ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
10.02.2004р. | N 11/2-09-1402-ЕП |
---|
Начальникам регiональних митниць, митниць |
Про надання роз'яснень
Iз змiнами i доповненнями, внесеними
листом Департаменту органiзацiї митного
контролю,
Управлiння технологiй митного контролю
Державної митної служби України
вiд 16 лютого 2004 року N 25/2-9-16/1704-ЕП,
листом Державної митної служби України
вiд 11 червня 2004 року N 25/2-9-19/7429-ЕП
Консультативною групою, створеною вiдповiдно до наказу Держмитслужби України вiд 22.12.03 N 894, розглядаються та аналiзуються питання, викладенi у запитах митниць щодо шляхiв вирiшення проблем, якi можуть виникати при застосуваннi положень Митного кодексу України вiд 11.07.02 N 92-IV (далi - МКУ N 92-IV).
З питань, що належать до компетенцiї Державної митної служби України, надаємо роз'яснення.
1. Щодо можливостi застосування Перелiку предметiв, вiднесених до особистих речей громадян, наведеного в додатку до постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 13.12.01 N 1652, при вивезеннi особистих речей громадянами
За загальним правилом:
якщо тi чи iншi правовiдносини не врегульовано актами законодавства, то вони регулюються нормами тих актiв законодавства, якi регулюють подiбнi за змiстом правовiдносини (аналогiя закону);
у разi неможливостi використання аналогiї закону правовiдносини регулюються вiдповiдно до загальних засад законодавства (аналогiя права).
Беручи до уваги викладене та враховуючи, що "особистi речi" входять до поняття "предмети" згiдно з пунктом 33 статтi 1 МКУ N 92-IV, але визначення термiна "особистi речi" на цей час наведено тiльки в Законi України вiд 13.09.01 N 2681-III "Про порядок ввезення (пересилання) в Україну, митного оформлення й оподаткування особистих речей, товарiв та транспортних засобiв, що ввозяться (пересилаються) громадянами на митну територiю України" (далi - ЗУ N 2681-III):
- термiн "особистi речi" у контекстi МКУ N 92-IV повинен вживатися в тому самому значеннi, що й у ЗУ N 2681-III;
- перелiк предметiв, вiднесених до особистих речей, наведений у додатку до постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 13.12.01 N 1652, може застосовуватися при митному оформленнi особистих речей громадян як при ввезеннi, так i при вивезеннi;
- декларування та оподаткування особистих речей, що вивозяться громадянами за межi митної територiї України, здiйснюються в тому самому порядку, що визначено в статтi 3 ЗУ N 2681-III, а саме:
особистi речi, що безпосередньо вивозяться громадянами в супроводжуваному багажi будь-якими видами транспорту за межi митної територiї України або пересилаються в несупроводжуваному багажi, усно чи письмово декларуються за бажанням власника таких речей або на вимогу посадової особи митного органу та не оподатковуються.
Оскiльки частиною другою постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 15.07.97 N 748 "Про перелiк вiдомостей, що оголошуються громадянами за встановленою формою у разi перемiщення ними через митний кордон України товарiв та iнших предметiв" передбачено, що громадяни, якi в'їжджають в Україну (виїжджають з України), здiйснюють декларування предметiв, що перемiщуються ними через митний кордон України, в уснiй формi, крiм випадкiв перемiщення предметiв, якi декларуються в обов'язковому порядку, або предметiв в обсягах, що пiдлягають оподаткуванню, то при перемiщеннi громадянами через митний кордон України особистих речей може застосовуватися спрощений митний контроль, передбачений статтею 68 МКУ N 92-IV.
Такий порядок вiдповiдає вимогам Мiжнародної Конвенцiї щодо спрощення та гармонiзацiї митних процедур, процедуру приєднання до якої вже розпочала Україна.
2. Щодо строкiв зберiгання пiд митним контролем на складi митного органу предметiв, прийнятих до набрання чинностi МКУ N 92-IV
Вiдповiдно до частини першої статтi 58 Конституцiї України закони та iншi нормативно-правовi акти не мають зворотної дiї в часi, крiм випадкiв, коли вони пом'якшують або скасовують вiдповiдальнiсть особи.
