ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення змiн до деяких законiв України щодо активiзацiї дiяльностi та розвитку наукових паркiв
Верховна Рада України постановляє:
I. Внести змiни до таких законiв України:
1. У Законi України "Про iнновацiйну дiяльнiсть" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2002 р., N 36, ст. 266; 2012 р., N 19 - 20, ст. 166; 2014 р., N 2 - 3, ст. 41):
1) абзац шостий частини першої статтi 1 викласти в такiй редакцiї:
"iнновацiйний проект - комплекс заходiв i процедур, необхiдних для розроблення, створення та реалiзацiї iнновацiйного продукту i (або) iнновацiйної продукцiї, що вiдображенi у комплектi документiв, складених вiдповiдно до вимог законодавства";
2) частину п'яту статтi 13 викласти в такiй редакцiї:
"5. Центральний орган виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi iнновацiйної дiяльностi, для квалiфiкування iнновацiйних проектiв органiзовує здiйснення експертизи прийнятих до розгляду проектiв. Експертиза пiд час квалiфiкування iнновацiйних проектiв виконується вiдповiдно до Закону України "Про наукову i науково-технiчну експертизу" за рахунок коштiв суб'єктiв iнновацiйної дiяльностi, якi заявляють проекти на державну реєстрацiю. У випадках, визначених законодавством, експертиза може здiйснюватися за рахунок коштiв Державного бюджету України або мiсцевих бюджетiв".
2. У Законi України "Про науковi парки" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2009 р., N 51, ст. 757; 2012 р., N 4, ст. 19; 2014 р., N 2 - 3, ст. 41):
1) статтi 1 - 3 викласти в такiй редакцiї:
"Стаття 1. Визначення термiнiв
У цьому Законi термiни вживаються в такому значеннi:
договiр про партнерство з науковим парком - договiр мiж науковим парком i суб'єктами господарювання щодо умов участi суб'єктiв господарювання у процесi розроблення та виконання проектiв наукового парку;
замовники - фiзичнi та юридичнi особи, якi замовляють i частково або повнiстю оплачують вартiсть виконання робiт за проектами наукового парку або вартiсть послуг наукового парку для провадження своєї iнновацiйної дiяльностi;
засновники наукового парку (далi - засновники (учасники, акцiонери) - заклад вищої освiти та/або наукова установа та iншi юридичнi особи, що уклали засновницький договiр про створення наукового парку або затвердили його установчий документ;
комерцiалiзацiя результатiв науково-технiчної дiяльностi - дiяльнiсть, спрямована на перетворення об'єктiв права iнтелектуальної власностi, створених у процесi наукової, науково-технiчної та iнновацiйної дiяльностi, у продукти чи послуги для їх реалiзацiї на ринку з метою одержання прибутку, розпоряджання майновими правами iнтелектуальної власностi на їх використання iншими суб'єктами господарювання за договором, використання iншими фiзичними чи юридичними особами або використання їх у власнiй господарськiй дiяльностi наукового парку;
науковий парк - юридична особа, що створюється у формi господарського товариства, яке повинно мати у складi учасникiв не менше одного закладу вищої освiти та/або наукової установи;
партнери наукового парку - суб'єкти господарювання, що уклали з науковим парком договiр про партнерство;
прiоритетнi напрями дiяльностi наукового парку - економiчно i соцiально зумовленi науковi, науково-технiчнi та iнновацiйнi напрями дiяльностi, що вiдповiдають метi створення наукового парку, галузевому профiлю та/або спецiалiзацiї закладу вищої освiти та/або наукової установи - засновникiв (учасникiв, акцiонерiв) та можуть враховувати потреби регiону (територiї), в якому створено науковий парк, i прiоритетнi напрями дiяльностi, визначенi законами України в науковiй, науково-технiчнiй та iнновацiйнiй сферах;
проект наукового парку - проект, спрямований на розроблення, створення та реалiзацiю iнновацiйного продукту та/або iнновацiйної продукцiї, органiзацiю заходiв та iншу дiяльнiсть, спрямовану на комерцiалiзацiю результатiв науково-технiчної дiяльностi, що включає iнформацiю про матерiально-технiчнi, фiнансовi, кадровi ресурси, необхiднi для виконання науковим парком та його партнерами проекту наукового парку згiдно з вимогами цього Закону.
