ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
30.08.07 | N 11/7-29/8865-ЕП |
---|
Начальникам регiональних митниць, начальникам митниць |
Про iдентифiкацiю шин та покришок автомобiльних
З метою однозначного пiдходу щодо класифiкацiї за УКТ ЗЕД товару "шин та покришок автомобiльних, пневматичних, нових" повiдомляємо наступне.
Згiдно iнформацiї з технiчної лiтератури загальним елементом всiх пневматичних шин є покришка. За способом герметизацiї шини вiдносяться до безкамерних або камерних. Камернi шини складаються з покришки та розмiщеної в її порожнинi пневматичної камери з вентилем.
Повiдомляємо, що на цей час в Українi дiють мiждержавнi стандарти для шин, а саме, ГОСТ 4754-97 "Шины пневматические для легковых автомобилей, прицепов к ним, легких грузовых автомобилей и автобусов особо малой вместимости" та ГОСТ 5513-97 "Шины пневматические для грузовых автомобилей, прицепов к ним, автобусов и тролейбусов".
У вищезгаданих ГОСТах за пунктом 4 зазначено питання технiчної класифiкацiї, позначення та основних розмiрiв шин автомобiльних, а також наведено приклади позначення шин. Окрiм цього у згаданих ГОСТах за пунктом 2 "Нормативные ссылки" зазначено, що при розробцi згаданих стандартiв враховано правила N 30 та 54 "ЕЄК ООН" (Economic Commission for Europe).
Розмiри посадочних дiаметрiв шин можуть бути однаковими, як для шин, що призначенi для легкових автомобiлiв, так i для шин, що призначенi для вантажних автомобiлiв (при iнших конструкцiйних вiдмiнностях шин).
Класифiкацiю шин автомобiльних, пропонується визначати згiдно маркування, що зазначене на товарi, з врахуванням iнформацiї виробникiв про призначення товару та iнформацiї зазначеної в ГОСТ 4754-97 та ГОСТ 5513-97:
1) В таблицi 1, ГОСТ 4754-97 наведено позначення з основними розмiрами шин для легкових автомобiлiв. Такi шини класифiкують згiдно з УКТ ЗЕД як шини, що призначенi для легкових автомобiлiв. Окрiм цього шини, що мають зазначений iндекс швидкостi бiльш як 150 км/год (Q, R, S, T, U, H, V, VR, W, Y, ZR) або такi, що мають маркування "REINFORCED" вiдносяться до легкових шин.
Шини для спортивних або автомобiлiв представницького класу зазвичай мають iндекс швидкостi, бiльший за 150 км/год;
2) в таблицi 2, ГОСТ 4754-97 наведено позначення з основними розмiрами шин для легких вантажних автомобiлiв та автобусiв особливо малої мiсткостi (маркування для таких шин включає iндекс "С" або "СP", або "LT", наприклад, 185/80R15C, 215/80R15C, 225/75R16C) максимальний iндекс швидкостi для шин, що призначенi для легких вантажних автомобiлiв та автобусiв особливо малої мiсткостi може мати значення 150 км/год або менше; такi шини розглядаються згiдно з УКТ ЗЕД як такi, що призначенi для вантажних автомобiлiв;
3) в таблицi 1, ГОСТ 5513-97 наведено позначення, та основнi розмiри шин для вантажних автомобiлiв, автобусiв та тролейбусiв.
Звертаємо увагу, що згiдно з ГОСТ 5513-97, визначено максимальну швидкiсть експлуатацiї шин призначених для вантажних автомобiлiв, а саме, 130 км/год., проте шини, якi призначенi для легких вантажних автомобiлiв та автобусiв особливо малої мiсткостi, згiдно з ГОСТ 4754-97 можуть мати максимальний iндекс швидкостi 150 км/год, але такi шини згiдно з УКТ ЗЕД також iдентифiкуються як шини, що призначенi для вантажних автомобiлiв.
Iндекси швидкостi для вантажних автомобiлiв за ГОСТ 5513-97 визначенi латинськими лiтерами F, G, J, K, L, M (вiдповiднiсть лiтерних iндексiв значенням швидкостi (в км/год) експлуатацiї шини зазначено у додатку). Шини, що мають посадочний дiаметр 17,5; 19,5; 20,5; 22,5; 24; 24,5 (в дюймах) або бiльше, а також всi шини, що мають позначення пiсля розмiру MPT (Multipurpose truck) вiдносяться до шин, що призначенi для вантажних автомобiлiв. До таких шин належать також шини з посадочним дiаметром 20 дюймiв та iндексом вантажопiдйомностi бiльш як 128 для одинарних колiс.
Надаємо в додатку (додається) до листа приклади маркування шин найбiльш розповсюджених систем маркування.
