ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
11.08.08 | N 11/2-29/8908-ЕП |
---|
Начальникам регiональних митниць, митниць |
Про класифiкацiю згiдно з УКТЗЕД моторних
транспортних засобiв
З метою впорядкування питання класифiкацiї моторних транспортних засобiв, керуючись положенням статтi 312 Митного кодексу України та у зв'язку iз набуттям чинностi наказу Державної митної служби України вiд 11.07.08 N 748 "Про внесення змiн до наказу Державної митної служби України вiд 31.01.04 N 68" повiдомляємо наступне.
Згiдно з вимогами УКТЗЕД моторнi транспортнi засоби (далi - ТЗ) подiляються на:
а) пасажирськi, якi в залежностi вiд кiлькостi мiсць для сидiння, класифiкуються у товарних позицiях 8702 або 8703 за УКТЗЕД;
б) вантажопасажирськi, що класифiкуються у товарнiй позицiї 8703 за УКТЗЕД;
в) вантажнi, що класифiкуються в товарнiй позицiї 8704 за УКТЗЕД;
г) спецiального призначення (товарна позицiя 8705 за УКТЗЕД) - спецiально сконструйованi або пристосованi для розмiщення рiзних пристроїв, якi надають їм можливiсть виконувати визначенi нетранспортнi функцiї, тобто основною метою застосування транспортного засобу цiєї товарної позицiї не є перевезення людей або вантажiв.
До товарної позицiї 8703 згiдно з УКТЗЕД вiдносяться легковi автомобiлi та iншi моторнi транспортнi засоби, призначенi головним чином для перевезення людей (крiм моторних транспортних засобiв товарної позицiї 8702), включаючи вантажопасажирськi автомобiлi-фургони та гоночнi автомобiлi.
Легковi автомобiлi за своєю конструкцiєю та обладнанням призначенi для перевезення пасажирiв та їхнього багажу iз забезпеченням необхiдного комфорту та безпеки iз числом мiсць для сидiння не бiльше дев'яти, включаючи водiя.
Вантажопасажирськi автомобiлi мають максимально 9 мiсць для сидiння (включаючи водiя), внутрiшнiй простiр яких без конструктивних змiн може використовуватись для перевезення як людей, так i вантажiв.
Легковi автомобiлi типу "stretch limusines", якi виготовленi шляхом подовження кузова звичайного легкового автомобiля малими серiями на окремi замовлення (найчастiше марок Lincoln Toun car, Cadillac Brougham, Mercury Marguis тощо) з метою створення просторого пасажирського салону пiдвищеної комфортностi, класифiкуються у товарнiй позицiї 8703 незалежно вiд кiлькостi встановлених мiсць для сидiння.
До вантажопасажирських моторних транспортних засобiв (багатоцiльовi транспортнi засоби) товарної позицiї 8703 за УКТЗЕД вiдносяться моторнi транспортнi засоби, що мають замкнутий внутрiшнiй простiр, який включає одну зону для водiя та пасажирiв i другу зону, яка може бути використана для перевезення як пасажирiв, так i вантажiв без конструктивних змiн салону з повною масою транспортного засобу не бiльш як 5 т, наприклад, автомобiлi з кузовом типу "фургон", "унiверсал", "хетчбек", деякi автомобiлi з кузовом типу "пiкап" тощо).
Вантажопасажирськi моторнi транспортнi засоби мають наступнi особливостi конструкцiї.
1. У салонi автомобiля за сидiнням водiя розташовано ряд сидiнь для пасажирiв з пристроями безпеки (наприклад, з ременями безпеки або з мiсцями для крiплення та/або пристосуваннями для встановлення ременiв безпеки). Сидiння для пасажирiв можуть бути фiксованими, такими, що складаються, такими, що знiмаються, на анкерному крiпленнi або виносними. У разi вiдсутностi другого ряду сидiнь для пасажирiв (демонтованi), наявнi крiплення, отвори або пристосування, що використовувались для встановлення сидiнь i пристроїв безпеки.
2. У двох бокових панелях кузова присутнi заднi вiкна або вiконнi отвори. Заднi вiкна або вiконнi отвори можуть бути закритi заглушками або шляхом заварювання.
3. Дверi автомобiля, якi конструктивно виготовленi такими, що ковзають, вiдкриваються назовнi або пiднiмаються та можуть бути розташованi на бокових панелях або в заднiй частинi кузова мають вiкна (вiконнi отвори). Вiкна або вiконнi отвори у дверях, можуть бути закритi заглушками або шляхом заварювання.
