КАБIНЕТ МIНIСТРIВ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА
Київ

вiд 22 грудня 2006 р. N 1774


Про затвердження Програми розвитку виробництва дизельного бiопалива

     Кабiнет Мiнiстрiв України постановляє:

     Затвердити Програму розвитку виробництва дизельного бiопалива, що додається.

Прем'єр-мiнiстр України В. ЯНУКОВИЧ

Iнд. 22

 

ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабiнету Мiнiстрiв України
вiд 22 грудня 2006 р. N 1774

ПРОГРАМА
розвитку виробництва дизельного бiопалива

1. Загальна частина

     Згiдно з вимогами ЄС, частка використання бiологiчного та iнших видiв палива, що виробляються з вiдновлювальних ресурсiв, у структурi енергоспоживання країн - членiв ЄС становитиме до кiнця 2006 i 2010 рокiв вiдповiдно 2,75 та 5,75 вiдсотка. З урахуванням цього в Українi, яка має намiр спiвпрацювати з країнами ЄС, повинно вироблятися та споживатися у 2010 роцi не менш як 520 тис. тонн усiх видiв бiопалива.

     Забезпечити пальним аграрний сектор, а в подальшому також iншi галузi економiки з одночасним виконанням вiдповiдних вимог ЄС можна шляхом розвитку виробництва бiологiчного палива, зокрема:

     розроблення для виробникiв палива iндикативних планiв збiльшення обсягу його виробництва та запровадження механiзму контролю за їх виконанням, включаючи запровадження системи санкцiй за допущенi порушення;

     обов'язкове пiдтримання запасiв бiологiчного або традицiйного палива з домiшками бiологiчного палива;

     запровадження системи заходiв щодо заохочення використання бiологiчного палива у сiльськогосподарськiй i транспортнiй галузi.

     Стабiльне постачання енергоресурсiв (дизельного бiопалива) аграрному секторовi економiки дасть змогу створити умови для переходу до його використання i у транспортних засобах загального користування.

2. Мета i завдання Програми

     Мета Програми полягає у пiдвищеннi рiвня екологiчної та енергетичної безпеки України, зменшеннi залежностi нацiональної економiки вiд iмпорту нафтопродуктiв, забезпеченнi аграрного сектору економiки та транспортної галузi дизельним бiопаливом.

     Програма спрямована на розв'язання таких основних завдань:

     1) створення сировинної бази для виробництва дизельного бiопалива, зокрема:

     розроблення енергозберiгаючих технологiй вирощування рiпаку;

     розширення площ вирощування рiпаку, пiдвищення його врожайностi;

     створення зон концентрованого вирощування рiпаку з метою наближення джерел сировини до мiсць виробництва дизельного бiопалива;

     2) створення технiчної бази для вирощування, зберiгання та переробки рiпаку, зокрема:

     обґрунтування вiдбору системи машин та обладнання для технологiчних машинних комплексiв з вирощування i зберiгання рiпаку, виробництва олiї (з метою зменшення витрат на виробництво сировини);

     здiйснення комплексу заходiв, пов'язаних з модернiзацiєю та адаптацiєю дизельних двигунiв внутрiшнього згоряння до роботи з використанням дизельного бiопалива;

     3) розроблення нормативних документiв (зокрема технiчних умов) з питань виробництва та використання дизельного бiопалива з подальшою пiдготовкою вiдповiдних державних стандартiв.

3. Обґрунтування шляхiв розв'язання проблеми налагодження виробництва дизельного бiопалива

     Протягом останнiх трьох рокiв середньорiчне споживання дизельного палива в Українi становить близько 5 млн. тонн, а у 2010 роцi згiдно з Енергетичною стратегiєю України на перiод до 2030 року, схваленою розпорядженням Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 15 березня 2006 р. N 145, зросте до 7,7 млн. тонн.

