КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦIЙНИЙ АДМIНIСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
25.05.2010 р. | Справа N 8/532 |
---|
Київський апеляцiйний
адмiнiстративний суд у складi колегiї суддiв:
головуючого - Романчук О. М., суддiв: Собкiва Я. М.,
Усенка В. Г., при секретарi: Шевчук К. В.,
розглянувши в судовому засiданнi адмiнiстративну
справу за апеляцiйною скаргою Кабiнету Мiнiстрiв
України на постанову Окружного адмiнiстративного
суду мiста Києва вiд 24 червня 2009 р. у справi за
адмiнiстративним позовом заступника
Генерального прокурора України до Кабiнету
Мiнiстрiв України, третя особа - державне
пiдприємство "Зовнiшньоторговельна фiрма
"ТАСКО-експорт", про визнання протиправною
та скасування постанови вiд 10.09.2008 року N 816
в частинi, встановив:
Заступник Генерального прокурора України (далi - позивач) звернувся до суду з позовом до Кабiнету Мiнiстрiв України (далi - Вiдповiдач) про визнання протиправною та скасування постанови вiд 10.09.2008 року N 816 в частинi розширення списку товарiв вiйськового призначення i товарiв, якi мiстять вiдомостi, що становлять державну таємницю, що пiдлягають експорту та iмпорту Державним пiдприємством "Зовнiшньоторговельна фiрма "ТАСКО-експорт".
Постановою Окружного адмiнiстративного суду мiста Києва вiд 24 червня 2009 року позов було задоволено. Визнано незаконною та скасовано постанову Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 10.09.2008 N 816 "Про внесення змiни до пункту 1 постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 12.07.99 N 1228" у частинi розширення списку товарiв вiйськового призначення i товарiв, якi мiстять вiдомостi, що становлять державну таємницю, що пiдлягають експорту та iмпорту Державним пiдприємством "Зовнiшньоторговельна фiрма "ТАСКО-експорт".
Не погоджуючись з прийнятим рiшенням, Вiдповiдач подали апеляцiйну скаргу, у якiй просили суд скасувати постанову суду першої iнстанцiї та ухвалити нову, якою вiдмовити у задоволеннi позову.
Суд, дослiдивши матерiали справи та доводи апеляцiйної скарги вважає, що апеляцiйна скарга не пiдлягає задоволенню з таких пiдстав.
Кабiнетом Мiнiстрiв України прийнято постанову вiд 10.09.2008 р. N 816 "Про внесення змiни до пункту 1 постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 12.07.99 N 1228" (далi - Постанова N 816).
Проведеною Генеральною прокуратурою України перевiркою встановлено, що вказана постанова у частинi розширення списку товарiв вiйськового призначення i товарiв, якi мiстять вiдомостi, що становлять державну таємницю, що пiдлягають експорту та iмпорту Державним пiдприємством "Зовнiшньоторговельна фiрма "ТАСКО-експорт" є незаконною, оскiльки суперечить нормам чинного законодавства України.
У зв'язку з цим та вiдповiдно до ст. ст. 20, 21 Закону України "Про прокуратуру" вiд 5 листопада 1991 року N 1789-XII Генеральним прокурором України було винесено 17.10.2008 р. протест на постанову Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 10.09.2008 р. N 816 "Про внесення змiн до пункту 1 постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 12.07.99 р. N 1228".
Листом вiд 30.10.2008 р. (вх. N 198405 вiд 31.10.2008 р.), Прем'єр-мiнiстр України повiдомила Генеральну прокуратуру України про вiдхилення протесту.
Вiдповiдно до ч. 4 ст. 21 Закону України "Про прокуратуру", у разi вiдхилення протесту прокурор може звернутись до суду про визнання акта незаконним.
