ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
НАКАЗ
Київ
11.01.12 | N 22 |
---|
Про внесення змiн до наказу Держмитслужби вiд
22.12.2010 N 1514
З метою забезпечення вибiрковостi митного контролю, розвитку системи управлiння ризиками Держмитслужби та залучення до процесу управлiння ризиками регiональних митниць, митниць наказую:
1. Внести змiни до Порядку розроблення профiлiв ризику, затвердженого наказом Держмитслужби вiд 22.12.2010 N 1514 (далi - Порядок), виклавши Порядок та додатки до нього в редакцiї, що додається.
2. Департаменту митних iнформацiйних технологiй та статистики доопрацювати вiдповiднi програмно-iнформацiйнi комплекси для забезпечення реалiзацiї вимог цього наказу, в тому числi модуль "Регiональнi профiлi ризику" автоматизованої системи митного оформлення "Iнспектор-2006".
3. Загальну координацiю дiй, пов'язаних iз виконанням цього наказу, покласти на Департамент боротьби з контрабандою, аналiзу ризикiв та протидiї корупцiї.
4. Установити, що цей наказ набирає чинностi через 60 днiв з дня його видання.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови Служби Дериволкова С.Д.
Т.в.о. Голови Служби | О.М.Дороховський |
ЗАТВЕРДЖЕНО Наказ Державної митної служби України 22.12.10 N 1514 (у редакцiї наказу Держмитслужби вiд 11.01.12 N 22) |
Порядок розроблення профiлiв ризику
1. Загальнi положення
1.1. Цей Порядок регулює дiяльнiсть митної служби з розроблення профiлiв ризику в частинi створення органiзацiйних умов формування, формалiзацiї та затвердження профiлю ризику.
1.2. У цьому Порядку термiни вживаються в таких значеннях:
1.2.1. Автоматизована система аналiзу та управлiння ризиками Державної митної служби України (далi - АСАУР) - сукупнiсть програмно-iнформацiйних комплексiв, якi забезпечують функцiонування системи управлiння ризиками Державної митної служби України (далi - СУР) пiд час контролю iз застосуванням СУР (оцiнки ризику шляхом аналiзу (в тому числi з використанням iнформацiйних технологiй) поданих документiв у конкретному випадку перемiщення товарiв, транспортних засобiв комерцiйного призначення через митний кордон України з метою обрання форм та обсягу митного контролю, достатнiх для забезпечення додержання вимог законодавства України з питань митної справи).
1.2.2. Модуль АСАУР - одна з пiдсистем АСАУР, що входить до складу певного модуля автоматизованої системи митного оформлення товарiв та iнших предметiв (далi - АСМО) i забезпечує роботу АСАУР пiд час митного контролю та митного оформлення товарiв i транспортних засобiв. Залежно вiд модуля АСМО, до якого включений модуль АСАУР, розрiзняють:
модуль АСАУР при митному оформленнi за допомогою вантажної митної декларацiї (далi - ВМД) (в тому числi електронної ВМД),
модуль АСАУР в пунктах пропуску через державний кордон для автомобiльного сполучення ("Журнал пункту пропуску"),
модуль АСАУР в пунктах пропуску через державний кордон для автомобiльного сполучення ("Пасажирський пункт пропуску"),
модуль АСАУР в пунктах пропуску через державний кордон для залiзничного сполучення,
модуль АСАУР в пунктах пропуску через державний кордон для морського сполучення,
та iншi.
1.2.3. Забезпечення митної безпеки - здатнiсть управлiнських рiшень протидiяти можливим небезпекам у галузi митної справи. Головна мета забезпечення митної безпеки - досягти необхiдного рiвня надiйностi митної системи.
1.2.4. Митна небезпека - об'єктивно iснуюча можливiсть негативного впливу на стан митної безпеки.
1.2.5. Митна загроза - конкретна чи безпосередня форма митної небезпеки на стадiї переходу її з можливостi в реальнiсть як результат протирiч, що мають мiсце i формуються в самому суспiльствi, в зовнiшньоекономiчних сферах i видах полiтичних та економiчних вiдносин, у сферi управлiння митною службою, в регiонах, у природних та iнших явищах тощо, та конкретизується вiдповiдною формою прояву й способом впливу, наслiдки якої можуть заподiяти будь-якої митної шкоди.
1.2.6. Митний виклик - критична точка прояву митної загрози, що потребує вiдповiдного реагування з метою попередження або зменшення можливої митної шкоди.
1.2.7. Митна шкода - оцiненi наслiдки дiйсних, фактичних або можливих небажаних негативних економiчних i соцiальних втрат, що виникають у результатi митних викликiв у галузi митної справи та можуть мати як вартiсну, так i загальну ситуацiйну експертну оцiнку втрат, збитку, проведених заходiв або робiт з лiквiдацiї небажаних негативних наслiдкiв та додаткових витрат для їх попередження i т.п.
1.2.8. Митний вплив - залежнiсть мiж величиною дiї митного виклику на об'єкт, що розглядається, i митною шкодою вiд його дiї.
1.2.9. Митний ризик - кiлькiсна величина митного виклику у виглядi визначеної оцiнки або ймовiрностi реалiзацiї дiючої або потенцiйної митної загрози в зовнiшньоекономiчнiй дiяльностi, митних спiввiдношеннях та в галузi митної справи з погляду усвiдомленої можливостi виникнення митної шкоди.
1.2.10. Надiйнiсть митної системи - її властивостi зберiгати за часом i встановленими межами значення усiх показникiв, якi характеризують здатнiсть митних органiв та митної системи в цiлому виконувати потрiбнi функцiї цiлодобово з ефективним використанням потенцiалу митної безпекоспроможностi в iснуючих економiчних умовах, кадровому потенцiалi, матерiальному та технiчному забезпеченнi.
