ЗАКОН  УКРАЇНИ

Про внесення змiн до деяких законодавчих актiв України щодо впровадження iнтегрованих пiдходiв в управлiннi водними ресурсами за басейновим принципом

     Верховна Рада України постановляє:

     I. Внести змiни до таких законодавчих актiв України:

     1. У Водному кодексi України (Вiдомостi Верховної Ради України, 1995 р., N 24, ст. 189):

     1) у статтi 1:

     а) абзаци п'ятнадцятий та вiсiмнадцятий викласти в такiй редакцiї:

     "водний об'єкт - природний або створений штучно елемент довкiлля, в якому зосереджуються води (море, лиман, рiчка, струмок, озеро, водосховище, ставок, канал, а також водоносний горизонт)";

     "водогосподарський баланс - спiввiдношення мiж наявними для використання водними ресурсами на певнiй територiї i потребами в них у межах певного регiону за певний промiжок часу";

     б) доповнити з урахуванням алфавiтного порядку термiнами такого змiсту:

     "басейновий принцип управлiння - комплексне (iнтегроване) управлiння водними ресурсами в межах району рiчкового басейну";

     "водогосподарська дiлянка - частина рiчкового басейну, для якої розробляються водогосподарськi баланси, встановлюються лiмiти забору води iз водного об'єкта та iншi параметри використання водного об'єкта (водокористування)";

     "водогосподарське районування - розподiл гiдрографiчних одиниць на водогосподарськi дiлянки, який здiйснюється для розроблення водогосподарських балансiв";

     "водогосподарськi системи - комплекс пов'язаних мiж собою водних об'єктiв та гiдротехнiчних споруд, призначених для управлiння водними ресурсами";

     "гiдрографiчне районування - подiл територiї України на гiдрографiчнi одиницi, який здiйснюється для розроблення та впровадження планiв управлiння рiчковими басейнами";

     "евтрофiкацiя - збiльшення вмiсту бiогенних речовин у водоймi, що викликає бурхливе розмноження водоростей, зменшення прозоростi води i вмiсту розчиненого кисню у глибинних шарах внаслiдок розкладу органiчної речовини мертвих рослин i тварин, а також масову загибель донних органiзмiв";

     "екологiчна витрата - мiнiмальна розрахункова витрата води, що скидається з водосховища (ставка) до рiчки вiдповiдно до встановлених для цих водосховищ (ставкiв) режимiв роботи з урахуванням прогнозу водностi та екологiчних вимог";

     "екологiчний стан масиву поверхневих вод - iнтегрований показник якостi масиву поверхневих вод, що визначається за бiологiчними, гiдроморфологiчними, хiмiчними та фiзико-хiмiчними показниками";

     "iстотно змiнений масив поверхневих вод - поверхневий водний об'єкт або його частина, природнi характеристики якого зазнали iстотних змiн у результатi дiяльностi людини";

     "кiлькiсний стан масиву пiдземних вод - показник впливу забору води на масив пiдземних вод";

     "масив поверхневих вод - поверхневий водний об'єкт або його частина";

     "масив пiдземних вод - пiдземний водний об'єкт або його частина";

     "лиман - затоплена водами моря пригирлова частина рiчкової долини або балки";

     "перерозподiл водних ресурсiв - подача (перекачування) води з одного рiчкового басейну в iнший або в межах одного рiчкового басейну для забезпечення потреб у водних ресурсах водокористувачiв маловодних регiонiв";

     "перехiднi води - поверхневi води у межах гирлової дiлянки рiчки, а також лиманiв, де вiдбувається змiшування прiсних та солоних вод";

     "план управлiння рiчковим басейном - документ, що мiстить аналiз стану та комплекс заходiв для досягнення цiлей, визначених для кожного району рiчкового басейну у встановленi строки";

     "план управлiння ризиками затоплення - документ, що мiстить аналiз попереднiх затоплень та комплекс заходiв, спрямованих на запобiгання, захист, пiдготовку, прогнозування i систему раннього попередження для окремих територiй у межах району рiчкового басейну";

     "прибережнi води - води мiж береговою лiнiєю та лiнiєю у територiальному морi на вiдстанi однiєї морської милi вiд вихiдної лiнiї, що використовується для визначення ширини територiального моря";

