ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
НАКАЗ
вiд 30 березня 2007 року | N 275 |
---|
Про затвердження Порядку застосування
автоматизованої системи аналiзу та управлiння
ризиками пiд час митного контролю та митного
оформлення товарiв iз застосуванням вантажної
митної декларацiї та внесення змiн до деяких
наказiв Держмитслужби України
Вiдповiдно до стандартних правил 6.3 та 6.4 Мiжнародної конвенцiї про спрощення та гармонiзацiю митних процедур (у змiненiй редакцiї), Концепцiї створення, упровадження i розвитку системи аналiзу та керування ризиками та Положення про систему аналiзу й селекцiї факторiв ризику при визначеннi окремих форм митного контролю, затверджених наказом Держмитслужби України вiд 27.05.2005 N 435, Порядку здiйснення митного контролю й митного оформлення товарiв iз застосуванням вантажної митної декларацiї, затвердженого наказом Держмитслужби України вiд 20.04.2005 N 314 (зi змiнами) i зареєстрованого в Мiнiстерствi юстицiї України 27.04.2005 за N 439/10719, i з метою впорядкування практичного застосування системи аналiзу та управлiння ризиками пiд час здiйснення митного контролю та митного оформлення наказую:
1. Затвердити Порядок застосування автоматизованої системи аналiзу та управлiння ризиками пiд час митного контролю та митного оформлення товарiв iз застосуванням вантажної митної декларацiї (далi - Порядок), що додається.
2. Додаток 1 (Класифiкатор форм контролю, якi використовуються при розробленнi та застосуваннi профiлiв ризику) до Порядку розроблення профiлiв ризику, затвердженого наказом Держмитслужби України вiд 16.08.2006 N 694 "Про затвердження Порядку розроблення профiлiв ризику, Порядку взаємодiї структурних пiдроздiлiв Держмитслужби України, митних органiв iз Департаментом аналiзу ризикiв та аудиту при пiдготовцi та опрацюваннi пропозицiй щодо розроблення профiлiв ризику та Положення про Експертну комiсiю iз застосування системи аналiзу та управлiння ризиками", викласти в редакцiї, що додається.
3. Форму вiдомчої статистичної звiтностi Держмитслужби України ДАРА-1, затверджену наказом Державної митної служби України вiд 17.01.2005 N 21 "Про затвердження форм вiдомчої статистичної звiтностi Держмитслужби України на 2005 рiк i Табеля форм статистичної звiтностi митної служби України" (iз змiнами i доповненнями), викласти в редакцiї, що додається.
4. Начальникам регiональних митниць, митниць:
4.1. Визначити посадових осiб, уповноважених приймати рiшення про потребу проведення додаткових митних процедур.
4.2. Визначити посадових осiб, вiдповiдальних за передання до Департаменту аналiзу ризикiв та аудиту зворотної iнформацiї про оцiнку ризику за ВМД, результати проведення митних процедур та причини незавершення митного оформлення вiдповiдно до п. 4.1 Порядку.
5. Регiональнiй iнформацiйнiй митницi (Копосов С. А.):
5.1. Доопрацювати програмно-iнформацiйний комплекс "Iнспектор-2006", у тому числi модуль автоматизованої системи аналiзу та управлiння ризиками, для забезпечення реалiзацiї вимог Порядку.
5.2. Забезпечити регiональнi митницi, митницi необхiдними програмними засобами для автоматичного формування та передання зворотної iнформацiї вiдповiдно до п. 4.1 Порядку.
5.3. Забезпечити Департамент аналiзу ризикiв та аудиту необхiдними програмними засобами для автоматичного прийняття зворотної iнформацiї вiдповiдно до п. 4.1 Порядку.
5.4. До 01.07.2007 доопрацювати вiдповiдне програмне забезпечення для автоматичного формування роздiлiв I - III звiтностi про результативнiсть застосування митних процедур за результатами роботи автоматизованої системи аналiзу та управлiння ризиками вiдповiдно до форми, наведеної у додатку 2 до Порядку.
6. Установити, що цей наказ набирає чинностi з 01.04.2007.
7. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Голови Служби Пашка П. В.
Голова Державної митної служби України | О. Б. Єгоров |
ЗАТВЕРДЖЕНО наказом Державної митної служби України вiд 30 березня 2007 р. N 275 |
Порядок
застосування автоматизованої системи аналiзу та
управлiння ризиками пiд час митного контролю та
митного оформлення товарiв iз застосуванням
вантажної митної декларацiї
1. Загальнi положення
1.1. Цей Порядок розроблено з метою:
практичної реалiзацiї положень стандартних правил 6.3 та 6.4 Мiжнародної конвенцiї про спрощення та гармонiзацiю митних процедур (у змiненiй редакцiї), Концепцiї створення, упровадження i розвитку системи аналiзу та керування ризиками та Положення про систему аналiзу й селекцiї факторiв ризику при визначеннi окремих форм митного контролю, затверджених наказом Держмитслужби України вiд 27.05.2005 N 435;
пiдвищення ефективностi роботи митних органiв пiд час митного контролю та митного оформлення за рахунок упровадження методiв управлiння ризиками, у тому числi аналiзу ризикiв iз використанням iнформацiйних технологiй;
врегулювання порядку практичного застосування в митних органах автоматизованої системи аналiзу та управлiння ризиками.
1.2. Цей Порядок визначає особливостi дiй посадових осiб регiональних митниць, митниць, якi здiйснюють митний контроль та митне оформлення товарiв iз застосуванням вантажної митної декларацiї (далi - посадовi особи ПМО), та iнших посадових осiб регiональних митниць, митниць пiд час застосування автоматизованої системи аналiзу та управлiння ризиками (далi - АСАУР), що iмплементована до програмно-iнформацiйного комплексу "Iнспектор-2006" (далi - ПIК).
1.3. У цьому Порядку термiни вживаються у значеннях, що визначенi Митним кодексом України, законами України, Концепцiєю створення, упровадження i розвитку системи аналiзу та керування ризиками, затвердженою наказом Держмитслужби України вiд 27.05.2005 N 435 "Про затвердження Концепцiї створення, упровадження i розвитку системи аналiзу та керування ризиками та Положення про систему аналiзу й селекцiї факторiв ризику при визначеннi окремих форм митного контролю", Порядком розроблення профiлiв ризику, затвердженим наказом Держмитслужби України вiд 16.08.2006 N 694 "Про затвердження Порядку розроблення профiлiв ризику, Порядку взаємодiї структурних пiдроздiлiв Держмитслужби України, митних органiв iз Департаментом аналiзу ризикiв та аудиту при пiдготовцi та опрацюваннi пропозицiй щодо розроблення профiлiв ризику та Положення про Експертну комiсiю iз застосування системи аналiзу та управлiння ризиками" (зi змiнами та доповненнями) (далi - Порядок розроблення профiлiв ризику), та iншими нормативно-правовими актами України.