Стаття 2. Законодавство про науковий парк
Науковий парк створюється та дiє вiдповiдно до Господарського та Цивiльного кодексiв України, iнших законiв України з урахуванням особливостей, передбачених цим Законом.
Науковi парки провадять свою дiяльнiсть, керуючись екологiчними цiнностями, принципом екологiчної безпеки, вiдповiдно до глобальних цiлей сталого розвитку до 2030 року, проголошених резолюцiєю Генеральної Асамблеї Органiзацiї Об'єднаних Нацiй вiд 25 вересня 2015 року N 70/1 "Перетворення нашого свiту: Порядок денний у сферi сталого розвитку до 2030 року", та засадами державної екологiчної полiтики.
Стаття 3. Мета створення наукового парку
Науковий парк створюється з метою розвитку науково-технiчної та iнновацiйної дiяльностi у закладi вищої освiти та/або науковiй установi, ефективного та рацiонального використання наявного наукового потенцiалу, матерiально-технiчної бази для створення та комерцiалiзацiї результатiв науково-технiчної дiяльностi i їх впровадження на вiтчизняному та закордонному ринках";
2) у статтi 4:
абзац четвертий викласти в такiй редакцiї:
"залучення здобувачiв вищої освiти, працiвникiв закладу вищої освiти та/або наукової установи до розроблення i виконання проектiв наукового парку";
пiсля абзацу восьмого доповнити новим абзацом такого змiсту:
"забезпечення сприятливих умов для створення здобувачами вищої освiти, працiвниками закладу вищої освiти та/або наукової установи iнновацiйних пiдприємств, що здiйснюють доведення результатiв науково-технiчної дiяльностi закладiв вищої освiти та/або наукових установ до стадiї розроблення на їх основi конкурентоспроможних iнновацiйних технологiй, товарiв i послуг та виробництва iнновацiйної продукцiї, зокрема у формi державно-приватного партнерства".
У зв'язку з цим абзаци дев'ятий i десятий вважати вiдповiдно абзацами десятим i одинадцятим;
3) статтю 5 викласти в такiй редакцiї:
"Стаття 5. Установчий документ наукового парку
1. Науковий парк створюється i дiє на основi установчого документа (засновницького договору або статуту), вимоги до якого визначаються цивiльним та господарським законодавством з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
2. У засновницькому договорi про створення наукового парку визначаються, зокрема, зобов'язання засновникiв (учасникiв, акцiонерiв) щодо створення наукового парку, порядок їхньої спiльної дiяльностi, умови передачi науковому парку майна та нематерiальних активiв засновникiв (учасникiв, акцiонерiв) з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.
3. В установчому документi наукового парку, крiм загальних вимог, зазначаються його мета, завдання, функцiї та прiоритетнi напрями дiяльностi, визначаються майно, яке передається науковому парку для досягнення цiєї мети, структура управлiння, зазначаються вiдомостi про склад засновникiв (учасникiв, акцiонерiв), розмiр i порядок формування статутного капiталу та iнших фондiв, порядок розподiлу прибутку i збиткiв та iншi вiдомостi, що вiдповiдають законодавству України та цьому Закону.
4. Науковий парк повинен мати програму розвитку, що затверджується у порядку, визначеному установчим документом, у якiй зазначаються стратегiчнi цiлi, конкретнi кроки щодо їх реалiзацiї, очiкуванi результати та показники їх виконання. Програма розвитку наукового парку затверджується засновниками (учасниками, акцiонерами) у тримiсячний строк пiсля його створення та оновлюється за потреби";
4) у статтi 7:
частини першу - третю викласти в такiй редакцiї:
"1. Рiшення про створення наукового парку приймається його засновниками (учасниками, акцiонерами).
