Про режим спiльного транзиту та запровадження нацiональної електронної транзитної системи
Iз змiнами i доповненнями,
внесеними
Законами України
вiд 14 сiчня 2020 року N 440-IX,
вiд 17 червня 2020 року N 720-IX
Глава 1. Визначення термiнiв, сфера застосування режиму спiльного транзиту
1. У цьому Законi нижченаведенi термiни вживаються в такому значеннi:
1) електронна транзитна система - електронна система, яку використовують для електронного обмiну даними при режимi спiльного транзиту, структурованими вiдповiдно до стандартiв електронних повiдомлень, якi використовуються при обмiнi даними мiж комп'ютерними системами в комп'ютеризованiй транзитнiй системi, що застосовується договiрними сторонами Конвенцiї про процедуру спiльного транзиту вiд 20 травня 1987 року;
рухомий склад залiзницi (локомотив разом iз з'єднаними залiзничними вагонами або платформами);
3) митна декларацiя - митнi декларацiї окремих типiв, що вiдповiдають типам митних декларацiй, запроваджених Конвенцiєю про процедуру спiльного транзиту вiд 20 травня 1987 року;
6) митниця гарантiї - митниця, якiй надається гарантiя для забезпечення сплати митного боргу;
11) стацiонарнi засоби транспортування - трубопроводи та лiнiї електропередачi;
2. Iншi термiни вживаються в цьому Законi у значеннях, наведених у Митному та Податковому кодексах України.
Стаття 2. Мета та сфера застосування цього Закону
1. Метою цього Закону є iмплементацiя положень Конвенцiї про процедуру спiльного транзиту вiд 20 травня 1987 року та Конвенцiї про спрощення формальностей у торгiвлi товарами вiд 20 травня 1987 року вiдповiдно до зобов'язань України, закрiплених Угодою про асоцiацiю мiж Україною, з однiєї сторони, та Європейським Союзом, Європейським спiвтовариством з атомної енергiї i їхнiми державами-членами, з iншої сторони, та впровадження електронної транзитної системи для електронного обмiну даними мiж митними органами України при режимi спiльного транзиту.
3. Суб'єкт режиму має право обрати митний режим, у який вiн бажає помiстити товари. У разi перемiщення товарiв транзитом суб'єкт режиму має право помiстити товари в митний режим транзиту вiдповiдно до Митного кодексу України або помiстити товари в режим спiльного транзиту як рiзновид митного режиму транзиту вiдповiдно до цього Закону.
Стаття 3. Електронна транзитна система та електронна система управлiння гарантiями
(частина перша статтi 3 iз змiнами, внесеними згiдно iз Законом України вiд 14.01.2020р. N 440-IX) |
2. Форми електронних повiдомлень, а також порядок обмiну такими повiдомленнями мiж митними органами та пiдприємствами, у тому числi при застосуваннi спецiальних транзитних спрощень, встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну фiнансову полiтику, з урахуванням положень Конвенцiї про процедуру спiльного транзиту вiд 20 травня 1987 року.
Форми та набiр даних електронних повiдомлень встановлюються центральним органом виконавчої влади, що реалiзує державну митну полiтику, з урахуванням положень Конвенцiї про процедуру спiльного транзиту вiд 20 травня 1987 року.
(частина третя статтi 3 iз змiнами, внесеними згiдно iз Законом України вiд 14.01.2020р. N 440-IX) |
Стаття 4. Безпека даних та захист персональних даних
3. Iншi вимоги щодо додержання конфiденцiйностi даних та iнформацiї застосовуються вiдповiдно до Митного кодексу України та законiв України з питань захисту iнформацiї.
1. Суб'єкт режиму зобов'язаний:
Глава 1. Митнi формальностi у митницi вiдправлення
Стаття 6. Митнi формальностi у митницi вiдправлення
Для декларування товарiв у режим спiльного транзиту використовуються митнi декларацiї окремих типiв, що вiдповiдають типам митних декларацiй, запроваджених Конвенцiєю про процедуру спiльного транзиту вiд 20 травня 1987 року.
У разi застосування митної декларацiї для помiщення товарiв у режим спiльного транзиту вимоги Митного кодексу України щодо подання попередньої митної декларацiї не застосовуються.
