ДЕРЖАВНА ФIСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
18.06.2015 | N 12823/6/99-99-19-02-02-15 |
---|
Щодо використання бiржових цiн як джерела
iнформацiї про ринковi цiни для цiлей
трансфертного цiноутворення
<...>
Пiдпунктом 39.3.2.1 п. 39.3 ст. 39 Податкового кодексу України в редакцiї, чиннiй з 01.01.2015 р. (далi - Кодекс), встановлено, що вiдповiднiсть умов контрольованої операцiї принципу "витягнутої руки" визначається за допомогою застосування методу трансфертного цiноутворення, який є найбiльш доцiльним до фактiв та обставин випадку.
Вiдповiдно до пп. 39.2.1.3 пп. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 Кодексу для контрольованих операцiй з нерезидентами, зареєстрованими у державах (територiях), визначених вiдповiдно до пп. 39.2.1.2 пп. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 Кодексу, з вивезення у митному режимi експорту та/або ввезення у митному режимi iмпорту товарiв, що мають бiржове котирування, встановлення вiдповiдностi умов контрольованої операцiї принципу "витягнутої руки" з метою оподаткування доходiв (прибутку, виручки) платникiв податкiв, що є сторонами контрольованої операцiї, здiйснюється за методом порiвняльної неконтрольованої цiни.
Для визначення найбiльш зiставної цiни товарiв за принципом "витягнутої руки" використовується середня цiна таких товарiв, що склалася на товарнiй бiржi за декаду, що передує проведенню контрольованої операцiї. Перелiк товарних бiрж для кожної групи товарiв визначається Кабiнетом Мiнiстрiв України.
Зазначенi цiни пiдлягають коригуванню з урахуванням обсягу контрольованої операцiї, умов оплати та постачання товарiв, транспортних та iнших витрат, передбачених у контрактi.
У разi застосування платником податкiв для встановлення вiдповiдностi умов таких операцiй принципу "витягнутої руки" методiв, зазначених у пiдпунктах 39.3.1.2 - 39.3.1.5 пп. 39.3.1 п. 39.3 ст. 39 Кодексу, платник податкiв повинен до 1 травня року, що настає за звiтним, подати до контролюючого органу, в якому вiн перебуває на облiку, письмову iнформацiю в довiльнiй формi, в якiй зазначаються данi про всiх пов'язаних з платником податкiв осiб, якi брали участь у ланцюгу купiвлi-продажу таких товарiв (до першого непов'язаного контрагента).
Iнформацiя повинна мiстити данi про рiвень показникiв рентабельностi пов'язаних осiб вiдповiдно до застосованого платником податкiв методу - встановлення вiдповiдностi умов контрольованої операцiї принципу "витягнутої руки".
У разi коли платник податкiв не подасть таку iнформацiю або подана iнформацiя не мiстить усiх даних, достатнiх для перевiрки вiдповiдностi умов контрольованої операцiї принципу "витягнутої руки", контролюючий орган має право визначити рiвень цiни контрольованої операцiї, що вiдповiдає принципу "витягнутої руки", за методом порiвняльної неконтрольованої цiни самостiйно.
Новою редакцiєю ст. 39 Кодексу запроваджено критерiї вибору найприйнятнiшого методу трансфертного цiноутворення та встановлено їх прiоритетнiсть. Так, абзацом другим пп. 39.3.2.1 п. 39.3 ст. 39 Кодексу передбачено такi критерiї:
• доцiльнiсть обраного методу вiдповiдно до характеру контрольованої операцiї, що визначається, зокрема, на основi результатiв функцiонального аналiзу контрольованої операцiї (з урахуванням виконуваних функцiй, використовуваних активiв i понесених ризикiв);
• наявнiсть повної та достовiрної iнформацiї, необхiдної для застосування обраного методу та/або методiв ТЦ;
• ступiнь порiвнюваностi мiж контрольованими i неконтрольованими операцiями, включаючи надiйнiсть коригувань порiвнюваностi, якщо такi застосовують, якi можуть використовуватися для усунення розбiжностей мiж такими операцiями.
Вiдповiдно до пп. 39.5.3.1 пп. 39.5.3 п. 39.5 ст. 39 Кодексу платник податкiв та центральний орган виконавчої влади, що реалiзує державну податкову i митну полiтику, використовують джерела iнформацiї, якi мiстять вiдомостi, що дають можливiсть зiставити комерцiйнi та фiнансовi умови операцiй згiдно з пп. 39.2.2 п. 39.2 ст. 39 Кодексу, зокрема:
а) iнформацiю про зiставнi операцiї платника податку, а також iнформацiю про зiставнi операцiї його контрагента - сторони контрольованої операцiї з непов'язаними особами;
б) будь-якi iнформацiйнi джерела, що є загальнодоступними та надають iнформацiю про зiставнi операцiї та осiб.
Пiдпунктом 39.5.3 п. 39.5 ст. 39 Кодексу встановлено, що контролюючий орган використовує тi самi джерела iнформацiї, що й платник податкiв, якщо не доведено, що iншi джерела iнформацiї дають можливiсть отримати вищий рiвень зiставностi комерцiйних та фiнансових умов операцiй. При цьому для зiставлення з метою оподаткування умов контрольованих операцiй з умовами неконтрольованих операцiй контролюючий орган не має права використовувати iнформацiю, яка не є загальнодоступною (зокрема, iнформацiю, доступ до якої наявний тiльки в органiв державної влади).
Таким чином, iнформацiя про цiни на товари, що склалися на бiржi, та бiржовi котирування може використовуватись як iнформацiйне джерело для цiлей трансфертного цiноутворення.
Голова | Р. Насiров |