МIЖВIДОМЧА КОМIСIЯ З МIЖНАРОДНОЇ ТОРГIВЛI

РIШЕННЯ
Київ

вiд 23 квiтня 2021 року N СП-491/2021/4411-03


Про застосування спецiальних заходiв щодо iмпорту в Україну проводiв незалежно вiд країни походження та експорту

     Вiдповiдно до Закону України "Про застосування спецiальних заходiв щодо iмпорту в Україну" (далi - Закон) за заявою публiчного акцiонерного товариства "ОДЕСЬКИЙ КАБЕЛЬНИЙ ЗАВОД "ОДЕСКАБЕЛЬ" та публiчного акцiонерного товариства "ЗАВОД ПIВДЕНКАБЕЛЬ" (далi - Заява) рiшенням Мiжвiдомчої комiсiї з мiжнародної торгiвлi (далi - Комiсiя) вiд 24.07.2020 N СП-458/2020/4411-03 порушено спецiальне розслiдування щодо iмпорту в Україну проводiв незалежно вiд країни походження та експорту.

     Зазначеним рiшенням Комiсiї об'єктом розслiдування встановлено:

     проводи iзольованi, кабелi та iншi iзольованi електричнi провiдники без з'єднувальних деталей; кабелi волоконно-оптичнi, складенi з волокон з iндивiдуальними оболонками, що можуть класифiкуватись згiдно з УКТЗЕД за кодами 8544 49 20 00, 8544 49 91 00, 8544 60 10 10, 8544 60 10 98, 8544 60 90 10, 8544 60 90 90, 8544 70 00 10, 8544 70 00 90.

     Перiод розслiдування становить 01.01.2017 - 30.06.2020, до якого входять наступнi рiчнi перiоди:

     1-й перiод: 01.01.2017 - 31.12.2017;

     2-й перiод: 01.01.2018 - 31.12.2018;

     3-й перiод: 01.01.2019 - 31.12.2019;

     4-й перiод: 01.07.2019 - 30.06.2020.

     Вiдповiдно до Закону Комiсiя розглянула поданi Мiнекономiки звiт та матерiали про результати спецiального розслiдування щодо iмпорту в Україну проводiв незалежно вiд країни походження та експорту, та за результатами розгляду встановила:

     публiчне акцiонерне товариство "ОДЕСЬКИЙ КАБЕЛЬНИЙ ЗАВОД "ОДЕСКАБЕЛЬ" та публiчне акцiонерне товариство "ЗАВОД ПIВДЕНКАБЕЛЬ" (далi - Заявник) є належним нацiональним товаровиробником у розумiннi пункту 11 статтi 1 Закону, оскiльки його частка в загальному виробництвi товару в Українi за перiод розслiдування становила понад 50 %;

     товар, який виробляється нацiональним товаровиробником, у розумiннi положень пункту 13 статтi 1 Закону, є подiбним до товару, що є об'єктом розслiдування.

     Щодо наявностi факту зростання обсягiв iмпорту в Україну

     У ходi проведення розслiдування, на пiдставi даних Держмитслужби, нацiонального товаровиробника, а також розрахункових даних, було проведено дослiдження обсягiв iмпорту в Україну товару, що є об'єктом розслiдування в абсолютних показниках, а також вiдносно виробництва та споживання товару в Українi.

     Водночас слiд зазначити, що обсяги iмпорту в Україну товару, що є об'єктом розслiдування, вiдрiзняються вiд даних нацiонального товаровиробника, наданих у Заявi. Така рiзниця пов'язана з тим, що Мiнекономiки брало до уваги обсяги iмпорту виключно товару, що є об'єктом розгляду, за його описом на пiдставi детальних даних митної статистики Держмитслужби.

     На виконання двостороннiх та мiжнародних домовленостей не враховувались обсяги iмпорту з ряду країн, якi слiд виключити з-пiд дiї можливих спецiальних захисних заходiв.

     Разом з цим, Мiнекономiки не враховувало обсяги iмпорту товару, якi здiйснювались вiтчизняними пiдприємствами, з метою об'єктивного дослiдження факту зростання iмпорту в Україну, що може заподiювати значну шкоду або загрожувати заподiянням значної шкоди нацiональному товаровиробнику.

