ПРАВЛIННЯ НАЦIОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
вiд 29 грудня 2004 року | N 692 |
---|
Про окремi питання дiяльностi банкiв
Беручи до уваги ознаки стабiльностi в банкiвському секторi, що спостерiгаються протягом останнього мiсяця, та з метою закрiплення позитивних тенденцiй i забезпечення подальшої стабiльної роботи банкiв, керуючись статтею 99 Конституцiї України, статтями 7, 55 Закону України "Про Нацiональний банк України", статтями 63 - 64, 66 - 67 Закону України "Про банки i банкiвську дiяльнiсть", статтею 11 Декрету КМ України N 15-93 "Про систему валютного регулювання i валютного контролю", статтею 10 Закону України "Про запобiгання та протидiю легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом", Правлiння Нацiонального банку України постановляє:
1. Визнати недоцiльним подальше продовження мораторiю на дострокове розiрвання строкових депозитних договорiв.
2. Установити, що Нацiональний банк України забезпечуватиме проведення грошово-кредитної полiтики в межах параметрiв, визначених Основними засадами грошово-кредитної полiтики на 2005 рiк, якi враховують, що прогнозний рiвень iндексу споживчих цiн буде в межах 8,5 - 9,5 %.
Грошово-кредитна полiтика здiйснюватиметься з метою укрiплення купiвельної спроможностi гривнi та цiнової стабiльностi.
Динамiка обмiнного курсу пiдпорядковуватиметься завданням пiдтримання цiнової i фiнансової стабiльностi. Обмiнний курс гривнi до долара США середнiй за рiк прогнозується в межах 5,27 - 5,31.
Грошовi агрегати використовуватимуться як промiжнi орiєнтири для забезпечення стабiльностi нацiональної валюти.
3. Взяти до вiдома те, що Нацiональний банк України внiс вiдповiднi змiни до нормативно-правових актiв з регулювання грошово-кредитного ринку, якi дали змогу:
а) зняти обмеження щодо зарахування готiвки в касах банкiв для покриття обов'язкових резервiв;
б) розширити коло банкiв та iнструментiв, якi можуть отримувати вiд Нацiонального банку кредити овернайт (бланковi);
в) здiйснювати пiдтримання лiквiдностi банкiв у потрiбних обсягах.
4. Департаменту монетарної полiтики (Н. I. Гребеник):
пiд час проведення тендерiв з розмiщення кредитних ресурсiв приймати в забезпечення кредиту в розмiрi, що не перевищує 50 % вiд їх номiнальної вартостi, облiгацiї ДТГО "Пiвденно-Захiдна залiзниця", ВАТ "Укртелеком", ДК "Укртрансгаз" НАК "Нафтогаз України", ДП НАЕК "Енергоатом" та облiгацiї, емiтованi Київською мiською радою, здiйснювати монiторинг фiнансового стану емiтентiв;
пiдготувати графiк проведення тендерiв на 2005 рiк та довести його до вiдома банкiв;
залежно вiд ситуацiї на грошово-кредитному ринку та стану лiквiдностi банкiв активiзувати роботу щодо проведення позачергових тендерiв з розмiщення кредитних ресурсiв.
5. Дозволити банкам нарощувати активнi операцiї в обсягах, пропорцiйних приросту строкових депозитiв за перiод з 30 листопада 2004 року до дати здiйснення операцiї. Строки депозитiв та активних операцiй мають бути збалансованими.
Це положення не поширюється на:
кредити, що надаються за рахунок коштiв Свiтового банку, Мiжнародної фiнансової корпорацiї, Нiмецько-українського фонду, Європейського банку реконструкцiї i розвитку;
кредити, наданi в межах безумовних кредитних лiнiй та/або ризик за якими забезпечений гарантiями або резервними акредитивами, що наданi фiнансовими та/або банкiвськими установами з iнвестицiйним рейтингом;
на гарантiї та акредитиви, що повнiстю забезпеченi грошовими коштами.