     "район рiчкового басейну - головна одиниця управлiння у галузi використання i охорони вод та вiдтворення водних ресурсiв, що складається з рiчкового басейну (сусiднiх рiчкових басейнiв) та пов'язаних з ними прибережних i пiдземних вод";

     "рiчковий басейн (водозбiр) - частина земної поверхнi i товщi ґрунтiв, стiк води з якої послiдовно через пов'язанi водойми i водотоки здiйснюється в море, лиман або озеро";

     "суббасейн - частина рiчкового басейну, стiк води з якої через пов'язанi водойми i водотоки здiйснюється до головної рiчки басейну або водогосподарської дiлянки нижче за течiєю";

     "хiмiчний стан масиву поверхневих вод - показник якостi масиву поверхневих вод, який визначається за окремими групами забруднюючих речовин";

     "хiмiчний стан масиву пiдземних вод - показник якостi масиву пiдземних вод, який визначається за окремими групами забруднюючих речовин";

     "штучний масив поверхневих вод - поверхневий водний об'єкт або його частина, створенi в результатi дiяльностi людини";

     2) пункт 7 статтi 8 пiсля слiв "у сферi санiтарного та епiдемiчного благополуччя населення" доповнити словами "центральним органом виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi розвитку водного господарства";

     3) у пунктi 14 статтi 81 слова "державними органами охорони здоров'я та охорони навколишнього природного середовища" замiнити словами "центральним органом виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi санiтарного та епiдемiчного благополуччя населення, центральним органом виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi розвитку водного господарства, та центральним органом виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi охорони навколишнього природного середовища";

     4) статтю 11 доповнити пунктами 71 i 72 такого змiсту:

     "71) брати участь у пiдготовцi планiв управлiння рiчковими басейнами та сприяти їх виконанню;

     72) брати участь у пiдготовцi планiв управлiння ризиками затоплення та сприяти їх виконанню";

     5) у частинi другiй статтi 12 слово "тощо" замiнити словами "та з урахуванням планiв управлiння рiчковими басейнами";

     6) частину першу статтi 13 доповнити словами "а також планiв управлiння рiчковими басейнами";

     7) главу 3 доповнити статтями 131, 132, 133 та 134 такого змiсту:

     "Стаття 131. Гiдрографiчне i водогосподарське районування територiї України

     Гiдрографiчною одиницею є район рiчкового басейну.

     В Українi встановлюються 9 районiв рiчкових басейнiв:

     район басейну рiчки Днiпро;

     район басейну рiчки Днiстер;

     район басейну рiчки Дунай;

     район басейну рiчки Пiвденний Буг;

     район басейну рiчки Дон;

     район басейну рiчки Вiсла;

     район басейну рiчок Криму;

     район басейну рiчок Причорномор'я;

     район басейну рiчок Приазов'я.

     У межах встановлених районiв рiчкових басейнiв центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної полiтики у сферi охорони навколишнього природного середовища, може видiляти суббасейни.

     Межi районiв рiчкових басейнiв, суббасейнiв та водогосподарських дiлянок затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної полiтики у сферi охорони навколишнього природного середовища.

     Водогосподарськi дiлянки видiляє у межах районiв рiчкових басейнiв з урахуванням басейнового принципу управлiння, адмiнiстративно-територiального устрою, фiзико-географiчних умов та господарської дiяльностi центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної полiтики у сферi охорони навколишнього природного середовища.

     Стаття 132. Плани управлiння рiчковими басейнами

     Плани управлiння рiчковими басейнами розробляються та виконуються з метою досягнення екологiчних цiлей, визначених для кожного району рiчкового басейну, у встановленi строки.

