СЛУЖБА БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ

29.10.2008 N 26/6-7851

 

Державна митна служба України


Щодо порядку органiзацiї та проведення експертиз на предмет наявностi чи вiдсутностi у матерiальних носiях iнформацiї вiдомостей, що становлять державну таємницю

     Службою безпеки України, як спецiально уповноваженим органом державної влади у сферi забезпечення охорони державної таємницi, з метою вдосконалення процедури проведення експертиз матерiальних носiїв iнформацiї на предмет наявностi чи вiдсутностi у них вiдомостей, що становлять державну таємницю, розробленi вiдповiднi методичнi рекомендацiї.

     Надсилаємо для практичного використання зазначенi рекомендацiї та у разi необхiдностi просимо їх довести до iнших суб'єктiв правовiдносин, що мають безпосереднє вiдношення до виконання цих робiт.

     Додаток: Методичнi рекомендацiї, N 26/6-7850 вiд 28.10.2008, на 7 аркушах.

Заступник Голови М.Галамба

 

Методичнi рекомендацiї
щодо порядку органiзацiї та проведення експертиз на предмет наявностi чи вiдсутностi у матерiальних носiях iнформацiї вiдомостей, що становлять державну таємницю

1. Загальнi положення

     1.1. У цих рекомендацiях вiдповiдно до вимог Законiв України "Про державну таємницю", "Про iнформацiю", Порядку органiзацiї та забезпечення режиму секретностi в органах державної влади, органах мiсцевого самоврядування, на пiдприємствах, в установах i органiзацiях, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 02.10.2003 N 1561-12, Положення про експертнi комiсiї з питань державної таємницi, затвердженого наказом Служби безпеки України вiд 14.12.2004 N 696, iнших нормативно-правових актiв у сферi охорони державної таємницi запропоновано порядок органiзацiї та проведення експертиз щодо встановлення наявностi чи вiдсутностi у матерiальних носiях iнформацiї вiдомостей, що становлять державну таємницю, та визначення ступеня їх секретностi (далi - експертиза).

     1.2. У цих рекомендацiях термiни вживаються у значеннях:

     Експертиза - органiзоване державним експертом з питань таємниць (далi - державний експерт) комплексне вивчення матерiальних носiїв iнформацiї на предмет наявностi чи вiдсутностi у них вiдомостей, що становлять державну таємницю, їх достовiрностi, актуальностi та повноти, визначення ступеня обмеження доступу до цих вiдомостей, встановлення та обґрунтування шкоди, яка може бути завдана державним iнтересам внаслiдок їх витоку.

     За результатами експертизи державним експертом приймається рiшення щодо доцiльностi вжиття суб'єктами правовiдносин України додаткових заходiв, спрямованих на охорону матерiальних носiїв iнформацiї.

     Результати експертизи оформлюються експертним висновком державного експерта.

     Оцiнка - комплексне вивчення матерiальних носiїв iнформацiї на предмет наявностi чи вiдсутностi у них вiдомостей, що становлять державну таємницю, їх достовiрностi, актуальностi та повноти, визначення ступеня обмеження доступу до цих вiдомостей, встановлення та обґрунтування шкоди, яка може бути завдана державним iнтересам внаслiдок їх витоку.

     За результатами оцiнки подаються пропозицiї щодо необхiдностi вжиття заходiв, спрямованих на обмеження доступу до матерiальних носiїв iнформацiї, а також доцiльностi проведення експертизи.

     Результати оцiнки оформлюються протоколом, висновком, актом тощо, що затверджується керiвником органу державної влади, пiдприємства, установи, органiзацiї, якi є iнiцiатором її проведення.

     1.3. Експертизи проводяться за iнiцiативою державного експерта, звернення органiв державної влади, пiдприємств, установ, органiзацiй або громадян у випадках:

     втрати матерiальних носiїв секретної iнформацiї;

     розголошення вiдомостей, що становлять державну таємницю;

     надання матерiальних носiїв iнформацiї iноземнiй державi, мiжнароднiй органiзацiї чи її представникам.

     Експертизи можуть проводитися в iнших випадках за рiшенням державного експерта.

     1.4. Експертизи органiзовуються державними експертами вiдповiдно до компетенцiї згiдно iз займаними посадами, визначеними законодавством.

