МIНIСТЕРСТВО ЮСТИЦIЇ УКРАЇНИ
РОЗ'ЯСНЕННЯ
вiд 04.07.2011 р. |
---|
Отримання, надання, оформлення, розподiл i
контроль гуманiтарної допомоги
Правовi, органiзацiйнi, соцiальнi засади отримання, надання, оформлення, розподiлу i контролю за цiльовим використанням гуманiтарної допомоги на сьогоднi регулюються Законами України "Про гуманiтарну допомогу", "Про благодiйництво та благодiйнi органiзацiї", постановами Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 16 березня 2000 р. N 514 "Про затвердження Порядку списання товарiв (предметiв) гуманiтарної допомоги, якi мають певний термiн експлуатацiї", вiд 22 березня 2000 р. N 542 "Про затвердження Порядку використання гуманiтарної допомоги у виглядi коштiв в iноземнiй валютi з рахункiв в iноземнiй валютi отримувачiв гуманiтарної допомоги", вiд 22 березня 2000 р. N 543 "Про затвердження Порядку реєстрацiї отримувачiв гуманiтарної допомоги", вiд 22 березня 2000 р. N 544 "Про Порядок митного оформлення вантажiв гуманiтарної допомоги", вiд 22 березня 2000 р. N 553 "Питання Комiсiї з питань гуманiтарної допомоги при Кабiнетi Мiнiстрiв України", вiд 28 квiтня 2000 р. N 728 "Про затвердження Порядку вивезення за межi України або знищення неякiсних та непридатних до споживання товарiв (предметiв) гуманiтарної допомоги", вiд 21 лютого 2001 р. N 161 "Про затвердження Порядку надання Україною гуманiтарної допомоги" та iншими нормативно-правовими актами.
Так вiдповiдно до Закону України "Про гуманiтарну допомогу" гуманiтарна допомога - цiльова адресна безоплатна допомога в грошовiй або натуральнiй формi, у виглядi безповоротної фiнансової допомоги або добровiльних пожертвувань, або допомога у виглядi виконання робiт, надання послуг, що надається iноземними та вiтчизняними донорами iз гуманних мотивiв отримувачам гуманiтарної допомоги в Українi або за кордоном, якi потребують її у зв'язку з соцiальною незахищенiстю, матерiальною незабезпеченiстю, важким фiнансовим становищем, виникненням надзвичайного стану, зокрема внаслiдок стихiйного лиха, аварiй, епiдемiй i епiзоотiй, екологiчних, техногенних та iнших катастроф, якi створюють загрозу для життя i здоров'я населення, або тяжкою хворобою конкретних фiзичних осiб.
Гуманiтарна допомога є рiзновидом благодiйництва i має спрямовуватися вiдповiдно до обставин, об'єктивних потреб, згоди її отримувачiв та за умови дотримання вимог статтi 4 Закону України "Про благодiйництво та благодiйнi органiзацiї".
Донори (iноземнi, вiтчизнянi) - юридичнi та фiзичнi особи в Українi або за її межами, якi добровiльно надають гуманiтарну допомогу отримувачам гуманiтарної допомоги в Українi або за її межами.
Отримувачi гуманiтарної допомоги - такi юридичнi особи, яких зареєстровано в установленому Кабiнетом Мiнiстрiв України порядку в Єдиному реєстрi отримувачiв гуманiтарної допомоги.
Набувачi гуманiтарної допомоги - фiзичнi та юридичнi особи, якi її потребують i яким вона безпосередньо надається.
Щоб започаткувати процедуру визнання допомоги гуманiтарною, необхiдно письмова пропозицiя донора про її надання.
Пiдставою для здiйснення гуманiтарної допомоги в Українi є письмова згода отримувача гуманiтарної допомоги на її одержання. Отримувач гуманiтарної допомоги має такi самi права на її використання, що i набувач гуманiтарної допомоги.
На сьогоднi спецiально уповноваженими державними органами з питань гуманiтарної допомоги є: Комiсiя з питань гуманiтарної допомоги при Кабiнетi Мiнiстрiв України; комiсiя з питань гуманiтарної допомоги при Радi мiнiстрiв Автономної Республiки Крим; комiсiї з питань гуманiтарної допомоги при обласних, Київськiй та Севастопольськiй мiських державних адмiнiстрацiях.