     Вiдповiдно до даних митної статистики Мiнекономiки встановлено, що протягом перiоду розслiдування зросли:

     обсяги iмпорту на 128,84 %;

     частка iмпорту у загальному виробництвi в Українi на 180,42 %, у споживаннi на 74,79 %.

     Щодо наявностi непередбачуваних обставин

     Вiдповiдно до статтi XIX ГАТТ 1994 дослiджено непередбачуванi обставини, якi призвели до значного збiльшення обсягiв iмпорту товару, що завдало значної шкоди нацiональному товаровиробнику.

     Зростання iмпорту товару в Україну було обумовлено такими непередбаченими обставинам, як зростання виробництва, збiльшення складських залишкiв та експорту товару з Китайської Народної Республiки, загостренням торгової напруженостi мiж Китаєм та США, спад попиту в Республiцi Бiлорусь, свiтовими тенденцiями розвитку галузi вiдновлюваної енергетики та впровадження технологiї 4G.

     В результатi сукупностi факторiв iноземнi виробники почали переорiєнтовувати свої ринки збуту, що безпосередньо, вплинуло на обсяги iмпорту товару в Україну.

     Таким чином є пiдстави стверджувати про наявнiсть фактiв, щодо ймовiрного непередбачуваного, недавнього, раптового та рiзкого зростання iмпорту, i, як наслiдок, заподiяння значної шкоди нацiональному товаровиробнику та розвитку дисбалансу на користь iноземних виробникiв-постачальникiв товару в Україну.

     Щодо наявностi факту заподiяння значної шкоди нацiональному товаровиробнику

     Аналiз стану на внутрiшньому ринку нацiонального виробника свiдчить про нестабiльну його позицiю на ринку. Впродовж першого-третього перiодiв спостерiгається деяке покращення соцiально-економiчних показникiв Заявника. Проте, в умовах значно зростаючого iмпорту та зростання його частки, в останньому рiчному перiодi до попереднього погiршився ряд показникiв дiяльностi нацiонального товаровиробника:

     - обсяги виробництва скоротились в останньому перiодi на 7,28 %;

     - обсяги продажу на внутрiшнiй ринок зменшились на 8,57 %;

     - прибуток вiд продажу подiбного товару на внутрiшнiй ринок скоротився на 38,85 % (у гривневому еквiвалентi) та на 37,98 % (у доларовому еквiвалентi);

     - цiни продажу подiбного товару на внутрiшньому ринку знизились на 9,17 %, при зростаннi собiвартостi на 3,03 %;

     - показник рентабельностi зменшився на 30,77 %;

     - рiвень продуктивностi працi скоротився на 6,20 %;

     - запаси на складах на кiнець перiоду збiльшились на 3,16 % (на 29,02 % за перiод розслiдування);

     - коефiцiєнт поточної лiквiдностi погiршився на 5,09 % (на 35,21 % за перiод розслiдування);

     - рiвень зайнятостi зменшився на 1,12 %.

     - сума сплачених податкiв та зборiв у бюджети усiх рiвнiв скоротилась на 16,25 %.

     Сукупна оцiнка наведених факторiв дає пiдстави зробити висновок щодо наявностi факту заподiяння значної шкоди нацiональному товаровиробниковi.

     Щодо наявностi причинно-наслiдкового зв'язку

     Протягом перiоду розслiдування обсяги iмпорту товару в Україну демонструють значне зростання, яке є достатньо раптовим, рiзким та нещодавнiм для заподiяння значної шкоди нацiональному товаровиробнику.

     Так, обсяг iмпорту товару в Україну щороку зростав i загалом збiльшився у четвертому рiчному перiодi на 128,84 %.

     Тенденцiї зростання за перiод розслiдування обсягiв iмпорту корелюються iз тенденцiями зростання їх частки в споживаннi (на 74,79 %) та у виробництвi товару в Українi (на 180,42 %). Дана тенденцiя вiдбувається при одночасному зростаннi обсягiв споживання товару в Українi на 30,92 % та зменшеннi частки Заявника у споживаннi майже на 8%.