1.4. Оцiнка ризику за вантажною митною декларацiєю (далi - ВМД) за допомогою модуля АСАУР здiйснюється пiсля внесення електронної копiї ВМД (далi - ЕК ВМД) до бази даних (далi - БД) митного органу.
1.5. Оцiнка ризику за ВМД за допомогою модуля АСАУР не звiльняє посадових осiб ПМО вiд вiдповiдальностi за здiйснення митного контролю товарiв вiдповiдно до вимог нормативно-правових актiв.
2. Порядок дiй
2.1. Пiсля занесення ЕК ВМД з допомогою ПIК до БД митного органу посадова особа ПМО переглядає сформований в електронному виглядi модулем АСАУР перелiк митних процедур (далi - МП) згiдно з Класифiкатором форм контролю, якi використовуються при розробленнi та застосуваннi профiлiв ризику (додаток 1 до Порядку розроблення профiлiв ризику) (далi - Класифiкатор форм контролю).
У разi участi в митному оформленнi iнших посадових осiб ПМО чи посадових осiб iнших пiдроздiлiв, цi посадовi особи в обов'язковому порядку переглядають сформований перелiк МП для визначення МП, що вiдносяться до їх компетенцiї.
Перелiк МП мiстить:
1) код та назву МП згiдно з Класифiкатором форм контролю;
2) коментар до МП (мiстить уточнення, вказiвки чи пояснення, якi стосуються застосування МП, за потреби - вказiвку про товари, щодо яких необхiдно застосувати цю МП).
2.2. Якщо за результатами оцiнки ризику за ВМД за допомогою модуля АСАУР не сформовано Перелiк МП (тобто за допомогою модуля АСАУР не виявлено ризику) та/або результати перевiрки правильностi визначення митної вартостi, класифiкацiї товарiв згiдно з УКТ ЗЕД, визначення країни походження тощо потребують здiйснення додаткових МП, то посадова особа ПМО, яка здiйснює митний контроль та митне оформлення, та/або iнша посадова особа митного органу, уповноважена наказом митного органу приймати вiдповiдне рiшення, додатково до МП, визначених за допомогою модуля АСАУР, може прийняти рiшення про необхiднiсть застосування додаткових МП.
Таке рiшення може бути прийняте в будь-який момент до завершення митного оформлення.
У цьому разi посадова особа митного органу, яка прийняла таке рiшення, повинна сформувати в електронному виглядi перелiк МП, якщо такий перелiк не був сформований АСАУР, та занести данi про додатковi МП (код МП, коментар до МП - з обов'язковим зазначенням товарiв, до яких слiд застосувати МП) до цього перелiку за допомогою ПIК. Вiдомостi про посадову особу, яка прийняла рiшення про застосування додаткової МП, уносяться до графи "ПIБ посадової особи, яка прийняла рiшення про потребу проведення МП" автоматично.
2.3. Проведення МП, визначених за допомогою модуля АСАУР, та МП, визначених додатково, здiйснюється вiдповiдно до нормативно-правових актiв, що регулюють порядок проведення митного контролю та митного оформлення товарiв.
2.4. Якщо ВМД пiдпадає пiд дiю профiлю ризику, що мiстить МП (при цьому слiд керуватися коментарем до МП, який повинен мiстити вказiвки щодо умов дiї профiлю ризику), то цi МП повиннi бути здiйсненi в обов'язковому порядку.
2.5. В окремих випадках, за рiшенням керiвника митного органу або особи, що його замiщує, виконання МП може не здiйснюватися, якщо в залежностi вiд виду чи характеристики товару її виконання неможливе.
У такому разi слiд:
вiдмiтити за цiєю МП з допомогою ПIК позначку "Не здiйснено за рiшенням керiвника м/о";
занести з допомогою ПIК до графи "Примiтки про виконання МП" вiдомостi про причину невиконання МП;
протягом того ж дня iнформувати листом про цей факт Департамент аналiзу ризикiв та аудиту (далi - ДАР) та занести з допомогою ПIК реквiзити вихiдного листа до граф "N вих. док." та "Дата вих. док.".
2.6. Пiсля проведення МП, визначених модулем АСАУР, та МП, визначених додатково, посадова особа ПМО чи iншого пiдроздiлу митного органу повинна за допомогою ПIК унести данi про результати проведення таких МП до БД митного органу.
За кожною МП необхiдно вносити:
1) результат проведення МП згiдно з табл. 1 (графа "Результат виконання МП")
Табл. 1
Код результату | Опис результату |
0 | Захiд не проведено |
1 | Захiд проведено. Порушень не виявлено |
2 | Захiд проведено. Виявлено порушення |
Результат за кодом "0" може бути зазначений тiльки у випадках, коли ВМД не пiдпадає пiд дiю профiлю ризику, що мiстить МП, та у випадках, передбачених п. 2.5 цього Порядку.
У графi "Примiтки про виконання МП" за потреби зазначається додаткова iнформацiя про результати проведення МП, яку посадова особа вважає за доцiльне повiдомити (детальнiше описати результат, вказати на проблемнi питання при застосуваннi МП тощо).
Якщо в графi "Результат виконання МП" зазначено результат за кодом "0", то в графi "Примiтки про виконання МП" слiд в обов'язковому порядку зазначити причину невиконання МП. Якщо невиконання МП передбачено п. 2.5 цього Порядку, то слiд навести причину, зазначену в листi, надiсланому ДАР згiдно п. 2.5 цього Порядку.
Для МП, визначених додатково, у графi "Iнiцiатор проведення додаткової МП" слiд навести iнформацiю про iншу посадову особу, пiдроздiл чи орган, якi є iнiцiаторами проведення додаткової МП, вiдповiдно до табл. 2.