Як вiрно встановлено судом першої iнстанцiї, постановою N 816 розширено список товарiв вiйськового призначення i товарiв, якi мiстять вiдомостi, що становлять державну таємницю, пiдлягають експорту та iмпорту Державним пiдприємством "Зовнiшньоторговельна фiрма "ТАСКО-експорт".
Статтею 19 Конституцiї України передбачено, що правовий порядок в Українi ґрунтується на засадах, вiдповiдно до яких нiхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи мiсцевого самоврядування, їх посадовi особи зобов'язанi дiяти лише на пiдставi, в межах повноважень та у спосiб, що передбаченi Конституцiєю та законами України.
У вiдповiдностi до ст. 113 Конституцiї України, Кабiнет Мiнiстрiв України у своїй дiяльностi керується цiєю Конституцiєю та законами України, а також указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими вiдповiдно до Конституцiї та законiв України.
Як вбачається з матерiалiв справи, Вiдповiдачем, при прийняттi постанови N 816, не були виконанi вимоги ч. 3 ст. 20 Закону України "Про зовнiшньоекономiчну дiяльнiсть" 16 квiтня 1991 року N 959-XII (далi - Закон N 959) та ст. 6 Закону України "Про державний контроль за мiжнародними передачами товарiв вiйськового призначення та подвiйного використання" вiд 20 лютого 2003 року N 549-IV (далi - Закон N 549).
У вiдповiдностi до ч. 3 ст. 20 Закону N 959, призначення уповноважених суб'єктiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi, якi можуть здiйснювати зазначенi експорт та iмпорт, i регулювання вiдповiдних експортно-iмпортних операцiй належать до компетенцiї Кабiнету Мiнiстрiв України, який має погоджувати свої рiшення з вiдповiдними Комiтетами Верховної Ради України.
Постановою N 816 було здiйснено регулювання експортно-iмпортних операцiй шляхом замiни у постановi позицiй "МL5, МL8b" позицiями "МL5, МL6, МL8b, МL9 МL10, МL14", тобто збiльшено ряд позицiй, на якi надано суб'єкту зовнiшньоекономiчної дiяльностi повноваження на право здiйснення експорту, iмпорту товарiв вiйськового призначення та товарiв, якi мiстять вiдомостi, що становлять державну таємницю.
Згiдно з ч. 1, 3 та 4 ст. 6 Закону N 549, законодавчi основи державної полiтики в галузi державного експортного контролю визначає Верховна Рада України.
Рада нацiональної безпеки i оборони України координує дiяльнiсть та здiйснює контроль за дiями органiв виконавчої влади в галузi державного експортного контролю.
Кабiнет Мiнiстрiв України забезпечує здiйснення державної полiтики в галузi державного експортного контролю.
Вiдповiдно до п. 10 Положення про порядок надання суб'єктам зовнiшньоекономiчної дiяльностi повноважень на право здiйснення експорту, iмпорту товарiв вiйськового призначення та товарiв, якi мiстять вiдомостi, що становлять державну таємницю, затвердженого постановою Кабмiну вiд 08.06.98 р. N 838, Держекспортконтроль на пiдставi поданих документiв з урахуванням пропозицiй мiнiстерств, iнших центральних органiв виконавчої влади, залучених до їх розгляду, як правило, один раз на рiк (у разi потреби) готує проект вiдповiдної постанови Кабiнету Мiнiстрiв України, в якому зазначаються найменування суб'єктiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi та найменування категорiй товарiв, щодо яких передбачається надання повноважень кожному iз цих суб'єктiв, або висновок про недоцiльнiсть надання суб'єктам зовнiшньоекономiчної дiяльностi, якi звернулися з вiдповiдними заявами, зазначених повноважень.
Згiдно п. 11 вказаного Положення, проект вiдповiдно постанови узгоджується з центральними органами виконавчої влади, Державною компанiєю "Укрспецекспорт", а також надсилається на розгляд Мiжвiдомчої комiсiї з полiтики вiйськово-технiчного спiвробiтництва та експортного контролю. Узгоджений проект постанови разом з витягом з рiшення зазначеної Комiсiї надсилається в установленому порядку Держекспортконтролем Кабiнетовi Мiнiстрiв України.