     Основними елементами планiв управлiння рiчковими басейнами є:

     1) загальна характеристика поверхневих та пiдземних вод району рiчкового басейну;

     2) визначення основних антропогенних впливiв на кiлькiсний та якiсний стан поверхневих i пiдземних вод, у тому числi вiд точкових та дифузних джерел;

     3) визначення зон (територiй), якi пiдлягають охоронi, та їх картування;

     4) картування мереж монiторингу, результатiв програм монiторингу, що виконуються для поверхневих вод (екологiчний i хiмiчний), пiдземних вод (хiмiчний i кiлькiсний), зон (територiй), якi пiдлягають охоронi;

     5) перелiк цiлей для поверхневих вод, пiдземних вод i зон (територiй), якi пiдлягають охоронi, та строки їх досягнення;

     6) економiчний аналiз водокористування;

     7) огляд виконання програм або заходiв, включаючи шляхи досягнення визначених цiлей;

     8) повний перелiк програм (планiв) для району рiчкового басейну чи суббасейну, їх змiст та проблеми, якi передбачено вирiшити;

     9) звiт про iнформування громадськостi та громадське обговорення проекту плану управлiння рiчковим басейном;

     10) перелiк компетентних органiв влади;

     11) порядок отримання iнформацiї (у тому числi первинної) про стан поверхневих i пiдземних вод.

     Плани управлiння рiчковими басейнами затверджуються Кабiнетом Мiнiстрiв України кожнi шiсть рокiв.

     Порядок розроблення плану управлiння рiчковим басейном затверджується Кабiнетом Мiнiстрiв України.

     Стаття 133. Басейновi ради

     Басейнова рада - це консультативно-дорадчий орган у межах територiї рiчкового басейну, утворений при центральному органi виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi розвитку водного господарства, з метою забезпечення рацiонального використання i охорони вод та вiдтворення водних ресурсiв, iнтегрованого управлiння ними.

     Басейнова рада утворюється центральним органом виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi розвитку водного господарства, для вироблення пропозицiй та забезпечення узгодження iнтересiв пiдприємств, установ та органiзацiй у галузi використання i охорони вод та вiдтворення водних ресурсiв у межах басейну.

     Рiшення басейнових рад враховуються пiд час розроблення планiв управлiння басейном та реалiзацiї заходiв щодо рацiонального використання i охорони вод та вiдтворення водних ресурсiв.

     До складу басейнових рад входять представники центральних та мiсцевих органiв виконавчої влади, органiв мiсцевого самоврядування, iнших зацiкавлених органiзацiй, установ, пiдприємств та представники громадськостi.

     Типове положення про басейновi ради затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної полiтики у сферi охорони навколишнього природного середовища.

     Стаття 134. Водогосподарськi баланси

     Водогосподарськi баланси розробляються для оцiнки наявностi та можливостi використання водних ресурсiв.

     Водогосподарськi баланси затверджуються центральним органом виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi розвитку водного господарства.

     Порядок розроблення водогосподарських балансiв затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної полiтики у сферi охорони навколишнього природного середовища";

     8) статтю 14 доповнити пунктами 131 i 132 такого змiсту:

     "131) затвердження планiв управлiння рiчковими басейнами та порядку їх розроблення;

     132) затвердження планiв управлiння ризиками затоплення та порядку їх розроблення";

     9) частину першу статтi 15 доповнити пунктами 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107 та 108 такого змiсту:

     "101) затвердження меж районiв рiчкових басейнiв, суббасейнiв та водогосподарських дiлянок;

     102) затвердження порядку розроблення водогосподарських балансiв;

     103) видiлення суббасейнiв та водогосподарських дiлянок у межах районiв рiчкових басейнiв;

     104) затвердження типового положення про басейновi ради;

     105) затвердження методики вiднесення масиву поверхневих вод до одного з класiв екологiчного та хiмiчного станiв масиву поверхневих вод, а також вiднесення штучного або iстотно змiненого масиву поверхневих вод до одного з класiв екологiчного потенцiалу штучного або iстотно змiненого масиву поверхневих вод;

     106) затвердження методики вiднесення масиву пiдземних вод до одного з класiв кiлькiсного та хiмiчного станiв масиву пiдземних вод;

     107) затвердження перелiку забруднюючих речовин для визначення хiмiчного стану масивiв поверхневих i пiдземних вод та екологiчного потенцiалу штучного або iстотно змiненого масиву поверхневих вод;

     108) затвердження методики визначення масивiв поверхневих та пiдземних вод";

     10) у частинi першiй статтi 16:

     пункт 9 викласти в такiй редакцiї:

     "9) надання висновкiв дозвiльним органам щодо можливостi видачi дозволу на спецiальне водокористування";