Табл. 2
Код | Назва |
11 | Посадова особа ПМО, яка здiйснює митний контроль та митне оформлення |
12 | Керiвник пiдроздiлу ПМО |
21 | Пiдроздiл боротьби з контрабандою |
22 | Пiдроздiл органiзацiйно-контрольної роботи |
23 | Пiдроздiл контролю митної вартостi |
24 | Пiдроздiл митних платежiв |
25 | Пiдроздiл номенклатури |
31 | СБУ |
32 | ДПАУ |
33 | МВС |
34 | Iнший державний орган |
2) реквiзити обов'язкових документiв.
За кожною МП може бути передбачене заповнення документiв, що пiдтверджують факт i результати проведення МП. Довiдник документiв, реквiзити яких слiд наводити посадовiй особi ПМО при записi результатiв виконання МП, наведений у додатку 1 до цього Порядку. При занесеннi даних про такi документи до БД митного органу посадовiй особi необхiдно зазначити:
код документа (графа "Код документа") згiдно з Класифiкатором документiв, затвердженим наказом Держмитслужби вiд 09.07.97 N 307 (зi змiнами i доповненнями) i зареєстрованим у Мiнiстерствi юстицiї України 24.09.97 за N 443/2247;
дату та номер документа (графи вiдповiдно "Дата документа" та "N документа").
Реквiзити необов'язкових документiв наводяться за наявностi таких документiв.
Посадова особа може також уносити примiтки щодо кожного документа (графа "Примiтки до документа"), тобто додаткову iнформацiю про документ, яку вона вважає за доцiльне повiдомити (уточнити назву, данi про видавника документа тощо).
2.7. Митне оформлення не може бути завершене до виконання МП (i, вiдповiдно, до внесення з допомогою ПIК, зазначених у п. 2.2 та п. 2.6 вiдомостей), крiм МП, якi вiдповiдно до роздiлу 3 цього Порядку здiйснюються пiсля завершення митного оформлення, i випадкiв, передбачених п. 2.5 цього Порядку.
2.8. Якщо за результатами проведення МП (незалежно вiд того, чи МП було вказано модулем АСАУР, чи вони визначенi додатково) виявлено порушення чи iншi причини, якi не дають можливостi завершити митне оформлення за конкретною ВМД, то посадова особа ПМО (незалежно вiд того, чи було складено Картку вiдмови в митному оформленнi чи пропуску товарiв i транспортних засобiв через митний кордон України вiдповiдно до п. 6.5 Порядку здiйснення митного контролю й митного оформлення товарiв iз застосуванням вантажної митної декларацiї, затвердженого наказом Держмитслужби України вiд 20.04.2005 N 314 i зареєстрованого в Мiнiстерствi юстицiї України 27.04.2005 за N 439/10719, iз змiнами, або протокол про ПМП) повинна внести з допомогою ПIК до БД митного органу вiдомостi про причини незавершення митного оформлення за конкретною ВМД.
Причини незавершення митного оформлення зазначаються посадовою особою згiдно з Класифiкатором порушень, якi враховуються при формуваннi негативної iсторiї профiлю ризику (додаток 4 до Порядку розроблення профiлiв ризику) (далi - Класифiкатор порушень).
3. Особливостi застосування окремих митних процедур
3.1. МП за кодами 101, 102, 103, 203, 204, 206 (згiдно з Класифiкатором форм контролю), якi передбачають залучення фахiвцiв вiдповiдного спецiалiзованого пiдроздiлу митного органу, можуть здiйснюватися iз залученням посадових осiб митного органу, уповноважених в установленому порядку на виконання вiдповiдних функцiй.
3.2. МП за кодами 501, 502, 503 (згiдно з Класифiкатором форм контролю) передбачають проведення заходiв вiдповiдно до нормативно-правових актiв, якi регламентують проведення перевiрок системи звiтностi та облiку товарiв, що перемiщуються через митний кордон України.
Цi процедури здiйснюються пiсля завершення митного оформлення, анулювання ВМД чи вiдмови в митному оформленнi та потребують вiд посадової особи ПМО та/або посадової особи митного органу, уповноваженої на органiзацiю та проведення перевiрок системи звiтностi та облiку товарiв, що перемiщуються через митний кордон України, здiйснення вiдповiдних заходiв з метою включення зазначеного суб'єкта зовнiшньоекономiчної дiяльностi до плану перевiрок системи звiтностi та облiку товарiв i транспортних засобiв, що перемiщуються через митний кордон України, пiсля закiнчення митного оформлення товарiв i транспортних засобiв, у частинi дотримання ним вимог законодавства з питань митної справи, або, у разi наявностi достатнiх пiдстав, iнiцiювання проведення такої перевiрки в позаплановому порядку.
3.3. МП за кодом 701 (згiдно з Класифiкатором форм контролю) передбачає запит у декларанта додаткових документiв, виданих країною експорту (наприклад, експортна ВМД тощо), якi дозволяють пiдтвердити або спростувати данi про заявлену вартiсть товарiв (фактурну чи контрактну).
Ця МП може застосовуватись лише як альтернативна до МП за кодом 705.
3.4. МП за кодами 705, 706, 707, 708, 709 (згiдно з Класифiкатором форм контролю) передбачають проведення заходiв вiдповiдно до нормативно-правових актiв, якi регламентують взаємодiю митних органiв України з митними та iншими вповноваженими органами iноземних держав, а також з мiжнародними органiзацiями з питань, пов'язаних iз провадженням у справах про контрабанду та порушення митних правил.
Цi процедури не повиннi впливати на поточну процедуру митного контролю та митного оформлення i здiйснюються пiсля завершення митного оформлення, анулювання ВМД чи вiдмови в митному оформленнi.
3.5. МП за кодами 702, 711, 712, 713 (згiдно з Класифiкатором форм контролю) можуть застосовуватись тiльки разом iз МП, якi передбачають проведення митного огляду, за наявностi вiдповiдних технiчних засобiв.
4. Визначення результативностi
4.1. Iнформацiя про оцiнку ризику за ВМД, а також данi про результати проведення МП та причини незавершення митного оформлення, внесенi вiдповiдно до пунктiв 2.2, 2.5 - 2.6, 2.8 цього Порядку (далi - зворотна iнформацiя) щоденно передається регiональними митницями, митницями з допомогою вiдповiдного програмного забезпечення до ДАР.
