ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення змiн до Закону України "Про здiйснення державних закупiвель" щодо впровадження процедури електронного реверсивного аукцiону
Верховна Рада України постановляє:
I. Внести до Закону України "Про здiйснення державних закупiвель" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2010 р., N 33, ст. 471 iз наступними змiнами) такi змiни:
1. У статтi 1:
1) частину першу доповнити пунктами 11, 61, 62, 63, 64, 81, 9, 191, 241, 262, 263, 311 такого змiсту:
"11) абонент - будь-яка фiзична або юридична особа, зареєстрована на електронному майданчику або веб-порталi Уповноваженого органу";
"61) документацiя електронного реверсивного аукцiону - електроннi документи, що мають обов'язковий реквiзит - електронний цифровий пiдпис та визначають вимоги замовника до предмета, договору, процедури та учасникiв закупiвлi. Вимоги щодо складу та змiсту документацiї електронного реверсивного аукцiону встановлюються цим Законом;
62) електронна заявка (далi - заявка) - електронний документ, що пiдтверджує згоду учасника закупiвель укласти договiр про закупiвлю на визначених замовником умовах та мiстить документи i вiдомостi, що пiдтверджують виконання вимог замовника пiд час проведення закупiвлi за процедурою електронного реверсивного аукцiону;
63) електронна конкурентна заявка (далi - конкурентна заявка) - електронний документ, що мiстить iнформацiю про пропозицiю учасника щодо цiни договору про закупiвлю (лота), яка подається оператору електронного майданчика безпосередньо пiд час проведення торговельної сесiї електронного реверсивного аукцiону;
64) електронний майданчик - сайт у мережi Iнтернет разом з сукупнiстю технiчного обладнання, програмного забезпечення та органiзацiйних заходiв, що використовуються оператором електронного майданчика для проведення державних закупiвель за процедурою електронного реверсивного аукцiону";
"81) забезпечення заявки - кошти, що надаються на вимогу замовника учасником закупiвель за процедурою електронного реверсивного аукцiону в якостi гарантiї виконання ним зобов'язань щодо укладення договору за результатами процедури;
9) закупiвля в електроннiй формi - державна закупiвля, пiд час проведення якої використовується електронний документообiг вiдповiдно до Закону України "Про електроннi документи та електронний документообiг";
"191) оператор електронного майданчика - юридична особа як державної, так i iнших форм власностi, державна реєстрацiя якої проведена на територiї України у встановленому законодавством порядку, яка володiє електронним майданчиком, необхiдними для його функцiонування програмно-апаратними засобами, досвiд та квалiфiкацiя персоналу якої дозволяють забезпечити проведення електронних реверсивних аукцiонiв вiдповiдно до цього Закону i яка включена до Реєстру операторiв електронних майданчикiв";
"241) претендент - абонент, що зареєструвався на електронному майданчику для участi в закупiвлях за процедурою електронного реверсивного аукцiону, що проводяться на цьому електронному майданчику";
"262) регламент електронного майданчика - правила, якi регулюють порядок взаємодiї мiж оператором електронного майданчика i його абонентами пiд час здiйснення державних закупiвель за процедурою електронного реверсивного аукцiону та вiдносини (включаючи права, обов'язки та вiдповiдальнiсть), що складаються мiж ними у процесi виконання дiй на електронному майданчику;
263) реєстр операторiв електронних майданчикiв - перелiк, що мiстить сукупнiсть вiдомостей про суб'єктiв господарювання, якi мають право здiйснювати дiяльнiсть з органiзацiї та проведення державних закупiвель за процедурою електронного реверсивного аукцiону";
"311) торговельна сесiя - частина часу роботи електронного майданчика, протягом якого учасниками електронного реверсивного аукцiону подаються конкурентнi заявки";
пункти 20, 22 та 24 викласти в такiй редакцiї:
"20) переможець процедури закупiвлi - учасник, пропозицiю конкурсних торгiв або цiнову пропозицiю якого визнано найбiльш економiчно вигiдною та акцептовано у разi проведення торгiв (конкурсних торгiв), або учасник, пропозицiю якого прийнято за результатами застосування процедури закупiвлi в одного учасника, або учасник процедури електронного реверсивного аукцiону, який пiд час проведення торговельної сесiї електронного реверсивного аукцiону запропонував найнижчу цiну договору (лота) та заявка якого визнана такою, що вiдповiдає вимогам документацiї електронного реверсивного аукцiону";
"22) пов'язана особа - особа, яка вiдповiдає будь-якiй з наведених нижче ознак:
юридична особа, яка здiйснює контроль над учасником процедури закупiвлi, оператором електронного майданчика або контролюється таким учасником процедури закупiвлi, оператором електронного майданчика, або перебуває пiд спiльним контролем з таким учасником процедури закупiвлi, оператором електронного майданчика;
фiзична особа або члени її сiм'ї, якi здiйснюють контроль над учасником процедури закупiвлi, оператором електронного майданчика;
службова (посадова) особа учасника процедури закупiвлi, оператора електронного майданчика, уповноважена здiйснювати вiд iменi учасника процедури закупiвлi, оператора електронного майданчика юридичнi дiї, спрямованi на встановлення, змiну або зупинення цивiльно-правових вiдносин, та члени сiм'ї такої службової (посадової) особи;
члени сiм'ї посадової (службової) особи замовника, якi здiйснюють контроль над учасниками процедури закупiвлi або уповноваженi здiйснювати вiд iменi учасника процедури закупiвлi юридичнi дiї, спрямованi на встановлення, змiну або зупинення цивiльно-правових вiдносин.
Пiд здiйсненням контролю слiд розумiти володiння безпосередньо або через бiльшу кiлькiсть пов'язаних фiзичних чи юридичних осiб найбiльшою часткою (паєм, пакетом акцiй) статутного капiталу учасника процедури закупiвлi, оператора електронного майданчика або управлiння найбiльшою кiлькiстю голосiв у керiвному органi такого учасника процедури закупiвлi, оператора електронного майданчика, або володiння часткою (паєм, пакетом акцiй), яка становить не менш як 25 вiдсоткiв статутного капiталу учасника процедури закупiвлi, оператора електронного майданчика.
Для фiзичної особи загальна сума володiння часткою статутного капiталу учасника процедури закупiвлi, оператора електронного майданчика (голосiв у органi управлiння) визначається як загальний обсяг корпоративних прав, що належить такiй фiзичнiй особi, членам її сiм'ї та юридичним особам, якi контролюються такою фiзичною особою або членами її сiм'ї.
Для цiлей цього Закону членами сiм'ї вважаються подружжя, дiти, батьки, рiднi брати i сестри, дiд, баба, онуки, усиновлювачi, усиновленi, а також iншi особи за умови їх постiйного проживання разом iз пов'язаною особою i ведення з нею спiльного господарства";
"24) предмет закупiвлi - товари, роботи чи послуги, якi закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупiвлi, на участь в якiй учасниками подаються пропозицiї конкурсних торгiв (квалiфiкацiйнi, цiновi пропозицiї) або пропозицiї на переговорах (у разi застосування процедури закупiвлi в одного учасника), або заявки (у разi застосування процедури електронного реверсивного аукцiону). Предмет закупiвлi визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом. Для проведення процедури закупiвлi має бути не менше двох пропозицiй/заявок, крiм випадкiв застосування замовником процедури закупiвлi в одного учасника";
пункт 29 пiсля слiв "державних закупiвель" доповнити словами "та/або з приводу порушень законодавства оператором електронного майданчика";
пункти 33 та 35 викласти в такiй редакцiї:
"33) учасник процедури закупiвлi (далi - учасник) - будь-яка фiзична або юридична особа, яка пiдтвердила намiр взяти участь у процедурi закупiвлi шляхом подачi пропозицiї конкурсних торгiв або заявки на участь в електронному реверсивному аукцiонi, або цiнової пропозицiї, або пропозицiї на переговорах у разi застосування процедури закупiвлi в одного учасника";
"35) частина предмета закупiвлi (лот) - визначена замовником частина товарiв, робiт чи послуг, на яку в межах єдиної процедури закупiвлi учасникам дозволяється подавати пропозицiї конкурсних торгiв або заявки, або цiновi пропозицiї, або пропозицiї на переговорах у разi застосування процедури закупiвлi в одного учасника. Для проведення процедури закупiвлi на кожну окрему частину предмета закупiвлi (лот) має бути не менше двох пропозицiй або заявок (конкурентних заявок), крiм випадкiв застосування замовником процедури закупiвлi в одного учасника";
2) включити частину другу такого змiсту:
"2. Термiни "електронний документообiг", "електронний документ", "електронний цифровий пiдпис" вживаються у значеннях, визначених у законах України "Про електронний цифровий пiдпис", "Про електроннi документи та електронний документообiг в Українi".
2. Абзац перший частини першої статтi 2 викласти в такiй редакцiї:
"1. Цей Закон застосовується до всiх замовникiв та закупiвель товарiв, робiт та послуг, якi повнiстю або частково здiйснюються за рахунок державних коштiв, за умови, що вартiсть предмета закупiвлi товару (товарiв), послуги (послуг) дорiвнює або перевищує 100 тисяч гривень (у будiвництвi - 300 тисяч гривень), а робiт - 1 мiльйон гривень, крiм закупiвель за процедурою електронного реверсивного аукцiону, умови застосування якої встановленi роздiлом VIII1 цього Закону".
