ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
10.12.2019 | N 1/17-04/7/485 |
---|
Керiвникам митниць Держмитслужби |
Вiдповiдно до статей 19,
56 Конституцiї України органи
державної влади та органи мiсцевого
самоврядування, їх посадовi особи зобов'язанi
дiяти лише на пiдставi, в межах повноважень та у
спосiб, що передбаченi Конституцiєю та
законами України. Кожен має право на
вiдшкодування за рахунок держави чи органiв
мiсцевого самоврядування матерiальної та
моральної шкоди, завданої незаконними рiшеннями,
дiями чи бездiяльнiстю органiв державної влади,
органiв мiсцевого самоврядування, їх посадових i
службових осiб при здiйсненнi ними своїх
повноважень.
Згiдно з положеннями Митного кодексу України (далi - Кодекс):
посадовi особи та iншi працiвники органiв доходiв i зборiв, якi прийняли неправомiрнi рiшення, вчинили неправомiрнi дiї або допустили бездiяльнiсть, у тому числi в особистих корисливих цiлях або на користь третiх осiб, несуть кримiнальну, адмiнiстративну, дисциплiнарну та iншу вiдповiдальнiсть вiдповiдно до закону (частина перша статтi 30 Кодексу);
митний контроль - сукупнiсть заходiв, що здiйснюються з метою забезпечення додержання норм Кодексу, законiв та iнших нормативно-правових актiв з питань митної справи, мiжнародних договорiв України, укладених у встановленому законом порядку (пункт 24 частини першої статтi 4 Кодексу);
митний контроль передбачає виконання органами доходiв i зборiв мiнiмуму митних формальностей, необхiдних для забезпечення додержання законодавства України з питань митної справи (частина третя статтi 318 Кодексу);
форми та обсяги контролю, достатнього для забезпечення додержання законодавства з питань митної справи та мiжнародних договорiв України при митному оформленнi, обираються митницями (митними постами) на пiдставi результатiв застосування системи управлiння ризиками. Не допускаються визначення форм та обсягiв митного контролю iншими органами державної влади, а також участь їх посадових осiб у здiйсненнi митного контролю (частина перша статтi 320 Кодексу).
Статтею 336 Кодексу митний огляд визначено однiєю iз форм митного контролю. Згiдно з частиною п'ятою статтi 338 Кодексу крiм випадкiв, зазначених у частинах другiй-четвертiй цiєї статтi, огляд (переогляд) товарiв, транспортних засобiв комерцiйного призначення може проводитися за наявностi достатнiх пiдстав вважати, що перемiщення цих товарiв, транспортних засобiв через митний кордон України здiйснюється поза митним контролем або з приховуванням вiд митного контролю, у тому числi в разi отримання вiдповiдної офiцiйної iнформацiї вiд правоохоронних органiв. Вичерпний перелiк вiдповiдних пiдстав визначається Кабiнетом Мiнiстрiв України.
Пунктом 14 вичерпного перелiку пiдстав, за наявностi яких може проводитись огляд (переогляд) товарiв, транспортних засобiв комерцiйного призначення митними органами України (далi - вичерпний перелiк), затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 23 травня 2012 року N 467, пiдставою для проведення огляду (переогляду) товарiв, транспортних засобiв комерцiйного призначення визначено одержання в установлених законодавством випадках вiд правоохоронних органiв письмових доручень за формою згiдно з додатком до цього вичерпного перелiку у рамках кримiнального провадження.
Таким чином, iнформацiя, що отримується вiд правоохоронного органу, має надходити у виглядi доручення з дотриманням встановленої форми.
Крiм того, пунктом 14 вичерпного перелiку визначено додатковi вимоги до таких доручень, а саме:
доручення обов'язково повиннi мiстити iнформацiю про пiдстави їх надсилання, номер вiдповiдного провадження (справи), строк виконання, вiдомостi про товари, осiб, якi їх перемiщують, та/або про транспортнi засоби комерцiйного призначення, з використанням яких можуть бути вчиненi порушення законодавства з питань державної митної справи (абзац другий);
у разi вiдсутностi у письмовому дорученнi усiєї iнформацiї, зазначеної в цьому пунктi, таке доручення не є пiдставою для проведення огляду (переогляду) товарiв, транспортних засобiв комерцiйного призначення органами доходiв i зборiв, про що невiдкладно письмово iнформується вiдповiдний правоохоронний орган (абзац третiй);
у разi невиявлення порушень митних правил пiд час проведення огляду (переогляду) товарiв, транспортних засобiв комерцiйного призначення з пiдстави, передбаченої цим пунктом, такий огляд (переогляд) проводиться у строк, установлений частиною першою статтi 255 Кодексу (абзац четвертий).