1.2.11. Ступiнь ризику - числове значення, яке показує ймовiрнiсть порушення законодавства з питань митної справи в конкретному випадку та визначає адекватнi цьому ризиковi форми контролю.
1.2.12. Форми контролю - митнi процедури (далi - МП), якi потрiбно здiйснити посадовiй особi митного органу (далi - iнспектор) для перевiрки вiдповiдностi проведення конкретної зовнiшньоекономiчної операцiї вимогам законодавства з питань митної справи. Перелiк МП згiдно з Класифiкатором окремих митних процедур, що затверджується Державною митною службою України (далi - Держмитслужба) (далi - Класифiкатор митних процедур), видається iнспекторовi у формалiзованому виглядi.
1.2.13. Селективнiсть профiлю ризику - показник профiлю ризику (далi - ПР), який кiлькiсно характеризує його вибiркову здатнiсть (числове значення вiд 0 до 100, що показує вiдсоток митних оформлень, який ПР дає можливiсть вiдбирати iз загальної кiлькостi митних оформлень).
1.2.14. Негативна iсторiя ПР - числове значення (у межах вiд 0 до максимально допустимого значення для цiєї iсторiї), яке враховується при визначеннi ступеня ризику за ПР (у бiк пiдвищення ступеня ризику) i характеризує наявнiсть у певний перiод порушень митного законодавства, описаних у ПР.
1.2.15. Позитивна iсторiя ПР - числове значення (у межах вiд 0 до максимально допустимого значення для цiєї iсторiї), яке враховується при визначеннi ступеня ризику за ПР (у бiк зниження ступеня ризику) i характеризує наявнiсть у певний перiод фактiв митного оформлення, якi пiдтвердили вiдсутнiсть порушень митного законодавства, описаних у ПР.
1.2.16. Центральний ПР - ПР, який наповнюється Департаментом боротьби з контрабандою, аналiзу ризикiв та протидiї корупцiї (далi - ДБКАРПК) або iншим визначеним у ПР структурним пiдроздiлом Держмитслужби чи спецiалiзованою митною установою, i застосовується у всiх регiональних митницях, митницях.
1.2.17. Регiональний ПР - ПР, який наповнюється регiональними митницями, митницями i застосовується в кожнiй регiональнiй митницi, митницi у межах визначених нею значень iндикаторiв ризику.
1.2.18. Iншi термiни вживаються в значеннях, що визначенi Митним кодексом України, законами України, Концепцiєю створення, упровадження i розвитку системи аналiзу та керування ризиками, затвердженою наказом Держмитслужби вiд 27.05.2005 N 435 "Про затвердження Концепцiї створення, упровадження i розвитку системи аналiзу та керування ризиками та Положення про систему аналiзу й селекцiї факторiв ризику при визначеннi окремих форм митного контролю" (зi змiнами), та iншими нормативно-правовими актами України.
2. Профiль ризику
2.1. Митнi органи реалiзують СУР за допомогою ПР, якi є елементами СУР i використовуються в документальному (далi - документальний ПР) або електронному (далi - електронний ПР) виглядi.
2.2. Залежно вiд способу наповнення профiлю ризику значеннями iндикаторiв ризику застосовуються центральнi та регiональнi ПР.
2.3. ПР повинен бути представлений у таких формах: паспорта ПР i програмного коду ПР.
2.3.1. Паспорт ПР формується для документальних та електронних ПР i використовується для документального опису ПР.
Паспорт електронного ПР формується згiдно додатку 1 до цього Порядку. Паспорт документального ПР формується згiдно додатку 1 до цього Порядку або за iншою формою з обов'язковим зазначенням перелiку сфер ризику, iндикаторiв ризику та форм контролю.
Паспорт електронного ПР є документом для службового користування з наданням йому грифа "Для службового користування".
2.3.2. Програмний код ПР формується тiльки для електронних ПР, використовується для їх програмної реалiзацiї й iмплементується до модуля АСАУР. Програмний код ПР формується вiдповiдним пiдроздiлом Департаменту митних iнформацiйних технологiй та статистики (далi - ДМIТС) на пiдставi паспорта ПР, наданого Департаментом боротьби з контрабандою, управлiння ризиками та протидiї корупцiї (далi - ДБКАРПК).
Програмний код ПР є власнiстю Держмитслужби. Доступ до читання чи модифiкацiї програмного коду ПР можуть мати тiльки особи, яким надано доступ вiдповiдного рiвня до роботи з цим програмним кодом ПР.
2.4. До ПР формується також аналiтична довiдка (форму наведено в додатку 2 до цього Порядку) з метою опису розглянутих у ПР сфер ризику, визначення можливих заходiв для подальшої мiнiмiзацiї ризику, вдосконалення митної справи.
3. Розроблення ПР
3.1. Вiдповiдно до глави 8 Концепцiї створення, упровадження i розвитку системи аналiзу та керування ризиками та глави 5 Положення про систему аналiзу й селекцiї факторiв ризику при визначеннi окремих форм митного контролю, затверджених наказом Держмитслужби вiд 27.05.2005 N 435 (зi змiнами), ДБКАРПК здiйснює розроблення й монiторинг ПР, в тому числi за результатами опрацювання пропозицiй щодо розроблення профiлiв ризику, якi митнi органи, спецiалiзованi митнi установи i органiзацiї подають ДБКАРПК в порядку, визначеному окремим наказом Держмитслужби.