Як вiрно встановлено судом першої iнстанцiї, Секретарiат Кабмiну листом вiд 15.08.2008 р. N 10386/0/2-08 запропонував Комiсiї розглянути проект постанови, надiсланий Мiнпромполiтики до 25.08.2008 р. У зазначений строк вiдповiдь вiд Комiсiї не надiйшла, тому вiдповiдач вирiшив, що проект постанови є погодженим без зауважень.
З матерiалiв справи вбачається, що листом Мiжвiдомчої комiсiї з полiтики вiйськово-технiчного спiвробiтництва та експортного контролю вiд 12.11.2008 р. N 4/7-4174-1-24-дск Вiдповiдача було повiдомлено, що розглянути у запропонований термiн зазначений проект постанови на засiдання Комiсiї не було можливим, оскiльки Комiсiя засiдає раз на мiсяць, у вказаний вiдповiдачем перiод Комiсiя не збиралася, так як переважна частина її членiв перебувала у вiдпусках, i не було кворуму для прийняття рiшень.
Однак, Вiдповiдач, всупереч вищенаведеним нормам, не дочекавшись рiшення Комiсiї, 10 вересня 2008 року ухвалив постанову N 816 "Про внесення змiни до пункту 1 постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 12.07.99 N 1228", якою розширив повноваження Державного пiдприємства "Зовнiшньоторговельна фiрма" ТАСКО-експорт", надавши пiдприємству право на здiйснення експорту та iмпорту товарiв вiйськового призначення за позицiями "МL5, МL6, МL8b, МL9 МL10, МL14"
За фактом ухваленої постанови, Комiсiя на своєму засiданнi 02.10.2008 р. розглянула питання "Про постанову Кабiнету Мiнiстрiв України "Про внесення змiни до пункту 1 постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 12 липня 1999 р. N 1228" вiд 10.09.2008 р. N 816".
Як вбачається з витягу Протоколу N 15 засiдання Мiжвiдомчої комiсiї з полiтики вiйськово-технiчного спiвробiтництва та експортного контролю при Радi нацiональної безпеки i оборони України, оскаржувана постанова iстотно розширила перелiк категорiй товарiв, якi можуть експортуватися та iмпортуватися Державним пiдприємством "Зовнiшньоторговельна фiрма" ТАСКО-експорт", що фактично дублює вiдповiднi повноваження Державної компанiї "Укрспецекспорт" та призведе до посилення конкуренцiї мiж українськими спецекспортерами на зовнiшнiх ринках озброєнь.
Враховуючи вищенаведенi порушення Вiдповiдачем, колегiя суддiв вважає про правомiрними висновки суду першої iнстанцiї щодо задоволення позовних вимог.
У силу вимог ч. 2 ст. 71 КАС України, Вiдповiдач не довiв правомiрностi своїх дiй.
Судом першої iнстанцiї правильно встановлено обставини справи та ухвалено рiшення з додержанням норм матерiального та процесуального права, а тому у вiдповiдностi до ст. 200 КАС України суд апеляцiйної iнстанцiї залишає апеляцiйну скаргу без задоволення, а постанову суду - без змiн.
Керуючись ст. ст. 160, 198, 200, 205, 206, 254 КАС України, суд ухвалив:
Апеляцiйну скаргу Кабiнету Мiнiстрiв України залишити без задоволення, а постанову Окружного адмiнiстративного суду мiста Києва вiд 24 червня 2009 року - без змiн.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення, але може бути оскаржена до Вищого адмiнiстративного суду України в порядок i строки, визначенi ст. 212 КАС України.
Повний текст виготовлено: 31.05.2010 року.
Головуючий, суддя | |
Суддi: |