ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМIНIСТРАЦIЯ УКРАЇНИ
вiд 10.01.2009 р. | N 264/7/12-0117 |
---|
Державним податковим адмiнiстрацiям в Автономнiй Республiцi Крим, областях, мм. Києвi i Севастополi |
Про набрання чинностi Конвенцiєю про уникнення
подвiйного оподаткування з Йорданiєю
Державна податкова адмiнiстрацiя України доводить до вiдома та врахування в роботi, що за повiдомленням Мiнiстерства закордонних справ України (лист вiд 19.12.2008 N 72/16-612/1-3859) 23 жовтня 2008 року набрала чинностi Конвенцiя мiж Урядом України i Урядом Йорданського Хашимiтського Королiвства про уникнення подвiйного оподаткування та запобiгання податковим ухиленням стосовно податкiв на доходи та капiтал i Протокол до неї, пiдписанi 30 листопада 2005 р., ратифiкованi Верховною Радою України 3 вересня 2008 р. (Закон України N 358-VI).
Положення цiєї Конвенцiї застосовуються:
а) стосовно податкiв, що утримуються у джерела (дивiденди, проценти, роялтi), щодо сум доходу, отриманих на або пiсля 1 сiчня 2009 р.;
б) стосовно iнших податкiв на доходи або капiтал, що стягуються протягом будь-якого податкового перiоду, що починається на або пiсля 1 сiчня 2009 р.
В Українi положення Конвенцiї застосовуються до податкiв, що справляються згiдно з Законом України "Про оподаткування прибутку пiдприємств" та Законом України "Про податок з доходiв фiзичних осiб".
Ця Конвенцiя буде також застосовуватись до будь-яких iдентичних або значним чином подiбних податкiв, якi будуть справлятися в Українi пiсля дати пiдписання цiєї Конвенцiї на додаток до iснуючих податкiв або замiсть них.
Конвенцiя застосовується до осiб (юридичних та фiзичних), якi є резидентами однiєї з держав - України або Йорданiї, або резидентами обох держав. Для цiлей Конвенцiї вираз "резидент Договiрної Держави" означає будь-яку особу, яка за законодавством цiєї Держави пiдлягає оподаткуванню в нiй на пiдставi мiсця проживання, постiйного мiсця перебування, мiсця управлiння, мiсця реєстрацiї або iншого аналогiчного критерiю, а також включає цю Державу i будь-яку її адмiнiстративно-територiальну одиницю чи мiсцевий орган влади. Цей термiн, проте, не включає будь-яку особу, яка пiдлягає оподаткуванню в цiй Державi лише стосовно доходiв iз джерел у цiй Державi або стосовно капiталу, що в нiй знаходиться.
Якщо згiдно з вищенаведеним визначенням фiзична особа є резидентом обох Договiрних Держав, Конвенцiєю встановлено вiдповiднi правила, за якими можна визначити, резидентом якої з двох Держав буде вважатися ця особа для цiлей оподаткування.
Вiдповiдно до положень статтi 7 Конвенцiї, якщо йорданське пiдприємство здiйснює пiдприємницьку дiяльнiсть в Українi через розташоване в Українi постiйне представництво, то прибуток цього пiдприємства може оподатковуватись в Українi, але тiльки щодо тiєї частини прибутку, яка стосується: 1) цього постiйного представництва; 2) продажу в Українi товарiв чи виробiв такого самого або аналогiчного характеру з товарами або виробами, що продаються через постiйне представництво; 3) iншої пiдприємницької дiяльностi такого самого або аналогiчного характеру, яка здiйснюється в Українi через це постiйне представництво. Причому до такого постiйного представництва вiдносять прибуток, який воно могло б одержати, якби було окремим та самостiйним пiдприємством, що здiйснює таку саму або аналогiчну дiяльнiсть у таких самих або аналогiчних умовах, i дiяло б в повнiй незалежностi вiд пiдприємства, постiйним представництвом якого воно є.
Податок на прибуток постiйного представництва визначається вiдповiдно до пункту 13.8 статтi 13 Закону України "Про оподаткування прибутку пiдприємств" (далi - Закон) та Порядку складання розрахунку податку на прибуток нерезидента, що проводить дiяльнiсть на територiї України через постiйне представництво, затвердженого наказом ДПА України вiд 31.07.97 р. N 274 та зареєстрованого Мiнiстерством юстицiї України 28 серпня 1997 р. за N 352/2156 (iз змiнами та доповненнями).
