У К А З
ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ
Про Положення про Мiнiстерство охорони навколишнього природного середовища України
1. Затвердити Положення про Мiнiстерство охорони навколишнього природного середовища України (додається).
2. Кабiнету Мiнiстрiв України привести у двомiсячний строк свої рiшення у вiдповiднiсть iз цим Указом.
Президент України | Л.КУЧМА |
м. Київ
10 лютого 2004 року
N 176/2004
ЗАТВЕРДЖЕНО Указом Президента України вiд 10 лютого 2004 року N 176/2004 |
ПОЛОЖЕННЯ
про Мiнiстерство охорони навколишнього
природного середовища України
1. Мiнiстерство охорони навколишнього природного середовища України (Мiнприроди України) є спецiально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища, екологiчної безпеки, а також гiдрометеорологiчної дiяльностi.
Дiяльнiсть Мiнприроди України спрямовується i координується Кабiнетом Мiнiстрiв України.
2. Мiнприроди України у своїй дiяльностi керується Конституцiєю та законами України, актами Президента України, Кабiнету Мiнiстрiв України, а також цим Положенням.
У межах своїх повноважень Мiнприроди органiзовує виконання актiв законодавства i здiйснює контроль за їх реалiзацiєю.
Мiнприроди України узагальнює практику застосування законодавства з питань, що належать до його компетенцiї, розробляє пропозицiї щодо вдосконалення законодавства i в установленому порядку вносить їх на розгляд Президентовi України та Кабiнету Мiнiстрiв України.
3. Основними завданнями Мiнприроди України є:
забезпечення реалiзацiї державної полiтики у сферi охорони навколишнього природного середовища, рацiонального використання, вiдтворення та охорони природних ресурсiв (земля, поверхневi води, атмосферне повiтря, лiси, тваринний i рослинний свiт та природнi ресурси територiальних вод, континентального шельфу i виключної (морської) економiчної зони України), проведення монiторингу навколишнього природного середовища, поводження з вiдходами, небезпечними хiмiчними речовинами, пестицидами та агрохiмiкатами, екологiчної та в межах своєї компетенцiї радiацiйної безпеки, а також гiдрометеорологiчної дiяльностi;
здiйснення комплексного управлiння та регулювання у сферi охорони навколишнього природного середовища, рацiонального використання природних ресурсiв (крiм надр), забезпечення екологiчної та в межах своєї компетенцiї радiацiйної безпеки;
здiйснення державного контролю за додержанням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, рацiональне використання природних ресурсiв (крiм надр), екологiчну та в межах своєї компетенцiї радiацiйну безпеку, поводження з вiдходами.
4. Мiнприроди України вiдповiдно до покладених на нього завдань:
1) готує пропозицiї щодо формування та реалiзацiї державної полiтики у сферi охорони навколишнього природного середовища, рацiонального використання, вiдтворення та охорони природних ресурсiв, забезпечення екологiчної та в межах своєї компетенцiї радiацiйної безпеки, а також гiдрометеорологiчної дiяльностi;
2) бере участь у розробленнi проектiв Державної програми економiчного i соцiального розвитку України та Державного бюджету України;
3) розробляє i реалiзує загальнодержавнi та iншi програми з охорони навколишнього природного середовища, забезпечення екологiчної та в межах своєї компетенцiї радiацiйної безпеки, бере участь у розробленнi i реалiзацiї загальнодержавних та iнших програм з вiдтворення та охорони природних ресурсiв, а також гiдрометеорологiчної дiяльностi, сприяє розробленню регiональних програм з цих питань та координує їх виконання;
4) реалiзує єдину науково-технiчну полiтику у сферi охорони навколишнього природного середовища, вiдтворення та охорони природних ресурсiв, забезпечення екологiчної безпеки, бере участь у формуваннi нацiональної системи науково-технiчної iнформацiї, виступає державним замовником науково-дослiдних робiт з питань, що належать до його компетенцiї;
5) координує дiяльнiсть центральних i мiсцевих органiв виконавчої влади у сферi охорони навколишнього природного середовища, вiдтворення та охорони природних ресурсiв, забезпечення екологiчної безпеки;
6) здiйснює вiдповiдно до законодавства державний контроль за додержанням правил, нормативiв, норм, лiмiтiв, квот у сферi використання та охорони природних ресурсiв, вимог екологiчної та в межах своєї компетенцiї радiацiйної безпеки, в тому числi у пунктах пропуску через державний кордон України, у сферi поводження з вiдходами, а також гiдрометеорологiчної дiяльностi;
7) органiзовує та здiйснює вiдповiдно до законодавства державну екологiчну експертизу;