     Компетенцiя державного експерта з питань таємниць визначається законодавчими та вiдомчими нормативно-правовими актами, посадовими обов'язками тощо, якi визначають сферу його дiяльностi згiдно iз займаною посадою.

     До експертизи та оцiнки залучаються особи, якi мають вiдповiдну форму допуску до державної таємницi.

     1.5 Для проведення експертиз за рiшенням державних експертiв можуть створюватися експертнi комiсiї з питань таємниць (далi - експертнi комiсiї), загальнi засади дiяльностi яких визначаються Положенням про експертнi комiсiї з питань державної таємницi, затвердженого наказом Служби безпеки України вiд 14.12.2004 N 696.

2. Порядок органiзацiї експертизи

     2.1. Експертизi передує оцiнка (вивчення) матерiальних носiїв iнформацiї, що плануються для проведення їх експертизи (далi - матерiали експертизи), на предмет наявностi чи вiдсутностi у них вiдомостей, що становлять державну таємницю.

     Попередню оцiнку органiзовує керiвник органу державної влади, пiдприємства, установи чи органiзацiї, що є iнiцiатором її проведення (далi - iнiцiатор).

     До проведення оцiнки iнiцiатор залучає компетентних фахiвцiв, якi мають вiдповiдний рiвень професiйної пiдготовки та знань для надання об'єктивних даних щодо достовiрностi, актуальностi, повноти iнформацiї, що мiститься у матерiалах, якi пiдлягали вивченню.

     Оцiнка може не проводитися у випадках, якщо проведення експертизи iнiцiйовано державним експертом.

     2.2. Результати оцiнки оформлюються окремим документом, у якому iдентифiкуються матерiальнi носiї iнформацiї, що пiдлягали оцiнцi (реєстрацiйний номер, дата, назва, кiлькiсть аркушiв, номер примiрника), а також вказується, якi саме вiдомостi (сторiнка, абзац, пункт) становлять державну таємницю з посиланням на конкретнi статтi Зводу вiдомостей, що становлять державну таємницю (далi - ЗВДТ), пункти Розгорнутого перелiку вiдомостей, що становлять державну таємницю (далi - РПВДТ), можливiсть завдання ймовiрної шкоди нацiональнiй безпецi та її обґрунтування у випадку розголошення зазначених вiдомостей.

     Такий документ пiдписується фахiвцями, якi здiйснили оцiнку (зазначаються посади, прiзвища, iнiцiали i дата), та затверджується керiвником органу державної влади, пiдприємства, установи чи органiзацiї.

     Грифи обмеження доступу на матерiалах експертизи приводяться режимно-секретним органом (далi - РСО) вiдповiдно до прийнятого рiшення за результатами проведення їх оцiнки.

     Гриф обмеження доступу завiряється печаткою, пiдписом працiвника РСО з розшифруванням його посади. При цьому зазначається реєстрацiйний номер та дата документа, на пiдставi якого проставлено гриф обмеження доступу.

     У разi необхiдностi проведення оцiнки iз залученням iнших суб'єктiв правовiдносин перелiченi матерiали надсилаються до органу державної влади, пiдприємства, установи чи органiзацiї, що є замовниками робiт, стосовно яких проводилася оцiнка, або до сфери управлiння яких належить iнiцiатор експертизи.

     2.3. Для проведення експертизи iнiцiатор надсилає державному експерту за компетенцiєю матерiальнi носiї iнформацiї, що пiдлягали оцiнцi, iз супровiдним листом та документ про її результати.

     У разi, якщо прийняття рiшення про наявнiсть у матерiалах експертизи вiдомостей, що становлять державну таємницю, належить до компетенцiї кiлькох державних експертiв, такi матерiали iнiцiатор може надiслати цим державним експертам.

     У супровiдному листi зазначаються результати оцiнки, пiдстави для проведення експертизи, перспективи реалiзацiї чи використання її результатiв.

     Державний експерт доручає проведення експертизи експертнiй комiсiї при державному експертi з питань таємниць чи спецiально для цього створенiй експертнiй комiсiї.

     У разi необхiдностi державний експерт проводить експертизу самостiйно.

     Експертна комiсiя вивчає поданi на експертизу матерiали на предмет наявностi у них вiдомостей, що становлять державну таємницю.