3. Абзац другий частини четвертої статтi 7 доповнити словами "або розмiщенi на веб-порталi Уповноваженого органу та на веб-сайтi оператора електронного майданчика (у разi застосування процедури електронного реверсивного аукцiону)".
4. У статтi 8:
1) у частинi першiй:
у пунктi 19:
абзац п'ятий доповнити словами "порядку включення (виключення) суб'єктiв господарювання до/з реєстру операторiв електронних майданчикiв та порядку його ведення, регламенту електронного майданчика";
абзац дев'ятий доповнити словами "оголошення про проведення процедури електронного реверсивного аукцiону";
абзац чотирнадцятий доповнити словами "рiшення замовника про укладення договору про закупiвлю або про вiдмову вiд укладення договору про закупiвлю";
абзац шiстнадцятий доповнити словами "повiдомлення про вiдмiну процедури електронного реверсивного аукцiону";
доповнити пунктом 27 такого змiсту:
"27) здiйснює державний нагляд (контроль) за дiяльнiстю операторiв електронних майданчикiв з органiзацiї та проведення електронних реверсивних аукцiонiв";
2) частину другу доповнити пунктом 6 такого змiсту:
"6) проводити плановi та позаплановi перевiрки дiяльностi операторiв електронних майданчикiв, у разi виявлення порушень законодавства застосовувати фiнансовi та адмiнiстративнi санкцiї, передбаченi цим Законом";
3) абзац п'ятий частини третьої доповнити словами "а в разi здiйснення закупiвлi за процедурою електронного реверсивного аукцiону також оператору електронного майданчика".
5. У статтi 10:
1) частину першу пiсля абзацу п'ятнадцятого доповнити новим абзацом такого змiсту:
"Iнформацiя про проведення процедури електронного реверсивного аукцiону та його результати пiдлягає оприлюдненню вiдповiдно до положень роздiлу VIII1 цього Закону".
У зв'язку з цим абзац шiстнадцятий вважати абзацом сiмнадцятим;
2) частину третю пiсля слiв "Процедура закупiвлi" доповнити словами "крiм закупiвель за процедурою електронного реверсивного аукцiону".
6. У статтi 12:
1) частину першу доповнити абзацом сьомим такого змiсту:
"електронний реверсивний аукцiон";
2) пiсля частини першої доповнити новою частиною такого змiсту:
"2. У випадках, передбачених роздiлом VIII1 цього Закону, замовники не мають права при здiйсненнi закупiвлi вiдступати вiд обов'язкового застосування процедури електронного реверсивного аукцiону".
У зв'язку з цим частину другу вважати частиною третьою.
7. Частину першу статтi 14 викласти в такiй редакцiї:
"1. Подання iнформацiї пiд час проведення процедури закупiвлi здiйснюється у письмовiй формi, а в разi застосування закупiвлi в електроннiй формi - у виглядi електронного документа.
У разi якщо замовник та учасники пiд час проведення процедури закупiвлi надали iнформацiю в iншiй формi, нiж письмовiй, змiст такої iнформацiї має бути ними письмово пiдтверджений, крiм випадку застосування закупiвлi в електроннiй формi.
Iнформацiя, що у визначених цим Законом випадках була подана у виглядi електронного документа, вважається оригiналом i має однакову юридичну силу з паперовою формою".
8. У статтi 18:
1) абзац перший частини другої пiсля слова "замовника" доповнити словами "або оператора електронного майданчика";
2) у частинi четвертiй:
абзац перший доповнити реченням такого змiсту: "Скарги, що стосуються порушень, допущених пiд час проведення закупiвлi за процедурою електронного реверсивного аукцiону, можуть подаватися пiсля визначення переможця процедури електронного реверсивного аукцiону, але до моменту укладення договору про закупiвлю в порядку, передбаченому статтею 3910 цього Закону";
абзац п'ятнадцятий доповнити реченням такого змiсту: "У разi прийняття рiшення про призупинення закупiвлi за процедурою електронного реверсивного аукцiону орган оскарження повiдомляє про це оператора електронного майданчика, на якому вiдбувається процедура";
пiсля абзацу шiстнадцятого доповнити новим абзацом такого змiсту:
"Пiд час призупинення процедури електронного реверсивного аукцiону оператор електронного майданчика зобов'язаний вжити заходiв для автоматичного вiдхилення заявок за допомогою технiчного обладнання та програмного забезпечення, що використовуються для роботи електронного майданчика".
У зв'язку з цим абзаци сiмнадцятий - тридцять дев'ятий вважати вiдповiдно абзацами вiсiмнадцятим - сороковим.
9. Частину другу статтi 19 доповнити словами "крiм випадкiв застосування процедури електронного реверсивного аукцiону, результати якої оприлюднюються в порядку, визначеному роздiлом VIII1 цього Закону".
10. Абзац перший частини першої статтi 25 доповнити реченням такого змiсту: "Якщо це передбачено документацiєю конкурсних торгiв, пропозицiя конкурсних торгiв може подаватися у виглядi електронного документа вiдповiдно до цього Закону та законодавства, що регулює питання електронного документообiгу та електронного цифрового пiдпису".
11. Частину другу статтi 39 доповнити пунктом 9 такого змiсту:
"9) урахування вимог, визначених частиною чотирнадцятою статтi 3910".
12. Доповнити роздiлом VIII1 такого змiсту:
"Роздiл VIII1
ПРОЦЕДУРА ЕЛЕКТРОННОГО РЕВЕРСИВНОГО
АУКЦIОНУ
Стаття 391. Загальнi положення та умови застосування процедури електронного реверсивного аукцiону
1. Процедура електронного реверсивного аукцiону - процедура закупiвлi у електроннiй формi, яка передбачає проведення вiдкритих торгiв у формi аукцiону за методом зниження цiни договору (лота), проведення якої забезпечується оператором електронного майданчика на сайтi в мережi Iнтернет у режимi "он-лайн", з використанням електронного цифрового пiдпису.
2. Пiсля опублiкування замовником на веб-порталi Уповноваженого органу оголошення про проведення закупiвлi за процедурою електронного реверсивного аукцiону та документацiї електронного реверсивного аукцiону претенденти, якi зареєстрованi на електронному майданчику, визначеному замовником в оголошеннi про проведення закупiвлi, ознайомилися з документацiєю електронного реверсивного аукцiону та мають намiр взяти участь у закупiвлi, протягом встановленого строку надсилають оператору електронного майданчика заявки на участь у процедурi електронного реверсивного аукцiону.
У ходi торговельної сесiї електронного реверсивного аукцiону учасники електронного реверсивного аукцiону подають оператору електронного майданчика конкурентнi заявки, якi мiстять пропозицiї щодо цiни закупiвлi. За результатами проведення процедури електронного реверсивного аукцiону замовник укладає договiр про закупiвлю з учасником, який запропонував найнижчу цiну, або з iншим учасником вiдповiдно до статтi 3910 цього Закону.
3. Процедура електронного реверсивного аукцiону пiдлягає обов'язковому застосуванню замовником, що здiйснює закупiвлi за державнi кошти, щодо товарiв, робiт та послуг, включених до перелiку, затвердженого Кабiнетом Мiнiстрiв України за поданням Уповноваженого органу, якщо очiкувана вартiсть предмета закупiвлi такого товару (товарiв), послуги (послуг) дорiвнює або перевищує 100 тисяч гривень (у будiвництвi - 300 тисяч гривень), а робiт - 1 мiльйон гривень.
Щодо товарiв, робiт та послуг, закупiвля яких не вимагає застосування процедури електронного реверсивного аукцiону вiдповiдно до цiєї частини, замовник може самостiйно приймати рiшення про закупiвлю iз застосуванням процедури електронного реверсивного аукцiону, якщо iнше не визначено цим Законом.
Стаття 392. Гарантiї проведення процедури електронного реверсивного аукцiону
1. Засоби телекомунiкацiї, що використовуються пiд час проведення процедури електронного реверсивного аукцiону, мають бути загальнодоступними, не обмежувати участь осiб у процедурi електронного реверсивного аукцiону та не обмежувати можливiсть замовникiв одержувати необхiднi товари i послуги за найбiльш низькими цiнами.
2. Пiд час проведення процедури електронного реверсивного аукцiону процеси комунiкацiї, обмiну та збереження iнформацiї повиннi здiйснюватися таким чином, щоб гарантувати:
1) непорушнiсть та конфiденцiйнiсть вiдомостей про учасникiв та змiст їх заявок, крiм вiдомостей, що згiдно з цим Законом i прийнятими на його виконання нормативними актами пiдлягають оприлюдненню для проведення процедури електронного реверсивного аукцiону;
2) анонiмнiсть учасникiв закупiвель за процедурою електронного реверсивного аукцiону.
3. Оператору електронного майданчика та пов'язаним з ним особам забороняється:
1) одержувати винагороду вiд замовника та/або Уповноваженого органу за використання електронного майданчика для забезпечення проведення процедур електронних реверсивних аукцiонiв;
2) одержувати винагороду вiд учасникiв за реєстрацiю на електронному майданчику чи за одержання iнформацiї про закупiвлю, на одержання якої учасник має право вiдповiдно до законодавства з питань державних закупiвель;
3) перешкоджати будь-яким особам реалiзовувати свої права на участь у процедурi електронного реверсивного аукцiону;
4) бути учасником закупiвлi за процедурою електронного реверсивного аукцiону на майданчику, який належить цьому оператору.
4. З учасникiв процедури електронного реверсивного аукцiону оператор електронного майданчика отримує винагороду, що не може перевищувати 10 неоподатковуваних мiнiмумiв доходiв громадян.
