ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення змiн до деяких законiв України щодо вдосконалення системи державного управлiння у книговидавничiй сферi
Верховна Рада України постановляє:
I. Внести змiни до таких законiв України:
1. Статтю 26 Закону України "Про бiблiотеки i бiблiотечну справу" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2000 р., N 23, ст. 177; iз змiнами, внесеними Законом України вiд 24 грудня 2015 року N 911-VIII) пiсля частини четвертої доповнити новою частиною такого змiсту:
"Додаткове фiнансування публiчних бiблiотек може здiйснюватися Українським iнститутом книги за рахунок коштiв Державного бюджету України вiдповiдно до Плану розвитку культури на вiдповiдний рiк, а також вiдповiдно до державних програм, виконання яких покладено на центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної полiтики у сферах культури та мистецтв, та/або за рахунок коштiв, отриманих Українським iнститутом книги як гранти, пожертви, дарунки тощо з цiльовим призначенням на фiнансування публiчних бiблiотек".
У зв'язку з цим частини п'яту - дев'яту вважати вiдповiдно частинами шостою - десятою.
2. У Законi України "Про видавничу справу" (Вiдомостi Верховної Ради України, 1997 р., N 32, ст. 206; 2011 р., N 45, ст. 486; iз змiнами, внесеними Законом України вiд 25 грудня 2015 року N 927-VIII):
1) частину третю статтi 5 доповнити словами "а також Українського iнституту книги в межах повноважень, визначених законом та статутом";
2) статтю 261 пiсля частини першої доповнити трьома новими частинами такого змiсту:
"Державним замовником на випуск книговидавничої продукцiї є Український iнститут книги.
Формування перелiку книжкових видань, передбачених до випуску за бюджетними програмами випуску книжкової продукцiї, щороку здiйснює Український iнститут книги в порядку та вiдповiдно до критерiїв, встановлених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної полiтики у сферах культури та мистецтв.
Порядок реалiзацiї бюджетної програми випуску книжкової продукцiї та критерiї обрання книжкової продукцiї, що пiдтримується вiдповiдно до зазначеної програми, розробляються Українським iнститутом книги та затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної полiтики у сферах культури та мистецтв".
У зв'язку з цим частини другу - сьому вважати вiдповiдно частинами п'ятою - десятою.
3. Закон України "Про державну пiдтримку книговидавничої справи в Українi" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2003 р., N 24, ст. 162 iз наступними змiнами) доповнити статтями 7 - 11 такого змiсту:
"Стаття 7. Український iнститут книги
Український iнститут книги є державною установою, що належить до сфери управлiння центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної полiтики у сферах культури та мистецтв (далi - орган управлiння), i здiйснює свою дiяльнiсть вiдповiдно до статуту, який затверджується органом управлiння.
Статут Українського iнституту книги розробляється за участю громадських органiзацiй у сферi культури, книговидавцiв та книгорозповсюджувачiв.
Метою дiяльностi Українського iнституту книги є:
пiдтримка книговидавничої справи;
популяризацiя читання;
стимулювання перекладацької дiяльностi;
популяризацiя української лiтератури у свiтi.
Український iнститут книги здiйснює дiяльнiсть на засадах професiйностi, прозоростi, пiдзвiтностi.
Виконавчим органом Українського iнституту книги є директор, який призначається органом управлiння за результатами конкурсного добору.
В Українському iнститутi книги дiє наглядова рада - спецiальний орган, що здiйснює нагляд за дiяльнiстю Українського iнституту книги, його посадових осiб та дiє в межах повноважень, передбачених законом i Статутом Українського iнституту книги.
Український iнститут книги має вiдокремлене майно, що є об'єктом права державної власностi та перебуває в його оперативному управлiннi. Український iнститут книги може розмiщувати на поточних рахунках у банках державного сектору власнi кошти, отриманi як плата за послуги, що надаються ним згiдно з основною дiяльнiстю, а також благодiйнi внески та гранти.
Український iнститут книги має печатку iз зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, веде облiк i звiтнiсть вiдповiдно до законодавства.
Стаття 8. Участь Українського iнституту книги в реалiзацiї програм державної пiдтримки книговидавничої справи
Предметом дiяльностi Українського iнституту книги є створення органiзацiйних, адмiнiстративних та культурологiчних умов для перетворення вiтчизняної видавничої справи на культурну iндустрiю європейського зразка, формування єдиного книжкового ринку в країнi, забезпечення за допомогою вiтчизняної книги вiльного доступу громадян України до всiх сфер сучасних знань, вiдродження культури читання.