Це означає, що норми МКУ N 92-IV не можуть застосовуватись до правовiдносин, що виникли до набрання ним чинностi.
Таким чином, предмети, переданi митним органам для зберiгання пiд митним контролем до 01.01.04, повиннi зберiгатися на складах митних органiв протягом строкiв, передбачених статтею 89 Митного кодексу України вiд 12.12.91 N 1970-ХII, яка дiяла на момент їх прийняття на зберiгання.
Разом з тим, з метою уникнення конфлiктних ситуацiй, необхiдно забезпечити неухильне виконання митним органом вимог частини першої статтi 172 МКУ N 92-IV в частинi завчасного (не пiзнiш як за два тижнi) повiдомлення власника про закiнчення строку зберiгання зазначених предметiв та про подальше розпорядження ними.
3. Щодо мiсця оформлення несупроводжуваного багажу громадян
Частина десята статтi 71 МКУ N 92-IV передбачає, що митне оформлення товарiв, якi ввозяться на митну територiю України громадянами в несупроводжуваному багажi (далi - НСБ), здiйснюється митним органом за мiсцем проживання або тимчасового перебування цих громадян.
Вiдносини, пов'язанi зi свободою пересування та вiльним вибором мiсця проживання в Українi, регулюються Законом України вiд 11.12.03 N 1382-IV "Про свободу пересування та вiльний вибiр мiсця проживання в Українi".
Згiдно зi статтями 3, 6 i 8 цього Закону:
мiсце перебування - адмiнiстративно-територiальна одиниця, на територiї якої особа проживає строком менше шести мiсяцiв на рiк. Реєстрацiя мiсця перебування здiйснюється за заявою особи, яка зобов'язана подати її протягом семи днiв пiсля прибуття в мiсце перебування;
мiсце проживання - адмiнiстративно-територiальна одиниця, на територiї якої особа проживає строком понад шiсть мiсяцiв на рiк. Громадянин України, а також iноземець чи особа без громадянства, якi перебувають в Українi на законних пiдставах, зобов'язанi протягом десяти днiв пiсля прибуття до нового мiсця проживання зареєструвати мiсце проживання.
Таким чином, митне оформлення товарiв, що ввозяться громадянами в НСБ, може здiйснюватися в пунктi пропуску, зоною дiяльностi якого є територiя тiєї самої адмiнiстративно-територiальної одиницi, у якiй зареєстровано мiсце проживання або тимчасового перебування цих громадян, з урахуванням того, що:
1) iноземцi та особи без громадянства, якi прибули в Україну на законнiй пiдставi, можуть тимчасово перебувати на територiї країни за паспортним документом, зареєстрованим у пунктi пропуску (Правила в'їзду iноземцiв та осiб без громадянства в Україну, їх виїзду з України i транзитного проїзду через її територiю, затвердженi постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 29.12.95 N 1074).
Реєстрацiя в пунктi пропуску через державний кордон включає в себе проставлення в паспортному документi iноземця чи особи без громадянства вiдмiтки "В'їзд" ("Виїзд") та заповнення iммiграцiйної картки.
Реєстрацiя iноземцiв та осiб без громадянства з країн з вiзовим порядком в'їзду проводиться на час дiї вiзи, але не бiльш як на 6 мiсяцiв; iноземцiв та осiб без громадянства з країн з безвiзовим порядком в'їзду - на 90 днiв, якщо iнший строк не визначено в мiжнародних угодах.
Iноземцi та особи без громадянства можуть звiльнятися вiд реєстрацiї паспортного документа на пiдставi вiдповiдного мiжнародного договору України.