2) митна декларацiя супроводжується документами, визначеними статтею 335 Митного кодексу України, а також у випадках, визначених законодавством, - дозвiльним документом на транзит через митну територiю України, який видається вiдповiдними уповноваженими органами;
3) митницi вiдправлення пред'явленi товари, якщо iнше не передбачено цим Законом.
4. Митнi формальностi щодо товарiв, що помiщуються у режим спiльного транзиту, здiйснюються в мiсцях розташування вiдповiдних пiдроздiлiв митних органiв протягом робочого часу, встановленого для цих органiв. За письмовим зверненням суб'єкта режиму або перевiзника вiд iменi суб'єкта режиму митнi формальностi можуть виконуватися митними органами поза мiсцем розташування цих органiв, а також поза робочим часом, установленим для них, на умовах, визначених Митним кодексом України.
2) за потреби вимагати вiд суб'єкта режиму надання документiв, передбачених статтею 335 Митного кодексу України, необхiднi для здiйснення митного контролю та помiщення товарiв у режим спiльного транзиту;
3) проводити митний огляд, переогляд та облiк товарiв;
4) вiдбирати проби та зразки товарiв.
Стаття 7. Внесення змiн, вiдкликання та визнання митної декларацiї недiйсною
Стаття 8. Маршрут перемiщення товарiв
1. Митниця вiдправлення визначає строк, протягом якого товари повиннi бути доставленi митницi призначення, з урахуванням виду транспорту, технiчних можливостей транспортного засобу, маршруту перемiщення товарiв, законодавства у сферi транспорту чи iншого законодавства, яке може мати вплив на встановлення строку, та iншої iнформацiї, повiдомленої суб'єктом режиму, але не бiльше строку, визначеного статтею 95 Митного кодексу України.
Стаття 10. Засоби забезпечення iдентифiкацiї та придатнiсть до пломбування
1) iснує можливiсть надiйного та легкодоступного нанесення пломб;
Транспортнi засоби, причепи, напiвпричепи i контейнери (знiмнi кузови), конструкцiя яких вiдповiдає технiчним вимогам та визнана придатною до пломбування вiдповiдно до положень Митної конвенцiї про мiжнародне перевезення вантажiв iз застосуванням книжки МДП (Конвенцiя МДП) 1975 року, вважаються придатними для цiлей режиму спiльного транзиту та не потребують додаткового допущення до перевезення товарiв пiд митними пломбами.
Стаття 11. Засоби забезпечення iдентифiкацiї, альтернативнi пломбуванню
1. Засоби забезпечення iдентифiкацiї, визначенi статтею 10 цього Закону, не вимагаються, якщо:
2) товари перевозяться навалом або насипом;
4) тара, пiддони або iншi пакувальнi засоби не мають iндивiдуальних iдентифiкацiйних ознак.
Стаття 12. Випуск товарiв у режим спiльного транзиту
Форма транзитного супровiдного документа затверджується Кабiнетом Мiнiстрiв України.
Глава 2. Митнi формальностi пiд час перемiщення товарiв
Стаття 13. Особливi обставини пiд час перемiщення товарiв у режимi спiльного транзиту
1. До особливих обставин пiд час перемiщення товарiв у режимi спiльного транзиту належать:
6) замiна складу єдиного транспортного засобу.
Глава 3. Митнi формальностi у митницi призначення
Стаття 14. Митнi формальностi у митницi призначення
Митнi формальностi щодо товарiв, доставлених до митницi призначення, здiйснюються в мiсцях розташування вiдповiдних пiдроздiлiв митних органiв протягом робочого часу, встановленого для цих органiв. За письмовим зверненням суб'єкта режиму або перевiзника вiд iменi суб'єкта режиму митнi формальностi можуть виконуватися митними органами поза мiсцем розташування цих органiв, а також поза робочим часом, установленим для них, на умовах, визначених Митним кодексом України.
Стаття 15. Повiдомлення про доставку товарiв та результати контролю
Стаття 16. Зняття з контролю операцiї режиму спiльного транзиту
4. Альтернативними доказами належного завершення режиму спiльного транзиту є:
2) документ, який пiдтверджує, що товари залишили митну територiю України;
Стаття 17. Процедура запиту iнформацiї
3. Митниця вiдправлення направляє запит на отримання iнформацiї у такi строки:
Митним органом, вiдповiдальним за здiйснення контролю погашення митного боргу, є митниця гарантiї.
