ДЕРЖАВНИЙ КОМIТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛIТИКИ ТА ПIДПРИЄМНИЦТВА
РIШЕННЯ
вiд 5 вересня 2003 року | N 17-5/09/03 |
---|
Про необхiднiсть усунення порушень вимог Указу
Президента України вiд 03.02.98 N 79/98 "Про
усунення обмежень, що стримують розвиток
пiдприємницької дiяльностi" у спiльних наказах
Мiнiстерства економiки та з питань європейської
iнтеграцiї України i Державної митної служби
України
На виконання Указу Президента України вiд 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток пiдприємницької дiяльностi", здiйснюючи аналiз нормативно-правових актiв центральних органiв виконавчої влади, з метою усунення надмiрного та необґрунтованого державного втручання у пiдприємницьку дiяльнiсть, забезпечення послiдовностi та стабiльностi нормативно-правового регулювання пiдприємницької дiяльностi, Державний комiтет України з питань регуляторної полiтики та пiдприємництва встановив:
Мiнiстерством економiки та з питань європейської iнтеграцiї України i Державною митною службою України видано спiльнi накази:
- вiд 10.12.2001 N 304/793 "Про затвердження Порядку контролю за тарою (упаковкою), у якiй надходять iмпортнi товари, що пiдлягають митному оформленню в режимi випуску у вiльний обiг на територiї України" (далi - Порядок);
- вiд 30.07.2002 N 227/409 "Про внесення змiн до Порядку контролю за тарою (упаковкою), у якiй надходять iмпортнi товари, що пiдлягають митному оформленню в режимi випуску у вiльний обiг на територiї України" (далi - Змiни до Порядку).
Аналiзуючи Порядок i Змiни до Порядку, виявлено норми, якi суперечать чинному законодавству України та створюють перешкоди для розвитку пiдприємницької дiяльностi.
1. Вiдповiдно до пункту 1.1 Порядку, його розроблено з метою здiйснення контролю за тарою (упаковкою), у якiй iмпортуються товари на територiю України.
Тобто, дiя Порядку поширюється на всю тару (упаковку), у якiй ввозяться на митну територiю iмпортнi товари.
Проте, слiд зазначити, що у пунктi "п" статтi 17 Закону України "Про вiдходи" визначено, що суб'єкти пiдприємницької дiяльностi у сферi поводження з вiдходами зобов'язанi передбачати при укладаннi угод на поставку в Україну товарної продукцiї утилiзацiю чи вивезення з України використаних пакувальних матерiалiв i тари.
Використана тара - це тара (упаковка), яка була застосована для пакування, транспортування продукцiї, що повнiстю або частково втратила свої первiснi якостi i не пiдлягає подальшому використанню за своїм прямим призначенням (згiдно з наказом Мiнекономiки України вiд 02.10.2001 N 224 "Про затвердження Порядку збирання, сортування, транспортування, переробки та утилiзацiї використаної тари (упаковки)").
Спiд зазначити, що тара (упаковка), у якiй надходять iмпортнi товари, що пiдлягають митному оформленню, на момент надходження товару у тарi (упаковцi) на митницю не може бути використаною, отже, вона не пiдпадає пiд термiн "використана тара".
Тобто, об'єктом контролю вiдповiдно до законодавства повинна бути наявнiсть iстотної умови угоди щодо утилiзацiї чи вивезення з України пакувальних матерiалiв i тари, що повнiстю або частково втратили свої первiснi якостi i не пiдлягають подальшому використаннi за своїм прямим призначенням.
Також слiд зазначити, що вiдповiдно до пiдпунктiв "д" та "й" статтi 23 Закону України "Про вiдходи" здiйснення контролю за веденням суб'єктами пiдприємницької дiяльностi первинного облiку утворення, збирання, розроблення, утилiзацiї, видалення вiдходiв i їх паспортизацiя, участь у розробленнi та погодженнi документiв, що регулюють питання поводження з вiдходами, є компетенцiєю спецiально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сферi поводження з вiдходами та його органiв на мiсцях, i вiдповiдно до пiдпункту 7 пункту 4 Указу Президента України вiд 29.05.2000 року N 724/2000 "Положення про Мiнiстерство екологiї та природних ресурсiв України" спецiально уповноваженим центральним органом виконавчої влади, який здiйснює вiдповiдно до законодавства державний контроль за додержанням норм i правил у сферi поводження з вiдходами, є Мiнiстерство екологiї та природних ресурсiв України.
