ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
Щодо документальних позапланових перевiрок суб'єктiв господарської дiяльностi, якi здiйснюють операцiї з експорту та iмпорту товарiв
Частиною першою статтi 13 Закону України вiд 21 червня 2018 року N 2473-VIII "Про валюту i валютнi операцiї" визначено, що Нацiональний банк України (далi - НБУ) має право встановлювати граничнi строки розрахункiв за операцiями з експорту та iмпорту товарiв, а також винятки та (або) особливостi запровадження цього заходу захисту для окремих товарiв та (або) галузей економiки за поданням Кабiнету Мiнiстрiв України.
На сьогоднi пунктом 142 постанови Правлiння НБУ вiд 24 лютого 2022 року N 18 "Про роботу банкiвської системи в перiод запровадження воєнного стану" граничнi строки розрахункiв за операцiями з експорту та iмпорту товарiв становлять 180 календарних днiв.
Водночас пунктом 12 постанови Правлiння НБУ вiд 14 травня 2019 року N 67 "Про встановлення виняткiв та (або) особливостей запровадження граничних строкiв розрахункiв за операцiями з експорту та iмпорту товарiв i внесення змiн до деяких нормативно-правових актiв" визначено, що граничнi строки розрахункiв за операцiями з експорту товарiв, що класифiкуються за кодами згiдно з УКТ ЗЕД: 1001, 1002, 1003, 1004, 1005, 1201, 1205, 1206 00, 1507, 1512, 1514, 2306, становлять 90 календарних днiв та застосовуються до операцiй, здiйснених з 11 листопада 2023 року.
Вiдповiдно до пiдпункту 78.1.1 пункту 78.1 статтi 78 Податкового кодексу України, документальна позапланова перевiрка здiйснюється за наявностi отримання податкової iнформацiї, що свiдчить про порушення платником податкiв валютного законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючi органи, якщо платник податкiв не надасть пояснення та їх документальнi пiдтвердження на обов'язковий письмовий запит контролюючого органу, протягом 15 робочих днiв з дня, наступного за днем отримання запиту.
Пiд час проведення контрольно-перевiрочних заходiв при вiдпрацюваннi iнформацiї НБУ щодо виявлених уповноваженими банкiвськими установами фактiв порушення резидентами граничних строкiв розрахункiв за здiйсненими операцiями з експорту та iмпорту товарiв, встановлена значна кiлькiсть фактiв:
неподання резидентом до банкiвської установи повного пакету документiв, потрiбних для здiйснення валютного нагляду за дотриманням граничних строкiв розрахункiв;
надходження до банкiвської установи реєстру митних декларацiй за операцiєю резидента, який не є клiєнтом цього банку;
надходження коштiв вiд нерезидента за експортною операцiєю на рахунки резидента в банкiвськiй установi, яка не зазначена в митнiй декларацiї;
неповiдомлення банкiвської установи про внесення змiн до митної декларацiї на пiдставi аркуша коригування.
Ненадання резидентами до банкiвської установи повного пакета документiв та актуальних даних є обов'язковою пiдставою для проведення органами ДПС документальних позапланових перевiрок.
Наголошуємо, що суб'єкти господарської дiяльностi, якi здiйснюють операцiї з експорту та iмпорту товарiв, повиннi надавати до обслуговуючого банку документи в повному обсязi, якi необхiднi для здiйснення валютного нагляду за дотриманням граничних строкiв розрахункiв.
Своєчасне надання резидентами до банкiвської установи необхiдних документiв про зовнiшньоекономiчнi операцiї зменшить кiлькiсть повiдомлень НБУ про факти порушень та, як наслiдок, зменшить кiлькiсть перевiрок суб'єктiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi.