ДЕРЖАВНИЙ КОМIТЕТ ФIНАНСОВОГО МОНIТОРИНГУ УКРАЇНИ
НАКАЗ
вiд 3 серпня 2010 року | N 126 |
---|
Про затвердження Критерiїв ризику легалiзацiї
(вiдмивання) доходiв, одержаних злочинним шляхом,
або фiнансування тероризму
Зареєстровано в Мiнiстерствi юстицiї України 11 жовтня 2010 р. за N 909/18204 |
Вiдповiдно до частини третьої
статтi 6, статтi 11, пункту 21 частини другої статтi 18 Закону України "Про запобiгання та
протидiю легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв,
одержаних злочинним шляхом, або фiнансуванню
тероризму" та з метою визначення критерiїв
ризику легалiзацiї (вiдмивання) доходiв, одержаних
злочинним шляхом, або фiнансування тероризму
наказую:
1. Затвердити Критерiї ризику легалiзацiї (вiдмивання) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансування тероризму, що додаються.
2. Департаменту взаємодiї та координацiї системи фiнансового монiторингу (Ковальчук А. Т.) спiльно з Юридичним управлiнням (Гаєвський I. М.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацiю до Мiнiстерства юстицiї України.
3. Цей наказ набирає чинностi через 20 днiв з дати його офiцiйного опублiкування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови Державного комiтету фiнансового монiторингу України Сахненко О. М.
Голова | С. Г. Гуржiй |
ПОГОДЖЕНО: | |
Голова Державної комiсiї з цiнних паперiв та фондового ринку | Д. М. Тевелєв |
Мiнiстр транспорту та зв'язку України | К. Єфименко |
Мiнiстр економiки України | В. П. Цушко |
Голова Державної комiсiї з регулювання ринкiв фiнансових послуг України | В. О. Волга |
Перший заступник Мiнiстра фiнансiв України | В. А. Копилов |
Заступник Голови Нацiонального банку України | I. В. Соркiн |
Голова Державного комiтету України з питань регуляторної полiтики та пiдприємництва | М. Бродський |
ЗАТВЕРДЖЕНО Наказ Державного комiтету фiнансового монiторингу України 03.08.2010 N 126 |
|
Зареєстровано в Мiнiстерствi юстицiї України 11 жовтня 2010 р. за N 909/18204 |
Критерiї ризику легалiзацiї (вiдмивання) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансування тероризму
1. Цi Критерiї ризику розробленi вiдповiдно до Закону України "Про запобiгання та протидiю легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансуванню тероризму" (далi - Закон) з метою виконання суб'єктами первинного фiнансового монiторингу законодавства у сферi протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансуванню тероризму щодо здiйснення ними класифiкацiї своїх клiєнтiв з урахуванням Критерiїв ризику.
2. Критерiї ризику використовують у своїй дiяльностi такi суб'єкти первинного фiнансового монiторингу (далi - суб'єкти), їх вiдокремленi пiдроздiли:
банки, страховики (перестраховики), кредитнi спiлки, ломбарди та iншi фiнансовi установи;
платiжнi органiзацiї, члени платiжних систем, еквайринговi та клiринговi установи;
товарнi, фондовi та iншi бiржi;
професiйнi учасники ринку цiнних паперiв;
компанiї з управлiння активами;
оператори поштового зв'язку, iншi установи, якi проводять фiнансовi операцiї з переказу коштiв;
фiлiї або представництва iноземних суб'єктiв господарської дiяльностi, якi надають фiнансовi послуги на територiї України;
суб'єкти пiдприємницької дiяльностi, якi надають посередницькi послуги пiд час здiйснення операцiй з купiвлi-продажу нерухомого майна;
суб'єкти господарювання, якi здiйснюють торгiвлю за готiвку дорогоцiнними металами i дорогоцiнним камiнням та виробами з них, якщо сума фiнансової операцiї дорiвнює чи перевищує суму 150000 гривень або дорiвнює чи перевищує суму в iноземнiй валютi, еквiвалентну 150000 гривень;
суб'єкти господарювання, якi проводять лотереї та азартнi iгри, у тому числi казино, електронне (вiртуальне) казино;
нотарiуси, адвокати, аудитори, аудиторськi фiрми, фiзичнi особи - пiдприємцi, якi надають послуги з бухгалтерського облiку, суб'єкти господарювання, що надають юридичнi послуги (за винятком осiб, якi надають послуги у рамках трудових правовiдносин), у випадках, передбачених статтями 6 i 8 Закону;
iншi юридичнi особи, якi за своїм правовим статусом не є фiнансовими установами, але надають окремi фiнансовi послуги.