Лист Держмитслужби вiд 10.10.97 N 11/2-9629 щодо класифiкацiї шин автомобiльних вважати таким, що втратив чиннiсть.
Пропонуємо проводити iдентифiкацiю шин автомобiльних з урахуванням вищезазначених рекомендацiй.
Додаток: Приклад маркування автомобiльних шин на 6 арк.
Заступник Голови Служби | А.Є.Гутник |
Додаток |
Приклади основних систем маркування автомобiльних пневматичних шин
1. Європейська система "European metric", (маркування для шин, що зазначеннi в ГОСТ 4754-97 та ГОСТ 5513-97 гармонiзовано з європейською системою маркування).
Приклад маркування за ГОСТ 4754-97 та ГОСТ 5513-97:
1) 185/80 R 15 82 H шина радiальної конструкцiї для легкових автомобiлiв де зокрема зазначено: 82- iндекс навантаження, H - iндекс швидкостi (210 км/год);
2) 185/80 R 15 C шина для легких вантажних автомобiлiв та автобусiв особливо малої мiсткостi, радiальної конструкцiї;
3) 315/80 R 22,5 шина для вантажних автомобiлiв, де 315 - позначення номiнальної ширини профiлю шини, 80 - номiнальне вiдношення висоти профiлю до його ширини.
2. Американська система (P-Metric). Приклад маркування шини:
1) LT225/75R15 де LT-(Light Truck) шина, що призначена для легкої вантажiвки;
2) P185/70R14 де P-для легкового автомобiля (Passanger), 185- номiнальна ширина профiлю, 70 - вiдношення висоти профiлю до його ширини, 14 - посадочний дiаметр ободу, R- позначення для шин радiальної конструкцiї
3. Для повнопривiдних автомобiлiв застосовують "дюймове маркування" де основним параметром є не ширина профiлю, а зовнiшнiй дiаметр шини, наприклад, 31 х 10,5 R15 LT де 31 - зовнiшнiй дiаметр, 10,5 - ширина профiлю шини, R15 - посадочний дiаметр, LT - (Light Truck) шина призначена для легкої вантажiвки.
Приклади маркування автомобiльних шин рiзних виробникiв
1. | Товарний знак | |
2. | RADIAL | Позначення радiальної конструкцiї шини |
3. | Торгова марка | |
4. | 175R16С | Позначення розмiру шини. Лiтера "С" означає, що шина призначена для легких вантажних автомобiлiв або автобусiв особливо малої мiсткостi |
5. | 98/96 | Iндекс навантаження - цифровий код, що позначає максимальне навантаження на шину (для одинарної/здвоєної шин) |
6. | M | Категорiя швидкостi - лiтерний код, який позначає максимальну швидкiсть для шини (130 км/год) |
7. | 54PSI | Iндекс випробування тиску |
8. | DOT XO | (Department of Transportation) вiдповiднiсть стандарту США |
9. | 3500 | Дата виготовлення, яка складається з чотирьох цифр: першi двi позначають тиждень, а другi двi - рiк виготовлення |
10. | SIDEWALL: 3 NILON TREAD: 4 NYLON + 2 STEEL |
Матерiал з якого виготовлено каркас, кiлькiсть шарiв в каркасi та брекерi |
11. | Пiктограми для шин з всесезонним малюнком протектора | |
12. | TWI | Мiсце розмiщення iндикатора зносу (TREAD WEAR INDICATION) |
13. | MAX. LOAD SINGLE 1654LBS (750kg) AT 54PSI (375kPa) MAX. LOAD DUAL 1565LBS (710kg) AT 54PSI (375kPa) |
Максимальне навантаження в фунтах (або кгс) при максимальному тиску в шинi в фунтах/кв. дюйм (або в кПа), (для одинарної/здвоєної шин) |
14. | STEEL | Шина з металокордним брекером, "ALL STEEL" - металокорд i в брекерi, i в каркасi |
15. | КАМА-218 | Модель шини |
16. | ALL SEASONS | Шина може експлуатуватись всесезонно |
17. | Пiктограми для шин iз зимовим малюнком протектора | |
18. | TUBE TYPE | Позначення камерної шини. Для безкамерної шини позначення "ТUBELESS" або "TL". |
19. | M+S | Шина призначена для експлуатацiї в зимових умовах (грязь + снiг) |
20. | Позначення сертифiкату вiдповiдностi ГОСТ Р | |
21. | MADE IN RUSSIA | Назва держави-виробника Росiя |
22. | TRACTION A TEMPERATURE A TREADWEAR 200 |
Категорiї тягово-зчiплюючих властивостей, термостiйкостi та зносостiйкостi згiдно стандартам класифiкацiї департаменту транспорту США |
23. | ГОСТ или ТУ | Позначення нормативного документа, за яким виготовлена шина |
24. | Знак офiцiйного затвердження з номером держави, яка надала сертифiкат та вiдповiдним номером сертифiката |
Типорозмiр шини
Вiн зазначений на боковiй поверхнi шини. Наприклад: 195/65 R 15 91T
195 - це ширина шини в мм.
