного суспiльства потребує створення вiдповiдної системи мотивацiї населення щодо впровадження та використання IКТ. З цiєю метою необхiдно:
забезпечити комп'ютерну та iнформацiйну грамотнiсть як основу розбудови iнформацiйного суспiльства та сприяння розвитку людського потенцiалу, звернувши особливу увагу на органiзацiю допомоги пенсiонерам, малозабезпеченим, людям, що потребують соцiальної допомоги та реабiлiтацiї, селянам;
розробити систему адмiнiстративних, правових та економiчних механiзмiв, якi стимулюють попит на iнформацiйну продукцiю;
сприяти пiдвищенню рiвня життя кожної людини за рахунок використання IКТ, зокрема суттєвого розширення номенклатури надання вiдповiдних електронних послуг населенню; проводити дослiдження щодо можливостей IКТ для полiпшення якостi життя людей;
полiпшити рiвень комп'ютерної та iнформацiйної грамотностi державних службовцiв, проводити їх перiодичну атестацiю i заохочувати працiвникiв, якi активно використовують IКТ у професiйнiй дiяльностi;
постiйно вивчати та оприлюднювати результати використання iнформацiї та IКТ у повсякденному життi людини, що дасть змогу своєчасно приймати певнi полiтичнi рiшення, вносити необхiднi корективи до вiдповiдних стратегiй i програм розвитку, зокрема - Основних засад.
10. Наука та культура в iнформацiйному суспiльствi
Особливу увагу в розбудовi iнформацiйного суспiльства необхiдно придiлити випереджальному розвитку фундаментальних i прикладних дослiджень та наукоємних технологiй, розвитку вiтчизняної iндустрiї програмування, iнфраструктури виробництва IКТ.
З метою пiдвищення ефективностi науки та культури в iнформацiйному суспiльствi вважати прiоритетними:
проведення фундаментальних та прикладних дослiджень з питань розвитку iнформацiйного суспiльства;
збереження i розвиток культурної, мовної, конфесiйної рiзноманiтностi та культурних надбань в межах iнформацiйного суспiльства, що задекларовано у вiдповiдних документах ООН, зокрема в Загальнiй декларацiї ЮНЕСКО про культурне рiзноманiття;
запровадження IКТ у бiблiотеках, архiвах, музеях та iнших закладах культури, що сприятиме забезпеченню повного i постiйного доступу населення до надбань культури, писемностi, традицiй та звичаїв усiх корiнних народiв i нацiональних меншин України;
переведення в електронну форму нацiональних надбань у сферi культури та мистецтва;
залучення можливостей вiтчизняних програмiстiв для розроблення i поширення програмного забезпечення iз застосуванням української мови, мов нацiональних меншин України для бiльш повного залучення до використання IКТ рiзних верств населення, зокрема пенсiонерiв, малозабезпечених, людей, що потребують соцiальної допомоги та реабiлiтацiї, селян.
11. Охорона здоров'я в iнформацiйному суспiльствi
Залучення IКТ для полiпшення демографiчної ситуацiї, збереження i змiцнення здоров'я населення, пiдвищення якостi та ефективностi медико-санiтарної допомоги, забезпечення соцiальної справедливостi та прав громадян на охорону здоров'я є одним з прiоритетних завдань для України.
Впровадження IКТ у сферу охорони здоров'я потребує:
заохочення до спiльних дiй органiв державної влади та органiв мiсцевого самоврядування, фахiвцiв галузi охорони здоров'я, представникiв приватного сектору економiки iз залученням мiжнародних органiзацiй з метою створення надiйних, високоякiсних i доступних систем телемедицини, масових електронних медичних та оздоровчих засобiв для домашнього користування;
пiдвищення органiзацiйного i технологiчного рiвня розвитку IКТ в охоронi здоров'я, забезпечення готовностi медичних працiвникiв для роботи з ними;
розширення можливостей надання сучасних медичних послуг, яке має вiдбуватися за умови нормативно-правового та методологiчного визначення послуг телемедицини;
забезпечення доступу до свiтових медичних знань та актуальних на мiсцевому рiвнi iнформацiйних ресурсiв з метою пiдвищення ефективного виконання державних дослiдницьких i профiлактичних програм з охорони здоров'я (охорони здоров'я чоловiкiв i жiнок), зокрема щодо репродуктивного здоров'я, iнфекцiйних захворювань (СНIД, малярiя, туберкульоз тощо);
розроблення стандартiв обмiну медичними даними за умови забезпечення недоторканностi приватного життя.