4.2. Для оцiнки результативностi застосування профiлiв ризику, усунення недолiкiв в органiзацiї митного контролю, заснованого на аналiзi ризикiв, ДАР постiйно здiйснює опрацювання зворотної iнформацiї.
4.3. Посадова особа ПМО може внести до БД митного органу (у графi "Примiтки про виконання МП") свої зауваження щодо роботи модуля АСАУР при оцiнцi ризику за ВМД чи щодо проведення МП. Ця iнформацiя регулярно повинна опрацьовуватися ДАР.
4.4. Посадова особа ПМО має можливiсть за допомогою ПIК ознайомитися з додатковою iнформацiєю про результати оцiнки ризику за ВМД з допомогою модуля АСАУР, а саме: переглянути данi про номери профiлiв ризику, якi спрацювали за ВМД, сфери ризику за цими профiлями ризику та контактну iнформацiю про посадову особу, до якої можна звернутися для з'ясування робочих питань, що виникають пiд час застосування профiлю ризику.
4.5. Митнi органи можуть надсилати конкретизованi та/або узагальненi зауваження, проблемнi питання i пропозицiї з питань застосування АСАУР до ДАР, який здiйснює розроблення та монiторинг застосування профiлiв ризику та координацiю дiй митних органiв, спецiалiзованих митних установ, органiзацiй iз застосування АСАУР.
4.6. Регiональнi митницi, митницi раз на мiсяць (починаючи з 01.07.2007) до 10 числа мiсяця, наступного за звiтним, надсилають до ДАР звiт про результативнiсть застосування МП за результатами оцiнки ризику за формою, наведеною в додатку 2 до цього Порядку.
Начальник Департаменту аналiзу ризикiв та аудиту | I. В. Жиляєв |
Додаток 1 до Порядку застосування автоматизованої системи аналiзу та управлiння ризиками пiд час митного контролю та митного оформлення товарiв iз застосуванням вантажної митної декларацiї |
Довiдник документiв, реквiзити яких слiд наводити посадовiй особi ПМО при записi результатiв виконання МП
Код митної процедури | Назва форми контролю. Назва митної процедури | Код документа | Назва документа | Обов'язковiсть заповнення* |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
101 | Перевiрка документiв та вiдомостей. Контроль за правильнiстю визначення митної вартостi iз залученням фахiвцiв вiдповiдного спецiалiзованого пiдроздiлу митного органу | 0027 | Довiдка про визначення митної вартостi | Так** |
102 | Перевiрка документiв та вiдомостей. Контроль за правильнiстю визначення коду товару згiдно з УКТ ЗЕД iз залученням фахiвцiв вiдповiдного спецiалiзованого пiдроздiлу митного органу | 0029 | Рiшення про визначення коду товару | Так*** |
103 | Перевiрка документiв та вiдомостей. Контроль за правильнiстю визначення країни походження товару iз залученням фахiвцiв вiдповiдного спецiалiзованого пiдроздiлу митного органу | 0028 | Рiшення про визначення країни походження | Нi |
201 | Митний огляд. Контроль вiдповiдностi кiлькостi та опису товарiв i транспортних засобiв даним, зазначеним у товаросупровiдних документах | 9007 | Акт про проведення митного огляду | Так |
9100 | Протокол про порушення митних правил | Нi | ||
202 | Митний огляд. Контроль за правильнiстю визначення країни походження товарiв | 9007 | Акт про проведення митного огляду | Так |
0028 | Рiшення про визначення країни походження | Нi | ||
9100 | Протокол про порушення митних правил | Нi | ||
203 | Митний огляд. Контроль за правильнiстю визначення митної вартостi iз залученням фахiвцiв вiдповiдного спецiалiзованого пiдроздiлу митного органу | 9007 | Акт про проведення митного огляду | Так |
0027 | Довiдка про визначення митної вартостi | Так** | ||
9100 | Протокол про порушення митних правил | Нi | ||
204 | Митний огляд. Контроль за правильнiстю визначення коду товару згiдно з УКТ ЗЕД iз залученням фахiвцiв вiдповiдного спецiалiзованого пiдроздiлу митного органу | 9007 | Акт про проведення митного огляду | Так |
0029 | Рiшення про визначення коду товару | Так*** | ||
9100 | Протокол про порушення митних правил | Нi | ||
205 | Митний огляд. Контроль вiдповiдностi кiлькостi та опису товарiв i транспортних засобiв даним, зазначеним у товаросупровiдних документах, iз залученням фахiвцiв пiдроздiлу боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил | 9007 | Акт про проведення митного огляду | Так |
9100 | Протокол про порушення митних правил | Нi | ||
206 | Митний огляд. Контроль за правильнiстю визначення країни походження товарiв iз залученням фахiвцiв вiдповiдного спецiалiзованого пiдроздiлу митного органу | 9007 | Акт про проведення митного огляду | Так |
0028 | Рiшення про визначення країни походження | Нi | ||
9100 | Протокол про порушення митних правил | Нi | ||
207 | Митний огляд. Контроль за товарами, що мiстять об'єкти права iнтелектуальної власностi, iз залученням вiдповiдних фахiвцiв митного органу | 9007 | Акт про проведення митного огляду | Нi |
9100 | Протокол про порушення митних правил | Нi | ||
703 | Перевiрка правильностi визначення коду товару згiдно з УКТ ЗЕД iз залученням фахiвцiв з лабораторних дослiджень та експертної роботи вiдповiдних пiдроздiлiв у митнiй службi | 9007 | Акт про проведення митного огляду | Так |
9208 | Акт про взяття проб i зразкiв товарiв | Так | ||
9209 | Довiдка експерта митної лабораторiї | Так | ||
9100 | Протокол про порушення митних правил | Нi | ||
704 | Експертна оцiнка вартостi товару iз залученням фахiвцiв з лабораторних дослiджень та експертної роботи вiдповiдних пiдроздiлiв у митнiй службi | 9007 | Акт про проведення митного огляду | Так |
9208 | Акт про взяття проб i зразкiв товарiв | Так | ||
9209 | Довiдка експерта митної лабораторiї | Так | ||
9100 | Протокол про порушення митних правил | Нi | ||
710 | Спiльний з представниками ДПА контроль товарiв, що експортуються | 9007 | Акт про проведення митного огляду | Так |
____________
* "Так" означає, що реквiзити
документа вказуються обов'язково; "Нi"
означає, що заповнюються за наявностi.
