ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
До уваги суб'єктiв господарювання, якi уклали зовнiшньоекономiчнi договори (контракти) з нерезидентами Республiки Польща та/або проводять операцiї з експорту та iмпорту товарiв, транспортування яких здiйснюється через польсько-український кордон!
Частиною першою статтi 13 Законом України вiд 21 червня 2018 року N 2473-VIII "Про валюту i валютнi операцiї" (далi - Закон N 2473) визначено, що Нацiональний банк України (далi - НБУ) має право встановлювати граничнi строки розрахункiв за операцiями з експорту та iмпорту товарiв, а також винятки та (або) особливостi запровадження цього заходу захисту для окремих товарiв та (або) галузей економiки.
Вiдповiдно до частини другої статтi 13 Закону N 2473 у разi встановлення НБУ граничного строку розрахункiв за операцiями резидентiв з експорту товарiв грошовi кошти пiдлягають зарахуванню на рахунки резидентiв у банках України у строки, зазначенi в договорах, але не пiзнiше строку та в обсязi, встановлених Нацiональним банком України.
У разi встановлення НБУ граничного строку розрахункiв за операцiями резидентiв з iмпорту товарiв їх поставка має здiйснюватися у строки, зазначенi в договорах, але не пiзнiше встановленого НБУ граничного строку розрахункiв з дня здiйснення авансового платежу (попередньої оплати) (частина третя статтi 13 Закону N 2473).
Частиною шостою статтi 13 Закону N 2473 визначено, у разi якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цiєї статтi, зупиняється у зв'язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебiг строку розрахункiв, установленого згiдно з частиною першою цiєї статтi, та нарахування пенi вiдповiдно до частини п'ятої цiєї статтi зупиняється на весь перiод дiї форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закiнчення дiї таких обставин.
Пiдтвердженням виникнення та закiнчення дiї форс-мажорних обставин є вiдповiдна довiдка уповноваженої органiзацiї (органу) країни розташування сторони зовнiшньоекономiчного договору (контракту) або третьої країни вiдповiдно до умов цього договору (контракту).
Водночас сам по собi факт iснування форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) не звiльняє як вiд вiдповiдальностi за невиконання зобов'язань, передбачених умовами договору, так i обов'язкiв, обумовлених законодавчими та iншими нормативно-правовими актами.
Вiдповiдно до дiючого законодавства України документом, що пiдтверджує настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), є сертифiкат, виданий Торгово-промисловою палатою України (далi - ТПП) або уповноваженою нею регiональною ТПП.
Суб'єкт господарювання, який порушує зобов'язання за контрактом (договором) або зобов'язання, обумовленi законодавчими та iншими нормативно-правовими актами, має право звернутися до компетентного органу (ТПП) країни, де виникла обставина (блокада, страйк та iншi обмеження), для отримання вiдповiдного документа про пiдтвердження форс-мажорних обставин та їх тривалiсть.
Польсько-українська господарча палата формує та видає документи вiдповiдно до вимог законодавства Республiки Польща, яке регулює змiст i форму документа. У Республiцi Польща засвiдчення форс-мажорних обставин здiйснюється шляхом надання висновку - Пiдтвердження форс-мажорних обставин (Potwierdzenia fors-mazoru).
Поряд з цим пiдтвердження Польсько-української господарчої палати не є пiдставою для зупинення перебiгу граничного строку розрахункiв, установленого згiдно з частиною першою статтi 13 Закону N 2473, та нарахування пенi вiдповiдно до частини п'ятої статтi 13 Закону N 2473.
Державна податкова служба України наголошує, що у разi виникнення у резидента України форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), якi є надзвичайними та невiдворотними, що унеможливлюють дотримання ним граничних строкiв розрахункiв за операцiями з експорту та iмпорту товарiв, встановлених НБУ, йому слiд звернутися до Торгово-промислової палати України або уповноваженої регiональної ТПП iз заявою про засвiдчення таких обставин.
При цьому ТПП у разi отримання заяви резидента України, який порушує зобов'язання за дотримання граничних строкiв розрахункiв внаслiдок форс-мажорних обставин на територiї Республiки Польща, для встановлення причинно-наслiдкового зв'язку мiж обставинами/подiєю i неможливiстю виконання своїх конкретних зобов'язань обов'язково бере до уваги пiдтвердження компетентного органу (ТПП), зокрема, Польської торгово-промислової палати та/або Польсько-української господарчої палати.
Отже, форс-мажор не є автоматичною пiдставою для звiльнення вiд виконання зобов'язань та зупинення граничних строкiв розрахункiв i нарахування пенi, вiдповiдно до частини п'ятої статтi 13 Закону N 2473, стороною договору має бути пiдтверджено не лише факт настання форс-мажорних обставин, а їх вплив на виконання/неможливiсть виконання договiрних/контрактних зобов'язань.
Крiм того, сертифiкат ТПП України може пiдтверджувати факт настання обставин непереборної сили та мiстити висновок щодо впливу цiєї подiї на можливiсть виконання резидентом або нерезидентом конкретних зобов'язань, але контролюючий орган вправi брати до уваги такий сертифiкат лише за наявностi пiдстав вважати, що невиконання зобов'язань виникло саме за таких обставин, про якi зазначено в сертифiкатi.