Iноземцi та особи без громадянства, якi мають намiр та пiдстави перебувати на територiї країни понад строки тимчасового перебування, зазначенi вище, безпосередньо звертаються для реєстрацiї до вiдповiдного вповноваженого органу (Тимчасовий порядок реєстрацiї фiзичних осiб за мiсцем проживання, затверджений постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 16.01.03 N 35);
2) громадяни України, iноземцi та особи без громадянства, якi постiйно проживають в Українi, у разi змiни мiсця проживання зобов'язанi подати документи для реєстрацiї в 10-денний строк пiсля прибуття на нове мiсце проживання (Тимчасовий порядок реєстрацiї фiзичних осiб за мiсцем проживання, затверджений постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 16.01.03 N 35);
3) громадяни України, iноземцi та особи без громадянства, якi тимчасово перебувають у готелях, кемпiнгах, санаторiях, будинках вiдпочинку, мотелях, лiкувально-профiлактичних та лiкувальних закладах, облiковуються в установленому порядку адмiнiстрацiєю цих закладiв без зняття з реєстрацiйного облiку за мiсцем проживання.
Абзац пункту 3 втратив чиннiсть
(дiя абзацу пункту 3 не поширюється на вантажi (несупроводжуваний багаж громадян), що перевозяться залiзничним транспортом згiдно з листом Департаменту органiзацiї митного контролю, Управлiння технологiй митного контролю Державної митної служби України вiд 16.02.2004 р. N 25/2-9-16/1704-ЕП) | |
(абзац пункту 3 втратив чиннiсть згiдно з листом Державної митної служби України вiд 11.06.2004 р. N 25/2-9-19/7429-ЕП) |
4. Щодо застосування пункту 4 частини другої статтi 250 МКУ N 92-IV про тимчасове вивезення товарiв громадянами, у тому числi нерезидентами
Згiдно зi статтею 204 МКУ N 92-IV тимчасове вивезення - це митний режим, вiдповiдно до якого товари можуть вивозитися за межi митної територiї України з обов'язковим наступним поверненням цих товарiв без будь-яких змiн, крiм природного зношення чи втрат за нормальних умов транспортування.
Статтею 211 МКУ N 92-IV встановлено, що в разi тимчасового ввезення (вивезення) окремих видiв товарiв, якi визначаються Кабiнетом Мiнiстрiв України, митне оформлення цих товарiв у режимi тимчасового ввезення (вивезення) здiйснюється митними органами за умови гарантування вiдповiдно до закону додержання режиму тимчасового ввезення (вивезення).
На сьогоднi жодним законом України не визначено умови гарантування додержання громадянами режиму тимчасового вивезення товарiв за межi митної територiї України.
Постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 12.12.02 N 1855 затверджено Порядок прийняття рiшення про допущення товарiв до перемiщення через митний кордон України в режимi тимчасового ввезення (вивезення), а наказом Державної митної служби України вiд 28.03.00 N 173, зареєстрованим у Мiнiстерствi юстицiї України 27.04.00 за N 250/4471, затверджено Порядок застосування митного режиму тимчасового ввезення (вивезення). Проте при розглядi питання щодо допущення товарiв громадян до перемiщення через митний кордон України в режимi тимчасового вивезення зазначенi порядки не можуть бути застосованi, оскiльки їх дiя не поширюється на товари громадян, якi перетинають митний кордон України не з метою провадження пiдприємницької дiяльностi.
З огляду на викладене та враховуючи положення пункту 4 статтi 250 МКУ N 92-IV, письмове зобов'язання громадянина - резидента України про зворотне ввезення товарiв, що тимчасово вивозяться ним за межi митної територiї України, є достатньою гарантiєю дотримання цим громадянином митного режиму тимчасового вивезення товарiв.
Разом з тим, з метою реалiзацiї Держмитслужбою положень статтi 187 МКУ N 92-IV, встановлюється такий порядок контролю за виконанням громадянином зобов'язання про зворотне ввезення товарiв (далi - зобов'язання):
1. Зобов'язання, форма якого додається, подається громадянином у 2 (двох) примiрниках та засвiдчується його особистим пiдписом.
2. Оформлення зобов'язання посадовою особою митного органу засвiдчується проставленням на обох примiрниках пiдпису цiєї посадової особи та вiдбитка штампа "Пiд митним контролем".