** У разi, якщо довiдка про визначення митної вартостi не складається на пiдставi пункту 3.8 наказу Держмитслужби вiд 13.10.2003 N 685, то в графi "N документа" вказується "0", у графi "Дата документа" - дата запиту щодо визначення митної вартостi, а в графi "Примiтки до документа" - номер запиту щодо визначення митної вартостi.
*** У разi, якщо на пiдставi пункту 2.13 наказу Держмитслужби вiд 01.10.2003 N 646 рiшення про визначення коду товару за встановленою формою не оформлюється, то слiд зазначити номер i дату ранiше прийнятого Рiшення про визначення коду товару.
Додаток 2 до Порядку застосування автоматизованої системи аналiзу та управлiння ризиками пiд час митного контролю та митного оформлення товарiв iз застосуванням вантажної митної декларацiї |
Звiт _______________________________ митницi
про результативнiсть застосування митних
процедур за результатами роботи автоматизованої
системи аналiзу та управлiння ризиками за ____________
мiсяць ____ року
I. Класифiкацiя товару | ||||||||||||
N з/п | N ВМД | Дата ВМД | Заявлений код товару згiдно УКТ ЗЕД | Заявлене найменування товару | Встановлений код товару згiдно УКТ ЗЕД | Встановлене найменування товару | Рiзниця в сумах митних платежiв, грн. | за результатами проведення МП: 0-визначених модулем АСАУР; 1-визначених посадовою особою ПМО додатково | Результат запроваджених заходiв (1-картка вiдмови, 2-протокол про ПМП, 3-iнше) | N ВМД, за якою здiйснено митне оформлення пiсля корегування | Дата ВМД, за якою здiйснено митне оформлення пiсля корегування | Кiлькiсть корегувань |
- | ||||||||||||
- | ||||||||||||
- | ||||||||||||
- | ||||||||||||
Всього: | - | - | - | - | ||||||||
З них: | - | - | - | - | - | |||||||
Всього за результатами проведення МП, визначених модулем АСАУР | - | - | - | - | ||||||||
Всього за результатами проведення МП, визначених посадовою особою ПМО додатково | - | - | - | - | ||||||||
II. Визначення країни походження товару | ||||||||||||
N з/п | N ВМД | Дата ВМД | Код товару згiдно УКТ ЗЕД | Заявлена країна походження товару | Встановлена країна походження товару | Рiзниця в сумах митних платежiв, грн. | за результатами проведення МП: 0-визначених модулем АСАУР; 1-визначених посадовою особою ПМО додатково | Результат запроваджених заходiв (1-картка вiдмови, 2-протокол про ПМП, 3-iнше) | N ВМД, за якою здiйснено митне оформлення пiсля корегування | Дата ВМД, за якою здiйснено митне оформлення пiсля корегування | Кiлькiсть корегувань | |
- | ||||||||||||
- | ||||||||||||
- | ||||||||||||
- | ||||||||||||
Всього: | - | - | - | - | ||||||||
З них: | - | - | - | - | - | |||||||
Всього за результатами проведення МП, визначених модулем АСАУР | - | - | - | - | ||||||||
Всього за результатами проведення МП, визначених посадовою особою ПМО додатково | - | - | - | - | ||||||||
III. Митна вартiсть товару | ||||||||||||
N з/п | N ВМД | Дата ВМД | Код товару згiдно УКТ ЗЕД | Заявлена митна вартiсть товару | Встановлена митна вартiсть товару | Рiзниця в сумах митних платежiв, грн. | за результатами проведення МП: 0-визначених модулем АСАУР; 1-визначених посадовою особою ПМО додатково | Результат запроваджених заходiв (1-картка вiдмови, 2-протокол про ПМП, 3-iнше) | N ВМД, за якою здiйснено митне оформлення пiсля корегування | Дата ВМД, за якою здiйснено митне оформлення пiсля корегування | Кiлькiсть корегувань | |
- | ||||||||||||
- | ||||||||||||
- | ||||||||||||
- | ||||||||||||
Всього: | - | - | - | - | ||||||||
З них: | - | - | - | - | - | |||||||
Всього за результатами проведення МП, визначених модулем АСАУР | - | - | - | - | ||||||||
Всього за результатами проведення МП, визначених посадовою особою ПМО додатково | - | - | - | - | ||||||||
IV. Порушення митних правил | ||||||||||||
N з/п | N ВМД | Дата ВМД | Статтi МКУ | Загальна вартiсть (сума попередньої оцiнки) предметiв правопорушень у справах про ПМП, грн. | Сума штрафу, накладеного митницею чи за рiшенням суду, грн. | Загальна вартiсть предметiв правопорушень у справi про ПМП, до яких застосовано конфiскацiю, грн. | за результатами проведення МП: 0-визначених модулем АСАУР; 1-визначених посадовою особою ПМО додатково | Кiлькiсть складених протоколiв про ПМП | Кiлькiсть порушених кримiнальних справ про контрабанду (0-не порушено, 1-порушено) | |||
- | - | |||||||||||
- | - | |||||||||||
- | - | |||||||||||
- | - | |||||||||||
Всього: | - | |||||||||||
З них: | - | - | - | - | - | - | ||||||
Всього за результатами проведення МП, визначених модулем АСАУР | - | |||||||||||
Всього за результатами проведення МП, визначених посадовою особою ПМО додатково | - | |||||||||||
V. Запити до митних та iнших органiв iноземних країн | ||||||||||||
1. За результатами проведення МП, визначених модулем АСАУР | ||||||||||||
N з/п | N ВМД | Дата ВМД | Дата надiслання | Країна | Мета | Данi про документ (N, якщо надiслано через структурний пiдроздiл ДМСУ - указати) | Дата отримання вiдповiдi | Результати реалiзацiї отриманої iнформацiї* | ||||
2. За результатами проведення МП, визначених посадовою особою ПМО додатково (всi iншi запити, надiсланi митним органом) | ||||||||||||
N з/п | N ВМД | Дата ВМД | Дата надiслання | Країна | Мета | Данi про документ (N, якщо надiслано через структурний пiдроздiл ДМСУ - указати) | Дата отримання вiдповiдi | Результати реалiзацiї отриманої iнформацiї* | ||||
____________
* 1-Заведено справу про ПМП,
2-Порушено кримiнальну справу, 3-Вiдсутнє
правопорушення
Керiвник митного органу
Виконавець
Тел.