Чинне законодавство України дає узагальнене визначення термiна "постiйне представництво" (п. 1.17 статтi 1 Закону). В Конвенцiї цей термiн розглядається бiльш детально, обумовлюються випадки, коли дiяльнiсть не розглядається як така, що утворює постiйне представництво. Зокрема, будiвельний майданчик, будiвельний, складальний або монтажний об'єкт чи пов'язана з ними наглядова дiяльнiсть, утворюють постiйне представництво, лише якщо тривалiсть робiт, пов'язана з таким майданчиком, об'єктом чи дiяльнiстю, перевищує 9 мiсяцiв. Надання послуг, технiчних послуг, у тому числi консультативних, пiдприємством через спiвробiтникiв або iнший персонал, найнятий пiдприємством для таких цiлей, утворюють постiйне представництво тiльки у тому разi, якщо дiяльнiсть такого характеру (у рамках одного й того самого або пов'язаного з ним проекту) триває протягом перiоду (перiодiв), якi перевищують у сукупностi шiсть мiсяцiв у будь-якому дванадцятимiсячному перiодi.
Доходи, що одержуються резидентом Йорданiї вiд нерухомого майна, яке знаходиться в Українi, та доходи вiд вiдчуження такого майна будуть оподатковуватись в Українi. При цьому треба брати до уваги, що вищезазначене положення буде застосовуватись до доходiв, що одержуються вiд прямого використання, здавання в оренду або використання в будь-якiй iншiй формi нерухомого майна. Морськi, рiчковi та повiтрянi судна не розглядаються як нерухоме майно.
Прибутки, одержанi пiдприємством Йорданiї вiд експлуатацiї морських або повiтряних суден у мiжнародних перевезеннях, не пiдлягають оподаткуванню в Українi.
Що стосується оподаткування так званих пасивних доходiв (дивiдендiв, процентiв, роялтi), одержуваних з джерел в Українi резидентом Йорданiї, який не здiйснює пiдприємницьку дiяльнiсть в Українi через постiйне представництво, такi доходи пiдлягають оподаткуванню в Українi (пiдпункти "а", "б", "в" пункту 13.1 та пункт 13.2 статтi 13 Закону), але згiдно з положеннями Конвенцiї право України як країни - джерела доходу обмежене певною, встановленою у вiдповiдних статтях Конвенцiї ставкою оподаткування.
Якщо фактичним власником дивiдендiв є компанiя - резидент Йорданiї, яка володiє безпосередньо принаймнi 25 % капiталу компанiї - резидента України, що сплачує дивiденди, то податок, що стягується в Українi, обмежується ставкою 10 % вiд загальної суми дивiдендiв. В iнших випадках - 15 % вiд загальної суми дивiдендiв.
Оподаткування процентiв, що виникають в Українi i сплачуються резиденту Йорданiї, що є фактичним власником цих процентiв, обмежується в Українi ставкою 10 % вiд загальної суми процентiв.
Незважаючи на попереднє положення, проценти, що виникають в Українi, пiдлягають звiльненню вiд оподаткування в Українi, якщо вони одержуються i дiйсно належать Урядовi Йорданiї, у тому числi її мiсцевим органам влади, адмiнiстративно-територiальнiй одиницi, Центральному банку чи будь-якiй iншiй фiнансовiй органiзацiї, яка контролюється цим Урядом i капiтал якої знаходиться у повному володiннi Уряду Йорданiї.
Оподаткування в Українi доходiв у виглядi роялтi, що виникли в Українi i сплачуються резиденту Йорданiї, який є фактичним власником таких роялтi, обмежується ставкою 10 % загальної суми роялтi.
Вищезазначенi положення щодо оподаткування дивiдендiв, процентiв i роялтi за пiльговими ставками не застосовуються в Українi, якщо фактичний власник таких доходiв є резидентом Йорданiї, але здiйснює свою дiяльнiсть в Українi через постiйне представництво (постiйну базу), i холдинг, стосовно якого сплачуються дивiденди, або боргова вимога, на пiдставi якої сплачуються проценти, або право, стосовно якого сплачуються роялтi, дiйсно вiдносяться до цього постiйного представництва. У такому випадку цi види доходу вважаються одержаними через постiйне представництво.
