ЗАКОН УКРАЇНИ
Про державну пiдтримку iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями в Українi
Iз змiнами i доповненнями, внесеними
Законамм України
вiд 28 квiтня 2021 року N 1423-IX,
вiд 9 серпня 2023 року N 3311-IX
Цей Закон визначає органiзацiйнi, правовi та фiнансовi засади державної пiдтримки iнвестицiйних проектiв з метою створення сприятливих умов для залучення в Україну значних iнвестицiй (внутрiшнiх i зовнiшнiх), створення нових робочих мiсць, стимулювання економiчного розвитку регiонiв та зростання конкурентоспроможностi економiки України.
Роздiл I
ЗАГАЛЬНI ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Визначення термiнiв
1. У цьому Законi термiни вживаються в такому значеннi:
1) заявка - комплект документiв згiдно iз встановленими перелiком, формою та змiстом, якi заявник подає до уповноваженого органу для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями;
2) заявник - юридична особа, зареєстрована в Українi або в iноземнiй державi, або декiлька таких юридичних осiб, яка (якi) подала (подали) заявку;
3) значнi iнвестицiї - власнi або залученi кошти iнвестора iз значними iнвестицiями та/або заявника, якi вкладаються в об'єкти iнвестування у процесi реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями;
(пункт 3 частини першої статтi 1 у редакцiї Закону України вiд 09.08.2023р. N 3311-IX) |
4) iнвестицiйний проект iз значними iнвестицiями - iнвестицiйний проект, що вiдповiдає вимогам, визначеним статтею 5 цього Закону;
5) iнвестор iз значними iнвестицiями - зареєстрована в Українi юридична особа, яка спецiально утворена для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями, є стороною спецiального iнвестицiйного договору та господарська дiяльнiсть якої спрямовується виключно на реалiзацiю iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями та виконання спецiального iнвестицiйного договору;
6) об'єкти iнвестування - необоротнi активи (крiм нематерiальних активiв та гудвiлу), що будуються, модернiзуються, технiчно та/або технологiчно переоснащуються, придбаваються iнвестором iз значними iнвестицiями та/або заявником, та об'єкти iнженерно-транспортної iнфраструктури, необхiднi для виконання умов спецiального iнвестицiйного договору, якi збудованi/будуються або будiвництво яких профiнансовано/фiнансується (включно з платою за приєднання до мереж тепло-, газо-, водо- та електропостачання, iнженерних комунiкацiй тощо) iнвестором iз значними iнвестицiями та/або заявником за рахунок значних iнвестицiй;
(пункт 6 частини першої статтi 1 у редакцiї Закону України вiд 09.08.2023р. N 3311-IX) |
7) спецiальний iнвестицiйний договiр - укладений мiж Кабiнетом Мiнiстрiв України, iнвестором iз значними iнвестицiями, заявником (крiм випадкiв, передбачених цим Законом) та органом мiсцевого самоврядування (у разi надання державної пiдтримки таким органом) договiр, що визначає порядок та умови реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями;
(пункт 7 частини першої статтi 1 iз змiнами, внесеними згiдно iз Законом України вiд 09.08.2023р. N 3311-IX) |
8) строк реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями - строк з дати укладення спецiального iнвестицiйного договору до дати виконання iнвестором iз значними iнвестицiями зобов'язань, передбачених спецiальним iнвестицiйним договором, щодо здiйснення значних iнвестицiй в об'єкти iнвестування та початку функцiонування таких об'єктiв iнвестування в рамках реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями, що не може становити бiльше п'яти рокiв з дати укладення спецiального iнвестицiйного договору;
9) уповноважена установа - державна установа, уповноважена Кабiнетом Мiнiстрiв України на здiйснення супроводу заявника та iнвестора iз значними iнвестицiями у пiдготовцi та реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями, сприяння виконанню спецiального iнвестицiйного договору, а також на виконання iнших функцiй, передбачених цим Законом;
10) уповноважений орган - центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну iнвестицiйну полiтику.
2. Термiн "контроль" вживається в цьому Законi у значеннi, наведеному в Законi України "Про захист економiчної конкуренцiї", термiн "кiнцевий бенефiцiарний власник" - у значеннi, наведеному в Законi України "Про запобiгання та протидiю легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення", термiн "пов'язанi особи" - у значеннi, наведеному в Податковому кодексi України, термiн "будiвництво" - у значеннi, наведеному в Законi України "Про регулювання мiстобудiвної дiяльностi".
Стаття 2. Законодавство про державну пiдтримку iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями
1. Вiдносини, що виникають у зв'язку з наданням державної пiдтримки iнвестицiйним проектам iз значними iнвестицiями, укладенням, виконанням i припиненням дiї спецiальних iнвестицiйних договорiв, регулюються Конституцiєю України, Цивiльним кодексом України, Господарським кодексом України, Земельним кодексом України, Податковим кодексом України, Митним кодексом України, цим Законом, iншими законами України та нормативно-правовими актами, у тому числi прийнятими на виконання цього Закону, а також мiжнародними договорами України, згода на обов'язковiсть яких надана Верховною Радою України.
2. Якщо мiжнародним договором України, згода на обов'язковiсть якого надана Верховною Радою України, встановлено iншi правила, нiж тi, що передбаченi цим Законом, застосовуються правила мiжнародного договору України.
3. На вiдносини, що виникають у зв'язку з наданням державної пiдтримки iнвестицiйним проектам iз значними iнвестицiями, укладенням, виконанням i припиненням дiї спецiальних iнвестицiйних договорiв, не поширюється дiя законiв України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання" та "Про iнвестицiйну дiяльнiсть" (у частинi надання державної пiдтримки iнвестицiйним проектам, проведення їх державної експертизи, а також включення до Державного реєстру iнвестицiйних проектiв).
4. Дiя цього Закону не поширюється на iнвестицiйнi проекти, що вiдповiдають усiм ознакам державно-приватного партнерства та готуються i реалiзуються вiдповiдно до законiв України "Про державно-приватне партнерство" та "Про концесiю".
Роздiл II
ЗАСАДИ НАДАННЯ ДЕРЖАВНОЇ ПIДТРИМКИ IНВЕСТИЦIЙНИХ
ПРОЕКТIВ IЗ ЗНАЧНИМИ IНВЕСТИЦIЯМИ
Стаття 3. Форми надання державної пiдтримки iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями
1. Державна пiдтримка iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями може надаватися iнвестору iз значними iнвестицiями у таких формах:
1) звiльнення вiд сплати окремих податкiв та зборiв вiдповiдно до Податкового кодексу України;
2) звiльнення вiд оподаткування ввiзним митом нового устаткування (обладнання) та комплектуючих виробiв до нього, що ввозяться виключно для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями на виконання спецiального iнвестицiйного договору, вiдповiдно до Митного кодексу України;
3) забезпечення переважного права землекористування земельною дiлянкою державної або комунальної власностi для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями - надання земельної дiлянки державної або комунальної власностi у користування (оренду) для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями на умовах, визначених з урахуванням зобов'язань, передбачених спецiальним iнвестицiйним договором, та з переважним правом iнвестора iз значними iнвестицiями придбання такої земельної дiлянки у власнiсть пiсля спливу строку дiї спецiального iнвестицiйного договору (крiм випадкiв його дострокового припинення), якщо таке право передбачено спецiальним iнвестицiйним договором;
4) забезпечення за рахунок коштiв державного, мiсцевих бюджетiв та з iнших джерел, не заборонених законом, будiвництва об'єктiв iнженерно-транспортної iнфраструктури (автомобiльних шляхiв, лiнiй зв'язку, засобiв тепло-, газо-, водо- та електропостачання, iнженерних комунiкацiй тощо) або компенсацiя за рахунок коштiв державного, мiсцевих бюджетiв та з iнших джерел, не заборонених законом, вартостi збудованих заявником або iнвестором iз значними iнвестицiями об'єктiв iнженерно-транспортної iнфраструктури (автомобiльних шляхiв, лiнiй зв'язку, засобiв тепло-, газо-, водо- та електропостачання, iнженерних комунiкацiй тощо), необхiдних для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями. Порядок надання компенсацiї вартостi збудованих заявником або iнвестором iз значними iнвестицiями об'єктiв iнженерно-транспортної iнфраструктури встановлюється Кабiнетом Мiнiстрiв України;
(пункт 4 частини першої статтi 3 у редакцiї Закону України вiд 09.08.2023р. N 3311-IX) |
5) компенсацiя витрат на пiдключення та приєднання до iнженерно-транспортних мереж, необхiдних для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями, у порядку, встановленому Кабiнетом Мiнiстрiв України;
(частину першу статтi 3 доповнено пунктом 5 згiдно iз Законом України вiд 09.08.2023р. N 3311-IX) |
6) звiльнення вiд вiдшкодування втрат лiсогосподарського виробництва iнвестора iз значними iнвестицiями для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями вiдповiдно до Земельного кодексу України.