Рекомендацiї iз заповнення звiту
Рядки "Всього за результатами проведення МП, визначених модулем АСАУР", "Всього за результатами проведення МП, визначених посадовою особою ПМО додатково" роздiлiв I, II, III, IV заповнюють так: для рядка "Всього за результатами проведення МП, визначених модулем АСАУР" у кожному стовпцi рахується кiлькiсть рядкiв, яким у стовпцi "за результатами проведення МП: 0-визначених модулем АСАУР; 1-визначених посадовою особою ПМО додатково" вiдповiдає значення "0"; для рядка "Всього за результатами проведення МП, визначених посадовою особою ПМО додатково" у кожному стовпцi рахується кiлькiсть рядкiв, яким у стовпцi "за результатами проведення МП: 0-визначених модулем АСАУР; 1-визначених посадовою особою ПМО додатково" вiдповiдає значення "1".
У роздiлi IV зазначаються наявнi данi про порушення, виявленi протягом звiтного перiоду, а також отриманi у звiтному перiодi данi про порушення, виявленi в попереднi перiоди.
Аналогiчно, у роздiлi V зазначаються наявнi данi про запити, надiсланi протягом звiтного перiоду, а також отриманi у звiтному перiодi данi про запити, надiсланi в попереднi перiоди.
Звiт надсилається у форматi xls електронною поштою до Департаменту аналiзу ризикiв та аудиту. Кожний роздiл розмiщується на окремому листi Excel; поля з даними не повиннi мiстити об'єднань.
Додаток 1 до Порядку розроблення профiлiв ризику (у редакцiї наказу Державної митної служби України вiд 30 березня 2007 р. N 275) |
Класифiкатор форм контролю, якi використовуються при розробленнi та застосуваннi профiлiв ризику
Код форми контролю | Назва форми контролю | Код митної процедури | Назва форми контролю. Назва митної процедури |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Перевiрка документiв та вiдомостей | 101 | Перевiрка документiв та вiдомостей. Контроль за правильнiстю визначення митної вартостi iз залученням фахiвцiв вiдповiдного спецiалiзованого пiдроздiлу митного органу |
102 | Перевiрка документiв та вiдомостей. Контроль за правильнiстю визначення коду товару згiдно з УКТ ЗЕД iз залученням фахiвцiв вiдповiдного спецiалiзованого пiдроздiлу митного органу | ||
103 | Перевiрка документiв та вiдомостей. Контроль за правильнiстю визначення країни походження товару iз залученням фахiвцiв вiдповiдного спецiалiзованого пiдроздiлу митного органу | ||
2 | Митний огляд | 201 | Митний огляд. Контроль вiдповiдностi кiлькостi та опису товарiв i транспортних засобiв даним, зазначеним у товаросупровiдних документах |
202 | Митний огляд. Контроль за правильнiстю визначення країни походження товарiв | ||
203 | Митний огляд. Контроль за правильнiстю визначення митної вартостi iз залученням фахiвцiв вiдповiдного спецiалiзованого пiдроздiлу митного органу | ||
204 | Митний огляд. Контроль за правильнiстю визначення коду товару згiдно з УКТ ЗЕД iз залученням фахiвцiв вiдповiдного спецiалiзованого пiдроздiлу митного органу | ||
205 | Митний огляд. Контроль вiдповiдностi кiлькостi та опису товарiв i транспортних засобiв даним, зазначеним у товаросупровiдних документах, iз залученням фахiвцiв пiдроздiлу боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил | ||
206 | Митний огляд. Контроль за правильнiстю визначення країни походження товарiв iз залученням фахiвцiв вiдповiдного спецiалiзованого пiдроздiлу митного органу | ||
207 | Митний огляд. Контроль за товарами, що мiстять об'єкти права iнтелектуальної власностi, iз залученням вiдповiдних фахiвцiв митного органу | ||
3 | Облiк товарiв i ТЗ | 301 | Перевiрка правильностi облiку товарiв i транспортних засобiв за окремими ознаками |
5 | Перевiрка системи звiтностi та облiку товарiв | 501 | Перевiрка системи звiтностi та облiку товарiв на пiдприємствах - учасниках ЗЕД посадовими особами митного органу |
502 | Перевiрка системи звiтностi та облiку товарiв на пiдприємствах - учасниках ЗЕД посадовими особами митного органу iз залученням представникiв податкових органiв | ||
503 | Перевiрка системи звiтностi та облiку товарiв на пiдприємствах - учасниках ЗЕД посадовими особами митного органу iз залученням посадових осiб вiддiлу контролю службової дiяльностi митних органiв та аудиту Департаменту аналiзу ризикiв та аудиту | ||
7 | Iншi форми контролю та способи їх реалiзацiї | 701 | Перевiрка правильностi визначення митної вартостi на пiдставi документiв, виданих країною експорту |
702 | Iдентифiкацiя товарiв i транспортних засобiв шляхом здiйснення цифрової фотозйомки (реєстрацiйний номер, митне забезпечення на транспортному засобi, характернi особливостi товару) | ||
703 | Перевiрка правильностi визначення коду товару згiдно з УКТ ЗЕД iз залученням фахiвцiв з лабораторних дослiджень та експертної роботи вiдповiдних пiдроздiлiв у митнiй службi | ||
704 | Експертна оцiнка вартостi товару iз залученням фахiвцiв з лабораторних дослiджень та експертної роботи вiдповiдних пiдроздiлiв у митнiй службi | ||
705 | Перевiрка правильностi визначення митної вартостi товару. Iнiцiювання запиту до митного органу iншої країни щодо пiдтвердження вартостi товару (фактурної чи контрактної), заявленої декларантом | ||
706 | Перевiрка факту перемiщення товарiв i транспортних засобiв через кордон сумiжної країни. Iнiцiювання запиту до митного органу сумiжної країни | ||
707 | Перевiрка iнформацiї про контрагента українського суб'єкта ЗЕД. Iнiцiювання запиту до митного органу iншої країни | ||
