МIНIСТЕРСТВО ЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
м. Київ
27.04.2022 | N 164 |
---|
Про затвердження Технiчного регламенту
енергетичного маркування енергоспоживчої
продукцiї
Зареєстровано в Мiнiстерствi юстицiї України 09 червня 2022 р. за N 615/37951 |
Вiдповiдно до частини другої статтi 8 Закону України "Про
технiчнi регламенти та оцiнку вiдповiдностi"; постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 16
грудня 2015 року N 1057 "Про визначення сфер
дiяльностi, в яких центральнi органи виконавчої
влади та Служба безпеки України здiйснюють
функцiї технiчного регулювання"; Положення про
Мiнiстерство енергетики України, затвердженого
постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 17 червня
2020 року N 507, наказую:
1. Затвердити Технiчний регламент енергетичного маркування енергоспоживчої продукцiї, що додається.
2. Директорату з питань формування енерго- та ресурсоефективної полiтики в установленому законодавством порядку забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацiю до Мiнiстерства юстицiї України.
3. Цей наказ набирає чинностi з 01 серпня 2023 року.
4. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Мiнiстр | Герман ГАЛУЩЕНКО |
ЗАТВЕРДЖЕНО Наказ Мiнiстерства енергетики України 27 квiтня 2022 року N 164 |
ТЕХНIЧНИЙ РЕГЛАМЕНТ
енергетичного маркування енергоспоживчої
продукцiї
I. Предмет i сфера застосування
1. Цей Технiчний регламент встановлює основнi вимоги, що застосовуються до енергоспоживчої продукцiї (далi - продукцiя), що вводиться в обiг або в експлуатацiю.
Цей Технiчний регламент передбачає маркування цiєї продукцiї та надання стандартної iнформацiї щодо енергоефективностi продукцiї, споживання енергiї та iнших ресурсiв пiд час використання продукцiї, а також додаткову iнформацiю про продукцiю, з метою зменшення споживання ними енергiї.
Цей Технiчний регламент розроблено на основi Регламенту Європейського Парламенту i Ради (ЄС) N 2017/1369 вiд 04 липня 2017 року про встановлення рамок для енергетичного маркування та скасування Директиви 2010/30/ЄС.
2. Дiя цього Технiчного регламенту не поширюється на:
продукцiю, яка була у використаннi, якщо вона не iмпортується з третьої країни;
транспортнi засоби для пасажирських або вантажних перевезень.
II. Термiни та визначення
У цьому Технiчному регламентi термiни вживаються у таких значеннях:
база даних продукцiї - систематизований набiр даних щодо продукцiї, що складається з вiдкритої частини для споживачiв, iнформацiя з якої щодо параметрiв продукцiї є доступною за допомогою електронних засобiв, онлайнового порталу для доступу, та частини бази даних, що стосується вiдповiдностi, з чiтко визначеними вимогами до доступу та безпеки;
введення в експлуатацiю - використання продукцiї за її призначенням споживачем (користувачем) в Українi в перший раз;
введення в обiг - надання продукцiї на ринку України в перший раз;
виробник - будь-яка фiзична чи юридична особа (резидент чи нерезидент), яка виготовляє продукцiю або доручає її розроблення чи виготовлення та реалiзовує цю продукцiю пiд своїм найменуванням або торговельною маркою (знаком для товарiв та послуг);
гармонiзований європейський стандарт - європейський стандарт, прийнятий на основi запиту Європейської Комiсiї для застосування законодавства Європейського Союзу щодо гармонiзацiї;
група продукцiї - група продукцiї, що має однакову основну функцiональнiсть;
дистанцiйний продаж - надання продукцiї для продажу, прокату чи лiзингу за поштовим замовленням, каталогом, через Iнтернет, шляхом телемаркетингу або в будь-який iнший спосiб, за допомогою якого не очiкується, що потенцiйний споживач може побачити продукцiю, що продається;
додаткова iнформацiя - iнформацiя, яку вказано в технiчних регламентах енергетичного маркування за типами продукцiї, щодо функцiональних i екологiчних характеристик продукцiї;
допустиме вiдхилення для цiлей перевiрки вiдповiдностi - максимальне допустиме вiдхилення результатiв вимiрювань та розрахункiв для цiлей перевiрки вiдповiдностi, що здiйснюються органами державного ринкового нагляду або вiд iменi таких органiв, порiвняно зi значеннями заявлених або опублiкованих параметрiв, що вiдображають вiдхилення, якi виникають внаслiдок мiжлабораторних вiдмiнностей;
еквiвалентна модель - модель, яка має однаковi технiчнi характеристики, що стосуються етикетки, i той самий iнформацiйний лист продукцiї, але яка вводиться в обiг або експлуатацiю тим самим постачальником як iнша модель з iншим iдентифiкатором моделi;
енергетична етикетка - етикетка встановленої форми, яка мiстить iнформацiю про рiвень ефективностi споживання продукцiєю енергетичних та iнших основних ресурсiв (клас та показники енергоефективностi), а також додаткову iнформацiю;