З учасника, з яким укладено договiр про закупiвлю за результатами застосування процедури електронного реверсивного аукцiону, оператор електронного майданчика отримує винагороду, що не може перевищувати 50 неоподатковуваних мiнiмумiв доходiв громадян.
5. Оператор електронного майданчика зобов'язаний забезпечити його належне функцiонування, зокрема безперебiйнiсть роботи пiд час проведення електронних реверсивних аукцiонiв, рiвний доступ учасникiв до участi в ньому, а також виконання дiй, передбачених статтею 3910 цього Закону.
Стаття 393. Електронний документообiг у процедурi електронного реверсивного аукцiону
1. Уся iнформацiя, документацiя та оголошення, пов'язанi з проведенням процедур електронних реверсивних аукцiонiв, направляються замовниками, претендентами, Уповноваженим органом, Державною казначейською службою України, Антимонопольним комiтетом України, iншими органами державної влади, на якi покладено здiйснення функцiй контролю у сферi державних закупiвель, операторами електронних майданчикiв у виглядi електронних документiв.
2. Вiдповiдальнiсть за достовiрнiсть iнформацiї, що мiститься в електронних документах, покладається на пiдприємства, установи, органiзацiї та фiзичних осiб - суб'єктiв пiдприємницької дiяльностi, вiд iменi яких дiє пiдписувач електронних документiв - фiзична особа чи представник.
3. Пiд час реєстрацiї на електронному майданчику та/або веб-порталi Уповноваженого органу повноваження представникiв осiб, визначених у частинi першiй цiєї статтi, для засвiдчення власним електронним цифровим пiдписом, повиннi бути пiдтвердженi у спосiб, встановлений регламентом електронного майданчика та з урахуванням вимог законодавства, що регулює питання застосування електронного цифрового пiдпису.
4. Усi документи, вiдомостi, iнформацiя, пов'язанi з проведенням державних закупiвель за процедурою електронного реверсивного аукцiону, пiдлягають зберiганню операторами електронних майданчикiв вiдповiдно до регламенту електронного майданчика та законодавства.
5. У разi якщо положеннями цього роздiлу передбачено спрямування документiв та вiдомостей одним абонентом iншому, такий документообiг здiйснюється виключно через електронний майданчик.
Стаття 394. Вимоги до електронних майданчикiв та операторiв електронних майданчикiв
1. Для забезпечення можливостi проведення процедур електронних реверсивних аукцiонiв Уповноважений орган проводить на конкурснiй основi вiдбiр електронних майданчикiв та операторiв електронних майданчикiв строком на три роки.
Вимоги до електронних майданчикiв, у тому числi умов їх функцiонування, та операторiв електронних майданчикiв, виконання яких забезпечує можливiсть проведення процедур електронних реверсивних аукцiонiв вiдповiдно до цього Закону, порядок пiдтвердження вiдповiдностi електронних майданчикiв та операторiв електронних майданчикiв цим вимогам, порядок конкурсного вiдбору, необхiдна кiлькiсть електронних майданчикiв (але не менше нiж три) встановлюються Кабiнетом Мiнiстрiв України за поданням Уповноваженого органу.
2. Електроннi майданчики та оператори електронних майданчикiв, якi на конкурснiй основi отримали право здiйснювати електроннi реверсивнi аукцiони, передбаченi цим Законом, вносяться Уповноваженим органом до реєстру електронних майданчикiв та операторiв електронних майданчикiв.
Вiдомостi про електроннi майданчики та операторiв електронних майданчикiв, внесених до реєстру, розмiщуються на веб-порталi Уповноваженого органу.
Уповноважений орган повинен укласти з операторами електронних майданчикiв договори про функцiонування електронних майданчикiв для здiйснення дiяльностi з органiзацiї та проведення державних закупiвель за процедурою електронного реверсивного аукцiону не пiзнiше 30 днiв з дня внесення їх до реєстру електронних майданчикiв.
3. Виключення операторiв електронних майданчикiв з реєстру операторiв електронних майданчикiв здiйснюється в разi:
1) заяви оператора електронного майданчика;
2) припинення юридичної особи - оператора електронного майданчика;
3) застосування Уповноваженим органом вiдповiдних санкцiй, передбачених частиною четвертою статтi 3911 цього Закону.
У разi якщо виключення операторiв електронних майданчикiв з реєстру операторiв електронних майданчикiв здiйснюється за заявою оператора електронного майданчика, попередньо повиннi бути завершенi всi закупiвлi за процедурою електронного реверсивного аукцiону, розпочатi на цьому майданчику. Пiсля отримання Уповноваженим органом такої заяви посилання на вiдповiдний електронний майданчик у нових оголошеннях про проведення закупiвлi за процедурою електронного реверсивного аукцiону, що розмiщуються замовниками на веб-порталi Уповноваженого органу вiдповiдно до частини першої статтi 396 цього Закону, не дозволяється.
Стаття 395. Реєстрацiя замовникiв, претендентiв та iнших суб'єктiв закупiвель за процедурою електронного реверсивного аукцiону
1. Замовники, якi потребують доступу до процедури електронного реверсивного аукцiону, Державна казначейська служба України, Антимонопольний комiтет України, iншi органи державної влади, на якi покладено здiйснення функцiй контролю у сферi державних закупiвель, для забезпечення доступу до iнформацiї про процедуру електронного реверсивного аукцiону повиннi зареєструватися на веб-порталi Уповноваженого органу. Реєстрацiйнi данi надаються виключно у виглядi електронних документiв. Порядок реєстрацiї та вимоги до обсягу реєстрацiйних даних розробляються та затверджуються Уповноваженим органом.
2. Реєстрацiйнi данi, наданi вiдповiдно до частини першої цiєї статтi, що необхiднi оператору електронного майданчика для забезпечення доступу осiб, зазначених у частинi першiй цiєї статтi, до виконання на електронному майданчику своїх функцiй згiдно з цим Законом, передаються йому Уповноваженим органом. Порядок та обсяг такої передачi визначаються Уповноваженим органом у регламентi електронного майданчика.
3. Для забезпечення доступу осiб, якi бажають брати участь у закупiвлях за процедурою електронного реверсивного аукцiону, що проводяться на цьому електронному майданчику, оператор електронного майданчика здiйснює їх безоплатну реєстрацiю на електронному майданчику.
4. Для реєстрацiї на електронному майданчику особа, яка бажає взяти участь у закупiвлях за процедурою електронного реверсивного аукцiону, що проводяться на цьому електронному майданчику, повинна надати оператору електронного майданчика у виглядi електронних документiв документи та вiдомостi, вимоги до складу i змiсту яких визначаються Уповноваженим органом в регламентi електронного майданчика.
5. Документи та вiдомостi, що надаються для реєстрацiї на веб-порталi Уповноваженого органу або на електронному майданчику, повиннi бути чинними на день подання.
6. Протягом строку, що не перевищує п'ять робочих днiв iз дня надходження документiв, необхiдних для реєстрацiї на електронному майданчику, оператор електронного майданчика зобов'язаний зареєструвати особу, яка надала документи, забезпечити вiдкриття такiй особi рахунка для проведення операцiй, пов'язаних з наданням забезпечення заявок за процедурою електронного реверсивного аукцiону та виплатою винагороди оператору електронного майданчика, або вiдмовити такiй особi в реєстрацiї з пiдстав, передбачених частиною шостою цiєї статтi, а також направити повiдомлення про прийняте рiшення особi, яка подала документи на реєстрацiю.
Особа, зареєстрована на електронному майданчику для участi в закупiвлях за процедурою електронного реверсивного аукцiону, що проводяться на цьому електронному майданчику, автоматично одержує статус претендента. Претендент має право брати участь у всiх закупiвлях за процедурою електронного реверсивного аукцiону, що вiдбуваються на цьому електронному майданчику, з урахуванням вимог частини десятої цiєї статтi.
7. Оператор електронного майданчика зобов'язаний вiдмовити в реєстрацiї особi в разi ненадання або неповного надання реєстрацiйних даних, передбачених регламентом електронного майданчика, або в разi надання документiв, що не вiдповiдають вимогам, встановленим цим регламентом.
8. При прийняттi оператором електронного майданчика рiшення про вiдмову в реєстрацiї особи на електронному майданчику, передбаченого частиною сьомою цiєї статтi, повiдомлення має мiстити посилання на пiдставу прийняття такого рiшення, у тому числi посилання на вiдсутнiсть документiв i вiдомостей чи на документи i вiдомостi, що не вiдповiдають вимогам законодавства України. У разi усунення зазначених пiдстав особа має право повторно надати документи та вiдомостi для реєстрацiї на електронному майданчику.
9. Вiдмова вiд реєстрацiї осiб на електронному майданчику з iнших пiдстав, крiм передбачених частиною сьомою цiєї статтi, забороняється.
10. Реєстрацiя осiб на електронному майданчику здiйснюється строком на три роки з дня направлення оператором електронного майданчика особi, що реєструється, електронного документа, що мiстить повiдомлення про прийняте рiшення про її реєстрацiю на електронному майданчику. Претендент не має права подавати заявку на участь в закупiвлi за процедурою електронного реверсивного аукцiону на цьому майданчику, якщо до закiнчення строку його реєстрацiї залишилося менше нiж три мiсяцi.
За три мiсяцi до закiнчення строку реєстрацiї особи оператор електронного майданчика повинен направити такiй особi вiдповiдне повiдомлення. Особа має право повторно пройти реєстрацiю на новий строк вiдповiдно до вимог цiєї статтi.