12. Охорона навколишнього природного середовища
Сучасний розвиток суспiльства, попри всi здобутки цивiлiзацiї, поставив свiт, у тому числi й Україну, перед фактом критичного зменшення (вичерпання) природних ресурсiв, а також забруднення навколишнього природного середовища. Тому питання охорони довкiлля набувають для людства дедалi вагомiшого i важливiшого значення.
Виконання поставлених завдань може бути забезпечено шляхом:
розвитку спiвпрацi органiв державної влади та органiв мiсцевого самоврядування з представниками громадськостi, приватного сектору економiки, мiжнародних екологiчних органiзацiй, вдосконалення системи управлiння у сферi охорони навколишнього природного середовища та стабiльного використання природних ресурсiв за рахунок впровадження IКТ;
розширення доступу громадськостi до екологiчної iнформацiї, своєчасного iнформування про результати регiонального екологiчного аудиту та екологiчного монiторингу, прийняття рiшень щодо екологiчних проблем i врахування iнтересiв громадськостi при їхньому вирiшеннi.
13. Iнформацiйна безпека в iнформацiйному суспiльствi
За умов швидкого розвитку глобального iнформацiйного суспiльства, широкого використання IКТ у всiх сферах життя особливого значення набувають проблеми iнформацiйної безпеки.
Iнформацiйна безпека - стан захищеностi життєво важливих iнтересiв людини, суспiльства i держави, при якому запобiгається нанесення шкоди через: неповноту, невчаснiсть та невiрогiднiсть iнформацiї, що використовується; негативний iнформацiйний вплив; негативнi наслiдки застосування iнформацiйних технологiй; несанкцiоноване розповсюдження, використання i порушення цiлiсностi, конфiденцiйностi та доступностi iнформацiї.
Вирiшення проблеми iнформацiйної безпеки має здiйснюватися шляхом:
створення повнофункцiональної iнформацiйної iнфраструктури держави та забезпечення захисту її критичних елементiв;
пiдвищення рiвня координацiї дiяльностi державних органiв щодо виявлення, оцiнки i прогнозування загроз iнформацiйнiй безпецi, запобiгання таким загрозам та забезпечення лiквiдацiї їх наслiдкiв, здiйснення мiжнародного спiвробiтництва з цих питань;
вдосконалення нормативно-правової бази щодо забезпечення iнформацiйної безпеки, зокрема захисту iнформацiйних ресурсiв, протидiї комп'ютернiй злочинностi, захисту персональних даних, а також правоохоронної дiяльностi в iнформацiйнiй сферi;
розгортання та розвитку Нацiональної системи конфiденцiйного зв'язку як сучасної захищеної транспортної основи, здатної iнтегрувати територiально розподiленi iнформацiйнi системи, в яких обробляється конфiденцiйна iнформацiя.
IV. ОРГАНIЗАЦIЙНО-ПРАВОВI ОСНОВИ РОЗВИТКУ IНФОРМАЦIЙНОГО СУСПIЛЬСТВА В УКРАЇНI
Органiзацiйно-правовi основи розвитку iнформацiйного суспiльства в Українi включають: iнституцiйне, органiзацiйне та ресурсне забезпечення; вiдповiднi об'єднання громадян; механiзми iнтеграцiї України у свiтовий iнформацiйний простiр та механiзми реалiзацiї Основних засад розвитку iнформацiйного суспiльства в Українi на 2007-2015 роки.
1. Iнституцiйне, органiзацiйне та ресурсне забезпечення розвитку iнформацiйного суспiльства
Виконання головної мети побудови iнформацiйного суспiльства потребує:
максимального сприяння зростанню громадської активностi, розкриттю i продуктивному використанню потенцiалу кожної людини;
постiйного вдосконалення системи органiзацiйно-правового забезпечення розвитку iнформацiйного суспiльства;
концентрацiї ресурсiв держави на прiоритетних завданнях розвитку iнформацiйного суспiльства;
органiзацiйно-правового забезпечення розвитку iнформацiйного суспiльства на державних i громадських засадах;
створення з урахуванням мiжнародного досвiду сприятливих регуляторних режимiв для розвитку IКТ, у тому числi створення програмного забезпечення.
2. Об'єднання громадян
Основним елементом громадянського суспiльства виступає людина, iнтереси та потреби якої виражаються через вiдповiднi об'єднання громадян, такi як полiтичнi партiї, професiйнi об'єднання, асоцiацiї, творчi спiлки тощо.
