ДЕРЖАВНА ФIСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
вiд 13 жовтня 2014 року
Запровадження вiльної економiчної зони "Крим"
Про створення вiльної економiчної зони "Крим"
Законом України "Про створення вiльної економiчної зони "Крим" та про особливостi здiйснення економiчної дiяльностi на тимчасово окупованiй територiї України" вiд 12.08.2014 N 1636-VII (далi - Закон N 1636) запроваджується вiльна економiчна зона "Крим", функцiонування якої на перiод тимчасової окупацiї здiйснюється з урахуванням особливостей, визначених роздiлом II "Перехiднi положення" зазначеного Закону, та врегульовує iншi аспекти правових вiдносин мiж фiзичними i юридичними особами, якi знаходяться на тимчасово окупованiй територiї або за її межами.
Закон N 1636 опублiкований 26.09.2014 у виданнi "Голос України" N 184 (5934) та згiдно з пунктом 1 роздiлу III "Прикiнцевi положення" цього Закону набирає чинностi з дня, наступного за днем його опублiкування.
Вiдповiдно до статтi 2 Закону N 1636 вiльна економiчна зона "Крим" запроваджується на десять повних календарних рокiв, починаючи з дня набрання чинностi цим Законом. Строк дiї може бути продовжено або скорочено законом України. Закiнчення режиму тимчасової окупацiї не є пiдставою для припинення дiї ВЕЗ "Крим".
Правовi засади справляння податкiв на територiї вiльної економiчної зони "Крим"
Правовi засади справляння податкiв на територiї вiльної економiчної зони "Крим" встановлено згiдно норм статтi 5 Закону N 1636.
Зокрема, вiдповiдно до пункту 5.1 статтi 5 Закону N 1636 на територiї ВЕЗ "Крим" не справляються загальнодержавнi податки та збори, визначенi статтею 9 Податкового кодексу України, та збiр на обов'язкове державне пенсiйне страхування, передбачений Законом України "Про збiр на обов'язкове державне пенсiйне страхування".
Взаємовiдносини мiж особами, якi мають податкову адресу на територiї ВЕЗ "Крим", та особами, якi мають податкову адресу на iншiй територiї України, є контрольованими операцiями згiдно iз статтею 39 Податкового кодексу України.
Фiзична особа, яка має податкову адресу (мiсце проживання), юридична особа (вiдокремлений пiдроздiл), яка має податкову адресу (мiсцезнаходження) на територiї ВЕЗ "Крим", прирiвнюються з метою оподаткування до нерезидента.
Фiзична особа, яка має податкову адресу (мiсце проживання), юридична особа (вiдокремлений пiдроздiл), яка має податкову адресу (мiсцезнаходження) на iншiй територiї України, прирiвнюються з метою оподаткування до резидента.
Будь-якi доходи з джерелом їх походження з територiї ВЕЗ "Крим", одержанi особою, прирiвняною до резидента, пiдлягають оподаткуванню як iноземнi доходи за загальними правилами, встановленими Податковим кодексом України.
Доходи найманих працiвникiв, якi мають постiйне мiсце проживання на територiї ВЕЗ "Крим", як заробiтна плата та iншi подiбнi виплати та компенсацiї, що виплачуються роботодавцем з мiсцезнаходженням на iншiй територiї України, оподатковуються за загальними правилами за мiсцезнаходженням такого роботодавця.
Фiзична особа, яка має податкову адресу на iншiй територiї України нiж ВЕЗ "Крим", зобов'язана задекларувати об'єкти житлової нерухомостi, що перебувають у її власностi та знаходяться на територiї ВЕЗ "Крим", з метою:
- визначення загальної бази оподаткування податком на нерухоме майно, вiдмiнне вiд земельної дiлянки, вiдповiдно до пункту 265.3 статтi 265 Податкового кодексу України;
- отримання пiльг з податку на нерухоме майно, вiдмiнне вiд земельної дiлянки, вiдповiдно до пункту 265.4 статтi 265 Податкового кодексу України.
До платникiв податкiв, якi станом на початок тимчасової окупацiї мали мiсцезнаходження на територiї АР Крим та м. Севастополя, не застосовуються починаючи з першого числа мiсяця, в якому набрала чинностi Резолюцiя N 68/262 Сесiї Генеральної Асамблеї Органiзацiї Об'єднаних Нацiй вiд 27 березня 2014 року про пiдтримку територiальної цiлiсностi України, фiнансовi та штрафнi санкцiї за порушення вимог порядку подання, обчислення, правильностi заповнення податкових декларацiй (податкової звiтностi) та повноти сплати сум податкiв i зборiв (абзац 11 пункту 12.3 статтi 12 Закону).