Так завданнями Комiсiї з питань гуманiтарної допомоги при Кабiнетi Мiнiстрiв України, зокрема, є:
визнання вантажiв, коштiв, у тому числi в iноземнiй валютi, виконаних робiт, наданих послуг гуманiтарною допомогою;
здiйснення контролю за транспортуванням, отриманням, наданням, збереженням, охороною, складуванням, розподiлом, цiльовим використанням, веденням облiку гуманiтарної допомоги.
Комiсiя, зокрема, вiдповiдно до покладених на неї завдань:
приймає рiшення про визнання гуманiтарною допомогою коштiв, у тому числi в iноземнiй валютi, виконаних робiт, наданих послуг, вантажiв, товарiв, у тому числi пiдакцизних, iз звiльненням їх вiд оподаткування та обов'язкових платежiв до бюджету;
вживає заходiв до запобiгання ввезенню пiд виглядом гуманiтарної допомоги комерцiйних вантажiв;
веде облiк, статистичну звiтнiсть про надходження та використання гуманiтарної допомоги;
веде Єдиний реєстр отримувачiв гуманiтарної допомоги;
приймає рiшення про виключення з Єдиного реєстру отримувачiв гуманiтарної допомоги, якi допустили порушення законодавства про гуманiтарну допомогу.
Водночас, у випадках стихiйного лиха, аварiй, епiдемiй i епiзоотiй, екологiчних, техногенних та iнших катастроф, якi створюють загрозу для життя i здоров'я населення, або тяжкої хвороби конкретних фiзичних осiб Комiсiя з питань гуманiтарної допомоги при Кабiнетi Мiнiстрiв України може встановлювати спрощений порядок надання та розподiлу гуманiтарної допомоги або надавати тимчасовi надзвичайнi повноваження комiсiям з питань гуманiтарної допомоги при Радi мiнiстрiв Автономної Республiки Крим, обласних, Київськiй та Севастопольськiй мiських державних адмiнiстрацiях.
Також слiд зазначити, що гуманiтарна допомога у виглядi виконання робiт, надання послуг, у грошовiй або натуральнiй формi (крiм пiдакцизних товарiв), яка надається, ввозиться, пересилається в Україну, звiльняється вiд оподаткування.
Так, Комiсiя з питань гуманiтарної допомоги при Кабiнетi Мiнiстрiв України може визнати гуманiтарною допомогою, iз звiльненням вiд оподаткування та обов'язкових платежiв до бюджету, такi пiдакцизнi товари:
автомобiлi швидкої медичної допомоги, легковi автомобiлi спецiального призначення для Мiнiстерства внутрiшнiх справ України;
транспортнi засоби, призначенi для перевезення бiльше нiж 8 осiб, що передаються для використання установам соцiального захисту населення, державним закладам охорони здоров'я i навчальним закладам, громадським органiзацiям iнвалiдiв, ветеранiв вiйни та працi, Товариству Червоного Хреста України та його обласним органiзацiям, державним закладам системи реабiлiтацiї, фiзичної культури i спорту iнвалiдiв "Iнваспорт";
легковi автомобiлi, якi на момент ввезення на митну територiю України були виготовленi не бiльш як 8 рокiв тому, з об'ємом двигуна не бiльш як 1800 куб. см, що отримуються Мiнiстерством працi та соцiальної полiтики Автономної Республiки Крим, управлiннями соцiального захисту населення обласних, Київської та Севастопольської мiських державних адмiнiстрацiй або Мiнiстерством працi та соцiальної полiтики України (на даний час - Мiнiстерство соцiальної полiтики України, вiдповiдно до Указу Президента України вiд 6 квiтня 2011 року N 389 "Про Положення про Мiнiстерство соцiальної полiтики України") для подальшої передачi iнвалiдам, якi перебувають в установленому порядку на облiку для отримання спецiального автотранспорту, на строк, визначений законодавством;
аудiо- та вiдеотехнiка, призначена вiдповiдно для слiпих i глухих, аудiо- та вiдеокасети з навчальними, соцiальними, реабiлiтацiйними програмами, iнформацiєю з фiзичної культури та спорту iнвалiдiв, програмами для формування здорового способу життя, з лекцiями нобелiвських лауреатiв;
шоколад з начинкою та без неї, iншi шоколаднi вироби, що входять до новорiчних i рiздвяних подарункiв, отриманих у термiн за два мiсяцi до вiдповiдних свят;
меблi, що передаються виключно для використання установам соцiального захисту населення, державним закладам охорони здоров'я та навчальним закладам, громадським органiзацiям iнвалiдiв, Товариству Червоного Хреста України та його обласним органiзацiям, релiгiйним органiзацiям, що зареєстрованi у порядку, передбаченому Законом України "Про свободу совiстi та релiгiйнi органiзацiї";
медико-соцiальне обладнання та оснащення, що передається виключно реабiлiтацiйним установам для iнвалiдiв та дiтей-iнвалiдiв, якi мають вiдповiдну лiцензiю на здiйснення реабiлiтацiйних послуг, незалежно вiд вiдомчого пiдпорядкування, типу i форм власностi, за обов'язкової умови заборони його подальшого продажу.