енергетичне маркування - iнформування споживача про рiвень ефективностi споживання продукцiєю енергетичних та iнших основних ресурсiв, а також надання додаткової iнформацiї шляхом використання енергетичної етикетки;
енергоефективнiсть - спiввiдношення мiж вихiдною кiлькiстю отриманих результатiв дiяльностi (продуктивностi), послуг, товарiв або енергiї та вхiдною енергiєю;
енергоспоживча продукцiя - товар або система, що впливає на споживання енергiї пiд час використання, який вводиться в обiг або експлуатацiю, включаючи деталi, що впливають на споживання енергiї пiд час використання, якi вводяться в обiг або в експлуатацiю для споживачiв i призначенi для вбудовування в продукцiю;
етикетка зi змiненою шкалою - етикетка для конкретної групи продукцiї, шкала якої зазнала змiни i вiдрiзняється вiд етикеток до змiни шкали, хоча i зберiгає вiзуальну та сприйнятливу узгодженiсть з усiма етикетками;
змiнна шкала - дiя, внаслiдок якої вимоги для отримання певного класу енергоспоживання на етикетцi для конкретної групи продукцiї стають суворiшими;
iдентифiкатор моделi - лiтерно-цифровий код, який вирiзняє конкретну модель продукцiї серед iнших моделей пiд тiєю самою торговою маркою (знаком для товарiв та послуг) або пiд тим самим найменуванням постачальника;
iмпортер - будь-яка фiзична чи юридична особа - резидент України, яка вводить в обiг на ринку України продукцiю походженням з iншої країни;
iнформацiйний лист продукцiї - стандартний документ, що мiстить iнформацiю стосовно продукцiї, у друкованiй чи електроннiй формi;
модель - версiя продукцiї, всi одиницi якої мають однаковi технiчнi характеристики, якi вiдповiдають етикетцi та iнформацiйному листу про продукцiю, та мають однаковий iдентифiкатор моделi;
надання на ринку - будь-яке платне або безоплатне постачання продукцiї для розповсюдження, споживання чи використання на ринку України в процесi здiйснення господарської дiяльностi;
постачальник - виробник-резидент України, уповноважений представник виробника-нерезидента, або iмпортер, який вводить в обiг продукцiю;
розповсюджувач - будь-яка iнша, нiж виробник або iмпортер, фiзична чи юридична особа в ланцюгу постачання продукцiї, яка надає продукцiю на ринку;
система - комбiнацiя декiлькох товарiв, якi разом виконують конкретну функцiю в передбаченому середовищi та енергоефективнiсть яких може бути визначена як єдине цiле;
споживач - фiзична або юридична особа, яка купує, бере в прокат або отримує продукцiю для власного використання, незалежно вiд того, чи пов'язанi її цiлi з торговельною дiяльнiстю, пiдприємницькою дiяльнiстю, ремеслом чи професiєю;
технiчна документацiя - документацiя, достатня для оцiнювання органами державного ринкового нагляду достовiрностi етикетки та iнформацiйного листа продукцiї, включно з протоколами випробувань або подiбними технiчними даними;
уповноважений представник - будь-яка фiзична чи юридична особа - резидент України, яка одержала вiд виробника письмове доручення дiяти вiд його iменi стосовно визначених завдань.
Iншi термiни вживаються у значеннях, наведених у Законах України "Про технiчнi регламенти та оцiнку вiдповiдностi", "Про державний ринковий нагляд i контроль нехарчової продукцiї", "Про стандартизацiю", "Про загальну безпечнiсть нехарчової продукцiї".
III. Загальнi обов'язки постачальникiв
1. Постачальник повинен забезпечити, щоб кожна окрема одиниця продукцiї, що вводиться в обiг, безкоштовно супроводжувалася точними друкованими етикетками та iнформацiйними листами продукцiї вiдповiдно до цього Технiчного регламенту та прийнятих технiчних регламентiв енергетичного маркування за типами продукцiї.
Як альтернатива наданню iнформацiйного листа продукцiї разом iз продукцiєю, технiчнi регламенти енергетичного маркування за типами продукцiї можуть передбачати, що постачальнику достатньо ввести параметри iз такого iнформацiйного листа продукцiї до бази даних продукцiї.
У такому разi постачальник надає розповсюджувачу iнформацiйний лист продукцiї в друкованiй формi на його запит.
Технiчнi регламенти енергетичного маркування за типами продукцiї можуть передбачати, що етикетка друкується на упаковцi продукцiї.
2. Постачальник повинен безкоштовно, i в будь-якому випадку, протягом п'яти робочих днiв на вимогу розповсюджувача надати розповсюджувачу друкованi етикетки, включаючи етикетки зi змiненою шкалою, та iнформацiйнi листи продукцiї.
3. Постачальник повинен забезпечити точнiсть етикеток та iнформацiйних листiв про продукцiю, якi вiн надає, та надати технiчну документацiю, достатню для оцiнки точностi.