Український iнститут книги на пiдставi делегованих повноважень здiйснює такi функцiї:
створення i реалiзацiя проектiв та програм популяризацiї української лiтератури в Українi та за кордоном;
фiнансування перекладiв української лiтератури iншими мовами та iноземної лiтератури українською мовою;
реалiзацiя нацiонально-культурних державних цiльових програм, пов'язаних з популяризацiєю української книговидавничої продукцiї в Українi та за кордоном, пiдтримкою книговидавничої справи, бiблiотек i бiблiотечної справи, популяризацiєю читання, створенням перекладiв тощо;
органiзацiя та проведення конкурсiв для визначення лiтературних творiв, що отримують фiнансування для їх видання за бюджетними програмами випуску книжкової продукцiї;
реалiзацiя бюджетної програми "Випуск книжкової продукцiї за програмою "Українська книга" та iнших бюджетних програм у сферi книговидання;
фiнансування видання українських книг на умовах часткової участi держави та розподiлу грошових зобов'язань з приватними замовниками видавничої продукцiї;
координацiя та органiзацiя нацiональних i мiжнародних заходiв, виставок, ярмаркiв, семiнарiв, конференцiй тощо;
реалiзацiя програм резиденцiй для митцiв;
iнiцiювання науково-дослiдних проектiв, здiйснення монiторингу та експертизи, спрямованих на прогнозування напрямiв розвитку книговидавничої сфери;
пiдтримка українських та iноземних видавництв, що видають книги українською мовою (консультацiї стосовно дотримання законодавства, допомога в одержаннi необхiдних лiцензiй, iнформування про наявнi програми фiнансування та iншої пiдтримки їхньої дiяльностi);
виконання окремих заходiв програми дiяльностi центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної полiтики у сферах культури та мистецтв, з розвитку культури (далi - Програма дiяльностi з розвитку культури), виконання яких доручено органом управлiння;
координацiя дiяльностi суб'єктiв видавничої справи, сприяння налагодженню ефективних комунiкацiйних зв'язкiв мiж видавцями вiтчизняної книги та читачами;
розроблення заходiв з популяризацiї вiтчизняної книговидавничої продукцiї, спiвпраця iз засобами масової iнформацiї в питаннях популяризацiї читання, української книги, вiтчизняної видавничої продукцiї;
здiйснення заходiв, спрямованих на розвиток мереж розповсюдження вiтчизняної видавничої продукцiї та перетворення книгарень на центри популяризацiї вiтчизняної видавничої продукцiї та читання;
створення i пiдтримка електронних ресурсiв для популяризацiї української лiтератури;
виконання iнших завдань, покладених на Український iнститут книги законами, актами Кабiнету Мiнiстрiв України, Президента України та органу управлiння.
Стаття 9. Директор Українського iнституту книги
Керiвництво Українським iнститутом книги здiйснює директор, який призначається на посаду та звiльняється з посади рiшенням органу управлiння за результатами публiчного та вiдкритого конкурсного добору.
Директором Українського iнституту книги може бути особа, яка має вищу освiту та стаж роботи на керiвних посадах не менше трьох рокiв.
Директор працює за трудовим контрактом, що укладається строком на п'ять рокiв.
Директор призначається органом управлiння з кандидатiв, вiдiбраних за результатами проведеного конкурсу та запропонованих конкурсною комiсiєю.
Проведення конкурсу на посаду директора Українського iнституту книги здiйснює конкурсна комiсiя, що складається з дев'яти осiб. До її складу входять три особи, призначенi органом управлiння, та шiсть осiб, запропонованих громадськими об'єднаннями, господарськими об'єднаннями, статутнi документи яких передбачають дiяльнiсть у сферi культури та книговидавничiй справi, членами яких є авторитетнi особистостi, а їхня дiяльнiсть є активною (упродовж останнiх трьох рокiв органiзовують перiодично, не рiдше декiлькох разiв на рiк, громадськi заходи щодо iснуючих проблем вiдповiдної сфери, iнiцiюють публiчнi обговорення актуальних питань, публiчнi дискусiї у професiйнiй сферi тощо). Органiзацiйне забезпечення дiяльностi конкурсної комiсiї здiйснює апарат органу управлiння.
Член конкурсної комiсiї не може бути державним службовцем, крiм членiв, призначених органом управлiння.
Про початок конкурсу на посаду директора Українського iнституту книги повiдомляється на офiцiйному веб-сайтi органу управлiння не пiзнiш як за 45 днiв до дати проведення конкурсу.