Усi суб'єкти, визначенi в цьому пунктi, вживають заходи щодо класифiкацiї своїх клiєнтiв з урахуванням Критерiїв ризику.
Суб'єкти, крiм зазначених в абзацах дев'ятому - дванадцятому цього пункту, забезпечують у своїй дiяльностi управлiння ризиками щодо легалiзацiї (вiдмивання) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансування тероризму.
3. Суб'єкти, крiм зазначених в абзацах дев'ятому - дванадцятому пункту 2 Критерiїв ризику, розробляють власнi критерiї ризику з урахуванням цих Критерiїв ризику та вiдповiдно до виду фiнансових або iнших послуг, що надаються суб'єктами.
4. В цьому нормативно-правовому актi термiни вживаються в такому значеннi:
критерiй ризику - показник, ознака, характеристика або їх сукупнiсть, за якими здiйснюється оцiнка ризику;
надiйнi джерела - офiцiйнi засоби розкриття iнформацiї (включаючи iнтернет-сторiнки) Кабiнету Мiнiстрiв України, Нацiонального банку України, органiв виконавчої влади України, мiжнароднi, мiжурядовi органiзацiї, задiянi у сферi боротьби з легалiзацiєю (вiдмиванням) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансуванням тероризму;
новiтнi технологiї - технологiчнi рiшення, якi забезпечують проведення операцiй та/або надання послуг без безпосереднього контакту з клiєнтом та не забезпеченi засобами захисту iнформацiї на змiнних носiях iнформацiї;
оцiнка ризику - результат аналiзу наявних вiдомостей та iнформацiї про своїх клiєнтiв та їх дiяльнiсть, за яким визначається рiвень ризику легалiзацiї (вiдмивання) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансування тероризму. Оцiнка ризику здiйснюється щодо всiх клiєнтiв, яким надаються фiнансовi або iншi послуги;
рiвень ризику - ступiнь мiри ризику легалiзацiї (вiдмивання) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансування тероризму, встановлений суб'єктом стосовно клiєнта, що може набувати значень "низький", "середнiй" та "високий".
Iншi термiни вживаються у значеннi, наведеному в Законi.
5. Оцiнювання ризику здiйснюється за вiдповiдними критерiями, зокрема за типом клiєнта, географiчним розташуванням країни реєстрацiї клiєнта або установи, через яку вiн здiйснює передачу (отримання) активiв, i видом товарiв та послуг.
Уперше рiвень ризику визначається та фiксується суб'єктом пiд час встановлення дiлових вiдносин з клiєнтом. У разi якщо клiєнт пiдпадає хоча б пiд один iз цих Критерiїв ризику, рiвень ризику такого клiєнта не може визначатися як "низький".
Встановлений щодо клiєнта рiвень ризику переглядається суб'єктом не рiдше одного разу на рiк.
У разi встановлення клiєнту середнього рiвня ризику та виявлення тенденцiї щодо його зростання (включаючи досягнення високого рiвня ризику) у клiєнта виникає пiдвищений ризик проведення операцiй, пов'язаних з легалiзацiєю (вiдмиванням) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансуванням тероризму.
