КАБIНЕТ МIНIСТРIВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
Київ
вiд 29 грудня 2021 р. | N 1455 |
---|
Про затвердження Порядку встановлення
особливого режиму в'їзду i виїзду, обмеження
свободи пересування громадян, iноземцiв та осiб
без громадянства, а також руху транспортних
засобiв в Українi або в окремих її мiсцевостях, де
введено воєнний стан
Вiдповiдно до пункту 6 частини першої статтi 8 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" Кабiнет Мiнiстрiв України постановляє:
Затвердити Порядок встановлення особливого режиму в'їзду i виїзду, обмеження свободи пересування громадян, iноземцiв та осiб без громадянства, а також руху транспортних засобiв в Українi або в окремих її мiсцевостях, де введено воєнний стан, що додається.
Прем'єр-мiнiстр України | Д. ШМИГАЛЬ |
Iнд. 29
ЗАТВЕРДЖЕНО постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 29 грудня 2021 р. N 1455 |
ПОРЯДОК
встановлення особливого режиму в'їзду i виїзду,
обмеження свободи пересування громадян,
iноземцiв та осiб без громадянства, а також руху
транспортних засобiв в Українi або в окремих її
мiсцевостях, де введено воєнний стан
1. Цей Порядок визначає процедуру встановлення заходiв особливого режиму в'їзду i виїзду, обмеження свободи пересування громадян, iноземцiв та осiб без громадянства, а також руху транспортних засобiв в Українi або її окремих мiсцевостях, де введено воєнний стан (далi - особливий режим), що здiйснюються вiйськовим командуванням разом з вiйськовими адмiнiстрацiями (у разi їх утворення) самостiйно або iз залученням органiв виконавчої влади, Ради мiнiстрiв Автономної Республiки Крим, органiв мiсцевого самоврядування.
2. Правовою основою встановлення та здiйснення заходiв особливого режиму є Конституцiя України, Закон України "Про правовий режим воєнного стану", указ Президента України про введення воєнного стану в Українi або в окремих її мiсцевостях.
3. У цьому Порядку термiни вживаються в такому значеннi:
блокпост - посилений контрольно-пропускний пункт, який за рiшенням вiйськового командування тимчасово встановлюється на входi/виходi (в'їздi/виїздi) на територiю/з територiї, де введено воєнний стан i встановлено особливий режим (за винятком державного кордону), на якому облаштовуються мiсця для перевiрки осiб, транспортних засобiв, багажу та вантажiв, позицiї вогневих засобiв та бойової технiки, мiсця для вiдпочинку та забезпечення життєдiяльностi особового складу, який виконує завдання на такому пунктi, до складу якого можуть входити службовi особи вiйськових формувань та правоохоронних органiв, якi вiдповiдно до закону залученi до здiйснення заходiв правового режиму воєнного стану;
комендант - уповноважена особа органу вiйськового управлiння, що призначається наказом вiйськового командування, якiй надано спецiальнi повноваження щодо органiзацiї та забезпечення встановлення заходiв особливого режиму на визначенiй територiї, координацiї дiй сил та засобiв пiдроздiлiв та органiв вiйськового управлiння Збройних Сил та iнших утворених вiдповiдно до законiв вiйськових формувань (далi - вiйськовi формування), правоохоронних органiв, органiв виконавчої влади, Ради мiнiстрiв Автономної Республiки Крим, органiв мiсцевого самоврядування, вiйськових адмiнiстрацiй (у разi їх утворення) на такiй територiї;
комендатура - окремий пiдроздiл, який пiдпорядковується вiйськовому командуванню та забезпечує виконання визначених завдань;
особливий режим - комплекс заходiв, якi здiйснюються в Українi або її окремих мiсцевостях, де введено воєнний стан з метою недопущення несанкцiонованого перемiщення громадян України, iноземцiв та осiб без громадянства, а також руху транспортних засобiв;
патруль - спiльний рухомий наряд, до складу якого входять уповноваженi посадовi особи Збройних Сил, Нацiональної полiцiї, Нацiональної гвардiї та Держприкордонслужби, що виконують покладенi на них обов'язки на маршрутi патрулювання, визначеному комендантом на територiї, де введено воєнний стан;
перепустка - виданий комендатурою документ, що надає особам, зокрема тим, що керують транспортними засобами, дозвiл на вхiд/вихiд (в'їзд/виїзд) на територiю/з територiї, де встановлено особливий режим або iншi заходи правового режиму воєнного стану, пiд час яких передбачається наявнiсть такого документа.