     Одночасно, в останньому перiодi вiдносно попереднього прослiдковується значно бiльше зниження цiни iмпорту стосовно цiни подiбного товару в Українi.

     Аналiз стану на внутрiшньому ринку нацiонального виробника свiдчить про нестабiльну його позицiю на ринку. Впродовж першого-третього перiодiв спостерiгається деяке покращення соцiально-економiчних показникiв Заявника. Проте в умовах значно зростаючого iмпорту та зростання його частки, в останньому рiчному перiодi до попереднього погiршився ряд показникiв дiяльностi нацiонального товаровиробника: обсяги виробництва, рiвень використання виробничих потужностей, обсяг продажу на внутрiшньому ринку та частка ринку, коефiцiєнт лiквiдностi, фiнансовий результат, сплаченi податки, зайнятiсть тощо.

     Щодо вiдповiдностi застосування спецiальних заходiв нацiональним iнтересам України

     Iнтереси нацiонального товаровиробника

     На переконання нацiонального товаровиробника, незастосування спецiальних заходiв загрожує призвести до закриття/банкрутства нацiонального товаровиробника, що значно збiльшить залежнiсть України вiд iмпортної продукцiї, зменшить надходження до державного бюджету та мiсцевих бюджетiв, та збiльшить бюджетнi витрати на забезпечення соцiального захисту безробiтних.

     Економiчнi збитки, завданi українським товаровиробникам, незворотньо призведуть до негативних наслiдкiв для нацiональних сумiжних галузей (будiвництво, енергетика, телекомунiкацiя). I все це може стати додатковим негативним чинником зростання соцiальної напруги у регiонах.

     Нацiональний товаровиробник наголошує, що застосування спецiальних заходiв дозволить захистити пiдприємства галузi вiд зростаючого iмпорту, що є проявом недобросовiсної конкуренцiї та загрожує завдати ще бiльшої шкоди нацiональному товаровиробнику.

     Iнтереси споживачiв

     На переконання нацiонального виробника застосування спецiальних заходiв вiдповiдатиме iнтересам споживачiв. У даний час потужностi нацiонального товаровиробника, за умови достатнього завантаження можуть повнiстю задовольнити потреби України, навiть враховуючи можливе збiльшення такої потреби у майбутньому. Бiльше того, якiсть товару, що випускається в Українi нацiональним товаровиробником, вiдповiдає свiтовим стандартам, тобто iнтереси українських споживачiв повнiстю захищенi.

     У разi запровадження спецiальних заходiв нацiональний товаровиробник зможе створити конкурентну сировинну базу, яка допоможе йому усунути серйозну шкоду, заподiяну значним iмпортом та адаптуватись до умов конкуренцiї.

     Крiм того, кожне окреме пiдприємство нацiонального товаровиробника планує окремо запровадити низку iнвестицiйних проектiв для модернiзацiї та покращення виробництва товару.

     Мiжнароднi економiчнi iнтереси України та усунення впливу диспропорцiї у торгiвлi.

     Застосування спецiальних заходiв стосовно зростаючого iмпорту, який заподiює значну шкоду нацiональному товаровиробнику не суперечить мiжнародним зобов'язанням, узятим Україною.

     Застосування спецiальних заходiв позитивно вплине на вiдновлення конкуренцiї на внутрiшньому ринку України та призведе до усунення негативного впливу диспропорцiї в торгiвлi.

     Беручи до уваги зазначене та керуючись положеннями статей 16, 17 Закону, Комiсiя вирiшила:

     1. Застосувати спецiальнi заходи щодо iмпорту в Україну товару незалежно вiд країни походження та експорту, що має такий опис:

     проводи iзольованi, кабелi та iншi iзольованi електричнi провiдники без з'єднувальних деталей; кабелi волоконно-оптичнi, складенi з волокон з iндивiдуальними оболонками, що класифiкуються згiдно з УКТЗЕД за кодами 8544 49 20 00, 8544 49 91 00, 8544 60 10 10, 8544 60 10 98, 8544 60 90 10, 8544 60 90 90, 8544 70 00 10, 8544 70 00 90.

