ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
IНДИВIДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦIЯ
24.05.2021 | N 1989/IПК/99-00-12-01-01-06 |
---|
Державна податкова служба
України розглянула звернення на отримання
iндивiдуальної податкової консультацiї щодо
взяття на облiк у контролюючих органах
нерезидента, що здiйснює господарську дiяльнiсть
на територiї України через акредитоване постiйне
представництво i, керуючись статтею 52
Податкового кодексу України (далi - Кодекс), в
межах повноважень повiдомляє таке.
У представництва (заявника) виникають наступнi питання:
1. Чи виникає обов'язок у нерезидента стати на облiк в контролюючих органах України, як платник податку на прибуток та як особа - нерезидент, що здiйснює господарську дiяльнiсть на територiї України через акредитоване постiйне представництво?
2. Чи повинно постiйне представництво нерезидента бути знятим з облiку в контролюючих органах України як платник податку на прибуток?
3. Чи зобов'язаний нерезидент вiдкривати окремi власнi рахунки в банках України для виконання зобов'язань з податку на прибуток?
4. Чи може постiйне представництво нерезидента здiйснювати з власних рахункiв оплату податкових зобов'язань, визначених нерезидентом як платником податку на прибуток в Українi?
Щодо питань 1 та 2 звернення.
Вiдповiдно до вимог абзацу першого пункту 64.5 статтi 64 Кодексу нерезиденти (iноземнi юридичнi компанiї, органiзацiї) зобов'язанi стати на облiк у контролюючих органах, якщо вони здiйснюють в Українi дiяльнiсть через вiдокремленi пiдроздiли, у тому числi постiйнi представництва.
У разi акредитацiї (реєстрацiї, легалiзацiї) на територiї України вiдокремленого пiдроздiлу iноземної компанiї, органiзацiї, у тому числi постiйного представництва, одночасно iз взяттям на облiк нерезидента здiйснюється взяття на облiк вiдокремленого пiдроздiлу такого нерезидента.
Тобто у разi акредитацiї (реєстрацiї, легалiзацiї) на територiї України вiдокремленого пiдроздiлу нерезидента пiдлягають взяттю на облiк в контролюючих органах i вiдокремлений пiдроздiл нерезидента, i сам нерезидент.
Згiдно з пiдпунктом 133.2.2 пункту 133.2 та пунктом 133.3 статтi 133 Кодексу нерезиденти, якi здiйснюють господарську дiяльнiсть через постiйне представництво, є платниками податку на прибуток. Нерезидент реєструється платником податку на прибуток у контролюючому органi за мiсцезнаходженням свого постiйного представництва до початку своєї господарської дiяльностi через таке представництво. Нерезидент, який розпочав господарську дiяльнiсть через своє постiйне представництво до реєстрацiї в контролюючому органi, вважається таким, що ухиляється вiд оподаткування, а одержанi ним прибутки вважаються прихованими вiд оподаткування.
До зазначених норм Кодексу змiни внесенi починаючи з 1 сiчня 2021 року. При цьому пунктом 60 пiдроздiлу 10 роздiлу XX Кодексу встановлено, що нерезиденти (iноземнi компанiї, органiзацiї), якi здiйснюють господарську дiяльнiсть на територiї України та/або якi до 1 сiчня 2021 року належно акредитували (зареєстрували, легалiзували) на територiї України вiдокремленi пiдроздiли, у тому числi постiйнi представництва, i станом на 1 сiчня 2021 року не перебувають на облiку в контролюючих органах, зобов'язанi протягом трьох мiсяцiв подати до контролюючих органiв документи для взяття їх на облiк у порядку, встановленому пунктом 64.5 статтi 64 Кодексу.
Постiйнi представництва нерезидентiв, якi були зареєстрованi платниками податкiв (у тому числi податку на прибуток пiдприємств) у перiодах до 1 сiчня 2021 року, залишаються платниками таких податкiв вiдповiдно до вимог Кодексу до реєстрацiї як платники податкiв (у тому числi податку на прибуток пiдприємств) вiдповiдних нерезидентiв.
Таким чином, iноземнi компанiї (органiзацiї), вiдокремленi пiдроздiли яких перебувають на облiку як постiйнi представництва - платники податку на прибуток, зобов'язанi подати до контролюючих органiв документи для реєстрацiї їх платниками податку на прибуток. Пiсля взяття на облiк iноземної компанiї (органiзацiї) як платника податку на прибуток, її постiйне представництво знiмається з реєстрацiї як платник податку на прибуток, але продовжує перебувати на облiку в контролюючих органах як платник iнших видiв податкiв.
Пiдстави, перелiк документiв та процедури взяття на облiк в контролюючому органi нерезидента передбаченi пунктом 64.5 статтi 64 Кодексу та роздiлами III та V Порядку облiку платникiв податкiв i зборiв, затвердженим наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 09.12.2011 N 1588, зареєстрованим в Мiнiстерствi юстицiї України 29.12.2011 N 1562/20300 (далi - Порядок).
Отже, пiсля взяття на облiк iноземної компанiї як платника податку на прибуток її постiйне представництво пiдлягає зняттю з реєстрацiї як платник податку на прибуток, та продовжує перебувати на облiку в контролюючих органах як платник iнших видiв податкiв.
Щодо питань 3 та 4 звернення.
Вiдповiдно до абзацу першого пункту 1.1 статтi 1 Кодекс регулює вiдносини, що виникають у сферi справляння податкiв i зборiв, зокрема визначає вичерпний перелiк податкiв та зборiв, що справляються в Українi, та порядок їх адмiнiстрування, платникiв податкiв та зборiв, їх права та обов'язки, компетенцiю контролюючих органiв, повноваження i обов'язки їх посадових осiб пiд час адмiнiстрування податкiв та зборiв, а також вiдповiдальнiсть за порушення податкового законодавства.