(частину першу статтi 3 доповнено пунктом 6 згiдно iз Законом України вiд 09.08.2023р. N 3311-IX) |
2. У разi якщо для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями необхiдне приєднання до мереж тепло-, газо-, водо- та електропостачання, iнженерних комунiкацiй тощо, у тому числi до мереж та/або комунiкацiй, що належать на правi власностi, господарського вiдання, оперативного управлiння чи iншому речовому правi суб'єктам природних монополiй, держава сприяє iнвестору iз значними iнвестицiями у процесi такого приєднання у порядку, визначеному законодавством.
Стаття 4. Обсяг державної пiдтримки для реалiзацiї iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями
1. Загальний обсяг державної пiдтримки для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями складається з:
1) усiх вивiльнених вiд оподаткування коштiв - сума податкiв i зборiв, що не сплачуються до бюджету та залишаються в розпорядженнi iнвестора iз значними iнвестицiями вiдповiдно до умов спецiального iнвестицiйного договору. У разi надання в користування (оренду) земельної дiлянки для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями iз справлянням плати за землю за надану земельну дiлянку у розмiрi, що є меншим за розмiр, встановлений органом мiсцевого самоврядування для вiдповiдної категорiї земель на вiдповiднiй територiї, розмiр рiзницi враховується при визначеннi загального обсягу державної пiдтримки для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями;
2) сукупної вартостi всiх об'єктiв iнженерно-транспортної iнфраструктури, побудованих для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями та на виконання спецiального iнвестицiйного договору згiдно з пунктом 4 частини першої статтi 3 цього Закону, станом на дату введення таких об'єктiв в експлуатацiю;
(пункт 2 частини першої статтi 4 у редакцiї Закону України вiд 09.08.2023р. N 3311-IX) |
3) суми компенсацiї на пiдключення та приєднання до iнженерно-транспортних мереж, необхiдних для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями;
(частину першу статтi 4 доповнено пунктом 3 згiдно iз Законом України вiд 09.08.2023р. N 3311-IX) |
4) суми коштiв, що не надiйшли до вiдповiдного бюджету вiд вiдшкодування втрат лiсогосподарського виробництва вiдповiдно до Земельного кодексу України.
(частину першу статтi 4 доповнено пунктом 4 згiдно iз Законом України вiд 09.08.2023р. N 3311-IX) |
2. Загальний обсяг державної пiдтримки для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями встановлюється у спецiальному iнвестицiйному договорi та не повинен перевищувати 30 вiдсоткiв планового обсягу значних iнвестицiй за iнвестицiйним проектом iз значними iнвестицiями.
У разi якщо пiд час виконання спецiального iнвестицiйного договору фактичний обсяг значних iнвестицiй є бiльшим, нiж передбачено таким договором, загальний обсяг державної пiдтримки залишається без змiн.
(частину другу статтi 4 доповнено абзацом другим згiдно iз Законом України вiд 09.08.2023р. N 3311-IX) |
У разi якщо пiд час виконання спецiального iнвестицiйного договору фактичний обсяг значних iнвестицiй є меншим, нiж передбачено таким договором, загальний обсяг державної пiдтримки змiнюється шляхом внесення змiн до спецiального iнвестицiйного договору.
(частину другу статтi 4 доповнено абзацом третiм згiдно iз Законом України вiд 09.08.2023р. N 3311-IX) |
У разi якщо обсяг значних iнвестицiй є меншим, нiж визначено пунктом 4 частини першої статтi 5 цього Закону, iнвестор iз значними iнвестицiями повертає весь обсяг отриманої державної пiдтримки для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями.
(частину другу статтi 4 доповнено абзацом четвертим згiдно iз Законом України вiд 09.08.2023р. N 3311-IX) |
3. Методологiя розрахунку обсягу державної пiдтримки для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями визначається Кабiнетом Мiнiстрiв України.
4. Вiдомостi про iнвестицiйнi проекти iз значними iнвестицiями, для реалiзацiї яких надається державна пiдтримка вiдповiдно до цього Закону, у тому числi iнформацiя щодо виконання iнвестором iз значними iнвестицiями зобов'язань, передбачених спецiальним iнвестицiйним договором, внесення обсягу значних iнвестицiй в об'єкти iнвестування, початку функцiонування таких об'єктiв iнвестування в рамках реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями, а також щодо обсягу державної пiдтримки, наданої iнвестору iз значними iнвестицiями вiдповiдно до цього Закону та спецiального iнвестицiйного договору, вносяться до реєстру iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями, ведення якого здiйснює уповноважений орган. Перелiк вiдомостей, що вносяться до реєстру iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями, та порядок його ведення визначаються Кабiнетом Мiнiстрiв України.
Вiдомостi, що мiстяться у реєстрi iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями, є вiдкритими i загальнодоступними (крiм iнформацiї з обмеженим доступом), стягнення плати за доступ до них забороняється.
Уповноважений орган, центральний орган виконавчої влади, що реалiзує державну податкову полiтику, та центральний орган виконавчої влади у галузi митної справи можуть здiйснювати автоматичний обмiн iнформацiєю, що мiститься в реєстрi iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями, в обсязi та порядку, що визначаються нормативно-правовим актом центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну фiнансову полiтику, за погодженням з уповноваженим органом.
Стаття 5. Вимоги до iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями, для реалiзацiї якого може надаватися державна пiдтримка
1. Iнвестицiйний проект iз значними iнвестицiями, для реалiзацiї якого може надаватися державна пiдтримка згiдно з цим Законом, має вiдповiдати всiм таким вимогам:
1) iнвестицiйний проект iз значними iнвестицiями реалiзується на територiї України у сферах переробної промисловостi (крiм дiяльностi з виробництва та обiгу тютюнових виробiв, спирту етилового (за виключенням виробництва бiоетанолу, який призначений для використання як компонент палива), коньячного i плодового, алкогольних напоїв), виробництва бiогазу i бiометану (в тому числi скрапленого або стисненого), добування з метою подальшої переробки та/або збагачення корисних копалин (крiм кам'яного та бурого вугiлля, сирої нафти та природного газу), поводження з вiдходами, транспорту, складського господарства, поштової та кур'єрської дiяльностi, логiстики, освiти, наукової та науково-технiчної дiяльностi, охорони здоров'я, мистецтва, культури, спорту, туризму, в курортно-рекреацiйнiй сферi та у сферi електронних комунiкацiй;
(пункт 1 частини першої статтi 5 у редакцiї Закону України вiд 09.08.2023р. N 3311-IX) |
2) iнвестицiйний проект iз значними iнвестицiями передбачає будiвництво, модернiзацiю, технiчне та/або технологiчне переоснащення об'єктiв iнвестування у сферах, зазначених у пунктi 1 цiєї частини, придбання необхiдного устаткування (обладнання) та комплектуючих виробiв до нього, а також може передбачати будiвництво за рахунок коштiв iнвестора iз значними iнвестицiями та/або заявника необхiдних для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями об'єктiв iнженерно-транспортної iнфраструктури;
(пункт 2 частини першої статтi 5 iз змiнами, внесеними згiдно iз Законом України вiд 09.08.2023р. N 3311-IX) |
3) створення впродовж строку реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями не менше:
10 нових робочих мiсць iз середньою заробiтною платою працiвникiв, розмiр якої не менш як на 50 вiдсоткiв перевищує розмiр реальної середньої заробiтної плати за вiдповiдним видом дiяльностi у регiонi, в якому реалiзується проект, за попереднiй календарний рiк; або
30 нових робочих мiсць iз середньою заробiтною платою працiвникiв, розмiр якої не менш як на 30 вiдсоткiв перевищує розмiр реальної середньої заробiтної плати за вiдповiдним видом дiяльностi у регiонi, в якому реалiзується проект, за попереднiй календарний рiк; або
50 нових робочих мiсць iз середньою заробiтною платою працiвникiв, розмiр якої не менш як на 15 вiдсоткiв перевищує розмiр реальної середньої заробiтної плати за вiдповiдним видом дiяльностi у регiонi, в якому реалiзується проект, за попереднiй календарний рiк;
(пункт 3 частини першої статтi 5 у редакцiї Закону України вiд 09.08.2023р. N 3311-IX) |
4) розмiр значних iнвестицiй в об'єкти iнвестування для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями перевищує суму, еквiвалентну 12 мiльйонам євро, що розраховується за офiцiйним курсом валют, встановленим Нацiональним банком України станом на перший робочий день кварталу, в якому подається заявка, та на дату фактичного здiйснення значних iнвестицiй в об'єкти iнвестування на виконання спецiального iнвестицiйного договору. Розмiр значних iнвестицiй в об'єкти iнвестування розраховується без урахування податку на додану вартiсть. Заявник не ранiше нiж за 18 мiсяцiв до дати подання заявки до уповноваженого органу може здiйснити значнi iнвестицiї в об'єкти iнвестування в обсязi, що не перевищує 30 вiдсоткiв загального обсягу значних iнвестицiй, необхiдних для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями;
(пункт 4 частини першої статтi 5 у редакцiї Закону України вiд 09.08.2023р. N 3311-IX) |
5) строк реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями не перевищує п'ять рокiв.
