КАБIНЕТ МIНIСТРIВ УКРАЇНИ
14.11.07 | N 43103/3/1-07 |
---|
До листа Держмитслужби вiд 09.11.07 N 11/2-10/11479
Мiнфiн /Копилову В.А./ Мiнекономiки /Кiнаху А.К./ Мiнтрансзв'язку /Рудьковському М.М./ Мiнпромполiтики /Головку А.I./ Мiнагрополiтики /Мельнику Ю.Ф./ Мiн'юст /Лавриновичу О.В./ ДПА /Брезвiку А.I./ |
Для врахування в роботi.
Держмитслужба /Єгорову О.Б/ Пiнському О. I. |
Микола Азаров |
ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
09.11.2007 | N 11/2-10/11479 |
---|
Кабiнет Мiнiстрiв України |
На доручення Кабiнету Мiнiстрiв України 11.10.07
N 43103/1/1-07 та вiд 24.10.07 N 44735/1/1-07
На виконання вищезгаданих доручень Кабiнету Мiнiстрiв України Державною митною службою спiльно з Державною податковою адмiнiстрацiєю i Мiнiстерством юстицiї України опрацьовано звернення Державного концерну "Укрморпорт" вiд 09.10.07 N 1/02-2-408 та ВАТ "Марiупольський металургiйний комбiнат iменi Iллiча" вiд 19.10.07 N 12/4826-Д щодо митного контролю та оформлення сепарацiйних матерiалiв, якi перемiшуються через митний кордон України. За результатами опрацювання зазначеним пiдприємствам надано роз'яснення листами Держмитслужби вiд 09.11.07 N 11/2-10/11472 та N 11/2-10/11472 (копiї додаються), виходячи з наступного.
Державна податкова адмiнiстрацiя України повiдомила, що порушенi питання належать виключно до компетенцiї Державної митної служби (лист вiд 07.11.07 N 14036/5/22-5016).
Позицiя Мiнiстерства юстицiї України (лист вiд 08.11.07 N 20-9-9488) полягає у тому, що згiдно зi статтею 40 Кодексу митному контролю пiдлягають усi товари i транспортнi засоби, що перемiщуються через митний кордон України.
При цьому, товари - це будь-яке рухоме майно (у тому числi валютнi цiнностi, культурнi цiнностi), електрична, теплова та iншi види енергiї, а також транспортнi засоби, за винятком транспортних засобiв, що використовуються виключно для перевезення пасажирiв i товарiв через митний кордон України (пункт 39 статтi 1 Кодексу).
Вiдповiдно до статтi 70 Кодексу метою митного оформлення є засвiдчення вiдомостей, одержаних пiд час митного контролю товарiв i транспортних засобiв, що перемiщуються через митний кордон України, та оформлення результатiв такого контролю, а також статистичного облiку ввезення на митну територiю України, вивезення за її межi i транзиту через її територiю товарiв i транспортних засобiв.
Операцiї митного оформлення, порядок їх здiйснення, а також форми митних декларацiй та iнших документiв, що застосовуються пiд час митного оформлення товарiв i транспортних засобiв, визначаються Кабiнетом Мiнiстрiв України
Так, випадки, у яких заповнюється вантажна митна декларацiя при перемiщеннi товарiв через митний кордон, визначенi пунктом 11 Положення про вантажну митну декларацiю, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 09.06.97 N 574, згiдно з яким ВМД подається, зокрема, на товари, митна вартiсть яких перевищує суму, еквiвалентну 100 евро, крiм пiдакцизних товарiв, якi декларуються незалежно вiд їх вартостi.
Разом з цим Кодекс не мiстить норм щодо сепарацiйних матерiалiв зокрема, визначення поняття "сепарацiйнi матерiали", порядку їх декларування або включення цих матерiалiв до митної вартостi товарiв, що вивозяться за межi митної територiї України.
Щодо листа Держмитслужби вiд 17.09.07 N 11/2-10/9442-ЕП Мiн'юстом зазначено, що листи є службовою кореспонденцiєю, носять роз'яснювальний та iнформацiйний характер i не можуть мiстити нових правових норм. Правовi норми можуть бути викладенi лише у нормативно-правовому актi, затвердженому вiдповiдним розпорядчим документом, погодженому iз заiнтересованими органами та зареєстрованому у Мiнiстерствi юстицiї України в порядку, встановленому законодавством про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв.
Держмитслужба пiдтримує позицiю Мiн'юсту i вважає, що оскiльки сепарацiйнi матерiали у Кодексi не винесено в окрему категорiю, то цi матерiали є рихомим майном i вiдноситься до товарiв у розумiннi Митного кодексу України.
