ДЕРЖАВНА СЛУЖБА ЕКСПОРТНОГО КОНТРОЛЮ УКРАЇНИ

Додаток
до наказу Держекспортконтролю
вiд 6 вересня 2004 р. N 263

Рекомендацiї
щодо порядку проведення недержавної експертизи товарiв в галузi експортного контролю

Загальнi положення

     1. Рекомендацiї щодо порядку проведення недержавної експертизи товарiв в галузi експортного контролю (далi - експертиза) розробленi та призначенi для допомоги юридичним особам, якi у встановленому порядку отримали повноваження на проведення недержавної експертизи у галузi експортного контролю (далi - органiзатор експертизи), в органiзацiї проведення експертиз, що здiйснюються з метою визначення вiдповiдностi найменувань та описiв товарiв, поданих на експертизу, до найменувань та описiв товарiв, унесених до вiдповiдних спискiв товарiв, що пiдлягають державному експортному контролю (за виключенням товарiв вiйськового призначення), а також в оформленнi вiдповiдного висновку експертизи щодо iдентифiкацiї товару.

     2. Експертиза товарiв здiйснюється на пiдставi звернень суб'єктiв пiдприємницької дiяльностi, якi мають намiр здiйснювати мiжнароднi передачi товарiв та зацiкавлених в проведеннi такої експертизи, або на пiдставi запитiв органiв виконавчої влади чи iнших державних органiв (далi - замовникiв експертизи).

     3. Основним завданням експертизи товарiв є iдентифiкацiя товарiв, тобто встановлення вiдповiдностi конкретних товарiв, якi є об'єктами мiжнародних передач, найменуванню та опису товарiв, внесених до спискiв товарiв, що пiдлягають державному експортному контролю.

     З цiєю метою визначаються:

     загальноприйняте технiчне найменування товару, його специфiчнi ознаки та критерiї, якi вказують на належнiсть до однорiдної групи товарiв, класу речовин, виробiв, матерiалiв, технологiй, програмного забезпечення, послуг тощо, визначених у списках товарiв, що пiдлягають державному експортному контролю;

     основна (першочергова) сфера використання товарiв (вiйськова чи цивiльна), галузь науки, технiки або виробництва, де призначенi застосовуватися або можуть бути застосованi товари, у тому числi можливiсть їх використання для створення зброї масового знищення, засобiв її доставки, iнших видiв озброєння та вiйськової технiки;

     вiднесення до товарiв вiйськового призначення або подвiйного використання вiдповiдно до термiнологiї, визначеної в Законi України "Про державний контроль за мiжнародними передачами товарiв вiйськового призначення та подвiйного використання";

     Примiтка. У разi визначення приналежностi товару до товарiв вiйськового призначення подальша експертиза не здiйснюється.

     вiдповiднiсть товару технiчному опису та технiчним характеристикам, наданим разом iз заявою на проведення експертизи;

     фiзичний або хiмiчний склад товару; кiлькiснi спiввiдношення в ньому складових компонентiв; марка, гатунок, тип, модель тощо (в залежностi вiд виду товару);

     вiдповiднiсть товару найменуванню та опису товарiв, внесених до спискiв товарiв, що пiдлягають державному експортному контролю;

     позицiї вiдповiдних спискiв товарiв, що пiдлягають державному експортному контролю, а також положення iнших нормативно-правових актiв України в галузi експортного контролю, пiд дiю яких пiдпадає товар.

Органiзацiя експертизи

     4. Експертизу, яку здiйснює органiзатор експертизи, доцiльно проводити у вiдповiдностi до технiчного завдання або на пiдставi вiдповiдних запитiв замовникiв експертизи.