708 | Звiрення даних про товар i його кiлькiсть (опис, вага тощо). Iнiцiювання запиту до митного органу iншої країни | ||
709 | Верифiкацiя сертифiката про походження товару. Iнiцiювання запиту до вiдповiдного органу iноземної країни, уповноваженого на видачу сертифiкатiв про походження товару | ||
710 | Спiльний з представниками ДПА контроль товарiв, що експортуються | ||
711 | Застосування технiчних засобiв митного контролю | ||
712 | Застосування ваговимiрювальних пристроїв | ||
713 | Застосування рентгенапаратури | ||
714 | Повiдомлення органу ДПА за мiсцем реєстрацiї суб'єкта ЗЕД про здiйснену зовнiшньоекономiчну операцiю |
Форма N ДАРА-1 (у редакцiї наказу Державної митної служби України вiд 30 березня 2007 р. N 275) |
|
Щокварталу Електронна |
Державна митна служба України
Подають: | Строки подання |
регiональнi митницi, митницi - Департаменту аналiзу ризикiв та аудиту | до 10-го числа мiсяця, наступного за звiтним кварталом |
Код митного органу | Назва митного органу |
Звiт про результати перевiрок фiнансово-господарської дiяльностi суб'єктiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi та про вжиття заходiв для усунення виявлених порушень
N з/п |
Назва показника | Кiлькiсний вираз показника |
1 | 2 | 3 |
Роздiл 1 | ||
1 | Кiлькiсть суб'єктiв ЗЕД, перелiк яких подано податковим органам для включення до плану-графiка планових виїзних перевiрок (далi - план-графiк) | |
1.1 | У тому числi вiдiбраних за результатами застосування автоматизованої системи аналiзу та управлiння ризиками | |
2 | Кiлькiсть суб'єктiв ЗЕД, включених податковими органами до плану-графiка | |
2.1 | У тому числi вiдiбраних за результатами застосування автоматизованої системи аналiзу та управлiння ризиками | |
3 | Кiлькiсть перевiрок, проведених у звiтному перiодi згiдно з планом-графiком | |
3.1 | У тому числi вiдiбраних за результатами застосування автоматизованої системи аналiзу та управлiння ризиками | |
4 | Кiлькiсть перевiрок, включених до плану-графiка i
не проведених, усього |
|
4.0.1 | У тому числi перевiрок суб'єктiв ЗЕД, вiдiбраних за результатами застосування автоматизованої системи аналiзу та управлiння ризиками | |
4.1 | у тому числi внаслiдок неповiдомлення податковим органом про початок проведення перевiрки | |
4.2 | у тому числi внаслiдок недопущення на об'єкт перевiрки посадових осiб, уповноважених на її проведення | |
4.3 | у тому числi внаслiдок перенесення строкiв проведення перевiрки | |
4.4 | у тому числi iнше | |
5 | Кiлькiсть перевiрок, проведених у звiтному перiодi позапланово, усього | |
5.0.1 | У тому числi перевiрок суб'єктiв ЗЕД, вiдiбраних за результатами застосування автоматизованої системи аналiзу та управлiння ризиками | |
5.1 | з них за дорученням Президента України | |
5.2 | з них за дорученням Верховної Ради України | |
5.3 | з них за дорученням Кабiнету Мiнiстрiв України | |
5.4 | з них з iнiцiативи митних органiв | |
5.5 | з них з iнiцiативи податкових органiв | |
5.6 | з них за дорученням органiв прокуратури | |
5.7 | з них за дорученням органiв Служби безпеки України | |
5.8 | з них за дорученням органiв внутрiшнiх справ | |
5.9 | з них iнше | |
Роздiл 2 | ||
6 | Встановленi перевiрками порушення законодавства, що призвели до фiнансових втрат держави | |
6.1 | Усього, тис. грн. |
|
6.1.0.1 | У тому числi встановленi перевiрками суб'єктiв ЗЕД, вiдiбраних за результатами застосування автоматизованої системи аналiзу та управлiння ризиками, тис. грн. | |
6.1.1 | у тому числi за ввiзним митом | |
6.1.2 | у тому числi за вивiзним митом | |
6.1.3 | у тому числi за акцизним збором | |
6.1.4 | у тому числi за податком на додану вартiсть | |
6.1.5 | у тому числi за митними зборами | |
6.2 | Через безпiдставне застосування пiльг,
внаслiдок чого недоотримано, усього, тис. грн. |
|
6.2.1 | у тому числi за ввiзним митом | |
6.2.2 | у тому числi за вивiзним митом | |
6.2.3 | у тому числi за акцизним збором | |
6.2.4 | у тому числi за податком на додану вартiсть | |
6.2.5 | у тому числi за митними зборами | |
6.3 | Через неправильну класифiкацiю товарiв i
транспортних засобiв, внаслiдок чого
недоотримано, усього, тис. грн. |
|
6.3.1 | у тому числi за ввiзним митом | |
6.3.2 | у тому числi за вивiзним митом | |
6.3.3 | у тому числi за акцизним збором | |
6.3.4 | у тому числi за податком на додану вартiсть | |
6.3.5 | у тому числi за митними зборами | |
6.4 | Через заниження митної вартостi товарiв i
транспортних засобiв, внаслiдок чого
недоотримано, усього, тис. грн. |
|
6.4.1 | у тому числi за ввiзним митом | |
6.4.2 | у тому числi за вивiзним митом | |
6.4.3 | у тому числi за акцизним збором | |
6.4.4 | у тому числi за податком на додану вартiсть | |
6.4.5 | у тому числi за митними зборами | |
6.5 | Через заниження iншої бази оподаткування,
внаслiдок чого недоотримано, усього, тис. грн. |
|
6.5.1 | у тому числi за ввiзним митом | |
6.5.2 | у тому числi за вивiзним митом | |
6.5.3 | у тому числi за акцизним збором | |
6.5.4 | у тому числi за податком на додану вартiсть | |
6.5.5 | у тому числi за митними зборами | |
6.6 | Через порушення вимог законодавства у сферi
здiйснення операцiй з давальницькою сировиною в
зовнiшньоекономiчних вiдносинах, внаслiдок чого
недоотримано, усього, тис. грн. |
|
6.6.1 | у тому числi за ввiзним митом | |
6.6.2 | у тому числi за вивiзним митом | |
6.6.3 | у тому числi за акцизним збором | |
6.6.4 | у тому числi за податком на додану вартiсть | |
6.6.5 | у тому числi за митними зборами | |