2. Пiдпунктом "б" пункту 6 постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 26.07.2001 N 915 "Про впровадження системи збирання, сортування, транспортування, переробки та утилiзацiї вiдходiв як вторинної сировини" зобов'язано Мiнiстерство економiки разом з Державною митною службою розробити та затвердити порядок здiйснення митного оформлення iмпортних товарiв у тарi (упаковцi).
На виконання цього пункту Мiнiстерство економiки i Держмитслужба розробили та затвердили Порядок контролю за тарою (упаковкою), у якiй надходять iмпортнi товари, що пiдлягають митному оформленню.
Вiдповiдно до Роздiлу III "Митне оформлення" Митного кодексу України, митне оформлення здiйснюється з метою забезпечення митного контролю. Слiд зазначити, що митний контроль здiйснюється з метою забезпечення дотримання суб'єктами пiдприємницької дiяльностi порядку перемiщення через митний кордон України товарiв та iнших предметiв.
Наведене означає, що Порядок контролю за тарою (упаковкою), у якiй надходять iмпортнi товари..., який розроблений Мiнiстерством економiки та Держмитслужбою, не вiдповiдає по сутi завданню, яке встановлено постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 26.07.2001 N 915 (пiдпунктом "б" пунктом 6).
Слiд зазначити, що у листi N 11/2-10-1067 вiд 23.01.2003 Державної митної служби визначено "розроблення окремого порядку митного оформлення iмпортних товарiв у тарi (упаковцi) неможливо, враховуючи вiдсутнiсть кодiв для класифiкацiї товарiв у тарi", тому враховуючи викладене, необхiдно внести змiни до пiдпункту "б" пункту 6 Постанови N 915.
3. Пiдпункт 3.2 пункту 3 Порядку "Оформлення аркуша про пакування" визначає, що в аркушi про панування обов'язково вказується сума сплати за послуги iз збирання, сортування, транспортування, переробки та утилiзацiї використаної тари (упаковки) за тарифами, вiдповiдно до Постанови N 915, у випадку, якщо договiр укладено з Компанiєю.
Як уже зазначалось в пунктi 1, використана тара (упаковка) за визначенням не може бути об'єктом контролю на момент митного оформлення товарiв, що пiдлягають випуску у вiльний обiг на територiї України.
Крiм того, неможливо i нереально на день надходження iмпортних товарiв у тарi (упаковцi) на митницю вказати суму сплати за послуги iз збирання, сортування транспортування, переробки та утилiзацiї використаної тари.
Також слiд зазначити, що згiдно наказу Мiнекономiки України вiд 02.10.2001 N 224 "Про затвердження Порядку збирання, сортування, транспортування, переробки та утилiзацiї використаної тари (упаковки)" розрiзняють термiни "використана" i "зворотна" тара.
Зворотна тара - тара багаторазового використання, що належить до вторинних матерiальних ресурсiв i пiдлягає повторному використанню.
Проте, вiдповiдно до порядку заповнення аркуша пакування, сума сплати за послуги розраховується шляхом множення тарифу, визначеного в Постановi N 915, на вагу тари (упаковки), що обчислюється як рiзниця мiж вагою брутто та вагою нетто товару.
Тобто, обраховується загальний обсяг тари (упаковки). Графа щодо визначення обсягу зворотної тари та графа щодо визначення ваги тари за виключенням ваги зворотної тари вiдсутнi.
Зазначене вище призводить до надмiрних витрат суб'єктiв господарювання при сплатi за послуги iз збирання, сортування та утилiзацiї тари (упаковки), яка не є використаною i без врахування зворотної тари.
4. Вiдповiдно до пунктiв 2.6 - 2.8 Порядку та Змiн до Порядку один примiрник аркуша про пакування передається Компанiї.