3.2. Розроблення ПР передбачає виконання таких дiй:
1) визначення iндикаторiв ризику;
2) оцiнка селективностi ПР, перегляд ПР при великих значеннях його селективностi. Значення показника, яке вiдповiдає великому чи малому значенню селективностi електронного ПР, визначається Експертною комiсiєю iз застосування системи аналiзу та управлiння ризиками (далi - Експертна комiсiя), яка дiє згiдно з Положенням, що затверджується окремим наказом Держмитслужби. Для ПР, якi характеризуються великим значенням селективностi, може визначатись окремий порядок застосування залежно вiд особливостей конкретного ПР;
3) оцiнка значимостi цього ПР для наповнення Держбюджету, митної безпеки України чи для безпеки населення; оцiнка можливої митної шкоди в разi виникнення ризикiв, описаних у ПР;
4) визначення впливу
негативної iсторiї ПР на ступiнь ризику
(здiйснюється для електронних ПР). При цьому для
кожної причини, наведеної в Класифiкаторi причин
незавершення митного оформлення (додаток
3 до цього Порядку), Експертною комiсiєю
визначається коефiцiєнт значимостi цiєї причини
для конкретного ПР;
5) визначення порядку обчислення ступеня ризику за ПР та визначення залежно вiд ступеня ризику адекватних цьому ризику форм контролю.
3.3. Для регiонального ПР також визначається, якi iндикатори ризику та iншi параметри ПР повиннi наповнюватись регiональними митницями, митницями, та якими саме пiдроздiлами регiональних митниць, митниць.
Як правило, регiональний ПР повинен наповнюватися пiдроздiлом митного органу з вiдповiдного напрямку контролю, на який спрямовується регiональний ПР.
Особливостi наповнення регiональних ПР регiональними митницями, митницями визначенi роздiлом 11 цього Порядку.
4. Формалiзацiя ПР
4.1. Формалiзацiя ПР передбачає формування паспорта ПР, програмного коду ПР i аналiтичної довiдки до ПР.
4.2. Поля паспорта ПР мають такi особливостi заповнення:
4.2.1. У полi "Дата затвердження ПР" зазначається дата документа, яким затверджено цей ПР.
4.2.2. У полi "Дата затвердження редакцiї ПР" зазначається дата документа, яким затверджено внесення змiн до цього ПР, тобто затверджено поточну редакцiю ПР.
4.2.3. У полi "ПР дiє з" зазначається дата, з якої ПР слiд застосовувати пiд час митного контролю та митного оформлення.
4.2.4. У полi "Редакцiя ПР дiє з" зазначається дата, з якої поточну редакцiю ПР слiд застосовувати пiд час митного контролю та митного оформлення.
4.2.5. У полi "ПР дiє до" зазначається дата (включно), до якої ПР слiд застосовувати пiд час митного контролю та митного оформлення.
4.2.6. У полi "Профiль ризику N" зазначається номер ПР, який має таку структуру:
WW/XX/YYYY/ZZZZZ-VV,
де:
WW - лiтерно-цифровий код групи критерiїв ризику згiдно з главою 3 Положення про систему аналiзу й селекцiї факторiв ризику при визначеннi окремих форм митного контролю, затвердженого наказом Держмитслужби вiд 27.05.2005 N 435 "Про затвердження Концепцiї створення, упровадження i розвитку системи аналiзу та керування ризиками та Положення про систему аналiзу й селекцiї факторiв ризику при визначеннi окремих форм митного контролю" (зi змiнами);
XX - код структурного пiдроздiлу, який є iнiцiатором розроблення ПР, згiдно з Класифiкатором структурних пiдроздiлiв, задiяних у розробленнi профiлiв ризику (додаток 4 до цього Порядку);
YYYY - рiк затвердження ПР;
ZZZZZ - порядковий номер ПР, який присвоюється пiсля того, як було прийнято рiшення про застосування ПР;
VV - порядковий номер редакцiї ПР, який присвоюється пiсля того, як було прийнято рiшення про застосування ПР чи внесення змiн до ПР.
4.2.7. У полi "Назва ПР" зазначається коротка (до 250 символiв) унiкальна назва ПР.
4.2.8. У полi "Спосiб наповнення ПР" зазначається спосiб наповнення ПР: центральний чи регiональний. Для центрального способу зазначається також структурний пiдроздiл Держмитслужби чи спецiалiзована митна установа, у разi його (її) залучення до наповнення ПР. Для регiонального способу зазначається пiдроздiл регiональної митницi, митницi, який наповнює регiональний ПР, а також структурнi пiдроздiли Держмитслужби чи спецiалiзованi митнi установи, якi координують роботу цього пiдроздiлу.
4.2.9. У полi "Модуль АСАУР, до якого iмплементується ПР" зазначається вiдповiдний модуль АСАУР, до якого iмплементується ПР. Для документальних ПР зазначається вiдповiдна умова застосування ПР.
4.2.10. У полi "Сфери ризику" зазначаються сфери ризику (код i назва) згiдно з Класифiкатором сфер ризику (додаток 5 до цього Порядку).
4.2.11. Поле "Iндикатори ризику" подiляється на два пiдполя: "Назва iндикатора" i "Значення iндикатора". Кожен iндикатор ризику може мати кiлька значень чи певний дiапазон значень. У цьому самому полi зазначаються за наявностi винятки з iндикаторiв ризику - уточнення, за яких обставин цi iндикатори не враховуються.
4.2.12. У полi "Оцiнка ступеня ризику. Опис алгоритму обчислення" описується порядок розрахунку ступеня ризику за наявностi описаних вище iндикаторiв ризику. У ПР може бути передбачено перiодичне внесення змiн до значень iндикаторiв ризику, з описом алгоритму проведення вiдповiдних розрахункiв, їх перiодичностi (за потреби) та зазначенням вiдповiдальних пiдроздiлiв за внесення змiн до значень iндикаторiв ризику i їх доведення до пiдроздiлу, що здiйснює оновлення програмного коду профiлю ризику. Для електронного ПР обов'язково наводиться текст повiдомлення, яке буде видане АСМО iнспекторовi як повiдомлення до МП у разi спрацювання ПР. (Для документального ПР у цьому полi зазначаються особливостi перевiрки iндикаторiв ризику та визначення ступеня ризику.)
4.2.13. У полi "Форми контролю" зазначається перелiк МП i заповнюються пiдполя для кожної МП: "Код i назва митної процедури" (згiдно з Класифiкатором окремих митних процедур), "Вид митної процедури" (обов'язкова, обов'язкова за умови, у разi необхiдностi) i "Порiг ступеня ризику" (мiнiмальне значення ступеня ризику, при якому застосовуватиметься конкретна МП).
4.2.14. У полi "Максимальне значення негативної iсторiї ПР" наводиться максимально допустиме значення негативної iсторiї ПР, що може бути враховане при визначеннi ступеня ризику за ПР. Для документальних ПР не заповнюється.
4.2.15. У полi "Максимальне значення позитивної iсторiї ПР" наводиться максимально допустиме значення позитивної iсторiї ПР, що може бути враховане при визначеннi ступеня ризику за ПР. Для документальних ПР не заповнюється.
4.2.16. Поле "Причини незавершення митного оформлення, якi враховуються при розрахунку негативної iсторiї ПР" подiляється на пiдполя: "Код i назва причини" (мiстить код i назву причини вiдмови в митному оформленнi згiдно з графою 3 Класифiкатора причин незавершення митного оформлення) i "Коефiцiєнт значимостi" (зазначається коефiцiєнт значимостi цiєї причини для ПР). Це поле заповнюється для електронних ПР, що iмплементуються до модуля АСАУР при митному оформленнi за допомогою ВМД.
4.2.17. У полi "Контактна особа" зазначається прiзвище, iм'я, по батьковi, посада посадової особи ДБКАРПК (та, за необхiдностi, iншого структурного пiдроздiлу), уповноваженої надавати iнспектору роз'яснення щодо дiї ПР.
4.2.18. У полi "Телефон" зазначається номер службового телефону контактної особи.
4.2.19. У полi "Факс" зазначається номер факсу контактної особи.
4.2.20. У полi "Особиста поштова скринька в системi електронної пошти Держмитслужби" зазначається назва особистої поштової скриньки контактної особи в системi електронної пошти Держмитслужби.
4.2.21. У полi "Термiн здiйснення контролю ефективностi ПР" зазначається термiн здiйснення контролю ефективностi ПР вiдповiдно до роздiлу 9 цього Порядку.
4.2.22. Для регiонального ПР, з метою зручностi його наповнення, додається таблиця iндикаторiв ризику та iнших параметрiв ПР, якi повиннi наповнюватись регiональними митницями, митницями. Ця таблиця включає, зокрема, такi графи:
код митного органу/ пiдроздiлу митного органу;
iндикатор ризику "_____";
повiдомлення для iнспектора;
формування митної процедури "_____";
вид митної процедури "_____";
дiє з;
дiє до.
4.3. Аналiтична довiдка до ПР мiстить вiдомостi з питання, яке описує ПР (загальнi, статистичнi данi, пояснення щодо стану справ), i має таку структуру:
4.3.1. У полi "Митна загроза. Суть проблеми" розкривається суть проблеми: описується сама проблема та її поточний стан, наводяться данi про митнi виклики, при потребi уточнюється опис iндикаторiв ризику. Наводяться за наявностi статистичнi, аналiтичнi матерiали з цього питання.
4.3.2. У полi "Документи/пiдстави розроблення профiлю ризику" зазначаються за наявностi данi про документи, якими було подано пропозицiї та/або надано розпорядження щодо розроблення профiлю ризику, а також iншi документи, що стали пiдставою розробки профiлю ризику.
4.3.3. У полi "Протирiччя. Причини виникнення ризику" перелiчуються чинники, що спричинюють виникнення проблеми (наприклад, конкретнi колiзiї в законодавствi; заходи тарифного та нетарифного регулювання, що застосовуються до конкретних товарiв: висока ставка мита, заборони чи обмеження тощо; iншi обставини).
4.3.4. У полi "Митна шкода. Оцiнка наслiдкiв ризику" наводиться оцiнка описаного ризику: який вплив може мати ця проблема на наповнення Держбюджету, на стан митної безпеки України чи безпеки населення; якi можливi наслiдки виникнення ризику. Оцiнюється можлива митна шкода. Оцiнка по можливостi пiдтверджується аналiтичними розрахунками.
4.3.5. У полi "Уникнення митної загрози. Пропонованi заходи мiнiмiзацiї ризику" наводяться пропозицiї щодо можливих заходiв, ужиття яких зможе зменшити описаний ризик, усунути причини його виникнення чи мiнiмiзувати можливу митну шкоду (можливе внесення змiн до нормативно-правових актiв, якi регулюють порядок митного контролю та митного оформлення, чи нормативно-правових актiв з iншої галузi регулювання економiки тощо).
5. Тестування ПР
5.1. Пiсля формування ПР ДБКАРПК проводить його тестування.
