ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
IНФОРМАЦIЙНИЙ ЛИСТ
вiд 22.01.2013 р. | N 01-06/86/2013 |
---|
Господарським судам України |
Щодо вирiшення спорiв, пов'язаних зi стягненням
податку на додану вартiсть, включеного до суми
збору та плати за послуги, якi надаються у
морських торговельних портах України
З метою забезпечення правильної i однакової судової практики у вирiшеннi спорiв, пов'язаних зi стягненням сум податку на додану вартiсть, включених до сум збору та плати за послуги, якi надаються у морських торговельних портах України, Вищий господарський суд України вважає за необхiдне звернути увагу господарських судiв на таке.
1. Вiдповiдно до статтi 84 Кодексу торговельного мореплавства України у морському порту справляються такi цiльовi портовi збори: корабельний, причальний, якiрний, канальний, маяковий, вантажний, адмiнiстративний та санiтарний. Iншi види зборiв можуть встановлюватися законодавчими актами України.
За змiстом статей 106, 115 Кодексу торговельного мореплавства України iз суден, що користуються послугами державних морських лоцманiв, справляється лоцманський збiр; окремий збiр також справляється iз суден, що користуються послугами служби регулювання руху суден. Порядок справляння i розмiр названих зборiв встановлюється Мiнiстерством транспорту України за погодженням з Мiнiстерством економiки України.
Розмiри портових зборiв, порядок облiку та використання коштiв вiд портових зборiв встановлений Положенням про портовi збори, затвердженим постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 12.10.2000 N 1544.
Наказом Мiнiстерства транспорту України вiд 27.06.96 N 214 (у редакцiї наказу Мiнiстерства транспорту України вiд 15.12.2000 N 711) затверджено Збори i плату за послуги, що надаються суднам закордонного плавання у морських портах України, а саме лоцманський збiр, збiр за користування послугами служби регулювання руху суден, швартовний збiр, плату за роботу буксирiв при швартовних операцiях, плату за користування плавзасобами, плату за агентськi послуги, супервайзерську винагороду.
2. У пунктi 3 постанови пленуму Вищого господарського суду України вiд 24.10.2011 N 10 "Про деякi питання пiдвiдомчостi i пiдсудностi справ господарським судам" зазначено, що у вирiшеннi питання про те, чи є правовiдносини господарськими, а спiр - господарським, слiд виходити з визначень, наведених у статтi 3 Господарського кодексу України.
Вартiсть будь-якої послуги, роботи, товару вiдповiдно до чинного законодавства включає в себе податок на додану вартiсть, i наявнiсть мiж сторонами спору про стягнення заборгованостi за наданi послуги, в тому числi й стосовно правильностi визначення позивачем вартостi наданих послуг, не змiнює правової природи вiдносин мiж сторонами у справi, що виникли iз господарського договору, саме як господарських.
Отже, з урахуванням того, що позовнi вимоги пов'язанi з обґрунтованiстю цiни за послуги, наданi на пiдставi господарського договору, а також з огляду на те, що сторонами у спорi виступають суб'єкти господарювання, вiдповiднi спори пiдлягають вирiшенню господарськими судами.
3. Порядок оподаткування податком на додану вартiсть, у тому числi визначення платникiв податку, умов реєстрацiї суб'єкта господарювання як платника податку на додану вартiсть, визначення бази оподаткування регламентується Податковим кодексом України (далi - ПК України).
Статтею 197 ПК України визначено операцiї, звiльненi вiд оподаткування податком на додану вартiсть; зокрема, звiльняються вiд оподаткування операцiї з постачання послуг:
- з перевезення (перемiщення) пасажирiв та вантажiв транзитом через митну територiю України, а також з постачання послуг, пов'язаних iз таким перевезенням [перемiщенням (пункт 197.8)];
- що надаються iноземним та вiтчизняним суднам, якi здiйснюють мiжнароднi перевезення пасажирiв, їхнього багажу i вантажiв та оплачуються ними вiдповiдно до законодавства України портовими зборами (пункт 197.9).
У вирiшеннi спорiв, пов'язаних зi стягненням сум податку на додану вартiсть, включених до сум збору та плати за послуги, якi надаються у морських торговельних портах, слiд враховувати, що пiдставою для звiльнення вiд оподаткування податком на додану вартiсть вiдповiдно до наведених положень статтi 197 ПК України є пiдтвердження належними доказами здiйснення судном мiжнародного перевезення пасажирiв, їхнього багажу, вантажiв та мiжнародних вiдправлень, перетин державного кордону України та вiдповiдне митне оформлення.