2. Державна пiдтримка, що надається вiдповiдно до цього Закону, не поширюється на iнвестицiйнi проекти, що вiдповiдають ознакам державно-приватного партнерства, якi мають бути реалiзованi iз застосуванням вимог законiв України "Про державно-приватне партнерство" та "Про концесiю", та на iнвестицiйнi проекти, що реалiзуються вiдповiдно до угод про розподiл продукцiї, якi мають бути реалiзованi iз застосуванням вимог Закону України "Про угоди про розподiл продукцiї", а також не надається для виконання суб'єктами господарювання своїх iнвестицiйних зобов'язань у ходi приватизацiї об'єктiв державної та комунальної власностi.
Стаття 6. Функцiї уповноваженої установи у процесi пiдготовки та реалiзацiї iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями
1. Супровiд пiдготовки та реалiзацiї iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями, а також сприяння виконанню спецiальних iнвестицiйних договорiв державою та органами мiсцевого самоврядування (у разi надання державної пiдтримки такими органами) здiйснює уповноважена установа.
2. До функцiй уповноваженої установи належать:
1) здiйснення заходiв щодо залучення потенцiйних заявникiв для реалiзацiї iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями;
2) надання заявникам, iнвесторам iз значними iнвестицiями органiзацiйної та iнформацiйно-консультативної допомоги з питань пiдготовки та реалiзацiї iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями вiдповiдно до вимог цього Закону, зокрема щодо пiдготовки та подання заявки, iнших документiв, необхiдних для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями, на безоплатнiй основi;
3) взаємодiя з органами державної влади, органами мiсцевого самоврядування з питань, пов'язаних iз супроводом пiдготовки та реалiзацiї iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями;
4) пiдготовка та подання до уповноваженого органу перiодичних (квартальних i рiчних) та оперативних (на вимогу уповноваженого органу) звiтiв про стан супроводу iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями;
5) розроблення пропозицiй, рекомендацiй, планiв дiй, спрямованих на удосконалення процесу пiдготовки та реалiзацiї iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями;
6) органiзацiя навчання та проведення iнформацiйних заходiв з питань пiдготовки та реалiзацiї iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями для органiв державної влади, органiв мiсцевого самоврядування, їх посадових осiб;
7) виконання iнших функцiй щодо пiдготовки та реалiзацiї iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями, передбачених законодавством та установчими документами уповноваженої установи.
3. Уповноважена установа здiйснює супровiд заявника та iнвестора iз значними iнвестицiями, виконує iншi визначенi цим Законом функцiї на безоплатнiй основi для заявника та iнвестора iз значними iнвестицiями.
Порядок взаємодiї уповноваженої установи iз заявниками, iнвесторами iз значними iнвестицiями, органами державної влади, органами мiсцевого самоврядування з питань, пов'язаних iз супроводом пiдготовки та реалiзацiї iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями, визначається Кабiнетом Мiнiстрiв України.
4. Незаконне втручання та перешкоджання дiяльностi уповноваженої установи та її працiвникiв, зокрема з метою протидiї чи ускладнення виконання нею функцiй, визначених цим Законом, забороняється.
Роздiл III
ПIДГОТОВКА ЗАЯВКИ ТА ПРИЙНЯТТЯ РIШЕННЯ ПРО
ДОЦIЛЬНIСТЬ ЧИ НЕДОЦIЛЬНIСТЬ УКЛАДЕННЯ
СПЕЦIАЛЬНОГО IНВЕСТИЦIЙНОГО ДОГОВОРУ
Стаття 7. Пiдготовка та подання заявки
1. Заявник, який має намiр отримати державну пiдтримку для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями, передбачену цим Законом, готує та подає до уповноваженого органу заявку, яка включає документи, що пiдтверджують вiдповiднiсть заявника вимогам частин третьої i четвертої цiєї статтi, технiко-економiчне обґрунтування iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями (з обов'язковим зазначенням соцiального ефекту вiд його реалiзацiї) та проект спецiального iнвестицiйного договору, примiрна форма якого визначається уповноваженим органом.
(абзац перший частини першої статтi 7 у редакцiї Закону України вiд 09.08.2023р. N 3311-IX) |
У разi якщо заявник здiйснив значнi iнвестицiї в об'єкт iнвестування вiдповiдно до пункту 4 частини першої статтi 5 цього Закону, разом iз заявкою подається аудиторський звiт та вiдповiднi документи (копiї актiв виконаних робiт, платiжних доручень про здiйснення фiнансування або iншi документи, що пiдтверджують обсяг здiйснених значних iнвестицiй в об'єкт iнвестування) для пiдтвердження обсягу здiйснених ним значних iнвестицiй в об'єкт iнвестування.
(частину першу статтi 7 доповнено новим абзацом другим згiдно iз Законом України вiд 09.08.2023р. N 3311-IX, у зв'язку з цим абзаци другий i третiй вважати вiдповiдно абзацами третiм i четвертим) |
Необґрунтоване вимагання вiд заявника надання iнших документiв забороняється.
Вимоги до технiко-економiчного обґрунтування iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями встановлюються Кабiнетом Мiнiстрiв України.
2. Уповноважена установа за зверненням заявника надає йому органiзацiйну та iнформацiйно-консультативну допомогу з питань пiдготовки документiв, передбачених частиною першою цiєї статтi, та їх подання до уповноваженого органу.
3. Заявник повинен вiдповiдати визначеним Кабiнетом Мiнiстрiв України вимогам щодо фiнансової спроможностi для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями.
4. Не можуть бути заявниками:
1) державнi господарськi об'єднання, державнi холдинговi компанiї, iншi державнi господарськi органiзацiї, державнi пiдприємства, установи, органiзацiї або господарськi товариства, у статутному капiталi яких бiльше 50 вiдсоткiв акцiй (часток) належать державi або iншому господарському товариству, у статутному капiталi якого бiльше 50 вiдсоткiв акцiй (часток) належать державi;
2) комунальнi унiтарнi пiдприємства та господарськi товариства, у статутному капiталi яких бiльше 50 вiдсоткiв акцiй (часток) належать територiальнiй громадi;
3) неприбутковi пiдприємства, установи та органiзацiї;
4) юридичнi особи, iнформацiю про кiнцевих бенефiцiарних власникiв яких не розкрито на порушення вимог Закону України "Про державну реєстрацiю юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань";
5) юридичнi особи, зареєстрованi в державах (на територiях), вiднесених Кабiнетом Мiнiстрiв України до офшорних зон, або юридичнi особи, у статутному капiталi яких бiльше 50 вiдсоткiв акцiй (часток) прямо або опосередковано належать юридичним особам, зареєстрованим у таких державах (територiях);
6) юридичнi особи, бенефiцiарнi власники акцiй (часток) яких є резидентами держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, чи держава, визнана Верховною Радою України державою-агресором. Це положення не застосовується до юридичних осiб, акцiї яких допущенi до торгiв на iноземних фондових бiржах згiдно з перелiком, затвердженим Кабiнетом Мiнiстрiв України (крiм юридичних осiб, якi є резидентами держави-агресора);
7) юридичнi особи, зареєстрованi у державi, визнанiй Верховною Радою України державою-агресором;
8) юридичнi особи, зареєстрованi згiдно iз законодавством держав, включених Групою з розробки фiнансових заходiв боротьби з вiдмиванням грошей (FATF) до списку держав, що не спiвпрацюють у сферi протидiї вiдмиванню доходiв, одержаних злочинним шляхом, а також юридичнi особи, 10 i бiльше вiдсоткiв статутного капiталу яких прямо або опосередковано належать таким особам;
9) юридичнi особи, щодо яких застосовано спецiальнi економiчнi та iншi обмежувальнi заходи (санкцiї) вiдповiдно до законодавства України чи мiжнародного права, а також пов'язанi з ними особи;
10) юридичнi особи, щодо яких вiдкрито провадження у справах про банкрутство або якi визнанi банкрутами;
11) юридичнi особи, якi перебувають у процесi лiквiдацiї або реорганiзацiї;
12) юридичнi особи, якi на дату подання заявки мають заборгованiсть iз сплати загальнодержавних та/або мiсцевих податкiв, зборiв та/або iнших обов'язкових платежiв на суму понад еквiвалент 10 мiнiмальних заробiтних плат на 1 сiчня вiдповiдного року.
