НАЦIОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
Юридичний департамент
вiд 28.10.2008 р. | N 18-311/3496-14715 |
---|
Головним управлiнням Нацiонального
банку України в Автономнiй Республiцi Крим та по
мiсту Києву та Київськiй областi, територiальним управлiнням Нацiонального банку України, банкам України та їх фiлiям, департаментам та самостiйним структурним пiдроздiлам, Асоцiацiї українських банкiв, Асоцiацiї "Український кредитно-банкiвський союз" |
Щодо постанови Правлiння Нацiонального банку
України вiд 11.10.2008 N 319 "Про додатковi заходи
щодо дiяльностi банкiв"
Нацiональний банк України, враховуючи практику застосування постанови Правлiння Нацiонального банку України вiд 11.10.2008 N 319 "Про додатковi заходи щодо дiяльностi банкiв" (далi - Постанова N 319) та зважаючи на численнi запити стосовно виконання закрiплених Постановою N 319 заходiв, надає наступнi роз'яснення з метою їх використання в роботi та доведення до вiдома клiєнтiв банкiв.
Окремi питання, що надходили вiд банкiв вiдразу пiсля прийняття Постанови N 319, на сьогоднi втратили актуальнiсть у зв'язку iз прийняттям Правлiнням Нацiонального банку України постанови вiд 16.10.2008 N 328 "Про внесення змiн до постанови Правлiння Нацiонального банку України вiд 11.10.2008 N 319" (далi - Постанова N 328), якою було запроваджено низку змiн до вимог Нацiонального банку.
В той же час, з метою однакового застосування Постанови N 319 з урахуванням змiн, внесених Постановою N 328, повiдомляємо таке.
До пункту 1 "У сферi регулювання грошово-кредитного ринку та пiдтримання лiквiдностi".
Який порядок отримання кредиту для пiдтримання лiквiдностi?
Пiдпункт 1 Постанови N 319 (зi змiнами) врегульовує питання щодо розширення можливостей пiдтримання лiквiдностi банкiв як на основi програм фiнансового оздоровлення, так i в оперативному порядку.
Пiдтримання лiквiдностi на основi програм фiнансового оздоровлення передбачає в обов'язковому порядку пiдготовку банком програми фiнансового оздоровлення, а кредит надається з дотриманням вимог, передбачених роздiлом III Положення про регулювання Нацiональним банком України лiквiдностi банкiв України, затвердженого постановою Правлiння Нацiонального банку України вiд 26.09.2006 N 378, на умовах, визначених Постановою N 319.
При розрахунку можливого обсягу стабiлiзацiйного кредиту, який не повинен перевищувати 60 % регулятивного капiталу банку, кредити рефiнансування, отриманi банком вiд Нацiонального банку вiдповiдно до норм роздiлу II вищезазначеного Положення, не враховуються.
Пiдтримання лiквiдностi в оперативному порядку, передбаченому останнiм абзацом пiдпункту 1.1 Постанови N 319 пiд заставу акцiй/паїв, здiйснюється Нацiональним банком згiдно умов, визначених внесеними Постановою N 328 змiнами, без подання програм фiнансового оздоровлення за заявою банку, який має сплачений статутний капiтал 500 млн. грн. i бiльше та, як правило, створений у формi вiдкритого акцiонерного товариства, на пiдставi кредитного договору та договору застави акцiй або майнових прав на частку у банку - товариствi з обмеженою вiдповiдальнiстю.
У разi, якщо в банку здiйснюється процедура реорганiзацiї, зокрема змiни органiзацiйно правової форми з товариства з обмеженою вiдповiдальнiстю на вiдкрите акцiонерне товариство, укладенi договори застави майнових прав на частку банку мають обов'язково переукладатися iз заставодавцями вiдповiдно до вимог законодавства.
До пункту 2 "У сферi проведення активно-пасивних операцiй".
До пiдпункту 2.1 постанови N 319.
Який порядок застосування пiдпункту 2.1 Постанови N 319 (зi змiнами Постанови N 328)?
Уповноважений банк укладає новi кредитнi договори та здiйснює кредитування в iноземнiй валютi за вже укладеними кредитними договорами (у тому числi вiдповiдно до генеральних (рамочних) договорiв про вiдкриття кредитної лiнiї) з позичальниками, у яких немає джерел надходження валютної виручки, за умов дотримання граничного обсягу заборгованостi за кредитами в iноземнiй валютi (далi - Граничний обсяг заборгованостi).