4. Пiсля введення одиницi моделi в експлуатацiю постачальник повинен iнформувати споживача щодо внесення будь-яких змiн, якi мають бути внесенi в одиницю моделi за допомогою оновлення, яке може зашкодити параметрам маркування енергоефективностi для такої одиницi продукцiї, як визначено у вiдповiдному технiчному регламентi енергетичного маркування за типами продукцiї. Постачальник повинен iнформувати споживача про мету оновлення та про змiни параметрiв, включаючи будь-якi змiни в класi етикетки. Протягом перiоду, пропорцiйного середньому строку служби продукцiї, постачальник повинен надавати споживачу можливiсть вiдмовитись вiд оновлення без уникнення втрати функцiональностi.
5. Постачальник не повинен вводити в обiг продукцiю, розроблену таким чином, щоб характеристики моделi автоматично змiнювалися в умовах випробування, з метою досягнення сприятливiшого рiвня будь-якого з параметрiв, визначених у вiдповiдному технiчному регламентi енергетичного маркування за типами продукцiї, чи включених до будь-якої документацiї, що надається разом iз продукцiєю.
IV. Обов'язки постачальникiв щодо бази даних продукцiї
1. Постачальник повинен з 01 сiчня 2025 року перед введенням в обiг одиницi нової моделi, на яку поширюється дiя технiчних регламентiв енергетичного маркування за типами продукцiї, вносити iнформацiю про таку модель до бази даних продукцiї та функцiональнi критерiї - до вiдкритої частини бази даних (додаток).
2. Якщо одиницю моделi, на яку поширюється дiя технiчних регламентiв енергетичного маркування за типами продукцiї, вводять в обiг з 01 серпня 2023 року до 01 сiчня 2025 року, постачальник повинен внести до бази даних продукцiї iнформацiю щодо такої моделi до 30 червня 2025 року, як визначено в додатку до цього Технiчного регламенту.
Перед внесенням даних до бази даних продукцiї постачальник повинен зробити електронну версiю технiчної документацiї доступною для iнспектування протягом 10 днiв з дня отримання запиту вiд державних органiв ринкового нагляду.
3. Постачальник може вносити до бази даних продукцiї iнформацiю, як зазначено в додатку до цього Технiчного регламенту, щодо моделей, одиницi яких були введенi в обiг до введення в дiю цього Технiчного регламенту.
4. Продукцiя, до якої вносяться змiни, що стосуються етикетки або iнформацiйного листа, вважається новою моделлю. Якщо постачальник бiльше не вводить в обiг одиницi моделi, вiн повинен вказати це у базi даних.
5. Обов'язки, зазначенi у пунктах 1, 2 цього роздiлу, не застосовують до обiгрiвальних комплексiв, якщо надання етикеток для таких комплексiв є виключним обов'язком розповсюджувача та якi зазначенi у:
Технiчному регламентi енергетичного маркування обiгрiвачiв примiщень, комбiнованих обiгрiвачiв, комплектiв з обiгрiвача примiщень, регулятора температури i сонячної установки та комплектiв з комбiнованого обiгрiвача, регулятора температури i сонячної установки, затвердженому наказом Мiнiстерства енергетики України вiд 07 жовтня 2020 року N 646, зареєстрованому в Мiнiстерствi юстицiї України 23 жовтня 2020 року за N 1048/35331;
Технiчному регламентi енергетичного маркування водонагрiвачiв, бакiв-акумуляторiв та комплектiв з водонагрiвача i сонячного обладнання, затвердженому наказом Мiнiстерства регiонального розвитку, будiвництва та житлово-комунального господарства України вiд 19 квiтня 2019 року N 100, зареєстрованому в Мiнiстерствi юстицiї України 21 червня 2019 року за N 647/33618;
Технiчному регламентi енергетичного маркування мiсцевих обiгрiвачiв, затвердженому наказом Мiнiстерства енергетики України вiд 22 жовтня 2020 року N 676, зареєстрованому в Мiнiстерствi юстицiї України 17 грудня 2020 року за N 1256/35539.
6. Пiсля введення в обiг останньої одиницi моделi постачальник повинен зберiгати iнформацiю щодо такої моделi у частинi вiдповiдностi бази даних продукцiї протягом 15 рокiв.
У вiдповiдних випадках, зважаючи на середнiй строк служби продукцiї, вiдповiдно до пункту 2 роздiлу XI цього Технiчного регламенту може бути передбачений коротший строк зберiгання iнформацiї.
Iнформацiя з вiдкритої частини бази даних продукцiї не повинна видалятися.
V. Обов'язки розповсюджувачiв
1. Розповсюджувач повинен:
демонструвати у видимий спосiб етикетку, надану постачальником або оприлюднену вiдповiдно до пункту 2 цього роздiлу для одиниць моделi, на яку поширюється дiя вiдповiдних технiчних регламентiв енергетичного маркування за типами продукцiї, зокрема, i для дистанцiйного продажу через Iнтернет;
надавати споживачам iнформацiйний лист продукцiї, а на запит - також i в друкованiй формi у пунктi продажу.