З урахуванням викладеного обґрунтування в пунктi 1 здiйснення контролю за дiяльнiстю суб'єктiв господарювання в сферi поводження з вiдходами вiдноситься до виключних повноважень спецiально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сферi поводження з вiдходами.
Вiдповiдно до Статуту Державної компанiї з утилiзацiї вiдходiв як вторинної сировини, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 17.09.2002 N 1393, предметом дiяльностi Компанiї є здiйснення контролю за визначенням обсягiв утилiзацiї вiдходiв тари (упаковки) вiдповiдно до встановлених мiнiмальних норм та фактичними обсягами утилiзацiї.
Отже, вiдповiдно до чинного законодавства, Компанiя не є органом виконавчої влади i не має повноважень щодо контролю за договiрною дiяльнiстю пiдприємств-iмпортерiв, пiдприємств, якi надають послуги iз збирання, сортування, транспортування, переробки та утилiзацiї вiдходiв щодо вартостi зазначених послуг тощо, а в аркушi пакування мiстяться зазначенi вiдомостi вiдповiдно до пункту 3.2 Порядку.
Враховуючи те, що зазначенi вiдомостi можуть бути комерцiйною таємницею, згiдно постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 09.08.93 N 611 "Про перелiк вiдомостей, що не становлять комерцiйної таємницi", вимога надання їх Компанiї суперечить чинному законодавству.
Тобто, згiдно чинного законодавства та на пiдставi даних аркуша пакування Компанiя може отримувати вiдомостi тiльки про фактичний обсяг тари (упаковки) та обсяг утилiзацiї вiдходiв тари (упаковки), та надавати висновок щодо дотримання правил визначення обсягiв утилiзацiї вiдходiв тари (упаковки) вiдповiдно до встановлених мiнiмальних норм.
5. Слiд зазначити, що спiльнi накази Мiнiстерства економiки та з питань європейської iнтеграцiї України i Державної митної служби України вiд 10.12.2001 N 304/793 та вiд 30.07.2002 N 227/409 офiцiйно в установленому порядку не подавалися на погодження до Державного комiтету України з питань регуляторної полiтики та пiдприємництва згiдно з вимогами Указу Президента України вiд 22.01.2000 N 89 "Про запровадження єдиної державної регуляторної полiтики у сферi пiдприємництва", а також вимогами пункту 14 роздiлу VI Тимчасового регламенту Кабiнету Мiнiстрiв України, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 05.06.2000 N 915, постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 06.05.2000 N 767 "Про затвердження Методичних рекомендацiй щодо пiдготовки обґрунтування проектiв регуляторних актiв" та постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 31.07.2000 N 1182 "Про затвердження Положення про порядок пiдготовки проектiв регуляторних актiв".
У зв'язку з виявленням положень, що не вiдповiдають чинному законодавству України та призводять до створення перешкод у здiйсненнi пiдприємницької дiяльностi, Державний комiтет України з питань регуляторної полiтики та пiдприємництва вирiшив:
1. Запропонувати Мiнiстерству економiки та з питань європейської iнтеграцiї України та Державнiй митнiй службi України скасувати спiльнi накази вiд 10.12.2001 N 304/793 "Про затвердження Порядку контролю за тарою (упаковкою), у якiй надходять iмпортнi товари, що пiдлягають митному оформленню в режимi випуску у вiльний обiг на територiї України" та вiд 30.07.2002 N 227/409 "Про внесення змiн до Порядку контролю за тарою (упаковкою), у якiй надходять iмпортнi товари, що пiдлягають митному оформленню в режимi випуску у вiльний обiг на територiї України", як такi, що суперечать положенням актiв законодавства України вищої юридичної сили та створюють додатковi перешкоди для розвитку пiдприємницької дiяльностi.
Рiшення Державного комiтету України з питань регуляторної полiтики та пiдприємництва щодо усунення обмежень, якi стримують розвиток пiдприємницької дiяльностi, є обов'язковим для виконання.
Голова | I. Богословська |
"Пiдприємництво в Українi", N 4, 2003 р.