5.2. Тестування ПР може бути реалiзоване кiлькома методами. Основнi з них:
1) тестування ПР шляхом вибiрки даних iз баз даних Єдиної автоматизованої iнформацiйної системи Держмитслужби (далi - ЄАIС) вiдповiдно до заданих у ПР iндикаторiв ризику - з допомогою програмно-iнформацiйних комплексiв ЄАIС чи з допомогою iнших програмних засобiв;
2) тестування програмного коду ПР шляхом перевiрки реакцiї АСМО на цей програмний код при введеннi декларацiї iз заданими значеннями граф.
5.3. Результатом тестування може бути рiшення ДБКАРПК про:
1) необхiднiсть доопрацювання ПР;
2) можливiсть унесення ПР на розгляд Експертної комiсiї.
6. Затвердження ПР
6.1. Пiсля тестування ПР, якщо ДБКАРПК прийняв рiшення про можливiсть унесення ПР на розгляд Експертної комiсiї, здiйснюються такi дiї:
1) ПР разом iз обґрунтованою iнформацiєю про нього вноситься на розгляд Експертної комiсiї;
2) Експертна комiсiя своїм рiшенням затверджує ПР або повертає його на доопрацювання.
6.2. У разi затвердження ПР йому присвоюється номер згiдно з пунктом 4.2.6 цього Порядку.
7. Облiк справ за ПР
7.1. ДБКАРПК здiйснює облiк справ ПР та рiшень Експертної комiсiї.
7.2. Ведення справи здiйснюється в електронному (за можливостi) та паперовому виглядi. В електронному виглядi облiк ПР здiйснюється за допомогою спецiального програмного забезпечення.
7.3. Справа в паперовiй формi зберiгається в ДБКАРПК протягом дiї ПР, але не менше 3 рокiв пiсля припинення його дiї. Облiк, зберiгання й використання справи у паперовому виглядi для електронних ПР здiйснюються згiдно з Iнструкцiєю про порядок облiку, зберiгання i використання документiв, справ, видань та iнших матерiальних носiїв iнформацiї, якi мiстять службову iнформацiю, затвердженою постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 27.11.98 N 1893 (зi змiнами).
7.4. В електронному виглядi справа зберiгається в ДБКАРПК постiйно з дати занесення ПР до бази даних ПР i протягом дiї ПР, але не менше 3 рокiв пiсля припинення його дiї.
Доступ до справи в електронному виглядi здiйснюється лише за правилами розмежування доступу до бази даних ПР, установленими ДБКАРПК, i надається тiльки iдентифiкованим та автентифiкованим користувачам.
Пiд час обробки справи в електронному виглядi повинен забезпечуватися захист її даних вiд несанкцiонованого та неконтрольованого доступу (ознайомлення, модифiкацiї, знищення, копiювання, поширення).
7.5. Регiональнi митницi, митницi здiйснюють облiк справ регiональних ПР в частинi, що стосується митного органу, зокрема, наказiв митного органу, виданих вiдповiдно до роздiлу 11 цього Порядку.
8. Упровадження ПР
8.1. Iмплементацiю електронних ПР до модуля АСАУР здiйснює вiдповiдний пiдроздiл ДМIТС.
Електроннi ПР доводяться до регiональних митниць, митниць у виглядi поновлень АСМО. Пiсля iмплементацiї ПР ДМIТС повiдомляє регiональнi митницi, митницi про необхiднiсть поновлення АСМО.
Електроннi регiональнi ПР доводяться до регiональних митниць, митниць також у виглядi паспорта ПР, листом ДБКАРПК разом з рекомендацiями щодо наповнення регiонального ПР, зокрема, щодо заповнення окремих полiв модуля АСМО "Регiональнi профiлi ризику".
8.2. Документальнi ПР доводяться до регiональних митниць, митниць листом Держмитслужби.
9. Контроль ефективностi ПР
9.1. На пiдставi iнформацiї про результати застосування ПР, а також iнших даних, пов'язаних iз дiєю ПР, ДБКАРПК здiйснює контроль ефективностi ПР.
До контролю ефективностi ПР залучаються також: для центральних ПР - структурнi пiдроздiли Держмитслужби чи спецiалiзованi митнi установи, у разi їх залучення до наповнення ПР, для регiональних ПР - регiональнi митницi, митницi, а саме пiдроздiли регiональних митниць, митниць, якi наповнюють регiональний ПР, а також структурнi пiдроздiли Держмитслужби чи спецiалiзованi митнi установи, якi координують роботу цих пiдроздiлiв.
9.2. Пiд час затвердження ПР установлюється термiн проведення заходiв щодо визначення ефективностi ПР. Визначаючи термiн здiйснення контролю ефективностi ПР, слiд брати до уваги строк дiї ПР та його селективнiсть: чим частiше спрацьовуватиме ПР, тим меншим повинен бути iнтервал до першого здiйснення контролю ефективностi ПР.
9.3. Метою проведення контролю ефективностi ПР є насамперед з'ясування таких питань:
1) чи сприяло застосування ПР отриманню очiкуваних результатiв?
ДБКАРПК здiйснює обробку даних про результати оцiнки ризику за ВМД i про результати застосування форм контролю пiд кутом зору обсягу заходiв, яких було вжито, та результатiв, яких досягнуто;
2) чи можна визнати досягнутi результати задовiльними?
Якщо ДБКАРПК виявив, що застосування ПР дало очiкуванi результати, то здiйснюється перевiрка: чи iснує ризик i надалi; чи слiд уживати заходiв у тому самому обсязi; чи слiд розширити коло заходiв;
3) чи можна вважати досягнутi результати незадовiльними?
