ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення змiн до Закону України "Про автомобiльний транспорт" щодо вдосконалення регулювання ринку послуг з перевезення пасажирiв i вантажiв автомобiльним транспортом
Верховна Рада України постановляє:
I. Внести до Закону України "Про автомобiльний транспорт" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2006 р., N 32, ст. 273 iз наступними змiнами) такi змiни:
1. У статтi 1:
абзац двадцять перший викласти в такiй редакцiї:
"автомобiльний перевiзник - суб'єкт господарювання, який здiйснює на комерцiйнiй основi чи за рахунок власних коштiв перевезення пасажирiв та/або вантажiв транспортними засобами";
абзац тридцять перший виключити;
доповнити з урахуванням алфавiтного порядку термiнами такого змiсту:
"бездоганна дiлова репутацiя здобувача лiцензiї, лiцензiата, менеджера (управителя) з перевезень (далi - бездоганна дiлова репутацiя) - сукупнiсть пiдтвердженої iнформацiї про здобувача лiцензiї, лiцензiата, менеджера (управителя) з перевезень щодо вiдповiдностi їхньої дiяльностi вимогам закону";
"Єдиний комплекс iнформацiйних систем у сферi безпеки на наземному транспортi - iнформацiйно-комунiкацiйна система, що становить сукупнiсть автоматизованих систем, програмно-iнформацiйних комплексiв, програмних, програмно-технiчних i технiчних засобiв комунiкацiї, що забезпечують обробку та захист iнформацiї, електронну взаємодiю з метою надання послуг";
"менеджер (управитель) з перевезень - фiзична особа, яка має достатнiй рiвень професiйної компетентностi щодо планування та органiзацiйного забезпечення пасажирських та/або вантажних перевезень, що пiдтверджується свiдоцтвом професiйної компетентностi";
"навчальний центр пiдвищення квалiфiкацiї - суб'єкт господарювання, призначений центральним органом виконавчої влади для здiйснення навчання менеджерiв (управителiв) з перевезень з метою набуття професiйної компетентностi";
"належний фiнансовий стан - наявнiсть у здобувача лiцензiї, лiцензiата фiнансових та матерiальних ресурсiв, достатнiх для забезпечення провадження лiцензованої дiяльностi";
"професiйна компетентнiсть - динамiчна комбiнацiя знань, умiнь та навичок, що визначає здатнiсть менеджера (управителя) з перевезень виконувати свої професiйнi обов'язки";
"свiдоцтво професiйної компетентностi - документ встановленого зразка, що пiдтверджує вiдповiднiсть професiйної компетентностi та/або квалiфiкацiї менеджера (управителя) з перевезень встановленим вимогам";
"службове примiщення - примiщення, розмiщене на територiї України та пристосоване для забезпечення адмiнiстративної дiяльностi, зберiгання документiв щодо умов провадження та органiзацiї господарської дiяльностi з перевезення пасажирiв та/або вантажiв, що вiдповiдає вимогам, встановленим лiцензiйними умовами провадження господарської дiяльностi з перевезення пасажирiв та/або вантажiв автомобiльним транспортом".
2. Частину п'ятнадцяту статтi 6 виключити.
3. Статтю 9 викласти в такiй редакцiї:
"Стаття 9. Лiцензування на автомобiльному транспортi
Лiцензуванню пiдлягає господарська дiяльнiсть з перевезення пасажирiв та/або мiжнародних перевезень вантажiв, перевезень небезпечних вантажiв автомобiльним транспортом, а саме:
внутрiшнiх перевезень пасажирiв автобусами, крiм перевезення пiдприємствами своїх працiвникiв, перевезення школярiв чи студентiв;
внутрiшнiх перевезень пасажирiв на таксi;
внутрiшнiх перевезень пасажирiв легковими автомобiлями на замовлення;
внутрiшнiх перевезень небезпечних вантажiв та небезпечних вiдходiв вантажними автомобiлями;
мiжнародних перевезень пасажирiв автобусами;
мiжнародних перевезень пасажирiв на таксi;
мiжнародних перевезень пасажирiв легковими автомобiлями на замовлення;
мiжнародних перевезень вантажiв вантажними автомобiлями (крiм перевезення небезпечних вантажiв та небезпечних вiдходiв);
мiжнародних перевезень небезпечних вантажiв та небезпечних вiдходiв вантажними автомобiлями.