6. Оцiнювання ризику за географiчним розташуванням країни реєстрацiї клiєнта або установи здiйснюється стосовно клiєнта або установи країна походження та/або реєстрацiї яких, країна надходження чи переказу коштiв яким (якими), країна розташування банку контрагента яких, країна походження, реєстрацiї контрагента яких є країною, про яку з надiйних джерел вiдомо, що вона:
не виконує або неналежним чином виконує рекомендацiї мiжнародних, мiжурядових органiзацiй, задiяних у сферi боротьби з легалiзацiєю (вiдмиванням) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансуванням тероризму;
вiднесена Кабiнетом Мiнiстрiв України до перелiку офшорних зон;
пiдтримує мiжнародну терористичну дiяльнiсть.
7. З метою здiйснення заходiв щодо класифiкацiї клiєнтiв при оцiнюваннi ризику за географiчним розташуванням країни реєстрацiї клiєнта або установи, через яку вiн здiйснює передачу (отримання) активiв, суб'єкт може складати власний список ризикових країн.
8. Оцiнювання ризику за типом клiєнта здiйснюється за такими критерiями, якщо клiєнт:
є публiчним дiячем або пов'язаною з ним особою;
є клiєнтом, щодо якого iснують сумнiви у достовiрностi поданих ним документiв або ранiше наданих iдентифiкацiйних даних;
надає неправдивi iдентифiкацiйнi данi;
не надає суб'єкту вiдомостей, передбачених законодавством та вiдповiдними внутрiшнiми документами суб'єкта;
не вiдповiдає вимогам до рейтингiв фiнансової надiйностi (стiйкостi) страховикiв та перестраховикiв-нерезидентiв, що встановлюються Державною комiсiєю з регулювання ринкiв фiнансових послуг України;
є неприбутковою або благодiйною органiзацiєю (крiм благодiйних органiзацiй, що дiють пiд егiдою мiжнародних органiзацiй);
надає послуги з обмiну валют та/або переказу грошових коштiв (крiм банкiвських установ);
є суб'єктом господарювання, що проводить лотереї та азартнi iгри, у тому числi казино, електронне (вiртуальне) казино;
має структуру, яка ускладнює процес iдентифiкацiї справжнього власника чи вигодоодержувача;
є акцiонерним товариством, яке здiйснило випуск акцiй на пред'явника;
є iноземним пiдприємством, контроль та керiвництво яким здiйснюється за довiренiстю;
є пiдприємством, про яке з надiйних джерел вiдомо, що воно не знаходиться за мiсцем державної реєстрацiї, не надає передбачену законодавством звiтнiсть та вартiсть його чистих активiв є меншою вiд статутного капiталу.
Високий рiвень ризику має клiєнт, який включений до перелiку осiб, пов'язаних iз здiйсненням терористичної дiяльностi або щодо яких застосовано мiжнароднi санкцiї, що формується Держфiнмонiторингом, та клiєнти, стосовно яких у суб'єкта виникають пiдозри, що вони пов'язанi, стосуються або призначенi для фiнансування тероризму.