Таке обмеження не розповсюджується на:
операцiї мiжбанкiвського кредитування;
кредити позичальникам, у яких є джерела надходження валютної виручки, в сумi цiєї виручки;
кредити уповноважених банкiв позичальникам (в незалежностi вiд наявностi у позичальника джерел надходження валютної виручки), якщо фiнансування таких кредитiв здiйснюється за рахунок цiльового використання коштiв, що надiйшли вiд мiжнародних фiнансових органiзацiй, членом яких є Україна, або з Державного бюджету України чи з мiсцевих бюджетiв, або якщо такi кредити надаються пiд державну гарантiю.
У разi, якщо кредитування позичальника, у якого є джерела надходження валютної виручки, здiйснюється в обсязi, що перевищує суму його валютної виручки, то сума такого перевищення має враховуватися при контролi за дотриманням Граничного обсягу заборгованостi.
Граничний обсяг заборгованостi визначається за даними щоденного балансу банку на дату фiксацiї заборгованостi згiдно з Постановою N 319 як сумарна заборгованiсть позичальникiв, у яких немає джерел надходження валютної виручки, за наданими кредитами в iноземнiй валютi, що облiковується на звiтну дату за вiдповiдними балансовими рахунками банку (у тому числi вiдповiдно до генеральних (рамочних) договорiв про вiдкриття кредитної лiнiї).
Щоденне дотримання Граничного обсягу заборгованостi самостiйно перевiряється уповноваженим банком шляхом його зiставлення iз сумарною заборгованiстю на звiтну дату, що облiковується за вiдповiдними балансовими рахунками банку як кредити в iноземнiй валютi, що наданi (у тому числi вiдповiдно до генеральних (рамочних) договорiв про вiдкриття кредитної лiнiї) таким позичальникам:
а) позичальникам, у яких немає джерел надходження валютної виручки - у загальнiй сумi заборгованостi позичальника за наданим кредитом в iноземнiй валютi;
б) позичальникам, у яких є джерела надходження валютної виручки - у сумi перевищення заборгованостi за кредитом в iноземнiй валютi розмiру валютної виручки позичальника вiдповiдно до абзацу шостого цих роз'яснень до пiдпункту 2.1 Постановою N 319.
Додатково роз'яснюємо таке.
На кредити позичальникiв, у яких немає джерел надходження валютної виручки, за якими отримано грошове забезпечення (пiд заставу майнових прав) або якi гарантованi резервним акредитивом iншого банку, розповсюджується вимога щодо кредитування у межах Граничного обсягу заборгованостi.
Банки виконують взятi на себе кредитнi зобов'язання за кредитними договорами з клiєнтами, у яких немає джерел надходження валютної виручки, що були оформленi до вступу Постанови N 319 у дiю, з урахуванням вимог щодо кредитування у межах Граничного обсягу заборгованостi.
Чи має право банк надавати кредити в iноземнiй валютi фiзичним особам вiдповiдно до вимог пiдпункту 2.1 Постановi N 319 (з урахуванням змiн Постанови N 328)?
Банки мають право надавати кредити в iноземнiй валютi будь-яким контрагентам, якi не мають валютної виручки, в тому числi фiзичним особам, що не здiйснюють пiдприємницької дiяльностi, виключно в межах Граничного обсягу заборгованостi.
Банк не має права здiйснювати кредитування фiзичних осiб в iноземнiй валютi понад Граничний обсяг заборгованостi навiть за наявностi у банку вiдповiдних ресурсiв.
Яким чином має здiйснюватися контроль за дотриманням банками Граничного обсягу заборгованостi?
Уповноважений банк у термiн до 01.11.2008 зобов'язаний письмово (через систему електронної пошти) повiдомити територiальному управлiнню (вiддiлу валютного контролю) Нацiонального банку за мiсцезнаходженням банку Граничний обсяг заборгованостi. На перiод дiї Постанови вiддiлам валютного контролю територiальних управлiнь Нацiонального банку України встановити щоденний контроль за дотриманням банками Граничного обсягу заборгованостi.