11. У разi внесення змiн до документiв та вiдомостей, що надавалися абонентами пiд час реєстрацiї на електронному майданчику, їх замiни або припинення строку дiї такi абоненти протягом двох робочих днiв мають надати оператору електронного майданчика новi документи та вiдомостi, повiдомлення про припинення строку дiї зазначених документiв.
12. Вiдповiдальнiсть за достовiрнiсть iнформацiї, що мiститься в документах i вiдомостях, що надаються для реєстрацiї на електронному майданчику вiдповiдно до частини десятої цiєї статтi, за дiї, вчиненi на пiдставi таких документiв i вiдомостей, за невчасне повiдомлення оператора електронного майданчика про внесення змiн до документiв та вiдомостей, що надаються для реєстрацiї на електронному майданчику, а також за замiну або припинення дiї зазначених документiв, несуть особи, якi надали такi документи та вiдомостi.
13. Протягом п'яти робочих днiв з дня надходження передбачених частиною десятою та одинадцятою цiєї статтi документiв та вiдомостей оператор електронного майданчика зобов'язаний забезпечити розмiщення на електронному майданчику нових документiв та вiдомостей або внесення змiн до наданих для проведення реєстрацiї документiв i вiдомостей з позначенням дати i часу надходження зазначених документiв та вiдомостей. При цьому оператор електронного майданчика не перевiряє на достовiрнiсть iнформацiю, що мiститься в нових документах та вiдомостях, а також внесенi змiни до документiв та вiдомостей на вiдповiднiсть вимогам, встановленим законодавством.
14. Порядок ведення реєстру абонентiв операторами електронних майданчикiв, а також особливостi обмiну iнформацiєю, пов'язаною з проведенням процедур електронних реверсивних аукцiонiв, мiж особами, визначеними в частинах першiй та третiй статтi 393 цього Закону, визначаються Уповноваженим органом в регламентi електронного майданчика.
Стаття 396. Iнформування про проведення процедури електронного реверсивного аукцiону
1. Оголошення про проведення закупiвлi за процедурою електронного реверсивного аукцiону та документацiя електронного реверсивного аукцiону розмiщуються замовником на веб-порталi Уповноваженого органу.
Замовник має право зазначити в оголошеннi про проведення процедури електронного реверсивного аукцiону та документацiї електронного реверсивного аукцiону вимогу щодо надання учасником забезпечення заявки.
В оголошеннi про проведення закупiвлi за процедурою електронного реверсивного аукцiону обов'язково зазначаються:
1) форма торгiв (процедура електронного реверсивного аукцiону);
2) адреса електронного майданчика, вибраного для проведення аукцiону, у мережi Iнтернет;
3) найменування, мiсцезнаходження, поштова адреса, адреса електронної пошти замовника;
4) найменування предмета закупiвлi;
5) кiлькiсть та мiсце поставки товарiв або обсяг i мiсце виконання робiт чи надання послуг;
6) строк поставки товарiв, виконання робiт, надання послуг;
7) розмiр забезпечення заявки на участь у закупiвлi за процедурою електронного реверсивного аукцiону;
8) день закiнчення строку подання заявок на участь у закупiвлi за процедурою електронного реверсивного аукцiону.
В оголошеннi може зазначатися додаткова iнформацiя, визначена замовником.
Документацiя електронного реверсивного аукцiону повинна мiстити такi вiдомостi:
1) вимоги до змiсту i складу заявки на участь у процедурi електронного реверсивного аукцiону та iнструкцiю щодо її складення;
2) розмiр забезпечення заявки на участь у закупiвлi за процедурою електронного реверсивного аукцiону;
3) день закiнчення строку подання заявок на участь у закупiвлi за процедурою електронного реверсивного аукцiону;
4) квалiфiкацiйнi критерiї до учасникiв вiдповiдно до статтi 16 цього Закону, вимоги, встановленi статтею 17 цього Закону, та iнформацiю про спосiб документального пiдтвердження вiдповiдностi учасникiв встановленим критерiям та вимогам згiдно iз законодавством;
5) порядок формування цiни договору (лота) з урахуванням або без урахування витрат на перевезення, страхування, сплату митних зборiв, податкiв та iнших обов'язкових платежiв;
6) початкову (максимальну) цiну договору (лота); початкову (максимальну) цiну одиницi послуги та/або роботи, якщо замовник пiд час проведення закупiвлi не може визначити необхiдний об'єм послуг та/або робiт;
7) iнформацiю про валюту, що використовується для формування цiни договору;
8) iнформацiю про мову (мови), якою (якими) повиннi бути складенi заявки учасникiв;
9) розмiр, вид, умови надання, умови повернення та неповернення забезпечення виконання договору про закупiвлю;
10) iнформацiю про необхiднi технiчнi, якiснi та кiлькiснi характеристики предмета закупiвлi, у тому числi вiдповiдну технiчну специфiкацiю (у разi потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупiвлi). При цьому технiчна специфiкацiя повинна мiстити: детальний опис товарiв, робiт та послуг, що купуються, у тому числi їх технiчнi та якiснi характеристики; вимоги щодо технiчних i функцiональних характеристик предмета закупiвлi, у разi якщо опис скласти неможливо або якщо доцiльно зазначити такi показники; посилання на стандартнi характеристики, вимоги, умовнi позначення i термiнологiю, пов'язану з товарами, роботами та послугами, що купуються, передбаченi iснуючими мiжнародними або нацiональними стандартами, нормами та правилами.
Технiчна специфiкацiя не повинна мiстити посилання на конкретнi торговельну марку чи фiрму, патент, конструкцiю або тип предмета закупiвлi, джерело його походження або виробника. У разi якщо таке посилання є необхiдним, специфiкацiя повинна мiстити словосполучення "або еквiвалент". Технiчнi, якiснi характеристики предмета закупiвлi повиннi передбачати необхiднiсть застосування заходiв iз захисту довкiлля;
11) кiлькiсть товару та мiсце його поставки;
12) мiсце, де повиннi бути виконанi роботи чи наданi послуги, їх обсяги;
13) строки поставки товарiв, виконання робiт, надання послуг;
14) проект договору про закупiвлю;
15) опис окремої частини або частин предмета закупiвлi (лота), щодо яких можуть бути поданi заявки учасникiв, у разi визначення лота.
Початкова (максимальна) цiна договору, що мiститься в документацiї електронного реверсивного аукцiону, не повинна перевищувати очiкуваної вартостi предмета закупiвлi.
Розмiр забезпечення заявки не може перевищувати 1 вiдсотка початкової (максимальної) цiни договору в разi закупiвлi робiт та 5 вiдсоткiв - у разi закупiвлi товарiв чи послуг за процедурою електронного реверсивного аукцiону.
2. Оголошення про проведення закупiвлi за процедурою електронного реверсивного аукцiону та документацiя електронного реверсивного аукцiону повиннi бути доступними для ознайомлення будь-якiй особi на безоплатнiй основi протягом усiєї процедури електронного реверсивного аукцiону. Пiсля завершення процедури електронного реверсивного аукцiону документацiя електронного реверсивного аукцiону та iнформацiя про його результати повиннi бути доступними для ознайомлення будь-якiй особi на безоплатнiй основi на веб-порталi Уповноваженого органу протягом трьох рокiв з дня завершення процедури.
3. Строк для подання заявок на участь у закупiвлi за процедурою електронного реверсивного аукцiону має становити не менш як 10 робочих днiв, а в разi якщо початкова (максимальна) цiна договору (лота), визначена документацiєю електронного реверсивного аукцiону, перевищує 20 мiльйонiв гривень, то не менш як 15 робочих днiв з дня розмiщення оголошення та документацiї електронного реверсивного аукцiону на веб-порталi Уповноваженого органу.
4. Повiдомлення про внесення змiн до документацiї електронного реверсивного аукцiону вiдповiдно до частини другої статтi 397 розмiщується замовником на веб-порталi Уповноваженого органу в день прийняття рiшення про внесення таких змiн.
5. Повiдомлення про продовження строку подання заявок вiдповiдно до частини шостої статтi 398 розмiщується замовником на веб-порталi Уповноваженого органу в день прийняття рiшення про продовження такого строку.
6. Замовник зобов'язаний скасувати процедуру електронного реверсивного аукцiону в разi:
1) вiдсутностi подальшої потреби в закупiвлi, щодо якої було розмiщено оголошення;
2) неможливостi усунення наслiдкiв, що виникли через виявленi порушення законодавства з питань державних закупiвель пiд час проведення закупiвель за процедурою електронного реверсивного аукцiону i унеможливлюють подальше проведення процедури;
3) виявлення факту змови учасникiв, якi подали заявки на участь у аукцiонi;
4) якщо здiйснення закупiвлi стало неможливим внаслiдок непереборної сили;
5) якщо пiсля закiнчення строку подання заявок на участь у закупiвлях за процедурою електронного реверсивного аукцiону подана тiльки одна заявка або не подано жодної заявки.
Процедура електронного реверсивного аукцiону пiдлягає також обов'язковому скасуванню, якщо оператора електронного майданчика виключено з реєстру операторiв електронного майданчика з пiдстав, передбачених пунктами 2 та 3 частини третьої статтi 394 цього Закону.
Повiдомлення про скасування процедури електронного реверсивного аукцiону iз зазначенням причини скасування розмiщується замовником на веб-порталi Уповноваженого органу в день прийняття рiшення про таке скасування.