2. Науковий парк повiдомляє листом про своє створення центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну полiтику у сферах освiти i науки, наукової, науково-технiчної дiяльностi, iнновацiйної дiяльностi в зазначених сферах, трансферу (передачi) технологiй, протягом 15 календарних днiв з дня його державної реєстрацiї та надсилає як додатки до зазначеного листа:
копiю установчого документа наукового парку, засвiдчену уповноваженою особою наукового парку;
вiдомостi про наявну та потенцiйну виробничу, iнженерну, транспортну i соцiальну iнфраструктури, що будуть використовуватися в дiяльностi наукового парку.
3. У разi якщо засновниками (учасниками, акцiонерами) наукового парку є суб'єкти господарювання державної або комунальної форми власностi, що здiйснюють свою дiяльнiсть на основi права господарського вiдання або права оперативного управлiння, рiшення про участь таких засновникiв (учасникiв, акцiонерiв) у заснуваннi наукового парку приймається за погодженням з вiдповiдними уповноваженими органами управлiння.
Для погодження рiшення про участь суб'єктiв господарювання, передбачених абзацом першим цiєї частини, у заснуваннi наукового парку подаються:
проект установчого документа наукового парку;
вiдомостi про засновникiв (учасникiв, акцiонерiв) наукового парку;
вiдомостi про наявну виробничу, iнженерну, транспортну i соцiальну iнфраструктури, що будуть використовуватися в дiяльностi наукового парку";
доповнити частинами шостою i сьомою такого змiсту:
"6. Про внесення змiн до установчого документа науковий парк протягом 15 календарних днiв з дня внесення змiн повiдомляє центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну полiтику у сферах освiти i науки, наукової, науково-технiчної дiяльностi, iнновацiйної дiяльностi в зазначених сферах, трансферу (передачi) технологiй.
7. Iнформацiя про створенi науковi парки, їх установчi документи та змiни до них є публiчною, доступ до такої iнформацiї забезпечується засновниками (учасниками, акцiонерами) шляхом розмiщення на своєму офiцiйному веб-сайтi";
5) статтi 8 i 10 викласти в такiй редакцiї:
"Стаття 8. Прiоритетнi напрями дiяльностi наукового парку
Прiоритетнi напрями дiяльностi наукового парку визначаються засновниками (учасниками, акцiонерами), їх перелiк включається до установчого документа наукового парку";
"Стаття 10. Органи управлiння наукового парку
1. Науковий парк має вищий орган управлiння наукового парку та виконавчий орган управлiння наукового парку, крiм випадкiв, визначених законом. Функцiї органiв управлiння наукового парку визначаються його установчим документом.
2. Управлiння науковим парком здiйснюється вiдповiдно до законодавства про господарськi товариства з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
3. Усi рiшення з питань управлiння науковим парком приймаються за згодою всiх засновникiв (учасникiв, акцiонерiв) у порядку, визначеному установчим документом, з урахуванням особливостей статусу закладу вищої освiти та/або наукової установи, що є засновником (учасником, акцiонером) наукового парку";
6) частини третю i п'яту статтi 13 виключити;
7) статтю 14 доповнити частиною п'ятою такого змiсту:
"5. Виконавцями або спiввиконавцями проектiв наукового парку, крiм працiвникiв наукового парку, можуть бути здобувачi вищої освiти, працiвники засновникiв (учасникiв, акцiонерiв) наукового парку, якi залучаються до роботи на умовах сумiсництва або на пiдставi строкових трудових чи цивiльно-правових договорiв";
8) частини першу - третю статтi 15 викласти в такiй редакцiї:
"1. Виконавчим органом управлiння наукового парку здiйснюється реєстрацiя всiх проектiв наукового парку, на реалiзацiю яких укладено договiр про партнерство або договiр про виконання робiт чи надання послуг на замовлення фiзичних i юридичних осiб.
2. Проекти наукового парку, реалiзацiя яких потребує державної пiдтримки згiдно iз статтею 19 цього Закону, пiдлягають державнiй реєстрацiї центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну полiтику у сферах освiти i науки, наукової, науково-технiчної дiяльностi, iнновацiйної дiяльностi в зазначених сферах, трансферу (передачi) технологiй, у порядку, визначеному статтею 13 Закону України "Про iнновацiйну дiяльнiсть", з урахуванням особливостей, встановлених цiєю статтею.