За приписами пiдпункту 195.1.3 пункту 195.1 статтi 195 ПК України перевезення вважається мiжнародним, якщо таке перевезення здiйснюється за єдиним мiжнародним перевiзним документом.
Водночас вiдповiдно до частини першої статтi 2 Закону України "Про прикордонний контроль" прикордонний контроль - це державний контроль, що здiйснюється Державною прикордонною службою України, який включає комплекс дiй i систему заходiв, спрямованих на встановлення законних пiдстав для перетинання державного кордону особами, транспортними засобами i перемiщення через нього вантажiв.
Згiдно з частиною першою статтi 12 названого Закону вiдмiтка про перетинання державного кордону проставляється у паспортних документах iноземцiв, осiб без громадянства; iммiграцiйних картках iноземцiв, осiб без громадянства, якщо в їх паспортних документах не передбачено сторiнок для вiдмiток про перетинання державного кордону; iнших документах у випадках, передбачених законодавством.
Отже, належними доказами перевезення (перемiщення) суднами пасажирiв транзитом через митну територiю України є документи, якi свiдчать про перетинання пасажирами суден Державного кордону України з прибуттям з iноземного порту, заходом до декiлькох портiв України та вибуттями в iноземний порт i мiстять вiдомостi про попереднi та наступнi пiсля українських iноземнi порти заходiв цих суден, кiлькiсть пасажирiв.
Факт надання послуг з перевезення (перемiщення) пасажирiв транзитом через митну територiю України, а також з постачання послуг, пов'язаних iз таким перевезенням (перемiщенням), може пiдтверджуватися, зокрема, списками пасажирiв з вiдмiтками Державної прикордонної служби України про здiйснення прикордонного контролю та з вiдмiтками про перетинання Державного кордону України, а також загальними (генеральними) декларацiями по цих суднах.
Вiдповiдно до статтi 1 Закону України "Про транзит вантажiв" транзит вантажiв є перевезення транспортними засобами транзиту транзитних вантажiв пiд митним контролем через територiю України мiж двома пунктами або в межах одного пункту пропуску через державний кордон України; транзитнi послуги (роботи) - це безпосередньо пов'язана з транзитом вантажiв пiдприємницька дiяльнiсть учасникiв транзиту, що здiйснюється в межах договорiв (контрактiв) перевезення, транспортного експедирування, доручення, агентських угод тощо; учасники транзиту - вантажовласники та суб'єкти пiдприємницької дiяльностi (перевiзники, порти, станцiї, експедитори, морськi агенти, декларанти та iншi), якi у встановленому порядку надають (виконують) транзитнi послуги (роботи).
Отже, у разi надання послуг, пов'язаних iз транзитним перевезенням вантажiв, пiдставою застосування пункту 197.8 статтi 197 ПК України є пiдтвердження того, що однiєю iз сторiн договору, на пiдставi якого надаються такi послуги, є вантажовласник (отримувач транзитних послуг).
Статтею 6 Закону України "Про транзит вантажiв" визначено перелiк документiв, якими супроводжується транзит вантажiв, а саме: товарно-транспортною накладною, складеною мовою мiжнародного спiлкування. Декларування транзитних вантажiв, що перемiщуються морським i рiчковим транспортом, вiдповiдно до вимог законодавства України здiйснюється за поданням митним органам коносамента (BILL of Lading) та вантажної митної декларацiї (ВМД).
При цьому слiд враховувати, що згiдно з наведеною нормою права на товари (крiм пiдакцизних), що перемiщуються транзитом морським i рiчковим транспортом у контейнерах та пiд час зберiгання залишаються в межах одного пункту пропуску чи зони митного контролю морського порту, вантажна митна декларацiя не подається; водночас митне оформлення транзиту пiдакцизних вантажiв будь-яким видом транспорту провадиться виключно за умови подання митним органам вантажної митної декларацiї (ВМД).
Разом з тим, з огляду на обов'язковiсть, зокрема, надання послуг з лоцманської проводки та регулювання руху суден при здiйсненнi транзитного перевезення пасажирiв та вантажiв через порти, цi послуги є такими, що пов'язанi з транзитним перевезенням, а вiдтак згiдно з пунктом 197.8 статтi 197 ПК України пiдлягають звiльненню вiд оподаткування податком на додану вартiсть.
Таке звiльнення вiд оподаткування здiйснюється незалежно вiд наявностi або вiдсутностi вантажу на суднi пiд час знаходження його у мiжнародному рейсi та прямуваннi "у баластi" (без вантажу) до або з порту України для завантаження або вивантаження, перетинання при цьому кордону України та проведення митних процедур.
Голова Вищого господарського суду України | В. Татьков |