У разi скасування процедури електронного реверсивного аукцiону оператор електронного майданчика припиняє здiйснене вiдповiдно до частини третьої статтi 398 блокування коштiв на рахунках учасникiв, крiм випадку, зазначеного в частинi третiй цiєї статтi, протягом робочого дня, наступного за днем розмiщення замовником повiдомлення про скасування процедури електронного реверсивного аукцiону.
Стаття 397. Надання запитiв та роз'яснень щодо документацiї електронного реверсивного аукцiону та внесення змiн до неї
1. Будь-який претендент має право не пiзнiш як за три робочi днi до закiнчення строку подання заявок надiслати на адресу електронного майданчика, на якому планується проведення процедури електронного реверсивного аукцiону, запит у формi електронного документа про надання роз'яснень щодо документацiї електронного реверсивного аукцiону (загальне число запитiв вiд одного претендента щодо однiєї закупiвлi не повинно перевищувати трьох). Оператор електронного майданчика протягом однiєї години пiсля отримання запиту вiд претендента направляє замовнику електронний документ з копiєю запиту у формi, що виключає можливiсть iдентифiкацiї претендента. Замовник протягом строку, що не повинен перевищувати двох робочих днiв з часу отримання запиту вiд оператора електронного майданчика, зобов'язаний розмiстити на веб-порталi Уповноваженого органу вiдповiдне роз'яснення положень документацiї. Роз'яснення положень документацiї не повинно змiнювати суть цих положень.
2. Протягом строку, встановленого в оголошеннi про проведення процедури закупiвлi для подання заявок, замовник має право з власної iнiцiативи чи за результатами запитiв внести змiни до документацiї електронного реверсивного аукцiону, продовживши строк подання заявок таким чином, щоб з дня внесення таких змiн до дня закiнчення строку подання заявок на участь у закупiвлi за процедурою електронного реверсивного аукцiону залишилося не менш як п'ять робочих днiв, а в разi якщо початкова (максимальна) цiна договору (лота), визначена документацiєю електронного реверсивного аукцiону, перевищує 20 мiльйонiв гривень, то не менш як 10 робочих днiв.
3. Рiшення замовника про внесення змiн до документацiї електронного реверсивного аукцiону оприлюднюється вiдповiдно до статтi 396 цього Закону.
Стаття 398. Порядок подання заявок
1. Для участi в закупiвлi за процедурою електронного реверсивного аукцiону претендент, зареєстрований на електронному майданчику, на якому заплановано проведення процедури, надсилає заявку оператору цього електронного майданчика. На рахунку такого претендента, вiдкритому вiдповiдно до частини шостої статтi 395 цього Закону, повинно бути достатньо коштiв, щодо яких не було ранiше здiйснено блокування коштiв вiдповiдно до частини третьої цiєї статтi, для забезпечення заявки, якщо вимога щодо надання забезпечення заявки визначена замовником, вiдповiдно до частини першої статтi 396 цього Закону, та виплати винагороди оператору електронного майданчика, розмiр якої визначений вiдповiдно до частини четвертої статтi 392 цього Закону.
В однiй процедурi електронного реверсивного аукцiону кожен учасник має право подати тiльки одну заявку щодо кожного предмета аукцiону (лота).
Надання заявки означає згоду претендента на списання коштiв з його рахунка, вiдкритого вiдповiдно до частини шостої статтi 395 цього Закону, у випадках, передбачених цим роздiлом.
2. Заявка на участь у закупiвлi за процедурою електронного реверсивного аукцiону повинна мiстити такi вiдомостi:
1) найменування, вiдомостi про органiзацiйно-правову форму, мiсцезнаходження, поштову адресу, адресу електронної пошти претендента;
2) документи, що пiдтверджують виконання вимог, що мiстяться в документацiї електронного реверсивного аукцiону, вiдповiдно до частини першої статтi 396 цього Закону, до учасникiв;
3) документи, що пiдтверджують вiдповiднiсть товарiв, робiт та послуг вимогам, встановленим законодавством України, якщо вимоги щодо надання таких документiв мiстяться в документацiї електронного реверсивного аукцiону;
4) у разi якщо предметом закупiвлi є постачання товару:
а) згоду учасника закупiвель замовлення на поставку товару в разi, якщо учасник закупiвель пропонує для поставки товар, зазначення товарного знака якого мiститься в документацiї електронного реверсивного аукцiону, або зазначення товарного знака (його словесне позначення) товару, що пропонується для постачання, i конкретнi показники цього товару, що вiдповiдають значенням еквiвалентностi, встановленим документацiєю електронного реверсивного аукцiону, якщо учасник закупiвель пропонує для поставки товар, що є еквiвалентним товару, зазначеному в документацiї електронного реверсивного аукцiону, за умови, якщо посилання на товарний знак мiститься в документацiї електронного реверсивного аукцiону, а також вимоги про необхiднiсть посилання на товарний знак у заявцi на участь у процедурi електронного реверсивного аукцiону;
б) конкретнi показники, що вiдповiдають значенням, встановленим документацiєю електронного реверсивного аукцiону, i зазначення товарного знака (його словесне позначення) товару, що пропонується до постачання, за умови вiдсутностi в документацiї електронного реверсивного аукцiону посилання на товарний знак;
5) згоду учасника закупiвель на виконання робiт, надання послуг на умовах, передбачених документацiєю електронного реверсивного аукцiону, за умови, якщо предметом закупiвлi є виконання робiт, надання послуг;
6) у разi якщо предметом закупiвлi є виконання робiт, надання послуг, для виконання та надання яких використовується товар:
а) згоду, передбачену пунктом 5 цiєї частини, яка в тому числi означає згоду на використання товару, зазначення товарного знака якого мiститься в документацiї електронного реверсивного аукцiону, або згоду, передбачену пунктом 5 цiєї частини, зазначення товарного знака (його словесне позначення) товару, що пропонується для використання, i конкретнi показники цього товару, що вiдповiдають значенням еквiвалентностi, встановленим документацiєю електронного реверсивного аукцiону, якщо учасник закупiвель пропонує для використання товар, що є еквiвалентним товару, зазначеному в документацiї електронного реверсивного аукцiону, за умови, якщо посилання на товарний знак мiститься в документацiї електронного реверсивного аукцiону, а також вимоги про необхiднiсть посилання на товарний знак у заявцi на участь у процедурi електронного реверсивного аукцiону.
Заявка може мiстити ескiз, малюнок, креслення, фотографiю, iнше зображення товару, постачання якого є предметом закупiвлi.
3. Не пiзнiш як через одну годину з моменту отримання заявки на участь у закупiвлi за процедурою електронного реверсивного аукцiону оператор електронного майданчика повинен здiйснити блокування коштiв на рахунку претендента, який надiслав заявку, вiдкритому вiдповiдно до частини шостої статтi 395 цього Закону, у розмiрi, що складається iз розмiру забезпечення заявки, якщо вимога щодо надання забезпечення заявки визначена замовником вiдповiдно до частини першої статтi 396 цього Закону, та розмiру винагороди оператору електронного майданчика, розмiр якої визначений вiдповiдно до частини четвертої статтi 392 цього Закону, присвоїти заявцi порядковий номер та надiслати претенденту пiдтвердження надходження заявки iз зазначенням дня, часу надходження заявки та її порядкового номера.
Не пiзнiш як через одну годину з моменту отримання заявки на участь у закупiвлi за процедурою електронного реверсивного аукцiону оператор електронного майданчика повертає її претенденту в разi:
1) подання заявки з порушенням вимог частини першої статтi 393 цього Закону;
2) якщо на рахунку претендента недостатньо коштiв для блокування вiдповiдно до абзацу першого цiєї частини;
3) подання претендентом двох чи бiльше заявок на участь у процедурi електронного реверсивного аукцiону щодо одного i того самого лота за умови, якщо ранiше надiсланi заявки цим претендентом не вiдкликанi. У такому разi цьому претенденту повертаються всi заявки на участь у процедурi електронного реверсивного аукцiону, надiсланi щодо цього лота;
4) отримання заявки пiсля закiнчення строку подання заявок;
5) отримання заявки з порушенням вимог частини десятої статтi 395 цього Закону.
Одночасно з поверненням заявки оператор електронного майданчика надсилає претенденту повiдомлення у формi електронного документа про пiдстави повернення заявки.
Протягом одного робочого дня з дня повернення заявки претенденту оператор електронного майданчика припиняє здiйснене пiд час отримання цiєї заявки блокування коштiв на рахунку претендента.
У разi якщо заявка не повернена претенденту з пiдстав, викладених у цiй частинi, вiн автоматично набуває статусу учасника.
4. Оператор електронного майданчика веде реєстр отриманих, повернених та вiдкликаних заявок та протягом робочого дня, наступного за днем, визначеним замовником як кiнцевий строк подання заявок, оприлюднює на електронному майданчику та веб-порталi Уповноваженого органу iнформацiю про кiлькiсть отриманих, повернених та вiдкликаних заявок.
5. У разi якщо пiсля внесення замовником змiн до проекту договору про закупiвлю, що мiститься в документацiї електронного реверсивного аукцiону, до закiнчення строку подання заявок учасник не вiдкликав свою заявку, вважається, що такий учасник погоджується укласти договiр про закупiвлю на умовах, викладених у новiй редакцiї проекту договору про закупiвлю.
6. У межах строку, встановленого в оголошеннi про проведення закупiвлi за процедурою електронного реверсивного аукцiону для подання заявок, замовник може прийняти рiшення про продовження такого строку.