     5. В технiчному завданнi (запитi) на проведення експертизи рекомендується визначати:

     замовника експертизи (для юридичних осiб - повне найменування, адреса, код ЄДРПОУ; для фiзичних осiб - прiзвище, iм'я та по батьковi, паспортнi данi та мiсце проживання);

     найменування органiзатора експертизи;

     пiдставу для здiйснення експертизи (обставини, якi викликали необхiднiсть її проведення);

     питання, якi потребують вирiшення пiд час проведення експертизи;

     строки проведення експертизи;

     матерiали, якi надаються в розпорядження органiзатора експертизи для здiйснення експертизи (у тому числi "проби товарiв" i "зразки товарiв", а також документацiю, що мiстить iнформацiю, яка має безпосереднє вiдношення до товару, поданого на експертизу, а саме: технiчний опис, державнi або галузевi стандарти, технiчнi умови, технiчнi паспорти, формуляри та iншi конструкторськi, технологiчнi та експлуатацiйнi документи, фотографiї, документи з результатами приймальних або iнших iспитiв за умови, що вони здiйснювалися у випробувальних лабораторiях, акредитованих в системi Державного комiтету з питань стандартизацiї, метрологiї та сертифiкацiї України або технiчними службами органiзацiї виробника (розробника) товару, якi мають вiдповiднi повноваження тощо).

     Примiтка:

     1) Пiд "пробою товару" розумiється оптимально необхiдна частина зразка товару, яка за складом та властивостями iдентична усьому об'єкту експертизи.

     2) Пiд "зразком товару" розумiється одиниця продукцiї, iдентична за структурою, складом i властивостями усiй партiї (серiї) продукцiї, яка є об'єктом експертизи.

     6. Строк проведення експертизи органiзатором експертизи доцiльно визначати за узгодженням iз замовником експертизи, виходячи iз трудомiсткостi робiт iз здiйснення експертизи та з урахуванням обсягiв та якостi наданих для дослiдження матерiалiв.

     7. З метою належної пiдготовки звiтних матерiалiв органiзатору експертизи рекомендується забезпечити реєстрацiю, облiк та належне збереження:

     замовлень щодо проведення експертизи;

     документiв, наданих замовником експертизи;

     висновкiв експертизи щодо iдентифiкацiї товару, що пiдготовленi за пiдсумками експертизи;

     iнших документiв, пов'язаних з проведенням експертизи.

Проведення експертизи

     8. Матерiали, що надаються органiзатору експертизи для проведення експертизи, реєструються в установленому порядку i передаються пiд розпис штатним або позаштатним експертам, якi мають необхiднi знання у вiдповiднiй галузi науки i технiки, до сфери якої вiднесено товар, допущенi до проведення експертизи за результатами атестацiї та визначенi у додатку до Свiдоцтва про отримання повноважень на проведення недержавної експертизи в галузi експортного контролю.

     Пiдбiр експертiв, визначення їх прав та обов'язкiв, проведення їх атестацiї та затвердження порядку їх дiяльностi здiйснюється керiвником органiзатора експертизи.

     9. До функцiй керiвника органiзатора експертизи рекомендується включити:

     розгляд поданих до органiзатора експертизи матерiалiв для проведення експертизи;

     затвердження плану (графiка) проведення експертизи i надання доручень (у письмовiй формi) щодо її проведення одному чи кiльком експертам;

     забезпечення надання експертам необхiдної додаткової iнформацiї;

     контроль за ходом i результатами дослiджень, що здiйснюються експертами, надання їм необхiдної допомоги науково-технiчного та методологiчного характеру;

     контроль за дотриманням строкiв проведення експертизи;

     вжиття заходiв iз забезпечення захисту конфiденцiйностi матерiалiв, наданих для експертизи;

     по закiнченнi експертизи - перевiрку повноти проведених дослiджень, обгрунтованостi i правильностi пiдготовлених експертами висновкiв експертизи щодо iдентифiкацiї товару;

     затвердження висновкiв експертизи щодо iдентифiкацiї товару та забезпечення його передачi замовнику експертизи разом з усiма необхiдними документами.

     10. Експерт розпочинає проведення експертизи пiсля отримання письмової вказiвки керiвника органiзатора експертизи разом з технiчним завданням (вiдповiдним запитом) на здiйснення експертизи та усiма наданими матерiалами.

     11. До перелiку прав експерта рекомендується включити пункти щодо:

     здiйснення безпосереднього огляду товару, необхiдних вимiрювань, аналiзiв та розрахункiв;

     ознайомлення з усiма отриманими органiзатором експертизи матерiалами, що мають вiдношення до об'єкта експертизи;

     можливiсть звернення до керiвника органiзатора експертизи з питань необхiдностi надання замовником експертизи додаткових матерiалiв для здiйснення всебiчної та об'єктивної оцiнки товарiв;

     можливiсть повiдомлення керiвнику експертизи про неможливiсть складання висновку експертизи щодо iдентифiкацiї товару в разi, якщо вирiшення питань експертизи виходять за межi його компетенцiї у напрямах спецiальних знань;

     можливiсть формулювати особливу думку, яка додається до висновку експертизи щодо iдентифiкацiї товару.