5. Якщо заявник представлений кiлькома юридичними особами, обмеження, передбаченi частиною четвертою цiєї статтi, застосовуються до кожної з таких юридичних осiб.
6. Вiдповiдальнiсть за повноту та достовiрнiсть iнформацiї, що надається заявником, несе заявник.
Заявник може визначити iнформацiю та документи у складi заявки такими, що мiстять конфiденцiйну iнформацiю, комерцiйну таємницю, крiм вiдомостей, що мають бути внесенi до реєстру iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями пiсля пiдписання спецiального iнвестицiйного договору, про що зазначається в заявцi вiдповiдно до частини першої цiєї статтi.
(частину шосту статтi 7 доповнено абзацом другим згiдно iз Законом України вiд 09.08.2023р. N 3311-IX) |
Стаття 8. Оцiнка iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями та прийняття рiшення про укладення спецiального iнвестицiйного договору
1. Оцiнка iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями проводиться уповноваженим органом не бiльше нiж 60 календарних днiв з дня отримання документiв, передбачених частиною першою статтi 7 цього Закону, та включає:
(абзац перший частини першої статтi 8 iз змiнами, внесеними згiдно iз Законом України вiд 09.08.2023р. N 3311-IX) |
1) перевiрку вiдповiдностi заявника, iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями та поданих документiв установленим законодавством вимогам (перший етап);
2) аналiз iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями та проекту спецiального iнвестицiйного договору (другий етап):
аналiз фiнансових, соцiальних показникiв та екологiчних наслiдкiв реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями;
(абзац другий пункту 2 частини першої статтi 8 iз змiнами, внесеними згiдно iз Законом України вiд 09.08.2023р. N 3311-IX) |
аналiз ризикiв реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями;
аналiз форм та загального обсягу державної пiдтримки, що пропонуються до надання для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями;
аналiз проекту спецiального iнвестицiйного договору та пiдготовка в разi потреби зауважень щодо його доопрацювання.
Уповноважений орган припиняє проведення оцiнки iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями, якщо:
за результатами першого етапу виявлено невiдповiднiсть заявника, iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями та поданих документiв встановленим законодавством вимогам та обмеженням, а також якщо уповноважений орган вже проводить оцiнку iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями, що повнiстю або частково збiгається щодо сформованої земельної дiлянки, на якiй заплановано реалiзацiю iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями;
пiд час другого етапу виявлено невiдповiднiсть технiко-економiчного обґрунтування вимогам щодо його змiсту та/або проекту спецiального iнвестицiйного договору вимогам статтi 13 цього Закону, наявнiсть помилок у розрахунках та розбiжностей у поданих документах. У такому разi уповноважений орган надсилає заявнику вiдповiднi зауваження та пропозицiї для доопрацювання. Заявник протягом 15 календарних днiв може доопрацювати вiдповiднi документи та надiслати їх до уповноваженого органу для пiдготовки висновку, який готується протягом 15 календарних днiв з дня отримання доопрацьованих документiв вiд заявника. Якщо заявник не подав доопрацьованi документи у визначений строк, уповноважений орган припиняє проведення оцiнки, про що повiдомляє заявника.
Будь-яке припинення уповноваженим органом проведення оцiнки не позбавляє заявника права надiслати заявку на повторний розгляд.
(абзац восьмий частини першої статтi 8 замiнено чотирма новими абзацами згiдно iз Законом України вiд 09.08.2023р. N 3311-IX, у зв'язку з цим абзаци дев'ятий - одинадцятий вважати вiдповiдно абзацами дванадцятим - чотирнадцятим) |
До проведення оцiнки iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями обов'язково залучаються Антимонопольний комiтет України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну фiнансову та бюджетну полiтику, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну правову полiтику, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну полiтику у сферi охорони навколишнього природного середовища, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної полiтики у сферi, в якiй передбачається реалiзувати iнвестицiйний проект iз значними iнвестицiями, та орган мiсцевого самоврядування (якщо державна пiдтримка надається таким органом для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями). До проведення оцiнки можуть також залучатися iншi державнi органи вiдповiдно до компетенцiї.
(абзац дванадцятий частини першої статтi 8 у редакцiї Закону України вiд 09.08.2023р. N 3311-IX) |
З метою одержання додаткової iнформацiї та/або документiв, необхiдних для проведення оцiнки iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями, уповноважений орган може звертатися з вiдповiдними запитами до уповноваженої установи, державних органiв, органiв мiсцевого само-врядування, фiнансових установ, юридичних та фiзичних осiб. Вiдповiдь на такий запит надається у якомога стислий строк, що не може становити бiльше 10 робочих днiв.
Порядок та методологiя проведення оцiнки iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями визначаються Кабiнетом Мiнiстрiв України.
2. За результатами оцiнки iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями уповноважений орган готує один iз таких висновкiв:
висновок про доцiльнiсть реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями та укладення спецiального iнвестицiйного договору;
висновок про недоцiльнiсть реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями та вiдмову в укладеннi спецiального iнвестицiйного договору.
Пiдставами для надання висновку про недоцiльнiсть реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями та вiдмову в укладеннi спецiального iнвестицiйного договору є:
подання заявником недостовiрної iнформацiї у складi заявки;
невiдповiднiсть заявника та/або iнвестицiйного проекту вимогам, передбаченим цим Законом;
обсяг державної пiдтримки, що пропонується в iнвестицiйному проектi, перевищує максимально допустимий обсяг державної пiдтримки, передбачений статтею 4 цього Закону;
виявлення пiд час проведення оцiнки iнвестицiйного проекту фiнансових, соцiальних та/або екологiчних ризикiв та/або негативних наслiдкiв, до яких може призвести його реалiзацiя.
(абзац восьмий частини другої статтi 8 iз змiнами, внесеними згiдно iз Законом України вiд 09.08.2023р. N 3311-IX) |
Вiдповiдний висновок уповноважений орган надсилає заявнику та уповноваженiй установi протягом п'яти робочих днiв з дня його пiдписання.
3. У разi пiдписання уповноваженим органом висновку про недоцiльнiсть реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями та вiдмову в укладеннi спецiального iнвестицiйного договору заявник має право на оскарження такого висновку в судовому порядку.
(частина третя статтi 8 iз змiнами, внесеними згiдно iз Законом України вiд 09.08.2023р. N 3311-IX) |
4. У разi необхiдностi доопрацювання проекту спецiального iнвестицiйного договору уповноважений орган разом з висновком про доцiльнiсть реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями та укладення спецiального iнвестицiйного договору надсилає заявнику зауваження до проекту спецiального iнвестицiйного договору з пропозицiєю проведення переговорiв щодо умов спецiального iнвестицiйного договору.
Переговори щодо умов спецiального iнвестицiйного договору проводяться протягом двох мiсяцiв з дня отримання вiд уповноваженого органу пропозицiї щодо їх проведення. У разi недосягнення згоди щодо механiзму врахування зауважень щодо умов спецiального iнвестицiйного договору в зазначений строк уповноважений орган на пiдставi письмового звернення заявника може продовжити такий строк, але не бiльше нiж на два мiсяцi.
