МIНIСТЕРСТВО ДОХОДIВ I ЗБОРIВ УКРАЇНИ
вiд 21.05.2014 р. | N 9029/6/99-99-24-01-09-15 |
---|
Громадськiй радi при Мiнiстерствi доходiв i зборiв України |
Про проект Закону України "Про особливостi
здiйснення обробки та оформлення вантажiв в
контейнерах, контейнерiв та транспортних засобiв,
що їх перевозять"
За результатами розгляду листiв Громадської ради при Мiндоходiв вiд 06.05.2014 N 52 i вiд 08.05.2014 N 24/14 повiдомляємо.
Проект Закону України "Про особливостi здiйснення обробки та оформлення вантажiв в контейнерах, контейнерiв та транспортних засобiв, що їх перевозять" (далi - Проект) опрацьовувався Держмитслужбою України протягом 2012 року.
Метою прийняття Проекту було збiльшення обсягiв вантажiв, що перемiщуються у контейнерах через порти України, пiдвищення ефективностi використання iнфраструктури портiв шляхом законодавчого визначення особливостей здiйснення обробки та оформлення вантажiв, що перемiщуються у контейнерах, контейнерiв i транспортних засобiв, що їх перевозять.
Так, листом Держмитслужби України вiд 08.05.2012 N 11.1/1.2-12.1/5246 Мiнiстерство фiнансiв України проiнформовано про те, що, на думку Держмитслужби України, прийняття Проекту є недоцiльним з огляду на таке.
"01.06.2012 набирає чинностi Митний кодекс України вiд 13.03.2012 N 4495-VI (далi - Кодекс).
Згiдно зi статтею 7 Кодексу питання встановлення порядку та умов перемiщення товарiв через митний кордон України, їх митний контроль i митне оформлення, застосування механiзмiв тарифного та нетарифного регулювання зовнiшньоекономiчної дiяльностi, справляння митних платежiв, ведення митної статистики, обмiн митною iнформацiєю, ведення Української класифiкацiї товарiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi тощо становлять державну митну справу.
Засади державної митної справи встановлюються Кодексом та iншими законами України. Кодекс є спецiальним Законом, що регулює засади митної справи. Iншi закони України повиннi прийматись з урахуванням прiоритетних норм Кодексу.
У той же час Проект не в повнiй мiрi враховує вимоги Кодексу, деякi норми Проекту є подiбними до норм Кодексу, iншi йому суперечать. Крiм цього, Проект мiстить протирiччя мiж власними нормами.
Наприклад:
поняття "траншипмент - транзит товарiв, що перемiщуються морським i рiчковим транспортом у контейнерах та пiд час зберiгання залишаються в межах одного пункту пропуску чи зони митного контролю морського, рiчкового порту", наведене у Проектi, поглинається визначенням, наведеним у статтi 90 Кодексу, а саме: транзит - це митний режим, вiдповiдно до якого товари та/або транспортнi засоби комерцiйного призначення перемiщуються пiд митним контролем мiж двома митними органами України або в межах зони дiяльностi одного митного органу без будь-якого використання цих товарiв, без сплати митних платежiв та без застосування заходiв нетарифного регулювання зовнiшньоекономiчної дiяльностi;
питання застосування митного режиму транзиту в Кодексi регулюється главою 17, яка складається з 12 статей (статтi 90 - 102). Зокрема, статтею 94 цiєї глави визначено конкретнi документи, що використовуються для декларування товарiв, транспортних засобiв комерцiйного призначення у митний режим транзиту. Натомiсть, частина п'ята статтi 3 Проекту не визначає, якi саме документи будуть подаватись контролюючому органу. Крiм того, Проектом передбачено, що перелiк та час розгляду документiв буде визначатись технологiчними схемами, розробленими для конкретного пункту пропуску через державний кордон України. Наявнiсть такої норми може призвести до того, що у всiх пунктах пропуску буде затверджений вiдмiнний вiд iнших перелiк документiв, необхiдних для митного оформлення тощо.
При цьому вимога щодо встановлення часу розгляду документiв окремою технологiчною схемою суперечить частинi сьомiй цiєї ж статтi Проекту, яка передбачає здiйснення розгляду документiв контролюючим органом цiлодобово та цей час не повинен перевищувати однiєї години, а також статтi 14 "Термiни оформлення вантажiв" Проекту, яка, в свою чергу, встановлює часовi нормативи;
статтею 15 Проекту передбачається, що визначення митної вартостi, коду товару згiдно з УКТЗЕД, перелiку документiв, що повиннi бути наданi пiд час оформлення вантажу, контейнера, транспортного засобу, що їх перевозить, здiйснюється автоматично з використанням спецiального програмного забезпечення. Зазначаємо, що вказанi питання регулюються виключно Кодексом i не можуть визначатись автоматично;
обов'язки контролюючих органiв не можуть визначатись статтею 13 Проекту, оскiльки вони вже встановленi спецiальними законами;
Проект не повинен мiстити норм щодо застосування митних режимiв (стаття 22 Проекту) та порядку розпорядження товарами, що перебувають пiд митним контролем (абзаци четвертий - п'ятий частини першої статтi 20 Проекту).
Суперечливими є також положення статтi 19 Проекту, оскiльки:
по-перше, здiйснення радiологiчного контролю "пiсля проведення митного оформлення" суперечить положенням частини другої статтi 27 Митного кодексу України вiд 11.07.2002 N 92-IV i частини восьмої статтi 319 Кодексу;
по-друге, здiйснення радiологiчного контролю стацiонарними приладами, розташованими на в'їздi в пункт пропуску через державний кордон України чи на виїздi iз пункту пропуску, є доцiльним. У той же час непроведення радiологiчного контролю товарiв, що розмiщуються на складах i причалах портiв, аеропортiв, може призвести до знаходження на територiї пунктiв пропуску радiацiйно-небезпечних товарiв i, вiдповiдно, створити умови для забруднення територiї України.