Визнання гуманiтарною допомогою вантажiв (товарiв), якi були перелiченi вище, здiйснюється Комiсiєю з питань гуманiтарної допомоги при Кабiнетi Мiнiстрiв України у кожному конкретному випадку.
Також слiд зазначити, що iноземна валюта, яка надiйшла як гуманiтарна допомога на рахунок в iноземнiй валютi отримувача, використовується ним виключно на цiлi, визначенi iноземним донором, для:
розрахункiв з резидентами та нерезидентами за придбання товарiв (виконання робiт, отримання послуг) вiдповiдно до законодавства;
продажу на мiжбанкiвському валютному ринку з метою подальших розрахункiв з резидентами за придбання товарiв (виконання робiт, отримання послуг);
перерахування коштiв на власнi рахунки в iноземнiй валютi набувачiв гуманiтарної допомоги, вiдкритi в уповноважених банках України.
Крiм цього, слiд звернути увагу на те, що якщо кошти або товари (роботи, послуги), звiльненi вiд оподаткування як гуманiтарна допомога, було використано не за цiльовим призначенням, вони вважаються доходом i оподатковуються вiдповiдно до законодавства України.
Водночас, гуманiтарна допомога, що надається Україною, при її вивезеннi за межi митної територiї України звiльняється вiд сплати мита та митних зборiв за митне оформлення таких вантажiв. На пiдставi рiшення про надання гуманiтарної допомоги отримувачам гуманiтарної допомоги за межами України держава забезпечує донорам України повернення суми податку на додану вартiсть.
Також слiд зазначити, що за наявностi рiшення вiдповiдних комiсiй з питань гуманiтарної допомоги про визнання вантажiв (товарiв) гуманiтарною допомогою митне оформлення здiйснюється митними органами України без сплати митних зборiв.
Товари (предмети), що ввозяться (пересилаються) як гуманiтарна допомога, пiдлягають першочерговому безкоштовному спрощеному декларуванню митним органам України вiдповiдними установами та органiзацiями незалежно вiд форми власностi, з обов'язковим проставленням у товаросупровiдних документах, вантажних митних декларацiях клейма "Гуманiтарна допомога. Продаж заборонено", завiреного печаткою митника. Установи та органiзацiї незалежно вiд форми власностi, що здiйснюють декларування митним органам України, у разi вiдмови декларування вантажiв гуманiтарної допомоги позбавляються права на декларування митних вантажiв.
Митне оформлення гуманiтарної допомоги здiйснюється за мiсцезнаходженням її отримувача.
Слiд звернути увагу на те, що на сьогоднi вiдповiднi комiсiї з питань гуманiтарної допомоги та органи державної податкової служби здiйснюють контроль щодо використання гуманiтарної допомоги за цiльовим призначенням.
Митними органами України та фiлiями (територiальними управлiннями) Нацiонального банку України щомiсячно складаються звiти за встановленою формою вiдповiдно про митне оформлення вантажiв з гуманiтарною допомогою та про надходження на рахунки в iноземнiй валютi отримувачiв гуманiтарної допомоги коштiв в iноземнiй валютi. Зазначенi звiти подаються до Комiсiї з питань гуманiтарної допомоги при Кабiнетi Мiнiстрiв України.
Отримувач гуманiтарної допомоги i набувач гуманiтарної допомоги (юридична особа) щомiсячно в установленому порядку подають до вiдповiдної комiсiї з питань гуманiтарної допомоги звiти про наявнiсть та розподiл гуманiтарної допомоги до повного використання всього обсягу отриманої гуманiтарної допомоги.
Головний спецiалiст вiддiлу з питань гуманiтарного законодавства Управлiння соцiального, трудового та гуманiтарного Департаменту конституцiйного, адмiнiстративного та соцiального законодавства | В. I. Саволайнен |