2. У разi якщо, незважаючи на пункт 1 роздiлу III цього Технiчного регламенту, розповсюджувач не має етикетки або iнформацiйного листа, вiн повинен звернутися до постачальника згiдно з пунктом 2 роздiлу III цього Технiчного регламенту з проханням їх отримати або, за власним рiшенням, роздрукувати чи завантажити їх з бази даних продукцiї для електронного вiдображення, якщо такi функцiї доступнi для такої продукцiї.
VI. Iншi обов'язки постачальникiв i розповсюджувачiв
Постачальник i розповсюджувач повиннi:
зробити посилання на клас енергоефективностi продукцiї та дiапазон класiв енергоефективностi, наявних на етикетцi, у вiзуальнiй рекламi та технiчних рекламних матерiалах для конкретної моделi вiдповiдно до належного технiчного регламенту енергетичного маркування за типами продукцiї;
з власної iнiцiативи або на вимогу органiв державного ринкового нагляду спiвпрацювати з ними та вживати негайних заходiв для усунення будь-якого випадку невiдповiдностi вимогам, визначеним у цьому Технiчному регламентi та вiдповiдних технiчних регламентах енергетичного маркування за типами продукцiї;
не надавати та не демонструвати iншi етикетки, знаки, символи чи написи, якi не вiдповiдають вимогам цього Технiчного регламенту та вiдповiдних технiчних регламентiв енергетичного маркування за типами продукцiї, якщо це може ввести в оману чи заплутати споживачiв щодо споживання енергiї чи iнших ресурсiв пiд час використання;
для продукцiї, на яку не поширюється дiя технiчних регламентiв енергетичного маркування за типами продукцiї, не поставляти або демонструвати ярлики, що iмiтують етикетки, передбаченi вiдповiдно до цього Технiчного регламенту та вiдповiдних технiчних регламентiв енергетичного маркування за типами продукцiї;
для продукцiї, не пов'язаної з енергоспоживанням, не постачати, не демонструвати ярлики, що iмiтують етикетки, передбаченi вiдповiдно до цього Технiчного регламенту та вiдповiдних технiчних регламентiв енергетичного маркування за типами продукцiї.
VII. Державний ринковий нагляд i державний контроль енергоспоживчої продукцiї
1. Державний ринковий нагляд i державний контроль енергоспоживчої продукцiї здiйснюється вiдповiдно до Закону України "Про державний ринковий нагляд i контроль нехарчової продукцiї" з урахуванням вимог цього Технiчного регламенту та вiдповiдних технiчних регламентiв енергетичного маркування за типами продукцiї органами державного ринкового нагляду в межах сфери їх вiдповiдальностi i передбачає встановлення наявностi енергетичної етикетки, її вiдповiдностi вимогам, зазначеним у роздiлi VIII цього Технiчного регламенту, а також перевiрку вiдповiдностi фактичних технiчних характеристик енергоспоживчої продукцiї вимогам цього Технiчного регламенту та вiдповiдних технiчних регламентiв енергетичного маркування за типами продукцiї.
2. Органи державного ринкового нагляду використовують методи вимiрювань i розрахункiв вiдповiдно до технiчних регламентiв енергетичного маркування за типами продукцiї.
3. У разi наявностi пiдстав вважати, що енергоспоживча продукцiя, на яку поширюється дiя цього Технiчного регламенту, становить ризик для здоров'я або безпеки людей, довкiлля або iнших аспектiв захисту суспiльних iнтересiв, органи державного ринкового нагляду повиннi провести перевiрку характеристик стосовно цiєї продукцiї за всiма вiдповiдними вимогами цього Технiчного регламенту або вiдповiдних технiчних регламентiв енергетичного маркування за типами продукцiї. У разi необхiдностi постачальники та розповсюджувачi повиннi спiвпрацювати з органами державного ринкового нагляду для цiлей такої перевiрки.
4. Якщо пiд час проведення перевiрки, зазначеної у пунктi 3 цього роздiлу, органами державного ринкового нагляду встановлено, що енергоспоживча продукцiя не вiдповiдає вимогам цього Технiчного регламенту або вiдповiдних технiчних регламентiв енергетичного маркування за типами продукцiї, орган державного ринкового нагляду невiдкладно вимагає вiд постачальника або, за необхiдностi, розповсюджувача вжити протягом визначеного строку всiх необхiдних коригувальних заходiв щодо приведення такої продукцiї у вiдповiднiсть iз встановленими вимогами, у разi неможливостi цього - залежно вiд характеру визначеного ризику вилучити продукцiю з обiгу та/або вiдкликати до приведення її у вiдповiднiсть iз встановленими вимогами.
Постачальник або, за необхiдностi, розповсюджувач повинен забезпечити вжиття всiх необхiдних обмежувальних (коригувальних) заходiв стосовно всiєї продукцiї, яку надано ним на ринку.
5. Якщо протягом строку, зазначеного в пунктi 4 цього роздiлу, постачальник або, за необхiдностi, розповсюджувач не вжив належних обмежувальних (коригувальних) заходiв, орган державного ринкового нагляду вiдповiдно до методики вжиття обмежувальних (коригувальних) заходiв вживає таких обмежувальних (коригувальних) заходiв:
обмеження або заборона надання продукцiї на ринку;
вилучення з обiгу та/або вiдкликання продукцiї.