9. Митнi органи пiсля зняття з контролю операцiї режиму спiльного транзиту мають право здiйснювати перевiрку задекларованої iнформацiї пiд час помiщення товарiв у режим спiльного транзиту та наданих документiв з метою перевiрки їх автентичностi та достовiрностi шляхом здiйснення вiдповiдних форм митного контролю вiдповiдно до статтi 336 Митного кодексу України.
Глава 4. Особливостi перемiщення товарiв стацiонарними засобами транспортування
Глава 1. Загальнi положення щодо застосування фiнансової гарантiї
Стаття 19. Зобов'язання щодо надання фiнансової гарантiї
2. Фiнансова гарантiя забезпечення сплати митного боргу може бути таких видiв:
3. Iндивiдуальна гарантiя надається у формi:
2) документа фiнансового гаранта.
4. Загальна фiнансова гарантiя надається у формi документа фiнансового гаранта.
Стаття 20. Звiльнення вiд зобов'язання щодо надання фiнансової гарантiї
2) товарiв, що перемiщуються стацiонарними засобами транспортування;
3) товарiв, якi не є об'єктом оподаткування митними платежами вiдповiдно до статей 277 i 374 Митного кодексу України;
4) транспортних засобiв комерцiйного призначення, що перемiщують товари у режимi спiльного транзиту;
Стаття 21. Загальнi положення щодо застосування фiнансових гарантiй
1. У разi надання суб'єктом режиму iндивiдуальної гарантiї митницею гарантiї є митниця вiдправлення.
1) вивiльнення фiнансової гарантiї вiдповiдно до частини першої статтi 24 цього Закону;
4. Фiнансовi гарантiї надаються митницi гарантiї у виглядi електронного документа.
5. Форми iндивiдуальної гарантiї у формi документа фiнансового гаранта, загальної фiнансової гарантiї, сертифiката загальної фiнансової гарантiї, сертифiката звiльнення вiд гарантiї затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну фiнансову полiтику, з урахуванням положень Конвенцiї про процедуру спiльного транзиту вiд 20 травня 1987 року.
Стаття 22. Прийняття, реєстрацiя та скасування реєстрацiї фiнансової гарантiї
1) реєстрацiйний номер гарантiї;
5. Митниця гарантiї скасовує реєстрацiю фiнансової гарантiї у разi, якщо:
1) реєстрацiю фiнансового гаранта призупинено або анульовано;
Стаття 23. Вiдкликання фiнансової гарантiї
Стаття 24. Вивiльнення фiнансової гарантiї
1) зняття з контролю операцiї режиму спiльного транзиту; або
2) завершення будь-якої з таких митних процедур:
г) пiдтвердження вивезення товарiв за межi митної територiї України.
Стаття 25. Iнформацiйна взаємодiя
2) реквiзити прийнятих фiнансових гарантiй та коди доступу до них;
3) недостатнiсть фiнансових гарантiй для оформлення митних декларацiй iз зазначенням суми нестачi;
Глава 2. Iндивiдуальна гарантiя
Стаття 26. Визначення розмiру iндивiдуальної гарантiї
Стаття 27. Iндивiдуальна гарантiя у формi грошової застави
2. Внесення грошової застави здiйснюється в нацiональнiй валютi України. Внесення грошової застави в iноземнiй валютi здiйснюється вiдповiдно до положень частини другої статтi 313 Митного кодексу України.
3. Вiдсотки на суму грошової застави не нараховуються.
