ДЕРЖАВНА РЕГУЛЯТОРНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
РIШЕННЯ
вiд 2 листопада 2018 року | N 16 |
---|
Про необхiднiсть усунення Мiнiстерством аграрної
полiтики та продовольства України порушень
принципiв державної регуляторної полiтики згiдно
з вимогами Закону України "Про засади
державної регуляторної полiтики у сферi
господарської дiяльностi"
Вiдповiдно до статтi 30 Закону України вiд 11.09.2003 N 1160-IV "Про засади державної регуляторної полiтики у сферi господарської дiяльностi" (далi - Закон) та на пiдставi звернень суб'єктiв господарювання Державна регуляторна служба України здiйснила експертизу наказу Мiнiстерства аграрної полiтики України вiд 27.05.2004 N 191 "Про затвердження форм облiку виробництва алкогольних напоїв" (далi - Наказ N 191), зареєстрованого в Мiнiстерствi юстицiї України 15.09.2004 за N 1156/9755, та встановила таке.
Наказом N 191, зокрема, затверджено та запроваджено в дiю такi форми первинних облiкових документiв щодо виробництва алкогольних напоїв: звiт про роботу цеху з виробництва та розливу лiкеро-горiлчаних виробiв; накладну на передання алкогольних напоїв з виробництва до складу готової продукцiї; звiт про рух алкогольних напоїв на складi готової продукцiї; акт iнвентаризацiї алкогольних напоїв у складi готової продукцiї; звiт про роботу цеху розливу виноробної продукцiї.
Вiдповiдна звiтнiсть свого часу була введена в дiю з метою запровадження єдиної державної системи облiку виробництва, транспортування, зберiгання, оптової та роздрiбної торгiвлi алкогольними напоями на виконання пiдпункту "а" пункту 4 роздiлу I Заходiв щодо усунення причин та умов, якi сприяють злочинним проявам i корупцiї, затверджених Указом Президента України вiд 09.02.2004 N 175, та доручення Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 26.05.2004 N 6279/424/1-04.
Водночас, пунктом 5 статтi 8 Закону України "Про бухгалтерський облiк та фiнансову звiтнiсть в Українi" задекларовано, що пiдприємство самостiйно розробляє систему i форми внутрiшньогосподарського (управлiнського) облiку, звiтностi i контролю господарських операцiй, визначає права працiвникiв на пiдписання бухгалтерських документiв.
Крiм того, вiдповiдно до Положення про Мiнiстерство аграрної полiтики та продовольства України, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 25.11.2015 N 1119, Мiнагрополiтики України не надiлене повноваженнями щодо здiйснення контролю за виробництвом та обiгом спирту, алкогольних напоїв i тютюнових виробiв та, вiдповiдно, затвердження форм звiтностi щодо їх виробництва та обiгу.
У свою чергу, наразi вiдповiдно до пiдпункту 191.1.13 пункту 191.1 статтi 191 Податкового кодексу України вiд 02.12.2010 N 2755-VI (далi - Податковий кодекс) лiцензування дiяльностi суб'єктiв господарювання з виробництва спирту, алкогольних напоїв i тютюнових виробiв, оптової торгiвлi спиртом, оптової та роздрiбної торгiвлi алкогольними напоями i тютюновими виробами та контроль за таким виробництвом здiйснюють контролюючi органи.
Згiдно з пунктом 41.1 статтi 41 Податкового кодексу контролюючими органами є центральний орган виконавчої влади, що реалiзує державну податкову, державну митну полiтику, державну полiтику з адмiнiстрування єдиного внеску, державну полiтику у сферi боротьби з правопорушеннями пiд час застосування податкового та митного законодавства, законодавства з питань сплати єдиного внеску та iншого законодавства (далi - контролюючий орган), контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, його територiальнi органи.
Разом з цим Закон України вiд 19.12.95 N 481/95-ВР "Про державне регулювання виробництва i обiгу спирту етилового, коньячного i плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробiв" (далi - Закон N 481/95-ВР) визначає основнi засади державної полiтики щодо регулювання виробництва, експорту, iмпорту, оптової i роздрiбної торгiвлi спиртом етиловим, коньячним i плодовим, спиртом етиловим ректифiкованим виноградним, спиртом етиловим ректифiкованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами, забезпечення їх високої якостi та захисту здоров'я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обiгом алкогольних напоїв i тютюнових виробiв на територiї України.
Таким чином, наразi на виконання вимог чинного законодавства встановлено iншi, бiльш дiєвi механiзми контролю у сферi виробництва та обiгу алкогольних напоїв.
Зокрема, статтею 16 Закону N 481/95-ВР визначено, що суб'єкти господарювання, якi отримали передбаченi цим Законом лiцензiї, подають до органу виконавчої влади, уповноваженого Кабiнетом Мiнiстрiв України видавати такi лiцензiї, щомiсяця до 10 числа наступного мiсяця звiт про обсяги виробництва та/або обiгу (в тому числi iмпорту та експорту) спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробiв за формою, встановленою цим органом.
Крiм того, вiдповiдно до пункту 223.2 статтi 223 роздiлу VI Податкового кодексу України передбачено, що платники податку, визначенi пунктом 212.1 статтi 212 цього Кодексу (крiм iмпортерiв пiдакцизних товарiв, зазначених у пiдпунктах 215.3.4, 215.3.5, 215.3.51, 215.3.52, 215.3.6, 215.3.7, 215.3.8 пункту 215.3 статтi 215 цього Кодексу), подають щомiсяця не пiзнiше 20 числа наступного звiтного (податкового) перiоду контролюючому органу за мiсцем реєстрацiї декларацiю з акцизного податку за формою, затвердженою у порядку, встановленому статтею 46 цього Кодексу.
