КАБIНЕТ МIНIСТРIВ УКРАЇНИ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
Київ
вiд 17 вересня 2008 р. | N 1236-р |
---|
Про схвалення Концепцiї створення
багатофункцiональної комплексної системи
"Електронна митниця"
Схвалити Концепцiю створення багатофункцiональної комплексної системи "Електронна митниця" та план заходiв з її реалiзацiї, що додаються.
Прем'єр-мiнiстр України | Ю. ТИМОШЕНКО |
Iнд. 27
СХВАЛЕНО розпорядженням Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 17 вересня 2008 р. N 1236-р |
КОНЦЕПЦIЯ
створення багатофункцiональної комплексної
системи "Електронна митниця"
Загальна частина
Створення багатофункцiональної комплексної системи "Електронна митниця" спрямовано на змiцнення митної безпеки України, адаптацiю Єдиної автоматизованої iнформацiйної системи Держмитслужби та нової комп'ютеризованої транзитної системи ЄС, оперативне отримання актуальної i достовiрної iнформацiї про намiри щодо здiйснення зовнiшньоекономiчних операцiй, створення умов для прискорення процедур митного контролю та митного оформлення, полiпшення соцiального та iнформацiйного обслуговування населення, удосконалення iнформацiйної iнфраструктури Держмитслужби.
Багатофункцiональна комплексна система "Електронна митниця" (далi - комплексна система) поєднує iнформацiйно-телекомунiкацiйнi технологiї та сукупнiсть механiзмiв їх застосування. Створення зазначеної системи дасть можливiсть пiдвищити якiсть митного регулювання та вдосконалити митне адмiнiстрування.
Концепцiя визначає принципи побудови комплексної системи та етапи її створення, основнi положення з формування її iнформацiйно-телекомунiкацiйного забезпечення, а також створення передумов для iнтеграцiї України у свiтову iнформацiйну спiльноту.
Концепцiя ґрунтується на вимогах Конституцiї України, законодавства України, мiжнародних митних конвенцiй та враховує досвiд iнших країн.
Визначення проблеми, на розв'язання якої спрямована Концепцiя
Тенденцiї свiтового розвитку встановлюють новi завдання iз спрощення митних процедур та процедур логiстики пiд час ввезення та вивезення товарiв на (з) територiї країни, зменшення ризикiв порушення безпеки, для чого необхiдно створювати електроннi iнформацiйнi системи, якi будуть функцiонально сумiснi з аналогiчними системами рiзних країн, доступнi, керованi, безпечнi, об'єднанi та контрольованi.
Держави - члени ЄС визначили, що для виконання зазначених завдань необхiдно зменшити рiзницю мiж митними процедурами країн свiту iз застосуванням механiзму електронної митницi. З цiєю метою прийняте рiшення Ради ЄС щодо простого та безпаперового середовища для митних адмiнiстрацiй та суб'єктiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi.
Реалiзацiя Концепцiї спрямована на лiквiдацiю рiзницi мiж митними процедурами в Українi та ЄС.
Крiм того, роль iнформацiйних технологiй в митнiй справi вiдображена в Мiжнароднiй конвенцiї про спрощення i гармонiзацiю митних процедур, укладенiй 18 травня 1973 р. у м. Кiото, яка дiє у змiненiй редакцiї вiдповiдно до Протоколу про внесення змiн до Мiжнародної конвенцiї про спрощення та гармонiзацiю митних процедур, вчиненого 26 червня 1999 р. в м. Брюсселi (Україна приєдналася згiдно iз Законом України "Про приєднання України до Протоколу про внесення змiн до Мiжнародної конвенцiї про спрощення та гармонiзацiю митних процедур" вiд 5 жовтня 2006 p. N 227-V).
Створення комплексної системи забезпечує реалiзацiю взятих Україною зобов'язань перед мiжнародною спiльнотою.
Однак на сьогоднi в законодавствi України не визначено концептуальнi засади правового регулювання процесiв iнформацiйної взаємодiї органiв державної влади, а також управлiння iнформацiйними вiдносинами. Так, майже всi центральнi органи виконавчої влади мають право отримувати вiд iнших органiв влади iнформацiю для виконання своїх повноважень, але практично жоден, в тому числi Держмитслужба, не має обов'язкiв щодо формування вiдповiдних електронних iнформацiйних ресурсiв, порядку їх облiку, супроводження та використання.
Отже, реалiзацiя Концепцiї та створення комплексної системи забезпечить лiквiдацiю рiзницi мiж митними процедурами в Українi та ЄС, реалiзацiю взятих Україною зобов'язань перед мiжнародною спiльнотою, досягнення належного рiвня iнформацiйної взаємодiї органiв влади, надання послуг юридичним та фiзичним особам.
Мета Концепцiї
Метою Концепцiї є формування та створення комплексної системи на базi Єдиної автоматизованої iнформацiйної системи Держмитслужби, що сприятиме забезпеченню митної безпеки України.