8) органiзовує в межах своїх повноважень проведення монiторингу навколишнього природного середовища, створення та функцiонування екологiчних та iнших iнформацiйних систем;
9) забезпечує ведення державних кадастрiв рослинного i тваринного свiту, бере участь у веденнi державного водного кадастру;
10) бере участь у вдосконаленнi системи облiку, звiтностi та державної статистики з питань, що належать до його повноважень;
11) затверджує або погоджує в установленому порядку правила, нормативи, норми з охорони навколишнього природного середовища, екологiчної безпеки, поводження з вiдходами, аналiзує практику їх застосування, в межах своєї компетенцiї бере участь у розробленнi iнших правил, нормативiв i норм;
12) здiйснює в межах своїх повноважень заходи щодо адаптацiї законодавства України до законодавства Європейського Союзу та iмплементацiї в нацiональне законодавство норм вiдповiдних мiжнародно-правових актiв, стороною яких є Україна;
13) бере участь разом з вiдповiдними органами виконавчої влади у роботi iз стандартизацiї, сертифiкацiї, акредитацiї, метрологiчного забезпечення у сферi охорони навколишнього природного середовища, використання природних ресурсiв, екологiчної та в межах своєї компетенцiї радiацiйної безпеки, а також гiдрометеорологiчної дiяльностi;
14) видає в установленому законодавством порядку дозволи, лiмiти, квоти на спецiальне використання природних ресурсiв (крiм надр), викиди i скиди забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище та допустимi рiвнi шкiдливого впливу фiзичних та бiологiчних факторiв на його стан, транскордонне перемiщення об'єктiв рослинного та тваринного свiту, а також контролює додержання умов виданих дозволiв, лiмiтiв, квот, приймає рiшення щодо зупинення їх дiї або анулювання;
15) є Адмiнiстративним органом України з питань виконання вимог Конвенцiї про мiжнародну торгiвлю видами дикої фауни i флори, що перебувають пiд загрозою зникнення, компетентним органом для виконання цiлей Базельської конвенцiї про контроль за транскордонними перевезеннями небезпечних вiдходiв та їх видаленням, нацiональним компетентним органом з питань виконання адмiнiстративних функцiй вiдповiдно до iнших мiжнародних договорiв;
16) видає вiдповiдно до закону дозволи на здiйснення операцiй у сферi поводження з вiдходами та лiцензiї на провадження певних видiв господарської дiяльностi у цiй сферi, контролює додержання умов виданих дозволiв та лiцензiй, зупиняє або анулює їх дiю;
17) видає дозволи на поводження з небезпечними хiмiчними речовинами, а також контролює додержання умов виданих дозволiв, приймає рiшення щодо зупинення дiї або анулювання цих дозволiв;
18) забезпечує погодження проектiв вiдведення земельних дiлянок для розмiщення екологiчно небезпечних та iнших об'єктiв;
19) розробляє нормативи зборiв за використання природних ресурсiв та забруднення навколишнього природного середовища, а також порядок їх стягнення;
20) забезпечує збереження бiологiчного та ландшафтного рiзноманiття, ведення Червоної книги України та Зеленої книги України;
21) органiзовує проведення державних випробувань пестицидiв та агрохiмiкатiв вiтчизняного та iноземного виробництва, здiйснює в установленому порядку державну реєстрацiю пестицидiв та агрохiмiкатiв i затверджує перелiки пестицидiв, дозволених для використання в Українi, встановлює регламенти їх застосування, здiйснює акредитацiю установ та органiзацiй, якi проводять державнi випробування пестицидiв та агрохiмiкатiв, надає дозволи на ввезення в Україну, виробництво дослiдних партiй i застосування незареєстрованих пестицидiв та агрохiмiкатiв для проведення державних випробувань, наукових дослiджень та в iнших випадках, передбачених законодавством;
22) бере участь у плануваннi та здiйсненнi заходiв попередження та реагування на надзвичайнi ситуацiї в частинi забезпечення екологiчної та в межах своєї компетенцiї радiацiйної безпеки;
23) здiйснює мiжнародне спiвробiтництво у сферi охорони навколишнього природного середовища, рацiонального використання природних ресурсiв, забезпечення екологiчної та в межах своєї компетенцiї радiацiйної безпеки, бере участь у пiдготовцi та реалiзацiї мiжнародних договорiв України, представляє i захищає нацiональнi iнтереси України у вiдповiдних мiжнародних органiзацiях, координує дiяльнiсть центральних органiв виконавчої влади з метою забезпечення виконання зобов'язань, що випливають з участi України в мiжнародних органiзацiях та мiжнародних договорах з питань, що належать до повноважень Мiнiстерства;