Рiшення про продовження строку подання заявок оприлюднюється вiдповiдно до статтi 396 цього Закону.
7. Учасник у будь-який момент до закiнчення строку подання заявок має право направити оператору електронного майданчика електронний документ з iнформацiєю про внесення змiн до заявки або про її вiдкликання без втрати забезпечення заявки. Такi змiни чи вiдкликання заявки враховуються оператором електронного майданчика у разi, якщо вони отриманi до закiнчення строку подання заявок.
У разi отримання вiд учасника повiдомлення про вiдкликання заявки до закiнчення строку подання заявок оператор електронного майданчика протягом одного робочого дня з дня отримання такого повiдомлення повинен припинити здiйснене пiд час отримання цiєї заявки блокування коштiв на рахунку претендента. Вiдповiдний претендент автоматично втрачає статус учасника.
Стаття 399. Торговельна сесiя та результати електронного реверсивного аукцiону
1. Проведення торговельної сесiї електронного реверсивного аукцiону вiдбувається в робочий день, наступний за днем, визначеним замовником як кiнцевий строк подання заявок. Точний час початку проведення аукцiону встановлюється оператором електронного майданчика вiдповiдно до регламенту електронного майданчика. В аукцiонi беруть участь претенденти, якi вiдповiдно до частини третьої статтi 398 цього Закону набули статусу учасникiв.
2. "Крок аукцiону" становить вiд 0,5 до 3 вiдсоткiв початкової (максимальної) цiни договору або цiни окремого лота (у разi визначення лота).
3. Пiд час проведення торговельної сесiї електронного реверсивного аукцiону учасники аукцiону можуть подавати конкурентнi заявки, якi передбачають зниження поточної мiнiмальної цiни договору у межах "кроку аукцiону". Перша конкурентна заявка, подана пiд час проведення аукцiону, може дорiвнювати початковiй цiнi договору чи початковiй цiнi окремого лота (у разi визначення лота) або може бути зменшена у межах "кроку аукцiону". Учасник аукцiону пiд час проведення аукцiону також може подавати конкурентну заявку незалежно вiд "кроку аукцiону" за умови виконання вимог, передбачених частиною четвертою цiєї статтi.
4. Пiд час проведення торговельної сесiї електронного реверсивного аукцiону учасники аукцiону подають конкурентнi заявки з урахуванням таких вимог:
1) цiна договору (лота), запропонована конкурентною заявкою, не може дорiвнювати або бути бiльшою за цiну, запропоновану поданою ранiше конкурентною заявкою того самого учасника, дорiвнювати нулю або бути вiд'ємною;
2) цiна договору (лота), запропонована конкурентною заявкою, не може бути меншою за поточну мiнiмальну цiну договору, знижену в межах "кроку аукцiону";
3) учасник аукцiону не може подавати конкурентну заявку, якщо поточна мiнiмальна цiна договору (лота) встановлена за конкурентною заявкою, поданою тим самим учасником.
5. Вiд початку проведення торговельної сесiї електронного реверсивного аукцiону до закiнчення строку подання конкурентних заявок на електронний майданчик обов'язково мають бути вказанi усi конкурентнi заявки i час їх надходження, а також час, що залишився до закiнчення строку подання конкурентних заявок, вiдповiдно до частини шостої цiєї статтi.
6. Пiд час проведення торговельної сесiї електронного реверсивного аукцiону встановлюються строки для подання конкурентних заявок, що становлять 10 хвилин вiд початку проведення сесiї до завершення строку подання конкурентних заявок, а також 10 хвилин пiсля надходження останньої конкурентної заявки, за якою встановлено поточну мiнiмальну цiну договору на аукцiонi. Час, що залишився до закiнчення поточного строку подання конкурентних заявок, оновлюється автоматично за допомогою програмних i технiчних засобiв, що забезпечують проведення електронного реверсивного аукцiону. Якщо протягом зазначеного строку жодної конкурентної заявки з бiльш низькою цiною договору не надiйшло, торговельна сесiя електронного реверсивного аукцiону автоматично за допомогою програмних i технiчних засобiв, що забезпечують її проведення, завершується.
7. Протягом 10 хвилин з моменту завершення торговельної сесiї електронного реверсивного аукцiону вiдповiдно до частини шостої цiєї статтi будь-який учасник аукцiону, крiм учасника, за конкурентною заявкою якого встановлена остаточна мiнiмальна цiна договору (лота) на аукцiонi, має право подати не бiльше однiєї конкурентної заявки за цiною, не нижчою за поточну мiнiмальну цiну договору, незалежно вiд "кроку аукцiону" з урахуванням умов, передбачених пунктами 1 та 3 частини четвертої цiєї статтi.
8. Оператор електронного майданчика зобов'язаний забезпечувати пiд час проведення торговельної сесiї електронного реверсивного аукцiону конфiденцiйнiсть даних про учасникiв.
9. Пiд час проведення торговельної сесiї електронного реверсивного аукцiону оператор електронного майданчика зобов'язаний автоматично вiдхилити конкурентну заявку в момент її надходження, якщо вона не вiдповiдає вимогам, передбаченим цiєю статтею.
10. Вiдхилення оператором електронного майданчика конкурентних заявок з iнших пiдстав, нiж передбаченi частиною дев'ятою цiєї статтi, забороняється.
11. Якщо значення конкурентних заявок двох або бiльше учасникiв рiвнi, кращою визнається конкурентна заявка, що надiйшла ранiше.
12. Не пiзнiше нiж через 30 хвилин пiсля завершення торговельної сесiї електронного реверсивного аукцiону оператор електронного майданчика складає та розмiщує на електронному майданчику протокол про результати проведення електронного реверсивного аукцiону, в якому зазначає адресу електронного майданчика, дату, час початку та закiнчення торговельної сесiї електронного реверсивного аукцiону, початкову (максимальну) цiну договору (лота), перелiк усiх мiнiмальних пропозицiй щодо цiни договору (лота), поданих учасниками i впорядкованих за зростанням цiни з урахуванням правила, визначеного частиною одинадцятою цiєї статтi, iз зазначенням порядкових номерiв, присвоєних заявкам для участi в електронному реверсивному аукцiонi, що поданi учасниками, якi надiслали вiдповiднi конкурентнi заявки, та часу надходження таких конкурентних заявок.
13. Якщо протягом 10 хвилин вiд початку торговельної сесiї електронного реверсивного аукцiону учасники не подали жодної конкурентної заявки, що вiдповiдає вимогам частини третьої цiєї статтi, аукцiон вважається таким, що не вiдбувся. Протягом 30 хвилин пiсля закiнчення зазначеного часу оператор електронного майданчика складає протокол про визнання аукцiону таким, що не вiдбувся, розмiщує його на електронному майданчику та надсилає замовнику.
14. Оператор електронного майданчика протягом одного робочого дня, наступного за днем розмiщення протоколу з результатами аукцiону на електронному майданчику, припиняє здiйснене вiдповiдно до частини третьої статтi 398 цього Закону блокування коштiв на рахунку кожного учасника, який не подав жодної конкурентної заявки, та одночасно списує з такого рахунка кошти вiдповiдно до частини четвертої статтi 392 цього Закону.
15. Пiсля закiнчення процедури електронного реверсивного аукцiону будь-який учасник має право надiслати оператору електронного майданчика електронний документ, який мiстить запит щодо вiдповiдностi проведеної процедури вимогам цього Закону та регламенту електронного майданчика. Оператор електронного майданчика протягом двох робочих днiв з дня надходження такого запиту зобов'язаний надiслати учаснику електронний документ з текстом вiдповiдного роз'яснення.
Будь-який учасник може оскаржити проведення та результати електронного реверсивного аукцiону у порядку, визначеному статтею 18 цього Закону.
16. Оператор електронного майданчика зобов'язаний забезпечити безперервнiсть проведення торговельної сесiї електронного реверсивного аукцiону, надiйнiсть функцiонування програмних i технiчних засобiв, що використовуються для проведення аукцiону, рiвний доступ учасникiв до участi в аукцiонi, а також виконання дiй, передбачених цiєю статтею, незалежно вiд часу закiнчення торговельної сесiї.
Стаття 3910. Укладення договору про закупiвлю
1. Протягом однiєї години пiсля розмiщення на електронному майданчику протоколу про результати проведення торговельної сесiї електронного реверсивного аукцiону, вiдповiдно до частини дванадцятої статтi 399 цього Закону, оператор електронного майданчика зобов'язаний надiслати замовнику зазначений протокол та заявку на участь в аукцiонi, що подана учасником, за конкурентною заявкою якого встановлена остаточна мiнiмальна цiна договору (лота) на аукцiонi, а також реєстрацiйнi данi цього учасника, що були наданi ним вiдповiдно до вимог статтi 395 цього Закону. У той самий строк оператор електронного майданчика зобов'язаний надiслати вiдповiдне повiдомлення такому учаснику.
2. Пiсля отримання заявки i реєстрацiйних даних, вiдповiдно до частини першої, четвертої або тринадцятої цiєї статтi, комiтет з конкурсних торгiв має розглянути їх на вiдповiднiсть умовам, викладеним в оголошеннi про проведення закупiвлi за процедурою електронного реверсивного аукцiону та в документацiї електронного реверсивного аукцiону. Загальний строк розгляду повинен становити не бiльше п'яти робочих днiв.