Для здiйснення контролю за обсягами кредитування у iноземнiй валютi щотижня (у понедiлок до 12:00) територiальнi управлiння Нацiонального банку повиннi отримувати вiд банкiв узагальнену по банку-юридичнiй особi iнформацiю про погашення та надання кредитiв протягом попереднього робочого тижня за нижченаведеною табличною формою:
Iнформацiя про погашення та надання
протягом тижня кредитiв в iноземнiй валютi
за станом на ____________ 2008 року (еквiвалент у тис.
гривень*)
____________
* еквiвалент у тис. гривень
обчислюється за курсом НБУ на звiтну дату
Тризначний код банку (довiдник rcukru.dbf) | Назва банку | Код валюти | Залишок заборгов. за кредитами, зафiксований на 13.10.2008 | Залишок заборгованостi за кредитами за станом на зазначену дату | Погашено протягом тижня кредитiв | Видано протягом тижня кредитiв | У тому числi обсяг кредитiв, наданих пiд забезпечення валютної виручки |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Отриману вiд банкiв iнформацiю територiальнi управлiння повиннi узагальнювати та зберiгати для подальшого контролю.
Щомiсяця у п'ятий робочий день територiальнi управлiння надають до Департаменту валютного регулювання узагальнену iнформацiю про погашення та надання банками кредитiв протягом попереднього мiсяця за вказаною табличною формою. У разi необхiдностi, Департамент валютного регулювання може запитувати за станом на певну дату вищезазначену iнформацiю.
До пiдпункту 2.2 Постанови N 319.
Що вважається необґрунтованою пролонгацiєю кредиту?
Нацiональний банк України квалiфiкуватиме як необґрунтовану пролонгацiю кредитних договорiв у разi, якщо має мiсце один або декiлька з наступних факторiв:
фiнансовий стан позичальника/контрагента на час укладення договору пролонгацiї (тобто продовження строку дiї) кредитної операцiї у вiдповiдностi до вимог Положення про порядок формування та використання резерву для вiдшкодування можливих втрат за кредитними операцiями банкiв, затвердженого постановою Правлiння Нацiонального банку України вiд 06.07.2000 N 279 (далi - Положення), оцiнений як "В", "Г" або "Д", а стан обслуговування боргу оцiнений як "слабкий" або "незадовiльний";
оцiнка фiнансового стану позичальника/контрагента банком базується в основному на очiкуваннях його майбутнiх надходжень та/або доходiв без урахування результатiв аналiзу фактичних надходжень та/або доходiв, отримання яких пiдтверджено достовiрними документами (фiнансова, податкова, статистична та iнша звiтнiсть для позичальникiв - юридичних осiб, виписки (довiдки) банку, довiдка з мiсця роботи, довiдка про доходи, виданi третьою особою, для фiзичних осiб).
встановлена умовами кредитного договору перiодичнiсть погашення основного боргу та вiдсоткiв/комiсiй є рiдшою одного разу на мiсяць (для iнвестицiйних проектiв протягом перших трьох рокiв це стосується перiодичностi погашення вiдсоткiв/комiсiй);
до умов кредитного договору внесено змiни щодо сум i строкiв погашення основного боргу i вiдсоткiв/комiсiй за ним, якi погiршують умови для кредитора (збiльшено суму основного боргу за кредитом, зменшено розмiр вiдсоткiв/комiсiй за ним; подовжено термiн перiодичностi сплати основного боргу та/або вiдсоткiв/комiсiй за ним тощо);
щодо майна, яке є предметом застави за кредитом, має мiсце судове оскарження прав заставодавця, або предметом застави є майно, яке вже є заставним забезпеченням iншого зобов'язання позичальника/майнового поручителя, а також якщо позичальником/майновим поручителем оскаржується в судi право банку-кредитора на реалiзацiю права звернення стягнення на предмет застави;
застава за кредитом надана позичальником/майновим поручителем, щодо якого порушено справу про банкрутство або визнано банкрутом у встановленому законодавством порядку.
Що вважається внесенням до кредитного договору змiн щодо вартостi кредиту, що не вiдповiдає змiнам облiкової ставки Нацiонального банку України?