Строк розгляду проекту наукового парку, поданого для державної реєстрацiї як iнновацiйний, не може перевищувати 45 календарних днiв з дати його подання. Пiд час квалiфiкування iнновацiйних проектiв здiйснюється їх експертиза вiдповiдно до Закону України "Про наукову i науково-технiчну експертизу" за рахунок коштiв суб'єктiв iнновацiйної дiяльностi, якi подають проекти на державну реєстрацiю. Експертиза може здiйснюватися за рахунок коштiв державного або мiсцевого бюджетiв у випадках, визначених законом.
3. Проекти наукового парку, що виконуються за рахунок коштiв наукового парку та його партнерiв, коштiв замовникiв або грантiв i не передбачають державної пiдтримки, не потребують державної реєстрацiї";
9) у статтi 16:
частину третю викласти в такiй редакцiї:
"3. Виконавчий орган управлiння наукового парку подає узагальнений звiт про результати роботи наукового парку, у тому числi про результати реалiзацiї проектiв наукового парку, зареєстрованих вiдповiдно до частини другої статтi 15 цього Закону, до закладу вищої освiти та/або наукової установи та до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну полiтику у сферах освiти i науки, наукової, науково-технiчної дiяльностi, iнновацiйної дiяльностi в зазначених сферах, трансферу (передачi) технологiй, щороку, до 1 лютого, та на їх вимогу за формою, затвердженою зазначеним центральним органом виконавчої влади. До узагальненого звiту включається iнформацiя про досягнення результатiв, визначених програмою розвитку наукового парку. Узагальнений звiт також оприлюднюється на офiцiйному веб-сайтi наукового парку";
у частинi п'ятiй слова "центрального органу виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi наукової та науково-технiчної дiяльностi" замiнити словами "центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну полiтику у сферах освiти i науки, наукової, науково-технiчної дiяльностi, iнновацiйної дiяльностi в зазначених сферах, трансферу (передачi) технологiй";
у частинi шостiй слова "Центральний орган виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi наукової та науково-технiчної дiяльностi" замiнити словами "Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну полiтику у сферах освiти i науки, наукової, науково-технiчної дiяльностi, iнновацiйної дiяльностi в зазначених сферах, трансферу (передачi) технологiй";
10) статтю 17 викласти в такiй редакцiї:
"Стаття 17. Майновi права на технологiї та об'єкти права iнтелектуальної власностi
1. Розроблення та реалiзацiя проектiв наукового парку можуть здiйснюватися за рахунок коштiв наукового парку, його партнерiв, замовникiв, грантiв, коштiв державного i мiсцевих бюджетiв та iнших коштiв, не заборонених законом.
2. Майновi права на технологiї та об'єкти права iнтелектуальної власностi, створенi пiд час виконання проектiв наукового парку, є власнiстю наукового парку, замовникiв та/або партнерiв наукового парку вiдповiдно до укладених ними договорiв, крiм випадкiв, зазначених у частинi третiй цiєї статтi.
3. Уповноважений орган управлiння закладу вищої освiти та/або наукової установи може обмежити в порядку, встановленому законом, майновi права на використання i розпорядження технологiями та об'єктами права iнтелектуальної власностi, створеними iз залученням коштiв державного i мiсцевих бюджетiв, у разi якщо технологiю та/або об'єкт права iнтелектуальної власностi:
вiднесено до сфери нацiональної безпеки i оборони держави;
визнано такими, що мають використовуватися в публiчних iнтересах;
доведено до промислового використання та реалiзацiї готової продукцiї виключно за рахунок коштiв державного i мiсцевих бюджетiв.
4. У випадках, зазначених у частинi третiй цiєї статтi, науковий парк, замовники та/або партнери наукового парку мають право використовувати технологiю та/або об'єкт права iнтелектуальної власностi, створений iз залученням коштiв державного i мiсцевих бюджетiв, для власних потреб, якщо iнше не визначено законом.