Шляхи реалiзацiї Концепцiї
Проектування i створення комплексної системи передбачається здiйснювати на базi Єдиної автоматизованої iнформацiйної системи Держмитслужби з урахуванням мiжнародних стандартiв з максимальним залученням науково-технiчного потенцiалу держави шляхом:
автоматизацiї:
- контролю за перемiщенням товарiв i транспортних засобiв вiдповiдно до заявлених митних режимiв;
- процесiв митного оформлення товарiв, транспортних засобiв та громадян;
- облiку суб'єктiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi;
- адмiнiстрування митних платежiв;
- процесiв виявлення та облiку порушень митних правил;
- системи формування, збору, обробки та накопичення iнформацiї для формування митної статистики;
- системи застосування передбачених законом заборон та обмежень щодо перемiщення окремих товарiв через митний кордон України;
iнтеграцiї системи аналiзу ризикiв до автоматизованих систем митного оформлення;
запровадження електронного цифрового пiдпису для посадових осiб митних органiв;
створення системи електронного документообiгу та електронного декларування;
модернiзацiї Єдиної автоматизованої iнформацiйної системи Держмитслужби та баз даних для забезпечення цiлiсностi, достовiрностi, актуальностi та доступностi iнформацiї;
удосконалення механiзму доступу до iнформацiйних ресурсiв органiв державної влади;
змiни системи накопичення статистичних показникiв для формування бази даних таких показникiв;
розвитку та вдосконалення функцiональних пiдсистем Єдиної автоматизованої iнформацiйної системи Держмитслужби для автоматизацiї дiяльностi структурних пiдроздiлiв Держмитслужби;
органiзацiї каналiв зв'язку мiж пiдроздiлами митних органiв рiзного рiвня з використанням сучасних технологiй передачi даних;
органiзацiї мiжнародних каналiв зв'язку для виконання угод з iнформацiйного обмiну;
створення системи телефонного зв'язку та системи передачi вiдеозображення у складi вiдомчої телекомунiкацiйної мережi на основi сучасних технологiчних рiшень;
оснащення митних органiв новiтнiми засобами обробки та передачi iнформацiї;
створення у митних органах сучасних локальних обчислювальних мереж;
комплексного впровадження засобiв криптографiчного та технiчного захисту iнформацiї, iдентифiкацiї та автентифiкацiї користувачiв;
захисту iнформацiї вiд несанкцiонованого та неконтрольованого ознайомлення, модифiкацiї, знищення, копiювання, поширення;
обов'язкової автоматичної реєстрацiї результатiв iдентифiкацiї та автентифiкацiї користувачiв, результатiв виконання користувачем операцiй з обробки iнформацiї, спроб несанкцiонованих дiй з iнформацiєю, фактiв позбавлення користувачiв права на доступ до iнформацiї та її обробку, результатiв перевiрки цiлiсностi засобiв захисту iнформацiї;
створення комплексних систем захисту iнформацiї на базi типових рiшень та вiдомчого центру сертифiкацiї ключiв Держмитслужби.
Проектування i створення комплексної системи здiйснюватиметься з дотриманням системотехнiчних принципiв, на основi яких створено Єдину автоматизовану iнформацiйну систему Держмитслужби.
Структура комплексної системи передбачає централiзований монiторинг та управлiння центральною i резервною базами даних Держмитслужби, базами даних митних органiв, вузлами вiдомчої телекомунiкацiйної мережi, головним та регiональними iнформацiйно-телекомунiкацiйними комплексами системи "Електронна пошта", серверами, робочими станцiями, програмно-технiчними комплексами, телекомунiкацiйним обладнанням.
Етапи реалiзацiї Концепцiї
Концепцiю передбачається реалiзувати протягом 2009 - 2013 рокiв.
На першому етапi (2009 рiк) впровадження комплексної системи потребує здiйснення заходiв щодо:
створення законодавчої основи для застосування iнформацiйно-телекомунiкацiйних технологiй у роботi контролюючих органiв, суб'єктiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi;
удосконалення автоматизованих систем, що функцiонують у митнiй службi та базуються на сучасних iнформацiйно-телекомунiкацiйних технологiях, якi спрямованi на технологiчне забезпечення безперервностi потоку, накопичення та обробки електронної митної iнформацiї в електронному виглядi, впровадження механiзму електронного декларування;
забезпечення взаємодiї вiдомчої телекомунiкацiйної мережi, призначеної для передачi даних, голосу, вiдеозображення, з iншими аналогiчними мережами органiв державної влади;
забезпечення захисту iнформацiї в iнформацiйно-телекомунiкацiйних системах митних органiв.