Стаття 28. Iндивiдуальна гарантiя у формi документа фiнансового гаранта
1. Фiнансовим гарантом можуть виступати:
2. Особа, що претендує на отримання статусу фiнансового гаранта, має вiдповiдати таким умовам:
1) бути зареєстрованою в Українi;
3) не мати простроченої заборгованостi перед митними органами за попередньо наданими фiнансовими гарантiями вiдповiдно до вимог Митного кодексу України та заборгованостi перед митними органами, що оскаржується у судовому або адмiнiстративному порядку;
7) для страхової компанiї та незалежного фiнансового посередника:
6. Кабiнет Мiнiстрiв України затверджує:
Стаття 30. Призупинення, поновлення та анулювання реєстрацiї фiнансового гаранта
1. Реєстрацiя фiнансового гаранта призупиняється у таких випадках:
2) за рiшенням центрального органу виконавчої влади, що реалiзує державну митну полiтику:
3. Реєстрацiя фiнансового гаранта анулюється у таких випадках:
2) за рiшенням центрального органу виконавчої влади, що реалiзує державну митну полiтику:
Роздiл IV
СПЕЦIАЛЬНI ТРАНЗИТНI СПРОЩЕННЯ
Глава 1. Спецiальнi транзитнi спрощення та їх види
Стаття 31. Види спецiальних транзитних спрощень
2) самостiйне накладання пломб спецiального типу;
3) авторизований вантажовiдправник;
4) авторизований вантажоодержувач;
5) митна декларацiя з обмеженим обсягом даних.
Стаття 32. Загальнi умови для надання дозволiв на застосування спецiальних транзитних спрощень
(пункт 2 частини шостої статтi 32 iз змiнами, внесеними згiдно iз Законом України вiд 14.01.2020р. N 440-IX) |
9. Кабiнет Мiнiстрiв України затверджує:
1) форму заяви про надання дозволу на застосування спецiального транзитного спрощення;
2) форму дозволу на застосування спецiального транзитного спрощення;
б) кримiнальних правопорушень у сферi господарської дiяльностi;
(пiдпункт "б" пункту 1 частини першої статтi 33 iз змiнами, внесеними згiдно iз Законом України вiд 17.06.2020р. N 720-IX) |
(пiдпункт "в" пункту 1 частини першої статтi 33 iз змiнами, внесеними згiдно iз Законом України вiд 17.06.2020р. N 720-IX) |
Для цiлей оцiнки вiдповiдностi пiдприємства цьому критерiю:
1) система облiку пiдприємства:
а) вiдповiдає основним принципам бухгалтерського облiку в Українi;
в) забезпечує можливiсть виокремлення вiдомостей про товари з рiзним митним статусом;
3. Пiдприємство вiдповiдає критерiю стiйкого фiнансового стану за умови дотримання таких вимог:
4) пiдприємство не має вiд'ємних чистих активiв за даними рiчної (промiжної) фiнансової звiтностi.
Крiм вищезазначеного, для забезпечення вiдповiдностi пiдприємства цьому критерiю:
1) про проведення оцiнки вiдповiдностi; або
2) про вiдмову у проведеннi оцiнки вiдповiдностi.
2) пiдприємство не перебуває на облiку в митних органах згiдно iз статтею 455 Митного кодексу України;
4) пiдприємство перебуває у процесi припинення;
5. Оцiнка вiдповiдностi проводиться протягом 120 днiв з дня прийняття рiшення про її проведення.
Строк проведення оцiнки вiдповiдностi може бути подовжений:
1) за заявою пiдприємства, але не бiльше як на 30 днiв;
1) здiйснювати перевiрку вiдомостей, зазначених пiдприємством в анкетi самооцiнки;
6) здiйснювати опитування працiвникiв та посадових осiб пiдприємства;
9) використовувати висновки або iншi документи, наданi фахiвцями або експертами;
11) користуватися iншими правами, передбаченими Митним кодексом України та законами України.
8. Посадовi особи митних органiв пiд час проведення оцiнки вiдповiдностi зобов'язанi:
2) дотримуватися вимог щодо конфiденцiйностi iнформацiї вiдповiдно до статтi 11 Митного кодексу України, забезпечувати збереження документiв, отриманих та складених пiд час проведення оцiнки вiдповiдностi, не розголошувати їх змiст без згоди пiдприємства, крiм випадкiв, передбачених законодавством;
9) виконувати iншi обов'язки, передбаченi Митним кодексом України та законами України.
9. Посадовi особи пiдприємства пiд час проведення оцiнки вiдповiдностi мають право:
6) користуватися iншими правами, передбаченими Митним кодексом України та законами України.
10. Посадовi особи пiдприємства пiд час проведення оцiнки вiдповiдностi зобов'язанi:
5) виконувати iншi обов'язки, передбаченi Митним кодексом України та законами України.