Особа, яка бажає стати директором Українського iнституту книги, подає до апарату органу управлiння вiдповiдну заяву. До заяви додаються автобiографiя, мотивацiйний лист, в якому викладаються мотиви до зайняття посади директора Українського iнституту книги, програма дiяльностi кандидата на посадi директора, копiя документа, що посвiдчує особу та пiдтверджує громадянство України, копiя трудової книжки, копiя диплома про вищу освiту (з додатками), здобуту в Українi, та/або копiї документiв про вищу юридичну освiту, здобуту за кордоном, разом з копiями документiв, що пiдтверджують їх визнання в Українi, а також копiї документiв про науковий ступiнь, вчене звання (за наявностi); письмова згода на обробку персональних даних та оприлюднення копiй документiв, визначених цiєю статтею. Заявник може подати будь-якi iншi документи, що, на його думку, дозволять конкурснiй комiсiї бiльш повно розглянути питання обрання його кандидатури до складу наглядової ради.
Копiї заяв кандидатiв, їхнi автобiографiї та змiст мотивацiйних листiв розмiщуються на офiцiйному веб-сайтi органу управлiння.
Порядок органiзацiї i проведення конкурсу з визначення кандидатiв на посаду директора Українського iнституту книги затверджується органом управлiння.
За результатами розгляду кандидатур конкурсна комiсiя приймає рiшення про оголошення декiлькох кандидатур, якi за результатами конкурсного добору можуть бути призначенi на посаду директора Українського iнституту книги. Рiшення конкурсної комiсiї має бути вмотивованим, iз зазначенням причин, з яких були обранi певнi кандидати.
Орган управлiння зобов'язаний опублiкувати рiшення конкурсної комiсiї на своєму офiцiйному веб-сайтi не пiзнiше наступного дня пiсля його прийняття.
З визначених конкурсною комiсiєю кандидатiв орган управлiння обирає одного, який призначається на посаду директора Українського iнституту книги, про що приймається вiдповiдне рiшення.
Особа вважається призначеною на посаду директора Українського iнституту книги з дня укладення з нею контракту.
Директор може бути звiльнений з посади достроково з пiдстав, передбачених трудовим законодавством, за наявностi рiшення наглядової ради про погодження такого звiльнення.
Стаття 10. Наглядова рада Українського iнституту книги
Наглядова рада є спецiальним наглядовим органом, що дiє при Українському iнститутi книги на постiйнiй основi з метою забезпечення в його дiяльностi балансу iнтересiв держави, суспiльства та суб'єктiв дiяльностi у сферi культури, дотримання принципiв законностi, незалежностi, об'єктивностi, вiдкритостi, прозоростi, доступностi для громадськостi.
Повноваження наглядової ради визначаються цим Законом та Статутом Українського iнституту книги.
Наглядова рада складається iз семи членiв, якi обираються органом управлiння в порядку, визначеному цим Законом та Статутом Українського iнституту книги. Член наглядової ради призначається строком на п'ять рокiв. Одна i та сама особа не може бути призначеною членом наглядової ради на два строки поспiль. Член наглядової ради не зараховується до штату Українського iнституту книги та провадить свою дiяльнiсть на безоплатнiй основi.
До складу наглядової ради обирають i призначають авторитетних спецiалiстiв гуманiтарної сфери - авторiв популярних лiтературних творiв, лiтературних критикiв, iнших дiячiв культури, якi мають високi професiйнi та моральнi якостi, суспiльний авторитет.
Членами наглядової ради не можуть бути державнi службовцi.
Порядок формування складу наглядової ради та вiдкликання окремих її членiв визначається Статутом Українського iнституту книги.
До повноважень наглядової ради належить:
погодження:
складеного в установленому порядку фiнансового поквартального плану Українського iнституту книги та звiту про його виконання;
рiшення директора щодо укладення договорiв (контрактiв) на суму, що перевищує 100 розмiрiв мiнiмальної заробiтної плати;
рiшень про притягнення до дисциплiнарної вiдповiдальностi посадових осiб Українського iнституту книги;
затвердження:
основних напрямiв дiяльностi Українського iнституту книги;
рiчного фiнансового звiту Українського iнституту книги;
квартальних планiв роботи Українського iнституту книги;
здiйснення контролю за:
виконанням директором Українського iнституту книги функцiональних обов'язкiв, визначених Статутом Українського iнституту книги та укладеним в установленому порядку контрактом;
провадженням фiнансово-господарської дiяльностi Українського iнституту книги;
розгляд iнших питань щодо дiяльностi Українського iнституту книги та виконання iнших функцiй вiдповiдно до законодавства.