VIII. Процедура запровадження етикеток
1. Якщо станом на 01 сiчня 2025 року для групи продукцiї не iснує етикетки, постачальник повинен, з урахуванням положень цього Технiчного регламенту та вiдповiдних технiчних регламентiв енергетичного маркування за типами продукцiї, запровадити етикетку.
2. Якщо на пiдставi Технiчного регламенту щодо встановлення системи для визначення вимог з екодизайну енергоспоживчих продуктiв, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 03 жовтня 2018 року N 804, у певнiй групi продукцiї бiльше не допускається введення в обiг або експлуатацiю моделей, що належать до класу енергоспоживання E, F або G, такий клас або класи позначаються на етикетцi сiрим кольором.
Етикетка з сiрими класами застосовується тiльки до нових одиниць продукцiї, введених в обiг або експлуатацiю.
3. Якщо з технiчних причин неможливо визначити сiм класiв енергоспоживання, що вiдповiдають суттєвiй економiї енергiї та витрат з точки зору споживача, як виняток, етикетка може мати менше класiв.
У такому разi повинен зберiгатися кольоровий спектр етикетки - вiд темно-зеленого до червоного.
4. Щодо продукцiї, для якої може додатково застосовуватись змiнна шкала етикеток, перегляд етикетки з метою її масштабування здiйснюється у разi, якщо:
30 % одиниць моделей, що належить до групи продукцiї, яка продається на ринку України, належить до найвищого класу енергоефективностi A, та можна очiкувати подальшого технологiчного прогресу;
50 % одиниць моделей, що належить до групи продукцiї, яка продається на ринку України, належить до двох найвищих за енергоефективнiстю класiв A i B, та можна очiкувати подальшого технологiчного прогресу.
5. Коли етикетку запроваджують або змiнюють її шкалу, то повиннi переконатися, що на дату запровадження етикетки немає продукцiї, яка може бути вiднесена до класу енергоефективностi A, та що очiкуваний строк, протягом якого бiльшiсть моделей буде вiднесена до такого класу, становить не менше 10 рокiв.
Як вiдступ, якщо очiкується швидший розвиток технологiй, то повиннi бути встановленi вимоги, щоб на дату запровадження етикетки не було продукцiї, яка може бути вiднесена до класiв енергоспоживання A i B.
6. Якщо шкалу етикетки змiнюють:
1) постачальник повинен, коли вводить продукцiю в обiг, надати розповсюджувачу i наявну етикетку, i етикетку зi змiненою шкалою, а також iнформацiйнi листи продукцiї у чотиримiсячний строк до дати, визначеної у вiдповiдному технiчному регламентi енергетичного маркування за типами продукцiї, як дати початку демонстрування етикетки зi змiненою шкалою.
Як вiдступ вiд цього пiдпункту, якщо наявна етикетка та етикетка зi змiненою шкалою вимагають рiзних випробувань моделi, постачальник може не надавати наявну етикетку разом iз одиницями моделей, якi вводять в обiг або експлуатацiю протягом чотиримiсячного строку до дати, визначеної у вiдповiдному технiчному регламентi енергетичного маркування за типами продукцiї, як дати початку демонстрування етикетки зi змiненою шкалою, якщо жодну одиницю такої моделi чи еквiвалентних моделей не було введено в обiг або експлуатацiю до початку чотиримiсячного строку.
У такому разi постачальник не повинен надавати такi одиницi для продажу до зазначеної дати.
Постачальник повинен якнайшвидше повiдомляти вiдповiдного розповсюджувача про такi наслiдки, зокрема коли вiн включає такi одиницi до своєї пропозицiї розповсюджувачам;
2) для продукцiї, введеної в обiг або експлуатацiю до початку чотиримiсячного строку, постачальник повинен з початку такого строку передавати етикетки зi змiненою шкалою на запит розповсюджувача.
Як вiдступ вiд цього пiдпункту:
розповсюджувачу, який не в змозi отримати етикетку зi змiненою шкалою для одиниць, якi вже є у нього в запасi, тому що постачальник припинив свою дiяльнiсть, дозволяють продаж таких одиниць iз виключно етикеткою, шкалу якої не було змiнено, протягом дев'яти мiсяцiв з дати, визначеної у вiдповiдному технiчному регламентi енергетичного маркування за типами продукцiї, як дати початку демонстрування етикетки зi змiненою шкалою;
або
якщо етикетка, шкалу якої не було змiнено, та етикетка зi змiненою шкалою вимагають рiзних випробувань моделi, постачальника звiльняють вiд зобов'язання надавати етикетку зi змiненою шкалою для одиниць, якi вводять в обiг або експлуатацiю до чотиримiсячного строку, якщо жоднi одиницi такої моделi чи еквiвалентних моделей не вводяться в обiг або експлуатацiю пiсля початку чотиримiсячного строку.