Пунктом 11.2 ст. 11 Закону N 1636 встановлено, що на територiї ВЕЗ "Крим", зокрема, дiють норми, зокрема, Закону України вiд 08.07.2010 р. N 2464-VI "Про збiр та облiк єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соцiальне страхування" (далi - Закон N 2464).
Справляння податкiв i зборiв, єдиного соцiального внеску та застосування реєстраторiв розрахункових операцiй вiдносно територiї ВЕЗ "Крим"
Пiд час тимчасової окупацiї справляння податкiв i зборiв, єдиного соцiального внеску та застосування реєстраторiв розрахункових операцiй вiдносно територiї ВЕЗ "Крим" дiють з урахуванням того, що: загальнодержавнi податки i збори, визначенi статтею 9 Податкового кодексу України, статтею 271 Митного кодексу України, єдиний внесок, встановлений Законом України "Про збiр та облiк єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соцiальне страхування" та збiр на обов'язкове державне пенсiйне страхування, справляння якого здiйснюється вiдповiдно до Закону України "Про збiр на обов'язкове державне пенсiйне страхування", не справляються з доходiв, отриманих юридичними особами (їх вiдокремленими пiдроздiлами) та фiзичними особами на тимчасово окупованiй територiї, операцiй та/або з iнших об'єктiв оподаткування (в тому числi об'єктiв, пов'язаних з оподаткуванням) на тимчасово окупованiй територiї (пункт 12.3 ст. 12 Закону N 1636).
Особи, якi перебували на облiку в контролюючих органах або мали мiсцезнаходження (мiсце проживання) на територiї Автономної Республiки Крим або мiста Севастополя на початок тимчасової окупацiї, звiльняються вiд обов'язкiв сплати єдиного внеску, передбаченого Законом N 2464 та виконання вимог Закону України "Про застосування реєстраторiв розрахункових операцiй у сферi торгiвлi, громадського харчування та послуг" пiд час провадження їхньої пiдприємницької дiяльностi на тимчасово окупованiй територiї України.
Такi особи мають право на добровiльну сплату єдиного внеску, передбаченого Законом N 2464, у порядку, визначеному Кабiнетом Мiнiстрiв України або уповноваженим органом з питань Криму.
Особи, якi перебували на облiку в контролюючих органах або мали мiсцезнаходження (мiсце проживання) на територiї Автономної Республiки Крим або мiста Севастополя на початок тимчасової окупацiї, звiльняються вiд обов'язку подання до контролюючих органiв декларацiй (крiм митних декларацiй), звiтностi та iнших документiв, пов'язаних з обчисленням i сплатою податкiв i зборiв протягом строку такої тимчасової окупацiї та пiсля її завершення.
Прикiнцевими положеннями Закону N 1636 внесено змiни до Закону N 2464, якими визначено, що тимчасово на перiод дiї особливого правового режиму, зупиняється застосування до платникiв єдиного внеску iз мiсцезнаходженням (мiсцем проживання) на тимчасово окупованiй територiї України норми статей 25 i 26 Закону N 2464.
Податкова iнформацiя про суми недоїмки платникiв єдиного внеску, зберiгатиметься та опрацьовуватиметься в iнформацiйних базах контролюючих органiв в окремому (позабалансовому) порядку.
Пунктом 5.1 статтi 5 Закону України вiд 12 серпня 2014 року N 1636-VII "Про створення вiльної економiчної зони "Крим" та про особливостi здiйснення економiчної дiяльностi на тимчасово окупованiй територiї України" визначено, що на територiї ВЕЗ "Крим" не справляються, зокрема, загальнодержавнi податки i збори, визначенi у статтi 9 роздiлу I "Загальнi положення" Податкового кодексу України.
Плата за землю, фiксований сiльськогосподарський податок (далi - ФСП)
Вiдповiдно до ст. 5 Закону на територiї ВЕЗ не справляються такi загальнодержавнi податки як плата за землю, ФСП.
Згiдно зi ст. ст. 270 та 302 Податкового кодексу України об'єктом оподаткування платою за землю є земельнi дiлянки, частки (паї), об'єктом оподаткування ФСП є площа сiльськогосподарських угiдь. Частиною першою п. 12.3 ст. 12 Закону визначено, що загальнодержавнi податки i збори не справляються з об'єктiв оподаткування (в тому числi об'єктiв, пов'язаних з оподаткуванням) на тимчасово окупованiй територiї.