65 - це процентне вiдношення висоти профiлю шини до її ширини (в нашому випадку 65%). Цей параметр визначає висоту профiлю шини за даної ширини шини.
Якщо ця цифра вiдсутня при маркуваннi, наприклад, 195/ R 15, то це значення дорiвнює бiльш як 80 (до 100) i така шина зветься "повнопрофiльною".
R - означає конструкцiю шини (радiальна), а не радiус шини.
15 - посадочний дiаметр диску в дюймах, тобто внутрiшнiй дiаметр шини (саме дiаметр, а не радiус).
91 - iндекс навантаження шини.
На деяких шинах зазначено "MAX LOAD" (максимальне навантаження) i далi подано значення в кг або фунтах.
Маркуванням "REINFORCED" позначенi тiльки шини для легкових автомобiлiв (зазвичай, такi шини мають 4 - 6 шарiв корду, "пiдсилена" шина).
Лiтера "С" або "СOMMERCIAL", що зазначена пiсля дiаметра шини, наприклад: 195/70 R15 C, (така шина зазвичай, має 4 - 10 шарiв корду, "пiдсилена" шина для легких вантажних автомобiлiв та автобусiв особливо малої мiсткостi).
Для шин з маркуванням "REINFORCED", "СOMMERCIAL" кiлькiсть шарiв корду жорстко не регламентована, вони можуть мати вiд 1 шару до 10 або бiльше.
T - iндекс швидкостi. Це умовний параметр, який визначає максимально допустиму швидкiсть руху автомобiля, яка допускається при використаннi даної шини.
Таблиця iндексiв максимальної швидкостi експлуатацiї автомобiльних шин та покришок
Iндекс швидкостi | F | G | J | K | L | M | N | P | Q | R | S | T | U | H | V | VR | W | Y | ZR |
Максимальна швидкiсть (км/ч) | 80 |
90 |
100 |
110 |
120 |
130 |
140 |
150 |
160 | 170 | 180 | 190 | 200 | 210 | 240 | >210 | 270 | 300 | >240 |
Примiтка: Лiтери, що мають iндекс швидкостi до лiтери "N" позначають шини як для вантажних так i до легкових автомобiлiв. Лiтери пiсля iндексу "P", а саме, "P - ZR" позначають шини, що призначенi тiльки для легкових автомобiлiв (згiдно з ГОСТ 4754-97 та ГОСТ 5513-97). Звертаємо увагу, що шини, якi призначенi для легких вантажних автомобiлiв та автобусiв особливо малої мiсткостi (зазвичай позначенi маркуванням С, СP, LT) можуть згiдно з ГОСТ 4754-97, мати максимальний iндекс швидкостi 150 км/год до iндексу "P" включно (такi шини згiдно з УКТ ЗЕД розглядаються як шини, що призначенi для вантажних автомобiлiв).
Додатковi позначення, якi використовують виробники шин
M&S (Mud + Snow - грязь та снiг). Це означає, що данi шини спецiально сконструйованi як зимовi або всесезоннi.
All Season - всесезонна шина, яка призначена для використання будь-якої пори року.
Rotation - шина, напрямок руху якої зазначено додатковою позначкою на шинi.
Outside та Inside (або Side Facing Out чи Side Facing Inwards) -позначення внутрiшньої та зовнiшньої сторони шини з асиметричним малюнком протектора.
Left або Right - означає, що шини цiєї моделi є лiвостороннi або правостороннi.
Tubeless - безкамерна шина. Без цього надпису шина (покришка) може використовуватись тiльки з камерою.
Tube Type - шина (покришка) повинна експлуатуватись з камерою.
MAX PRESSURE - максимально допустимий тиск в шинi, в кПа.
RAIN, WATER, AQUA (або пiктограма "парасолька") - означає, що цi шини (покришки) спецiально сконструйованi для дощової погоди i мають високий ступiнь захисту вiд ефекту аквапланерування.
Secunda або DA - позначка, яка означає, що шина має дефекти, якi не впливають на її швидкiснi характеристики
OFF THE ROAD - маркування шин для транспортних засобiв, призначених для використання позашляховиками.
DOT - Department of Transportation (Мiнiстерство транспорту США)
ETRTO - The European Tyre and Rim Technical Organization (Об'єднання європейских виробникiв шин та дискiв, Брюсель)
ECE - Economic Commission for Europe (Вiдомство ООН в Женевi)
FMVSS - Federal Motor Vehicle Safety Standards (Нормативи безпеки США)