Дiя пiдпункту 2.2 Постанови N 319 (зi змiнами) стосується кредитних договорiв як в нацiональнiй, так i в iноземнiй валютi i поширюється на правовiдносини, що виникають пiсля набуття чинностi цiєю постановою, тобто з 13.10.2008. З огляду на це, при розглядi питання стосовно можливостi внесення змiн до дiючого кредитного договору в частинi вартостi кредиту, банки повиннi брати до уваги лише тi змiни облiкової ставки, якi можуть вiдбутися пiсля 13.10.2008. Змiни облiкової ставки, якi вiдбулися до ухвалення Постанови N 319, з моменту набуття нею чинностi не можуть розглядатися як пiдстава для змiни вартостi кредиту за дiючими кредитними договорами. Зазначене стосується також тих випадкiв, коли iнiцiювання банками внесення змiн до дiючих кредитних договорiв вiдбулося до набуття Постановою N 319 чинностi, але вiдповiднi змiни за станом на 13.10.2008 р. з будь-яких причин не були оформленi в установленому законодавством порядку (шляхом укладання додаткової угоди або в iнший передбачений законодавством спосiб).
Одночасно звертаємо увагу, що вiдповiдно до вимог статтi 11 Закону України "Про захист прав споживачiв", а також пункту 3.5 Правил надання банками iнформацiї споживачу про умови кредитування та сукупну вартiсть кредиту, затверджених постановою Правлiння Нацiонального банку України вiд 10.05.2007 N 168 (далi - Правила N 168), банки мають право змiнювати процентну ставку за кредитом лише у разi настання подiї, не залежної вiд волi сторiн договору, яка має безпосереднiй вплив на вартiсть кредитних ресурсiв банку.
Таким чином, змiна процентної ставки за кредитом має бути адекватною тим подiям (у тому числi i змiнi облiкової ставки Нацiонального банку України), якi мали безпосереднiй вплив на вартiсть кредитних ресурсiв банку.
До пiдпункту 2.3 Постанови N 319.
Чи поширюються обмеження, зазначенi в пiдпунктi 2.3 на операцiї в iноземнiй валютi, овердрафти за укладеними з клiєнтами договорами, в т. ч. щодо обслуговування карткових рахункiв, перекази коштiв до бюджетiв?
Вимогами пiдпункту 2.3 Постанови N 319 (зi змiнами) визначено порядок та строки здiйснення банками переказiв, а також передбачено, що уповноважений банк приймає до виконання платiжнi доручення на переказ коштiв як в гривнях, так i в iноземнiй валютi.
При виконаннi платiжних доручень в iноземнiй валютi повиннi враховуватися загальноприйнята банкiвська практика виконання документiв в iноземнiй валютi та вимоги валютного законодавства.
Перерахування коштiв на користь одержувача, в тому числi платежi до бюджетiв, здiйснюється у строки, визначенi пiдпунктом 2.3 Постанови N 319 (зi змiнами).
Розрахунки за виконанi клiєнтом операцiї з використанням платiжної картки за рахунок його коштiв здiйснюється вiдповiдно до умов договорiв, якi укладенi банком з клiєнтом.
Клiєнти банку мають надавати до банку розрахунковi документи для оплати своїх зобов'язань з урахуванням встановлених пiдпунктом 2.3 Постанови N 319 (зi мiнами) строкiв виконання цих документiв.
Разом з тим, враховуючи те, що в кiнцi мiсяця здiйснюється найбiльша кiлькiсть платежiв до Державного бюджету України, банкам 29, 30 та 31 жовтня ц. р. забезпечити перерахування коштiв до бюджетiв усiх рiвнiв в день надання платiжних доручень клiєнтiв.
До пiдпункту 2.4 Постанови N 319.
Чи означає обмеження, закрiплене у пiдпунктi 2.4 Постанови N 319, що банк зобов'язаний повернути кошти, залученi вiд клiєнта, зокрема, фiзичної особи, лише пiсля спливу строку розмiщення вкладу (депозиту) у банку?
Банки виконують свої зобов'язання за всiма типами договорiв (зокрема, за вкладними (депозитними) договорами, договорами на розмiщення ощадних (депозитних) сертифiкатiв, за договорами iз залучення кредитiв, позик, у тому числi поворотної фiнансової допомоги, за генеральними (рамочними) договорами, за вiдкритими кредитними лiнiями тощо) iз залучення грошових коштiв (як у нацiональнiй, так i в iноземнiй валютi) або банкiвських металiв вiд юридичних та/або фiзичних осiб лише в разi настання строку завершення зобов'язань за такими договорами.