Копiї заяв про обрання членами наглядової ради, автобiографiї та змiст мотивацiйних листiв, у яких кандидати викладають мотиви до обрання членами наглядової ради, розмiщуються на офiцiйному веб-сайтi органу управлiння.
Склад наглядової ради Українського iнституту книги, обраної в передбаченому цим Законом порядку, затверджується рiшенням органу управлiння.
Стаття 11. Фiнансування Українського iнституту книги
Український iнститут книги фiнансується за рахунок коштiв Державного бюджету України, у тому числi коштiв спецiальних фондiв Державного бюджету України, розпорядником яких є орган управлiння, а також коштiв, отриманих вiд управлiння майном, переданим Українському iнституту книги на правi оперативного управлiння, надходжень вiд управлiння правами iнтелектуальної власностi, надходжень вiд спiвробiтництва з мiжнародними органiзацiями i установами, грантiв, пожертв, дарункiв та з iнших джерел, передбачених законом, а також доходiв, отриманих вiд управлiння вiльними коштами Українського iнституту книги.
Кошти, отриманi Українським iнститутом книги з передбачених частиною першої цiєї статтi джерел, використовуються виключно для фiнансування реалiзацiї завдань та функцiй, передбачених цим Законом та Статутом Українського iнституту книги.
Український iнститут книги розпоряджається коштами, отриманими з джерел, передбачених цiєю статтею, вiдповiдно до законодавства".
4. У Законi України "Про культуру" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2011 р., N 24, ст. 168; 2013 р., N 15, ст. 98):
1) у статтi 4:
частину першу доповнити абзацом четвертим такого змiсту:
"програмою дiяльностi центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної полiтики у сферах культури та мистецтв, з розвитку культури на вiдповiдний рiк, яка розробляється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної полiтики у сферах культури та мистецтв, та затверджується Кабiнетом Мiнiстрiв України";
доповнити частиною третьою такого змiсту:
"3. Кабiнет Мiнiстрiв України щороку затверджує програму дiяльностi центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної полiтики у сферах культури та мистецтв, з розвитку культури на вiдповiдний рiк (далi - Програма дiяльностi з розвитку культури), що визначає стратегiчнi цiлi та прiоритетнi завдання державної полiтики у сферi культури на певний календарний рiк, а також заходи, що плануються та здiйснюватимуться центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної полiтики у сферах культури та мистецтв, для досягнення зазначених цiлей i реалiзацiї завдань.
Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної полiтики у сферах культури та мистецтв, щороку не пiзнiше 1 жовтня розробляє та подає Кабiнету Мiнiстрiв України проект Програми дiяльностi з розвитку культури на наступний календарний рiк. До участi у розробленнi Програми дiяльностi з розвитку культури залучаються iншi центральнi органи виконавчої влади, до компетенцiї яких належать питання виконання завдань у сферi культури, зокрема центральнi органи виконавчої влади, що забезпечують формування державної полiтики у сферi освiти i науки, державної полiтики економiчного i соцiального розвитку, та iншi.
Програма дiяльностi з розвитку культури не може суперечити Програмi дiяльностi Кабiнету Мiнiстрiв України, державним цiльовим програмам у сферi культури, iншим законодавчим актам";
2) частину першу статтi 14 доповнити абзацом четвертим такого змiсту:
"здiйснення заходiв державної пiдтримки виробникiв в окремих галузях дiяльностi у сферах культури та мистецтв у порядку, передбаченому законами України та довгостроковими нацiонально-культурними державними цiльовими програмами".
II. Прикiнцевi положення
1. Цей Закон набирає чинностi з дня, наступного за днем його опублiкування, крiм пунктiв 3 та 4 роздiлу I цього Закону, якi набирають чинностi з 1 сiчня року, наступного за роком утворення Українського iнституту книги.
2. До приведення законодавства України у вiдповiднiсть iз цим Законом акти законодавства застосовуються в частинi, що не суперечить цьому Закону.
3. Кабiнету Мiнiстрiв України протягом трьох мiсяцiв з дня набрання чинностi цим Законом:
привести свої нормативно-правовi акти у вiдповiднiсть iз цим Законом;
забезпечити приведення мiнiстерствами, iншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актiв у вiдповiднiсть iз цим Законом;
забезпечити прийняття мiнiстерствами та iншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актiв, що випливають iз цього Закону, в тому числi розроблення Програми дiяльностi з розвитку культури на 2016 рiк.
Президент України | П. ПОРОШЕНКО |
м. Київ
28 сiчня 2016 року
N 954-VIII