У разi необхiдностi проведення перевiрки достовiрностi даних, наданих учасником, замовник має право звернутися з вiдповiдним запитом до органiв державної влади, пiдприємств, установ, органiзацiй вiдповiдно до їх компетенцiї.
3. Заявка на участь в електронному реверсивному аукцiонi визнається такою, що не вiдповiдає вимогам документацiї електронного реверсивного аукцiону, у разi ненадання даних, визначених документацiєю електронного реверсивного аукцiону, вiдсутностi реєстрацiйних даних, визначених вимогами статтi 395 цього Закону, їх невiдповiдностi вимогам документацiї електронного реверсивного аукцiону, а також у разi надання недостовiрних даних про учасника. Визнання заявки такою, що не вiдповiдає вимогам документацiї електронного реверсивного аукцiону, з причин, не передбачених цiєю частиною, неприйнятне.
4. Якщо за результатами розгляду, передбаченого частиною другою цiєї статтi, прийнято рiшення про визнання заявки такою, що не вiдповiдає вимогам документацiї електронного реверсивного аукцiону, замовник надсилає оператору електронного майданчика вiдповiдне повiдомлення у виглядi електронного документа з обґрунтуванням такого рiшення, iз зазначенням положень документацiї електронного реверсивного аукцiону, яким не вiдповiдає заявка учасника, та положень заявки учасника, якi не вiдповiдають вимогам документацiї електронного реверсивного аукцiону.
Протягом одного робочого дня, наступного за днем отримання вiд замовника повiдомлення щодо рiшення про визнання заявки такою, що не вiдповiдає вимогам документацiї електронного реверсивного аукцiону, оператор електронного майданчика:
надсилає повiдомлення, отримане вiд замовника, учаснику, якому вiдмовлено в укладеннi договору внаслiдок визнання його заявки такою, що не вiдповiдає вимогам документацiї електронного реверсивного аукцiону;
припиняє здiйснене вiдповiдно до частини третьої статтi 399 цього Закону блокування коштiв на рахунку цього учасника та одночасно списує з цього рахунка кошти вiдповiдно до частини четвертої статтi 392 цього Закону;
у разi якщо в перелiку мiнiмальних пропозицiй щодо цiни договору (лота), наведених у протоколi про результати проведення торговельної сесiї електронного реверсивного аукцiону, розмiщеному на електронному майданчику вiдповiдно до частини дванадцятої статтi 399 цього Закону, залишилися пропозицiї учасникiв, заявки яких ще не розглядалися вiдповiдно до частини другої цiєї статтi, надсилає замовнику заявку на участь в електронному реверсивному аукцiонi та реєстрацiйнi данi учасника, пропозицiя якого в перелiку мiнiмальних пропозицiй щодо цiни договору (лота) є наступною за пропозицiєю учасника, якому вiдмовлено в укладеннi договору, та надсилає такому учаснику вiдповiдне повiдомлення.
5. Якщо за результатами розгляду, передбаченого частиною другою цiєї статтi, прийнято рiшення про визнання заявки такою, що вiдповiдає вимогам документацiї електронного реверсивного аукцiону, замовник у день прийняття такого рiшення надсилає оператору електронного майданчика вiдповiдне повiдомлення.
Оператор електронного майданчика протягом однiєї години пiсля отримання рiшення про визнання заявки такою, що вiдповiдає вимогам документацiї електронного реверсивного аукцiону, надсилає його учаснику, який подавав цю заявку.
6. Протягом п'яти робочих днiв з дня отримання рiшення про визнання заявки учасника такою, що вiдповiдає вимогам документацiї електронного реверсивного аукцiону, учасник зобов'язаний надiслати оператору електронного майданчика проект договору, пiдписаний електронним цифровим пiдписом особи, яка має право пiдпису договору вiд iменi цього учасника, що складається шляхом додавання мiнiмальної цiни договору (лота), запропонованої цим учасником пiд час аукцiону, та вiдомостей про товар (товарний знак та/або конкретнi показники товару), що зазначенi в заявцi цього учасника, в проект договору, що мiститься в документацiї електронного реверсивного аукцiону. Разом з проектом договору учасник надсилає пiдписаний електронним цифровим пiдписом тiєї самої особи документ про забезпечення виконання договору, якщо замовником була встановлена вимога щодо забезпечення виконання договору.
Оператор електронного майданчика протягом однiєї години пiсля отримання вiд учасника проекту договору та документа про забезпечення виконання договору повинен надiслати їх замовнику.
7. Замовник протягом трьох робочих днiв з дня отримання проекту договору, пiдписаного учасником, надсилає оператору електронного майданчика проект договору, пiдписаний електронним цифровим пiдписом особи, яка має право пiдпису договору вiд iменi замовника, або за наявностi розбiжностей щодо отриманого проекту договору - виправлений проект договору без пiдпису особи, яка має право пiдпису договору вiд iменi замовника, та протокол розбiжностей. Протокол має мiстити положення проекту договору, складеного учасником, що не вiдповiдають, з точки зору замовника, оголошенню про проведення закупiвлi за процедурою електронного реверсивного аукцiону, документацiї електронного реверсивного аукцiону та/або заявцi на участь у процедурi електронного реверсивного аукцiону, поданої таким учасником.
Оператор електронного майданчика у разi отримання виправленого проекту договору та протоколу розбiжностей протягом однiєї години надсилає їх учаснику, з яким укладається договiр.
8. Протягом трьох робочих днiв з дня отримання вiд оператора електронного майданчика виправленого проекту договору та протоколу розбiжностей, у випадку, передбаченому частиною сьомою цiєї статтi, учасник повинен надiслати оператору електронного майданчика цей проект договору, пiдписаний електронним цифровим пiдписом особи, яка має право пiдпису договору вiд iменi цього учасника. Разом з проектом договору учасник надсилає пiдписаний електронним цифровим пiдписом тiєї самої особи документ про забезпечення виконання договору, якщо замовником була встановлена вимога щодо забезпечення виконання договору.
Оператор електронного майданчика протягом однiєї години пiсля отримання вiд учасника проекту договору та документа про забезпечення виконання договору повинен надiслати їх замовнику.
9. Замовник протягом одного робочого дня з дня отримання проекту договору, вiдповiдно до частини восьмої цiєї статтi, надсилає оператору електронного майданчика проект договору, пiдписаний електронним цифровим пiдписом особи, яка має право пiдпису договору вiд iменi замовника.
10. Протягом одного робочого дня з дня отримання вiд замовника пiдписаного договору вiдповiдно до частини сьомої або дев'ятої цiєї статтi, але не ранiше дня, наступного за днем закiнчення строку оскарження, визначеного частиною четвертою статтi 18 цього Закону, протоколу про результати електронного реверсивного аукцiону або рiшень комiтету з конкурсних торгiв щодо заявок учасникiв оператор електронного майданчика надсилає пiдписаний замовником договiр учаснику, з яким укладено договiр.
11. Договiр вважається укладеним з моменту його надiслання оператором електронного майданчика учаснику, з яким укладається договiр, вiдповiдно до частини десятої цiєї статтi. Протягом дня, наступного за днем укладення договору, оператор електронного майданчика:
припиняє здiйснене вiдповiдно до частини третьої статтi 398 цього Закону блокування коштiв на рахунках учасникiв, якi залишалися заблокованими на момент укладення договору, та одночасно списує з цих рахункiв кошти вiдповiдно до частини четвертої статтi 392 цього Закону;
оприлюднює на електронному майданчику та веб-порталi Уповноваженого органу звiт про результати закупiвлi за процедурою електронного реверсивного аукцiону.
12. Учасник, з яким укладається договiр, визнається таким, що ухилився вiд укладення договору, у разi, якщо такий учасник у строк та при дотриманнi умов, визначених частинами шостою та восьмою цiєї статтi, не надiслав оператору електронного майданчика пiдписаний електронним цифровим пiдписом особи, яка має право пiдпису договору вiд iменi цього учасника, проект договору та/або документ про забезпечення виконання договору, якщо замовником була встановлена вимога щодо забезпечення виконання договору.
13. У разi якщо учасник, з яким укладається договiр, вiдповiдно до частини дванадцятої цiєї статтi визнаний таким, що ухилився вiд укладення договору, оператор протягом однiєї доби пiсля такого визнання списує з рахунка цього учасника кошти, щодо яких було здiйснене блокування вiдповiдно до частини третьої статтi 398 цього Закону, та перераховує замовнику кошти в розмiрi забезпечення заявки, якщо вимога щодо надання забезпечення заявки визначена замовником вiдповiдно до частини першої статтi 396 цього Закону.
Оператор електронного майданчика протягом дня, наступного за днем визнання учасника таким, що ухилився вiд укладення договору, та у разi, якщо в перелiку мiнiмальних пропозицiй щодо цiни договору (лота), наведених у протоколi про результати проведення торговельної сесiї електронного реверсивного аукцiону, розмiщеному на електронному майданчику вiдповiдно до частини дванадцятої статтi 399 цього Закону, залишилися пропозицiї учасникiв, заявки яких ще не розглядалися вiдповiдно до частини другої цiєї статтi, повинен надiслати замовнику заявку на участь в електронному реверсивному аукцiонi та реєстрацiйнi данi учасника, пропозицiя якого в перелiку мiнiмальних пропозицiй щодо цiни договору (лота) є наступною за пропозицiєю учасника, якого визнано таким, що ухилився вiд укладення договору, а також надiслати такому учаснику вiдповiдне повiдомлення. Подальшi дiї такого учасника, замовника i оператора електронного майданчика визначаються частинами другою - тринадцятою цiєї статтi.