9. Оцiнювання ризику за видом товарiв та послуг здiйснюється за такими критерiями:
iстотне збiльшення залишку на рахунку клiєнта, який регулярно знiмається готiвкою через касу власне клiєнтом або його довiреною особою;
регулярне отримання з рахунку(iв) клiєнта(iв) коштiв у готiвковiй формi, що надходять в безготiвковому виглядi вiд третьої(iх) особи(осiб) за умови, що отриманi в готiвковiй формi кошти становлять 75 - 100 % вiд суми, що надiйшла в безготiвковiй формi;
безпiдставне перевищення клiєнтом - юридичною особою або фiзичною особою - пiдприємцем встановленої законодавством граничної суми зняття готiвкових коштiв (тобто якщо документи, наданi клiєнтом суб'єкту, можуть свiдчити, що клiєнт не має права отримувати готiвковi кошти понад встановленi лiмiти);
переказ коштiв за кордон як передплата за iмпорт, якщо країна банку бенефiцiара та країна резидентностi бенефiцiара - рiзнi;
здiйснення передплати за iмпорт товарiв з подальшим їх перепродажем без перетину митного кордону України;
не пов'язане прямо з дiяльнiстю клiєнта (особи) iстотне збiльшення сальдо (залишку) на рахунку, яке згодом переводиться iншому суб'єкту або використовується для купiвлi iноземної валюти (з подальшим переказом на користь нерезидента) або цiнних паперiв на пред'явника;
погашення кредиту клiєнта за рахунок коштiв iз не зазначених клiєнтом або невiдомих джерел погашення;
iстотне збiльшення частки готiвки, що надходить на рахунок особи, якщо звичайними для основної дiяльностi особи є розрахунки в безготiвковiй формi;
розмiщення на рахунку значної суми готiвкових коштiв особою, яка за рiвнем доходу чи сферою дiяльностi не може здiйснювати фiнансову операцiю на таку суму;
регулярне представлення чекiв, емiтованих банком-нерезидентом та iндосованих нерезидентом, на iнкасо, якщо така дiяльнiсть не вiдповiдає дiяльностi особи, вiдомiй суб'єкту;
наполягання особи провести операцiю за правилами, вiдмiнними вiд встановлених законодавством та внутрiшнiми документами суб'єкта щодо таких операцiй за змiстом або за строками її проведення;
внесення особою у ранiше узгоджену схему проведення операцiї (операцiй) безпосередньо перед початком її реалiзацiї значних змiн, що особливо стосуються напряму руху грошових коштiв або iншого майна, в тому числi неодноразова змiна банкiвських реквiзитiв бенефiцiара пiсля надання першого доручення на переведення коштiв або iндосацiю платiжних документiв, надання доручення на перерахування коштiв бенефiцiару через два та бiльше рахунки iнших осiб;
взаємозалiк вимог за експортно-iмпортними операцiями;
отримання клiєнтом послуг з використанням новiтнiх технологiй без безпосереднього контакту з ним;
представлення особою iнформацiї, яку неможливо перевiрити;
неможливiсть встановлення контрагентiв особи, прийняття суб'єктом коштiв (платiжних документiв до їх оплати) вiд особи, яка надсилає кошти на адресу iншої сторони цивiльно-правової угоди, внаслiдок чого такi кошти повертаються без виконання фiнансової операцiї у зв'язку з незнаходженням такої iншої сторони або у зв'язку з її вiдмовою щодо їх прийняття;
регулярне укладення особою строкових угод або використання iнших похiдних фiнансових iнструментiв, особливо таких, що не передбачають поставки базового активу, за фiнансовими операцiями з одним або кiлькома контрагентами, результатом чого є постiйний прибуток або постiйнi збитки особи;
вiдсутнiсть зв'язку мiж характером i родом дiяльностi особи з послугами, за якими особа звертається до суб'єкта;
зарахування на рахунок особи значної кiлькостi платежiв вiд фiзичних осiб на суму, що не перевищує суму, визначену частиною першою статтi 15 Закону, у тому числi через касу суб'єкта, якщо дiяльнiсть особи не пов'язана з наданням послуг населенню, збором обов'язкових або добровiльних платежiв;
разовий продаж (купiвля) особою великого пакета емiсiйних цiнних паперiв, що не включенi до бiржового списку;
передавання особою доручення про здiйснення фiнансової операцiї через представника (посередника), якщо представник (посередник) виконує доручення особи без встановлення прямого (особистого) контакту з суб'єктом;
набуття права власностi на пакет цiнних паперiв, сумарна номiнальна вартiсть яких перевищує суму, визначену частиною першою статтi 15 Закону, за договорами дарування або мiни;
