ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМIНIСТРАЦIЯ УКРАЇНИ

вiд 15.01.2007 р. N 357/7/16-1517

(Витяг)

     ДПАУ з метою посилення ефективностi адмiнiстрування надходжень ПДВ, недопущення зростання неправомiрних заявок до вiдшкодування сум ПДВ та забезпечення покращання адмiнiстрування облiку та погашення податкових векселiв, зобов'язує вжити комплексних заходiв з удосконалення механiзму адмiнiстрування ПДВ та супроводження обiгу податкових векселiв, виданих при розмитненнi iмпортних товарiв.

     I. Щодо оптимiзацiї бюджетного вiдшкодування

     1. Протягом 2006 р. вiдбулося зростання заявок до вiдшкодування ПДВ. При цьому 90 % вiд таких сум бюджетного вiдшкодування декларувалося до вiдшкодування на розрахунковий рахунок грошовими коштами.

     Набули широкого розповсюдження випадки декларування платниками в одних звiтних перiодах сум бюджетного вiдшкодування на розрахунковий рахунок, у той час коли у наступних звiтних перiодах такими платниками декларуються суми податку до сплати в бюджет.

     З урахуванням викладеного органам ДПС необхiдно забезпечити органiзацiю роботи щодо пiдвищення рiвня масово-роз'яснювальної роботи з платниками щодо можливостi та доцiльностi декларування бюджетного вiдшкодування у рахунок майбутнiх платежiв у разi очiкування позитивних нарахувань у майбутнiх перiодах.

     2. Регiональними ДПА не забезпечено належного рiвня супроводження заявлених до вiдшкодування сум ПДВ (суми, якi фактично вiдшкодованi платникам, та тi, в вiдшкодуваннi яких платникам було вiдмовлено пiсля проведення перевiрок, не забезпечують суми, що декларуються до вiдшкодування), в результатi чого допускається значний рiст залишкiв заявлених до вiдшкодування сум ПДВ.

     При цьому цiлий ряд платникiв, що мають суми бюджетного вiдшкодування ПДВ (включаючи i суми, якi пiдтвердженi перевiрками), є постiйними iмпортерами товарiв на митну територiю України, в той же час ПДВ при розмитненнi товарiв сплачують грошовими коштами на рахунки митних органiв, який у наступних податкових перiодах бере участь у формуваннi податкового кредиту, i, як наслiдок, виникають новi суми, задекларованi до вiдшкодування. Така ситуацiя спостерiгається майже у всiх регiонах України.

     Повiдомляючи про зазначене, з метою зменшення сум бюджетного вiдшкодування ПДВ та недопущення росту залишкiв невiдшкодованих сум, ДПАУ зобов'язує органiзувати роботу щодо забезпечення роз'яснення платникам-iмпортерам, якi мають пiдтверджене бюджетне вiдшкодування, щодо можливостi отримання такого бюджетного вiдшкодування шляхом його залiку в погашення податкових векселiв, виданих органам митного контролю при розмитненнi товарiв.

     3. Крiм того, платники, якi мають пiдтверджене перевiрками бюджетне вiдшкодування i якi видають при розмитненнi iмпортних товарiв податковi векселi, здiйснюють погашення виданих векселiв не за рахунок пiдтвердженого бюджетного вiдшкодування, а у безгрошовiй формi (шляхом включення суми ПДВ до податкових зобов'язань у податковiй декларацiї). Частка погашених таким шляхом податкових векселiв, незважаючи на ряд вказiвок ДПАУ, постiйно зростає, в листопадi податковими зобов'язаннями погашено 63 %, а у груднi - 73 %.

     В той же час майже у 60 % платникiв, якi видали податковi векселi у 1 - 2 декадi грудня, були наявнi пiдтвердженi суми бюджетного вiдшкодування, якими цi податковi векселi могли бути погашенi, однак таке погашення не вiдбулося.

     Крiм цього, допустимi випадки, коли загальна сума погашених таким чином податкових векселiв у декiлька разiв перевищує суму бюджетного вiдшкодування, за умови наявностi якої платник мав право на такий спосiб погашення податкових векселiв.

     Враховуючи зазначене, ДПАУ звертає увагу, що загальна сума виданих платником податку податкових векселiв, щодо яких вiн виявив бажання застосувати спосiб погашення, встановлений сьомим абзацом п. 11.5 ст. 11 Закону, не може перевищувати пiдтверджену суму бюджетного вiдшкодування.

