ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМIНIСТРАЦIЯ УКРАЇНИ

вiд 11.05.2007 р. N 9433/7/22-6017


     В зв'язку з внесенням змiн до Iнструкцiї про порядок здiйснення контролю i отримання лiцензiй за експортними, iмпортними та лiзинговими операцiями постановою Правлiння Нацiонального банку України вiд 13.12.2006 р. N 455, що зареєстрована в Мiнiстерствi юстицiї України 18.01.2007 р. за N 37/13304 (введена в дiю з 29.01.2007 р.), Державна податкова адмiнiстрацiя України зобов'язує при проведеннi пiдроздiлами по контролю за операцiями у сферi ЗЕД перевiрок експортно-iмпортних операцiй, якi здiйснюють суб'єкти господарювання у зовнiшньоекономiчнiй сферi, керуватись наступним.

     1. Пунктом 1.8 Iнструкцiї про порядок здiйснення контролю i отримання лiцензiй за експортними, iмпортними та лiзинговими операцiями (далi - Iнструкцiя) визначено перелiк випадкiв, якi можуть бути пiдставою для зменшення суми валютної виручки (лiзингових платежiв) або вартостi товарiв (об'єктiв лiзингу).

     Керуючись викладеним, у разi виявлення пiд час перевiрок податковими органами випадкiв надходження суми валютної виручки (лiзингових платежiв) або вартостi товарiв (об'єктiв лiзингу) в неповному обсязi при наявностi пiдтверджених обставин, передбачених пунктом 1.8 Iнструкцiї, вiдповiдальнiсть, передбачена статтею 4 Закону "Про порядок здiйснення розрахункiв в iноземнiй валютi" (далi - Закону), до суб'єктiв господарювання не застосовується.

     Щодо випадкiв, зазначених у пунктi 1.8 Iнструкцiї, виявлених податковими органами до набрання чинностi постанови Правлiння Нацiонального банку України вiд 13.12.2006 р. N 455 (далi - Постанова), зазначаємо наступне.

     Згiдно статтi 58 Конституцiї України закони та iншi нормативно-правовi акти не мають зворотної дiї в часi, крiм випадкiв, коли вони пом'якшують або скасовують вiдповiдальнiсть особи.

     Вiдповiдно до статтi 56 Закону України "Про Нацiональний банк України" нормативно-правовi акти Нацiонального банку не мають зворотної сили, крiм випадкiв, коли вони згiдно з законом пом'якшують або скасовують вiдповiдальнiсть.

     Враховуючи, що Постановою до Iнструкцiї були внесенi змiни, зокрема в частинi розширення перелiку випадкiв, при настаннi яких уповноваженим банкам дозволяється знiмати з контролю зовнiшньоекономiчнi операцiї їх клiєнтiв-резидентiв, що є в подальшому пiдставою для незастосування вiдповiдальностi, передбаченої статтею 4 Закону, то по ранiше виявлених податковими органами випадках, якi пiдпадають пiд виняток, зазначений у пунктi 1.8 Iнструкцiї, та за наявностi вiдповiдних документiв, що вiдповiдають вимогам цього пункту, пеня за порушення термiнiв розрахункiв нараховується лише до набрання чинностi Постанови (до 28.01.2007 р. включно).

     2. Пунктом 1.9 Iнструкцiї передбачено, що експортна, iмпортна та лiзингова операцiї можуть бути знятi з контролю за наявностi належним чином оформлених документiв про припинення зобов'язань за цими операцiями зарахуванням, якщо:

     - вимоги випливають iз взаємних зобов'язань мiж резидентом i нерезидентом, якi є контрагентами за цими операцiями;

     - вимоги однорiднi;

     - строк виконання за зустрiчними вимогами настав або не встановлений, або визначений моментом пред'явлення вимоги;

     - мiж сторонами не було спору щодо характеру зобов'язання, його змiсту, умов виконання тощо.

     Виходячи з викладеного наведенi вище умови є пiдставою для прийняття податковими органами, здiйсненого суб'єктами господарювання припинення зобов'язань за зовнiшньоекономiчними договорами шляхом зарахування зустрiчних однорiдних вимог.

     3. Згiдно пункту 2.6 Iнструкцiї банк знiмає з контролю експортну операцiю, якщо взаємнi зобов'язання за експортним договором частково або повнiстю не виконанi та вiдбувається часткове або повне повернення резиденту продукцiї, що була поставлена ним нерезиденту за цим договором, на пiдставi ВМД (типу IМ-40 "Iмпорт", IМ-41 "Реiмпорт", IМ-75 "Вiдмова на користь держави", IМ-76 "Знищення або руйнування") i за наявностi iнформацiї про цю операцiю у реєстрi ВМД, а також за умови виконання вимог пункту 2.3 цього роздiлу щодо решти продукцiї.

     Виходячи з викладеного, у разi встановлення пiд час перевiрки випадкiв надходження валютної виручки не в повному обсязi вiдповiдно до експортного договору в зв'язку з невиконанням договiрних зобов'язань, при розрахунку розмiру валютної виручки враховується часткове або повне повернення резиденту продукцiї, що була поставлена ним нерезиденту за цим договором, на пiдставi ВМД (типу IМ-40 "Iмпорт", IМ-41 "Реiмпорт", IМ-75 "Вiдмова на користь держави", IМ-76 "Знищення або руйнування").

     4. Згiдно пункту 3.1 Iнструкцiї iмпортнi операцiї резидентiв, якi здiйснюються на умовах вiдстрочення поставки, в разi коли таке вiдстрочення перевищує 90 календарних днiв з моменту здiйснення авансового платежу, виставлення векселя на користь постачальника товару, що iмпортується, або при застосуваннi розрахункiв у формi документарного акредитива з моменту здiйснення банком платежу на користь нерезидента, потребують одержання лiцензiї.

