ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення змiн до Закону України "Про збiр та облiк єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соцiальне страхування" щодо усунення дискримiнацiї за колом платникiв
Верховна Рада України постановляє:
I. Внести до Закону України "Про збiр та облiк єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соцiальне страхування" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2011 р., N 2 - 3, ст. 11 iз наступними змiнами) такi змiни:
1. У статтi 4:
у частинi четвертiй цифру "4" замiнити цифрами "4, 5", а пiсля слiв "отримують пенсiю за вiком" доповнити словами "або за вислугу рокiв";
доповнити частинами п'ятою та шостою такого змiсту:
"5. Особи, зазначенi у пунктi 5 частини першої цiєї статтi, звiльняються вiд сплати за себе єдиного внеску за умови взяття їх на облiк фiзичних осiб - пiдприємцiв та провадження ними одного виду дiяльностi одночасно як осiб, зазначених у пунктах 4 i 5 частини першої цiєї статтi.
6. Особи, зазначенi у пунктах 4 i 5 частини першої цiєї статтi, якi мають основне мiсце роботи, звiльняються вiд сплати за себе єдиного внеску за мiсяцi звiтного перiоду, за якi роботодавцем було сплачено страховий внесок за таких осiб у розмiрi не менше мiнiмального страхового внеску. Такi особи можуть бути платниками єдиного внеску за умови самостiйного визначення за мiсяцi звiтного перiоду, за якi роботодавцем було сплачено страховий внесок за таких осiб у розмiрi менше мiнiмального страхового внеску, бази нарахування, але не бiльше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої цим Законом. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмiр мiнiмального страхового внеску".
2. Частину першу статтi 5 доповнити абзацом тринадцятим такого змiсту:
"Якщо фiзична особа зареєстрована як пiдприємець та при цьому провадить незалежну професiйну дiяльнiсть, така фiзична особа облiковується у податковому органi як фiзична особа - пiдприємець з ознакою провадження незалежної професiйної дiяльностi".
3. Пункт 2 частини першої статтi 7 викласти в такiй редакцiї:
"2) для платникiв, зазначених у пунктах 4 (крiм фiзичних осiб - пiдприємцiв, якi обрали спрощену систему оподаткування), 5 та 51 частини першої статтi 4 цього Закону, - на суму доходу (прибутку), отриманого вiд їх дiяльностi, що пiдлягає обкладенню податком на доходи фiзичних осiб. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмiр мiнiмального страхового внеску за мiсяць, у якому отримано дохiд (прибуток).
У разi якщо таким платником не отримано дохiд (прибуток) у звiтному перiодi або окремому мiсяцi звiтного перiоду, такий платник має право самостiйно визначити базу нарахування, але не бiльше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої цим Законом. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмiр мiнiмального страхового внеску".
4. Статтю 20 пiсля частини другої доповнити новою частиною такого змiсту:
"3. Податковим органам з метою перевiрки правильностi нарахування, обчислення, повноти i своєчасностi сплати єдиного внеску надається доступ до персонiфiкованих вiдомостей про заробiтну плату (дохiд, грошове забезпечення, допомогу, компенсацiю) застрахованих осiб, на яку нараховано i з якої сплачено страховi внески, у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну фiнансову полiтику, за погодженням з Пенсiйним фондом та фондами загальнообов'язкового державного соцiального страхування".
У зв'язку з цим частини третю - шосту вважати вiдповiдно частинами четвертою - сьомою.
5. У роздiлi VIII "Прикiнцевi та перехiднi положення":
пункт 98 викласти в такiй редакцiї:
"98. Платники єдиного внеску, визначенi статтею 4 цього Закону, якщо вони не є роботодавцями, звiльняються вiд виконання обов'язкiв, визначених частиною другою статтi 6 цього Закону, на весь перiод їх незаконного позбавлення волi в районах проведення антитерористичної операцiї та/або операцiї Об'єднаних сил та здiйснення заходiв iз забезпечення нацiональної безпеки i оборони, вiдсiчi i стримування збройної агресiї Росiйської Федерацiї у Донецькiй та Луганськiй областях за заявою члена сiм'ї або платника єдиного внеску, пiсля його визволення та/або пiсля закiнчення його лiкування (реабiлiтацiї), що пiдтверджується даними державного органу спецiального призначення з правоохоронними функцiями, який забезпечує державну безпеку України, про незаконне позбавлення волi такого платника.
Заява платником єдиного внеску подається протягом 90 днiв пiсля його звiльнення.
Якщо платник єдиного внеску перебуває на лiкуваннi (реабiлiтацiї) пiсля звiльнення, заява подається протягом 90 днiв пiсля закiнчення його лiкування (реабiлiтацiї).
