ГРОМАДСЬКА РАДА ПРИ ДЕРЖАВНIЙ МИТНIЙ СЛУЖБI УКРАЇНИ
вiд 11.12.2009 р. | N 29 |
---|
Мiнiстру юстицiї України п. Онiщуку М. В. Головi Державної митної служби України п. Макаренко А. В. |
Щодо правомiрностi вимог митних органiв про
пiдтвердження вiдповiдностi продукцiї при митному
оформленнi товарiв, на якi розроблено Технiчнi
регламенти
Шановний Миколо Васильовичу!
До Громадської ради при ДМСУ надiйшло звернення вiд ТОВ "Будiвельна компанiя "Вiра" щодо проблем, якi виникли при митному оформленнi лiфтiв, якi iмпортуються на територiю України.
У вiдповiдностi до вимог, якi встановленi у листах ДМСУ вiд 25.11.2009 р. N 11/1-10.18/11390-ЕП "Щодо набрання чинностi постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 22.04.2009 N 465" та вiд 25.11.2009 р. N 11/6-10.18/11376-ЕП, роз'яснень Держспоживстандарту (листи вiд 05.11.2009 р. N 11505-1-4/17, вiд 08.12.2009 р. N 11/6-10.18/11848-ЕП) - пiдставою для митного оформлення продукцiї, яка ввозиться на митну територiю України для реалiзацiї та пiдпадає пiд дiю Технiчного регламенту, є декларацiя вiдповiдностi, зареєстрована в установленому порядку.
При цьому не береться до уваги те, що у вiдповiдностi до статтi 13 Закону України N 959-XII "Про зовнiшньоекономiчну дiяльнiсть" митне регулювання зовнiшньоекономiчної дiяльностi здiйснюється згiдно Законом N 959-XII, Митним кодексом України, законами України про митне регулювання, Єдиним митним тарифом України та мiжнародними договорами України.
Статтею 17 Закону N 959-XII встановлено, що Перелiк товарiв, експорт (iмпорт) яких через територiю України забороняється, визначається виключно законами України, а контроль за виконанням вимог, що мiстяться в цiй статтi, покладається на митнi органи України та центральний орган виконавчої влади з питань економiчної полiтики.
У своїх листах Державна митна служба посилається на вимоги та положення Законiв України вiд 17.05.2001 N 2406-III "Про пiдтвердження вiдповiдностi" (стаття 9) та вiд 12.05.91 N 1023-XII "Про захист прав споживачiв" (Стаття 14).
Закон України N 2406-III не мiстить прямої норми щодо питань митного регулювання й застосовний до iмпорту товарiв в Українi тiльки у частинi визначення термiнiв "постачальник" та "введення продукцiї в обiг", що надає можливiсть митним органам вiднести також i цей Закон до таких, що здiйснюють митне регулювання.
____________
введення продукцiї в обiг -
виготовлення або ввезення на митну територiю
України продукцiї з наступною самостiйною або
опосередкованою її реалiзацiєю на територiї
України;
У той же час стаття 9 Закону N 2406-III встановлює, що виробник чи постачальник також має право пiдтвердити вiдповiднiсть продукцiї вимогам технiчних регламентiв iншими, нiж вiдповiднiсть стандартам, шляхами, передбаченими цими регламентами.
Таким чином, можливо зробити висновок, що порядок пiдтвердження вiдповiдностi продукцiї повинен установлюватися безпосередньо у технiчних регламентах, якi затверджуються Кабiнетом Мiнiстрiв України.
____________
технiчний регламент - закон
України або нормативно-правовий акт, прийнятий
Кабiнетом Мiнiстрiв України, у якому визначено
характеристики продукцiї або пов'язанi з нею
процеси чи способи виробництва, а також вимоги до
послуг, включаючи вiдповiднi положення,
дотримання яких обов'язкове. Вiн може також
мiстити вимоги до термiнологiї, позначок,
пакування, маркування чи етикетування, якi
застосовуються до певної продукцiї, процесу чи
способу виробництва;
Посилаючись на пункт 4 статтi 14 Закону України вiд 12.05.91 N 1023-XII "Про захист прав споживачiв" митнi органи не беруть до уваги, що ж саме зазначено у Технiчному регламентi й який орган уповноважено здiйснювати контроль та на якому етапi.
Пункт 4 Закону N 1023-XII зазначає, що реалiзацiя продукцiї (у тому числi iмпортних товарiв) без маркування нацiональним знаком вiдповiдностi та/або без сертифiката вiдповiдностi чи декларацiї про вiдповiднiсть забороняється.
____________
20) реалiзацiя - дiяльнiсть суб'єктiв
господарювання з продажу товарiв (робiт, послуг);
З огляду на термiн "реалiзацiя", це стосується продажу товарiв на внутрiшньому ринку й не може бути застосовано до товарiв, якi iмпортуються, тому що у вiдповiдностi Закону "Про зовнiшньоекономiчну дiяльнiсть": "Iмпорт (iмпорт товарiв) - це купiвля (у тому числi з оплатою в негрошовiй формi) українськими суб'єктами зовнiшньоекономiчної дiяльностi в iноземних суб'єктiв господарської дiяльностi товарiв з ввезенням або без ввезення цих товарiв на територiю України, включаючи купiвлю товарiв, призначених для власного споживання установами та органiзацiями України, розташованими за її межами".
Отже на момент митного оформлення iмпортер (постачальник) виступає покупцем продукцiї, а не реалiзує її.
Застосування абзацу 3 пункту 4 статтi 14 щодо пiдстав для митного оформлення iмпорту товарiв на територiю України, на нашу думку, можливе тiльки у тому разi, якщо Технiчним регламентом чiтко встановлюються обов'язковi вимоги щодо здiйснення контролю з боку митних органiв.
Наприклад, постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 22 квiтня 2009 р. N 465 затверджено Технiчний регламент лiфтiв. Контроль за дотриманням його вимог покладено на Державний комiтет з промислової безпеки, охорони працi та гiрничого нагляду, а у вiдповiдностi до пункту 5 Регламенту: "державний нагляд за безпекою лiфта здiйснюється пiд час введення в експлуатацiю та в процесi його експлуатацiї спецiально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань нагляду за охороною працi" (дозвiл додається).
В ситуацiї, яка склалася з ТОВ "Будiвельна компанiя "Вiра" пiдтвердження вiдповiдностi не може бути здiйснене на момент митного оформлення, оскiльки, лiфти поставляються у розiбраному станi й пiдтвердження вiдповiдностi може бути здiйснено тiльки пiсля виконання iнженерно-технiчних робiт (установка, монтаж, налагодження тощо) на мiсцi експлуатацiї.
Просимо надати вичерпнi роз'яснення стосовно правомiрностi та/або умови застосування вимог технiчних регламентiв при митному оформленнi продукцiї, якiсть якої повинна пiдтверджуватися декларацiями про вiдповiднiсть.
Додаток: лист ТОВ "Будiвельна компанiя "Вiра" N 1101 вiд 08.12.2009;
Дякуємо за спiвпрацю.
З повагою, Голова Громадської ради при Державнiй митнiй службi України |
С. I. Трусов |