Вищевказанi вимоги щодо порядку та термiнiв виконання зобов'язань банкiв iз залучення грошових коштiв або банкiвських металiв розповсюджуються також на мiжбанкiвськi вкладнi (депозитнi) та кредитнi операцiї вiдповiдно до встановлених кореспондентських вiдносин.
Банки виконують вказанi вимоги незалежно вiд категорiї (резидентностi) контрагентiв.
Вимоги пункту 2.4 не розповсюджуються на операцiї iнститутiв спiльного iнвестування вiдкритого типу, iнститутiв спiльного iнвестування iнтервального типу (протягом дiї iнтервалу), якi пов'язанi з виконанням зобов'язань вiдповiдного IСI щодо обов'язкового викупу власних цiнних паперiв на вимогу iнвестора, та на операцiї недержавних пенсiйних фондiв, якi пов'язанi з виконанням зобов'язань вiдповiдного недержавного пенсiйного фонду щодо здiйснення виплат своєму учасниковi.
До пункту 4 "У сферi проведення валютних операцiй".
До пiдпункту 4.1 Постанови N 319.
Яким чином здiйснюється конвертацiя iноземної валюти?
Пiдпунктом 4.1 уточнено вимоги пункту 27 роздiлу I Положення про порядок та умови торгiвлi iноземною валютою (далi - Положення N 281), а саме суб'єкти ринку мають право здiйснювати операцiї з купiвлi (продажу) однiєї iноземної валюти за iншу iноземну валюту - тобто, обмiн (конвертацiю) - за умови, що обидвi валюти є iноземними валютами однiєї групи Класифiкатора iноземних валют та банкiвських металiв (далi - Класифiкатор). Так, iноземна валюта:
1-ї групи Класифiкатора - вiльно конвертована валюта, яка широко використовується для здiйснення платежiв за мiжнародними операцiями та продається на головних валютних ринках свiту i дозволяється для здiйснення iнвестицiй в Україну - може бути обмiняна на iншу iноземну валюту 1-ї групи Класифiкатора;
2-ї групи Класифiкатора - вiльно конвертована валюта, яка широко не використовується для здiйснення платежiв за мiжнародними операцiями та не продається на головних валютних ринках свiту - може бути обмiняна на iншу iноземну валюту 2-ї групи Класифiкатора;
3-ї групи Класифiкатора - неконвертована валюта - може бути обмiняна на iншу iноземну валюту 3-ї групи Класифiкатора.
Вимоги пiдпункту 4.1 Постанови N 319 не поширюються на операцiї, що здiйснюються для забезпечення виконання iмпортних договорiв
До пiдпункту 4.2 Постанови N 319.
Який порядок встановлення курсу купiвлi та продажу готiвкової iноземної валюти та порядок контролю за здiйсненням валютно-обмiнних операцiй з боку уповноважених банкiв, уповноважених фiнансових установ та нацiонального оператора поштового зв'язку?
Вимоги цього пункту означають, що курс продажу готiвкової iноземної валюти не повинен перевищувати курс купiвлi готiвкової iноземної валюти бiльше нiж на 5,0 вiдсоткiв.
Уповноваженi банки, уповноваженi фiнансовi установи та пункти обмiну iноземної валюти, якi працюють на пiдставi агентських договорiв, укладених з уповноваженими банками (далi - пункти обмiну агентiв), зобов'язанi куплену протягом робочого дня готiвкову iноземну валюту продати протягом цього ж самого робочого дня.
Нацiональний банк України вимагає вiд керiвникiв уповноважених банкiв, уповноважених фiнансових установ, нацiонального оператора поштового зв'язку забезпечити систематичне проведення аналiзу котирування курсiв купiвлi-продажу iноземних валют, що встановлюються фiлiями банкiв для власних кас i пунктiв обмiну, та обсягiв проведених операцiй, особливо в пунктах обмiну агентiв, з метою недопущення встановлення ними безпiдставно завищених курсiв.
Резиденти - суб'єкти господарювання, якi уклали агентський договiр з уповноваженим банком про здiйснення валютно-обмiнних операцiй (далi - агенти) повиннi щоденно надавати до уповноважених банкiв реєстри купленої та проданої iноземної валюти.