     Для гарантованого проведення сiльськогосподарських робiт за технологiчними нормами щороку необхiдно близько 1870 тис. тонн дизельного палива i 620 тис. тонн бензину. Для виробництва такої кiлькостi пального використовується близько 4,5 млн. тонн нафти, що переважно iмпортується. У зв'язку з тим, що постiйне зростання її вартостi призводить до пiдвищення вартостi нафтопродуктiв, а отже, i сiльськогосподарської продукцiї, традицiйний варiант задоволення потреби сiльськогосподарського виробництва за рахунок тiльки нафтопродуктiв малоперспективний.

     Доцiльнiше перейти до забезпечення сiльськогосподарських товаровиробникiв бiопаливом, що виробляється з рiпаку. На користь зазначеного варiанта свiдчить досвiд таких країн, як Нiмеччина, Францiя, Австрiя, Чехiя, США, де для вирощування рiпаку використовується 10 - 14 вiдсоткiв рiллi.

     Програмою визначається перспектива розвитку рiпакiвництва, зокрема створення регiональних зон концентрованого вирощування озимого i ярого рiпаку площею вiд 50 до 70 тис. гектарiв та технiчної бази з виробництва дизельного бiопалива.

     Збiльшення площi посiвiв рiпаку до 10 вiдсоткiв загальної площi рiллi в Українi i переробка 75 вiдсоткiв вирощеного врожаю на дизельне бiопаливо дасть змогу розв'язати проблему стабiльного постачання енергоресурсiв аграрному секторовi економiки з використання власного вiдновлювального джерела.

     У країнах ЄС бiопаливо використовується як у чистому виглядi, так i в сумiшi з дизельним. Найпоширенiшим видом дизельного бiопалива є метиловий ефiр олiї рiпаку. Для стимулювання його виробництва у бiльшостi зазначених країн застосовуються податковi пiльги, у тому числi нульова ставка акцизного збору для дизельного бiопалива у чистому виглядi та знижена ставка для його сумiшевих видiв.

     Основним компонентом для виробництва метилового ефiру є насiння рiпаку.

     Прогнознi обсяги вирощування насiння рiпаку, виробництва метилового ефiру i частка його використання у рiдких видах палива характеризуються такими показниками:

(тис. тонн)

  Рiк
2007 2008 2009 2010
Прогнозний обсяг виробництва насiння рiпаку 2174 3600 6600 7500
Обсяг рiпаку для використання у виробництвi метилового ефiру рiпакової олiї   300 900 1890
Обсяг насiння рiпаку для використання у виробництвi метилового ефiру рiпакової олiї, вiдсоткiв загального обсягу   8 14 25
Обсяг виробництва метилового ефiру   100 300 623
Технологiчнi норми потреби в традицiйному дизельному паливi для проведення сiльськогосподарських робiт 1870 1870 1870 1870
Частка метилового ефiру рiпакової олiї у технологiчних нормах використання традицiйного дизельного палива для проведення сiльськогосподарських робiт, вiдсоткiв   5 16 33

     Для досягнення зазначених показникiв необхiдно побудувати до 2010 року не менш як 20 заводiв продуктивнiстю вiд 5 тис. до 100 тис. тонн i загальною потужнiстю не менш як 623 тис. тонн бiопалива.

     Орiєнтовнi витрати на виробництво 1 тонни метилового ефiру на заводах становитимуть 3020 - 3900 гривень залежно вiд урожайностi рiпаку i ринкового попиту на його насiння та застосованих технологiй його переробки. При цьому вироблятимуться також супутнi продукти - до 1,8 тонни шроту та 0,05 тонни глiцерину загальною вартiстю до 1260 гривень (усi показники наведено з урахуванням цiн на I квартал 2006 року). Для порiвняння - середнi витрати на виробництво метилового ефiру у країнах ЄС становили у 2005 роцi вiд 509 до 688 євро.

     З метою розв'язання проблеми забезпечення дизельним бiопаливом сiльськогосподарських пiдприємств та iнших споживачiв необхiдно утворити при Мiнагрополiтики за участю представникiв заiнтересованих органiв виконавчої влади тимчасову мiжвiдомчу раду з питань координацiї:

     проведення фундаментальних наукових дослiджень з розвитку виробництва дизельного бiопалива;

     розроблення нормативних документiв з питань виробництва та використання дизельного бiопалива з урахуванням вимог законодавства ЄС;

     стимулювання iнвестицiйної дiяльностi у галузi виробництва дизельного бiопалива та забезпечення його сировиною.