6.7 | Через порушення iнших нормативно-правових
актiв, внаслiдок чого недоотримано, усього, тис. грн. |
|
6.7.1 | у тому числi за ввiзним митом | |
6.7.2 | у тому числi за вивiзним митом | |
6.7.3 | у тому числi за акцизним збором | |
6.7.4 | у тому числi за податком на додану вартiсть | |
6.7.5 | у тому числi за митними зборами | |
7 | Встановлена перевiрками сума безпiдставно сформованого податкового кредиту внаслiдок проведення вiдповiдної експортної операцiї, тис. грн. | |
8 | Встановленi перевiрками порушення порядку застосування негрошової форми розрахунку при сплатi ПДВ за iмпортованi товари й транспортнi засоби на суму, тис. грн. | |
Роздiл 3 | ||
9 | Заходи ужитi за результатами перевiрок | Х |
9.1 | Виставлено податковi повiдомлення на суму, усього, тис. грн. |
|
9.1.0.1 | У тому числi за наслiдками перевiрок суб'єктiв ЗЕД, вiдiбраних за результатами застосування автоматизованої системи аналiзу та управлiння ризиками, тис. грн. | |
9.1.1 | у тому числi за ввiзним митом | |
9.1.2 | у тому числi за вивiзним митом | |
9.1.3 | у тому числi за акцизним збором | |
9.1.4 | у тому числi за податком на додану вартiсть | |
9.1.5 | у тому числi за митними зборами | |
9.2 | Кiлькiсть протоколiв про порушення митних правил, складених за наслiдками перевiрок | |
9.2.0.1 | У тому числi за наслiдками перевiрок суб'єктiв ЗЕД, вiдiбраних за результатами застосування автоматизованої системи аналiзу та управлiння ризиками | |
9.2.1 | на суму, тис. грн. | |
9.3 | За наслiдками складених протоколiв накладено штрафiв, на суму, тис. грн. | |
9.3.1 | З них перераховано коштiв до бюджету на суму, тис. грн. | |
9.4 | Кiлькiсть кримiнальних справ, порушених за наслiдками проведених перевiрок | |
9.4.1 | на суму, тис. грн. | |
Роздiл 4 | ||
10 | Перераховано до бюджету митнi платежi, якi були донарахованi за результатами перевiрок (Роздiл 2) | Х |
10.1 | Перераховано до державного бюджету кошти, якi
були недоотриманi, усього, тис. грн. |
|
10.1.0.1 | У тому числi за наслiдками перевiрок суб'єктiв ЗЕД, вiдiбраних за результатами застосування автоматизованої системи аналiзу та управлiння ризиками, тис. грн. | |
10.1.1 | у тому числi за ввiзним митом | |
10.1.2 | у тому числi за вивiзним митом | |
10.1.3 | у тому числi за акцизним збором | |
10.1.4 | у тому числi за податком на додану вартiсть | |
10.1.5 | у тому числi за митними зборами | |
10.2 | У тому числi сум безпiдставно наданих пiльг, усього, тис. грн. |
|
10.2.1 | у тому числi за ввiзним митом | |
10.2.2 | у тому числi за вивiзним митом | |
10.2.3 | у тому числi за акцизним збором | |
10.2.4 | у тому числi за податком на додану вартiсть | |
10.2.5 | у тому числi за митними зборами | |
10.3 | У тому числi додаткових платежiв, якi виникли
через неправильну класифiкацiю товарiв й
транспортних засобiв, усього, тис. грн. |
|
10.3.1 | у тому числi за ввiзним митом | |
10.3.2 | у тому числi за вивiзним митом | |
10.3.3 | у тому числi за акцизним збором | |
10.3.4 | у тому числi за податком на додану вартiсть | |
10.3.5 | у тому числi за митними зборами | |
10.4 | У тому числi додаткових платежiв, якi виникли
через заниження митної вартостi товарiв й
транспортних засобiв, усього, тис. грн. |
|
10.4.1 | у тому числi за ввiзним митом | |
10.4.2 | у тому числi за вивiзним митом | |
10.4.3 | у тому числi за акцизним збором | |
10.4.4 | у тому числi за податком на додану вартiсть | |
10.4.5 | у тому числi за митними зборами | |
10.5 | У тому числi додаткових платежiв, якi виникли
через заниження iншої бази оподаткування, усього, тис. грн. |
|
10.5.1 | у тому числi за ввiзним митом | |
10.5.2 | у тому числi за вивiзним митом | |
10.5.3 | у тому числi за акцизним збором | |
10.5.4 | у тому числi за податком на додану вартiсть | |
10.5.5 | у тому числi за митними зборами | |
10.6 | У тому числi додаткових платежiв, якi виникли
через порушення вимог законодавства у сферi
операцiй з давальницькою сировиною у
зовнiшньоекономiчних вiдносинах, усього, тис. грн. |
|
10.6.1 | у тому числi за ввiзним митом | |
10.6.2 | у тому числi за вивiзним митом | |
10.6.3 | у тому числi за акцизним збором | |
10.6.4 | у тому числi за податком на додану вартiсть | |
10.6.5 | у тому числi за митними зборами | |
10.7 | У тому числi додаткових платежiв, якi виникли через порушення iнших нормативно-правових актiв, усього, тис. грн. | |
10.7.1 | у тому числi за ввiзним митом | |
10.7.2 | у тому числi за вивiзним митом | |
10.7.3 | у тому числi за акцизним збором | |
10.7.4 | у тому числi за податком на додану вартiсть | |
10.7.5 | у тому числi за митними зборами | |
11 | Вжито заходiв за результатами перевiрки, якою встановлено безпiдставне формування податкового кредиту внаслiдок проведення вiдповiдної експортної операцiї, на суму, тис. грн. (окремо розшифрувати в текстовому виглядi суть та наслiдки вжитих заходiв) | |
Роздiл 5 | ||
12 | Кiлькiсть матерiалiв перевiрок, переданих до правоохоронних органiв | |
12.1 | на суму, тис. грн. | |
12.2 | Кiлькiсть кримiнальних справ, порушених правоохоронними органами за переданими матерiалами | |
12.3 | у тому числi стосовно особи, кiлькiсть | |
Роздiл 6 | ||
13 | Кiлькiсть людино-днiв, витрачених на перевiрки суб'єктiв ЗЕД у звiтному перiодi, всього | |
14 | Середня кiлькiсть людино-днiв, витрачених на перевiрку одного суб'єкта ЗЕД у звiтному перiодi |
Керiвник митного органу
Виконавець
Тел.
Директор Департаменту митної статистики | Н. Т. Овдiєнко |