     У разi необхiдностi експертна комiсiя вносить пропозицiї державному експерту щодо отримання необхiдної для проведення експертизи додаткової iнформацiї.

     У разi потреби необхiдну для проведення експертизи iнформацiю державний експерт одержує в установленому порядку вiд державних органiв, пiдприємств, установ, органiзацiй або громадян.

     2.4. За результатами розгляду поданих на експертизу матерiалiв експертною комiсiєю приймається рiшення, яке оформляється протоколом.

     У протоколi зазначаються:

     повнi iдентифiкацiйнi ознаки матерiальних носiїв iнформацiї, щодо яких проводилася експертиза (назва, дата, реєстрацiйний номер, гриф секретностi, номер примiрника носiя iнформацiї та iн.);

     прийняте за розглядом матерiалiв експертизи рiшення iз зазначенням назви, реєстрацiйного номеру, конкретної сторiнки, пункту, абзацу, речення тощо, якi мiстять вiдомостi, що становлять державну таємницю, з посиланням на статтi ЗВДТ, пункти РПВДТ, пiд дiю яких вони пiдпадають, та ступiнь їх секретностi;

     коротке описання iнформацiї, розголошення якої може завдати шкоду нацiональнiй безпецi;

     обставини розголошення iнформацiї, за яких може бути завдано шкоду нацiональнiй безпецi;

     обґрунтування шкоди нацiональнiй безпецi України, яку може завдати (чи вже завдав) витiк iнформацiї, що мiститься у матерiалах експертизи (наслiдки витоку цiєї iнформацiї);

     пропозицiї для прийняття державним експертом вiдповiдного рiшення.

     У протоколi фiксуються поставленi членам експертної комiсiї питання для обговорення та його результати, а також висловленi запитання, зауваження та пропозицiї.

     До протоколу може бути внесена iнша iнформацiя, необхiдна для розгляду питання по сутi.

     Протокол пiдписується головою, присутнiми на засiданнi членами експертної комiсiї та затверджується державним експертом.

     2.5. За результатами розгляду матерiалiв експертизи, протоколiв засiдання експертної комiсiї, iнших необхiдних матерiалiв державний експерт виносить експертний висновок про наявнiсть чи вiдсутнiсть у матерiалах експертизи вiдомостей, що становлять державну таємницю.

     У експертному висновку зазначається:

     посада, прiзвище, iнiцiали державного експерта;

     iнiцiатор проведення експертизи (назва, дата, реєстрацiйний номер документу, що був пiдставою для проведення експертизи);

     за чиєю пропозицiєю винесено експертний висновок (назва, дата, реєстрацiйний номер протоколу експертної комiсiї);

     повнi iдентифiкацiйнi ознаки матерiалiв експертизи (назва, дата, реєстрацiйний номер, гриф секретностi, номер примiрника носiя iнформацiї та iн.);

     назви та вид документiв, iнших матерiальних носiїв iнформацiї, їх реєстрацiйнi номери, сторiнка, пункт, абзац та iншi данi, якi мiстять вiдомостi, що становлять державну таємницю;

     до якої сфери забезпечення життєдiяльностi належить iнформацiя, яку вiднесено до державної таємницi;

     стаття ЗВДТ, пiд дiю якої пiдпадає iнформацiя, що становить державну таємницю;

     ступiнь секретностi iнформацiї;

     коротке описання iнформацiї, розголошення якої може завдати шкоди нацiональнiй безпецi;

     обставини розголошення iнформацiї, за яких може бути завдано шкоди нацiональнiй безпецi;

     обґрунтування шкоди нацiональнiй безпецi України, яку може завдати (чи вже завдав) витiк iнформацiї, що мiститься у матерiалах експертизи (наслiдки витоку цiєї iнформацiї).

     Якщо вiдомостi, щодо яких проводилася експертиза, вiдповiдно до прийнятого державним експертом рiшення не становлять державної таємницi, вони вивчаються на предмет вiднесеностi їх до конфiденцiйної iнформацiї, що є власнiстю держави.

     2.6. У разi необхiдностi та за умови, якщо прийняття рiшення про наявнiсть у матерiалах експертизи вiдомостей, що становлять державну таємницю, належить до компетенцiї кiлькох державних експертiв, розгляд таких матерiалiв може виноситися на спiльнi засiдання цих державних експертiв (далi - спiльнi засiдання).