Територiальнi управлiння Нацiонального банку України, що здiйснюють нагляд за дiяльнiстю структурних пiдроздiлiв банкiв (фiнансових установ) у регiонах, мають проводити щоденний аналiз валютно-обмiнних операцiй з метою дотримання вимог Постанови N 319 i забезпечення вiдповiдностi порядку проведення валютно-обмiнних операцiй вимогам Iнструкцiї про порядок органiзацiї та здiйснення валютно-обмiнних операцiй на територiї України, затвердженої постановою Правлiння Нацiонального банку України вiд 12.12.2002 N 502.
У разi виявлення фактiв порушення вимог цього пункту територiальне управлiння має скасувати рiшення про реєстрацiю пункту обмiну валюти в день виявлення порушення. Банку (фiнансовiй установi) у триденний строк пiсля отримання цього рiшення повернути довiдку про реєстрацiю пункту обмiну валюти до територiального управлiння, яке робить вiдповiдну вiдмiтку в Книзi реєстрацiї пунктiв обмiну валюти.
Вимоги цього пункту поширюються на порядок здiйснення валютно-обмiнних операцiй уповноваженими фiнансовими установами та нацiональним оператором поштового зв'язку.
До пiдпункту 4.3 Постанови N 319.
Чи можливо здiйснювати купiвлю iноземної валюти за гривнi у межах лiмiтiв вiдкритою валютної позицiї банку з метою забезпечення зобов'язань за готiвковими операцiями?
Уповноваженi банки здiйснюють власнi валютнi операцiї з купiвлi iноземної валюти за гривнi в межах установлених лiмiтiв вiдкритої валютної позицiї банку за наявностi зобов'язань у цiй валютi, строк за якими настав, з урахуванням норм пункту 3 роздiлу III Положення про порядок та умови торгiвлi iноземною валютою, затвердженого постановою Правлiння Нацiонального банку України вiд 10.08.2005 N 281.
Здiйснення уповноваженим банком власних операцiй з купiвлi iноземної валюти за зобов'язаннями, що вже виконанi, не передбачено.
Норми пiдпункту 4.3 Постанови N 319 дозволяють уповноваженим банкам в межах установлених лiмiтiв вiдкритої валютної позицiї здiйснювати купiвлю готiвкової iноземної валюти за готiвковi (безготiвковi) гривнi на пiдставi касових заявок на пiдкрiплення готiвкою в межах, необхiдних для виконання касових операцiй.
До пiдпункту 4.4 Постанови N 319.
Чи поширюються обмеження, зазначенi у пiдпунктi 4.4 Постанови N 319, на операцiї здiйснення купiвлi, обмiну валюти з метою дострокового виконання позичальником зобов'язань за кредитним договором, дострокового погашення зобов'язань за облiгацiями, виплати резидентами iноземним iнвесторам нарахованих за звiтний перiод дивiдендiв?
Чи поширюються обмеження, зазначенi у пiдпунктi 4.4 Постанови N 319, на вiдповiднi операцiї резидентiв, що здiйснюються за рахунок власних коштiв?
Пiдпунктом 4.4 уточнено вимоги пунктiв 1 та 2 глави 1 роздiлу II Положення N 281, а саме резидентам заборонено здiйснювати купiвлю, обмiн iноземної валюти з метою:
дострокового виконання зобов'язань;
проведення розрахункiв з нерезидентами за iмпорт продукцiї (робiт, послуг, прав iнтелектуальної власностi), який здiйснюється без увезення на територiю України.
Зазначенi операцiї можуть бути здiйсненi за рахунок власних коштiв резидента.
Вимоги цього пiдпункту поширюються на операцiї з купiвлi, обмiну iноземної валюти за операцiями, пов'язаними з рухом капiталу, що здiйснюються вiдповiдно до глави 3 роздiлу II Положення N 281. Заборона здiйснення купiвлi, обмiну iноземної валюти з метою дострокового виконання зобов'язань, встановлена цим пiдпунктом, не поширюється на випадки купiвлi, обмiну iноземної валюти з метою виплати резидентами iноземним iнвесторам дивiдендiв, нарахованих за пiдсумками дiяльностi резидентiв за звiтний перiод у порядку, визначеному вiдповiдно до вимог чинного законодавства України, зокрема, Цивiльного кодексу України, Закону України "Про господарськi товариства", Закону України "Про цiннi папери та фондовий ринок", Закону України "Про iнститути спiльного iнвестування (пайовi та корпоративнi iнвестицiйнi фонди)", а також статутних документiв зазначених резидентiв.