За зверненням заявника до переговорiв щодо умов спецiального iнвестицiйного договору може залучатися уповноважена установа.
Пiд час переговорiв щодо умов спецiального iнвестицiйного договору не можуть бути змiненi iстотнi умови такого договору.
(частина четверта статтi 8 у редакцiї Закону України вiд 09.08.2023р. N 3311-IX) |
5. Пiсля досягнення згоди щодо всiх умов спецiального iнвестицiйного договору заявник надсилає проект такого договору до уповноваженого органу. Уповноважений орган готує проект рiшення Кабiнету Мiнiстрiв України про укладення вiдповiдного спецiального iнвестицiйного договору та забезпечує його погодження в установленому законодавством порядку.
(частина п'ята статтi 8 у редакцiї Закону України вiд 09.08.2023р. N 3311-IX) |
6. У разi пiдписання висновку про доцiльнiсть реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями та укладення спецiального iнвестицiйного договору, проект якого не потребує доопрацювання, уповноважений орган протягом 30 робочих днiв з дня пiдписання такого висновку надсилає проект спецiального iнвестицiйного договору разом iз проектом рiшення про його укладення до Кабiнету Мiнiстрiв України та вiдповiдного органу мiсцевого самоврядування, який має стати стороною спецiального iнвестицiйного договору.
7. Орган мiсцевого самоврядування, до якого направлено проект спецiального iнвестицiйного договору, протягом п'яти робочих днiв з дня прийняття рiшення про укладення спецiального iнвестицiйного договору зобов'язаний повiдомити про таке рiшення Кабiнет Мiнiстрiв України та уповноважений орган.
8. Кабiнет Мiнiстрiв України протягом 30 календарних днiв з дня отримання проекту спецiального iнвестицiйного договору та рiшення вiдповiдного органу мiсцевого само-врядування приймає рiшення про укладення спецiального iнвестицiйного договору та визначає особу, уповноважену на його пiдписання з боку держави.
Стаття 9. Надання земельних дiлянок для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями
1. Земельна дiлянка державної або комунальної власностi, визначена спецiальним iнвестицiйним договором необхiдною для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями, надається iнвестору iз значними iнвестицiями з метою користування (оренди) на строк дiї спецiального iнвестицiйного договору у порядку, визначеному Земельним кодексом України.
2. Земельнi дiлянки державної або комунальної власностi, сформованi органами виконавчої влади або органами мiсцевого самоврядування з метою реалiзацiї iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями та визначенi у спецiальних iнвестицiйних договорах, не можуть бути подiленi, приватизованi, переданi в користування третiм особам або iншим чином вiдчуженi органами виконавчої влади або органами мiсцевого самоврядування до моменту передачi їх у користування (оренду) iнвестору iз значними iнвестицiями, з яким укладено спецiальний iнвестицiйний договiр.
У разi якщо земельна дiлянка державної або комунальної власностi, необхiдна для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями, сформована до укладення спецiального iнвестицiйного договору, обмеження щодо вiдчуження такої земельної дiлянки органами виконавчої влади або органами мiсцевого самоврядування на користь третiх осiб втрачає силу пiсля спливу 12 мiсяцiв з дати її формування, якщо впродовж зазначеного строку спецiальний iнвестицiйний договiр не укладено.
3. Надання в користування (оренду) iнвестору iз значними iнвестицiями земельної дiлянки, визначеної у спецiальному iнвестицiйному договорi для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями, яка зареєстрована в Державному земельному кадастрi вiдповiдно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власностi на яку зареєстровано у Державному реєстрi речових прав на нерухоме майно, без змiни її меж та цiльового призначення здiйснюється органами виконавчої влади або органами мiсцевого самоврядування вiдповiдно до повноважень, визначених статтею 122 Земельного кодексу України:
1) у разi надання iнвестору iз значними iнвестицiями земельної дiлянки державної власностi органом виконавчої влади - протягом 10 робочих днiв з дня отримання органом виконавчої влади клопотання iнвестора iз значними iнвестицiями про надання в користування (оренду) земельної дiлянки державної власностi;
2) у разi надання iнвестору iз значними iнвестицiями земельної дiлянки комунальної власностi органом мiсцевого самоврядування - протягом п'яти робочих днiв з дня прийняття органом мiсцевого самоврядування вiдповiдного рiшення за результатами розгляду клопотання iнвестора iз значними iнвестицiями про надання в користування (оренду) земельної дiлянки комунальної власностi на найближчiй наступнiй сесiї пiсля отримання такого клопотання.
4. Якщо у процесi реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями виникає необхiднiсть встановлення iнвестором iз значними iнвестицiями земельного сервiтуту на земельну дiлянку (земельнi дiлянки) незалежно вiд форми власностi, держава сприяє iнвестору iз значними iнвестицiями у встановленнi такого земельного сервiтуту у порядку, визначеному законодавством.
5. Надання в користування iнвестору iз значними iнвестицiями земельної дiлянки, визначеної спецiальним iнвестицiйним договором для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями, здiйснюється органом виконавчої влади або органом мiсцевого самоврядування, що передає земельну дiлянку державної або комунальної власностi у користування вiдповiдно до повноважень, визначених статтею 122 Земельного кодексу України, протягом трьох мiсяцiв з дня укладення спецiального iнвестицiйного договору.
У разi якщо протягом шести мiсяцiв з дня укладення спецiального iнвестицiйного договору iнвестор iз значними iнвестицiями не зареєструє вiдповiдно до законодавства про реєстрацiю речових прав на нерухоме майно право користування (оренди) земельною дiлянкою, яку визначено спецiальним iнвестицiйним договором для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями, з пiдстав, що не залежать вiд iнвестора iз значними iнвестицiями, такий iнвестор iз значними iнвестицiями має право на одностороннє розiрвання спецiального iнвестицiйного договору.
Роздiл IV
СПЕЦIАЛЬНИЙ IНВЕСТИЦIЙНИЙ ДОГОВIР
Стаття 10. Змiст спецiального iнвестицiйного договору
1. За спецiальним iнвестицiйним договором iнвестор iз значними iнвестицiями та/або заявник зобов'язуються реалiзувати iнвестицiйний проект iз значними iнвестицiями, що вiдповiдає вимогам, встановленим цим Законом, за рахунок власних та/або залучених коштiв, а Кабiнет Мiнiстрiв України та орган мiсцевого самоврядування (якщо вiн є стороною спецiального iнвестицiйного договору) зобов'язуються в межах своїх повноважень забезпечувати стабiльнiсть умов провадження iнвестором iз значними iнвестицiями господарської дiяльностi для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями та надати державну пiдтримку у формi та на умовах, визначених цим Законом та спецiальним iнвестицiйним договором.
(частина перша статтi 10 iз змiнами, внесеними згiдно iз Законом України вiд 09.08.2023р. N 3311-IX) |
2. Спецiальний iнвестицiйний договiр укладається на строк, погоджений сторонами, але не бiльше нiж на 15 рокiв. У спецiальному iнвестицiйному договорi визначається строк реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями, який не може перевищувати п'ять рокiв з дати укладення такого договору.
3. Спецiальним iнвестицiйним договором визначаються форма та обсяг державної пiдтримки, що надається iнвестору iз значними iнвестицiями для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями протягом строку дiї спецiального iнвестицiйного договору.
4. Зобов'язання Кабiнету Мiнiстрiв України та органу мiсцевого самоврядування (якщо вiн є стороною спецiального iнвестицiйного договору) щодо надання державної пiдтримки, передбаченої спецiальним iнвестицiйним договором, припиняються з наступного за звiтним кварталу, в якому вiдбулося перевищення обсягу фактично наданої державної пiдтримки над загальним обсягом державної пiдтримки, визначеним у спецiальному iнвестицiйному договорi. Iнформацiя про загальний обсяг державної пiдтримки та обсяг фактично наданої державної пiдтримки за спецiальним iнвестицiйним договором є публiчною, вноситься до реєстру iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями та щокварталу розмiщується на офiцiйному веб-сайтi уповноваженого органу.
Стаття 11. Сторони спецiального iнвестицiйного договору
1. Сторонами спецiального iнвестицiйного договору є держава Україна в особi Кабiнету Мiнiстрiв України, територiальна громада в особi органу мiсцевого самоврядування (якщо державна пiдтримка надається таким органом для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями), iнвестор iз значними iнвестицiями та/або заявник (якщо заявник не є зареєстрованою юридичною особою в Українi, що спецiально утворена для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями i господарська дiяльнiсть якої спрямовується виключно на реалiзацiю iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями та виконання спецiального iнвестицiйного договору).