Лiцензування на автомобiльному транспортi спрямоване на визначення початкових i поточних вимог до надання послуг з перевезення пасажирiв i вантажiв, а також найважливiших параметрiв обслуговування споживачiв.
Лiцензування на автомобiльному транспортi здiйснюється з метою:
сприяння становленню сучасного ринку послуг з перевезення пасажирiв i вантажiв автомобiльним транспортом, розвитку автомобiльного транспорту та стимулювання впровадження нових видiв послуг;
пiдвищення ефективностi використання транспортних засобiв;
створення конкурентного середовища;
захисту прав споживачiв та ринку послуг;
забезпечення соцiальних стандартiв транспортного обслуговування;
забезпечення використання сертифiкованих i дозволених до використання транспортних засобiв, у тому числi пристосованих для перевезення пасажирiв у крiслах колiсних, пасажирiв з порушенням зору або слуху;
забезпечення доступностi послуг та пiдвищення якостi транспортного обслуговування.
Лiцензiя на мiжнароднi перевезення пасажирiв надає автомобiльному перевiзнику право здiйснювати внутрiшнi перевезення пасажирiв.
Лiцензiйнi умови провадження господарської дiяльностi з перевезення пасажирiв та/або вантажiв автомобiльним транспортом визначаються вiдповiдно до Закону України "Про лiцензування видiв господарської дiяльностi" з урахуванням положень цього Закону".
4. Доповнити статтями 91 - 94 такого змiсту:
"Стаття 91. Дiлова репутацiя
Лiцензiат, здобувач лiцензiї, а також менеджер (управитель) з перевезень повиннi мати бездоганну дiлову репутацiю.
Лiцензiат, менеджер (управитель) з перевезень мають бездоганну дiлову репутацiю, за умови вiдсутностi рiшення про втрату бездоганної дiлової репутацiї.
Порядок встановлення втрати та вiдновлення бездоганної дiлової репутацiї встановлюється Кабiнетом Мiнiстрiв України.
Бездоганна дiлова репутацiя втрачається особою у разi вчинення нею кримiнального або адмiнiстративного правопорушення, пов'язаного iз службовою або професiйною дiяльнiстю, у тому числi порушення вимог законодавства у сферах господарської дiяльностi, безпеки на автомобiльному транспортi, дорожнього руху та його безпеки, законодавства про вiдновлення платоспроможностi боржника або визнання його банкрутом, законодавства у сферi протидiї торгiвлi людьми, незаконному обiгу наркотичних засобiв, психотропних речовин i прекурсорiв, податкового або трудового законодавства.
Перелiк порушень вимог законодавства та ступiнь їх серйозностi визначаються порядком встановлення втрати або вiдновлення бездоганної дiлової репутацiї.
Центральний орган виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику з питань безпеки на наземному транспортi, ухвалює рiшення про втрату або вiдновлення бездоганної дiлової репутацiї лiцензiата, менеджера (управителя) з перевезень вiдповiдно до порядку встановлення втрати або вiдновлення бездоганної дiлової репутацiї.
Вiдомостi про вчиненi лiцензiатом, менеджером (управителем) з перевезень порушення вимог законодавства, перелiк яких визначено порядком встановлення втрати або вiдновлення бездоганної дiлової репутацiї, вносяться до Єдиного комплексу iнформацiйних систем у сферi безпеки на наземному транспортi, є вiдкритими та зберiгаються: щодо лiцензiата - протягом провадження лiцензованої дiяльностi та п'яти рокiв з моменту її припинення; щодо менеджера (управителя) з перевезень - протягом чинностi свiдоцтва професiйної компетентностi та п'яти рокiв з моменту втрати ним чинностi.
Стаття 92. Належний фiнансовий стан
Лiцензiат, здобувач лiцензiї повинен вiдповiдати вимогам щодо належного фiнансового стану, встановленим лiцензiйними умовами провадження господарської дiяльностi з перевезення пасажирiв та/або вантажiв автомобiльним транспортом, та пiдтримувати такий стан протягом всього перiоду провадження лiцензованої дiяльностi.
Балансова вартiсть основних засобiв та оборотних активiв за останнiй звiтний фiнансовий рiк для пiдтвердження належного фiнансового стану лiцензiата, здобувача лiцензiї визначається лiцензiйними умовами провадження господарської дiяльностi з перевезення пасажирiв та/або вантажiв автомобiльним транспортом.