4. Етапи виконання Програми

     Програма виконуватиметься двома етапами.

     На першому етапi (2007 - 2008 роки) передбачається сформувати сировинну, технiчну та технологiчну базу для виробництва дизельного бiопалива, а також розробити нормативнi документи з питань виробництва та використання такого палива.

     На другому етапi (2008 - 2010 роки) планується реалiзувати прiоритетнi iнновацiйнi проекти будiвництва заводiв з виробництва дизельного бiопалива у зонах концентрованого вирощування рiпаку.

5. Механiзм забезпечення виконання Програми

     Для виконання Програми необхiдно задiяти механiзм її нормативно-правового, органiзацiйного, фiнансового, наукового забезпечення та створити систему монiторингу.

Нормативно-правове забезпечення

     Законом України "Про альтернативнi види рiдкого i газового палива" передбачається стимулювання робiт iз впровадження новiтнiх технологiй. Вiдповiдно до зазначеного Закону повиннi бути пiдготовленi нормативнi акти, спрямованi на активiзацiю розвитку в Українi рiпакiвництва та будiвництва заводiв з виробництва дизельного бiопалива.

     Програма передбачає також розроблення вiдповiдних державних стандартiв у сферi виробництва та використання альтернативних видiв палива, зокрема дизельного бiопалива, з високими екологiчними та технiчними показниками його споживчої якостi, оптимальними питомими витратами у рiзних галузях суспiльного виробництва, показниками охорони працi i здоров'я людини.

Органiзацiйне забезпечення

     Органiзацiя виконання Програми покладається на Мiнагрополiтики, яке одночасно є її державним замовником.

     Мiнагрополiтики:

     здiйснює загальне керiвництво виконанням основних завдань, визначених Програмою;

     залучає до виконання Програми iншi центральнi та мiсцевi органи влади, а також пiдприємства, установи та органiзацiї на конкурсних засадах.

Фiнансове забезпечення

     Для створення зон концентрованого вирощування рiпаку та будiвництва заводiв з виробництва дизельного бiопалива залучатимуться:

     iнновацiйнi кошти, кошти вiтчизняних та iноземних iнвесторiв;

     кошти пiдприємств агропромислового комплексу.

     Загальний обсяг витрат на будiвництво одного заводу потужнiстю 100 тис. тонн дизельного бiопалива на рiк, елеваторних комплексiв iз загальною мiсткiстю 350 тис. тонн, створення агротехнiчних комплексiв для вирощування рiпаку на площi 100 тис. гектарiв становить близько 170 млн. євро.

     Державна фiнансова пiдтримка як один iз способiв прискорення розвитку виробництва дизельного бiопалива повинна використовуватися лише для проведення наукових дослiджень, розроблення та випробувань технологiй, дослiдних зразкiв технiки, перспективних сортiв рослин, розроблення нормативної документацiї, стандартiв. Державнi кошти повиннi використовуватися також для пiдтримки вирощування рослинної сировини (рiпаку), яка надаватиметься сiльськогосподарським товаровиробникам усiх форм власностi та господарювання, що займаються її вирощуванням, i пiдтримки селекцiї у галузi рослинництва.

     Обсяг державної пiдтримки розвитку виробництва дизельного бiопалива визначається щороку пiд час формування проекту державного бюджету з урахуванням пропозицiй Мiнагрополiтики та iнших центральних органiв виконавчої влади, якi братимуть участь у виконаннi Програми.

6. Контроль за виконанням Програми

     Безпосереднiй контроль за здiйсненням заходiв, визначених у додатку, ефективним та цiльовим використанням бюджетних коштiв покладається на Мiнагрополiтики, яке щороку до 1 березня подає звiт Кабiнетовi Мiнiстрiв України, а у тримiсячний строк пiсля закiнчення виконання Програми складає заключний звiт та узагальнює висновок.