Термiн "антитерористична операцiя" вживається у значеннi, наведеному в Законi України "Про боротьбу з тероризмом", термiни "воєнний стан", "вiйськове командування", "вiйськова адмiнiстрацiя" - у значеннi, наведеному в Законi України "Про правовий режим воєнного стану", термiн "ради оборони" - у значеннi, наведеному в Положеннi про раду оборони Автономної Республiки Крим, областi, мм. Києва i Севастополя, затвердженому постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 21 березня 2007 р. N 507.
Iншi термiни вживаються у значеннi, наведеному в законодавствi з питань нацiональної безпеки та оборони.
4. Встановлення особливого режиму здiйснюється вiйськовим командуванням на пiдставi указу Президента України про введення воєнного стану в Українi або в окремих її мiсцевостях.
5. Особливий режим встановлюється шляхом видання наказу вiйськовим командуванням разом з вiйськовою адмiнiстрацiєю (у разi її утворення), яким призначається комендант, а також визначаються:
завдання коменданта, повноваження щодо забезпечення єдиного управлiння визначеними силами та засобами Держспецтрансслужби, Нацiональної гвардiї, Держприкордонслужби, Нацiональної полiцiї, СБУ, ДПС, ДМС, ДСНС, вiйськових адмiнiстрацiй (у разi їх утворення) та координацiї їх дiй пiд час здiйснення заходiв особливого режиму;
склад комендатур, мiсця їх розмiщення, зони вiдповiдальностi та порядок взаємодiї, а також порядок виконання визначених завдань;
порядок матерiально-технiчного забезпечення комендатур та їх складових;
територiальнi межi, де встановлюється особливий режим, та мiсця розмiщення блокпостiв;
права та обов'язки посадових осiб блокпостiв;
iншi питання, необхiднi для забезпечення особливого режиму.
6. Наказ надсилається вiйськовим командуванням до органiв вiйськового управлiння, командирiв (керiвникiв) з'єднань, вiйськових частин Збройних Сил та вiйськових формувань, центральних органiв виконавчої влади, рад оборони Автономної Республiки Крим, областей, мм. Києва та Севастополя, Ради мiнiстрiв Автономної Республiки Крим, мiсцевих органiв виконавчої влади, органiв мiсцевого самоврядування.
До вiдома пiдприємств, установ, органiзацiй та населення наказ доводиться сiльськими, селищними, мiськими радами, вiйськовими адмiнiстрацiями (у разi їх утворення) або радами оборони Автономної Республiки Крим, областей, мм. Києва та Севастополя розпорядженням та через засоби масової iнформацiї.
7. Якщо на територiї, де встановлено особливий режим, проводиться антитерористична операцiя, керiвник антитерористичної операцiї iнформує вiйськове командування про час та район її проведення.
Вiйськове командування уточнює завдання щодо здiйснення заходiв особливого режиму з урахуванням обмежень, що будуть дiяти в районi проведення антитерористичної операцiї.
8. Перетинання державного кордону в пунктах пропуску через державний кордон та пунктах контролю на територiї, де введено воєнний стан, здiйснюється з урахуванням обмежень, встановлених законодавством.
9. Комендант у межах своїх повноважень:
1) бере участь у засiданнях органiв виконавчої влади, органiв мiсцевого самоврядування, вiйськових адмiнiстрацiй (у разi їх утворення) на територiї, де введено воєнний стан, з питань функцiонування особливого режиму;
2) розробляє проекти наказiв з питань забезпечення особливого режиму;
3) надає керiвниковi вiйськового командування, якому пiдпорядковується, оперативну iнформацiю з питань прибуття, подальшого фактичного перебування та пересування територiєю, де встановлено особливий режим, вищих посадових осiб держави, керiвникiв центральних органiв виконавчої влади, народних депутатiв України, представникiв Секретарiату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, представникiв мiжнародних органiзацiй, мiжнародних спостерiгачiв Спецiальної монiторингової мiсiї ОБСЄ в Українi, членiв Мiсiї Мiжнародного комiтету Червоного Хреста та представникiв Управлiння Верховного Комiсара ООН у справах бiженцiв;
4) визначає необхiдну кiлькiсть патрулiв, їх склад, маршрути та здiйснює безпосереднє керiвництво пiд час виконання ними завдань за призначенням;
5) органiзовує несення служби на блокпостах;
6) забезпечує управлiння включеними до складу комендатури силами та засобами i координацiю їх дiй.