Розвиток iнформацiйного суспiльства повинен здiйснюватися через:
участь вiдповiдних об'єднань громадян у пiдготовцi рiшень органiв державної влади та органiв мiсцевого самоврядування з питань iнформацiйного суспiльства i контролю за їх виконанням;
органiзацiю постiйних зустрiчей, "круглих столiв", вiдеоконференцiй з вищими посадовими особами держави, лiдерами полiтичних партiй для обговорення i розв'язання питань розвитку iнформацiйного суспiльства України;
створення умов для забезпечення незалежностi та плюралiзму засобiв масової iнформацiї, а також їх залучення до обговорення проблем розвитку iнформацiйного суспiльства.
3. Iнтеграцiя України у глобальний iнформацiйний простiр
Для забезпечення реалiзацiї Основних засад визначальне значення має полiтика мiжнародної спiвпрацi України та її участь у розвитку глобального iнформацiйного суспiльства. Ця спiвпраця має здiйснюватися з метою узгодження стратегiй розвитку iнформацiйного суспiльства, сприяння в реалiзацiї унiверсального пiдходу до спiльних дiй, зменшення цифрової та iнформацiйної нерiвностi.
Для вирiшення зазначених завдань необхiдно:
розширити спiвпрацю з провiдними мiжнародними органiзацiями з розвитку iнформацiйного суспiльства в рамках мiжнародних договорiв України щодо науково-технiчного спiвробiтництва та мiжнародної технiчної допомоги;
забезпечити iнтеграцiю освiти, науки i культури України в глобальний культурний, освiтнiй, науково-технiчний iнформацiйний простiр;
реалiзувати в рамках мiжнародних договорiв України спiльнi проекти, якi забезпечують iнтеграцiю України в глобальний iнформацiйний простiр;
сприяти розвитку партнерських вiдносин мiж державним i приватним секторами економiки в контекстi розбудови iнформацiйного суспiльства вiдповiдно до Декларацiї тисячолiття Органiзацiї Об'єднаних Нацiй.
4. Механiзми реалiзацiї Основних засад
Основнi засади передбачається реалiзувати через такi основнi механiзми:
планування соцiально-економiчного розвитку України з урахуванням потреб розвитку iнформацiйного суспiльства iз зазначенням очiкуваних результатiв такого розвитку; розробка та прийняття вiдповiдних державних програм для забезпечення завдань розвитку iнформацiйного суспiльства в Українi;
забезпечення громадської дискусiї щодо засад формування iнформацiйного суспiльства в Українi з метою доведення до населення прагнень органiв державної влади та органiв мiсцевого самоврядування, приватного сектору економiки, об'єднань громадян щодо розвитку iнформацiйного суспiльства як визначального чинника економiчного i суспiльного розвитку;
активна мiжнародна спiвпраця з питань iнформацiйного суспiльства;
гармонiйне поєднання можливостей органiв державної влади та органiв мiсцевого самоврядування, приватного сектору економiки;
фiнансування загальнодержавних програм, державних цiльових програм з впровадження IКТ, соцiально важливих проектiв, таких як забезпечення доступу до IКТ у сiльськiй мiсцевостi, а також у важкодоступних районах;
координацiя розробки та реалiзацiї загальнодержавних програм, державних цiльових програм та бiзнес-проектiв з метою зменшення iнвестицiйних ризикiв, зниження операцiйних витрат;
сприяння дiяльностi спецiалiзованих бiзнес-iнкубаторiв, технопаркiв, технополiсiв, центрiв високих iнформацiйних технологiй та iнших iнновацiйних структур з IКТ.
V. ОЧIКУВАНI РЕЗУЛЬТАТИ
Впровадження Основних засад розвитку iнформацiйного суспiльства в Українi на 2007-2015 роки дасть можливiсть забезпечити позитивнi змiни в життєдiяльностi суспiльства i людини, а саме: збiльшити рiвень захисту прав i свобод людини та її добробуту, активiзувати участь громадян в управлiннi державою, сприяти розвитку демократiї; пiдвищити конкурентоспроможнiсть України, ефективнiсть державного управлiння, продуктивнiсть працi у всiх сферах економiки, рiвень iнформацiйної безпеки людини, суспiльства, держави, ступiнь розвитку iнформацiйно-телекомунiкацiйної iнфраструктури, зокрема українського сегменту Iнтернету; забезпечити перехiд економiки до моделi науково-технiчного та iнновацiйного розвитку, збiльшити частку наукоємної продукцiї, сприяти якостi та доступностi послуг освiти, науки, культури, охорони здоров'я за рахунок впровадження IКТ; розширити можливостi людини отримувати доступ до нацiональних та свiтових iнформацiйних електронних ресурсiв; створити новi робочi мiсця, полiпшити умови роботи i життя людини; поглибити запровадження нормативно-правових засад iнформацiйного суспiльства.