Вимоги пiдпункту 4.4 Постанови N 319 не поширюються на:
- операцiї неторговельного характеру;
- кошти в iноземнiй валютi, що були купленi згiдно вимог Положення N 281 до набрання чинностi Постанови N 319, тобто до 13.10.2008.
До пiдпункту 4.5 Постанови N 319.
Чи має право банк отримати суму вже зарезервованих на кореспондентському рахунку в Нацiональному банку коштiв за договорами про залучення коштiв в iноземнiй валютi з дати набрання чинностi Постановою N 319?
У зв'язку iз тимчасовим встановленням нульової ставки резервування коштiв, що пiдлягають резервуванню вiдповiдно до вимог Правил резервування коштiв за залученими уповноваженим банком депозитами i кредитами (позиками) в iноземнiй валютi вiд нерезидентiв, затверджених постановою Правлiння Нацiонального банку України вiд 18.06.2008 N 171 (зi змiнами) (далi - Правила), з 13.10.2008 уповноваженi банки мають право на повернення коштiв, що резервуються, до закiнчення перiоду їх резервування, зазначеного в заявi про резервування.
Повернення коштiв, що резервуються, у зв'язку з тимчасовим встановленням нульової ставки резервування має здiйснюватися у порядку, визначеному пунктом 15 Правил, без подання документiв, якi пiдтверджують пiдстави для повернення коштiв (пiдстава для повернення коштiв - тимчасове встановлення нульової ставки резервування).
Звертаємо увагу, що за операцiями залучення уповноваженим банком депозиту, кредиту (позики) в iноземнiй валютi вiд нерезидента на строк, що не перевищує 183 календарних днiв, на якi поширюється дiя правил та якi здiйснюються у перiод дiї нульової ставки резервування, банк не здiйснює перерахування коштiв, але має надавати Нацiональному банку України довiдку, передбачену пунктом 7 Правил, та заяву, оформлену вiдповiдно до пункту 8 Правил (за виключенням пiдпункту "ґ" зазначеного пункту).
До пiдпункту 4.6 Постанови N 319.
Який механiзм розрахунку вiдкритих балансових валютних позицiй банку за кожною окремою валютою за операцiями з купiвлi-продажу iноземної валюти?
Механiзм розрахунку вiдкритої балансової валютної позицiї за окремою валютою та контроль за дотриманням уповноваженими банками лiмiтiв вiдкритих балансових валютних позицiй за окремими валютами, що має бути запроваджений з 01.11.2008, буде доведено до банкiв додатково.
До пiдпункту 4.7 Постанови N 319.
Чи має право уповноважений банк тримати iноземну валюту 1 групи Класифiкатора на рахунках "ностро" в банках України, чи лише в банках країн, валюта яких належить до 1 групи Класифiкатора?
Уповноваженi банки, якi мають iноземну валюту 1 групи Класифiкатора на кореспондентських рахунках типа "Ностро", вiдкритих в банках-нерезидентах за межами України, повиннi забезпечити перерахування цiєї валюти в банки тих держав, валюта яких належить до 1 групи Класифiкатора. У зв'язку з цим, уповноваженим банкам необхiдно найближчим часом довести до вiдома клiєнтiв реквiзити тих кореспондентських рахункiв банкiв-нерезидентiв, через якi в подальшому будуть здiйснюватись розрахунки. Кошти, якi надходять на кореспондентськi рахунки, що ранiше використовувались, не пiзнiше наступного робочого дня мають бути перерахованi на новi зазначенi кореспондентськi рахунки.
Вимоги цього пункту не стосуються кореспондентських рахункiв типу "Ностро", вiдкритих в банках України.
До пiдпункту 4.8 Постанови N 319.
Якi операцiї можуть здiйснювати банки-нерезиденти в гривнях через кореспондентськi рахунки "Лоро", вiдкритi в уповноважених банках України?
Пiдпунктом 4.8 дозволено використання ЛОРО-рахункiв банкiв-нерезидентiв, вiдкритих в уповноважених банках у гривнях, виключно з метою проведення операцiй, передбачених статтею 7 Декрету Кабiнету Мiнiстрiв України "Про систему валютного регулювання i валютного контролю", тобто в межах торговельного обороту мiж резидентами i нерезидентами у гривнях.
Перший заступник Голови | А. В. Шаповалов |