10. До складу комендатури можуть включатися сили та засоби Збройних Сил, Держспецтрансслужби, Нацiональної гвардiї, Держприкордонслужби, ДСНС, полiцейськi, вiйськовослужбовцi та працiвники СБУ.
11. Пiд час дiї особливого режиму особовий склад Держспецтрансслужби, Нацiональної гвардiї, Держприкордонслужби, Нацiональної полiцiї, СБУ, переданий у пiдпорядкування коменданту, продовжує виконання своїх завдань вiдповiдно до призначення та специфiки дiяльностi.
12. Для забезпечення здiйснення заходiв особливого режиму створюється система пропускного режиму та за рiшенням вiйськового командування комендатурою видаються особам перепустки.
13. Зразок, опис бланка та порядок виготовлення, видачi, замiни, зберiгання та повернення перепустки, особливостi її використання на територiї, де встановлено особливий режим або iншi заходи правового режиму воєнного стану, пiд час яких передбачається наявнiсть перепустки, встановлюються вiйськовим командуванням.
Перепустки, виданi комендатурою, дiйснi тiльки в межах територiї, де встановлено особливий режим.
14. Виконання завдань з координацiї та здiйснення контролю за несенням служби патрулями покладається на коменданта, якому пiдпорядкованi патрулi.
Особовий склад патруля пiд час виконання завдань за призначенням здiйснює свої повноваження в порядку, передбаченому законодавчими актами, якими визначенi повноваження вiйськових формувань, утворених вiдповiдно до законiв України, та правоохоронних органiв, до складу яких вони належать.
15. Патрулям на територiї, де встановлено особливий режим, в установленому законодавством порядку надано право:
1) затримувати i доставляти до органiв або пiдроздiлiв Нацiональної полiцiї осiб, якi вчинили або вчиняють правопорушення у порядку, встановленому Кримiнальним процесуальним кодексом України та Кодексом України про адмiнiстративнi правопорушення;
2) вилучати в осiб предмети, якi є знаряддям, засобом або предметом правопорушення, i передавати їх органам або пiдроздiлам Нацiональної полiцiї;
3) перевiряти в осiб документи, що посвiдчують особу, пiдтверджують громадянство України чи спецiальний статус особи, та перепустки, а в разi їх вiдсутностi - затримувати вiдповiдних осiб та доставляти до органiв або пiдроздiлiв Нацiональної полiцiї для встановлення особи; у разi потреби проводити огляд речей, транспортних засобiв, багажу та вантажiв, якi перевозяться зазначеними особами;
4) тимчасово обмежувати або забороняти на вулицях та дорогах, окремих дiлянках мiсцевостi та в iнших громадських мiсцях перебування або пересування осiб, рух транспортних засобiв, зокрема транспортних засобiв iноземних, консульських установ чи представництв мiжнародних органiзацiй; виводити осiб з окремих дiлянок мiсцевостi та об'єктiв, евакуйовувати транспортнi засоби;
5) входити (проникати) на територiю та у примiщення пiдприємств, установ та органiзацiй, у житловi та iншi примiщення, на земельнi дiлянки, що належать особам, пiд час припинення кримiнального правопорушення та в разi переслiдування осiб, якi пiдозрюються у скоєннi злочину, якщо зволiкання може створити реальну загрозу життю чи здоров'ю осiб;
6) використовувати iз службовою метою засоби зв'язку i транспортнi засоби, що належать особам (за їх згодою), пiдприємствам, установам та органiзацiям, крiм транспортних засобiв iноземних консульських установ чи представництв мiжнародних органiзацiй, для запобiгання вчиненню кримiнального правопорушення, переслiдування та затримання осiб, що пiдозрюються у скоєннi злочину, або для доставки до закладiв охорони здоров'я осiб, якi потребують медичної допомоги, проїзду до мiсця злочину;
7) застосовувати вiдповiдно до законодавства заходи фiзичного впливу (сили), спецiальнi засоби i зброю.
16. Особам, якi не залученi до здiйснення заходiв iз забезпечення дотримання особливого режиму, вiдмовляється в наданнi перепустки у разi:
1) наявностi iнформацiї, що свiдчить про причетнiсть особи до вчинення кримiнального чи адмiнiстративного правопорушення. Така особа затримується та доставляється до органiв Нацiональної полiцiї;
2) непред'явлення громадянином України документа, що посвiдчує особу та пiдтверджує громадянство України;
3) непред'явлення iноземцем або особою без громадянства паспортного документа iноземця або документа, що пiдтверджує законнiсть перебування на територiї України;
4) неможливостi особи сформулювати причини необхiдностi перебування на територiї, де встановлено особливий режим.
