ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
вiд 29.12.2012 р. | N 12875/0/71-12/22-3317 |
---|
Про порядок контролю за iмпортними операцiями
Державна податкова служба України, враховуючи численнi запити органiв державної податкової служби щодо визначення дати завершення iмпортної операцiї, повiдомляє наступне.
Строк завершення iмпортних операцiй резидентiв, якi здiйснюються на умовах вiдстрочення поставки, визначено статтею 2 Закону України вiд 23.09.94 р. N 185 "Про порядок здiйснення розрахункiв в iноземнiй валютi" (далi - Закон).
Нацiональний банк, виходячи з повноважень та на виконання Декрету Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 19.02.93 р. N 15-93 "Про систему валютного регулювання i валютного контролю", вимог Закону, визначив порядок здiйснення уповноваженими банками контролю за дотриманням резидентами встановлених законодавством строкiв розрахункiв за експортними та iмпортними операцiями, виклавши їх в Iнструкцiї про порядок здiйснення контролю за експортними, iмпортними операцiями, затвердженiй постановою Правлiння Нацiонального банку України вiд 24.03.99 р. N 136 та зареєстрованiй в Мiнiстерствi юстицiї України 28.05.99 р. за N 338/3631 (далi - Iнструкцiя).
Вiдповiдно до пункту 3.3 роздiлу 3 Iнструкцiї банк знiмає з контролю операцiю резидента в разi iмпорту продукцiї з увезенням її на територiю України, якщо така продукцiя згiдно iз законодавством України пiдлягає митному оформленню, на пiдставi iнформацiї про цю операцiю в реєстрi МД (типу IМ-40 "Iмпорт", IМ-41 "Реiмпорт", IМ-72 "Магазин безмитної торгiвлi", IМ-75 "Вiдмова на користь держави", IМ-76 "Знищення або руйнування"), а в iнших випадках - пiсля пред'явлення резидентом документа, який згiдно з умовами договору засвiдчує здiйснення нерезидентом поставки продукцiї, виконання робiт, надання послуг.
Таким чином, у разi ненадходження на адресу резидента у законодавчо встановленi строки розрахункiв товару за iмпортною операцiєю виникає порушення законодавчо встановленого строку розрахункiв. У цьому випадку банк має iнформувати податковi органи про виявленi у звiтному мiсяцi факти порушень ненадходження в законодавчо встановленi строки товарiв згiдно з роздiлом 5 (пункт 5.9) Iнструкцiї.
Згiдно iз статтею 4 Закону порушення резидентами строкiв, передбачених статтями 1 i 2 цього Закону, тягне за собою стягнення пенi за кожний день прострочення у розмiрi 0,3 вiдсотка вiд суми неодержаної виручки (вартостi недопоставленого товару) в iноземнiй валютi, перерахованої у грошову одиницю України за валютним курсом Нацiонального банку України на день виникнення заборгованостi. Загальний розмiр нарахованої пенi не може перевищувати суми неодержаної виручки (вартостi недопоставленого товару).
Державнi податковi iнспекцiї вправi за наслiдками документальних перевiрок безпосередньо стягувати з резидентiв пеню, передбачену цiєю статтею.
Термiн "вiдстрочення поставки" з точки зору валютного контролю фактично означає вiдстрочення ввезення товару на митну територiю України, яке є обов'язковим i не повинне перевищувати 180-денний строк з моменту оплати.
Для встановлення дати iмпорту з метою практичного застосування статтi 2 Закону слiд керуватися нормами валютного, митного законодавства та законодавчими актами, якими регулюється зовнiшньоекономiчна дiяльнiсть, оскiльки нормами цього Закону не передбачено конкретної дати надходження товарiв по iмпорту, яка застосовується для вiдрахування 180-денного строку розрахункiв.
Згiдно зi статтею 1 Закону України вiд 16.04.91 р. N 959-XII "Про зовнiшньоекономiчну дiяльнiсть" моментом здiйснення експорту (iмпорту) є момент перетину товаром митного кордону України або переходу права власностi на зазначений товар, що експортується чи iмпортується, вiд продавця до покупця.
Поставкою iмпортованого товару як об'єкта регулювання Закону i валютного контролю з боку податкових органiв при здiйсненнi iмпортних операцiй є факт ввезення товару на митну територiю України, оскiльки норма статтi 2 Закону є iмперативною, якою не ставиться надходження в Україну товару в залежнiсть вiд переходу права власностi на товар.