4. Вiдсутня постiйна панель або перегородка мiж зоною для водiя з пасажирами, що розмiщуються поряд iз водiєм i задньою зоною, яка використовується для перевезення як пасажирiв, так i вантажiв.
5. Присутнi ознаки комфорту й оздоблення внутрiшнього простору, а також є пристосування (аксесуари) у внутрiшньому просторi всього салону транспортного засобу, якi притаманнi для пасажирських салонiв, призначених для перевезення пасажирiв (наприклад, пiдлогове покриття, вентиляцiя, внутрiшнє освiтлення, попiльнички).
Виконання будь-якого iз перелiчених вище ознак є достатнiм для вiднесення моторного транспортного засобу до вантажопасажирських моторних транспортних засобiв товарної позицiї 8703.
Однак, транспортнi засоби з кузовом типу "фургон", "унiверсал", "хетчбек" тощо, якi обладнанi одним рядом сидiнь, та не мають постiйних мiсць для крiплення та/або спецiальних пристосувань для встановлення сидiнь та засобiв безпеки (пасiв безпеки тощо) у заднiй зонi транспортного засобу, не мають ознак комфорту й оздоблення внутрiшнього простору притаманних для пасажирських салонiв, незалежно вiд того, чи обладнанi вони постiйною перегородкою мiж зоною для перевезення пасажирiв та зоною для перевезення вантажiв чи нi, а також незалежно вiд того, чи мають вони вiкна в бокових панелях чи нi, класифiкуються у товарнiй позицiї 8704.
Моторнi транспортнi засоби з кузовом типу "пiкап", якi мають двi окремi частини, а саме: кабiну закритого типу з одним рядом сидiнь (мiсце для водiя та поряд мiсце для одного або двох пасажирiв) та вiдкриту або закриту платформу для перевезення вантажiв класифiкуються у товарнiй позицiї 8704.
Моторнi транспортнi засоби з кузовом типу "пiкап", якi мають двi окремi частини, а саме: кабiну закритого типу для перевезення пасажирiв та вiдкриту або закриту платформу для перевезення вантажiв, та в яких кабiна для перевезення пасажирiв, обладнана бiльше нiж одним рядом сидiнь (сидiння другого ряду можуть бути фiксованими, такими, що складаються, такими, що знiмаються, на анкерному крiпленнi, виносними або у виглядi лавки), або мають постiйнi мiсця для крiплення та/або спецiальнi пристосування для встановлення другого ряду сидiнь та засобiв безпеки (паси безпеки тощо) незалежно вiд кiлькостi та розмiру дверей, наявностi вiкон у заднiх дверях класифiкуються у товарнiй позицiї 8703, за умови, що повна маса транспортного засобу не бiльш як 5 т.
Однак, транспортнi засоби з кузовом типу "пiкап", якi мають кабiну для перевезення пасажирiв, обладнану бiльше нiж одним рядом сидiнь, класифiкуються у товарнiй позицiї 8704, у разi якщо максимальна внутрiшня довжина пiдлоги тiєї частини, що призначена для перевезення вантажiв (за документами заводу-виробника), становить бiльш нiж 50 % довжини колiсної бази транспортного засобу (вiдстань мiж передньою та задньою осями за документами заводу-виробника), або якщо транспортнi засоби мають бiльше двох осей."
Змiни в конструкцiї автомобiля виконанi пiсля його виробництва та продажу (демонтаж сидiнь, замiна пiдлоги, зняття засобiв безпеки або пристосувань для крiплення засобiв безпеки, закриття вiкон тощо), що призводять до змiни категорiї транспортного засобу (пасажирський чи вантажний), не враховуються при його класифiкацiї для цiлей митного оформлення незалежно вiд того, чи зазначенi цi змiни в свiдоцтвi про реєстрацiю чи нi.
Оскiльки категорiю транспортного засобу визначає виробник ще на стадiї проектування задля забезпечення виконання нормативних вимог безпеки використання автомобiля та в подальшому несе усю повноту юридичної вiдповiдальностi за свiй вирiб протягом його експлуатацiї, визначення кiлькостi мiсць для сидiння повинно проводитись з обов'язковим урахуванням кiлькостi мiсць, визначеної заводом - виробником.
Додаткова iнформацiя щодо типу кузова на окремi марки транспортних засобiв може бути отримана за номером кузова (VIN - номер).