     пункт 125 виключити;

     пункт 128 пiсля слiв "формування довгострокових прогнозiв водогосподарських балансiв" доповнити словами "затвердження водогосподарських балансiв";

     11) частину першу статтi 21 доповнити другим реченням такого змiсту: "Складовими державного монiторингу вод є монiторинг бiологiчних, гiдроморфологiчних, хiмiчних та фiзико-хiмiчних показникiв";

     12) доповнити статтями 211 та 212 такого змiсту:

     "Стаття 211. Екологiчний та хiмiчний стани масиву поверхневих вод, екологiчний потенцiал штучного або iстотно змiненого масиву поверхневих вод

     Екологiчний стан масиву поверхневих вод визначається за бiологiчними показниками з використанням гiдроморфологiчних, хiмiчних та фiзико-хiмiчних показникiв i на основi екологiчного нормативу якостi води класифiкується як "вiдмiнний", "добрий", "задовiльний", "поганий" або "дуже поганий".

     Хiмiчний стан масиву поверхневих вод визначається за окремими групами забруднюючих речовин i на основi екологiчного нормативу якостi води класифiкується як "добрий" або "недосягнення доброго".

     Екологiчний потенцiал штучного або iстотно змiненого масиву поверхневих вод визначається за бiологiчними показниками з використанням гiдроморфологiчних, хiмiчних та фiзико-хiмiчних показникiв i на основi екологiчного нормативу якостi води класифiкується як "добрий", "задовiльний", "поганий" або "дуже поганий".

     Методика вiднесення масиву поверхневих вод до одного з класiв екологiчного та хiмiчного станiв масиву поверхневих вод, а також вiднесення штучного або iстотно змiненого масиву поверхневих вод до одного з класiв екологiчного потенцiалу штучного або iстотно змiненого масиву поверхневих вод затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної полiтики у сферi охорони навколишнього природного середовища.

     Перелiк забруднюючих речовин для визначення хiмiчного стану масиву поверхневих вод та екологiчного потенцiалу штучного або iстотно змiненого масиву поверхневих вод затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної полiтики у сферi охорони навколишнього природного середовища.

     Стаття 212. Кiлькiсний та хiмiчний стани масиву пiдземних вод

     Кiлькiсний стан масиву пiдземних вод визначається за спiввiдношенням забору пiдземних вод до її загального об'єму i класифiкується як "добрий" або "поганий".

     Хiмiчний стан масиву пiдземних вод визначається за окремими групами забруднюючих речовин i класифiкується як "добрий" або "поганий".

     Методика вiднесення масиву пiдземних вод до одного з класiв кiлькiсного та хiмiчного станiв масиву пiдземних вод затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної полiтики у сферi охорони навколишнього природного середовища.

     Перелiк забруднюючих речовин для визначення хiмiчного стану масиву пiдземних вод затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної полiтики у сферi охорони навколишнього природного середовища";

     13) у частинi першiй статтi 25 слово "забруднювальних" замiнити словом "забруднюючих";

     14) статтю 26 викласти в такiй редакцiї:

     "Стаття 26. Державний облiк поверхневих вод

     Державний облiк поверхневих вод здiйснюється:

     центральним органом виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi гiдрометеорологiчної дiяльностi, шляхом проведення постiйних гiдрометричних, гiдрохiмiчних спостережень за кiлькiсними i якiсними характеристиками поверхневих вод згiдно з програмою, що затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної полiтики у сферi гiдрометеорологiчної дiяльностi, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної полiтики у сферi охорони навколишнього природного середовища, i центральним органом виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi розвитку водного господарства;

     центральним органом виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi розвитку водного господарства, у частинi облiку поверхневих водних об'єктiв";

     15) у пунктi 2 частини першої статтi 35 слова "водних об'єктiв" замiнити словами "масивiв поверхневих та пiдземних вод";

     16) статтю 37 викласти в такiй редакцiї:

     "Стаття 37. Екологiчний норматив якостi води масивiв поверхневих та пiдземних вод

     Для оцiнки екологiчного та хiмiчного станiв масиву поверхневих вод та хiмiчного стану масиву пiдземних вод та визначення комплексу водоохоронних заходiв встановлюється екологiчний норматив якостi води масивiв поверхневих та пiдземних вод, що мiстить науково обґрунтованi значення концентрацiй забруднюючих речовин та показники якостi води (загальнофiзичнi, бiологiчнi, хiмiчнi, радiацiйнi).