14. У разi якщо електронний реверсивний аукцiон визнаний таким, що не вiдбувся з пiдстави, визначеної частиною тринадцятою статтi 399 цього Закону, або процедура електронного реверсивного аукцiону вiдмiнена замовником з пiдстави, визначеної пунктом 5 частини шостої статтi 396 цього Закону, замовник має право повторно оголосити про проведення закупiвлi за процедурою електронного реверсивного аукцiону в порядку, визначеному частиною першою статтi 396 цього Закону.
Якщо випадок, визначений абзацом першим цiєї частини, має мiсце повторно стосовно одного i того самого предмета закупiвлi, замовник має право застосувати процедуру закупiвлi в одного учасника. При цьому договiр має бути укладений на умовах, визначених документацiєю електронного реверсивного аукцiону, а цiна не може перевищувати початкову (максимальну) цiну договору, визначену документацiєю електронного реверсивного аукцiону.
Стаття 3911. Державний нагляд (контроль) за дiяльнiстю операторiв електронних майданчикiв
1. Дiяльнiсть операторiв електронних майданчикiв з органiзацiї та проведення електронних реверсивних аукцiонiв пiдлягає державному нагляду (контролю).
2. Уповноважений орган здiйснює державний нагляд (контроль) за дiяльнiстю операторiв електронних майданчикiв з метою виявлення та запобiгання порушенням вимог законодавства у сферi державних закупiвель та забезпечення iнтересiв замовникiв i учасникiв закупiвель за процедурою електронного реверсивного аукцiону.
Державний нагляд (контроль) здiйснюється щодо:
додержання операторами електронних майданчикiв вимог регламенту електронного майданчика;
дотримання операторами електронних майданчикiв вимог, встановлених рiшеннями Уповноваженого органу, з питань складання та подання обов'язкової звiтностi за результатами дiяльностi з органiзацiї та проведення електронних реверсивних аукцiонiв.
3. Для цiлей цього Закону заходами державного нагляду (контролю) є перевiрки, що проводяться за письмовим рiшенням керiвника Уповноваженого органу чи його заступника.
Пiдготовка до перевiрки, її проведення та оформлення результатiв мають вiдповiдати законодавству, що регулює питання здiйснення державного нагляду (контролю).
Пiдставами для здiйснення Уповноваженим органом заходiв державного нагляду (контролю) є:
звернення фiзичних та юридичних осiб щодо необґрунтованої вiдмови операторiв електронних майданчикiв вiд органiзацiї та проведення електронного реверсивного аукцiону;
виявлення та пiдтвердження недостовiрностi даних, наведених у документах обов'язкової звiтностi, поданих операторами електронних майданчикiв;
неподання в установлений строк операторами електронних майданчикiв обов'язкової звiтностi без поважних причин, а також письмових пояснень про причини, що перешкоджали поданню таких документiв;
перевiрка виконання операторами електронних майданчикiв приписiв, розпоряджень або iнших розпорядчих документiв щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих Уповноваженим органом за результатами попереднiх перевiрок.
4. Уповноважений орган за рiшенням керiвника або його заступника застосовує до операторiв електронних майданчикiв фiнансовi та адмiнiстративнi санкцiї, а саме:
у разi одноразової необґрунтованої вiдмови вiд проведення реєстрацiї осiб, якi бажають стати замовниками або учасниками процедури електронного реверсивного аукцiону, оператори електронних майданчикiв сплачують штраф у розмiрi 100 неоподатковуваних мiнiмумiв доходiв громадян;
у разi порушення регламенту електронного майданчика оператори електронних майданчикiв сплачують штраф у розмiрi 100 неоподатковуваних мiнiмумiв доходiв громадян. Санкцiя, передбачена в цьому пунктi, застосовується окремо щодо кожного випадку порушення;
у разi одноразової необґрунтованої вiдмови вiд органiзацiї та проведення електронного реверсивного аукцiону оператори електронних майданчикiв сплачують штраф у розмiрi 200 неоподатковуваних мiнiмумiв доходiв громадян;
у разi повторної необґрунтованої вiдмови вiд органiзацiї та проведення електронного реверсивного аукцiону оператори електронних майданчикiв сплачують штраф у розмiрi 1000 неоподатковуваних мiнiмумiв доходiв громадян та пiдлягають виключенню з реєстру операторiв електронних майданчикiв.
5. Санкцiї, передбаченi частиною четвертою цiєї статтi, застосовуються у безспiрному порядку.
6. Рiшення Уповноваженого органу щодо застосування санкцiй, передбачених частиною четвертою цiєї статтi, може бути оскаржене до суду.
7. У разi виключення оператора електронного майданчика з реєстру операторiв електронних майданчикiв вiн зобов'язаний протягом трьох робочих днiв з дня прийняття вiдповiдного рiшення Уповноваженого органу повернути учасникам кошти, отриманi як забезпечення заявки.
Проведення електронних аукцiонiв на електронному майданчику оператора, якого виключено з реєстру, результати яких на дату прийняття рiшення Уповноваженого органу не встановленi, пiдлягають вiдмiнi замовниками.
У разi виключення оператора електронного майданчика з реєстру операторiв електронних майданчикiв усi документи, вiдомостi, iнформацiя, пов'язанi з проведенням державних закупiвель за процедурою електронного реверсивного аукцiону, пiдлягають передачi Уповноваженому органу в порядку, передбаченому регламентом електронного майданчика".
13. У статтi 40:
1) у частинi першiй:
абзац перший викласти в такiй редакцiї:
"1. Договiр про закупiвлю укладається в письмовiй формi, а у разi здiйснення закупiвель за процедурою електронного реверсивного аукцiону - у формi електронного документа, вiдповiдно до положень Цивiльного та Господарського кодексiв України, законiв України "Про електронний цифровий пiдпис", "Про електроннi документи та електронний документообiг" з урахуванням особливостей, визначених цим Законом";
2) доповнити частиною сьомою такого змiсту:
"7. Бюджетнi зобов'язання, що випливають з договору про закупiвлю, укладеного у формi електронного документа, пiдлягають реєстрацiї та облiку Державною казначейською службою України на загальних пiдставах.
Для реєстрацiї таких договорiв про закупiвлю службовi (посадовi) особи Державної казначейської служби України використовують власний електронний цифровий пiдпис".
14. У частинi першiй статтi 42 слова "та абзацом першим частини третьої статтi 39 цього Закону" замiнити словами "абзацом першим частини третьої статтi 39 та статтею 3910 цього Закону".
15. Статтю 43 доповнити частиною другою такого змiсту:
"2. За порушення законодавства про електронний документообiг та про електронний цифровий пiдпис, у разi застосування процедур закупiвель, передбачених роздiлом VIII1 цього Закону, особи, виннi у такому порушеннi, несуть вiдповiдальнiсть згiдно iз законом".
II. Прикiнцевi положення
1. Цей Закон набирає чинностi з дня, наступного за днем його опублiкування.
2. До приведення законодавства України у вiдповiднiсть iз цим Законом закони та iншi нормативно-правовi акти застосовуються у частинi, що не суперечить цьому Закону.
3. Кабiнету Мiнiстрiв України протягом 60 днiв з дня набрання чинностi цим Законом:
привести свої нормативно-правовi акти у вiдповiднiсть iз цим Законом;
забезпечити приведення мiнiстерствами, iншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актiв у вiдповiднiсть iз цим Законом;
забезпечити прийняття нормативно-правових актiв, необхiдних для реалiзацiї положень цього Закону;
пiдготувати пропозицiї щодо внесення змiн до Кримiнального кодексу України та Кодексу України про адмiнiстративнi правопорушення щодо встановлення та посилення вiдповiдальностi посадових осiб, операторiв електронних майданчикiв та замовникiв;
пiдготувати пропозицiї щодо внесення змiн до Податкового кодексу України щодо режиму оподаткування коштiв, якi надходять на рахунки операторiв електронних майданчикiв як забезпечення заявок на участь в електронному аукцiонi.
4. Абзац сьомий пункту 12 роздiлу I цього Закону щодо обов'язковостi застосування процедури електронного реверсивного аукцiону застосовується з 1 сiчня 2013 року, за винятком випадку, визначеного в пунктi 5 цього роздiлу. При цьому замовник матиме право самостiйно визначати необхiднiсть застосування процедури електронного реверсивного аукцiону.
5. Встановити, що у разi прийняття окремого рiшення Кабiнету Мiнiстрiв України про впровадження пiлотних проектiв iз застосування процедури електронного реверсивного аукцiону у сферi державних закупiвель положення щодо обов'язковостi застосування процедури електронного реверсивного аукцiону дiятиме в межах, визначених таким рiшенням.
6. Встановити, що до 1 сiчня 2013 року оператором електронного майданчика може виступати одна юридична особа державної форми власностi.
7. Встановити, що до 1 квiтня 2013 року у разi неготовностi вiдповiдного органу Державної казначейської служби України до реєстрацiї договорiв про закупiвлю з урахуванням вимоги абзацу другого частини шостої статтi 40 цього Закону для реєстрацiї бюджетних зобов'язань, що випливають з договору про закупiвлю, укладеного у формi електронного документа, замовник має надати такому органу Державної казначейської служби України паперову копiю договору, завiрену пiдписом уповноваженої особи та печаткою замовника.
Президент України | В. ЯНУКОВИЧ |
м. Київ
7 червня 2012 року
N 4917-VI