У стандартi ISO 3779:1983, з яким гармонiзовано ДСТУ 3525-97, сформульованi основнi положення та структура iдентифiкацiйного номеру ТЗ у форматi VIN (вiд англiйського Vehicle Identification Number). Iдентифiкацiйний номер автомобiля (VIN) присвоюється останнiм (кiнцевим) виробником транспортного засобу, незалежно вiд того, зiбраний вiн на пiдприємствi за повним виробничим циклом, чи методом "крупновузлового" збирання.
У VIN номерi транспортного засобу три роздiли:
- першi три позицiї займає всесвiтнiй код виробника (world manufacturer identifier code - WMI). WMI автозавод отримує вiд уповноваженого мiжнародного агентства (на даний час це "Асоцiацiя автомобiльних iнженерiв" (SAE), та не має права його змiнювати.
- наступнi шiсть позицiй займає опис транспортного засобу (Vehicle Descriptor Section - VDS), у якому наводиться характеристика ТЗ - (тип, призначення, тип двигуна, тип кузова, тип гальмiвної системи тощо). Вигляд, кiлькiсть та спосiб кодування цiєї iнформацiї вибирає виробник ТЗ. Якщо корисною iнформацiєю заповненi не всi знаки VDS, на вiльних полях проставляються знаки, дозволенi до застосування стандартом (наприклад, цифра 0).
- iндикаторний код (Vehicle indicator section - VIS) складається з восьми знакiв i вiдображає iндивiдуальний номер транспортного засобу. Бiльшiсть європейських та азiатських заводiв - виробникiв вказують код року виготовлення або модельного року ТЗ на першiй позицiї, на другiй позицiї - код заводу. Позицiї з третьої по восьму вiдведенi для виробничого (порядкового) номеру ТЗ. При цьому знаки з п'ятого по восьмий включно повиннi бути цифрами. Якщо виробничий номер шестизначний та менше, вiльнi поля займають нулями.
Приклад побудови VIN позицiя
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
WMI |
VDS |
VIS |
||||||||||||||
J |
M |
B |
S |
N |
E |
5 |
5 |
A |
P |
Z |
0 |
0 |
3 |
7 |
2 |
5 |
Для виключення можливих помилок, окремо зазначаємо що, згiдно стандарту, у VIN номерi ТЗ, заборонено зазначати букви I, O, Q.
Визначення типу, моделi, версiї транспортного засобу, року його виготовлення, комплектностi, укомплектованостi, повної маси, робочого об'єму двигуна, iнших характеристик, визначальних для класифiкацiї ТЗ згiдно УКТЗЕД проводиться на пiдставi поданих документiв та результатiв митного огляду ТЗ, включаючи огляд iдентифiкацiйних табличок, номерних площадок кузовiв (шасi), номерних панелей та табличок (наклейок), додаткових носiїв iнформацiї наявних на ТЗ, з обов'язковим фотографуванням ТЗ з вiдображенням тих конструктивних особливостей, якi є визначальними для класифiкацiї ТЗ згiдно з УКТЗЕД.
Для однозначної класифiкацiї транспортних засобiв необхiдно використовувати:
а) технiчну документацiю заводу - виробника автомобiля iз зазначенням кiлькостi мiсць для сидiння;
б) сертифiкати або аналогiчнi документи, виданi уповноваженим органом країни - експортера або країни - виробника iз зазначенням, що автомобiль належить до певної категорiї.
До документiв, що видаються заводом-виробником на новi автомобiлi вiдносяться: iнструкцiя з експлуатацiї автомобiля, документ, що надається виробником та мiстить повну технiчну характеристику ТЗ ("сертифiкат вiдповiдностi заводу - виробника" з додатками "Notice Descriptive des Venicules Automobiles" ("Опис типiв транспортних засобiв"), сервiсна книга та iнша офiцiйна iнформацiя заводу-виробника.
У випадку, коли є розбiжнiсть у наданих документах та/або результати митного огляду не дають однозначної вiдповiдi про кiлькiсть мiсць для сидiння моторного транспортного засобу задекларованого як вантажний, та декларантом не наданi документи вiд заводу-виробника, про те що автомобiль конструктивно виготовлений заводом-виробником у вантажному варiантi, такi автомобiлi необхiдно класифiкувати у товарнiй позицiї 8703 за УКТЗЕД.
Вважати вiдкликаними листи Держмитслужби України вiд 05.05.05 N 11/1-37/5038-ЕП, вiд 10.06.04 N 25/4-37/7364-ЕП, вiд 26.04.01 N 3/21-2163-ЕП та вiд 12.06.07 N 11/1-29/5820-ЕП.
Т.в.о. Голови Служби | А.Є.Гутник |