     Екологiчний норматив якостi води масивiв поверхневих та пiдземних вод розробляється i затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної полiтики у сферi охорони навколишнього природного середовища";

     17) у частинi першiй статтi 38 слова "водних об'єктiв" виключити;

     18) пункт 7 статтi 44 пiсля слова "здiйснювати" доповнити словами "засобами вимiрювальної технiки, у тому числi автоматизованими", а слово "вести" виключити;

     19) абзац третiй частини третьої статтi 48 викласти в такiй редакцiї:

     "скид води з водних об'єктiв вiдповiдно до встановлених для них режимiв роботи для пiдтримання екологiчних витрат у рiчцi та з метою запобiгання виникненню гiдродинамiчних аварiй";

     20) статтю 79 доповнити частинами п'ятою та шостою такого змiсту:

     "Для визначення масивiв поверхневих та пiдземних вод рiчки України подiляються за типами згiдно з методикою визначення масивiв поверхневих та пiдземних вод.

     Визначена у цiй статтi класифiкацiя рiчок України не застосовується для визначення масивiв поверхневих та пiдземних вод";

     21) частину першу статтi 81 доповнити пунктом 41 такого змiсту:

     "41) запобiгання евтрофiкацiї та забрудненню водних об'єктiв нiтратами";

     22) у частинi першiй статтi 82 слова "гiдрологiчного, гiдробiологiчного та санiтарного" замiнити словами "екологiчного та хiмiчного";

     23) у частинi третiй статтi 85 слова "У тимчасове користування за погодженням з постiйними користувачами" замiнити словами "У користування на умовах оренди";

     24) доповнити статтею 1071 такого змiсту:

     "Стаття 1071. Плани управлiння ризиками затоплення

     Плани управлiння ризиками затоплення розробляються для окремих територiй у межах району рiчкового басейну, якi мають високий ризик затоплення.

     Плани управлiння ризиками затоплення розробляються та виконуються з метою зменшення потенцiйного негативного впливу затоплень на життєдiяльнiсть людини, навколишнє природне середовище, культурну спадщину та господарську дiяльнiсть.

     Плани управлiння ризиками затоплення затверджуються Кабiнетом Мiнiстрiв України.

     Порядок розроблення плану управлiння ризиками затоплення затверджується Кабiнетом Мiнiстрiв України.

     Методики розроблення карт загроз i ризикiв затоплення та попередньої оцiнки ризикiв затоплення затверджуються центральним органом виконавчої влади, що формує державну полiтику у сферi гiдрометеорологiчної дiяльностi".

     2. Пункт "а" частини першої статтi 39 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" (Вiдомостi Верховної Ради України, 1991 р., N 41, ст. 546; 1996 р., N 15, ст. 70; 2004 р., N 7, ст. 58) викласти в такiй редакцiї:

     "а) внутрiшнi морськi води та територiальне море".

     3. Пункт 5 статтi 6 Закону України "Про державний кордон України" (Вiдомостi Верховної Ради України, 1992 р., N 2, ст. 5; 1996 р., N 37, ст. 167) пiсля слова "частина" доповнити словами "пiдземних водних об'єктiв, а також".

     II. Прикiнцевi положення

     1. Цей Закон набирає чинностi через три мiсяцi з дня його опублiкування, крiм пункту 2 цього роздiлу, який набирає чинностi з дня опублiкування цього Закону.

     2. Кабiнету Мiнiстрiв України у тримiсячний строк з дня опублiкування цього Закону:

     привести свої нормативно-правовi акти у вiдповiднiсть iз цим Законом;

     прийняти нормативно-правовi акти, передбаченi цим Законом;

     забезпечити приведення мiнiстерствами, iншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актiв у вiдповiднiсть iз цим Законом.

Президент України П. ПОРОШЕНКО

м. Київ
4 жовтня 2016 року
N 1641-VIII

Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.