3. Пiсля оформлення зобов'язання посадовою особою митного органу один примiрник цього зобов'язання передається громадянину, а другий - залишається в митному органi для контролю.
4. Пiсля виконання громадянином зобов'язання про зворотне ввезення товарiв посадова особа митного органу робить на примiрнику зобов'язання, переданого громадяниновi, запис "Зобов'язання виконано" та засвiдчує його вiдбитком особистої номерної печатки. Зобов'язання залишається в митному органi.
5. Якщо зворотне ввезення товарiв здiйснюється через iнший митний орган, нiж митний орган, якому було надане зобов'язання, то запис про виконання громадянином зобов'язання засвiдчується в тому самому порядку. Iнформацiя про виконання зобов'язання передається оперативному черговому митного органу, якому було надане зобов'язання, засобами факсимiльного зв'язку з подальшим направленням цього зобов'язання поштою.
6. На пiдставi двох примiрникiв зобов'язання з вiдповiдними вiдмiтками митний контроль за дотриманням митного режиму тимчасового вивезення припиняється.
7. У разi невиконання громадянином зобов'язання складається протокол про порушення митних правил за фактом порушення зобов'язання.
8. Зобов'язання облiковуються в Журналi облiку таких зобов'язань, форма якого встановлюється митним органом.
9. Форма зобов'язання роздруковується митним органом на паперi формату А4 та видається громадянину безкоштовно.
Зобов'язання може оформлюватися громадянином пiд копiювальний папiр (крiм пiдпису).
При цьому нагадуємо про необхiднiсть дотримання вимог частини другої статтi 207 МКУ N 92-IV, якою передбачено, що митнi органи не допускають товари до перемiщення в митному режимi тимчасового ввезення (вивезення), якщо немає можливостi встановити надiйнiсть їх iдентифiкацiї, а також у разi вiдсутностi гарантiй їх повернення.
У зв'язку з цим вважаємо, що надання нерезидентами (навiть якщо вони зареєстрованi на територiї України в установленому законодавством порядку) зобов'язання про зворотне ввезення товарiв, якi тимчасово вивозяться ними за межi митної територiї України, не може розглядатись як достатня гарантiя повернення зазначених товарiв через неможливiсть достовiрного визначення намiру нерезидента повернутися в Україну.
5. Щодо порядку вивезення громадянами за межi митної територiї України культурних цiнностей, вартiсть яких перевищує суму, еквiвалентну 200 євро
Це питання врегульовано постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 15.05.03 N 700 "Про порядок вивезення за межi митної територiї України громадянами дорогоцiнних металiв (за винятком банкiвських металiв, пам'ятних та ювiлейних монет України iз дорогоцiнних металiв), дорогоцiнного камiння та виробiв з них, а також культурних цiнностей з метою їх вiдчуження".
6. Щодо застосування постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 29.11.97 N 1331 "Про обсяги товарiв та iнших предметiв, якi можуть вивозитися (пересилатися) громадянами за митний кордон України без сплати мита i митних зборiв"
Згiдно з пунктом 2 роздiлу XXI "Прикiнцевi положення" МКУ N 92-IV "до приведення нормативно-правових актiв у вiдповiднiсть iз цим Кодексом чиннi нормативно-правовi акти застосовуються в частинi, що не суперечить цьому Кодексу".
Виходячи з викладеного, постанова Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 29.11.97 N 1331 "Про обсяги товарiв та iнших предметiв, якi можуть вивозитися (пересилатися) громадянами за митний кордон України без сплати мита i митних зборiв", зi змiнами, внесеними постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 25.08.98 N 1336, яка суперечить положенням МКУ N 92-IV щодо вивезення товарiв громадянами, застосуванню не пiдлягає.