взаємозалiк вимог за операцiями з цiнними паперами на позабiржовому ринку;
придбання цiнних паперiв за рахунок коштiв, якi попередньо були внесенi готiвкою в касу професiйного учасника ринку цiнних паперiв або готiвки, яка була переказана на рахунок професiйного учасника ринку цiнних паперiв через банкiвську установу, платiжну систему;
операцiї з борговими фiнансовими iнструментами iз низьким значенням рейтингової оцiнки за Нацiональною рейтинговою шкалою;
регулярне здiйснення особою фiнансових операцiй з векселями, якщо особа не є професiйним учасником ринку цiнних паперiв;
проведення фiнансових операцiй щодо внесення до статутних фондiв господарських товариств цiнних паперiв у розмiрах, що перевищують 50 % статутного фонду пiдприємства, що реєструється;
купiвля на позабiржовому ринку особами-резидентами пакетiв акцiй українських емiтентiв у осiб-нерезидентiв за цiнами, що перевищують їх номiнальну вартiсть;
регулярне та циклiчне здiйснення фiнансових операцiй з купiвлi-продажу активiв (крiм бiржових операцiй) без фактичної поставки активiв мiж учасниками операцiї;
операцiї з цiнними паперами, про якi з надiйних джерел вiдомо, що вони мають високий ризик бути використаними для легалiзацiї (вiдмивання) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансування тероризму;
сплата резидентом нерезиденту неустойки (пенi, штрафу) за невиконання договору поставки товарiв (виконання робiт, надання послуг) або за порушення умов договору, якщо розмiр неустойки перевищує 10 % вiд суми непоставлених товарiв (невиконаних робiт, ненаданих послуг);
регулярне повернення страхових платежiв клiєнту за договором страхування;
регулярне повернення страхових платежiв на рахунок клiєнта за договором страхування при надлишковому перерахуваннi;
очевидна невiдповiднiсть вхiдних/вихiдних платежiв дiйсному призначенню платежу;
дострокове розiрвання договору страхування з перерахуванням коштiв на користь третьої особи;
сплата страхових платежiв особою, яка не є страхувальником;
регулярна сплата страхових платежiв за одним договором страхування iз рiзних банкiвських рахункiв;
збiльшення страхових внескiв, особливо якщо вони не передбаченi страховим договором;
сплата страхових платежiв у бiльшому розмiрi, нiж передбачено страховим договором;
операцiя з виплати електронного переказу, в якому вiдсутня повна iнформацiя про iнiцiатора або отримувача;
неодноразове надання кредитною спiлкою головi та членам спостережної ради, ревiзiйної комiсiї, кредитного комiтету та правлiння кредитної спiлки кредитiв у великому розмiрi зi сплатою процентiв за них менше, нiж це встановлено кредитною спiлкою;
укладання договору поручительства з особою про сплату за кредит в iншiй кредитнiй установi, у разi, якщо ця особа неодноразово укладала або мала спроби укласти такi договори за умови внесення нею цiй кредитнiй спiлцi (поручителю) коштiв для зарахування на депозитний рахунок та наявностi непогашеного кредиту в iншiй кредитнiй установi;
погашення простроченої заборгованостi за кредитним договором, якщо умови дiяльностi особи та iнформацiя, якою володiє суб'єкт щодо цiєї особи, не дають можливостi встановити джерела походження коштiв для погашення заборгованостi;
неодноразове отримання кредитiв вiд iменi членiв кредитної спiлки та дострокове їх погашення;
регулярне одержання фiнансової допомоги, у тому числi вiд нерезидентiв, чи надання фiнансової допомоги нерезидентам;
вiдкриття рахунку з внесенням на нього коштiв на користь третьої особи;
розмiщення в ломбардi цiнностей, зокрема дорогоцiнних металiв та дорогоцiнного камiння, на суму, визначену частиною першою статтi 15 Закону;
операцiї з необробленими дiамантами, країна походження/знаходження яких не бере участь в Процесi Кiмберлi;
спроба клiєнта здiйснити операцiї з нерухомим майном, на яке накладено арешт;
здiйснення операцiй з нерухомим майном нижче ринкової цiни;
придбання фiзичною особою ювелiрних або побутових виробiв з дорогоцiнних металiв, та/або дорогоцiнного камiння (однотипних виробiв), та/або сертифiкованого дорогоцiнного камiння на значну суму коштiв.
Директор Департаменту взаємодiї та координацiї системи фiнансового монiторингу | А. Т. Ковальчук |