     Повiдомляючи про зазначене, ДПАУ зобов'язує органiзувати роботу щодо забезпечення здiйснення дострокового погашення податкових векселiв шляхом зарахування в рахунок їх погашення суми належним чином пiдтвердженого бюджетного вiдшкодування.

     II. Щодо посилення контролю за обiгом податкових векселiв, виданих при розмитненнi iмпортних товарiв

     1. Наявнiсть законодавчо передбаченої для платникiв можливостi несплати ПДВ при розмитненнi iмпортованих товарiв, та зростання обсягiв iмпорту спричиняє постiйний рiст кiлькостi виданих платниками податкових векселiв.

     Проведений аналiз стану видачi податкових векселiв у 2006 р. показав, що вексельна форма сплати ПДВ широко використовувалася платниками i сума податкових зобов'язань з ПДВ, в оплату якої видавалися податковi векселi, протягом року постiйно зростала (вiд 500 млн. грн. в середньому виданих податкових векселiв у I кварталi до 1000 млн. грн. - у IV кварталi).

     Порiвняно з сiчнем, в цiлому по Українi обсяг виданих податкових векселiв у груднi збiльшився втричi.

     При цьому особливої уваги потребують платники, якi, маючи суму бюджетного вiдшкодування, видали податковi векселi у 1 - 2 декадi грудня 2006 р., при цьому сума бюджетного вiдшкодування на дату погашення таких податкових векселiв ще не була пiдтверджена органом ДПС.

     По зазначенiй категорiї платникiв необхiдно посилити контроль за проведенням документальних невиїзних (камеральних) перевiрок чи позапланових виїзних (документальних) перевiрок щодо правомiрностi заявлених до вiдшкодування сум ПДВ з урахуванням зустрiчних перевiрок та вжити всiх заходiв щодо їх завершення.

     У разi пiдтвердження бюджетного вiдшкодування - органiзувати роботу щодо забезпечення здiйснення дострокового погашення податкових векселiв шляхом зарахування в рахунок їх погашення суми пiдтвердженого бюджетного вiдшкодування. Пiдтвердженням суми бюджетного вiдшкодування є виключно Довiдка про пiдтвердження сум, заявлених до бюджетного вiдшкодування (додаток 1 або у вiдповiдних випадках додаток 2 до Методичних рекомендацiй щодо взаємодiї мiж пiдроздiлами органiв ДПС України при органiзацiї та проведеннi перевiрок достовiрностi нарахування бюджетного вiдшкодування ПДВ, затверджених наказом ДПАУ вiд 18.08.2005 р. N 350).

     У разi непiдтвердження сум бюджетного вiдшкодування забезпечити погашення платниками податкових векселiв шляхом оплати їх грошовими коштами.

     2. Крiм того, з метою забезпечення дотримання норм податкового законодавства щодо обiгу податкових векселiв, виданих при розмитненнi iмпортних товарiв, та забезпечення збiльшення надходження коштiв до бюджету ДПАУ зобов'язує посилити контроль за правильнiстю та повнотою погашення платниками податкових векселiв грошовими коштами.

     3. Одночасно з цим ДПАУ звертає увагу на необхiднiсть встановлення контролю за платниками, якi видали податковi векселi при розмитненнi iмпортних товарiв у третiй декадi мiсяця i вперше здiйснили погашення таких векселiв безгрошовою формою (включенням до податкових зобов'язань), а також тих, якi видають податковi векселi виключно у третiй декадi мiсяця i постiйно погашають їх безгрошовою формою. При перевiрках зазначених платникiв посилену увагу слiд придiлити формуванню податкового кредиту податкового перiоду, в якому до податкових зобов'язань були включенi податковi векселi.

     4. Крiм цього, особливої уваги органiв ДПС потребують платники, якi видають податковi векселi при розмитненнi iмпортних товарiв, призначених для подальшого продажу. Зазначена категорiя платникiв повинна бути пiд контролем податкових органiв з точки зору: поновлення ними податкових зобов'язань (подальший продаж придбаних товарiв, рiвень визначення цiн, виявлення фактiв продажу товарiв за цiнами, нижчими вiд їх митної вартостi); контролю джерел розрахункiв за придбанi товари (заборгованiсть перед постачальниками, отримання банкiвських кредитiв, iншi джерела оплати за товар). За товарами народного споживання необхiдно визначати наявнiсть складських примiщень (власних чи орендованих), умови їх використання, мiсткiсть (чи може ввезений товар там бути розмiщений), умови транспортування товару. Зазначенi заходи мають проводитися для упередження фiктивних (безтоварних) поставок.

Заступник Голови Л. Боєнко
Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.