МIНIСТЕРСТВО ЕКОНОМIЧНОГО РОЗВИТКУ I ТОРГIВЛI УКРАЇНИ
вiд 04.05.2012 р. | N 4113-05/16946-14 |
---|
Громадськiй Радi при Державнiй митнiй службi України |
На виконання доручення
Секретарiату Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 06.04.2012 N 14007/1/1-12
до листа Громадської Ради при Держмитслужбi вiд
02.04.2012 N 23 щодо недолiкiв при проведеннi
попереднього документального контролю
Мiнекономрозвитку разом з Мiнприроди,
Держмитслужбою, Держсанепiдслужбою та
Держветфiтослужбою опрацювало порушенi
Громадською Радою при Держмитслужбi питання та
повiдомляє.
Новою редакцiєю Митного кодексу України (N 4495-VI), який набирає чинностi з 1 червня 2012 року, закрiплено порядок здiйснення державних видiв контролю на кордонi у формi попереднього документального контролю.
Зокрема пунктом 1 статтi 319 глави 47 зазначеного Кодексу, передбачено, що "Товари, що перемiщуються через митний кордон України, крiм митного контролю, можуть пiдлягати державному санiтарно-епiдемiологiчному, ветеринарно-санiтарному, фiтосанiтарному, екологiчному та радiологiчному контролю. У пунктах пропуску через державний кордон України зазначенi види державною контролю (крiм радiологiчного) здiйснюються митними органами у формi попередньою документального контролю на пiдставi iнформацiї, отриманої вiд державних органiв, уповноважених на здiйснення цих видiв контролю, з використанням засобiв iнформацiйних технологiй. Митнi органи взаємодiють з державними органами, уповноваженими на здiйснення зазначених видiв контролю, координують роботу з їх здiйснення у пунктах пропуску через державний кордон i в зонах митного контролю на митнiй територiї України в порядку, встановленому цим Кодексом та iншими законами України".
Разом з тим, пунктом 2 зазначеної статтi Митного кодексу України зазначено, що "У разi виявлення пошкодження упаковки або явних ознак псування товарiв, або закiнчення строку придатностi товарiв, або вiдсутностi хоча б одного документа чи вiдомостей, необхiдних для здiйснення попереднього документального контролю, або невiдповiдностi умов перемiщення встановленим законодавством вимогам, або наявностi iнформацiї державного органу про заборону перемiщення цих товарiв через державний кордон України митнi органи приймають рiшення щодо припинення попереднього документального контролю та залучення посадових осiб вiдповiдних державних органiв для проведення видiв контролю, зазначених у частинi першiй цiєї статтi, якi для його здiйснення прибувають у пункт пропуску через державний кордон України".
Щодо нормативних перешкод у реалiзацiї проведення процедур державного контролю у формi попереднього документального контролю, зокрема екологiчного, Мiнприроди вважає, що норми постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 20.03.95 N 198 "Про здiйснення екологiчного контролю в пунктах пропуску через державний кордон" не мiстять правової колiзiї, оскiльки постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 05.10.2011 N 1030 до них внесено вiдповiднi змiни, зокрема, передбачено, що екологiчний контроль у пунктах пропуску через державний кордон здiйснюється державними iнспекторами з охорони навколишнього природного середовища, крiм випадкiв його здiйснення митними органами у формi попереднього документального.
Окрiм цього, державнi iнспектори з охорони навколишнього природного середовища вiдповiдно до вимог постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 05.10.2011 N 1030 "Про затвердження порядку здiйснення попереднього документального контролю в пунктах пропуску через державний кордон України" також здiйснюють у пунктах пропуску через державний кордон iнструментальний радiологiчний контроль, тому перебування їх у межах пунктiв пропуску є законодавчо врегульованим.
На думку Держсанепiдслужби, санiтарне законодавство в частинi здiйснення санiтарних заходiв щодо охорони територiї України вiд занесення та поширення особливо небезпечних (у тому числi карантинних) i небезпечних iнфекцiйних хвороб вiдповiдає мiжнародним вимогам i не потребує змiн.
Держсанепiдслужба повiдомила, що вiдсутнiсть належного державного санiтарно-епiдемiологiчного нагляду в пунктах пропуску через державний кордон може призвести до невиконання Україною мiжнародних зобов'язань з цього питання, що набуває особливої гостроти у зв'язку з проведенням в Українi фiнальної частини чемпiонату Європи з футболу ЄВРО-2012, та призвести до занесення та поширення на територiї країни iнфекцiйних хвороб, що мають мiжнародне значення.
За iнформацiєю Держсанепiдслужби, з метою запобiгання занесенню i поширенню на територiї України iнфекцiйних хвороб, що мають мiжнародне значення, на даний час створено i функцiонує 93 санiтарно-карантиннi пiдроздiли, у т. ч. в мiжнародних аеропортах - 15, мiжнародних морських, рiчкових портах, на поромних переправах - 29, мiжнародних автотрасах - 26, мiжнародних залiзницях - 23.
Звертаємо увагу, що пунктом 19 частини першої Закону України вiд 13 березня 2012 року N 4496-VI "Про внесення змiн до деяких законодавчих актiв України у зв'язку з прийняттям Митного кодексу України" внесено змiни до статтi 28 Закону України "Про захист населення вiд iнфекцiйних хвороб", якi набудуть чинностi з 1 червня 2012 року.
За iнформацiєю Держветфiтослужби на прикордонних iнспекцiйних постах (пунктах пропуску через державний кордон України та митницях призначення, включаючи пункти пропуску на автомобiльних шляхах, залiзничних станцiях, в аеропортах, морських та рiчкових портах) ветеринарно-санiтарний контроль здiйснюється прикордонними державними iнспекторами ветеринарної медицини з дотриманням вимог передбачених Законом України "Про ветеринарну медицину" та постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 5 жовтня 2011 р. N 1031 "Деякi питання здiйснення державного контролю товарiв, що перемiщуються через митний кордон України".
Окрiм цього Держветфiтослужбою зазначено, що нi Законом України вiд 03.02.2011 N 2973-VI "Про внесення змiн до деяких законодавчих актiв України щодо здiйснення попереднього документального контролю в пунктах пропуску через митний кордон України", а нi постановами Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 05.10.2011 N 1030 та вiд 05.10.2011 N 1031 не передбачено лiквiдацiю пунктiв карантину рослин у пунктах пропуску на державному кордонi України.
За iнформацiєю Держмитслужби позитивнi тенденцiї здiйснення попереднього документального контролю свiдчать про недоцiльнiсть та економiчну необґрунтованiсть подальшого перебування представникiв контролюючих органiв у пунктах пропуску через державний кордон України.
З урахуванням цього Держмитслужбою розроблено проекти вiдповiдних нормативно-правових актiв щодо процедури попереднього документального контролю у пунктах пропуску на кордонах.
Директор департаменту зовнiшньоекономiчної дiяльностi | В. В. Кравченко |