     Контроль за цiльовим та ефективним використанням бюджетних коштiв здiйснюється вiдповiдно до законодавства.

7. Очiкуванi результати

     Соцiально-економiчний ефект виконання Програми визначатиметься пiдвищенням рiвня енергетичної безпеки країни, розв'язанням проблем стабiльного постачання енергоресурсiв аграрному секторовi економiки з використання власного вiдновлювального джерела, що сприятиме:

     зменшенню залежностi нацiональної економiки вiд iмпорту нафтопродуктiв, забезпеченню розвитку агропромислового комплексу;

     полiпшенню екологiчної ситуацiї;

     збiльшенню експортного потенцiалу України; забезпеченню сталого розвитку населених пунктiв;

     зменшенню викидiв вуглекислого газу згiдно з вимогами Кiотського протоколу; гармонiзацiї законодавства України iз законодавством Європейського Союзу, в тому числi створенню пiдґрунтя для адаптацiї системи акцизного збору з енергоносiїв, що дiє в Українi, до положень Директив 2003/96/ЄС i 2003/30/ЄС; дотриманню вимог екологiчної безпеки (використання пального, що виробляється з рослин, якi поглинають вуглекислий газ, зменшує емiсiю вуглекислого газу в атмосферу на 89 - 91 вiдсоток порiвняно з використанням аналогiчної кiлькостi дизельного палива);

     забезпеченню виконання Україною мiжнародних зобов'язань з охорони навколишнього природного середовища, свiтових екологiчних стандартiв;

     запобiганню безповоротнiй втратi частини гено-, демо- i екофонду країни; забезпеченню збалансованого i невичерпного природокористування на значнiй частинi територiї України; пiдвищенню рiвня зайнятостi населення (будiвництво 23 бiопаливних заводiв дасть змогу створити 4807 нових робочих мiсць, а також гарантує забезпечення понад 24,4 тис. працiвникiв роботою, пов'язаною з вирощуванням, переробкою, зберiганням та транспортуванням рослинної сировини).

     Виконання Програми у повному обсязi дасть змогу довести виробництво дизельного бiопалива до 623 тис. тонн на рiк, що сприятиме зменшенню iмпорту нафти до 1,88 млн. тонн та вiдповiдно скорочення витрат валютних ресурсiв (на обсяг близько 40,4 млрд. гривень з розрахунку орiєнтовної цiни нафти 2100 - 2400 гривень за 1 тонну). При цьому додатковi надходження до державного бюджету вiд сплати податку на додану вартiсть за реалiзацiю 623 тис. тонн дизельного бiопалива, а також iнших податкiв до державного та мiсцевого бюджетiв становитимуть близько 0,53 млрд. гривень виходячи з орiєнтовного розрахунку цiни дизельного бiопалива до 3250 - 3950 гривень за 1 тонну.

 