У такому разi розповсюджувачу дозволяють продаж таких одиниць виключно з етикеткою, шкалу якої не було змiнено, протягом дев'яти мiсяцiв з дати, визначеної у вiдповiдному технiчному регламентi енергетичного маркування за типами продукцiї як дати початку демонстрування етикетки зi змiненою шкалою;
3) розповсюджувач повинен замiнити наявнi етикетки на продукцiї, що демонструється як у магазинах, так i при продажу через Iнтернет, на етикетки зi змiненою шкалою протягом 14 робочих днiв з дати, визначеної у вiдповiдному технiчному регламентi енергетичного маркування за типами продукцiї, як дати початку демонстрування етикетки зi змiненою шкалою.
Розповсюджувач не повинен демонструвати етикетки зi змiненою шкалою до зазначеної дати.
Як вiдступ вiд пiдпунктiв 1 - 3 цього пункту, вiдповiднi технiчнi регламенти енергетичного маркування за типами продукцiї, можуть передбачати конкретнi правила для етикеток енергоефективностi, надрукованих на пакуваннi.
IX. База даних продукцiї
1. Держенергоефективностi створює та пiдтримує базу даних продукцiї, що складається з вiдкритої частини, частини, що стосується вiдповiдностi, та онлайнового порталу для доступу до зазначених двох частин.
База даних продукцiї не замiнює та не змiнює обов'язки державних органiв ринкового нагляду.
2. База даних продукцiї створюється з метою:
сприяння органам державного ринкового нагляду у виконаннi ними своїх обов'язкiв вiдповiдно до цього Технiчного регламенту та вiдповiдних технiчних регламентiв енергетичного маркування за типами продукцiї, включно iз забезпеченням їх дотримання;
надання громадськостi iнформацiї про введену в обiг енергоспоживчу продукцiю, їхнi етикетки енергоефективностi та iнформацiйнi листи енергоспоживчої продукцiї;
надання Держенергоефективностi актуальної iнформацiї про енергоефективнiсть продукцiї для перегляду етикеток енергоефективностi.
3. Вiдкрита частина бази даних та онлайновий портал мають мiстити iнформацiю, визначену в пунктах 1, 2 додатка до цього Технiчного регламенту, яка оприлюднюється.
Вiдкрита частина бази даних має вiдповiдати критерiям, визначеним у пунктi 7 цього роздiлу, та функцiональним критерiям, визначеним у пунктi 3 додатка до цього Технiчного регламенту.
4. Доступ до частини бази даних продукцiї, що стосується вiдповiдностi, повинен бути тiльки у Держенергоефективностi та у державних органiв ринкового нагляду i вона має мiстити iнформацiю, визначену в пунктi 2 додатка до цього Технiчного регламенту, включно з конкретними частинами технiчної документацiї.
Частина, що стосується вiдповiдностi, має вiдповiдати критерiям, зазначеним у пунктах 7, 8 цього роздiлу, та функцiональним критерiям, визначеним у пунктi 3 додатка до цього Технiчного регламенту.
5. Обов'язковими частинами технiчної документацiї бази даних продукцiї є:
загальний опис моделi, достатнiй для однозначної та легкої iдентифiкацiї;
посилання на застосованi нацiональнi стандарти або на iншi стандарти, що використовуються в процесi вимiрювання;
конкретнi запобiжнi заходи, вжитi пiд час збирання, встановлення, обслуговування чи випробування моделi;
технiчнi параметри моделi, що вимiрюються;
розрахунки параметрiв, що вимiрюються;
умови випробувань, якщо вони не описанi достатньою мiрою в нацiональних стандартах або в iнших стандартах, що використовуються в процесi вимiрювання.
Крiм того, постачальник може добровiльно завантажувати до бази даних частини технiчної документацiї.
6. У разi, якщо данi в базi даних продукцiї вiдрiзняються вiд тих, що визначенi у пунктi 5 цього роздiлу, або недоступнi у вiдкритiй частинi бази даних продукцiї, Держенергоефективностi та органи державного ринкового нагляду можуть отримати такi данi вiд постачальника для здiйснення своїх обов'язкiв згiдно з цим Технiчним регламентом.
7. База даних продукцiї створюється вiдповiдно до таких критерiїв:
мiнiмiзацiя адмiнiстративного тягаря для постачальника та iнших користувачiв бази даних;
зручнiсть для користувача та результативнiсть за витратами;
автоматичне уникнення надмiрної реєстрацiї.
8. Частина бази даних продукцiї, що стосується вiдповiдностi, створюється вiдповiдно до таких критерiїв:
захист вiд нецiльового використання та убезпечення конфiденцiйностi iнформацiї шляхом суворих заходiв безпеки;
права доступу на основi принципу службової необхiдностi;
опрацювання персональних даних;
обмеження доступу до даних за обсягом для запобiгання копiюванню великих масивiв даних;
вiдстеження доступу до даних для постачальника вiдповiдно до технiчної документацiї.
9. Рiвень конфiденцiйностi має вiдображати потенцiйну шкоду внаслiдок несанкцiонованого доступу до таких даних неуповноваженими особами.