     12. До перелiку зобов'язань експерта рекомендується включити пункти щодо:

     пред'являння на вимогу замовника або органiзатора експертизи свiдоцтва або документiв, що їх замiнюють, якi пiдтверджують його досвiд та рiвень квалiфiкацiї;

     нерозголошення iнформацiї, що мiститься у матерiалах експертизи, якщо iнше не передбачено договором або дорученням на проведення експертизи;

     проведення дослiджень i здiйснення всебiчного та об'єктивного аналiзу наданих на експертизу товарiв, проб, зразкiв, документацiї та iнших матерiалiв вiдповiдно до отриманого технiчного завдання та пiдготовка висновку експертизи щодо iдентифiкацiї товару;

     забезпечення об'єктивностi та обгрунтованостi положень свого висновку;

     дотримання встановленого порядку i строкiв проведення експертизи;

     забезпечення збереження матерiалiв та конфiденцiйностi iнформацiї, наданої замовником експертизи;

     надання, в разi потреби, роз'яснення з приводу свого висновку i виконаних ним дiй;

     дотримання правил технiки безпеки пiд час здiйснення експертизи.

Висновок експертизи щодо iдентифiкацiї товару

     13. По закiнченнi здiйснення експертизи експерт складає письмовий висновок експертизи щодо iдентифiкацiї товару, в якому повиннi бути наданi усi необхiднi вiдповiдi на питання, що були поставленi в технiчному завданнi (запитi).

     Експерт надає висновок експертизи щодо iдентифiкацiї товару вiд свого iменi на пiдставi проведених ним дослiджень у вiдповiдностi iз своїми спецiальними знаннями.

     У випадках, коли за об'єктивними причинами експерт не в змозi вирiшити усi поставленi у технiчному завданнi питання, рекомендується зазначити в цьому висновку про причини, що зробили неможливим вирiшення iнших питань.

     Висновок експертизи щодо iдентифiкацiї товару пiдписується експертом (експертами), що здiйснив експертизу та засвiдчується печаткою юридичної особи, що має повноваження на проведення недержавної експертизи в галузi експортного контролю (органiзатора експертизи).

     14. З метою забезпечення об'єктивностi та аргументованостi висновок експертизи щодо iдентифiкацiї товару рекомендується складати з трьох частин: вступу, дослiджувальної (описової) частини та, безпосередньо, висновку експертизи щодо iдентифiкацiї товару.

     15. В першiй (вступнiй) частинi висновку експертизи щодо iдентифiкацiї товару зазначаються:

     замовник експертизи;

     характеристика експертизи (первинна, додаткова чи повторна);

     найменування органiзатора експертизи;

     вiдомостi про експерта (експертiв): прiзвище, iм'я та по батьковi, освiта, спецiальнiсть, науковий ступiнь та вчене звання, посада, що займається;

     дата надходження матерiалiв на експертизу до органiзатора експертизи i дата пiдписання висновку експертизи щодо iдентифiкацiї товару;

     пiдстава для проведення експертизи;

     питання, якi потребують вирiшення в процесi здiйснення експертизи;

     перелiк матерiалiв та iнших об'єктiв дослiдження, що надiйшли на експертизу, спосiб їх доставки до органiзатора експертизи, вид та цiлiснiсть упаковки об'єктiв дослiдження та їх реквiзити iз зазначенням незмiнних iдентифiкацiйних ознак, якщо такi мають мiсце;

     клопотання експерта щодо представлення додаткових матерiалiв та матерiали, отриманi за такими клопотаннями, наслiдки їх розгляду;

     довiдково-нормативнi документи та методична лiтература, якi використовувались експертом при вирiшеннi питань експертизи.