24) органiзовує роботу, пов'язану iз залученням мiжнародної технiчної допомоги у сферу охорони навколишнього природного середовища i вiдтворення природних ресурсiв, забезпечення екологiчної та в межах своєї компетенцiї радiацiйної безпеки, а також гiдрометеорологiчної дiяльностi;
25) забезпечує iнформування органiв державної влади, органiв мiсцевого самоврядування та населення про екологiчний стан територiй та об'єктiв, у тому числi ядерних установок i прилеглих до них територiй, випадки та причини екстремального забруднення довкiлля, готує разом з iншими органами виконавчої влади та подає в установленому порядку Нацiональну доповiдь про стан навколишнього природного середовища;
26) сприяє екологiчнiй освiтi та екологiчному вихованню громадян, здiйснює спiвробiтництво з природоохоронними об'єднаннями громадян, затверджує положення про громадський контроль у сферi охорони навколишнього природного середовища;
27) виконує у межах, визначених законодавством України, функцiї з управлiння об'єктами державної власностi, що належать до сфери його управлiння;
28) бере участь у реалiзацiї антимонопольної полiтики у сферi дiяльностi Мiнiстерства, вносить у встановленому порядку пропозицiї щодо змiни форми власностi пiдприємств, що належать до сфери його управлiння, чи їх вiдокремлених структурних пiдроздiлiв;
29) виконує завдання щодо мобiлiзацiйної пiдготовки та мобiлiзацiйної готовностi держави у межах, визначених законодавством;
30) забезпечує реалiзацiю державної полiтики стосовно державної таємницi, контроль за її збереженням у центральному апаратi Мiнiстерства, його територiальних органах, на пiдприємствах, в установах та органiзацiях, що належать до сфери його управлiння;
31) виконує iншi повноваження та функцiї, передбаченi законодавством.
5. Мiнприроди України та посадовi особи з контролю у сферi охорони навколишнього природного середовища та екологiчної безпеки мають право:
застосовувати у випадках, передбачених законодавством, економiчнi санкцiї до пiдприємств, установ та органiзацiй за порушення вимог законодавства, подавати позови про вiдшкодування збиткiв i втрат, завданих унаслiдок такого порушення, розглядати справи про адмiнiстративнi правопорушення;
передавати правоохоронним органам за наявностi пiдстав, передбачених законодавством, матерiали про виявленi правопорушення;
залучати в установленому порядку спецiалiстiв центральних i мiсцевих органiв виконавчої влади, пiдприємств, установ та органiзацiй до розгляду питань, що належать до компетенцiї Мiнiстерства;
скликати в установленому порядку наради з питань, що належать до його повноважень та функцiй;
здiйснювати видавничу дiяльнiсть з питань, що належать до сфери його повноважень та функцiй;
заслуховувати вiдповiдну iнформацiю посадових осiб центральних i мiсцевих органiв виконавчої влади, а також пiдприємств, установ та органiзацiй, давати керiвникам пiдприємств, установ та органiзацiй обов'язковi для виконання приписи щодо усунення виявлених порушень законодавства з питань охорони навколишнього природного середовища, екологiчної та в межах своєї компетенцiї радiацiйної безпеки;
обстежувати пiдприємства, установи та органiзацiї незалежно вiд форми власностi, в тому числi вiйськовi та обороннi об'єкти, об'єкти органiв внутрiшнiх справ i Служби безпеки України, з метою перевiрки додержання вимог щодо охорони навколишнього природного середовища i вiдтворення природних ресурсiв, екологiчної та в межах своєї компетенцiї радiацiйної безпеки;
обмежувати, тимчасово забороняти (зупиняти) в установленому порядку дiяльнiсть пiдприємств, установ, органiзацiй та об'єктiв незалежно вiд форми власностi або вносити до Кабiнету Мiнiстрiв України вiдповiднi подання щодо припинення дiяльностi, якщо вона провадиться з порушенням норм, правил i нормативiв з охорони навколишнього природного середовища, екологiчної та в межах своєї компетенцiї радiацiйної безпеки;
одержувати в установленому законодавством порядку вiд центральних i мiсцевих органiв виконавчої влади, Ради мiнiстрiв Автономної Республiки Крим, органiв мiсцевого самоврядування, пiдприємств, установ та органiзацiй, вiд власникiв та органiв, до сфери управлiння яких належать цi пiдприємства, установи та органiзацiї, пояснення, довiдки, звiти про стан екологiчної та в межах своєї компетенцiї радiацiйної безпеки, повiдомлення про аварiї та їх причини, технiчну та iншу документацiю, а також iншу iнформацiю, необхiдну для виконання покладених на Мiнiстерство завдань.
