ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
24.07.09 | N 11/1-10.19/7100-ЕП |
---|
Начальникам регiональних митниць, митниць |
Щодо перевезень товарiв на умовах Конвенцiї МДП
З метою забезпечення одноманiтного пiдходу до виконання вимог Митної конвенцiї про мiжнародне перевезення вантажiв iз застосуванням книжки МДП (Конвенцiї МДП) 1975 року у тих випадках, коли при перемiщеннi товарiв на умовах Конвенцiї МДП обрахована сума податкiв i зборiв перевищує рекомендовану суму 50000 доларiв США, роз'яснюємо.
Згiдно iз Законом України вiд 15.07.94 N 117/94-ВР Україна стала повноправним учасником Конвенцiї МДП i взяла на себе обов'язки щодо виконання її норм i положень.
Крiм самої Конвенцiї МДП, в Українi умови виконання мiжнародних дорожнiх перевезень, порядок оформлення книжки МДП тощо визначаються Порядком реалiзацiї положень Митної конвенцiї про мiжнародне перевезення вантажiв iз застосуванням книжки МДП, затвердженим наказом Держмитслужби України вiд 21.11.01 N 755 (iз змiнами та доповненнями), зареєстрованим у Мiнiстерствi юстицiї України 14.12.01 за N 1036/6227.
Вiдповiдно до цього наказу, якщо при ввезеннi в Україну з метою транзиту товару сума податкiв i зборiв (обов'язкових платежiв), що пiдлягає сплатi в разi його випуску у вiльний обiг на митнiй територiї України, перевищує розмiр гарантiї (тобто суму, еквiвалентну 50000 доларiв США в нацiональнiй валютi України в перерахунку за курсом, установленим Нацiональним банком України на день подання книжки МДП до оформлення), то операцiя МДП проводиться вiдповiдно до норм статтi 23 Конвенцiї МДП i частини першої статтi 165 Митного кодексу України.
Згiдно iз коментарем до ст. 23 Конвенцiї МДП: у вiдповiдностi зi статтею 4 даної Конвенцiї вантажi, що перевозяться з дотриманням процедури МДП, звiльняються вiд сплати або депозиту ввiзних чи вивiзних мита та зборiв, навiть якщо цi обов'язковi платежi перевищують суму у 50 000 доларiв США. У цих випадках митнi органи держави транзиту вiдповiдно до статтi 23 можуть вимагати супроводження дорожнiх транспортних засобiв територiєю своєї держави за рахунок перевiзника.
Слiд ураховувати, що при перемiщеннi митною територiєю України за процедурою МДП товарiв, якi перебувають пiд митним контролем, рiшення про їх супроводження силами митних органiв повинно прийматися на пiдставi всебiчного аналiзу ступеня ризику, обумовленого вiдомостями про перевiзника, маршруту перевезення, характеру вантажу тощо, а не тiльки розрахунку суми податкiв i зборiв та її спiвставлення з рекомендованою сумою гарантiї за однiєю книжкою МДП.
На своїй 47-й сесiї, яка вiдбулася 5 лютого 2009 року у м.Женевi (Швейцарська Конфедерацiя), Адмiнiстративний комiтет МДП схвалив наступний коментар до статтi 23 Конвенцiї МДП (документ ECE/TRANS/WP.30/AC.2/97, роздiл VII, пiдроздiл В, пункт 27):
"Супроводження дорожнiх транспортних засобiв
Стаття 23 припускає, що супроводження може бути запропоноване тiльки у виняткових обставинах, коли дотримання митного законодавства не може бути забезпечене iншими засобами. Рiшення стосовно супроводження належить приймати на пiдставi аналiзу ризикiв. Зокрема, митним органам належить проаналiзувати ризик того, що транспортний перевiзник не надасть дорожнiй транспортний засiб (дорожнi транспортнi засоби) разом iз вантажем у митницi мiсця призначення або виїзду (промiжнiй митницi) i що товари можуть бути незаконно випущенi у вiльний обiг. При цьому митним органам рекомендується оцiнювати, крiм iншого, наступнi фактори (у довiльному порядку):
- iнформацiю про порушення митного законодавства, якi здiйснив власник книжки МДП, а також про попереднi вiдклики його дозволiв або виключення iз процедури МДП;
- iнформацiю про репутацiю транспортного перевiзника;
- суму ввiзних або вивiзних мита та зборiв, у вiдношеннi яких iснує ризик несплати;
- походження вантажiв та їх маршрут.
У разi супроводження й у випадку коли перевiзнику не надається нiякого iншого письмового доказу, митним органам рекомендується, на прохання перевiзника, вписувати до графи 5 "Рiзне" на корiнцi N 1 книжки МДП слово "Супроводження" з наступним стислим наведенням причин, якi слугували пiдставою для вимоги такого супроводження.
Згiдно з пояснювальною запискою 0.1 f), збори за супроводження не повиннi перевищувати приблизної вартостi наданих послуг i не повиннi являти собою непрямий засiб захисту нацiональних виробiв або податок на експортнi чи iмпортнi товари з фiнансовою метою".
На цiй же сесiї Адмiнiстративний комiтет МДП також схвалив наступний коментар до статтi 4 Конвенцiї МДП (документ ECE/TRANS/WP.30/AC.2/97, роздiл VII, пiдроздiл В, пункт 28):
"Звiльнення вiд сплати або додаткового забезпечення ввiзних чи вивiзних мита та зборiв
Основним принципом режиму митного транзиту є звiльнення транзитних вантажiв вiд сплати ввiзних чи вивiзних мита та зборiв за умови представлення будь-якого необхiдного забезпечення. Оскiльки вантажi, якi перевозяться за процедурою МДП, у будь-який момент часу покритi гарантiєю, зазначеною у пунктi b) статтi 3, протягом перевезення МДП не вимагається нi сплати ввiзних чи вивiзних мита та зборiв, нi забезпечення їх в якiй-небудь iншiй формi у будь-якiй iз Договiрних сторiн, залучених до перевезення МДП".
Узагальнюючи викладене, роз'яснюємо, що Конвенцiєю МДП не передбачено застосування iнших заходiв гарантування доставки товарiв (депозиту тощо), що перебувають пiд митним контролем i перемiщуються на умовах Конвенцiї, крiм супроводження.
Також слiд зазначити, що супроводження товарiв митними органами, як додатковий захiд гарантування, встановлюється виключно у випадку застосування процедури МДП.
В iнших випадках власник товару чи уповноважена ним особа, у вiдповiдностi до абзацу 3 статтi 165 Митного кодексу України, не обмежений у виборi альтернативного Конвенцiї МДП заходу гарантування доставки товару до митницi призначення, визначеного статтею 161 Митного кодексу України.
Голова Служби | А.В.Макаренко |