6. Встановити лiмiт видачi готiвки до 80000 гривень (або еквiвалентної суми в iноземнiй валютi) на мiсяць юридичним особам та фiзичним особам - суб'єктам пiдприємницької дiяльностi, за винятком:
готiвки на виплату заробiтної плати, матерiальної допомоги, соцiальних та прирiвняних до них виплат;
готiвки на видачу кредитними спiлками кредитiв та повернення залучених коштiв членам кредитних спiлок;
витрат на вiдрядження;
закупiвля сiльськогосподарської продукцiї в населення.
В окремих випадках банки можуть звертатися до територiальних управлiнь Нацiонального банку України з обґрунтованими заявами для отримання дозволу на видачу готiвки в бiльших обсягах.
7. Купiвлю iноземної валюти за гривню на мiжбанкiвському валютному ринку України тимчасово здiйснювати з дотриманням таких вимог:
а) з метою оплати товару, що iмпортується без увезення в Україну, крiм тих випадкiв, коли цей товар придбавається для використання за межами України пiд час виконання експортних договорiв резидентiв щодо здiйснення робiт з капiтального будiвництва та пусконалагоджувальних робiт за межами України (тих, що укладенi до набрання чинностi цiєю постановою) та за договорами, що будуть укладенi пiсля набрання чинностi цiєю постановою вiдповiдно до виграних мiжнародних тендерiв з виконання вищезазначених робiт;
б) за кредитнi кошти в гривнях:
з метою виконання зобов'язань за iмпортними договорами (контрактами), зазначеними в пiдпунктi "а" цього пункту;
за договорами гарантiй (порук), уступки права вимоги (цесiї), укладеними згiдно з вимогами щодо договiрних гарантiй згiдно з правилами Мiжнародної торговельної палати (публiкацiї МТП-325 та МТП-458), що передбачають виконання зобов'язань за зовнiшньоекономiчними договорами за третiх осiб;
для здiйснення iнвестицiй за кордон;
в) для дострокового погашення резидентами кредитiв, позик (фiнансової допомоги) в iноземнiй валютi за договорами з нерезидентами;
г) уповноваженими банками пiд довгу валютну позицiю.
8. Уповноваженим банкам не допускати надання кредитiв в iноземнiй валютi для виконання зобов'язань:
а) за договорами (контрактами), що передбачають iмпорт товарiв без їх увезення на митну територiю України, крiм тих випадкiв, для яких зроблено виняток у пiдпунктi "а" пункту 7 цiєї постанови;
б) за договорами гарантiй (порук), уступки права вимоги (цесiї), що передбачають виконання зобов'язань за зовнiшньоекономiчними договорами, за винятком договорiв, укладених банками, якi є членами мiжнародних платiжних систем, з метою виконання зобов'язань перед мiжнародними платiжними системами.
9. Уповноваженим банкам:
забезпечити бiльш жорсткий контроль за розрахунками, що здiйснюються через рахунки ЛОРО в гривнях банкiв-нерезидентiв, а також через рахунки НОСТРО уповноважених банкiв, якi вiдкритi в iноземних банках;
вжити заходiв щодо розмiщення рахункiв НОСТРО в iноземних валютах переважно в країнах, що є емiтентами цих валют.
10. Установити, що укладення i пiдтвердження угод з купiвлi-продажу готiвкових iноземних валют 1-ї групи Класифiкатора iноземних валют та банкiвських металiв Нацiонального банку України за безготiвковi або готiвковi гривнi мiж уповноваженими банками проводяться виключно пiд час проведення Торговельної сесiї вiдповiдно до правил її проведення.
На кожну суму перерахування та/або купiвлi iноземної валюти за договорами про перестрахування страховики-резиденти та страховики (перестраховики), брокери-резиденти надають уповноваженому банку погодження Державної комiсiї з регулювання ринкiв фiнансових послуг України вiдповiдно до вимог постанови Правлiння Нацiонального банку України вiд 10.12.2004 N 623.