     При здiйсненнi додаткової або повторної експертизи у вступнiй частинi надаються посилання на попереднi експертизи: прiзвища, iнiцiали експертiв, назва органiзатора експертизи, висновки дослiджень попереднiх експертиз з питань, якi були поставленi перед експертом на повторне вирiшення, а також мотиви призначення повторної (додаткової) експертизи.

     16. У дослiджувальнiй частинi висновку експертизи щодо iдентифiкацiї товару зазначаються:

     стан об'єктiв експертизи;

     дослiдження, якi було здiйснено, та задiянi при цьому матерiали, засоби та методи;

     результати здiйснених оглядiв, вимiрiв, аналiзiв та розрахункiв;

     посилання на додатки i необхiднi коментарi до них;

     експертна оцiнка результатiв дослiджень.

     Спецiальнi термiни повиннi мати вiдповiднi пояснення.

     Якщо на деякi з поставлених питань немає можливостi надати квалiфiковану вiдповiдь, у дослiдницькiй частинi зазначають вiдповiднi причини i надаються рекомендацiї щодо подальшого проведення експертизи iншими (вказується якими) спецiалiстами.

     У разi проведення додаткової експертизи у дослiдницькiй частинi висновку експертизи щодо iдентифiкацiї товару може бути зроблене посилання на матерiали попередньої експертизи, якщо експертом використовувалися результати ранiше проведених дослiджень.

     У дослiджувальнiй частинi висновку повторної експертизи зазначають причини розбiжностей отриманих висновкiв з результатами ранiше проведених дослiджень у разi, якщо такi мали мiсце.

     Дослiджувальна частина висновку експертизи щодо iдентифiкацiї товару, яка здiйснювалася експертами рiзних спецiальностей, може викладатися у виглядi окремих роздiлiв iз зазначенням прiзвищ експертiв. Узагальнення i спiльна оцiнка результатiв надаються в пiдсумковому роздiлi дослiджувальної частини.

     17. Висновок експертизи щодо iдентифiкацiї товару викладається у виглядi вiдповiдей на питання у тiй послiдовностi, в який вони були викладенi у вступнiй частинi висновку.

     Висновок експертизи щодо iдентифiкацiї товару повинен однозначно визначати вiдповiднiсть конкретних товарiв, якi є об'єктами мiжнародних передач, найменуванню та опису товарiв, внесених до спискiв товарiв, що пiдлягають державному експортному контролю, а також мати вiдповiдi по сутi на кожне з поставлених питань. У разi, якщо за тими чи iншими причинами неможливо надати вiдповiдь по сутi питання, про це повинно бути зазначено у висновку експертизи щодо iдентифiкацiї товару.

     При здiйсненнi експертизи кiлькома експертами, якi мають спецiалiзацiю у рiзних галузях знань, загальний висновок експертизи щодо iдентифiкацiї товару пiдписуються всiма експертами, якi брали участь у спiльнiй оцiнцi результатiв дослiджень i якi дiйшли спiльної думки. Якщо експерти не дiйшли спiльної думки, вони формулюють свої самостiйнi рiшення у спiльному висновку. При цьому кожний експерт повинен обгрунтувати причини своєї незгоди з думкою iнших експертiв. Пiд час формулювання самостiйних висновкiв (рiшень) експерти мають право враховувати результати, що були отриманi iншими експертами, зазначивши про це в обгрунтуваннi своїх висновкiв.

     18. Висновок експертизи щодо iдентифiкацiї товару має рекомендацiйний характер i може братися до уваги органами виконавчої влади поряд з висновками державної експертизи для прийняття вiдповiдних рiшень.

     19. Повiдомлення про неможливiсть надання висновку експертизи щодо iдентифiкацiї товару доцiльно складати з трьох частин: вступної, мотивацiйної i заключної.

     Повiдомлення про неможливiсть надання висновку експертизи щодо iдентифiкацiї товару пiдписується (затверджується) керiвником органiзатора експертизи i засвiдчується вiдповiдною печаткою.

     20. Копiя висновку експертизи щодо iдентифiкацiї товару (повiдомлення про неможливiсть надання висновку експертизи щодо iдентифiкацiї товару) надається органiзатором експертизи до Державної служби експортного контролю України для здiйснення державного контролю за проведенням експертиз, аналiзу i узагальнення їх результатiв.

Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.