Лiцензiат, здобувач лiцензiї може пiдтвердити свiй належний фiнансовий стан також шляхом надання банкiвської гарантiї, договору страхування вiдповiдальностi за шкоду, заподiяну життю та здоров'ю пасажирiв пiд час користування автомобiльним транспортом, та/або за шкоду, заподiяну вантажу та/або багажу при перевезеннi, за класом страхування, визначеним вiдповiдно до Закону України "Про страхування".
Строк дiї банкiвської гарантiї i договору страхування, а також сума такої гарантiї та страхова сума для пiдтвердження належного фiнансового стану встановлюються лiцензiйними умовами провадження господарської дiяльностi з перевезення пасажирiв та/або вантажiв автомобiльним транспортом.
Документи, що надаються лiцензiатом, здобувачем лiцензiї для пiдтвердження належного фiнансового стану, визначаються лiцензiйними умовами провадження господарської дiяльностi з перевезення пасажирiв та/або вантажiв автомобiльним транспортом з урахуванням положень цього Закону.
Стаття 93. Професiйна компетентнiсть
Лiцензiат, здобувач лiцензiї у випадках, визначених цим Законом, вважається таким, що вiдповiдає вимогам професiйної компетентностi, за наявностi у його менеджера (управителя) з перевезень дiйсного свiдоцтва професiйної компетентностi.
Свiдоцтво професiйної компетентностi менеджера (управителя) з перевезень видається строком на 10 рокiв пiсля успiшного складення письмового iспиту в центральному органi виконавчої влади, визначеному Кабiнетом Мiнiстрiв України.
Порядок складення iспиту, видачi свiдоцтва професiйної компетентностi та його анулювання визначається Кабiнетом Мiнiстрiв України.
У разi припинення дiї документiв на пiдтвердження професiйної компетентностi менеджера (управителя) з перевезень лiцензiат протягом 20 робочих днiв має забезпечити вiдновлення професiйної компетентностi шляхом залучення менеджера (управителя) з перевезень, який має дiйсне свiдоцтво професiйної компетентностi.
У разi незалучення такого менеджера (управителя) з перевезень у строк, визначений частиною четвертою цiєї статтi, центральний орган виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику з питань безпеки на наземному транспортi, здiйснює перевiрку додержання автомобiльним перевiзником лiцензiйних умов провадження господарської дiяльностi з перевезення пасажирiв та/або вантажiв автомобiльним транспортом.
Стаття 94. Порядок ведення Єдиного комплексу iнформацiйних систем у сферi безпеки на наземному транспортi
Власником, розпорядником та адмiнiстратором Єдиного комплексу iнформацiйних систем у сферi безпеки на наземному транспортi є центральний орган виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику з питань безпеки на наземному транспортi.
Положення про Єдиний комплекс iнформацiйних систем у сферi безпеки на наземному транспортi затверджується Кабiнетом Мiнiстрiв України з дотриманням вимог цього Закону, законiв України "Про захист iнформацiї в iнформацiйно-комунiкацiйних системах", "Про захист персональних даних", "Про iнформацiю", "Про електронну iдентифiкацiю та електроннi довiрчi послуги", "Про електроннi документи та електронний документообiг", "Про публiчнi електроннi реєстри".
Доступ до Єдиного комплексу iнформацiйних систем у сферi безпеки на наземному транспортi надається автомобiльному перевiзнику в електроннiй формi iз застосуванням квалiфiкованого електронного пiдпису вiдповiдно до Закону України "Про електронну iдентифiкацiю та електроннi довiрчi послуги".
Для цiлей цього Закону орган лiцензування в порядку електронної iнформацiйної взаємодiї безоплатно здiйснює обмiн iнформацiєю, отримує вiдомостi та користується даними публiчних електронних реєстрiв, зокрема Реєстру суб'єктiв проведення обов'язкового технiчного контролю транспортних засобiв, Реєстру товарно-транспортних накладних, Єдиного державного реєстру транспортних засобiв, Реєстру адмiнiстративних правопорушень у сферi безпеки дорожнього руху, Єдиного державного реєстру юридичних осiб, фiзичних осiб - пiдприємцiв та громадських формувань, Єдиного державного реєстру судових рiшень у справах про адмiнiстративнi правопорушення та про притягнення осiб до кримiнальної вiдповiдальностi за рiшеннями суду, що набрали законної сили, Єдиного державного реєстру авторизованих економiчних операторiв, Єдиного державного iнформацiйного веб-порталу "Єдине вiкно для мiжнародної торгiвлi", Реєстру застрахованих осiб, Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, реєстрами територiальних громад та iншими автоматизованими системами та iнформацiйними ресурсами, базами iнших юридичних осiб в обсязi та у випадках, визначених законодавством.