Крiм зазначеного, окремi положення Проекту суперечать також нормам Податкового кодексу України".
Ураховуючи вищевикладене, у разi надходження до Мiнiстерства доходiв i зборiв України вiдповiдного проекту Закону України його буде опрацьовано у встановленому порядку.
Одночасно повiдомляємо, що з метою недопущення необґрунтованих часових та фiнансових втрат суб'єктами зовнiшньоекономiчної дiяльностi при здiйсненнi митного контролю та митного оформлення товарiв, що перемiщуються у контейнерах через пункти пропуску для морського сполучення у зонi дiяльностi Пiвденної митницi, Мiндоходiв здiйснюються такi основнi заходи:
1. З квiтня мiсяця поточного року зважування контейнерiв з товарами проводиться виключно за результатами застосування системи управлiння ризиками (у тому числi за результатами спiвставлення iнформацiї, наданої агентськими органiзацiями (морськими агентами) та заявленої в митних та товаротранспортних документах.
2. Враховуючи позитивний досвiд вiд застосування протягом 2010 - 2012 рокiв наказу Держмитслужби України вiд 01.10.2010 N 1127, що був скасований розпорядженням Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 15.02.2012 N 103-р, а також на прохання бiзнесу та Мiнiстерства iнфраструктури України Мiндоходiв здiйснюються заходи щодо вiдновлення його положень, якi передбачають такi основнi позитивнi тенденцiї:
- у разi проведення митного огляду час огляду не повинен перевищувати двi години з моменту пред'явлення товарiв для такого огляду;
- не будуть пiдлягати митному огляду в пунктах пропуску контейнери з товарами, що направляються в iншi митницi або пiдроздiли митного оформлення Пiвденної митницi;
- у разi перемiщення товарiв транзитом через територiю України митний огляд буде проводитись виключно на пiдставi аналiзу iнформацiї, що мiститься в документах, та iншої наявної iнформацiї, письмових орiєнтувань пiдроздiлiв митних чи правоохоронних органiв України або iноземних держав.
- буде передбачена вiдповiдальнiсть посадових осiб митницi, якi безпiдставно прийняли рiшення про проведення митних оглядiв, а також ставитися питання щодо неналежного виконання ними своїх службових обов'язкiв та притягнення їх до дисциплiнарної вiдповiдальностi;
- за кожним фактом порушення вищевказаних вимог буде проводитись перевiрка.
3. З метою встановлення єдиного пiдходу до органiзацiї проведення огляду товарiв i транспортних засобiв комерцiйного призначення в органах доходiв i зборiв України митницям Мiндоходiв (лист вiд 08.04.2014 N 8134/7/99-99-24-01-09-17) направлено вiдповiднi роз'яснення.
4. На практицi, при обробцi вантажiв у контейнерах, портом застосовуються в своїй дiяльностi операцiї, пiд час яких транспортнi засоби автоперевiзникiв фактично використовуються як "технологiчний транспорт порту". На вкрай обмеженiй територiї порту виникають умови для накопичення транспортних засобiв, що викликають затори та черги з питань, врегулювання яких знаходиться за межами компетенцiї митницi. При цьому, за наявної iнфраструктури портiв та їх технологiчно-господарської дiяльностi, митнi процедури з товарами, що перемiщуються в контейнерах, можуть проводитись з дотриманням вимог митного законодавства тiльки пiсля завантаження контейнеру на такий автотранспорт.
Крiм цього, оглядовi рампи в портах розрахованi на здiйснення вивантаження товарiв на них з урахуванням, що контейнер знаходиться на автомобiлi. Причепи, на яких здiйснюється перевезення контейнерiв технологiчним транспортом, обладнанi запобiжними пристроями, що унеможливлюють вiдкриття контейнеру, що на ньому знаходиться. Навантажувально-розвантажувальнi роботи, необхiднi у випадках проведення митного огляду товарiв, що знаходяться в контейнерах, призведуть до додаткових вантажних операцiй, якi збiльшують витрати вантажоотримувачiв на здiйснення процедур у разi використання технологiчного транспорту порту.
Наказом Мiнiстерства транспорту та зв'язку України, Держмитслужби України вiд 09.07.2008 N 834/741 "Про митне оформлення вантажiв в морських торговельних Одеському та Iллiчiвському портах" Мiнiстерству транспорту та зв'язку України було доручено до 1 листопада 2008 року забезпечити в Одеському та Iллiчiвському морських торговельних портах роботу технологiчного транспорту, а також iншi умови для проведення митного контролю та оформлення вантажiв в контейнерах.
На теперiшнiй час у жодному iз названих морських портiв не забезпечено використання технологiчного транспорту на всьому шляху вантажiв у порту (вiд розвантаження iз судна до вивезення iз порту).
Зазначене призводить до необхiдностi залучення автомобiльних транспортних засобiв перевiзникiв при здiйсненнi митного контролю товарiв i транспортних засобiв i, вiдповiдно, до збiльшення загального часу виконання контрольних процедур у порту.
Мiндоходiв звернулось до Мiнiстерства iнфраструктури України, як правонаступника Мiнiстерства транспорту та зв'язку України, з вимогою забезпечити виконання пункту 1 наказу Мiнiстерства транспорту та зв'язку України, Держмитслужби України вiд 09.07.2008 N 834/741 "Про митне оформлення вантажiв в морських торговельних Одеському та Iллiчiвському портах".
В. о. директора Департаменту митної справи | А. Д. Войцещук |