     2. Установити, що:

     2.1. Спецiальнi заходи застосовуються у виглядi спецiального мита, що встановлюється стосовно iмпорту в Україну товару, опис якого визначено в пунктi 1 цього рiшення, незалежно вiд країни походження та експорту;

     2.2. Спецiальнi заходи застосовуються з моменту набрання чинностi цим рiшенням Комiсiї;

     2.3. Спецiальнi заходи застосовуються строком на 3 роки з щорiчною лiбералiзацiєю 5 %;

     2.4. Розмiр спецiального мита щодо iмпорту в Україну товару, опис якого визначено в пунктi 1 цього рiшення, становить:

     з дня застосування спецiальних заходiв - 23,5%;

     через 12 мiсяцiв iз дня застосування спецiальних заходiв - 22,3%;

     через 24 мiсяцi з дня застосування спецiальних заходiв - 21,2%.

     2.5. Не пiдлягає застосуванню спецiальних заходiв iмпорт в Україну товару, опис якого визначено в пунктi 1 цього рiшення, походженням з таких країн: Республiка Iсландiя, Князiвство Лiхтенштейн, Королiвство Норвегiя, Швейцарська Конфедерацiя, Чорногорiя, Азербайджанська Республiка, Республiка Вiрменiя, Республiка Казахстан, Киргизька Республiка, Республiка Молдова, Республiка Узбекистан, Республiка Таджикистан, Туркменiстан, Iсламська Республiка Афганiстан, Ангола, Бангладеш, Бенiн, Бутан, Буркiна-Фасо, Бурундi, Камбоджа, Центральноафриканська Республiка, Чад, Союз Коморських Островiв, Демократична Республiка Конго, Джибутi, Держава Еритрея, Федеративна Демократична Республiка Ефiопiя, Гамбiя, Гвiнея, Гвiнея-Бiсау, Гаїтi, Республiка Кiрибатi, Лаоська Народно-Демократична Республiка, Королiвство Лесото, Республiка Лiберiя, Мадагаскар, Малавi, Малi, Мавританiя, Мозамбiк, М'янма, Непал, Нiгер, Руанда, Демократична Республiка Сан-Томе i Принсiпi, Сенегал, Сьєрра-Леоне, Соломоновi Острови, Федеративна Республiка Сомалi, Республiка Пiвденний Судан, Республiка Судан, Демократична Республiка Схiдний Тимор, Того, Тувалу, Уганда, Об'єднана Республiка Танзанiя, Єменська Республiка, Замбiя, Федеративна Республiка Бразилiя, Мексиканськi Сполученi Штати, Республiка Iндонезiя.

     3. Доручити:

     3.1. Мiнекономiки:

     завершити спецiальне розслiдування щодо iмпорту в Україну проводiв незалежно вiд країни походження та експорту, порушене рiшенням Комiсiї вiд 24.07.2020 N СП-458/2020/4411-03;

     забезпечити опублiкування повiдомлення про це рiшення в газетi "Урядовий кур'єр";

     поiнформувати Кабiнет Мiнiстрiв України та Державну митну службу України про це рiшення Комiсiї.

     3.2. Мiнiстерству закордонних справ України нотифiкувати компетентнi органи країн експорту про прийняття цього рiшення Комiсiї.

     3.3. Державнiй митнiй службi України:

     видати вiдповiднi акти на виконання цього рiшення;

     забезпечити справляння мита при ввезеннi на митну територiю України в митному режимi iмпорт, товару виробленого за межами митної територiї України, вiдповiдно до опису визначеного в пунктi 1 цього рiшення;

     протягом перiоду застосування спецiальних заходiв щокварталу подавати до Мiнекономiки митну статистику щодо обсягiв i вартостi iмпорту в Україну товару, зазначеного в пунктi 1 цього рiшення, а також сум сплачених митних платежiв.

     3.4. Мiнекономiки та Державнiй митнiй службi України вживати всiх необхiдних заходiв для запобiганню недобросовiсному виконанню iноземними виробниками/експортерами, а також iмпортерами вимог цього рiшення.

     4. Це рiшення набирає чинностi через 30 днiв з дня опублiкування повiдомлення про нього в газетi "Урядовий кур'єр".

Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.