3. Пiд час монiторингу вiдповiдностi посадовi особи митних органiв:
2) узагальнюють та аналiзують вiдомостi, що стосуються дiяльностi пiдприємства, отриманi:
а) пiд час здiйснення оцiнки (повторної оцiнки) вiдповiдностi та монiторингу вiдповiдностi;
б) за результатами документальних перевiрок;
г) з баз даних, якi використовують митнi органи;
(абзац третiй частини четвертої статтi 35 iз змiнами, внесеними згiдно iз Законом України вiд 14.01.2020р. N 440-IX) |
Стаття 36. Зупинення дiї дозволу на застосування спецiального транзитного спрощення
3. Строк зупинення дiї дозволу на застосування спецiального транзитного спрощення:
2) у випадку, передбаченому пунктами 2 i 3 частини першої цiєї статтi, становить 30 днiв.
Оцiнка вжитих заходiв проводиться протягом 30 днiв з дня прийняття рiшення про її проведення.
Стаття 37. Анулювання дозволу на застосування спецiального транзитного спрощення
1) за заявою пiдприємства - у строк, що не перевищує семи робочих днiв з дня реєстрацiї такої заяви;
(пункт 2 частини першої статтi 37 iз змiнами, внесеними згiдно iз Законом України вiд 14.01.2020р. N 440-IX) |
Дозвiл на застосування спецiального транзитного спрощення визнається недiйсним з дня його видачi.
Стаття 38. Зберiгання документацiї митними органами
Глава 2. Застосування спецiальних транзитних спрощень
Строк дiї сертифiката звiльнення вiд гарантiї становить два роки.
Стаття 40. Визначення базової суми загальної фiнансової гарантiї
1) система облiку пiдприємства:
а) вiдповiдає основним принципам бухгалтерського облiку в Українi;
4) пiдприємство вiдповiдає критерiю стiйкого фiнансового стану;
1) система облiку пiдприємства:
а) забезпечує можливiсть виокремлення вiдомостей про товари з рiзним митним статусом;
Стаття 42. Самостiйне накладання пломб спецiального типу
Стаття 43. Авторизований вантажовiдправник
2. Авторизований вантажовiдправник зобов'язаний:
а) маршрут перемiщення товарiв, визначений статтею 8 цього Закону;
б) строк доставки товарiв митницi призначення, визначений статтею 9 цього Закону;
Стаття 46. Авторизований вантажоодержувач
Товари, доставленi до такого об'єкта, повиннi бути розвантаженi вiдповiдно до умов дозволу.
1. Авторизований вантажоодержувач зобов'язаний:
Стаття 49. Митна декларацiя з обмеженим обсягом даних
3. Форма митної декларацiї з обмеженим обсягом даних встановлюється Кабiнетом Мiнiстрiв України.
Стаття 50. Виникнення митного боргу в режимi спiльного транзиту
1. Митний борг у режимi спiльного транзиту виникає у зв'язку з:
1) невиконанням умов помiщення товарiв у режим спiльного транзиту, встановлених цим Законом;
2) порушенням вимог до перемiщення товарiв у режимi спiльного транзиту, встановлених цим Законом та статтею 93 Митного кодексу України;
3) вилученням товарiв, що перебувають пiд митним контролем у режимi спiльного транзиту.
4) невиконання пiдприємством умов застосування спецiального транзитного спрощення.
1) недотримання маршруту, визначеного статтею 8 цього Закону;
5) невиконання пiдприємством умови застосування спецiального транзитного спрощення.
1) непред'явлення товарiв митницi призначення або авторизованому вантажоодержувачу, якщо:
в) задекларованi товари були повнiстю або частково замiненi на iншi товари;
Не є вилученням товарiв, що перебувають пiд митним контролем у режимi спiльного транзиту:
5. Не є пiдставою для виникнення митного боргу:
Стаття 51. Момент виникнення митного боргу в режимi спiльного транзиту
2. На суму митного боргу нараховується пеня у розмiрi та порядку, визначених Податковим та Митним кодексами України. Для цiлей цього Закону пеня нараховується з дня виникнення митного боргу.