Також з метою пiдвищення ефективностi роботи iз запобiгання та боротьби iз незаконним виробництвом i обiгом спирту етилового, горiлки та лiкеро-горiлчаних виробiв посилення контролю за повнотою та своєчаснiстю надходжень до бюджету акцизного податку вiдповiдно до абзацу першого пункту 230.1 статтi 230 Податкового кодексу утворюються акцизнi склади.
Порядок створення та функцiонування акцизних складiв визначено статтею 230 Податкового кодексу. Пiдпунктом 14.1.6 пункту 14.1 статтi 14 Податкового кодексу встановлено, що акцизний склад - це спецiально обладнанi примiщення на обмеженiй територiї, розташованi на митнiй територiї України, де пiд контролем постiйних представникiв контролюючого органу розпорядник акцизного складу провадить свою господарську дiяльнiсть шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змiшування, розливу, пакування, фасування, зберiгання, одержання чи видачi, зокрема, спирту етилового, горiлки та лiкеро-горiлчаних виробiв.
Виходячи з вищенаведеного, питання облiку дiяльностi з виробництва та обiгу алкогольних напоїв достатньо врегульоване законодавством, а передбаченi Наказом N 191 додатковi форми звiтностi створюють надмiрне регулювання такої дiяльностi.
Запроваджений Наказом N 191 механiзм державного регулювання у вiдповiднiй сферi господарської дiяльностi на сьогоднi створює додаткове необґрунтоване адмiнiстративне та фiнансове навантаження на виробникiв алкогольних напоїв, зокрема в частинi виконання обов'язкових вимог щодо щоденного складання величезного обсягу документiв, необхiднiсть подання яких не визначено чинним законодавством.
За таких обставин постає питання щодо правової обґрунтованостi та об'єктивностi застосування механiзму державного регулювання, передбаченого положеннями Наказу N 191.
З огляду на викладене вище положення Наказу N 191 порушують такi обов'язковi принципи державної регуляторної полiтики, передбаченi статтею 4 Закону, як:
доцiльностi - обґрунтованої необхiдностi державного регулювання господарських вiдносин з метою вирiшення iснуючої проблеми, оскiльки форма та рiвень державного регулювання в частинi запровадження передбачених пунктом 1 Наказу N 191 форм звiтностi на сьогоднi не вiдповiдає вимогам чинного законодавства;
адекватностi - вiдповiдностi форм та рiвня державного регулювання господарських вiдносин потребi у вирiшеннi iснуючої проблеми та ринковим вимогам з урахуванням усiх прийнятних альтернатив, оскiльки на сьогоднi встановлена форма та рiвень державного регулювання в частинi необхiдностi виконання передбачених Наказом N 191 вимог щодо заповнення вiдповiдних форм облiку не враховує всiх iснуючих на сьогоднi альтернатив з метою досягнення поставлених цiлей;
ефективностi - забезпечення досягнення внаслiдок дiї регуляторного акта максимально можливих позитивних результатiв за рахунок мiнiмально необхiдних витрат ресурсiв суб'єктiв господарювання, громадян та держави в частинi застосування непередбачених чинним законодавством вимог до виробникiв алкогольних напоїв, що в свою чергу зумовлює додаткове необґрунтоване адмiнiстративне та фiнансове навантаження на суб'єктiв господарювання;
збалансованостi - забезпечення у регуляторнiй дiяльностi балансу iнтересiв суб'єктiв господарювання, громадян та держави, оскiльки запропонований механiзм державного регулювання не забезпечує балансу iнтересiв мiж суб'єктами господарювання, державою та громадянами.
Керуючись частиною третьою статтi 27 Закону України "Про засади державної регуляторної полiтики у сферi господарської дiяльностi", Державна регуляторна служба України вирiшила:
запропонувати Мiнiстерству аграрної полiтики та продовольства України визнати таким, що втратив чиннiсть, наказ Мiнiстерства аграрної полiтики України вiд 27.05.2004 N 191 "Про затвердження форм облiку виробництва алкогольних напоїв", оскiльки його положення не вiдповiдають вимогам чинного законодавства та порушують принципи державної регуляторної полiтики.
Рiшення Державної регуляторної служби України щодо усунення порушень принципiв державної регуляторної полiтики пiдлягає виконанню у порядку, визначеному статтею 28 Закону, у двомiсячний строк з дня прийняття такого рiшення.
Виконання цього рiшення передбачає пiдготовку проекту акта визнання про таким, що втратив чиннiсть, наказу Мiнiстерства аграрної полiтики України вiд 27.05.2004 N 191 "Про затвердження форм облiку виробництва алкогольних напоїв".
У разi визнання таким, що втратив чиннiсть, регуляторного акта, щодо якого уповноваженим органом було прийнято рiшення, орган виконавчої влади, що прийняв цей регуляторний акт, не пiзнiше одного робочого дня до закiнчення строку виконання вiдповiдного рiшення подає до уповноваженого органу копiю акта про визнання таким, що втратив чиннiсть, цього регуляторного акта.
У разi невиконання рiшення уповноваженого органу про необхiднiсть усунення порушень принципiв державної регуляторної полiтики або неоскарження цього рiшення органом виконавчої влади протягом встановленого строку дiя регуляторного акта, щодо якого було прийнято вiдповiдне рiшення, зупиняється Законом наступного дня з дня закiнчення строку виконання такого рiшення.
Подання скарги щодо рiшення уповноваженого органу не зупиняє дiї цього рiшення.
Голова Державної регуляторної служби України | К. Ляпiна |