Термiн "момент перетину товаром митного кордону України" визначається iснуючими нормами у митному законодавствi, зокрема у Митному кодексi України (далi - Кодекс).
Так, у пiдпунктi 4 пункту 1 статтi 4 Кодексу термiн "ввезення товарiв, транспортних засобiв на митну територiю України, вивезення товарiв, транспортних засобiв за межi митної територiї України" означає сукупнiсть дiй, пов'язаних iз перемiщенням товарiв, транспортних засобiв через митний кордон України у будь-який спосiб у вiдповiдному напрямку.
Момент перетину товаром митного кордону України також конкретизує та доповнює поняття "пропуск товарiв через митний кордон України", яке означає надання митним органом вiдповiднiй особi дозволу на перемiщення товарiв через митний кордон України з урахуванням заявленої мети такого перемiщення, а випуск товарiв передбачає надання митним органом права на користування та/або розпорядження товарами, щодо яких здiйснюється митне оформлення, вiдповiдно до заявленої мети (пп. 5 п. 1 ст. 4 Кодексу).
Вiдповiдно до пп. 23 п. 1 ст. 4 Кодексу митне оформлення - це виконання митних формальностей, необхiдних для випуску товарiв, транспортних засобiв комерцiйного призначення.
При цьому митне оформлення вважається завершеним пiсля виконання всiх митних формальностей, визначених цим Кодексом вiдповiдно до заявленого митного режиму, що засвiдчується митним органом шляхом проставлення вiдповiдних митних забезпечень (у тому числi за допомогою iнформацiйних технологiй), iнших вiдмiток на митнiй декларацiї або документi, який вiдповiдно до законодавства її замiнює, а також на товаросупровiдних та товарно-транспортних документах у разi їх подання на паперовому носiї (п. 4 ст. 255 Кодексу).
Iмпорт товарiв з увезенням їх на територiю України - це митний режим, вiдповiдно до якого iноземнi товари пiсля сплати всiх митних платежiв, встановлених законами України на iмпорт цих товарiв, та виконання усiх необхiдних митних формальностей випускаються для вiльного обiгу на митнiй територiї України.
Крiм того, товари, помiщенi у митний режим iмпорту, набувають статусу українських товарiв, пiдтвердженням якого є митна декларацiя, за якою цi товари випущено у вiльний обiг.
Вiдповiдно до п. 16 Положення про митнi декларацiї, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 21.05.2012 р. N 450, митна декларацiя на паперовому носiї вважається оформленою за наявностi на всiх її аркушах вiдбитка особистої номерної печатки посадової особи митного органу, яка завершила митне оформлення.
Електронна митна декларацiя вважається оформленою за наявностi внесеної до неї посадовою особою митного органу, яка завершила митне оформлення, за допомогою автоматизованої системи митного оформлення вiдмiтки про завершення митного оформлення та засвiдчення такої декларацiї електронним цифровим пiдписом посадової особи митного органу, яка завершила митне оформлення. Оформлена електронна митна декларацiя за допомогою автоматизованої системи митного оформлення перетворюється у вiзуальну форму, придатну для сприйняття її змiсту людиною, у форматi, що унеможливлює у подальшому внесення змiн до неї, засвiдчується електронним цифровим пiдписом посадової особи митного органу, яка завершила митне оформлення, та надсилається декларанту або уповноваженiй ним особi.
Враховуючи викладене, свiдченням завершення iмпортної операцiї є дата надходження товару на митну територiю України, фактичного перетину ним митного кордону, що пiдтверджується проставленням вiдповiдних митних забезпечень на товаросупровiдних та товарно-транспортних документах, але при обов'язковiй наявностi МД типу IМ-40.
Таким чином, у разi наявностi на момент проведення документальної перевiрки у iмпортера лише товаросупровiдних або товарно-транспортних документiв, iз зазначенням дати перетину (ввезення) такими товарами митного кордону України, але при вiдсутностi належним чином оформленої МД типу IМ-40, до резидента повинна застосовуватись вiдповiдальнiсть, передбачена статтею 4 Закону.
Перший заступник голови - начальник податкової мiлiцiї | А. Головач |