Якщо застосування ПР не дало очiкуваних результатiв, то слiд проаналiзувати причини цього, перевiрити особливо ретельно: чи не були наданi вказiвки щодо застосування форм контролю неадекватними iндикаторам ризику; чи контрольнi пiдроздiли змогли застосувати форми контролю на практицi; чи не занадто неточним виявився ПР; чи не надто коротким був термiн його дiї. Пiсля проведення аналiзу слiд прийняти рiшення про застосування певних форм контролю чи про вiдмову вiд них.
9.4. Пiсля здiйснення контролю ефективностi ПР ДБКАРПК повинен унести цей ПР на розгляд Експертної комiсiї зi своїми пропозицiями:
1) залишити ПР чинним без змiн;
2) унести змiни до ПР;
3) припинити дiю ПР.
9.5. Якщо ПР залишається чинним без змiн або до нього вносяться змiни, то слiд призначити новий термiн здiйснення контролю ефективностi ПР.
10. Внесення змiн до ПР
10.1. Рiшення про внесення змiн чи припинення дiї ПР приймає Експертна комiсiя.
У разi внесення змiн до ПР його номер змiнюється з урахуванням номера редакцiї ПР, згiдно з пунктом 4.2.6 цього Порядку.
10.2. Рiшення про внесення уточнень до паспорта впровадженого ПР може бути прийнято ДБКАРПК, а саме якщо такi уточнення пов'язанi:
1) з виявленням та необхiднiстю виправлення технiчних помилок у паспортi ПР (якщо виправлення таких помилок не веде до змiни змiсту iндикаторiв ризику);
2) зi змiнами нормативних документiв, положення яких враховано при розробленнi ПР (якщо такi змiни не ведуть до змiни змiсту iндикаторiв ризику);
3) зi змiнами даних про контактну особу з питань дiї ПР.
10.3. Рiшення про призупинення дiї ПР може бути прийнято ДБКАРПК, а саме у разi:
1) внесення змiн до нормативних документiв, положення яких враховано при розробленнi ПР, коли такi змiни ведуть до змiни змiсту iндикаторiв ризику;
2) скасування, втрати чинностi нормативних документiв, положення яких враховано при розробленнi ПР;
3) втрати актуальностi ПР;
4) виявлення проблемних питань пiд час застосування ПР (що не можуть бути знятi шляхом внесення уточнень вiдповiдно до пункту 10.2 цього Порядку) i необхiдностi їх термiнового вирiшення.
10.4. ДБКАРПК, за результатами аналiзу iнформацiї про результати застосування ПР, обґрунтованих звернень митних органiв, а також iнших даних, пов'язаних iз дiєю ПР, може приймати рiшення вiдповiдно до пунктiв 10.2, 10.3 цього Порядку.
У такому разi ДБКАРПК надсилає iнформацiю про вiдповiднi рiшення до ДМIТС та повiдомляє про це Експертну комiсiю.
ДМIТС здiйснює iмплементацiю вiдповiдних змiн ПР згiдно з пунктом 8.1 цього Порядку.
ДБКАРПК звiтує про прийнятi рiшення на найближчому засiданнi Експертної комiсiї та вносить пропозицiї щодо потреби внесення змiн до ПР чи припинення його дiї.
11. Особливостi наповнення регiональних ПР регiональними митницями, митницями
11.1. Пiсля отримання iнформацiї ДБКАРПК щодо затвердження регiонального ПР регiональнi митницi, митницi визначають наказом митного органу посадових осiб, з числа працiвникiв пiдроздiлу, який наповнює регiональний ПР, вiдповiдальних за наповнення вiдповiдного регiонального ПР та внесення даних щодо вiдповiдного регiонального ПР до модуля АСМО "Регiональнi профiлi ризику" (щонайменше 2 особи). У наказi зазначаються прiзвище, iм'я, по батьковi посадової особи, її посада та робочий телефон.
Компетенцiя осiб, вiдповiдальних за наповнення регiонального ПР, повинна вiдповiдати напрямку контролю, на який спрямовується регiональний ПР.
Цим наказом митного органу визначається також перелiк осiб, яким надаються права доступу для перегляду даних щодо вiдповiдного регiонального ПР за допомогою модуля АСМО "Регiональнi профiлi ризику" (керiвнику пiдроздiлу, який наповнює регiональний ПР, а також за потреби iншим посадовим особам митного органу).
11.2. Наповнення регiонального ПР здiйснюється шляхом затвердження доповнень до регiонального ПР наказом митного органу.
Проект наказу вiзується керiвником пiдроздiлу, який наповнює регiональний ПР. Якщо є ще iншi пiдроздiли митного органу з вiдповiдного напрямку контролю, на який спрямовується регiональний ПР, - то проект наказу вiзується також керiвниками цих пiдроздiлiв.
Додаток до наказу мiстить заповнену таблицю за формою, визначеною у регiональному ПР.
11.3. Максимальний строк дiї значень iндикаторiв ризику та iнших параметрiв регiонального ПР, визначених регiональною митницею, митницею, становить 3 мiсяцi, пiсля чого вони повиннi бути переглянутi, та, за необхiдностi подальшого застосування, можуть бути затвердженi знову вiдповiдно до пункту 11.2 цього Порядку.
11.4. Пiсля затвердження доповнень до регiонального ПР наказом митного органу посадова особа, вiдповiдальна за наповнення вiдповiдного регiонального ПР, вносить iнформацiю про цi доповнення до модуля АСМО "Регiональнi профiлi ризику", у термiн, що не перевищує 2 робочих днiв пiсля затвердження.
До модуля АСМО "Регiональнi профiлi ризику" до окремого поля вносяться також реквiзити наказу митного органу щодо доповнення регiонального ПР.