     Спiльне засiдання iнiцiюється одним з державних експертiв, що планують приймати у ньому участь, чи Службою безпеки України.

     За згодою державних експертiв, що планують приймати участь у спiльному засiданнi, з їх числа визначається головуючий цього засiдання, який забезпечує роботу спiльного засiдання та призначає його секретаря.

     Передує спiльному засiданню розгляд матерiалiв експертними комiсiями, створеними державними експертами, що приймають участь у спiльному засiданнi.

     Результати роботи експертних комiсiй оформляються протоколом згiдно з п. 2.4 цих рекомендацiй.

     До спiльного засiдання кожен з державних експертiв подає затверджений ним протокол засiдання експертної комiсiї чи документ, у якому викладається мотивована думка державного експерта про наявнiсть чи вiдсутнiсть у матерiалах експертизи вiдомостей, що становлять державну таємницю.

     У разi необхiдностi, для розгляду матерiалiв експертизи на спiльному засiданнi, державнi експерти, що приймають у ньому участь, можуть створювати спiльнi експертнi комiсiї.

     Результати роботи цих комiсiй оформляються протоколами згiдно з п. 2.4 цих рекомендацiй, якi подаються на затвердження кожному з державних експертiв, що приймають участь у спiльному засiданнi.

     У разi вiдсутностi необхiдностi у роботi експертних комiсiй державнi експерти, що приймають участь у спiльному засiданнi, можуть їх не створювати.

     Результати спiльного засiдання оформляються протоколом згiдно з п. 2.4 цих рекомендацiй, який пiдписується державними експертами, що приймали у ньому участь.

     При цьому, кожен з державних експертiв має право викласти свою думку. Рiшення приймається колегiальне та ухвалюється простою бiльшiстю голосiв, кожен з яких є рiвнозначним.

     По завершенню роботи спiльних засiдань виноситься експертний висновок згiдно з п. 2.5 цих рекомендацiй, який пiдписується державними експертами з питань таємниць, що приймали участь у проведеннi експертизи та завiряється печаткою органу державної влади, пiдприємства, установи, органiзацiї.

     2.7. Експертний висновок складається у необхiднiй кiлькостi примiрникiв, якi пiдписуються державним експертом i завiряються печаткою органу державної влади, пiдприємства, установи, органiзацiї.

     Режимно-секретний орган облiковує експертний висновок у журналi.

     Пiсля пiдпису державним експертом експертного висновку РСО приводить грифи обмеження доступу на матерiалах експертизи вiдповiдно до прийнятого рiшення за результатами проведення їх експертизи.

     Гриф обмеження доступу завiряється печаткою, пiдписом працiвника РСО з розшифруванням його посади. При цьому зазначається реєстрацiйний номер та дата експертного висновку, на пiдставi якого проставлено гриф обмеження доступу.

     Експертний висновок у необхiднiй кiлькостi примiрникiв надсилається на реєстрацiю до Служби безпеки України.

     Служба безпеки України опрацьовує експертний висновок на предмет його вiдповiдностi вимогам законодавства i за його результатами приймає рiшення щодо його реєстрацiї.

     У разi невiдповiдностi експертного висновку вимогам законодавства Служба безпеки України повертає його без реєстрацiї.

     Пiсля прийняття рiшення щодо реєстрацiї експертного висновку, один його примiрник залишається в Службi безпеки України, iншi надсилаються на адресу державного експерта.

     Пiсля надходження зареєстрованого в Службi безпеки України експертного висновку РСО у мiсячний термiн письмово повiдомляє про прийняте рiшення щодо розсекречування або змiну грифа секретностi матерiалiв експертизи керiвникiв органiв державної влади, органiв мiсцевого самоврядування, пiдприємств, установ, органiзацiй, яким були переданi такi матерiальнi носiї секретної iнформацiї, чи на зберiганнi у яких вони знаходяться.

     У разi потреби державний експерт надсилає експертний висновок та матерiали експертизи iнiцiатору експертизи (якщо не визначено iншого).

     Управлiння охорони державної таємницi СБ України Реєстр. N 26/6-7850

Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.