НАЦIОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
Департамент фiнансового монiторингу
вiд 08.02.2017 р. | N 25-0008/9995 |
---|
Банкам України, Асоцiацiї "Незалежна асоцiацiя банкiв України", Асоцiацiї українських банкiв, Асоцiацiї "Український кредитно-банкiвський союз" |
Про запобiгання здiйсненню ризикової дiяльностi
Нацiональний банк України звертає увагу, що пiд час проведення перевiрок банкiв виявленi факти, що можуть свiдчити про наявнiсть ознак здiйснення банками ризикової дiяльностi, передбачених пунктом 3.3 глави 3 роздiлу I Положення про застосування Нацiональним банком України заходiв впливу1, зокрема в наступних випадках.
____________
1 Затвердженого постановою
Правлiння Нацiонального банку України вiд 17
серпня 2012 року N 346, зареєстровано в Мiнiстерствi
юстицiї України 17 вересня 2012 року за N 1590/21902 (iз
змiнами).
1. Вiдповiдно до абзацу першого пункту 1.5 роздiлу 1 Iнструкцiї про порядок здiйснення контролю за експортними, iмпортними операцiями2 якщо згiдно з умовами договору валюта платежу вiдрiзняється вiд валюти цiни, то банк з метою контролю за повнотою розрахункiв за цiєю операцiєю використовує передбаченi у договорi умови перерахування валюти цiни у валюту платежу.
____________
2 Затвердженої постановою
Правлiння Нацiонального банку України вiд 24
березня 1999 року N 136, зареєстровано в
Мiнiстерствi юстицiї України 28 травня 1999 року за N 338/3631
(iз змiнами).
Водночас, Нацiональний банк України наголошує на необхiдностi здiйснення банками поглибленого аналiзу умов зовнiшньоекономiчних договорiв, якi передбачають застосування таких курсiв перерахування валюти цiни у валюту платежу, якi суттєво вiдрiзняються вiд ринкових. Внаслiдок застосування таких курсiв перерахування штучно, невиправдано (суттєво) зменшується сума валютної виручки/збiльшується сума платежу за межi України, що вказує на вiдсутнiсть документального пiдтвердження очевидної економiчної доцiльностi (сенсу) таких фiнансових операцiй.
2. Вiдповiдно до пункту 3 глави 1 роздiлу II Положення про порядок та умови торгiвлi iноземною валютою3 (далi - Положення N 281) суб'єкт ринку, до якого переводиться на обслуговування зовнiшньоекономiчний договiр, не пiзнiше третього робочого дня з дня отримання письмового звернення клiєнта-резидента зобов'язаний звернутися до суб'єкта ринку, через який здiйснювалися розрахунки за зовнiшньоекономiчним договором, для отримання всiєї наявної в нього iнформацiї про незавершенi розрахунки резидента за цим договором (номер i дата реєстру митних декларацiй, наявна в реєстрi iнформацiя про операцiю резидента, обсяги купленої, обмiняної та перерахованої iноземної валюти за договором тощо) за пiдписом уповноваженої особи суб'єкта ринку. Суб'єкт ринку зобов'язаний надати iнформацiю про незавершенi розрахунки резидента за зовнiшньоекономiчним договором не пiзнiше п'ятого робочого дня з дня отримання звернення суб'єкта ринку, до якого переводиться на обслуговування цей договiр. Обмiн iнформацiєю мiж суб'єктами ринку здiйснюється засобами електронної пошти Нацiонального банку України.
____________
3 Затвердженого постановою
Правлiння Нацiонального банку України вiд 10
серпня 2005 року N 281, зареєстровано в
Мiнiстерствi юстицiї України 29 серпня 2005 року за N 950/11230
(iз змiнами).
При цьому, згiдно з вiдповiдними нормами Положення N 281, якi дiяли до 27 листопада 2015 року, iнформацiя про незавершенi розрахунки резидента за зовнiшньоекономiчним договором передавалася виключно на паперових носiях.
Якщо пiд час здiйснення операцiй та/або зняття операцiй з валютного контролю банки використовують iнформацiю про незавершенi розрахунки резидента за зовнiшньоекономiчним договором, яка мiститься у документi на паперовому носiї, виникає ймовiрнiсть ризикiв використання документа, що має ознаки пiдробного, недiйсного (нiкчемного).
Нацiональний банк України звертає увагу на те, що здiйснення банками перевiрки iнформацiї, що мiститься в документi на паперовому носiї, шляхом обмiну iнформацiєю мiж банками засобами електронної пошти Нацiонального банку України, сприятиме уникненню таких ризикiв.
3. Нацiональним банком України також виявлялись випадки, коли на етапi вивчення клiєнта, уточнення iнформацiї про клiєнта, здiйснення поглибленої перевiрки клiєнта та подальшого обслуговування клiєнта, останнiм (клiєнтом) надавалися до банку документи/iнформацiя вiд iнших банкiв (у тому числi виписки за рахунками, вiдкритими в iнших банках), достовiрнiсть яких у подальшому не пiдтверджувалася цими банками.
Таким чином, з метою здiйснення всебiчного аналiзу та перевiрки наданих клiєнтами документiв/iнформацiї вiд iнших банкiв (у тому числi виписок за рахунками, вiдкритими в iнших банках) про фiнансовi операцiї та їх учасникiв, зокрема передбачених Положенням про порядок здiйснення банками аналiзу та перевiрки документiв (iнформацiї) про фiнансовi операцiї та їх учасникiв4, банку, у визначених законодавством випадках, доцiльно запитувати iнформацiю щодо клiєнта у iнших банкiв шляхом обмiну iнформацiєю мiж банками засобами електронної пошти Нацiонального банку України, що сприятиме уникненню ризикiв використання документа, що має ознаки пiдробного, недiйсного (нiкчемного).
____________
4 Затвердженого постановою
Правлiння Нацiонального банку України вiд 15
серпня 2016 року N 369.
Нацiональний банк України акцентує увагу на тому, що банк зобов'язаний вживати достатнiх заходiв для запобiгання та протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення.
Нацiональний банк України попереджає, що у разi виявлення порушень, в тому числi ознак здiйснення банком ризикової дiяльностi, розглядатиметься питання щодо застосування до банку заходiв впливу, передбачених статтею 73 Закону "Про банки i банкiвську дiяльнiсть".
Директор Департаменту фiнансового монiторингу | I. В. Береза |