Пiдпунктом 16.1.4 пункту 16.1 статтi 16 Кодексу визначено, що платник податкiв зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмiрах, встановлених Кодексом та законами з питань митної справи.
Згiдно iз пунктом 36.1 статтi 36 Кодексу податковим обов'язком визнається обов'язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку i строки, визначенi Кодексом.
Вiдповiдно до пункту 87.7 статтi 87 Кодексу забороняється будь-яка уступка грошового зобов'язання або податкового боргу платника податкiв третiм особам (крiм випадкiв, коли гарантами повного та своєчасного погашення грошових зобов'язань платника податкiв є iншi особи, якщо таке право передбачено Кодексом).
При цьому пунктом 19.1 статтi 19 Кодексу встановлено, що платник податкiв веде справи, пов'язанi зi сплатою податкiв, особисто або через свого представника. Особиста участь платника податкiв в податкових вiдносинах не позбавляє його права мати свого представника, як i участь податкового представника не позбавляє платника податкiв права на особисту участь у таких вiдносинах.
Пунктом 36.4 статтi 36 Кодексу передбачено, що виконання податкового обов'язку може здiйснюватися платником самостiйно або за допомогою свого представника чи податкового агента.
При цьому вiдповiдальнiсть за невиконання або неналежне виконання податкового обов'язку несе платник податкiв, крiм випадкiв, визначених Кодексом або законами з питань митної справи (пункт 36.5 статтi 36 Кодексу).
Пунктом 38.1 статтi 38 Кодексу визначено, що виконанням податкового обов'язку визнається сплата в повному обсязi платником вiдповiдних сум податкових зобов'язань у встановлений податковим законодавством строк.
На виконання пункту 38.2 статтi 38 Кодексу сплата податку та збору здiйснюється платником податку безпосередньо, а у випадках, передбачених податковим законодавством, - податковим агентом, або представником платника податку.
З урахуванням пункту 19.2 статтi 19 Кодексу представниками платника податкiв визнаються особи, якi можуть здiйснювати представництво його законних iнтересiв та ведення справ, пов'язаних iз сплатою податкiв, на пiдставi закону або довiреностi.
Вiдповiдно до частин 1 та 3 статтi 237 Цивiльного кодексу України представництвом є правовiдношення, в якому одна сторона (представник) зобов'язана або має право вчинити правочин вiд iменi другої сторони, яку вона представляє. Представництво виникає на пiдставi договору, закону, акта органу юридичної особи та з iнших пiдстав, встановлених актами цивiльного законодавства.
Таким чином, нерезидент може здiйснювати сплату податку на прибуток самостiйно або надiлити вiдповiдними повноваженнями щодо такої сплати своє зареєстроване представництво.
У разi прийняття рiшення про здiйснення самостiйної сплати нерезидент має право вiдкривати рахунки в будь-яких банках України вiдповiдно до власного вибору та з урахуванням вимог Iнструкцiї про порядок вiдкриття i закриття рахункiв клiєнтiв банкiв та кореспондентських рахункiв банкiв - резидентiв i нерезидентiв, затвердженої постановою Правлiння Нацiонального банку України вiд 12.11.2003 N 492 (далi - Iнструкцiя).
Слiд зазначити, що з урахуванням пункту 9 роздiлу I Iнструкцiї клiєнт (крiм фiзичної особи, фiзичної особи - пiдприємця та фiзичної особи, яка провадить незалежну професiйну дiяльнiсть) подає/надсилає до банку пiд час вiдкриття поточного рахунку перелiк осiб, якi мають право розпоряджатися рахунком i пiдписувати розрахунковi документи (далi - перелiк). Перелiк складається клiєнтом у довiльнiй формi або у формi, визначенiй банком, та має мiстити такi обов'язковi реквiзити: прiзвище, iм'я, по батьковi (за наявностi) розпорядника рахунку та його пiдпис. Кiлькiсть розпорядникiв рахунку в перелiку не обмежується. Пiдпис розпорядника рахунку клiєнта не зазначається в перелiку, якщо розпорядження рахунком здiйснюватиметься лише за допомогою систем дистанцiйного обслуговування.
Щодо сплати податку представником платника податку слiд зазначити таке.
Згiдно iз статтею 1 Закону України вiд 16 квiтня 1991 року N 959-XII "Про зовнiшньоекономiчну дiяльнiсть" (далi - Закон) представництво iноземного суб'єкта господарської дiяльностi - установа або особа, яка представляє iнтереси iноземного суб'єкта господарської дiяльностi в Українi i має на це належним чином оформленi вiдповiднi повноваження.
На виконання статтi 5 Закону для реєстрацiї представництва iноземного суб'єкта господарської дiяльностi на територiї України, крiм iнших документiв, нерезиденту необхiдно подати заяву з проханням про реєстрацiю представництва та довiренiсть на здiйснення представницьких функцiй. Тобто пiсля реєстрацiї представництво нерезидента не є юридичною особою, не здiйснює самостiйно господарської дiяльностi, в усiх випадках дiє вiд iменi та за дорученням iноземного суб'єкта господарської дiяльностi, зазначеного у свiдоцтвi про таку реєстрацiю.
Отже, сплату податку на прибуток пiдприємств нерезидента може здiйснювати його постiйне представництво (як представник нерезидента на пiдставi належним чином оформлених повноважень). При цьому нерезиденту не обов'язково вiдкривати окремий банкiвський рахунок в Українi.
Вiдповiдно до пункту 52.2 статтi 52 роздiлу II Кодексу iндивiдуальна податкова консультацiя має iндивiдуальний характер i може використовуватися виключно платником податкiв, якому надано таку консультацiю.