Слiд зазначити, що в залежностi вiд конструкцiї на транспортних засобах можуть використовуватися крiпильнi засоби, сепарацiйнi матерiали та пристосування, призначенi:
- для багаторазового використання, у виглядi обладнання на транспортному засобi, яке зворотно вивозиться пiсля тимчасового ввезення разом з цим транспортним засобом (наприклад, контейнернi замки, талрепи, струбцини, затиски, дужки, штиковi деталi стiйки флетiв, рол-трейлерiв та iншi, що використовуються на транспортному засобi в якостi його складової частини);
- для одноразового використання, що виготовляються та навантажуються на транспортний засiб на митнiй територiї України (наприклад, в українському порту навантаження) або якi виготовляються за межами митної територiї України, перемiщуються через митну територiю України в змiшаному сполученнi разом з транзитним товаром та навантажуються в порту України на судно разом з цим товаром (наприклад, лонжерони, прокладки, кутки, сiтки, брус, металевi ланцюги та рами, що необхiдно використовувати для закрiплення вантажiв як у залiзничних вагонах, так i на суднах).
Згiдно зi статтею 116 Кодексу, спецiальне обладнання, призначене для навантаження, вивантаження, захисту i зберiгання вантажу, яке перемiщується разом з транспортним засобом через митний кордон України, пiдлягає пропуску у тому ж порядку, що i транспортний засiб, за умови використання такого обладнання за призначенням та зворотного вивезення (ввезення) разом з цим транспортним засобом.
Подiбнi положення щодо спецiального устаткування для навантаження, розвантоження, обробки та захисту вантажiв, яке ввозиться разом з цими транспортними засобами комерцiйного призначення та призначаються для зворотного вивозу з ними, мiстяться у рекомендованому правилi 7 роздiлу 3 спецiального додатку "J" до Мiжнародної конвенцiї про спрощення i гармонiзацiю митних процедур.
Вiдповiдно до Iнструкцiї про порядок заповнення вантажної митної декларацiї, затвердженої наказом Держмитслужби вiд 09.07.97 N 307 та зареєстрованої в Мiн'юстi 24.09.97 за N 443/2247, у графi 31 ВМД зазначається кiлькiсть товару та вiдомостi щодо його упаковки та маркування.
Згiдно з положеннями Митного тарифу України, затвердженого Законом України вiд 05.04.01 N 2371-III, а саме правила 5 (б) Основних правил iнтерпретацiї класифiкацiї товарiв, пакувальний матерiал для цiлей митного оформлення класифiкується окремо вiд товару, якщо вiн належить до такого типу упаковки, яка придатна для повторного використання.
Оскiльки в основу товарної номенклатури Митного тарифу України покладено Гармонiзовану систему опису та кодування товарiв Всесвiтньої митної органiзацiї, така норма щодо класифiкацiї пакувального матерiалу є мiжнародною. Україна приєдналася до Мiжнародної конвенцiї про Гармонiзовану систему опису та кодування згiдно з Указом Президента України вiд 17.05.02 N 466.
Також слiд зазначити, що вiдповiдно до положення статтi 1 Додатку В.3 до Конвенцiї про тимчасове ввезення, до якої Україна приєдналася згiдно iз Законом вiд 24.03.04 N 1661-IV, усi вироби та матерiали, якi служать або призначенi служити у тому станi, в якому вони ввозяться, для упаковування, захисту, розмiщення i крiплення або роздiлення товарiв, вiднесенi до упаковки.
З огляду на вищевикладене, необхiднiсть застосування ВМД для митного оформлення матерiалiв, обладнання та пристосувань, необхiдних для навантаження, крiплення, перевезення та вивантаження вантажу, у кожному конкретному випадку визначається з урахуванням напрямку та мети перемiщення цих матерiалiв через митний кордон України, призначенням їх для одноразового чи багаторазового використання.
Наприклад, у разi перемiщення сепарацiйних та крiпильних матерiалiв через митну територiю України у залiзничних вагонах разом з транзитним товаром та навантаження їх в порту України на судно разом з цим товаром, згаранi матерiали мають зазначатися разом з товарами у залiзничних накладних (УМВС (СМГС) або ЦIМ (СIМ)) або транзитних митних декларацiях, оформлених на товари, що передбачено дiючими нормативино-правовими актами Держмитслужби. Якщо у залiзничних накладних або транзитних митних декларацiях зазначенi матерiали не вказанi, то такi матерiали повиннi бути окремо задекларованi у обраний митний режим (транзиту або тимчасового ввезення).