7. Щодо застосування статтi 90 МКУ N 92-IV
Вирiшення порушеного питання випливає з аналiзу статей МКУ N 92-IV, якими передбачено:
1) стаття 81 - "декларування здiйснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дiй) точних вiдомостей про товари i транспортнi засоби, мету їх перемiщення через митний кордон України, а також вiдомостей, необхiдних для здiйснення їх митного контролю та митного оформлення";
2) стаття 86 - "митна декларацiя приймається митним органом, якщо встановлено, що в нiй мiстяться всi необхiднi вiдомостi i до неї додано всi необхiднi документи...
З моменту прийняття митної декларацiї вона є документом, що засвiдчує факти, якi мають юридичне значення...
Вiдмова митного органу в прийняттi митної декларацiї повинна бути вмотивованою, а про причини вiдмови має бути письмово повiдомлено декларанту";
3) стаття 88 - "декларант виконує всi обов'язки i несе у повному обсязi вiдповiдальнiсть, передбачену цим Кодексом, незалежно вiд того, чи вiн є власником товарiв i транспортних засобiв, якi перемiщуються через митний кордон України, митним брокером чи iншою уповноваженою особою";
4) стаття 90 - "з дозволу митного органу вiдомостi, зазначенi у митнiй декларацiї, можуть бути змiненi чи доповненi, а подана митна декларацiя вiдкликана.
Змiна, доповнення чи вiдкликання можуть бути здiйсненi лише до моменту прийняття митним органом митної декларацiї до митного оформлення.
Змiна, доповнення та вiдкликання митної декларацiї пiсля її прийняття митним органом до митного оформлення не допускаються. Внесення до митної декларацiї змiн чи доповнень, якi мають iстотне значення для застосування процедур митного контролю щодо товарiв i транспортних засобiв або впливають на умови оподаткування товарiв чи застосування до них заходiв нетарифного регулювання, здiйснюється шляхом подання митному органу нової митної декларацiї, якщо це дозволяється вiдповiдно до цього Кодексу.
Посадовi особи митних органiв не мають права заповнювати митну декларацiю, змiнювати чи доповнювати вiдомостi, зазначенi в митнiй декларацiї, за винятком внесення до неї вiдомостей, що належать до компетенцiї митних органiв".
З урахуванням викладеного та беручи до уваги те, що заявлення в митнiй декларацiї точних вiдомостей про товари й транспортнi засоби, мету їх перемiщення через митний кордон України тощо входить до обов'язкiв декларанта, за виконання яких вiн несе в повному обсязi вiдповiдальнiсть, передбачену МКУ N 92-IV, внесення до митної декларацiї змiн чи доповнень може бути здiйснено лише до моменту прийняття митним органом митної декларацiї до митного оформлення.
При цьому наголошуємо на неухильному виконаннi вимог пункту 2 роздiлу XXI "Прикiнцевi положення" МКУ N 92-IV, яким встановлено:
"до приведення нормативно-правових актiв у вiдповiднiсть iз цим Кодексом чиннi нормативно-правовi акти застосовуються в частинi, що не суперечить цьому Кодексу".
Додаток: на 1 арк.
Перший заступник Голови Служби | М.М.Iванюк |
Додаток |
Форма зобов'язання про зворотне ввезення товарiв громадянином |
||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(назва митного органу) | ||||||||||||||||||||
Зобов'язання |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Зобов'язуюся в строк до "_____"______________ 200__р. здiйснити зворотне ввезення зазначених нижче товарiв або заявити про змiну митного режиму, що допускається щодо цих товарiв, з додержанням вимог Митного кодексу України та iнших законодавчих актiв України й надати митному органу передбаченi законодавством України документи й вiдомостi, потрiбнi для проведення митного контролю й митного оформлення товарiв. |
N з/п |
Назва товару; вiдмiтнi ознаки, що дають можливiсть його iдентифiкувати |
Кiлькiсть товару/одиниця вимiру або вага (кг) |
Вартiсть (у валютi України) |
---|---|---|---|
Додатковi вiдомостi (заповнюється при потребi): |
Про вiдповiдальнiсть згiдно зi статтями 330, 331, 336, 340, 348 Митного кодексу України попереджений. |
"____" ____________ 200___ р. |
|||||
Штамп "ПМК" |
|