Термiн перебування на лiкуваннi (реабiлiтацiї) пiдтверджується вiдповiдною довiдкою (випискою) установи, в якiй проводилося лiкування (реабiлiтацiя) такої особи";
доповнити пунктом 915 такого змiсту:
"915. Пiдлягають списанню за заявою платника та у порядку, визначеному цим Законом, несплаченi станом на день набрання чинностi Законом України "Про внесення змiн до Закону України "Про збiр та облiк єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соцiальне страхування" щодо усунення дискримiнацiї за колом платникiв" з урахуванням особливостей, визначених цим пунктом, суми недоїмки, нарахованi платникам єдиного внеску, зазначеним у пунктах 4 (крiм фiзичних осiб - пiдприємцiв, якi обрали спрощену систему оподаткування) та 5 частини першої статтi 4 цього Закону, за перiод з 1 сiчня 2017 року до дня набрання чинностi Законом України "Про внесення змiн до Закону України "Про збiр та облiк єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соцiальне страхування" щодо усунення дискримiнацiї за колом платникiв", а також штрафи та пеня, нарахованi на цi суми недоїмки, у разi якщо такими платниками не отримано дохiд (прибуток) вiд їх дiяльностi, що пiдлягає обкладенню податком на доходи фiзичних осiб, та за умови подання протягом 90 календарних днiв з дня набрання чинностi Законом України "Про внесення змiн до Закону України "Про збiр та облiк єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соцiальне страхування" щодо усунення дискримiнацiї за колом платникiв":
а) платниками, зазначеними у пунктi 4 частини першої статтi 4 цього Закону (крiм фiзичних осiб - пiдприємцiв, якi обрали спрощену систему оподаткування), - державному реєстратору за мiсцем знаходження реєстрацiйної справи фiзичної особи - пiдприємця заяви про державну реєстрацiю припинення пiдприємницької дiяльностi та до податкового органу - звiтностi вiдповiдно до вимог частини другої статтi 6 цього Закону за перiод з 1 сiчня 2017 року до дня набрання чинностi Законом України "Про внесення змiн до Закону України "Про збiр та облiк єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соцiальне страхування" щодо усунення дискримiнацiї за колом платникiв". Зазначена звiтнiсть подається платником виключно у випадку, якщо вона не була подана ранiше;
б) платниками, зазначеними у пунктi 5 частини першої статтi 4 цього Закону, - до податкового органу за основним мiсцем облiку заяви про зняття з облiку як платника єдиного внеску та звiтностi вiдповiдно до вимог частини другої статтi 6 цього Закону за перiод з 1 сiчня 2017 року до дня набрання чинностi Законом України "Про внесення змiн до Закону України "Про збiр та облiк єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соцiальне страхування" щодо усунення дискримiнацiї за колом платникiв". Зазначена звiтнiсть подається платником виключно у випадку, якщо вона не була подана ранiше.
Пiсля отримання у встановленому законом порядку вiдповiдних вiдомостей вiд державного реєстратора або заяви про зняття з облiку як платника єдиного внеску та за умови подання платником єдиного внеску зазначеної звiтностi (якщо вiдповiдна звiтнiсть не була подана ранiше) податковий орган протягом 15 робочих днiв проводить камеральну перевiрку, за результатами якої приймає рiшення про списання суми недоїмки, штрафних санкцiй i пенi або вмотивоване рiшення про вiдмову списання суми недоїмки, штрафних санкцiй i пенi.
Податковим органом може бути прийнято рiшення про вiдмову списання суми недоїмки, штрафних санкцiй i пенi, за умови якщо за результатами перевiрки буде встановлено, що:
1) платник податкiв отримав дохiд (прибуток) протягом перiоду з 1 сiчня 2017 року до дня набрання чинностi Законом України "Про внесення змiн до Закону України "Про збiр та облiк єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соцiальне страхування" щодо усунення дискримiнацiї за колом платникiв";
2) суми недоїмки, а також штрафи та пеня, нарахованi на суми недоїмки, були в повному обсязi самостiйно сплаченi платником або стягнутi у порядку, передбаченому цим Законом.
У разi якщо суми недоїмки, а також штрафи та пеня, нарахованi на суми недоїмки, були частково самостiйно сплаченi платником та/або стягнутi у порядку, передбаченому цим Законом, податковий орган приймає рiшення про списання суми недоїмки, штрафних санкцiй i пенi у частинi, що залишилася несплаченою.
Штрафнi санкцiї до платника єдиного внеску, передбаченi пунктом 7 частини одинадцятої статтi 25 цього Закону, за наведених умов не застосовуються.
Вимога про сплату суми недоїмки, штрафних санкцiй i пенi вважається вiдкликаною у день прийняття податковим органом рiшення про списання суми недоїмки, штрафних санкцiй i пенi.
Нарахованi та сплаченi або стягнутi за зазначений перiод суми недоїмки, штрафних санкцiй i пенi вiдповiдно до цього Закону не пiдлягають поверненню".
II. Прикiнцевi положення
1. Цей Закон набирає чинностi з 1 сiчня 2021 року, крiм пункту 5 роздiлу I цього Закону, що набирає чинностi з дня, наступного за днем його опублiкування.
2. Кабiнету Мiнiстрiв України вжити заходiв щодо приведення у вiдповiднiсть iз цим Законом пiдзаконних нормативно-правових актiв, забезпечивши набрання ними чинностi одночасно з набранням чинностi цим Законом, шляхом:
прийняття нормативно-правових актiв, необхiдних для реалiзацiї цього Закону;
приведення своїх нормативно-правових актiв у вiдповiднiсть iз цим Законом;
приведення нормативно-правових актiв мiнiстерств та iнших центральних органiв виконавчої влади у вiдповiднiсть iз цим Законом.
Президент України | В. ЗЕЛЕНСЬКИЙ |
м. Київ
13 травня 2020 року
N 592-IX