     Здiйснення поставки - оформлення ВМД (у випадку ввезення продукцiї на територiю України, якщо така продукцiя згiдно iз законодавством України пiдлягає митному оформленню) або виконання нерезидентом усiх зобов'язань щодо поставки, покладених на нього за договором (в iнших випадках).

     Згiдно пункту 14 статтi 1 Митного кодексу України митне оформлення - виконання митним органом дiй (процедур), якi пов'язанi iз закрiпленням результатiв митного контролю товарiв i транспортних засобiв, що перемiщуються через митний кордон України, i мають юридичне значення для подальшого використання цих товарiв i транспортних засобiв.

     Згiдно з Положенням про вантажну митну декларацiю, затвердженим постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 09.06.97 р. N 574 (далi - Положення), ВМД - письмова заява встановленої форми, що подається митному органу i мiстить вiдомостi про товари та транспортнi засоби, якi перемiщуються через митний кордон України, митний режим, у який вони заявляються, а також iншу iнформацiю, необхiдну для здiйснення митного контролю, митного оформлення, митної статистики, нарахування податкiв, зборiв та iнших платежiв.

     ВМД, заповнена у звичайному порядку, - ВМД з установленим обсягом даних, на пiдставi якої завершується митне оформлення товарiв i транспортних засобiв у заявлений митний режим.

     ВМД, заповнена у звичайному порядку, вважається оформленою за наявностi на всiх її аркушах вiдбитка особистої номерної печатки посадової особи митницi, що здiйснила митне оформлення товарiв i транспортних засобiв.

     Згiдно пункту 3.3 Iнструкцiї банк знiмає з контролю операцiю резидента в разi iмпорту продукцiї з увезенням її на територiю України, якщо така продукцiя згiдно iз законодавством України пiдлягає митному оформленню, на пiдставi ВМД (типу IМ-40 "Iмпорт", IМ-41 "Реiмпорт", IМ-72 "Магазин безмитної торгiвлi", IМ-75 "Вiдмова на користь держави", IМ-76 "Знищення або руйнування") та за наявностi iнформацiї про цю операцiю в реєстрi ВМД, а в iнших випадках - пiсля пред'явлення резидентом документа, який згiдно з умовами договору засвiдчує здiйснення нерезидентом поставки продукцiї, виконання робiт, надання послуг.

     Враховуючи викладене, при проведеннi податковими органами перевiрок iмпортних операцiй датою iмпорту у випадку ввезення продукцiї на територiю України, якщо така продукцiя згiдно iз законодавством України пiдлягає митному оформленню, слiд вважати дату завершення оформлення ВМД (типу IМ-40 "Iмпорт", IМ-41 "Реiмпорт", IМ-72 "Магазин безмитної торгiвлi", IМ-75 "Вiдмова на користь держави", IМ-76 "Знищення або руйнування").

     Слiд звернути увагу, що пунктом 3.6 Iнструкцiї передбачено, що якщо iмпорт продукцiї (послуг, робiт) здiйснюється без увезення з-за кордону цiєї продукцiї (послуг, робiт) на територiю України, то резидент, крiм передбачених пунктом 3.3 цього роздiлу документiв, якi засвiдчують поставку на його користь продукцiї (надання йому послуг, виконання робiт), подає також договiр, який передбачає продаж цiєї продукцiї нерезиденту та зарахування виручки вiд такого продажу на рахунки цього резидента в банках, або документи, якi пiдтверджують потребу використання ним цiєї продукцiї (послуг, робiт) за межами України.

     Враховуючи викладене, у разi здiйснення iмпорту без увезення з-за кордону цiєї продукцiї (послуг, робiт) на територiю України, то завершенням цiєї iмпортної операцiї повинен бути договiр, який передбачає продаж цiєї продукцiї нерезиденту та зарахування виручки вiд такого продажу на рахунки цього резидента в банках, або документи, якi пiдтверджують потребу використання ним цiєї продукцiї (послуг, робiт) за межами України.

     5. Роздiлом 7 Iнструкцiї встановлено порядок iнформування банками податкових органiв, зокрема банки надсилають усi передбаченi цим роздiлом повiдомлення до десятого числа мiсяця, наступного за звiтним.

     Згiдно пункту 7.10 банк надає податковим органам iнформацiю про виявленi у звiтному мiсяцi факти порушень згiдно з додатком 7 в разi ненадходження в законодавчо встановленi строки (або строки, визначенi в лiцензiях) виручки, товарiв або об'єкта лiзингу.

     Звертаємо вашу увагу, що згiдно абзацу 3 пункту 1.11 Iнструкцiї податковим органам необхiдно письмово повiдомляти банк про вiдсутнiсть порушень законодавчо встановлених строкiв розрахункiв за операцiями резидента, про якi банком надавалася iнформацiя цьому податковому органу згiдно з пунктом 7.10 роздiлу 7 цiєї Iнструкцiї. Зазначене повiдомлення має бути засвiдчене пiдписом керiвника (заступника керiвника) податкового органу. У повiдомленнi зазначаються такi обов'язковi реквiзити: повне найменування резидента/прiзвище, iм'я, по батьковi, мiсцезнаходження/мiсце проживання, iдентифiкацiйний код за ЄДРПОУ/iдентифiкацiйний номер за ДРФО (за наявностi), номер i дата договору, повне найменування нерезидента, країна його реєстрацiї, термiн проведення перевiрки.

Заступник Голови М. Романiв

"Баланс", N 22, 28 травня 2007 р.

Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.