10. Постачальник повинен мати доступ до iнформацiї, яку вiн вносить до бази даних продукцiї на пiдставi пунктiв 1 i 2 роздiлу IV цього Технiчного регламенту, i право її редагування.
Запис змiн разом iз вiдстеженням дати будь-якого редагування зберiгається для цiлей державного ринкового нагляду.
11. Споживачi, якi використовують вiдкриту частину бази даних продукцiї, повиннi мати змогу легко iдентифiкувати найкращий клас енергоспоживання, заповнений для кожної групи продукцiї, що даватиме їм змогу порiвнювати характеристики моделей i обирати найбiльш енергоефективну продукцiю.
12. Суб'єктом створення, ведення та функцiонування бази даних енергоспоживчої продукцiї виступає Держенергоефективностi.
X. Нацiональнi стандарти для цiлей застосування технiчних регламентiв енергетичного маркування за типами продукцiї
1. Перелiк нацiональних стандартiв для цiлей застосування вiдповiдного технiчного регламенту енергетичного маркування за типами продукцiї (далi - перелiк нацiональних стандартiв), якi вiдповiдають вiдповiдним вимогам до вимiрювання та розрахунку, викладеним у вiдповiдному технiчному регламентi енергетичного маркування за типами продукцiї, формується, затверджується та оприлюднюється вiдповiдно до закону.
2. Якщо нацiональнi стандарти з перелiку нацiональних стандартiв застосовуються пiд час перевiрки вiдповiдностi продукцiї, вважається, що модель вiдповiдає вiдповiдним вимогам щодо вимiрювання та розрахунку, викладеним у вiдповiдному технiчному регламентi енергетичного маркування за типами продукцiї.
3. Включенi до нацiональних стандартiв з перелiку нацiональних стандартiв методи вимiрювання та розрахунку мають бути надiйними, точними та вiдтворюваними, а також узгодженими з вимогами пунктiв 4 i 5 роздiлу III цього Технiчного регламенту.
XI. Технiчнi регламенти енергетичного маркування за типами продукцiї
1. У технiчних регламентах енергетичного маркування за типами продукцiї визначаються групи продукцiї, якi вiдповiдають наступним критерiям:
згiдно з найновiшою доступною статистикою та з урахуванням кiлькостi продукцiї, введеної в обiг на ринку України, група продукцiї повинна мати значний потенцiал для заощадження енергiї та, у вiдповiдних випадках, iнших ресурсiв;
у групi продукцiї моделi з еквiвалентною функцiональнiстю повиннi суттєво вiдрiзнятися за вiдповiдними рiвнями ефективностi;
моделi з еквiвалентною функцiональнiстю не повиннi справляти значний негативний вплив на цiнову доступнiсть та вартiсть життєвого циклу групи продукцiї;
запровадження вимог щодо енергетичного маркування для групи продукцiї не повинно справляти значний негативний вплив на функцiональнiсть продукцiї пiд час використання.
2. Технiчнi регламенти енергетичного маркування за типами продукцiї повиннi вiдповiдати наступним критерiям:
визначення конкретної групи продукцiї, що вiдповiдає визначенню енергоспоживчої продукцiї, визначеної у роздiлi II цього Технiчного регламенту;
дизайн i змiст етикетки, включно зi шкалою A - G, що показує споживання енергiї, яка, наскiльки це можливо, повинна мати однаковi характеристики дизайну в рiзних групах продукцiї i бути чiткою та впiзнаваною в усiх випадках.
Крок класифiкацiї A - G повинен вiдповiдати суттєвiй економiї енергiї та витрат i, з точки зору споживача, повинен забезпечувати належну диференцiацiю продукцiї.
Також необхiдно визначатися, яким чином крок класифiкацiї A - G та споживання енергiї вiдображається на видному мiсцi етикетки.
У разi використання додаткової iнформацiї етикетка повинна наголошувати на енергоефективностi продукцiї.
Додаткова iнформацiя має бути однозначною i не справляти негативного впливу на чiтку зрозумiлiсть та дiєвiсть етикетки в цiлому для споживачiв.
