НАЦIОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
вiд 05.04.2022 р. | N 25-0005/25858 |
---|
Банкам України Незалежна асоцiацiя банкiв України Асоцiацiя українських банкiв |
Про особливостi здiйснення заходiв щодо iмпортних
операцiй клiєнтiв
У зв'язку iз прийняттям Закону України вiд 24 лютого 2022 року N 2102-IX "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Українi" вiдповiдно до статей 7, 15, 55, 56 Закону України "Про Нацiональний банк України", статтi 18 Закону України "Про запобiгання та протидiю легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (далi - Закон) Нацiональний банк України (далi - Нацiональний банк) повiдомляє таке.
Згiдно з отриманою Нацiональним банком iнформацiєю Департаментом стратегiчних розслiдувань Нацiональної полiцiї України (далi - НПУ) виявлено ряд фiнансових операцiй юридичних осiб - резидентiв, якi можуть бути спрямованi на фiнансування терористичних дiй, а також якi можуть здiйснюватися з активами, якi належать резидентам Росiйської Федерацiї.
Зазначенi фiнансовi операцiї пов'язанi з отриманням резидентами протягом 2021 - 2022 рокiв продукцiї за зовнiшньоекономiчними договорами.
За iнформацiєю НПУ такi зовнiшньоекономiчнi договори:
- передбачають поставку в Україну продукцiї виробництва Росiйської Федерацiї з територiї Росiйської Федерацiї або iнших країн;
- укладенi з резидентами Республiки Бiлорусь.
У зазначених фiнансових операцiях можлива наявнiсть ознак:
- приховування реального вигодонабувача-резидента Росiйської Федерацiї;
- змiни її учасникiв з метою виведення коштiв на користь резидента Росiйської Федерацiї;
- маскування уникнення санкцiй, застосованих до резидентiв Росiйської Федерацiї, через використання пiдконтрольних Росiйськiй Федерацiї резидентiв iнших країн, у тому числi Республiки Бiлорусь.
У зв'язку з вищезазначеним Нацiональний банк зобов'язує банки здiйснити аналiз:
1) своєї клiєнтської бази з метою виявлення клiєнтiв, якi здiйснювали вищезазначенi операцiї;
2) зазначених iмпортних договорiв, а також наявних у банка документiв до них з метою виявлення оплати продукцiї, країною походження якої є Росiйська Федерацiя;
3) укладених до iмпортних договорiв додаткових договорiв, у тому числi щодо взаємозалiку, переведення боргу, переуступки права вимоги та iнших договорiв, якi можуть свiдчити про приховування реального вигодонабувача-резидента Росiйської Федерацiї;
4) фiнансових операцiй за iмпортними договорами на наявнiсть/вiдсутнiсть:
- серед їх учасникiв осiб, що були учасниками вищезазначених фiнансових операцiй;
- серед їх учасникiв осiб, кiнцевi бенефiцiарнi власники яких є резидентами Росiйської Федерацiї;
- випадкiв iнiцiювання клiєнтами змiн у призначеннi платежiв, в тому числi надання банку документiв, якi мiстять змiни до зазначених договорiв (додатковi договори щодо взаємозалiку, переведення боргу, переуступки права вимоги тощо).
Ураховуючи високi ризики спрямування коштiв на фiнансування терористичних дiй в умовах введення воєнного стану в Українi та з метою виконання встановлених Законом вимог банк:
- зупиняє видатковi фiнансовi операцiї, в яких наявнi зазначенi вище ознаки;
- повiдомляє про зупинення таких фiнансових операцiй спецiальний уповноважений орган i вживає подальших заходiв у порядку, передбаченому Законом.
Заступник Голови | Ярослав МАТУЗКА |