Автоматизований обмiн iнформацiєю в порядку електронної iнформацiйної взаємодiї здiйснюється в електроннiй формi з дотриманням вимог законiв України "Про електроннi документи та електронний документообiг", "Про електронну iдентифiкацiю та електроннi довiрчi послуги", "Про захист iнформацiї в iнформацiйно-комунiкацiйних системах", "Про захист персональних даних".
5. Абзац шостий частини другої статтi 30 викласти в такiй редакцiї:
"здiйснювати органiзацiю та контроль за своєчасним проходженням водiями медичного огляду".
6. Статтю 34 викласти в такiй редакцiї:
"Стаття 34. Вимоги до автомобiльного перевiзника
Автомобiльний перевiзник повинен:
виконувати вимоги цього Закону та iнших нормативно-правових актiв у сферi перевезення пасажирiв та/або вантажiв;
використовувати на маршрутi транспортнi засоби, пристосованi для перевезення пасажирiв, у тому числi для перевезення пасажирiв у крiслах колiсних, пасажирiв з порушенням зору або слуху, у кiлькостi, визначенiй замовником перевезень;
утримувати транспортнi засоби в належному технiчному i санiтарному станi та забезпечувати їх зберiгання вiдповiдно до вимог статтi 21 цього Закону;
забезпечувати контроль технiчного i санiтарного стану транспортних засобiв перед виїздом на маршрут;
забезпечувати проведення медичного контролю стану здоров'я водiїв;
органiзовувати проведення початкового та перiодичного навчання водiїв, у тому числi з питань супроводу осiб з iнвалiднiстю пiд час посадки у транспортний засiб i висадки з нього, згiдно з вимогами законодавства;
забезпечувати умови працi та вiдпочинку водiїв згiдно з вимогами законодавства;
забезпечувати безпеку дорожнього руху;
забезпечувати водiїв вiдповiдною документацiєю на перевезення пасажирiв та/або вантажiв.
Автомобiльний перевiзник зобов'язаний забезпечувати ознайомлення з документами щодо умов провадження та органiзацiї господарської дiяльностi з перевезення пасажирiв та/або вантажiв автомобiльним транспортом особам, уповноваженим на здiйснення заходiв державного нагляду (контролю) на автомобiльному транспортi".
7. Главу 6 роздiлу I доповнити статтями 341 i 342 такого змiсту:
"Стаття 341. Менеджер (управитель) з перевезень
Менеджер (управитель) з перевезень повинен мати бездоганну дiлову репутацiю та достатнiй рiвень професiйної компетентностi щодо планування та органiзацiйного забезпечення пасажирських та/або вантажних перевезень, що пiдтверджується дiйсним свiдоцтвом професiйної компетентностi.
Менеджером (управителем) з перевезень може бути власник (спiввласник) або працiвник автомобiльного перевiзника чи фiзична особа, призначена автомобiльним перевiзником на умовах договору вiдповiдно до законодавства.
Менеджер (управитель) з перевезень органiзовує та постiйно контролює дiяльнiсть з перевезення пасажирiв та/або вантажiв, несе вiдповiдальнiсть за її здiйснення.
Менеджер (управитель) з перевезень може органiзовувати та постiйно контролювати дiяльнiсть з перевезення пасажирiв та/або вантажiв, нести вiдповiдальнiсть за її здiйснення одночасно не бiльше нiж чотирьох автомобiльних перевiзникiв iз загальною максимальною кiлькiстю автомобiльних транспортних засобiв, що не перевищує 50 одиниць.
Менеджер (управитель) з перевезень дiє в iнтересах автомобiльного перевiзника, виконує покладенi на нього обов'язки та реалiзує свої права особисто, несе за це вiдповiдальнiсть вiдповiдно до договору та законодавства.
На пiдставi рiшення про втрату бездоганної дiлової репутацiї центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалiзацiю державної полiтики у сферi автомобiльного транспорту, анулює свiдоцтво професiйної компетентностi менеджера (управителя) з перевезень у порядку, визначеному Кабiнетом Мiнiстрiв України.
У разi втрати менеджером (управителем) з перевезень бездоганної дiлової репутацiї центральний орган виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику з питань безпеки на наземному транспортi, протягом трьох днiв з дня прийняття вiдповiдного рiшення вносить вiдомостi про втрату бездоганної дiлової репутацiї до Єдиного комплексу iнформацiйних систем у сферi безпеки на наземному транспортi.