(частина перша статтi 11 у редакцiї Закону України вiд 09.08.2023р. N 3311-IX) |
Стаття 12. Зобов'язання заявника та iнвестора iз значними iнвестицiями
1. У разi прийняття рiшення про укладення спецiального iнвестицiйного договору заявник здiйснює заходи щодо утворення iнвестора iз значними iнвестицiями. У разi якщо заявник є юридичною особою, зареєстрованою в Українi, що спецiально утворена для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями i вiдповiдає всiм вимогам та обмеженням, встановленим цим Законом, вiн стає стороною спецiального iнвестицiйного договору як iнвестор iз значними iнвестицiями.
До iнвестора iз значними iнвестицiями застосовуються всi вимоги та обмеження, встановленi цим Законом до заявника.
(частина перша статтi 12 у редакцiї Закону України вiд 09.08.2023р. N 3311-IX) |
2. Заявник повинен володiти 100 вiдсотками акцiй (часток) у статутному капiталi iнвестора iз значними iнвестицiями.
3. Заявник протягом 15 календарних днiв з дня утворення iнвестора iз значними iнвестицiями повинен надати уповноваженому органу iнформацiю про вiдносини контролю над iнвестором iз значними iнвестицiями, у тому числi розкрити iнформацiю про кiнцевих бенефiцiарних власникiв та структуру власностi.
4. Змiна вiдносин контролю над iнвестором iз значними iнвестицiями протягом строку дiї спецiального iнвестицiйного договору здiйснюється за попереднiм погодженням iз Кабiнетом Мiнiстрiв України.
Протягом строку дiї спецiального iнвестицiйного договору iнвестор iз значними iнвестицiями зобов'язаний повiдомляти уповноважений орган про кожен факт змiни вiдносин контролю над iнвестором iз значними iнвестицiями, у тому числi з розкриттям iнформацiї про кiнцевих бенефiцiарних власникiв, протягом 15 календарних днiв з дня виникнення таких змiн.
5. За достовiрнiсть iнформацiї, що надається на виконання цiєї статтi, заявник та iнвестор iз значними iнвестицiями несуть вiдповiдальнiсть згiдно iз законом. Спецiальним iнвестицiйним договором можуть передбачатися додатковi санкцiї у разi порушення заявником та iнвестором iз значними iнвестицiями вимог цiєї статтi.
Стаття 13. Iстотнi умови спецiального iнвестицiйного договору
1. Iстотними умовами спецiального iнвестицiйного договору є:
1) сторони спецiального iнвестицiйного договору;
2) предмет спецiального iнвестицiйного договору, в тому числi умови та строк реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями, об'єкти iнвестування, види та обсяг значних iнвестицiй;
3) загальний обсяг, форми та строки надання державної пiдтримки iнвестору iз значними iнвестицiями для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями;
4) умови та наслiдки припинення надання державної пiдтримки iнвестору iз значними iнвестицiями, в тому числi порядок вiдшкодування iнвестором iз значними iнвестицiями розмiру перевищення обсягу фактично наданої державної пiдтримки над загальним обсягом державної пiдтримки, визначеним у спецiальному iнвестицiйному договорi;
5) права та обов'язки сторiн, у тому числi зобов'язання iнвестора iз значними iнвестицiями за iнвестицiйним проектом iз значними iнвестицiями, а також механiзми забезпечення виконання iнвестором iз значними iнвестицiями та/або заявником зобов'язань, передбачених спецiальним iнвестицiйним договором (зокрема, гарантiя тощо);
6) строк дiї спецiального iнвестицiйного договору;
7) порядок та умови набрання чинностi спецiальним iнвестицiйним договором чи окремими його положеннями;
8) перелiк земельних дiлянок, необхiдних для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями, умови користування такими земельними дiлянками та порядок їх повернення (у разi надання);
(пункт 8 частини першої статтi 13 iз змiнами, внесеними згiдно iз Законом України вiд 09.08.2023р. N 3311-IX) |
9) порядок розподiлу витрат на розроблення документацiї iз землеустрою, необхiдної вiдповiдно до законодавства для надання у користування (оренду) земельних дiлянок для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями;
10) порядок погодження змiни вiдносин контролю над iнвестором iз значними iнвестицiями протягом строку дiї спецiального iнвестицiйного договору;
11) гарантiї стабiльностi умов провадження господарської дiяльностi iнвестором iз значними iнвестицiями пiд час реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями;
12) екологiчнi та соцiальнi вимоги до реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями;
13) порядок здiйснення контролю та монiторингу виконання умов спецiального iнвестицiйного договору;
14) порядок змiни та припинення дiї спецiального iнвестицiйного договору;
15) пiдстави, процедури i наслiдки дострокового припинення (розiрвання) спецiального iнвестицiйного договору;
16) вiдповiдальнiсть сторiн за невиконання або неналежне виконання зобов'язань, що випливають iз спецiального iнвестицiйного договору;
17) порядок вирiшення спорiв мiж сторонами.
Спецiальний iнвестицiйний договiр може мiстити iншi умови, погодженi сторонами.
Стаття 14. Порядок змiни та припинення спецiального iнвестицiйного договору
1. До спецiального iнвестицiйного договору можуть бути внесенi змiни за взаємною згодою сторiн, якщо iнше не передбачено договором. Сторони не можуть змiнювати умови спецiального iнвестицiйного договору, що стосуються вимог до iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями, визначених цим Законом.
2. Спецiальний iнвестицiйний договiр припиняється у зв'язку iз закiнченням строку його дiї або у разi його дострокового припинення.
3. Спецiальний iнвестицiйний договiр може бути достроково припинений:
1) за взаємною згодою сторiн;
2) на вимогу однiєї iз сторiн за рiшенням суду або арбiтражу у разi iстотного порушення iншою стороною зобов'язань, визначених спецiальним iнвестицiйним договором;
3) у разi iстотної змiни обставин, якими сторони керувалися у процесi укладення спецiального iнвестицiйного договору, якщо це передбачено спецiальним iнвестицiйним договором;
4) у разi порушення зобов'язань заявника та/або iнвестора iз значними iнвестицiями, передбачених статтею 12 цього Закону;
5) у разi заподiяння значної екологiчної шкоди чи виникнення техногенних надзвичайних ситуацiй з вини iнвестора iз значними iнвестицiями;
6) в iнших випадках, передбачених спецiальним iнвестицiйним договором та цим Законом.
Дострокове припинення спецiального iнвестицiйного договору здiйснюється шляхом його розiрвання в порядку, визначеному таким спецiальним iнвестицiйним договором.
4. Вiдомостi про укладення, змiну, припинення та розiрвання спецiального iнвестицiйного договору пiдлягають внесенню до реєстру iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями.
Стаття 15. Вiдповiдальнiсть сторiн спецiального iнвестицiйного договору
1. Сторони несуть вiдповiдальнiсть, встановлену законом та спецiальним iнвестицiйним договором, за невиконання чи неналежне виконання своїх зобов'язань, визначених спецiальним iнвестицiйним договором.
Заявник несе солiдарну вiдповiдальнiсть за невиконання або неналежне виконання спецiального iнвестицiйного договору iнвестором iз значними iнвестицiями.
2. Не пiдлягає вiдшкодуванню упущена вигода сторони спецiального iнвестицiйного договору у зв'язку з невиконанням або неналежним виконанням зобов'язань iншою стороною спецiального iнвестицiйного договору.
3. У разi встановлення рiшенням суду або арбiтражу факту недодержання гарантiй стабiльностi умов провадження господарської дiяльностi iнвестором iз значними iнвестицiями пiд час реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями такий iнвестор має право на компенсацiю понесених збиткiв, якщо iнше не передбачено умовами спецiального iнвестицiйного договору.
4. У разi невиконання або неналежного виконання заявником та/або iнвестором iз значними iнвестицiями зобов'язань, передбачених статтею 12 цього Закону, Кабiнет Мiнiстрiв України вiдповiдним рiшенням має право достроково розiрвати спецiальний iнвестицiйний договiр в одно-сторонньому порядку. У разi реалiзацiї Кабiнетом Мiнiстрiв України такого права iнвестор iз значними iнвестицiями зобов'язаний сплатити повну суму вивiльнених вiд оподаткування коштiв у результатi звiльнення iнвестора iз значними iнвестицiями вiд сплати окремих податкiв та зборiв протягом строку дiї спецiального iнвестицiйного договору та компенсувати державi обсяг iншої державної пiдтримки, наданої iнвестору iз значними iнвестицiями протягом строку дiї спецiального iнвестицiйного договору.