5. Науковий парк та/або його партнери протягом одного мiсяця з дати реєстрацiї технологiї та/або об'єкта права iнтелектуальної власностi, створеного iз залученням коштiв державного i мiсцевих бюджетiв, зобов'язанi повiдомити про це уповноважений орган управлiння закладу вищої освiти та/або наукової установи у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну полiтику у сферах освiти i науки, наукової, науково-технiчної дiяльностi, iнновацiйної дiяльностi в зазначених сферах, трансферу (передачi) технологiй.
6. Уповноважений орган управлiння закладу вищої освiти та/або наукової установи протягом двох мiсяцiв з дня отримання повiдомлення, передбаченого частиною п'ятою цiєї статтi, має повiдомити науковому парку, замовникам та/або партнерам наукового парку про своє рiшення щодо обмеження майнових прав на технологiю та/або об'єкт права iнтелектуальної власностi i пiдстави такого обмеження вiдповiдно до частини третьої цiєї статтi.
7. Якщо уповноважений орган управлiння закладу вищої освiти та/або наукової установи протягом строку, зазначеного у частинi шостiй цiєї статтi, не повiдомив про своє рiшення щодо обмеження майнових прав, виключнi майновi права на технологiю та/або об'єкт права iнтелектуальної власностi без обмежень належать науковому парку, замовникам та/або партнерам наукового парку вiдповiдно до укладених ними договорiв та закону.
8. У разi порушення уповноваженим органом управлiння закладу вищої освiти та/або наукової установи вимог частин другої - сьомої цiєї статтi науковий парк, замовники та/або партнери наукового парку можуть звернутися до суду з позовом про захист своїх прав";
11) у статтi 20:
назву викласти в такiй редакцiї:
"Стаття 20. Оренда примiщень та iншого майна засновникiв (учасникiв, акцiонерiв) наукового парку";
у частинi першiй:
абзаци перший i четвертий викласти в такiй редакцiї:
"1. За проектами наукового парку, зареєстрованими згiдно iз статтею 15 цього Закону, реалiзацiя яких передбачає використання примiщень та обладнання закладу вищої освiти та/або наукової установи, що є засновником (учасником, акцiонером) наукового парку, за поданням виконавчого органу управлiння наукового парку мiж закладом вищої освiти та/або науковою установою i науковим парком та/або партнером наукового парку укладається договiр оренди на строк, передбачений умовами реалiзацiї проекту наукового парку";
"У разi виникнення необхiдностi у використаннi примiщень закладу вищої освiти та/або наукової установи, що є засновником (учасником, акцiонером) наукового парку, для розмiщення наукового парку мiж науковим парком i закладом вищої освiти та/або науковою установою укладається договiр оренди на умовах орендної плати, встановлених для бюджетних установ, на строк, необхiдний для виконання проектiв наукового парку, зареєстрованих згiдно iз статтею 15 цього Закону. При цьому площа примiщень, що надаються у використання для розмiщення наукового парку, не може перевищувати 10 вiдсоткiв загальної площi примiщень закладу вищої освiти та/або наукової установи";
доповнити абзацом п'ятим такого змiсту:
"За проектами наукового парку, зареєстрованими згiдно iз статтею 15 цього Закону, реалiзацiя яких передбачає використання iншого рухомого майна, мiж науковим парком i засновниками (учасниками, акцiонерами) - бюджетними установами укладається договiр оренди на умовах орендної плати, встановлених для бюджетних установ, на строк, необхiдний для виконання таких проектiв";
частину другу викласти в такiй редакцiї:
"2. У договорах оренди, що укладаються вiдповiдно до частини першої цiєї статтi, може визначатися особливий порядок оплати комунальних послуг та сплати орендної плати. Розмiри та умови сплати зазначених платежiв встановлюються закладом вищої освiти та/або науковою установою за погодженням з уповноваженим органом управлiння";
12) у статтi 21:
частину першу викласти в такiй редакцiї:
"1. Для виконання статутних завдань науковий парк може створювати фонди, не забороненi законодавством України";
частину третю доповнити абзацами другим i третiм такого змiсту:
"Засновники (учасники, акцiонери) наукового парку - суб'єкти господарювання державної або комунальної форми власностi беруть участь у формуваннi статутного капiталу наукового парку виключно шляхом внесення до нього майнових прав iнтелектуальної власностi.