Вся iнформацiя про регiональний ПР, внесена регiональною митницею, митницею за допомогою модуля АСМО "Регiональнi профiлi ризику" до загальної (центральної) бази даних АСМО регiональної митницi, митницi, передається засобами АСМО в автоматизованому режимi до локальних баз даних АСМО "Iнспектор-2006" пiдроздiлiв митного оформлення регiональної митницi, митницi та до ДБКАРПК, у термiн, що не перевищує 1 години пiсля внесення.
11.5. Митний орган, а саме пiдроздiл митного органу, який наповнює регiональний ПР, перiодично, але не рiдше, нiж раз на три мiсяцi пiсля введення в дiю регiонального ПР, здiйснює монiторинг застосування та аналiз ефективностi застосування регiонального ПР, в частинi значень iндикаторiв ризику та iнших параметрiв регiонального ПР, визначених митним органом. За результатами монiторингу приймає рiшення щодо необхiдностi подальшого застосування, змiни чи доповнення значень iндикаторiв ризику та iнших параметрiв регiонального ПР.
11.6. Копiї наказiв митного органу, пiдписаних на виконання вимог пункту 11.1 цього Порядку, у триденний термiн надсилаються до ДБКАРПК засобами електронного зв'язку.
Начальник Департаменту боротьби з контрабандою, аналiзу ризикiв та протидiї корупцiї | О.I.Попiвняк |
Додаток 1 до Порядку розроблення профiлiв ризику (у редакцiї наказу Держмитслужби вiд 11.01.12 N 22) |
|
Форма |
Департамент боротьби з контрабандою, аналiзу ризикiв та протидiї корупцiї
Дата затвердження ПР: _________________ Дата затвердження |
СУР
|
ПР дiє з: ___________ ПР дiє до: |
Редакцiя ПР дiє з: ___________ |
---|
Профiль ризику N WW/XX/YYYY/ZZZZZ-VV
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Форми контролю:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Департамент боротьби з контрабандою, аналiзу ризикiв та протидiї корупцiї |
Контактна особа: |
Телефон: |
Факс: |
Термiн здiйснення контролю ефективностi ПР: |
Додаток 2 до Порядку розроблення профiлiв ризику (у редакцiї наказу Держмитслужби вiд 11.01.12 N 22) |
|
Форма |
Аналiтична довiдка до профiлю ризику
" | " |
Опис ПР: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Додаток 3 до Порядку розроблення профiлiв ризику (у редакцiї наказу Держмитслужби вiд 11.01.12 N 22) |
Класифiкатор причин незавершення митного оформлення
Група причин незавершення митного оформлення | Вид причини незавершення митного оформлення | ||
Код | Назва | Код | Опис |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Технiчнi аспекти | 0101 | Неправильно вказано вiдомостi у графах ВМД (технiчна помилка декларанта/брокера) |
1 | Технiчнi аспекти | 0102 | Не подано всi необхiднi документи |
1 | Технiчнi аспекти | 0103 | Вiдсутнiсть попередньої оплати |
1 | Технiчнi аспекти | 0104 | Вiдсутнiсть дозволу / заборона здiйснення певної операцiї |
1 | Технiчнi аспекти | 0105 | Затримки у зв'язку з потребою проведення додаткової перевiрки |
1 | Технiчнi аспекти | 0106 | Звернення суб'єкта ЗЕД з метою оформлення тимчасової/неповної декларацiї |
1 | Технiчнi аспекти | 0107 | Звернення суб'єкта ЗЕД: вiдмова вiд комерцiйної операцiї |
1 | Технiчнi аспекти | 0108 | Звернення суб'єкта ЗЕД: пошкодження/втрата вантажу, документiв |
2 | Неправильнi данi про вартiснi показники товару | 0201 | Заниження вартiсних показникiв товару при iмпортi |
2 | Неправильнi данi про вартiснi показники товару | 0202 | Завищення вартiсних показникiв товару при експортi |
2 | Неправильнi данi про вартiснi показники товару | 0203 | Завищення вартiсних показникiв товару при iмпортi |
2 | Неправильнi данi про вартiснi показники товару | 0204 | Заниження вартiсних показникiв товару при експортi |
3 | Неправильна класифiкацiя | 0301 | Не могла призвести до зменшення платежiв |
3 | Неправильна класифiкацiя | 0302 | Могла призвести до зменшення платежiв |
3 | Неправильна класифiкацiя | 0303 | Могла призвести до ухилення вiд застосування заходiв нетарифного регулювання |
4 | Невiдповiднiсть кiлькостi товарiв заявленим даним | 0402 | Могла призвести до зменшення платежiв |
4 | Невiдповiднiсть кiлькостi товарiв заявленим даним | 0403 | Могла призвести до ухилення вiд застосування заходiв нетарифного регулювання |
5 | Невiдповiднiсть опису товарiв заявленим даним | 0501 | Не могла призвести до зменшення платежiв |
5 | Невiдповiднiсть опису товарiв заявленим даним | 0502 | Могла призвести до зменшення платежiв |
5 | Невiдповiднiсть опису товарiв заявленим даним | 0503 | Могла призвести до ухилення вiд застосування заходiв нетарифного регулювання |
6 | Недекларування товарiв | 0602 | Могло призвести до зменшення платежiв |
6 | Недекларування товарiв | 0603 | Могло призвести до ухилення вiд застосування заходiв нетарифного регулювання |
7 | Неправильнi данi про країну походження товарiв | 0701 | Не могли призвести до зменшення платежiв |