Працiвники Мiнприроди України, якi здiйснюють державний контроль за додержанням законодавства з питань, що належать до повноважень Мiнiстерства, користуються правами, передбаченими законодавством.
6. Мiнприроди України здiйснює свої повноваження безпосередньо та через утворенi в його складi урядовi органи державного управлiння, спецiально уповноважений орган виконавчої влади у сферi охорони навколишнього природного середовища в Автономнiй Республiцi Крим, територiальнi органи, iнспекцiї, установи та органiзацiї, що належать до сфери його управлiння.
7. Мiнприроди України пiд час виконання покладених на нього функцiй взаємодiє з iншими центральними i мiсцевими органами виконавчої влади. Радою мiнiстрiв Автономної Республiки Крим, органами мiсцевого самоврядування, а також з вiдповiдними органами iнших держав та мiжнародними органiзацiями.
8. Мiнприроди України у межах своїх повноважень на основi та на виконання актiв законодавства видає накази, органiзовує i контролює їх виконання.
Нормативно-правовi акти Мiнприроди України пiдлягають державнiй реєстрацiї в порядку, встановленому законодавством.
У випадках, передбачених законодавством, рiшення Мiнприроди України є обов'язковими для виконання центральними органами виконавчої влади, Радою мiнiстрiв Автономної Республiки Крим, мiсцевими державними адмiнiстрацiями, органами мiсцевого самоврядування, пiдприємствами, установами, органiзацiями незалежно вiд форми власностi та громадянами.
Мiнiстерство у разi потреби видає разом з iншими центральними i мiсцевими органами виконавчої влади спiльнi акти.
9. Мiнприроди України очолює Мiнiстр, якого призначає на посаду та звiльняє з посади в установленому законодавством порядку Президент України.
Мiнiстр:
1) здiйснює керiвництво Мiнприроди України, особисто вiдповiдає за розроблення i реалiзацiю державної полiтики у сферi охорони навколишнього природного середовища, природних ресурсiв, екологiчної безпеки та в межах своєї компетенцiї радiацiйної безпеки, а також гiдрометеорологiчної дiяльностi, спрямовує i координує здiйснення центральними органами виконавчої влади заходiв з питань, вiднесених до його вiдання;
2) на виконання вимог законодавства в межах наданих повноважень визначає полiтичнi прiоритети i стратегiчнi напрями роботи Мiнприроди України та шляхи досягнення поставлених цiлей;
3) подає в установленому порядку на розгляд Кабiнету Мiнiстрiв України проекти законiв України, актiв Президента України та Кабiнету Мiнiстрiв України, розробником яких є Мiнiстерство;
4) подає в установленому порядку Прем'єр-мiнiстровi України пропозицiї щодо кандидатур на посади перших заступникiв та заступникiв Мiнiстра;
5) пiдписує нормативно-правовi акти Мiнiстерства;
6) приймає рiшення щодо розподiлу бюджетних коштiв, головним розпорядником яких є Мiнiстерство;
7) погоджує проекти законiв України, актiв Президента України та Кабiнету Мiнiстрiв України з питань, що належать до компетенцiї Мiнiстерства;
8) вносить Кабiнету Мiнiстрiв України пропозицiї щодо утворення, реорганiзацiї, лiквiдацiї у складi Мiнiстерства урядових органiв державного управлiння, а також подання про призначення на посади та звiльнення з посад їх керiвникiв;
9) затверджує за поданням керiвникiв урядових органiв державного управлiння, утворених у складi Мiнiстерства, граничну чисельнiсть їх працiвникiв, погоджує структуру, штатний розпис, кошторис видаткiв цих органiв;
10) виконує в установленому порядку функцiї з управлiння майном, яке перебуває у сферi управлiння Мiнiстерства;