Додаток
до Програми

ЗАХОДИ
щодо розвитку виробництва дизельного бiопалива

Найменування заходу Вiдповiдальнi за виконання Джерело фiнансування Орiєнтовний обсяг фiнансування, тис. гривень У тому числi за роками
2007 2008 2009 2010
1. Виведення та впровадження нових якiсних i високоврожайних сортiв i гiбридiв рiпаку Мiнагрополiтики
Українська академiя аграрних наук
державний бюджет 250 75 75 50 50
2. Розроблення науково-виробничих рекомендацiй з питань зонального вирощування, збирання та зберiгання врожаю рiпаку, у тому числi розроблення технологiчних карт - " - - " - 70 40 30    
3. Органiзацiя навчання iз запровадження новiтнiх технологiй вирощування, зберiгання, переробки рiпаку, а також їх пропагування - " - - " - 500 50 150 150 150
4. Впровадження точного землеробства на основi зарубiжного та вiтчизняного досвiду - " - iншi джерела 5200 1300 1300 1300 1300
5. Надання фiнансової пiдтримки виробникам рiпаку, придатного для виробництва бiопалива (в тому числi шляхом дотування на гектар посiвiв) Мiнагрополiтики
Мiнпромполiтики
Українська академiя аграрних наук
державний бюджет 60025 3415 6480 16380 33750
6. Пiдготовка рекомендацiй щодо вiдбору машин та обладнання для вирощування, збирання, пiслязбиральної обробки та зберiгання насiння рiпаку - " - - " - 90 70 20    
7. Проведення науково-дослiдних та дослiдно-конструкторських робiт з:              
модернiзацiї комплексiв для обчищення та сушiння насiння рiпаку - " - - " - 480 250 180 50  
виробництва дизельного бiопалива - " - - " - 800 400 400    
пiдвищення ефективностi використання шроту - " - - " - 250   80 90 80
8. Проведення науково-дослiдних та дослiдно-конструкторських робiт з використання сирого глiцерину - " - - " - 700   100 300 300
9. Оснащення державної лабораторiї якостi дизельного бiопалива Мiнагрополiтики
Мiнпаливенерго
Мiнтрансзв'язку
НАЕР
державний бюджет 2450 2000 150 150 150
10. Визначення стратегiї розвитку технологiчної бази виробництва бiологiчного палива на основi проведення порiвняльних випробувань дизелiв на традицiйному та бiологiчному паливi з урахуванням забезпечення надiйностi та збереження моторесурсу роботи двигунiв, дотримання вимог щодо викидiв забруднювальних речовин Мiнагрополiтики
Мiнпаливенерго
Мiнтрансзв'язку
Мiнприроди
Мiнпромполiтики
- " - 500 150 150 100 100
11. Розроблення технологiї i рецептури виготовлення дизельного бiопалива на основi метилового ефiру олiї рiпаку, його сумiшевих видiв Мiнагрополiтики
Мiнпаливенерго
Мiнтрансзв'язку
НАЕР
- " - 300 100 100 100  
12. Розроблення нормативних документiв з питань виробництва та використання дизельного бiопалива на основi:              
метилового ефiру олiї рiпаку, його сумiшевих видiв (з виготовленням дослiдної партiї бiопалива, проведенням випробувань) Мiнагрополiтики
Мiнпаливенерго
Мiнтрансзв'язку
НАЕР
державний бюджет 750 250 250 150 100
етилових ефiрiв (з виготовленням дослiдної партiї бiопалива, проведенням випробувань) - " - - " - 750   250 250 250
13. Проведення науково-дослiдної роботи та розроблення технологiй i рецептури дизельного бiопалива на основi етилових ефiрiв олiї рiпаку - " - - " - 500   200 200 100
14. Проведення науково-дослiдних та дослiдно-конструкторських робiт з модернiзацiї та адаптацiї дизельних двигунiв внутрiшнього згоряння Мiнагрополiтики
Мiнпаливенерго
Мiнтрансзв'язку
Мiнпромполiтики
- " - 450 150 100 100 100
15. Розроблення державних стандартiв у сферi виробництва та використання дизельного бiопалива з визначенням екологiчних показникiв Мiнагрополiтики
Мiнпаливенерго
Мiнтрансзв'язку
Мiнприроди
Мiнпромполiтики
НАЕР
державний бюджет 300   100 100 100
16. Проведення комплексної оцiнки еколого-енергетичної ефективностi використання бiологiчного палива у дизелях сiльськогосподарських тракторiв i зернозбиральних комбайнiв та транспортних засобiв Мiнагрополiтики
Мiнприроди
- " - 150   50 50 50
17. Технiко-економiчне обґрунтування створення зон концентрованого вирощування рiпаку для будiвництва заводiв з виробництва дизельного бiопалива Мiнагрополiтики - " - 400 100 100 100 100
18. Будiвництво заводiв з виробництва дизельного бiопалива у зонах концентрованого вирощування рiпаку Мiнагрополiтики
Мiнпромполiтики
НАЕР
iншi джерела 8830000 2190000 2190000 2225000 2225000
  Усього: державний бюджет 69715 7050 8965 18320 35380
iншi джерела 8835200 2191300 2191300 2226300 2226300
Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.