7 | Неправильнi данi про країну походження товарiв | 0702 | Могли призвести до зменшення платежiв |
7 | Неправильнi данi про країну походження товарiв | 0703 | Могли призвести до ухилення вiд застосування заходiв нетарифного регулювання |
8 | Незаконне перемiщення | 0801 | Наркотичних засобiв, психотропних речовин |
8 | Незаконне перемiщення | 0802 | Зброї та боєприпасiв |
8 | Незаконне перемiщення | 0803 | Отруйних, радiоактивних або вибухових речовин |
8 | Незаконне перемiщення | 0804 | Iсторичних i культурних цiнностей |
9 | Порушення прав iнтелектуальної власностi | 0901 | Порушення порядку перемiщення об'єктiв iнтелектуальної власностi |
10 | Неправильнi данi про дозвiльнi документи уповноважених державних органiв, що пiдтверджують проведення iнших видiв контролю | 1001 | Могли призвести до ухилення вiд iнших видiв контролю |
11 | Неправильнi данi про пiдстави надання пiльг зi сплати митних платежiв (крiм пов'язаних з походженням товару) | 1101 | Могли призвести до зменшення платежiв |
12 | Неправильнi данi про документи вповноважених органiв на окремi товари, щодо перемiщення яких через митний кордон України встановлено обмеження | 1201 | Могли призвести до ухилення вiд застосування заходiв нетарифного регулювання |
13 | Iншi порушення митних правил | 1301 | Складено протокол про порушення митних правил (крiм порушень, описаних у групах причин 2-12) |
Додаток 4 до Порядку розроблення профiлiв ризику (у редакцiї наказу Держмитслужби вiд 11.01.12 N 22) |
Класифiкатор структурних пiдроздiлiв, задiяних у розробленнi профiлiв ризику
Цифровий код | Найменування структурного пiдроздiлу |
1 | Центральний пiдроздiл з питань управлiння ризиками |
2 | Центральний пiдроздiл з питань пост-митного аудиту |
3 | Центральний пiдроздiл з питань боротьби з контрабандою |
4 | Центральний пiдроздiл з питань протидiї корупцiї |
5 | Центральний пiдроздiл з питань митних iнформацiйних технологiй |
6 | Центральний пiдроздiл з питань митної статистики |
7 | Центральний пiдроздiл з питань адмiнiстрування митних платежiв |
8 | Центральний пiдроздiл з питань митної вартостi товарiв |
9 | Центральний пiдроздiл з питань митно-тарифного регулювання |
10 | Центральний пiдроздiл з питань класифiкацiї товарiв |
11 | Центральний пiдроздiл з питань лабораторних дослiджень та експертної роботи |
12 | Центральний пiдроздiл з питань нетарифних заходiв регулювання |
13 | Центральний пiдроздiл з питань експортного контролю |
14 | Центральний пiдроздiл з питань контролю дотримання прав iнтелектуальної власностi |
15 | Центральний пiдроздiл з питань органiзацiї митного контролю |
16 | Центральний пiдроздiл з питань органiзацiї митного оформлення |
17 | Центральний пiдроздiл з питань контролю за перемiщенням товарiв |
18 | Центральний пiдроздiл з питань правового забезпечення |
19 | Iнший центральний пiдроздiл |
20 | Регiональнi митницi, митницi |
Додаток 5 до Порядку розроблення профiлiв ризику (у редакцiї наказу Держмитслужби вiд 11.01.12 N 22) |
Класифiкатор сфер ризику
Роздiл | Код | Назва сфери ризику |
1. Митний режим | 101 | Iмпорт |
102 | Реiмпорт | |
103 | Експорт | |
104 | Реекспорт | |
105 | Транзит | |
106 | Тимчасове ввезення (вивезення) | |
107 | Митний склад | |
108 | Спецiальна митна зона | |
109 | Магазин безмитної торгiвлi | |
110 | Переробка на митнiй територiї України | |
111 | Переробка за межами митної територiї України | |
112 | Знищення або руйнування | |
113 | Вiдмова на користь держави | |
2.Можливий характер порушення | 201 | Неправильна класифiкацiя товару |
202 | Неправдивi данi про походження товару | |
203 | Заниження/завищення митної вартостi товару | |
204 | Недекларування товару | |
205 | Контрабанда/приховування вiд митного контролю | |
206 | Неправильнi данi про пiдстави надання пiльг зi сплати митних платежiв | |
207 | Неправильнi данi про характеристики/властивостi товару | |
208 | Декларування товару не своїм найменуванням | |
3.Можлива мета порушення | 301 | Ухилення вiд сплати/зменшення розмiру ввiзного мита |
302 | Ухилення вiд сплати/зменшення розмiру вивiзного мита | |
303 | Ухилення вiд сплати/зменшення розмiру особливого виду мита (антидемпiнгового, спецiального, компенсацiйного) | |
304 | Вiдшкодування ПДВ | |
305 | Ухилення вiд сплати/зменшення розмiру акцизного збору | |
306 | Використання митних пiльг | |
307 | Ухилення вiд нетарифних обмежень | |
4.Вид товару, стосовно якого може бути вчинене порушення | 401 | Товари сiльськогосподарського виробництва |
402 | Метали та брухт | |
403 | Товари, якi мiстять об'єкти права iнтелектуальної власностi | |
404 | Отруйнi, радiоактивнi, вибуховi речовини, небезпечнi вiдходи | |
405 | Наркотичнi засоби, психотропнi речовини | |
406 | Зброя та боєприпаси | |
407 | Iсторичнi та культурнi цiнностi | |
408 | Мiжнародна торгiвля дикими видами тварин та рослин, що перебувають пiд загрозою зникнення |