При цьому, якщо пiсля надходження сепарацiйних та крiпильних матерiалiв разом з транзитними товарами до українського порту, такi матерiали не плануються до навантаження на судно в порту України або до зворотного вивезення з територiї України разом з залiзничним вагоном, а залишаються на територiї України, то такi матерiали пiдлягають митному оформленню вiдповiдно до митного режиму обраного з урахуванням мети їх використання на територiї України.
Сепарацiйнi та крiпильнi матерiали, якi виготовляються та навантажуються на судно на митнiй територiї України, повиннi зазначатися у митних декларацiях, оформлених на товари, що експортуються, або, вiдповiдно до вимог Кодексу та Положення про вантажну митну декларацiю, декларуватися окремо у обраний митному режимi.
У разi перемiщення через територiю України транзитних товарiв у залiзничних вагонах, у яких сепарацiйнi та крiпильнi матерiали по своїй конструкцiї використовуються багаторазово, як складова частина вагону та не залишаються на територiї України, а вивозяться разом з залiзничними вагонами, такi матерiали на пiдставi статтi 116 Кодексу пiдлягають пропуску через митний кордон України у тому ж порядку, що i залiзничнi вагони, без окремого декларування.
Аналогiчно, сепарацiйнi та крiпильнi матерiали, якi використовуються на суднi мiжнародного плавання багаторазово та повертаються разом з судном пiсля вивантаження товарiв в українському порту, не пiдлягають декларуванню iз застосуванням митної декларацiї.
Слiд також зазначити, що вiдповiдно до положень статтi 3 Закону України "Про особливостi державного регулювання дiяльностi суб'єктiв пiдприємницької дiяльностi, пов'язаної з реалiзацiєю та експортом лiсоматерiалiв", митнi органи України здiйснюють митне оформлення експорту лiсо- та пиломатерiалiв за умови подання експортером разом з iншими необхiдними документами сертифiката про їх походження.
Пiсля митного оформлення товарiв копiя сертифiката про походження лiсоматерiалiв вилучається i зберiгається митницею разом з iншими документами, що стосуються цiєї експортної операцiї.
Щодо неможливостi експедиторськими компанiями здiйсноти декларування сепарацiйних матерiалiв у зв'язку з вiдсутнiстю контракту на їх поставку та iнших товаросупровiдних документiв, повiдомляємо, що вiдповiдно до статтi 8 Закону України "Про транспортно-експедиторську дiяльнiсть", експедитори за дорученням клiєнтiв, зокрема, оформляють документи та органiзовують роботи вiдповiдно до митних, карантинних та санiтарних вимог.
Статтею 12 Закону України "Про транстiортно-екепедиторську дiяльнiсть" встановлено, що клiєнт зобов'язаний своєчасно надати експедитору повну, точну i достовiрну iнформацiю щодо найменування, кiлькостi, якостi та iнших характеристик вантажу, його властивостей, умов його перевезення, iншу iнформацiю, необхiдну для виконання експедитором своїх обов'язкiв за договором транспортного експедирування, а також документи, що стосуються вантажу, якi потрiбнi для здiйснення митного, санiтарного та iнших видiв державного контролю i нагляду, забезпечення безпечних умов перевезення вантажу.
З огляду на внщевикладене повiдомляємо, що оскiльки в листi Держмитслужби вiд 17.09.07 N 11/2-10/9442-ЕП не мiстяться новi правовi норми, а лише наведено загальнi вимоги законодавства щодо декларування, митного контролю та оформлення товарiв, то Держмителужба не має пiдстав для його скасування (тим бiльше, що скасування цього листа не звiльнить пiдприємства вiд виконання вимог законодавства).
Також повiдомляємо, що Митним кодексом України та актами Кабiнету Мiнiстрiв України не визначено повноважень Держмитслужби щодо встановлення окремого порядку декларування та митного оформлення сепарацiйних матерiалiв.
У зв'язку з цим Держмитслужба не має юридичних пiдстав для розробки проекту нормативного акту щодо особливостей декларування та митного оформлення зазначених товарiв.
Додатково iнформуємо, що станом на 09.11.07 пропозицiй з порушеного пiдприємством питання вiд Мiнiстерства транспорту та зв'язку України, як спiввиконавця доручення Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 11.10.07 N 43103/1/1-07, до Держмитслужби не надходило.
Пертий заступник Голови Служби | Р.А. Черкасський |