17. Особи, якi вчинили кримiнальнi чи адмiнiстративнi правопорушення, затримуються в порядку, встановленому Кримiнальним процесуальним кодексом України та Кодексом України про адмiнiстративнi правопорушення.
18. Перебування, вхiд/вихiд (в'їзд/виїзд) вiйськовослужбовцiв Збройних Сил, Держспецтрансслужби, Нацiональної гвардiї, Держприкордонслужби, полiцейських, вiйськовослужбовцiв та працiвникiв СБУ, працiвникiв ДПС, ДМС, ДСНС, їх перевезення транспортними засобами спецiалiзованого призначення, перевезення вiйськових вантажiв та осiб iз зброєю та боєприпасами на територiю/з територiї, де встановлено особливий режим, органiзовуються та здiйснюються з урахуванням умов обстановки, яка склалася, наявностi сил та засобiв, визначених завдань, бойового розподiлу пiдроздiлiв, мiсць їх дислокацiї вiдповiдними командирами (начальниками) за погодженням з комендантом на пiдставi службових посвiдчень, посвiдчень про вiдрядження, дорожнiх листiв та документiв на вантаж.
19. Суб'єкти господарювання перемiщують вантажi (товари) транспортними засобами на територiю / з територiї, де встановлено особливий режим, через визначенi блокпости.
Вантажi (товари), що перемiщуються на територiю, де встановлено особливий режим, у межах такої територiї пiдлягають контролю в'їзду/виїзду.
20. Заходи з контролю в'їзду/виїзду включають:
1) на блокпостах:
перевiрку документiв, що посвiдчують особу, пiдтверджують громадянство України чи спецiальний статус особи;
перевiрку документiв, необхiдних для здiйснення перевезення вантажу (документiв на транспортний засiб, документiв на вантаж, дорожнього листа тощо);
проведення огляду транспортного засобу та вантажу (товару) щодо вiдповiдностi документам на вантаж (товар);
затримання осiб, транспортних засобiв, вантажу (товару), проведення їх огляду та передачу їх уповноваженим представникам правоохоронних органiв;
тимчасове обмеження (заборону) руху транспортних засобiв та осiб;
2) поза межами блокпостiв:
виявлення порушення встановленого порядку перемiщення осiб, транспортних засобiв, вантажiв (товарiв) на територiю, де встановлено особливий режим;
затримання осiб, транспортних засобiв, вантажу (товару), проведення їх огляду та передачу їх уповноваженим представникам правоохоронних органiв.
21. Пiд час здiйснення заходiв з обмеження свободи пересування громадян України, iноземцiв та осiб без громадянства, а також руху транспортних засобiв не можуть бути обмеженi права i свободи людини i громадянина, передбаченi частиною другою статтi 64 Конституцiї України, та повиннi бути дотриманi вимоги статей 12 i 13 Закону України "Про свободу пересування та вiльний вибiр мiсця проживання в Українi".
22. У разi введення правового режиму воєнного стану в Донецькiй та Луганськiй областях в'їзд осiб, перемiщення товарiв на тимчасово окупованi територiї в Донецькiй та Луганськiй областях i виїзд осiб, перемiщення товарiв з таких територiй здiйснюються вiдповiдно до постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 17 липня 2019 р. N 815 "Про затвердження Порядку в'їзду осiб, перемiщення товарiв на тимчасово окупованi територiї у Донецькiй та Луганськiй областях i виїзду осiб, перемiщення товарiв з таких територiй" (Офiцiйний вiсник України, 2019 р., N 70, ст. 2446).
23. У разi введення правового режиму воєнного стану в Автономнiй Республiцi Крим та м. Севастополi в'їзд осiб на тимчасово окуповану територiю Автономної Республiки Крим та м. Севастополя i виїзд осiб з такої територiї здiйснюється вiдповiдно до Порядку в'їзду на тимчасово окуповану територiю України та виїзду з неї, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 4 червня 2015 р. N 367 (Офiцiйний вiсник України, 2015 р., N 46, ст. 1485), а перемiщення товарiв, а також товарiв, якi можуть бути вiднесенi до особистих речей, з тимчасово окупованої територiї Автономної Республiки Крим та м. Севастополя i на таку територiю - вiдповiдно до Перелiку i обсягiв (вартостi/ваги/кiлькостi) обмежених або заборонених до перемiщення через адмiнiстративну межу товарiв, затверджених наказом Мiнреiнтеграцiї вiд 23 листопада 2021 р. N 258.