11. З 1 до 10 сiчня 2005 року включно встановити такий режим роботи банкiв, а саме:
а) 4 сiчня - технологiчний робочий день без роботи з клiєнтами;
б) 5 - 6 сiчня - операцiйний час банкiв має тривати до 14 години i банки мають здiйснювати такий вичерпний перелiк операцiй:
приймання платежiв до бюджету, Пенсiйного фонду та Фонду соцiального страхування;
приймання комунальних платежiв;
виплата i перерахування пенсiй, заробiтної плати, iнших соцiальних виплат, коштiв на вiдрядження;
виплати сум переказiв, що надiйшли на користь фiзичної особи через мiжнароднi та внутрiшньодержавнi системи переказу для виплати готiвкою;
погашення кредитiв.
Розрахунковi документи банк приймає тiльки протягом операцiйного часу i в межах залишку коштiв на рахунку на початок операцiйного дня (крiм платiжних вимог на примусове списання коштiв).
12. Банк платника виконує доручення клiєнтiв (стягувачiв) на iнiцiювання переказу коштiв, що зазначається в прийнятих розрахункових документах, у день надходження цих документiв. У разi потреби здiйснення фiнансового монiторингу банк може списувати кошти з рахунку клiєнта i зараховувати їх на транзитний рахунок.
З метою дотримання вимог законодавства України щодо фiнансового монiторингу переказ (перерахування коштiв) на рахунки отримувача за межi банку (юридичної особи) банк здiйснює наступного операцiйного дня до початку приймання розрахункових документiв вiд клiєнтiв.
Переказ (перерахування коштiв) на рахунки отримувача в межах банку (юридичної особи) та на рахунки державного та мiсцевого бюджетiв, Пенсiйного фонду та Фонду соцiального страхування банк здiйснює в день отримання розрахункових документiв.
Оптимiзувати регламент роботи СЕМП для забезпечення дотримання цих вимог.
Платiжнi вимоги на примусове списання коштiв з рахункiв платникiв банки приймають тiльки протягом операцiйного часу, незалежно вiд наявностi на них достатнього залишку коштiв. Якщо на рахунку платника коштiв для виконання платiжної вимоги немає, то банк повертає її до закiнчення операцiйного часу без виконання вiдповiдно до пункту 2.18 глави 2 Iнструкцiї про безготiвковi розрахунки в Українi.
13. З метою змiцнення основ стабiльного функцiонування банкiвської системи банкам України:
прийняти протягом 1 кварталу 2005 року рiшення вiдповiдних керiвних органiв щодо пiдвищення капiталiзацiї банкiв як шляхом залучення субординованого боргу, так i шляхом збiльшення статутного капiталу, затвердити рiчнi програми капiталiзацiї та подати їх до Нацiонального банку України;
вжити невiдкладних заходiв щодо забезпечення лiквiдностi;
сформувати вторинний пакет лiквiдних резервiв та цiнних паперiв, що можуть рефiнансуватися Нацiональним банком України, мати платiжний календар клiєнтiв;
продовжити виконання заходiв, спрямованих на безперебiйне, своєчасне та якiсне обслуговування своїх клiєнтiв, позитивну динамiку депозитiв, запобiгання достроковому розiрванню вкладниками депозитних договорiв;
звернути особливу увагу на забезпечення здiйснення операцiй з готiвковими коштами i створити умови для безперебiйної роботи фiлiй та вiддiлень, кас, банкоматiв;
пiдкрiплення готiвкою здiйснювати в обсягах, що на 10 % бiльше, нiж встановленi лiмiти каси;
у разi тимчасової зупинки роботи банкомата розмiщувати поряд iнформацiю про причину цього та адресу найближчого функцiонуючого банкомата;
встановити лiмiт функцiонуючих банкоматiв на рiвнi, не нижчому 95 % вiд загальної кiлькостi банкоматiв у банку, невiдкладно надсилати повiдомлення Нацiональному банку України, якщо бiльше 5 % банкоматiв банку не працюють (або понад 10 % - в однiй областi), та вживати заходiв щодо вiдновлення їх функцiонування протягом двох годин з моменту зупинки;
призначити посадових осiб, вiдповiдальних за щоденний монiторинг фiнансового стану банку, i їх прiзвища та контактнi телефони повiдомити Генеральному департаменту банкiвського нагляду (В. В. Пушкарьов).