Конвенцiя також встановлює, що доход, одержаний фiзичною особою - резидентом Йорданiї щодо професiйних послуг чи iншої дiяльностi незалежного характеру (незалежної наукової, лiтературної, художньої, освiтньої або викладацької дiяльностi, а також вiд незалежної дiяльностi лiкарiв, адвокатiв, iнженерiв, архiтекторiв, стоматологiв i бухгалтерiв), буде оподатковуватись в Українi, якщо: 1) ця особа володiє в Українi постiйною базою, що використовується нею з метою здiйснення своєї дiяльностi; або 2) якщо ця особа перебуває в Українi протягом перiоду, що становить у сукупностi 183 днi у будь-якому дванадцятимiсячному перiодi, що починається або закiнчується у вiдповiдному фiнансовому роцi (у такому разi оподаткуванню пiдлягає тiльки та частина доходу, що отримується вiд дiяльностi цiєї особи в Українi); або 3) якщо винагорода за дiяльнiсть цiєї особи в Українi сплачується резидентом України або витрати зi сплати винагороди несуть постiйне представництво або постiйна база, розташованi в Українi (у такому разi тiльки та частина винагороди, яка отримується у зв'язку з цим, може оподатковуватись в Українi).
Платня, заробiтна плата та iншi подiбнi винагороди, що одержуються фiзичною особою - резидентом Йорданiї у зв'язку з роботою за наймом, що здiйснюється в Українi, пiдлягають оподаткуванню в Українi. Така винагорода не пiдлягає оподаткуванню в Українi лише за умови одночасного виконання наступних трьох умов:
1) одержувач перебуває в Українi протягом перiоду або перiодiв, що не перевищують у сукупностi 183 днiв у будь-якому дванадцятимiсячному перiодi, що починається або закiнчується у вiдповiдному фiнансовому роцi; та
2) винагорода сплачується наймачем або вiд iменi наймача, який не є резидентом України; та
3) витрати зi сплати винагород не несуть постiйне представництво або постiйна база, якi наймач має в Українi.
Незважаючи на попереднi положення, винагорода, яка одержується у зв'язку з роботою за наймом, що здiйснюється на борту морського або повiтряного судна, яке експлуатується в мiжнародних перевезеннях пiдприємством України, буде оподатковуватись лише в Українi.
Заробiтна плата, платня та iншi подiбнi винагороди, що отримуються резидентом Йорданiї як посадовою особою, що обiймає вищу керiвну посаду в компанiї, яка є резидентом України, а також директорськi гонорари та iншi аналогiчнi виплати, якi одержуються резидентом Йорданiї як членом ради директорiв компанiї, яка є резидентом України, пiдлягають оподаткуванню в Українi.
Незалежно вiд попереднiх положень доход фiзичної особи - резидента Йорданiї, що одержується в Українi вiд здiйснення особистої дiяльностi у якостi працiвника мистецтв (артиста театру, кiно, радiо, телебачення або музиканта) або спортсмена, буде оподатковуватись в Українi.
Незважаючи на попереднi положення, доход фiзичної особи - резидента Йорданiї вiд особистої дiяльностi в Українi у якостi працiвника мистецтв або спортсмена буде звiльнений вiд оподаткування в Українi, якщо така дiяльнiсть значним чином фiнансується за рахунок суспiльних фондiв України та Йорданiї або якщо ця дiяльнiсть виконується на пiдставi угоди або домовленостi про культурне спiвробiтництво мiж Україною i Йорданiєю.
Платежi, що одержуються для цiлей оплати проживання, навчання або професiйної пiдготовки студентом, стажистом або практикантом, який є або був безпосередньо до приїзду в Україну резидентом Йорданiї i перебуває в Українi виключно з метою навчання чи професiйної пiдготовки, не оподатковуються в Українi за умови, що такi платежi здiйснюються з джерел, якi знаходяться за межами України.
Право на використання переваг Конвенцiї надається вiдповiдно до Порядку звiльнення (зменшення) вiд оподаткування доходiв iз джерелом їх походження з України згiдно з мiжнародними договорами України про уникнення подвiйного оподаткування, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 6 травня 2001 р. N 470.
Доведiть зазначене до пiдпорядкованих державних податкових iнспекцiй.
Додаток: зазначена Конвенцiя з Протоколом - на 25 стор.
Заступник Голови | С. I. Лекарь |