Додаткова iнформацiя повинна ґрунтуватися:
на даних, що стосуються фiзичних характеристиках продукцiї, якi можуть бути вимiрянi та перевiренi органами державного ринкового нагляду;
включення до етикетки примiтки, яке дає змогу споживачам iдентифiкувати енергетично-розумну продукцiю, тобто здатнi автоматично змiнювати та оптимiзовувати свої моделi споживання у вiдповiдь на зовнiшнi стимули (наприклад, сигнали вiд центральної системи управлiння енергiєю будинку або через неї, цiновi сигнали, сигнали прямого керування, локальнi вимiрювання) або здатнi надавати iншi послуги, що пiдвищують енергоефективнiсть та збiльшення частки вiдновлюваної енергiї, щоб полiпшити вплив енергоспоживання на довкiлля в рамках усiєї енергосистеми;
мiсця демонстрування етикетки, наприклад, прикрiплена до одиницi продукцiї, якщо це не завдає шкоди, надрукована на упаковцi, надана в електронному форматi, демонструється через Iнтернет, - з урахуванням вимог пункту 1 роздiлу III цього Технiчного регламенту i наслiдкiв для споживачiв, постачальникiв i розповсюджувачiв;
у разi потреби електроннi засоби маркування продукцiї;
спосiб, у який етикетка та iнформацiйний лист продукцiї повиннi надаватися у разi дистанцiйного продажу;
змiст, що вимагається, та, у разi потреби, формат та iншi деталi щодо iнформацiйного листа продукцiї та технiчної документацiї, включно з можливiстю внесення параметрiв iнформацiйного листа продукцiї до бази даних вiдповiдно до пункту 1 роздiлу III цього Технiчного регламенту;
допустимi вiдхилення для цiлей державного ринкового нагляду, якi державний ринковий нагляд повинен використовувати при перевiрцi вiдповiдностi вимогам;
клас енергоспоживання та дiапазон класiв ефективностi, наявнi на етикетцi, повиннi бути включенi у вiзуальну рекламу та технiчнi рекламнi матерiали, з урахуванням питань розбiрливостi та видимостi;
методи вимiрювання та розрахунку, зазначенi у роздiлi X цього Технiчного регламенту, якi повиннi використовуватися для визначення етикетки та iнформацiї з iнформацiйного листа продукцiї, зокрема й визначення iндексу енергоефективностi (EEI), або еквiвалентний параметр;
те, що вимагається для бiльших приладiв вищий рiвень енергоефективностi задля вiднесення до певного класу енергоспоживання;
формат будь-якої додаткової iнформацiї на етикетцi, що дає змогу споживачам отримувати доступ за допомогою електронних засобiв до детальнiшої iнформацiї про характеристики продукцiї, включенi до iнформацiйного листа продукцiї. Формат такої додаткової iнформацiї може мати форму адреси вебсайту, QR-коду, посилання на етикетку, доступну онлайн, або будь-яких iнших орiєнтованих на споживача засобiв;
класи енергоспоживання, що описують споживання енергiї продукцiєю пiд час використання, повиннi позначатися на iнтерактивному дисплеї продукцiї, якщо це передбачено;
дату оцiнювання та можливого подальшого перегляду технiчних регламентiв енергетичного маркування за типами продукцiї;
вiдмiнностi в енергетичних характеристиках у рiзних клiматичних регiонах;
вiдповiдно до пункту 6 роздiлу IV цього Технiчного регламенту зберiгати iнформацiю у частинi бази даних продукцiї, що стосується вiдповiдностi, менше за 15 рокiв вiдповiдно до середнього термiну служби продукцiї.
XII. Перехiднi положення
Для моделей, одиницi яких були введенi в обiг або експлуатацiю вiдповiдно до Технiчного регламенту енергетичного маркування енергоспоживчих продуктiв, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 07 серпня 2013 року N 702, до 01 серпня 2023 року, постачальник повинен протягом строку, що закiнчується через п'ять рокiв пiсля виготовлення останньої одиницi, зробити електронну версiю технiчної документацiї доступною для iнспектування протягом 10 днiв з дня отримання запиту вiд органiв державного ринкового нагляду.
Керiвник експертної групи з питань енергоефективностi ПЕК Директорату з питань формування енерго- та ресурсоефективної полiтики | Вiкторiя ГНАТОВСЬКА |
Додаток до Технiчного регламенту енергетичного маркування енергоспоживчої продукцiї (пункт 1 роздiлу IV) |
Iнформацiя, що вноситься до бази даних продукцiї, та функцiональнi критерiї до вiдкритої частини бази даних
1. Постачальник вносить до вiдкритої частини бази даних продукцiї наступну iнформацiю:
найменування або торговельну марку, мiсцезнаходження, контактнi данi та iншi законнi засоби iдентифiкацiї постачальника;
iдентифiкатор моделi;
етикетку в електронному форматi;
клас (класи) енергоефективностi та iншi параметри, що зазначенi в етикетцi; параметри iнформацiйного листа продукцiї в електронному форматi.
2. Постачальник вносить до частини бази даних, що стосується вiдповiдностi, наступну iнформацiю:
iдентифiкатор моделi всiх уже введених в обiг еквiвалентних моделей; технiчну документацiю згiдно з роздiлом IX цього Технiчного регламенту.
3. Функцiональнi критерiї до вiдкритої частини бази даних продукцiї такi: iнформацiя про кожну модель продукцiї повинна утримуватись як окремий запис;
повинен створюватися єдиний файл енергетичної етикетки кожної моделi, доступний для перегляду, завантаження та друку, а також мовнi варiанти повного iнформацiйного листа продукцiї всiма офiцiйними мовами ЄС;
iнформацiя повинна бути безкоштовною та придатною для машинного зчитування, сортування та пошуку, з дотриманням вiдкритих стандартiв для використання третiми особами;
повинна бути створена онлайн-служба пiдтримки постачальника або контактний центр з вiдповiдним посиланням на нього з офiцiйного порталу.