14. З метою мiнiмiзацiї негативних наслiдкiв для банкiв Генеральному департаменту банкiвського нагляду (В. В. Пушкарьов) та керiвникам територiальних управлiнь забезпечити застосування заходiв впливу до банкiв адекватно до фiнансового стану банку, ступеня небезпеки допущеного банком порушення, наслiдкiв такого порушення, суб'єктивного ставлення банку до факту порушення та вжиття заходiв щодо його усунення i нейтралiзацiї негативних наслiдкiв.
15. З метою попередження проявiв недобросовiсної конкуренцiї на ринку банкiвських послуг та забезпечення неухильного виконання вимог статтi 53 Закону України "Про банки i банкiвську дiяльнiсть" доручити Генеральному департаменту банкiвського нагляду (В. В. Пушкарьов) за участю Асоцiацiї українських банкiв (за згодою) протягом мiсячного строку пiдготувати пропозицiї щодо створення з числа представникiв банкiв та Нацiонального банку України Комiтету захисту економiчної конкуренцiї, розробити проект положення про нього як дорадчий орган при Нацiональному банку України.
16. Департаменту платiжних систем (В. М. Кравець) невiдкладно пiдготувати вiдповiднi змiни щодо впорядкування повернення вкладiв фiзичних осiб та вдосконалення процедур банками безготiвкових розрахункiв до таких нормативно-правових документiв:
Iнструкцiї про порядок вiдкриття, використання i закриття рахункiв у нацiональнiй та iноземних валютах, затвердженої постановою Правлiння Нацiонального банку України вiд 12.11.2003 N 492;
Iнструкцiї про безготiвковi розрахунки в Українi, затвердженої постановою Правлiння Нацiонального банку України вiд 21.01.2004 N 22.
17. Унести такi змiни до постанови Правлiння Нацiонального банку України вiд 18.02.2004 N 53 "Про термiни та можливi обсяги проведення Нацiональним банком України окремих операцiй з банками, передбачених в Положеннi про регулювання Нацiональним банком України лiквiдностi банкiв України шляхом рефiнансування, депозитних та iнших операцiй":
абзац другий пiдпунктiв 1.1, 1.2 пункт 1 викласти в такiй редакцiї:
"овернайт - щоденно до 11-ї години";
"на кредит овернайт - щоденно в мiру надходження заявок до 12 години".
18. Унести такi змiни до постанови Правлiння Нацiонального банку України вiд 24.11.2004 N 565 "Про окремi питання регулювання грошово-кредитного ринку":
у пунктi 5 слова та цифри "або кредитiв овернайт (бланкових) незалежно вiд виконання ними вимог, передбачених пунктом 3.6 глави 3 роздiлу II Положення про регулювання Нацiональним банком України лiквiдностi банкiв шляхом рефiнансування, депозитних та iнших операцiй, затвердженого постановою Правлiння Нацiонального банку України вiд 24.12.2003 N 584" виключити.
19. Визнати такими, що втратили чиннiсть, з 1 сiчня 2005 року:
постанову Правлiння Нацiонального банку України вiд 01.12.2004 N 582 "Про тимчасову змiну режиму надання Нацiональним банком України кредитiв овернайт";
постанову Правлiння Нацiонального банку України вiд 30.11.2004 N 576 "Про тимчасовi заходи щодо дiяльностi банкiв".
20. Ця постанова набирає чинностi з дати пiдписання.
Голова | В. С. Стельмах |