На другому етапi (2009 - 2010 роки) передбачається:
створення систем:
адмiнiстрування (в тому числi мiжвiдомчого) процесiв, якi вiдбуваються пiд час пiдготовки, прийняття, доведення рiшень та контролю за їх виконанням, що є необхiдною умовою для мiнiмiзацiї часу проходження митних процедур (для суб'єктiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi) та рацiоналiзацiї дiй контролюючих органiв;
- оперативного виконання рiшень, якi потребують певних дiй щодо товарiв i транспортних засобiв (огляду, затримання, обмеження руху тощо), що є необхiдною умовою для недопущення несанкцiонованого поводження з ними;
- електронного цифрового пiдпису та захисту iнформацiї;
подальше вдосконалення програмного забезпечення функцiонування механiзму електронного декларування (розробка програмного забезпечення, що дасть змогу приймати повiдомлення вiд суб'єктiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi як на рiвнi центральної бази даних (з подальшим iнформуванням вiдповiдного митного органу), так i безпосередньо на рiвнi митного органу);
виконання робiт щодо гармонiзацiї документiв з вимогами ЄС та забезпечення сумiсностi системи контролю за перемiщенням вантажiв з новою комп'ютеризованою транзитною системою ЄС.
На третьому етапi (2010 - 2013 роки) передбачається:
завершення створення системи аналiзу ризикiв як складової частини автоматизованої системи митного оформлення товарiв та транспортних засобiв на всiх рiвнях митної системи;
впровадження системи електронного документообiгу у всiй системi управлiння митними органами.
Фiнансове забезпечення
Фiнансове забезпечення реалiзацiї Концепцiї здiйснюється за рахунок коштiв, передбачених у державному бюджетi на вiдповiдний рiк для забезпечення дiяльностi Держмитслужби.
Очiкуванi результати реалiзацiї Концепцiї
Реалiзацiя Концепцiї та створення комплексної системи дасть змогу:
пiдвищити ефективнiсть та скоротити час митного контролю та митного оформлення;
запровадити електронне декларування;
забезпечити повноту сплати податкiв та зборiв (обов'язкових платежiв), iнших надходжень до бюджету;
оперативно забезпечувати державнi органи влади всiх рiвнiв актуальною i достовiрною статистичною iнформацiєю;
пiдвищити ефективнiсть боротьби iз контрабандою, шахрайством, органiзованою злочиннiстю i тероризмом;
забезпечити дiєвий контроль за додержанням передбачених законодавством заборон та обмежень щодо перемiщення окремих товарiв через митний кордон, захист iнтелектуальної власностi та культурної спадщини України;
пiдвищити ефективнiсть управлiння митною службою.
СХВАЛЕНО розпорядженням Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 17 вересня 2008 р. N 1236-р |
ПЛАН
заходiв з реалiзацiї Концепцiї створення
багатофункцiональної комплексної системи
"Електронна митниця"
Найменування заходу | Строк виконання | |
1. | Створення нормативно-правової бази для застосування багатофункцiональної комплексної системи "Електронна митниця" (далi - комплексна система) | 2009 рiк |
2. | Створення оптимальної структури iнформацiйного наповнення електронних систем, призначених для пiдготовки рiшень | - " - |
3. | Поступове об'єднання автоматизованих систем, що функцiонують у митнiй службi | - " - |
4. | Розвиток вiдомчої телекомунiкацiйної мережi, призначеної для передачi даних, голосу, вiдеозображення, та iнтеграцiя її з iншими аналогiчними мережами органiв державної влади | - " - |
5. | Забезпечення захисту iнформацiї в iнформацiйно-телекомунiкацiйних системах митних органiв | - " - |
6. | Забезпечення митних органiв сучасними iнформацiйно-телекомунiкацiйними системами та упорядкування практики застосування технiчних засобiв митного контролю | - " - |
7. | Створення системи адмiнiстрування рiшень митних органiв пiд час пiдготовки, прийняття, доведення рiшень та контролю за їх виконанням, що є необхiдною умовою для мiнiмiзацiї часу проходження митних процедур (для суб'єктiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi) та рацiоналiзацiї дiй контролюючих органiв | 2010 рiк |
8. | Створення системи оперативного виконання рiшень митних органiв | - " - |
9. | Запровадження електронного цифрового пiдпису в межах комплексної системи | - " - |
10. | Створення комплексної системи захисту iнформацiї | - " - |
11. | Удосконалення програмного забезпечення функцiонування механiзму електронного декларування | 2010 рiк |
12. | Введення в дiю у повнофункцiональному режимi резервного центру обробки даних | |
13. | Розвиток телекомунiкацiйної мережi з метою збiльшення її загальної пропускної спроможностi | - " - |
14. | Розвиток iнформацiйно-телекомунiкацiйного комплексу електронної пошти як iнфраструктури транспортної системи електронного документообiгу Держмитслужби | - " - |
15. | Створення та введення в дiю резервного центру обробки даних електронної митницi | - " - |
16. | Виконання робiт щодо гармонiзацiї документiв комплексної системи з вимогами Європейського Союзу | - " - |
17. | Введення в дiю засобiв централiзованого управлiння та адмiнiстрування комплексної системи | - " - |
18. | Запровадження на всiх рiвнях системи аналiзу ризикiв як складової частини автоматизованої системи митного оформлення товарiв i транспортних засобiв | до 2014 року |
19. | Впровадження системи електронного документообiгу у всiй системi управлiння митними органами | - " - |
20. | Забезпечення функцiонування комплексної системи в повному обсязi | - " - |