5. У разi припинення (розiрвання) спецiального iнвестицiйного договору iнвестор iз значними iнвестицiями втрачає право на отримання державної пiдтримки, передбаченої цим Законом. Припинення (розiрвання) спецiального iнвестицiйного договору є пiдставою для припинення договору оренди земельної дiлянки державної або комунальної власностi, наданої iнвестору iз значними iнвестицiями в користування (оренду) для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями.
6. У разi розiрвання спецiального iнвестицiйного договору у зв'язку з невиконанням iнвестором iз значними iнвестицiями зобов'язань щодо обсягу значних iнвестицiй в об'єкти iнвестування та/або недотриманням строку реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями, встановлених спецiальним iнвестицiйним договором, крiм випадкiв, якщо таке невиконання зумовлене порушенням зобов'язань держави щодо надання державної пiдтримки за спецiальним iнвестицiйним договором або виникненням форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), iнвестор iз значними iнвестицiями зобов'язаний сплатити штраф у розмiрi всiєї суми державної пiдтримки, наданої iнвестору iз значними iнвестицiями на дату встановлення факту такого невиконання за рiшенням суду або арбiтражу, крiм податкiв i зборiв. Суми податку на прибуток пiдприємств, податку на додану вартiсть, ввiзного мита i плати за землю, не сплаченi внаслiдок надання iнвестору iз значними iнвестицiями протягом строку дiї спецiального iнвестицiйного договору державної пiдтримки у формi звiльнення вiд сплати податкiв i зборiв, пiдлягають сплатi у порядку, визначеному Податковим кодексом України та Митним кодексом України.
Стаття 16. Контроль та монiторинг виконання спецiальних iнвестицiйних договорiв
1. Контроль та монiторинг виконання спецiальних iнвестицiйних договорiв здiйснюють Кабiнет Мiнiстрiв України, уповноважений орган, орган мiсцевого самоврядування, що є стороною спецiального iнвестицiйного договору, у порядку, встановленому законом та/або спецiальним iнвестицiйним договором.
Пiд час здiйснення контролю та монiторингу виконання спецiальних iнвестицiйних договорiв не допускається втручання в господарську дiяльнiсть iнвестора iз значними iнвестицiями, а також розголошення iнформацiї, що стала вiдомою пiд час здiйснення таких контролю та монiторингу.
2. Для перевiрки обсягу значних iнвестицiй, здiйснених iнвестором iз значними iнвестицiями в об'єкти iнвестування, факту початку функцiонування таких об'єктiв iнвестування в рамках реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями та обсягу державної пiдтримки, наданої iнвестору iз значними iнвестицiями вiдповiдно до цього Закону та спецiального iнвестицiйного договору, залучається суб'єкт аудиторської дiяльностi, який вiдповiдно до Закону України "Про аудит фiнансової звiтностi та аудиторську дiяльнiсть" має право проводити обов'язковий аудит фiнансової звiтностi пiдприємств, що становлять суспiльний iнтерес, з урахуванням положень Закону України "Про бухгалтерський облiк та фiнансову звiтнiсть в Українi".
(частина друга статтi 16 iз змiнами, внесеними згiдно iз Законом України вiд 09.08.2023р. N 3311-IX) |
Роздiл V
ГАРАНТIЇ ПРАВ IНВЕСТОРIВ IЗ ЗНАЧНИМИ IНВЕСТИЦIЯМИ
Стаття 17. Гарантiї стабiльностi умов провадження господарської дiяльностi пiд час реалiзацiї iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями
1. Держава гарантує стабiльнiсть умов провадження господарської дiяльностi пiд час реалiзацiї iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями, що здiйснюються на пiдставi спецiальних iнвестицiйних договорiв, додержання прав i законних iнтересiв заявникiв та iнвесторiв iз значними iнвестицiями.
2. Держава гарантує виконання своїх зобов'язань щодо надання iнвестору iз значними iнвестицiями державної пiдтримки у формах та обсязi, визначених цим Законом та спецiальним iнвестицiйним договором.
3. До прав та обов'язкiв iнвестора iз значними iнвестицiями, визначених спецiальним iнвестицiйним договором, застосовується законодавство України, чинне на дату укладення спецiального iнвестицiйного договору (крiм законодавства, що зменшує розмiр податкiв чи зборiв або скасовує їх, спрощує регулювання господарської дiяльностi, послаблює процедури державного нагляду (контролю) у сферi господарської дiяльностi, пом'якшує вiдповiдальнiсть iнвестора iз значними iнвестицiями або в iнший спосiб покращує становище iнвестора iз значними iнвестицiями, що має застосовуватися з дня набрання чинностi таким законодавством).
4. Господарську дiяльнiсть iнвестора iз значними iнвестицiями пiд час реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями може бути зупинено повнiстю або частково в порядку, передбаченому законом. З моменту усунення iнвестором iз значними iнвестицiями умов, внаслiдок яких його дiяльнiсть було зупинено повнiстю або частково, його дiяльнiсть пiдлягає вiдновленню у повному обсязi.
5. У разi прийняття державними органами або органами мiсцевого самоврядування рiшень, що порушують права iнвестора iз значними iнвестицiями, збитки, заподiянi йому внаслiдок прийняття таких рiшень, пiдлягають вiдшкодуванню такими органами вiдповiдно до закону.
Роздiл VI
ЗАСТОСОВНЕ ПРАВО I ВИРIШЕННЯ СПОРIВ
Стаття 18. Застосовне право
1. Спецiальний iнвестицiйний договiр регулюється правом України, якщо iнше не передбачено таким договором.
Стаття 19. Вирiшення спорiв
1. Сторони спецiального iнвестицiйного договору можуть вiльно обирати механiзм вирiшення спорiв, включаючи звернення до суду в Українi, медiацiю, незобов'язуючу експертну оцiнку, нацiональний або мiжнародний комерцiйний чи iнвестицiйний арбiтраж, у тому числi арбiтраж з мiсцезнаходженням за кордоном (якщо iнвестор iз значними iнвестицiями є пiдприємством з iноземними iнвестицiями у розумiннi Закону України "Про режим iноземного iнвестування"), i процедурнi правила вирiшення спорiв, крiм випадкiв, передбачених законом.
Роздiл VII
ПРИКIНЦЕВI ТА ПЕРЕХIДНI ПОЛОЖЕННЯ
1. Цей Закон набирає чинностi з дня, наступного за днем його опублiкування.
2. Установити, що надання iнвесторам iз значними iнвестицiями державної пiдтримки у формi, передбаченiй пунктом 4 частини першої статтi 3 цього Закону, здiйснюватиметься вiдповiдно до умов укладених з ними спецiальних iнвестицiйних договорiв, починаючи з 1 сiчня 2022 року.
3. Установити, що iнвесторам iз значними iнвестицiями, якi реалiзують iнвестицiйнi проекти iз значними iнвестицiями у сферi збагачення залiзної руди, державна пiдтримка згiдно iз цим Законом може надаватися виключно у формах, передбачених пунктами 1 - 3 частини першої статтi 3 цього Закону, в порядку, визначеному законодавством.
4. Визнати таким, що втратив чиннiсть, Закон України "Про пiдготовку та реалiзацiю iнвестицiйних проектiв за принципом "єдиного вiкна" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2011 р., N 11, ст. 70).