Стаття 52. Погашення митного боргу в режимi спiльного транзиту
1. Митний борг, що виник вiдповiдно до частини першої статтi 50 цього Закону, погашається:
1) у разi виконання таких умов:
2) у разi виконання обов'язку щодо сплати митного боргу;
4) якщо товари конфiскуються за порушення митного та/або податкового законодавства;
5) якщо товари знищуються або передаються у власнiсть держави вiдповiдно до вимог Митного кодексу України.
У разi погашення митного боргу вiдповiдно до цiєї частини фiнансовi санкцiї, встановленi Податковим кодексом України, не застосовуються.
1) у разi сплати коштiв безпосередньо до державного бюджету:
а) момент списання коштiв з банкiвського рахунку;
б) момент внесення готiвкових коштiв у касу банку;
4. У разi несплати або неповної сплати суми митного боргу у строки, визначенi цим Законом, несплачена сума митного боргу вважається податковим боргом та стягується в порядку та строки, визначенi Податковим кодексом України.
Стаття 53. Iдентифiкацiя осiб, вiдповiдальних за сплату митного боргу
1. Особою, вiдповiдальною за сплату митного боргу, є будь-яка з таких осiб:
Стаття 54. Пред'явлення вимог особi, вiдповiдальнiй за сплату митного боргу
Документи, зазначенi в абзацi першому цiєї частини, не направляються, якщо розмiр несплаченої суми митного боргу щодо товарiв, зазначених в однiй митнiй декларацiї, становить менше 20 гривень та в iнших випадках, встановлених Податковим кодексом України.
Стаття 55. Пред'явлення вимог фiнансовому гаранту
Якщо фiнансовим гарантом сплачено всю суму митного боргу, митний борг погашається.
5. Фiнансовий гарант звiльняється вiд зобов'язання щодо сплати суми митного боргу, якщо:
6. За порушення законодавства з питань оподаткування фiнансовi гаранти несуть вiдповiдальнiсть, передбачену Податковим кодексом України та законами України.
Роздiл VI
ПРИКIНЦЕВI ТА ПЕРЕХIДНI ПОЛОЖЕННЯ
1. Цей Закон набирає чинностi через шiсть мiсяцiв з дня, наступного за днем його опублiкування, та дiє до набрання чинностi для України Конвенцiєю про процедуру спiльного транзиту вiд 20 травня 1987 року.
2. Статтю 62 Закону України "Про банки i банкiвську дiяльнiсть" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2001 р., N 5 - 6, ст. 30 iз наступними змiнами) пiсля частини дванадцятої доповнити новою частиною такого змiсту:
3. При застосуваннi режиму спiльного транзиту (у тому числi при здiйсненнi митних формальностей пiд час помiщення товарiв у режим спiльного транзиту, перемiщення в режимi спiльного транзиту, завершення режиму спiльного транзиту та зняття з контролю операцiї режиму спiльного транзиту) положення Митного кодексу України застосовуються в частинi, що не суперечить цьому Закону.
У разi застосування митного режиму транзиту вiдповiдно до Митного кодексу України норми цього Закону не застосовуються.
4. Для цiлей застосування пункту 2 частини першої статтi 24 цього Закону при здiйсненнi митних формальностей можуть надаватися гарантiї як забезпечення сплати митних платежiв на умовах, визначених Митним кодексом України.
5. Для цiлей застосування глави 3 роздiлу III цього Закону гаранти, внесенi до реєстру гарантiв вiдповiдно до вимог Митного кодексу України, набувають права на провадження дiяльностi з видачi фiнансових гарантiй для забезпечення сплати суми митного боргу в разi переоцiнки їх вiдповiдностi умовам, визначеним статтею 29 цього Закону. Подальший контроль за їхньою дiяльнiстю здiйснюється вiдповiдно до глави 3 роздiлу III цього Закону.
Фiнансовi гаранти, якi отримали право на провадження дiяльностi з видачi фiнансових гарантiй для забезпечення сплати суми митного боргу вiдповiдно до положень цього Закону, також набувають права щодо видачi фiнансових гарантiй у порядку та на умовах, визначених Митним кодексом України.
7. Кабiнету Мiнiстрiв України протягом шести мiсяцiв з дня опублiкування цього Закону:
Президент України | В. ЗЕЛЕНСЬКИЙ |
м. Київ
12 вересня 2019 року
N 78-IX