При цьому згiдно з частиною п'ятою статтi 338 Кодексу огляд (переогляд) товарiв, транспортних засобiв комерцiйного призначення проводиться за рахунок органу, з iнiцiативи або на пiдставi iнформацiї якого прийнято рiшення про його проведення.
Вiдповiдно до частини другої статтi 332 Кодексу перемiщення через межi зони митного контролю i в межах цiєї зони посадових осiб iнших, крiм митниць, територiальних органiв центрального органу виконавчої влади, що реалiзує державну митну полiтику, а також посадових осiб державних органiв, якi не проводять заходи офiцiйного контролю, вiдбуваються з дотриманням режиму зони митного контролю i допускаються тiльки з письмового дозволу керiвника вiдповiдної митницi (митного поета) або особи, яка виконує його обов'язки, а в зонах митного контролю, розташованих у пунктах пропуску через державний кордон України, - крiм того, за погодженням з начальником вiдповiдного органу охорони державного кордону.
Отже, кожне рiшення про допуск у зону митного контролю повинно мати iндивiдуальний характер i разову дiю.
Крiм того, вiдповiдно до частини другої статтi 332 Кодексу особам, допущеним у зону митного контролю, забороняється втручатися у дiї посадових осiб митницi (митного поста), якi здiйснюють митний контроль та митне оформлення, а також вчиняти будь-якi дiї щодо товарiв, транспортних засобiв, а також iнших осiб, якi знаходяться у зонi митного контролю, якщо iнше не передбачено законом.
Законами України "Про Службу безпеки України", "Про нацiональну полiцiю", "Про оперативно-розшукову дiяльнiсть", "Про органiзацiйно-правовi основи боротьби з органiзованою злочиннiстю", "Про Державне бюро розслiдувань" не передбачена безпосередня участь спiвробiтникiв органiв, дiяльнiсть яких регламентується цими законами, у проведеннi митного контролю та оформлення.
Вiдповiдно до статтi 1 Закону України "Про органiзацiйно-правовi основи боротьби з органiзованою злочиннiстю" пiд органiзованою злочиннiстю розумiється сукупнiсть злочинiв, що вчиняються у зв'язку зi створенням та дiяльнiстю органiзованих злочинних угруповань. Види та ознаки цих злочинiв, а також кримiнально-правовi заходи щодо осiб, якi вчинили такi злочини, встановлюються Кримiнальним кодексом України. Згiдно з пiдпунктом "а" пункту 4 статтi 12 при здiйсненнi боротьби з органiзованою злочиннiстю спiвробiтники спецпiдроздiлiв за письмовим розпорядженням керiвника вiдповiдного спецiального пiдроздiлу мають право входити за службовими посвiдченнями в пункти пропуску через державний кордон України та митницi. Вищезазначена норма стосується виключно здiйснення заходiв, спрямованих на боротьбу з органiзованою злочиннiстю, та не надає права на вхiд i перебування в зонах митного контролю.
Разом з тим, вiдповiдно до пункту 9 частини першої статтi 17 Закону України "Про Нацiональне Антикорупцiйне бюро України" працiвники Нацiонального антикорупцiйного бюро для виконання покладених на них обов'язкiв за пред'явлення службового посвiдчення мають право входити безперешкодно до зони митного контролю, а за письмовим розпорядженням Директора Нацiонального антикорупцiйного бюро або його заступника - безперешкодно проходити до пунктiв пропуску через державний кордон України.
Попереджаю посадових осiб митниць про персональну вiдповiдальнiсть за дотримання режиму, законностi та правопорядку в зонах митного контролю.
У зв'язку зi змiнами в законодавствi лист Державної фiскальної служби України вiд 29.12.2014 N 17172/7/99-99-27-03-01-17 вiдкликається.
Голова | Максим НЕФЬОДОВ |