11) порушує в установленому порядку питання про притягнення до дисциплiнарної вiдповiдальностi перших заступникiв та заступникiв Мiнiстра;
12) вносить у встановленому порядку подання щодо вiдзначення державними нагородами працiвникiв Мiнiстерства;
13) приймає рiшення щодо утворення, реорганiзацiї, лiквiдацiї територiальних органiв Мiнприроди України, а також пiдприємств, установ та органiзацiй, що належать до сфери управлiння Мiнiстерства, затверджує їх положення (статути), призначає на посади та звiльняє з посад у встановленому законодавством порядку їх керiвникiв;
14) призначає на посади та звiльняє з посад згiдно iз законодавством керiвникiв структурних пiдроздiлiв, iнших працiвникiв центрального апарату Мiнiстерства;
15) погоджує призначення на посаду та звiльнення з посади керiвника спецiально уповноваженого органу виконавчої влади у сферi охорони навколишнього природного середовища в Автономнiй Республiцi Крим;
16) здiйснює iншi повноваження вiдповiдно до законодавства.
Мiнiстр має перших заступникiв, у тому числi першого заступника - керiвника апарату Мiнiстерства та першого заступника
у зв'язках з Верховною Радою України (далi - першi заступники) i заступникiв, якi належать до числа керiвникiв Мiнiстерства. Перших заступникiв та заступникiв Мiнiстра призначає на посади за поданням Прем'єр-мiнiстра України та припиняє їх повноваження на цих посадах Президент України.
Мiнiстр розподiляє обов'язки мiж своїми першими заступниками та заступниками.
Органiзацiйне, експертно-аналiтичне, правове, iнформацiйне, матерiально-технiчне та iнше забезпечення дiяльностi Мiнiстерства, його поточна робота, а також забезпечення дiяльностi Мiнiстра органiзовується першим заступником Мiнiстра - керiвником апарату Мiнiстерства.
10. Для погодженого вирiшення питань, що належать до компетенцiї Мiнприроди України, обговорення найважливiших напрямiв його дiяльностi у Мiнiстерствi утворюється колегiя у складi Мiнiстра (голова колегiї), перших заступникiв i заступникiв Мiнiстра, керiвникiв урядових органiв державного управлiння, утворених у складi Мiнприроди України, за посадою, керiвникiв структурних пiдроздiлiв Мiнiстерства.
До складу колегiї можуть входити керiвники iнших центральних органiв виконавчої влади, пiдприємств, установ i органiзацiй, що належать до сфери управлiння Мiнприроди України, та iншi особи.
Члени колегiї затверджуються та звiльняються вiд виконання обов'язкiв Кабiнетом Мiнiстрiв України.
Рiшення колегiї проводяться в життя наказами Мiнiстерства.
11. Для розгляду наукових рекомендацiй при Мiнприроди України утворюється науково-технiчна рада, до роботи в якiй залучаються провiднi вченi, фахiвцi-практики, представники заiнтересованих центральних i мiсцевих органiв виконавчої влади та органiв мiсцевого самоврядування.
Персональний склад зазначеної ради i положення про неї затверджує Мiнiстр.
12. Гранична чисельнiсть працiвникiв центрального апарату Мiнприроди України затверджується Кабiнетом Мiнiстрiв України. Структуру Мiнприроди України затверджує у встановленому порядку Мiнiстр.
Положення про структурнi пiдроздiли центрального апарату Мiнприроди України затверджує Мiнiстр.
Штатний розпис, кошторис видаткiв Мiнприроди України затверджує Мiнiстр за погодженням з Мiнiстерством фiнансiв України.
13. Мiнприроди України є юридичною особою, має самостiйний баланс, реєстрацiйнi рахунки в органах Державного казначейства України, печатку iз зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням.
Глава Адмiнiстрацiї Президента України | В.МЕДВЕДЧУК |