Особи, якi перебували на облiку в контролюючих органах або мали мiсцезнаходження (мiсце проживання) на територiї Автономної Республiки Крим або мiста Севастополя на початок тимчасової окупацiї, звiльняються вiд обов'язку подання до контролюючих органiв декларацiй (крiм митних декларацiй), звiтностi та iнших документiв, пов'язаних з обчисленням i сплатою податкiв i зборiв протягом строку такої тимчасової окупацiї та пiсля її завершення (частина перша п. 12.3 ст. 12 Закону).
Мiсцевi податки та збори (єдиний податок з юридичних осiб, збiр за провадження деяких видiв пiдприємницької дiяльностi, збiр за мiсця для паркування транспортних засобiв, туристичний збiр)
Згiдно з п. 5.9 ст. 5 Закону на територiї ВЕЗ можуть справлятися мiсцевi податки та збори, визначенi статтею 10 Податкового кодексу України, з урахуванням норм статтi 5 Закону.
Пунктом 5.7 статтi 5 встановлено, що будь-якi доходи з джерелом їх походження з територiї ВЕЗ, одержанi особою, прирiвняною до резидента, пiдлягають оподаткуванню як iноземнi доходи за загальними правилами, встановленими Податковим кодексом України.
Пунктом 5.3 цiєї статтi визначено, що фiзична особа, яка має податкову адресу (мiсце проживання), юридична особа (вiдокремлений пiдроздiл), яка має податкову адресу (мiсцезнаходження) на територiї ВЕЗ, прирiвнюються з метою оподаткування до нерезидента. Фiзична особа, яка має податкову адресу (мiсце проживання), юридична особа (вiдокремлений пiдроздiл), яка має податкову адресу (мiсцезнаходження) на iншiй територiї України, прирiвнюються з метою оподаткування до резидента.
Разом з цим пунктом 12.3 ст. 12 Закону передбачено, що пiд час тимчасової окупацiї справляння податкiв i зборiв вiдносно територiї ВЕЗ дiють з урахуванням того, що:
- будь-якi доходи з джерелом їхнього походження з територiї ВЕЗ, одержанi фiзичною, юридичною особами, прирiвняними до резидентiв, оподатковуються за правилами, встановленими для iноземних доходiв;
- будь-якi доходи з джерелом їхнього походження з iншої територiї України, що нараховуються (виплачуються) на користь осiб, прирiвняних до нерезидентiв, оподатковуються за правилами, встановленими для їхньої виплати (репатрiацiї) за кордон України.
Крiм цього Законом внесено змiни до Бюджетного кодексу України. Так, роздiл VI "Прикiнцевi та перехiднi положення" Бюджетного кодексу України доповнено пунктом 16, згiдно з яким установлено, що на перiод дiї Закону України "Про забезпечення прав i свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованiй територiї України" норми Бюджетного кодексу, що поширюються на Автономну Республiку Крим та мiсто Севастополь, застосовуються в особливому порядку.
У той же час ст. 611 Бюджетного кодексу України передбаченi особливостi взаємовiдносин державного бюджету з бюджетами Автономної Республiки Крим та мiста Севастополя. Зокрема, доходи, що визначенi статтями 64 - 66, 69 i 71 цього Кодексу та сплачуються (перераховуються) на територiї Автономної Республiки Крим i мiста Севастополя, зараховуються до мiсцевих бюджетiв Автономної Республiки Крим.
Разом з цим зазначаємо, що пунктом 12.3 ст. 12 Закону визначено, що до платникiв податкiв, якi станом на початок тимчасової окупацiї мали мiсцезнаходження на територiї Автономної Республiки Крим та мiста Севастополя, не застосовуються починаючи з першого числа мiсяця, в якому набрала чинностi Резолюцiя N 68/262 Сесiї Генеральної Асамблеї Органiзацiї Об'єднаних Нацiй вiд 27 березня 2014 року про пiдтримку територiальної цiлiсностi України, фiнансовi та штрафнi санкцiї за порушення вимог порядку подання, обчислення, правильностi заповнення податкових декларацiй (податкової звiтностi) та повноти сплати сум податкiв i зборiв.
Частиною третьою п. 12.3 ст. 12 Закону визначено, що з 1 червня 2014 року вважається анульованою податкова реєстрацiя осiб, якi станом на 31 травня 2014 року мали мiсцезнаходження (мiсце проживання) та перебували на облiку в контролюючих органах на територiї Автономної Республiки Крим або мiста Севастополя.
Така податкова реєстрацiя може бути вiдновленою пiсля евакуацiї особи на iншу територiю України згiдно iз статтею 15 Закону у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади з питань оподаткування, або внаслiдок завершення строку тимчасової окупацiї.