Iноземнi юридичнi особи мають право брати участь у формуваннi статутного капiталу наукового парку в будь-якiй формi, передбаченiй абзацом першим цiєї частини";
частину сьому викласти в такiй редакцiї:
"7. До джерел фiнансування наукового парку належать:
кошти статутного капiталу та iнших фондiв наукового парку;
фiнансовi надходження вiд дiяльностi наукового парку;
iнвестицiї, наданi науковому парку;
фiнансовi надходження вiд партнерiв наукового парку та iнших юридичних осiб;
вклади засновникiв (учасникiв, акцiонерiв) наукового парку;
благодiйнi внески для розвитку наукового парку та забезпечення реалiзацiї проектiв наукового парку;
кошти державного та мiсцевих бюджетiв;
кошти замовникiв;
гранти;
кредити;
поворотна фiнансова допомога;
iншi надходження, не забороненi законом";
13) статтю 23 викласти в такiй редакцiї:
"Стаття 23. Припинення наукового парку
1. Науковий парк припиняється в результатi реорганiзацiї чи лiквiдацiї.
2. У разi виходу зi складу засновникiв (учасникiв, акцiонерiв) усiх закладiв вищої освiти та/або наукових установ така юридична особа втрачає статус наукового парку, на неї не поширюється дiя цього Закону, вона не може використовувати у своїй назвi слова "науковий парк".
У такому разi засновники (учасники, акцiонери) одночасно з рiшенням про вихiд iз складу засновникiв (учасникiв, акцiонерiв) наукового парку приймають рiшення про лiквiдацiю такого наукового парку.
3. Реорганiзацiя наукових паркiв може здiйснюватися, якщо суб'єктами такої реорганiзацiї будуть заклади вищої освiти та/або науковi установи, якi є засновниками (учасниками, акцiонерами) вiдповiдних паркiв.
4. Науковий парк повiдомляє про припинення своєї дiяльностi центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну полiтику у сферах освiти i науки, наукової, науково-технiчної дiяльностi, iнновацiйної дiяльностi в зазначених сферах, трансферу (передачi) технологiй, протягом 10 календарних днiв з дня прийняття вiдповiдного рiшення.
У разi якщо засновником (учасником, акцiонером) наукового парку був суб'єкт господарювання державної або комунальної власностi, що здiйснює свою дiяльнiсть на основi права господарського вiдання або права оперативного управлiння, науковий парк повiдомляє про припинення своєї дiяльностi також i вiдповiдний уповноважений орган управлiння";
14) у текстi Закону слова "вищий навчальний заклад" в усiх вiдмiнках i числах замiнити словами "заклад вищої освiти" у вiдповiдному вiдмiнку i числi, а слово "статут" в усiх вiдмiнках i числах - словами "установчий документ" у вiдповiдному вiдмiнку i числi.
3. В абзацi четвертому частини шостої статтi 2 та пунктi "а" частини другої статтi 4 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2020 р., N 4, ст. 25, N 50, ст. 456) слова "вищим навчальним закладам" замiнити словами "закладам вищої освiти".
II. Прикiнцевi положення
1. Цей Закон набирає чинностi через шiсть мiсяцiв з дня його опублiкування, крiм пункту 2 цього роздiлу, який набирає чинностi з дня, наступного за днем опублiкування цього Закону.
2. Кабiнету Мiнiстрiв України:
у шестимiсячний строк з дня опублiкування цього Закону привести свої нормативно-правовi акти у вiдповiднiсть iз цим Законом та забезпечити приведення мiнiстерствами та iншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актiв у вiдповiднiсть iз цим Законом;
включити iнформацiю про виконання цього Закону до звiту про хiд i результати виконання Програми дiяльностi Кабiнету Мiнiстрiв України за 2022 рiк та наступнi роки.
Президент України | В. ЗЕЛЕНСЬКИЙ |
м. Київ
7 вересня 2021 року
N 1714-IX