Лiцензiат або менеджер (управитель) з перевезень може вжити заходiв для вiдновлення бездоганної дiлової репутацiї, за умови вiдбування покарання, виконання адмiнiстративного стягнення, сплати усiх штрафiв, виконання адмiнiстративно-господарських санкцiй, усунення порушень законодавства про захист економiчної конкуренцiї, перелiк яких визначено в порядку встановлення втрати або вiдновлення бездоганної дiлової репутацiї.
Стаття 342. Перевiрка рiвня професiйної компетентностi менеджера (управителя) з перевезень
Перевiрка рiвня професiйної компетентностi менеджера (управителя) з перевезень здiйснюється центральним органом виконавчої влади, визначеним Кабiнетом Мiнiстрiв України.
Вимоги до навчальних центрiв з пiдвищення квалiфiкацiї, порядок їх призначення, вiдмови у призначеннi та анулювання призначення визначаються Кабiнетом Мiнiстрiв України".
8. Частину другу статтi 53 виключити.
9. Статтю 59 викласти в такiй редакцiї:
"Стаття 59. Мiжнародний автомобiльний перевiзник пасажирiв та/або вантажiв
Резиденти України, якi здiйснюють мiжнароднi перевезення пасажирiв та/або вантажiв, повиннi мати передбачену законодавством документацiю та забезпечувати всi види обов'язкового страхування, передбаченi законодавством України.
Нерезиденти України, якi здiйснюють регулярнi, нерегулярнi та маятниковi (човниковi) перевезення пасажирiв у мiжнародному сполученнi по територiї України, повиннi забезпечувати необхiднi режими працi i вiдпочинку водiїв, контроль стану їхнього здоров'я, а також контроль технiчного, санiтарного та екологiчного стану автобуса перед виїздом на маршрут.
Право на здiйснення мiжнародних перевезень пасажирiв транспортними засобами надається водiям, яким виповнився 21 рiк".
10. У текстi Закону слова "центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалiзацiю державної полiтики з питань безпеки на наземному транспортi" у всiх вiдмiнках замiнити словами "центральний орган виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику з питань безпеки на наземному транспортi" у вiдповiдному вiдмiнку.
II. Прикiнцевi та перехiднi положення
1. Цей Закон набирає чинностi через один рiк з дня його опублiкування, крiм абзацiв другого - дев'ятого пункту 4 роздiлу I цього Закону та пункту 6 цього роздiлу, якi набирають чинностi з дня опублiкування цього Закону.
2. Особи, якi надають послуги з перевезення пасажирiв та/або вантажiв автомобiльним транспортом, продовжують здiйснювати свою дiяльнiсть на пiдставi лiцензiй, виданих до набрання чинностi цим Законом, за умови подання протягом одного року з дня набрання чинностi цим Законом до органу лiцензування документiв для пiдтвердження належного фiнансового стану та свiдоцтва професiйної компетентностi менеджера (управителя) з перевезень.
3. Установити, що автомобiльний перевiзник, який має лiцензiю на право провадження господарської дiяльностi з перевезення пасажирiв та/або мiжнародних перевезень вантажiв, перевезень небезпечних вантажiв автомобiльним транспортом на день набрання чинностi цим Законом, вважається таким, що має бездоганну дiлову репутацiю.
4. Особа, яка на день набрання чинностi цим Законом має документально пiдтверджений досвiд управлiння дiяльнiстю з перевезення пасажирiв та/або вантажiв не менше 10 рокiв, отримує свiдоцтво професiйної компетентностi менеджера (управителя) з перевезень без складення iспиту.
5. Свiдоцтва професiйної компетентностi, якi є дiйсними на день набрання чинностi цим Законом, продовжують дiяти до закiнчення строку, на який їх видано, але не бiльше п'яти рокiв з дня набрання чинностi цим Законом.
6. Кабiнету Мiнiстрiв України протягом одного року з дня опублiкування цього Закону:
забезпечити прийняття нормативно-правових актiв, передбачених цим Законом;
привести свої нормативно-правовi акти у вiдповiднiсть iз цим Законом;
забезпечити приведення мiнiстерствами та iншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актiв у вiдповiднiсть iз цим Законом.
Президент України | В. ЗЕЛЕНСЬКИЙ |
м. Київ
27 березня 2025 року
N 4337-IX