5. Внести змiни до таких законодавчих актiв України:
1) у Земельному кодексi України (Вiдомостi Верховної Ради України, 2002 р., N 3 - 4, ст. 27):
у статтi 123:
частину першу доповнити абзацом восьмим такого змiсту:
"Iнвестор iз значними iнвестицiями, з яким укладено спецiальний iнвестицiйний договiр у порядку, передбаченому Законом України "Про державну пiдтримку iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями", та який заiнтересований в одержаннi у користування земельної дiлянки державної або комунальної власностi, визначеної спецiальним iнвестицiйним договором як необхiдна для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями, має право замовити розроблення технiчної документацiї iз землеустрою щодо встановлення меж такої земельної дiлянки в натурi (на мiсцевостi) без надання дозволу органом виконавчої влади або органом мiсцевого самоврядування, що передає земельну дiлянку у користування вiдповiдно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, про що вiн зобов'язаний письмово повiдомити вiдповiдний орган виконавчої влади або орган мiсцевого самоврядування протягом п'яти робочих днiв. До письмового повiдомлення додається копiя договору про виконання робiт iз землеустрою щодо встановлення меж такої земельної дiлянки в натурi (на мiсцевостi) та копiя укладеного спецiального iнвестицiйного договору";
частину другу доповнити абзацом четвертим такого змiсту:
"Якщо з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо вiдведення земельної дiлянки звертається iнвестор iз значними iнвестицiями, з яким укладено спецiальний iнвестицiйний договiр у порядку, передбаченому Законом України "Про державну пiдтримку iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями", або уповноважена ним особа, то до клопотання додається копiя укладеного спецiального iнвестицiйного договору та копiя документiв, що пiдтверджують повноваження уповноваженої особи";
пiсля частини десятої доповнити новою частиною такого змiсту:
"11. Якщо земельна дiлянка надається в користування iнвестору iз значними iнвестицiями, з яким укладено спецiальний iнвестицiйний договiр у порядку, передбаченому Законом України "Про державну пiдтримку iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями", то погоджений проект землеустрою щодо вiдведення земельної дiлянки, а в разi необхiдностi здiйснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документацiї згiдно iз законом - пiсля отримання позитивного висновку державної експертизи, подається iнвестором iз значними iнвестицiями до органу виконавчої влади або органу мiсцевого самоврядування вiдповiдно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
У разi якщо земельна дiлянка державної або комунальної власностi формується до укладення спецiального iнвестицiйного договору в порядку, передбаченому Законом України "Про державну пiдтримку iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями", передача її в користування iнвестору iз значними iнвестицiями здiйснюється пiсля укладення такого договору на умовах, визначених Законом України "Про державну пiдтримку iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями" та спецiальним iнвестицiйним договором.
Земельна дiлянка державної або комунальної власностi, сформована органом виконавчої влади або органом мiсцевого самоврядування вiдповiдно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями в порядку, передбаченому Законом України "Про державну пiдтримку iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями", до пiдписання спецiального iнвестицiйного договору не може бути подiлена, приватизована, передана в користування третiй особi або iншим чином вiдчужена до моменту передачi такої земельної дiлянки iнвестору iз значними iнвестицiями, з яким укладено спецiальний iнвестицiйний договiр.
У разi якщо земельна дiлянка державної або комунальної власностi, необхiдна для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями, формується до укладення спецiального iнвестицiйного договору, обмеження щодо вiдчуження такої земельної дiлянки органами виконавчої влади або органами мiсцевого самоврядування на користь третiх осiб втрачає силу пiсля спливу 12 мiсяцiв з дати її формування, якщо впродовж зазначеного строку спецiальний iнвестицiйний договiр не укладено.
Земельнi дiлянки, визначенi спецiальним iнвестицiйним договором як необхiднi для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями, передаються в користування виключно iнвестору iз значними iнвестицiями, з яким укладено спецiальний iнвестицiйний договiр у порядку, встановленому Законом України "Про державну пiдтримку iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями", на строк дiї такого договору".
У зв'язку з цим частини одинадцяту - п'ятнадцяту вважати вiдповiдно частинами дванадцятою - шiстнадцятою;
частину другу статтi 134 доповнити абзацом тридцятим такого змiсту:
"надання земельної дiлянки державної або комунальної власностi в користування (оренду) iнвестору iз значними iнвестицiями для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями";
2) у Законi України "Про iнвестицiйну дiяльнiсть" (Вiдомостi Верховної Ради України, 1991 р., N 47, ст. 646; 2011 р., N 34, ст. 343; 2017 р., N 18, ст. 221, N 32, ст. 344; 2019 р., N 48, ст. 325):
частину п'яту статтi 2 доповнити словами "та крiм державної пiдтримки iнвестицiйних проектiв, що здiйснюються для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями на умовах та вiдповiдно до вимог, встановлених Законом України "Про державну пiдтримку iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями";
частину першу статтi 15 доповнити словами "та крiм iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями, що реалiзуються вiдповiдно до Закону України "Про державну пiдтримку iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями";
3) у Законi України "Про режим iноземного iнвестування" (Вiдомостi Верховної Ради України, 1996 р., N 19, ст. 80):
частину першу статтi 10 доповнити другим реченням такого змiсту: "Не пiдлягає вiдшкодуванню упущена вигода iнвестора iз значними iнвестицiями за спецiальним iнвестицiйним договором у зв'язку з невиконанням або неналежним виконанням державою в особi Кабiнету Мiнiстрiв України та/або органом мiсцевого самоврядування, якщо такий орган є стороною спецiального iнвестицiйного договору, зобов'язань за таким договором";
статтю 11 доповнити словами "або спецiальним iнвестицiйним договором, укладеним у порядку, передбаченому Законом України "Про державну пiдтримку iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями";
4) у Законi України "Про мiсцеве самоврядування в Українi" (Вiдомостi Верховної Ради України, 1997 р., N 24, ст. 170 iз наступними змiнами):
частину першу статтi 26 доповнити пунктом 281 такого змiсту:
"281) прийняття рiшень про укладення спецiальних iнвестицiйних договорiв вiдповiдно до Закону України "Про державну пiдтримку iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями";
частину восьму статтi 46 доповнити абзацом другим такого змiсту:
"Сесiя ради скликається з метою розгляду питання щодо укладення спецiального iнвестицiйного договору протягом мiсяця пiсля отримання вiд уповноваженого органу проекту спецiального iнвестицiйного договору згiдно iз Законом України "Про державну пiдтримку iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями";
5) у Законi України "Про оренду землi" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2004 р., N 10, ст. 102 iз наступними змiнами):
статтю 8 доповнити частиною десятою такого змiсту:
"Якщо орендарем земельної дiлянки є iнвестор iз значними iнвестицiями, з яким укладено спецiальний iнвестицiйний договiр вiдповiдно до Закону України "Про державну пiдтримку iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями", передача в суборенду земельних дiлянок державної або комунальної власностi, визначених таким спецiальним iнвестицiйним договором як необхiднi для реалiзацiї iнвестицiйного проекту iз значними iнвестицiями, забороняється";
частину першу статтi 31 доповнити абзацом десятим такого змiсту:
"припинення (розiрвання) спецiального iнвестицiйного договору, укладеного вiдповiдно до Закону України "Про державну пiдтримку iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями";
статтю 33 пiсля частини шостої доповнити новою частиною такого змiсту:
"Якщо орендодавець не пiзнiше нiж у 30-денний строк до закiнчення строку дiї договору з орендарем, який є iнвестором iз значними iнвестицiями, з яким укладено спецiальний iнвестицiйний договiр вiдповiдно до Закону України "Про державну пiдтримку iнвестицiйних проектiв iз значними iнвестицiями", не повiдомив вiдповiдним листом-повiдомленням про непродовження дiї договору та за умови, що орендар має намiр продовжити користуватися земельною дiлянкою пiсля закiнчення строку дiї договору оренди землi, такий договiр вважається поновленим на той самий строк на умовах, передбачених договором оренди землi, крiм розмiру орендної плати. Змiна розмiру орендної плати оформлюється додатковим договором (угодою) до договору оренди землi".
У зв'язку з цим частини сьому - дев'яту вважати вiдповiдно частинами восьмою - десятою;
6) пiдпункт 6 пункту 5 роздiлу VII втратив чиннiсть
(у зв'язку з втратою чинностi Законом України вiд 17.06.2004р. N 1808-IV згiдно iз Законом України вiд 28.04.2021р. N 1423-IX) |
6. Кабiнету Мiнiстрiв України у шестимiсячний строк з дня набрання чинностi цим Законом:
прийняти нормативно-правовi акти, що випливають iз цього Закону;
привести свої нормативно-правовi акти у вiдповiднiсть iз цим Законом;
забезпечити прийняття, перегляд мiнiстерствами та iншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актiв, що випливають iз цього Закону.
7. Кабiнету Мiнiстрiв України включати iнформацiю про виконання цього Закону до звiту про хiд i результати виконання Програми дiяльностi Кабiнету Мiнiстрiв України за вiдповiдний рiк.
Президент України | В. ЗЕЛЕНСЬКИЙ |
м. Київ
17 грудня 2020 року
N 1116-IX